Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 5843
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 28 de maig de 2018 per la qual s‘aproven les instruccions que estableixen les condicions per obtenir l’equivalència del certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI) amb la titulació de tècnic superior en Educació Infantil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 6.4 que les administracions educatives han d’establir el currículum dels distints ensenyaments regulats en aquesta Llei, del qual han de formar part els aspectes bàsics assenyalats en apartats anteriors del mateix article 6.

2. La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional estableix a l’article 10.2 que les administracions educatives, en l’àmbit de les seves competències, podran ampliar els continguts dels títols corresponents de formació professional.

3. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix a l’article 35 que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva per a l’ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i que la normalització lingüística ha de ser un objectiu dels poders públics. Així mateix, a l’article 36.1 determina que, en matèria d’ensenyament no universitari, correspon a la Comunitat Autònoma la formació i el perfeccionament del personal docent.

4. La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, determina a l’article 23.2 que els professors que imparteixen l’ensenyament dins l’àmbit de les Illes Balears han de posseir el domini oral i escrit dels dos idiomes oficials necessari en cada cas per a les funcions educatives i docents que han de realitzar.

5. El Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l’ús i l’ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, estableix a l’article 14 que, d’acord amb l’article 23.2 de la Llei 3/1986, el professorat que imparteixi l’ensenyament dins l’àmbit de les Illes Balears ha de posseir el domini oral i escrit de les dues llengües oficials necessari en cada cas per a les funcions educatives i docents que han de realitzar, segons la normativa que reguli les titulacions i els plans de reciclatge i de formació del professorat.

6. El mateix Decret 92/1997 estableix a l’article 19 a que, pel que fa a l’educació postobligatòria, mitjançant les disposicions necessàries es concretaran quines assignatures s’han de fer en llengua catalana, sobretot quan els alumnes que accedeixin a aquesta etapa hagin fet en català, al llarg de l’educació secundària obligatòria, les assignatures que s’indiquen a l’article 18 d’aquest Decret. En aquest moment, l’ús de la llengua catalana serà, com a mínim, igual al de la llengua castellana. Així mateix, l’apartat b d’aquest mateix article 19 determina que la planificació de cada centre, que es reflectirà en el projecte lingüístic, s’ha de fer en coherència amb les àrees que els alumnes hauran fet en llengua catalana al llarg de l’etapa anterior i, alhora, es prioritzarà fer en aquesta llengua aquelles assignatures que poden incidir millor en els estudis posteriors i en la inserció en el món social i laboral.

7. El reglament orgànic dels instituts d’educació secundària, aprovat per mitjà del Decret 120/2002, de 27 de setembre, pel qual s’aprova el reglament orgànic dels instituts d’educació secundària, estableix a l’article 71.2 c que en el projecte lingüístic han de quedar definits els criteris generals per a les adequacions del procés d’ensenyament de les llengües a la realitat sociolingüística del centre amb l’objectiu d’assolir el compliment de la normativa referida a la normalització lingüística.

8. El Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil estableix a l’article 2 h que la llengua de comunicació i d’ensenyament d’aquests centres ha de ser la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears.

9. El Reial decret 1394/2007, de 29 d’octubre, pel qual s’estableix el títol de tècnic superior en Educació Infantil i se’n fixen els ensenyaments mínims estableix a la disposició addicional sisena que les administracions educatives, en l’àmbit de les seves competències respectives, inclouran en el currículum d’aquest cicle formatiu els elements necessaris per garantir que les persones que el cursin desenvolupin les competències incloses en el currículum en disseny per a tots.

10. L’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 28 de novembre de 2008 per la qual s’estableix el desenvolupament curricular per als títols de formació professional del sistema educatiu que es dictin d’acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, dins l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, determina a l’article 1.1 que el currículum que s’ha d’aplicar, amb caràcter experimental, al cicle formatiu de grau superior d’Educació Infantil en qualsevol de les seves modalitats, dins l’àmbit territorial de les Illes Balears, és el que figura com a annex 1 d’aquesta Ordre.

