Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

AGÈNCIA DE DEFENSA DEL TERRITORI DE MALLORCA

Núm. 5834
Conveni entre l’Agència Tributària de les Illes Balears i l’Agència de Defensa del Territori de Mallorca relatiu a la recaptació dels ingressos derivats de sancions en matèria urbanística

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Catalina Cladera i Crespí, presidenta de l’Agència Tributària de les Illes Balears, amb competència per aquest acte en virtut de l’article 7.2 b) de la Llei 3/2008, de 14 d’abril, de creació i regulació de l’Agència Tributària de les Illes Balears (d’ara endavant, ATIB).

Mercedes Garrido Rodríguez, Presidenta de l’Agència de Defensa del Territori de Mallorca (d’ara endavant, ADT), que actua en nom i representació del Consell de Mallorca, en virtut de l’acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 9 de març de 2018.

Antecedents

1. L’ADT és un organisme autònom de caràcter administratiu del Consell de Mallorca que té com a finalitat exercir, dins l’àmbit de l’illa de Mallorca, les competències insulars en matèria de protecció de la legalitat urbanística, que inclou les tasques d’inspecció, restauració de la legalitat i sanció en matèria d’urbanisme i litoral, que se regula en els Estatuts aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca de 10/11/2008 (Butlletí Oficial de les Illes Balears –BOIB– 160, de 13/11/2008), modificats per Acords del Ple de 5/02/2009 (BOIB núm. 51 de 07/04/2009), de 12/01/2012 (BOIB núm. 14, de 31/01/2012) i de 12/01/2017 (BOIB núm. 9, de 21/01/2017).

Entre les funcions de l’ADT hi figura imposar sancions a les persones responsables de les infraccions urbanístiques, així com ordenar la demolició de les obres il·legalment construïdes i impedir definitivament els usos a què haguessin donat lloc. L’ADT exercita les seves funcions de tresoreria i recaptació, per disposició dels seus Estatuts, mitjançant la Tresoreria del Consell de Mallorca.

El Consell de Mallorca i l’ADT volen garantir el procés recaptatori de conformitat als següents principis: a) Involucrar, des d’un punt de vista executiu, a totes les administracions públiques de Mallorca en la lluita contra les infraccions urbanístiques; b) Separació de la administració encarregada de la imposició de la sanció en relació a l’administració encarregada del cobrament com a imatge de garantia al ciutadà i c) Garantir la satisfacció del cobrament mitjançant el coneixement de totes les transaccions econòmiques del infractors, les quals a la seva vegada tenen incidència en la tributació autonòmica.

Per aquesta raó i per intentat millorar i intensificar la gestió recaptatòria és convenient que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears sigui l’encarregada de dur a terme les funcions de recaptació.

2. En l’àmbit de l’Administració autonòmica de les Illes Balears, l’article 1 de la Llei 3/2008, de 14 d’abril, de creació i regulació de l’Agència Tributària de les Illes Balears, aquesta entitat constitueix l’Administració tributària de les Illes Balears i es configura com un ens públic de caràcter estatutari amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’actuar per organitzar i exercir, en nom i per compte de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les funcions que, d’acord amb la seva normativa reguladora li corresponen.

Concretament, d’acord amb el que preveu l’article 2 g de la Llei 3/2008, de 13 d’abril de creació i regulació de l’Agència Tributària de les Illes Balears, correspon a aquest ens, com Administració tributària de les Illes Balears, exercir les funcions de recaptació i, si s’escau, de gestió, d’inspecció i de liquidació dels recursos titularitat d’altres administracions públiques que, mitjançant llei, conveni, delegació de competències o encàrrec de gestió, siguin atribuïdes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Així mateix, els articles 3 i 140 i concordants de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, preveuen que les administracions públiques es regeixen, pel que fa a les seves relacions, pel principi de cooperació i, pel que fa a la seva actuació, pel principi d’eficàcia en el servei als ciutadans, i poden dur a terme convenis interadministratius de col·laboració que, en el cas que afectin corporacions locals, s’han de regir pel que estableix la legislació reguladora del règim local.

4. El Ple del Consell de Mallorca, en la sessió duta a terme el 9 de març de 2018, adoptà, entre d’altres, l’acord d’aprovar el Conveni entre l’ATIB i l’ADT relatiu a la recaptació dels ingressos derivats de sancions en matèria urbanística.

D’acord amb això, les parts ens reconeixem mútuament capacitat legal necessària per formalitzar aquest CONVENI INTERADMINISTRATIU, d’acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte i règim jurídic

1. L’ATIB assumeix, en règim de prestació de serveis, la gestió recaptatòria en via voluntària i executiva dels ingressos de tot tipus derivats dels procediments per infracció urbanística tramitats per l’ADT, i que comprenen:

a) Les sancions imposades per la comissió d’infraccions urbanístiques.

b) Les multes coercitives imposades per a l’acatament de les ordres de suspensió d’obres i de les ordres de restitució de la realitat física alterada dictades per l’APLU.

c) Les quantitats que els infractors han d’abonar per les despeses assumides per l’ADT com a conseqüència de l’execució subsidiària d’ordres de restitució no acatades voluntàriament.

2. Aquesta gestió recaptatòria es regirà per les normes autonòmiques i/o estatals vigents en la matèria que resultin aplicables.

3. Les relacions entre l’ADT i l’ATIB es mantindran sempre mitjançant el Servei de Control d’Ingressos Públics de l’Àrea Economicofinancera de l’ATIB.

4. El règim jurídic del present Conveni està subjecte a les determinacions de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. En cap cas, aquest Conveni implica una delegació de la competència sancionadora, corresponent exclusivament a l’ATIB les actuacions de gestió recaptatòria dels ingressos derivats dels procediments per infracció urbanística tramitats per l’ADT en els termes que preveu el Conveni.

2. Àmbit d’aplicació

El que es disposa en el present Conveni s’estén als deutes la gestió recaptatòria dels quals hagi de realitzar-se dins el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, fent ús a l’efecte dels mateixos mitjans d’informació i procediments tècnics que els utilitzats per a la recaptació executiva dels drets de l’Administració de la comunitat autònoma i de les seves entitats autònomes.

Pel que fa a la gestió recaptatòria fora del territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aquesta es realitzarà en els termes que pugui preveure al respecte el conveni corresponent que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha subscrit, o pugui subscriure en el futur, amb l’Agència Estatal d’Administració Tributària.

3. Interconnexió dels sistemes informàtics

Els sistemes o aplicacions informàtiques que faci servir l’ATIB per dur a terme la gestió recaptatòria han de tenir l’adequada interconnexió amb els sistemes de l’ADT així com, en el seu cas, dels òrgans corresponents del Consell de Mallorca, perquè qualsevol d’aquestes entitats pugui tenir constància de forma immediata de qualsevol actuació que es pugui dur a terme.

Aquesta interconnexió ha de permetre que qualsevol document d’ingrés que es pugui emetre relatiu a una sanció en matèria urbanística imposada per l’ADT es pugui fer efectiu a qualsevol de les entitats bancàries col·laborades de l’ATIB així com també per via telemàtica a través de la seu electrònica de l’ATIB (https://www.atib.es).