11. A l’annex 1 de l’Ordre esmentada hi figuren, entre d’altres, el mòdul professional de “El joc infantil i la seva metodologia”, amb el codi 0013 i una equivalència de 12 crèdits ECTS, i el mòdul professional de “Expressió i comunicació”, amb el codi 0014 i una equivalència d’11 crèdits ECTS.

12. El Decret 115/2001, de 14 de setembre, pel qual es regula l’exigència de coneixement de les llengües oficials al personal docent estableix a l’article 2.2 i a l’article 3.1 que l’acreditació corresponent del domini de la llengua catalana serà efectiva si es posseeixen, per a cada etapa, els nivells o les titulacions que s’inclouen en els annexos 1 i 2 del mateix Decret.

13. A l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l’ensenyament reglat no universitari, s’estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l’exempció de l’avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana. Aquesta Ordre estableix a l’article 3.1 les titulacions i certificats per exercir la docència de llengua catalana i/o en llengua catalana, i a l’apartat 3.5 determina que mitjançant una resolució del conseller d’Educació i Universitat, previ informe de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana, es podrà reconèixer l’equivalència, validació o convalidació, per via d’excepcionalitat, dels certificats de capacitació regulats a l’apartat 1 d’aquest article i de les titulacions i habilitacions regulades a l’apartat 2 que no estiguin previstes a la normativa vigent.

14. La mateixa Ordre de 8 de març de 2018 determina a l’article 4.2 a que per matricular-se als cursos o a les proves lliures corresponents a la formació del CCI es requereix un nivell B2 de coneixements de llengua catalana.

15. La mateixa Ordre de 8 de març de 2018 estableix a l’article 6.1 a que per obtenir el certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI) s’ha de cursar l’assignatura de Llengua catalana i cultura popular i, a l’article 6.3, dicta que mitjançant una resolució del conseller d’Educació i Universitat s’han d’establir els objectius, continguts i criteris d’avaluació de les assignatures i de les proves lliures.

16. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 3 d’abril de 2018 per la qual s’estableixen els objectius, els continguts i els criteris d’avaluació de les assignatures i de les proves lliures de la formació per obtenir els certificats de capacitació per exercir la docència en llengua catalana a les Illes Balears determina a l’annex el currículum de l’assignatura de Llengua catalana i cultura popular per a l’obtenció del CCI, els continguts de la qual són equivalents als dels mòduls esmentats del cicle formatiu de grau superior d’Educació Infantil.

17. La Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana, en la reunió mantinguda el dia 18 de maig de 2018, va informar favorablement la proposta d’aquesta Resolució.

18. El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga a la Conselleria d’Educació i Universitat les competències en la gestió dels cursos i de les proves lliures continguts en el Pla de Formació Lingüística i Cultural, com també l’expedició dels certificats de notes i de capacitació que s’inclouen en el Pla esmentat.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

2. La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional.

3. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

4. La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears.

5. El Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l’ús i l’ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears.

6. El Decret 120/2002, de 27 de setembre, pel qual s’aprova el reglament orgànic dels instituts d’educació secundària.

7. El Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil.

8. El Reial decret 1394/2007, de 29 d’octubre, pel qual s’estableix el títol de tècnic superior en Educació Infantil i se’n fixen els ensenyaments mínims.

9. L’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 28 de novembre de 2008 per la qual s’estableix el desenvolupament curricular per als títols de formació professional del sistema educatiu que es dictin d’acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, dins l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

10. El Decret 115/2001, de 14 de setembre, pel qual es regula l’exigència de coneixement de les llengües oficials al personal docent.

11. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l’ensenyament reglat no universitari, s’estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l’exempció de l’avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana.

12. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 3 d’abril de 2018 per la qual s’estableixen els objectius, els continguts i els criteris d’avaluació de les assignatures i de les proves lliures de la formació per obtenir els certificats de capacitació per exercir la docència en llengua catalana a les Illes Balears.

13. El Decret 11/2016, d’11 de maig, modificat pel Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar les instruccions que estableixen les condicions per obtenir l’equivalència del certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI) amb la titulació de tècnic superior en Educació Infantil que figuren a l’annex 1.