4. Funcions de l’ADT i de l’ATIB

1. Correspon a l’ADT o, en el seu cas, a l’òrgan competent del Consell de Mallorca:

a) La tramitació dels expedients sancionadors i de restitució de la realitat física alterada, i emetre i notificar les resolucions corresponents a l’inici del procediment i a les que derivin de la seva tramitació així com la determinació del corresponent termini d’ingrés en període voluntari.

b) Controlar els terminis de prescripció de la infracció.

c) Adoptar les mesures provisionals o cautelars en la tramitació del procediment sancionador per garantir el cobrament.

d) Adoptar la suspensió de les liquidacions que s’emetin o el seu aixecament i comunicar-lo a l’ATIB a través de la interconnexió dels sistemes informàtics a la qual s’ha fet referència en la clàusula tercera.

e) Resoldre, previ informe de l’ATIB, les sol·licituds d’ajornaments i fraccionaments que es presentin en període voluntari de pagament, sense perjudici del que preveu la clàusula 4.2 c) d’aquest Conveni.

f) La Tresoreria del Consell de Mallorca ha de remetre a l’ATIB els deutes que es trobin en període executiu provisionats de constrenyiment a través de la interconnexió dels sistemes informàtics a la qual s’ha fet referència en la clàusula tercera.

g) Dur a terme l’execució de les sentències de deutes que es varen suspendre en via voluntària i requerir el pagament del deute i liquidar, a proposta de la Tresoreria del Consell de Mallorca, els interessos generats durant la suspensió.

2. Correspon als òrgans de l’ATIB o, en el seu cas, al òrgans autonòmics corresponents:

a) Notificar les provisions de constrenyiment als obligats al pagament.

b) Realitzar totes les actuacions referents a l’embargament de béns, el dipòsit, l’alienació de béns embargats i la seva adjudicació, així com tots aquelles actuacions encaminades a procurar la efectivitat dels crèdits.

c) Tramitar les sol·licituds d’ajornaments i fraccionaments de pagament que es presentin en període voluntari de pagament, la resolució de les quals correspondrà a l’ADT d’acord amb el que preveu la clàusula 4.1 e) d’aquest Conveni; i tramitar i resoldre les sol·licituds d’ajornament i fraccionament de pagament que es presentin en via executiva.

d) Remetre a la Tresoreria del Consell de Mallorca els recursos de reposició interposats contra les provisions de constrenyiment perquè sigui resolt per l’òrgan competent que correspongui.

e) Conèixer i resoldre els recursos interposats contra els actes de gestió recaptatòria dictats en execució de la provisió de constrenyiment.

f) Remetre a l’ADT les sol·licituds de suspensió que es presentin suspensió per possible condonació del 80% de la sanció per demolició de les obres objecte d’infracció perquè siguin resoltes per l’òrgan competent.

g) Dur a terme l’execució de les garanties que es puguin haver constituït davant l’òrgan competent del Consell d’acord amb l’establert en la normativa aplicable.

h) Col·laborar amb l’ADT en l’adopció de les mesures provisionals a les quals es refereix la lletra c) de la clàusula 4.1 d’aquest Conveni.

i) Resoldre els expedients de devolució d’ingressos indeguts sol·licitats en via executiva i fer efectiva la devolució que, en el seu cas, s’acordi.

j) Resoldre els expedients de reembossament del cost de les garanties constituïdes en via executiva.

k) Proposar els expedients de crèdits incobrables o insolvents i de qualsevol altre motiu de data.

l) Instruir i resoldre la compensació de deutes i la suspensió de l’execució.

m) Resoldre les terceries que es puguin promoure en el procediment de constrenyiment.

n) Informar a l’ADT i, en el seu cas, adoptar les mesures cautelars que es considerin oportunes en el procediment executiu de recaptació en els termes que preveu la normativa aplicable.

o) Iniciar, tramitar i resoldre els procediments de derivació de responsabilitat solidària o subsidiària, quan en el curs del procediment de recaptació dels deute es tingui coneixement d’algun dels supòsits de derivació de responsabilitat d’acord amb la normativa aplicable.

p) Requerir el pagament de l’import de les quantitats que l’infractor ha de satisfer, en el cas que es confirmin íntegrament com a conseqüència de la resolució ferma del recurs que s’hagi interposat.

q) Assumir la defensa dels drets de cobrament relatius als recursos objecte del present Conveni que es trobin subjectes a procés de concurs de creditors. A aquests efectes es traslladarà a l’ADT qualsevol acord o conveni concursal que es proposi que pugui afectar els recursos objecte del present Conveni, traslladant la postura a adoptar, respecte a la qual s’entendrà la conformitat d’aquest ens si en els deu dies següents no manifesta el contrari, sense perjudici de la col·laboració específica que pugui establir-se.

r) Dur a terme l’execució de les sentències de deutes que es varen suspendre en via executiva i requerir el pagament del deute així com dels interessos generats durant la suspensió. En aquest cas, es podrà sol·licitar informe previ a la Tresoreria del Consell de Mallorca.

A aquests efectes, larealització material de les funcions que corresponen a l’ATIB les ha de realitzar el servei territorial de la recaptació de zona de Mallorca, sense perjudici del que disposa la clàusula segona pel que fa a la gestió recaptatòria fora del territori de la Comunitat Autònoma.

5.  Procediment

a) Iniciació de l’activitat recaptatòria.

Una vegada vençuts els terminis d’ingrés en període voluntari, sense haver-se satisfet els deutes corresponents, l’ADT comunicarà informàticament el càrrec de valors amb la relació de deutors per tal de procedir a la notificació de les provisions de constrenyiment. A aquests efectes:

- No es podran remetre deutes d’import pendent de recaptar inferior a 40 euros.

- S’haurà d’indicar el termini de prescripció de la sanció corresponent.

- Quan s’haguessin constituït davant l’ADT garanties de pagament dels deutes que s’enviïn per a la seva gestió de cobrament, s’hauran de comunicar a l’ATIB.

Prèviament a l’acceptació formal del càrrec de valors es comprovarà que s’ajusta al disseny i les dades necessàries per a la seva tramitació. En cas contrari no s’acceptarà el càrrec.

En cas que les dades consignades siguin incorrectes, l’ADT serà responsable dels efectes que puguin produir-se per aquesta causa sempre que aquests efectes siguin conseqüència d’error atribuïble a aquesta entitat.

b) Ajornaments i fraccionaments.

Les sol·licituds d’ajornament o fraccionament de deutes provisionats de constrenyiment s’hauran de presentar-se pels obligats al pagament a les dependències de l’ATIB. Quan les sol·licituds d’ajornament es presentin davant l’ADT, aquestes seran remeses als òrgans competents en matèria de recaptació de l’ATIB en un termini màxim de deu dies des de la presentació de la sol·licitud.

c) Ingressos.

El cobrament dels deutes objecte del present Conveni, ja sigui en període voluntari o en període executiu, es pot fer a qualsevol de les entitats bancàries col·laborades de l’ATIB així com també per via telemàtica a través de la seu electrònica de l’ATIB (https://www.atib.es). En el cas que es produís el cobrament directe total o parcial per l’ADT o el Consell de Mallorca, certificaran aquest fet i informaran a l’ATIB per a la continuació o no del procediment de cobrament.

d) Devolució d’ingressos indeguts.

L’ATIB practicarà les devolucions d’ingressos indeguts corresponents als deutes enviats en gestió de cobrament en via executiva, sense perjudici que l’acord que reconegui el dret a la devolució sigui dictat per l’ADT en els supòsits en l’ingrés indegut sigui motivat per una liquidació de l’ADT o per una errada material de fet o aritmètica d’un acte dictat aquesta entitat.

e) Reembossament del cost de les garanties.

L’ATIB practicarà el reembossament del cost de les garanties constituïdes per obtenir la suspensió de l’execució d’un acte o per ajornar o fraccionar el pagament d’un deute tramés per la seva gestió de cobrament en via executiva.

f)  Adjudicació de béns.

Quan en el procediment d’alienació, algun dels béns embargats o aportats en garantia no s’hagués adjudicat, podrà l’ADT adjudicar-se aquests béns en els termes establerts en la normativa de recaptació, amb les particularitats següents:

1a.- L’ATIB oferirà a l’ADT l’adjudicació, indicant si hi ha càrregues o gravàmens preferents al dret d’aquesta, l’import dels mateixos i el valor en què han de ser adjudicats els béns.