2. Aprovar el model de certificat que figura a l’annex 2.

3. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes, comptador a partir de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els articles 19 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 28 de maig de 2018

El conseller,

Martí X. March Cerdà

 

Annex 1

Instruccions que estableixen les condicions per obtenir l’equivalència del certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI) amb la titulació de tècnic superior en Educació Infantil

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

1. Aquestes Instruccions tenen per objecte establir les condicions per obtenir l’equivalència del certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI) amb la titulació de tècnic superior en Educació Infantil.

2. Aquestes Instruccions són d’aplicació als alumnes que hagin obtingut el títol de tècnic superior en Educació Infantil, sempre que hagin cursat el cicle formatiu de grau superior d’Educació Infantil d’acord amb el currículum establert a l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 28 de novembre de 2008 per la qual estableix el desenvolupament curricular per als títols de formació professional del sistema educatiu que es dictin d’acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, dins l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en les condicions que s’estableixen en aquestes mateixes Instruccions.

Article 2

Condicions per a l’equivalència

1. Per tal de considerar equivalent el títol de tècnic superior en Educació infantil amb el certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI) s’han de complir les condicions següents:

a. Els alumnes que vulguin obtenir-ne l’equivalència han d’estar en possessió del certificat de coneixements de llengua catalana del nivell B2 o equivalent, d’acord amb la normativa vigent.

b. Els mòduls que han format part de l’itinerari formatiu del cicle de formació professional de grau superior d’Educació infantil de “El joc infantil i la seva metodologia” i de “Expressió i comunicació” han d’haver estat impartits, en la seva totalitat, en llengua catalana.

2. Perquè el títol de tècnic superior en Educació Infantil es pugui considerar equivalent amb el certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI) en el cas dels alumnes dels centres educatius que imparteixen el cicle formatiu de formació professional de grau superior d’Educació Infantil, en qualsevol de les seves modalitats, dins l’àmbit territorial de les Illes Balears, els centres han d’especificar al seu projecte lingüístic que els mòduls esmentats a l’apartat anterior són impartits íntegrament en llengua catalana

Article 3

Procediment per sol·licitar-ne l’equivalència

1. Els centres educatius que imparteixen el cicle formatiu de formació professional de grau superior d’Educació Infantil i han especificat al seu projecte lingüístic que els mòduls esmentats a l’article anterior són impartits íntegrament en llengua catalana han de fer constar a través del GestIB la llengua d’ensenyament d’aquests mòduls. En el cas de modificar el projecte lingüístic del centre, si aquesta modificació afecta la llengua d’ensenyament dels mòduls assenyalats, ho han de notificar per mitjà del GestIB.

2. Al final de cada curs escolar els directors dels centres educatius esmentats han de trametre el llistat d’alumnes titulats en el cicle formatiu de formació professional de grau superior d’Educació Infantil que tenguin acreditat el nivell B2 de coneixements de la llengua catalana, d’acord amb el model de certificat que figura a l’annex 2, per mitjà del GestIB, per tal que el Servei de Formació Homologada i Capacitació emeti les certificacions corresponents.

3. Una vegada s’hagin emès i signat els certificats, el Servei de Formació Homologada i Capacitació els trametrà als centres educatius corresponents perquè estiguin a disposició dels alumnes pertinents.

Article 4

Alumnes que no disposen del nivell de llengua requerit

Si els alumnes que no disposen del nivell de llengua que es requereix volen obtenir el certificat de capacitació han d’obtenir aquest requisit abans de sol·licitar l’equivalència i presentar-lo al Servei de Formació Homologada i Capacitació.

  

Annex 2

Model de certificat

_________________________________________________________________, director/a del centre ________________________________________________,

CERTIFIC:

Que les persones següents tenen dret a obtenir el certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle d’educació infantil (CCI), ja que han obtingut la titulació de tècnic superior en Educació Infantil i estan en possessió del certificat de coneixements de llengua catalana del nivell B2, o equivalent, d’acord amb la normativa vigent.

Llinatges, nom

DNI

__________________, ___ d ____________ de 20___

[rúbrica]