2a.- L’ADT haurà de comunicar la resolució adoptada a l’ATIB.

g) Costes del procediment.

Tenen la consideració de costes del procediment de constrenyiment, aquelles despeses que s’originin amb ocasió de l’actuació recaptatòria especificades en el Reglament general de recaptació.

Les costes en què hagués incorregut, que no puguin ser cobrades als deutors, aniran a càrrec de l’ADT. Els justificants de les costes s’inclouran en els expedients a què fa referència la clàusula setena podent l’ADT o la Tresoreria del Consell de Mallorca sol·licitar aclariment si, al seu parer, no estiguessin suficientment justificades.

h) Col·laboració i informació addicional de l’ADT.

Per gestionar la recaptació en via executiva dels recursos a què es refereix el present Conveni, a sol·licitud dels òrgans de recaptació de l’ATIB, l’ADT proporcionarà informació sobre els béns i drets que pogués tenir coneixement així com totes les dades complementàries que poguessin facilitar la gestió de cobrament.

En particular, amb caràcter previ a l’acord d’alienació dels béns embargats, els òrgans corresponents de l’ATIB podran sol·licitar a l’ADT informació sobre la fermesa o no del deute, la qual s’haurà de contestar en el termini d’un mes.

i) Dates.

Els òrgans corresponents de l’ATIB dataran els deutes objecte de constrenyiment per algun dels motius establerts en la legislació vigent, així com pel que es disposa en el present Conveni.

La justificació de les dates per insolvència es realitzarà en els mateixos termes que per al rest de deutes la recaptació dels quals correspongui a l’ATIB i a la vista, en el seu cas, de la informació addicional que hagi subministrat l’ADT. L’ADT podrà sol·licitar aclariments si considera que no s’haguessin realitzat tots els tràmits.

En cas que l’ADT tingui, posteriorment, coneixement de dades que no s’hagin utilitzat en la gestió del deute datat per insolvència que permeti la realització del dret, podrà incloure novament el deute, amb diferent clau de liquidació en una nova tramesa mensual, acompanyant documentació justificativa de la seva nova incorporació.

6. Cost del servei

Per la realització de les funcions a què es refereix aquest Conveni, el cost del servei consistirà:

a) En el 3 % de l’import del deute ingressant en període voluntari.

b) El cost del servei en via executiva és l’import equivalent en el recàrrec de constrenyiment aplicat.

c) El 10 % de les quantitats satisfetes pels responsables afectats per expedients de derivació de responsabilitat.

d) El 10 % de les quantitats satisfetes pels deutors respecte als quals s’hagi declarat el concurs de creditors.

e) En concepte de compensació per les despeses que hagin incorregut els òrgans de recaptació, l’import de 12 euros en els següents supòsits:

- En casos de devolució pels òrgans de recaptació com a conseqüència de l’anul·lació del deute per l’ADT.

- Per devolució de liquidacions com a conseqüència de defectes formals.

- Per haver quedat extingit el deute per qualsevol altra causa legal.

7. Liquidacions i transferències de fons a l’ADT.

1. Es practicarà trimestralment la liquidació dels imports recaptats en el trimestre anterior. Del total computat com a ingrés es descomptaran:

a. Les devolucions dels ingressos indeguts acordades d’acord amb el que es preveu a la lletra d) de la clàusula cinquena d’aquest Conveni.

b. Resoldre d’expedients de reembossament del cost de les garanties d’acord amb el que preveu la lletra e) de la clàusula cinquena d’aquest Conveni.

c. El cost del servei previst en clàusula sisena d’aquest Conveni.

d. Les costes que s’hagin produir i que hagin estat d’impossible imputació als deutors.

Acompanyant a aquesta liquidació, l’ATIB remetrà a l’ADT el detall dels moviments dels seus deutes.

2. Els imports resultants a favor de l’ADT seran transferits al compte bancari que a aquest efectes designi l’ADT, el qual haurà de ser comunicat per escrit al Servei de Control d’Ingressos Públics de l’Àrea Economicofinancera de l’ATIB. En els casos en què practicada la liquidació resulti deutor l’ADT, es compensarà l’import en successives liquidacions, excepte quan es tracti de la liquidació corresponent al darrer trimestre de vigència del conveni, en què es cancel·larà mitjançant la transferència de l’import corresponent al compte bancari que indiqui l’ATIB.

8. Informació a l’ADT.

L’ATIB trametrà a l’ADT informació de les dades de la gestió recaptatòria i de la situació dels expedients quan així ho sol·liciti l’ADT.

9. Condicions d’ús i protecció de dades.

L’ús de les dades no comporta, en cap cas, que l’ATIB n’adquireixi la titularitat. A tots els efectes, la titularitat correspon a l’ADT.

L’ATIB es compromet a aplicar, respecte a les dades de caràcter personal que li subministri l’ADT, el que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, el Reial decret 1720/2007 de 21 de desembre pel que s’aprova el reglament de desenvolupament de la Llei orgànica 15/1999 i altres disposicions de desplegament o complementàries que siguin d’aplicació.

L’ATIB es compromet a no utilitzar aquestes dades amb altres finalitats distintes de les que es descriuen en aquest Conveni i de les que corresponguin en exercici de les funcions de gestió recaptatòria o de cobrament de deutes. Se’n prohibeix qualsevol tipus de cessió, transferència o comunicació, ni tan sols per a la seva conservació, a altres persones.

L’ATIB coneix que si destina les dades a una altra finalitat, les comuniqui o les utilitza incomplint les estipulacions d’aquest Conveni, serà considerada també responsable del tractament i respondrà de les infraccions en què hagués incorregut.

L’ATIB únicament tractarà les dades conforme a les instruccions del responsable del tractament i per al compliment de les tasques relacionades amb l’objecte d’aquest Conveni.

Una vegada resolt definitivament aquest Conveni, l’ATIB procedirà a la destrucció de les dades personals als quals hagi tingut accés així com qualsevol suport o documents en els quals constin tals dades o les retornarà a l’ADT.

S’adjunta com annex al present Conveni el document de mesures de seguretat que l’encarregat del tractament es troba obligat a implementar d’acord amb allò que preveu l’article 12 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre.

10. Incompliment de les obligacions i compromisos assumits.

Quan qualsevol de les parts consideri que l’altra ha incomplert alguna de les obligacions i compromisos assumits amb el present Conveni, en primer lloc requerirà la convocatòria de la Comissió de Seguiment prevista a la clàusula 12ª, amb la finalitat d’escoltar l’altra part, aclarir els termes i l’abast de l’incompliment i intentar trobar solucions de futur. Si, un cop reunida la Comissió, la part denunciant de l’incompliment considera que aquest és de tal gravetat que no permet mantenir la vigència del Conveni, de forma motivada comunicarà a l’altra part la resolució unilateral del Conveni, amb una antelació mínima de 3 mesos a la data en què la resolució hagi de tenir efectes.

11. Previsions transitòries i duració del Conveni

1. Aquest Conveni inicia la seva vigència el dia de la seva signatura, sense perjudici de les següents consideracions:

- No resulta d’aplicació als expedients amb resolució ferma en el moment de l’entrada en vigor d’aquest Conveni, els quals continuaran sent tramitats pel Consell de Mallorca.

- La seva aplicació efectiva es durà a terme una vegada s’hagi dut a terme la interconnexió dels sistemes informàtics a la qual fa referència la clàusula 3.

2. Aquest Conveni tindrà vigència de quatre anys, a comptar des de la data de la seva signatura.

En qualsevol moment abans de la finalització d’aquest termini, les parts podran acordar la seva extinció o la seva pròrroga per un període de fins a quatre anys addicionals; i qualsevol de les parts podrà resoldre de forma unilateral el Conveni davant l’incompliment de les obligacions i compromisos assumits per l’altra part, en els termes establerts a la clàusula 10ª.

3. Un cop extingit el Conveni, s’ha d’efectuar la corresponent liquidació de la manera prevista a la clàusula setena. L’ATIB continuarà tramitant fins a la seva resolució els procediments recaptatoris ja iniciats en el moment d’extingir-se el Conveni, respecte als quals les previsions d’aquest seguiran conservant la seva vigència.

12. Comissió de seguiment del Conveni.

1. Es crea una comissió de seguiment del Conveni integrat per quatre membres, dos representants de l’ATIB i dos en representació de l’ADT. Seran en tot cas representants les persones, per cada entitat, que ocupin el càrrec de Director de l’ATIB i de Director gerent de l’ADT.

2. Les funcions de la Comissió, que es reunirà cada cop que ho sol·liciti qualsevol de les dues parts signants, seran les següents:

a. Interpretar aquest Conveni.

b. Assessorar sobre les qüestions necessàries per desenvolupar aquest Conveni i complir-lo o que tenguin relació amb la gestió recaptatòria que constitueix el seu objecte en la mesura que puguin afectar el contingut d’aquest Conveni.

c. Resoldre sobre la millor forma de posar en pràctica qualsevol nova funció o tasca que l’ADT encarregui a l’ATIB.

13. Naturalesa i jurisdicció competent.

1. El present conveni de col·laboració és de caràcter administratiu, i es considera inclòs en els articles 4 i següents de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contactes del sector públic.

2. Les controvèrsies sobre la interpretació i execució del conveni seran resoltes per la Comissió de seguiment prevista a la clàusula onzena del present conveni. En cas contrari, les parts es sotmeten als jutjats i tribunals competents de l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni en dos exemplars.

 

Palma, 24 de maig de 2018

Per l’ATIB,                             Per l’ADT,

        Catalina Cladera i Crespí               Mercedes Garrido Rodríguez

 

Annex

Mesures de protecció de dades

1. Mesures de seguretat (nivell de seguretat)

D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i la resta de normativa reguladora en matèria de protecció de dades, el\/els fitxers objectes de l’encàrrec de tractament han d’adoptar, per evitar l’alteració, pèrdua, tractament o accés no autoritzat de les dades personals que conté, un nivell mitjà de seguretat.

Per procurar a les dades tractades per compte del responsable el nivell mitjà de seguretat legalment requerit, l’encarregada del tractament (ATIB- recaptació de zona) s’obliga a adoptar les mesures d’índole tècnica i organitzativa a les quals es refereix l’article 9 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament de l’esmentada Llei.

L’encarregada del tractament es compromet a posar en coneixement del responsable qualsevol modificació implantada sobre les mesures de seguretat que, en tot cas, mai suposaran una vulneració de l’indicat nivell de seguretat.

2. Identificació i autenticació

Els usuaris únicament poden tenir accés autoritzat a les dades personals i als recursos d’informació que siguin necessaris per dur a terme les seves funcions.

Tots els usuaris han de tenir un codi d’identificació, que és únic i que està associat a una contrasenya, que només sap l’usuari i que és personal i intransferible.

No hi ha cap possibilitat que un mateix parell usuari-contrasenya sigui assignat a dos usuaris diferents.

3. Caducitat de les contrasenyes

Tret que sigui necessari un canvi administratiu de la contrasenya perquè se sospita que s’ha romput o que part del personal autoritat la sap, la modificació general de les contrasenyes es farà d’acord amb el procediment següent:

- Sistema operatiu: canvi de contrasenyes cada tres mesos.

- Aplicacions: canvi de contrasenyes cada tres mesos.

4. Limitació d’accessos

Per complir els principis del document de seguretat, les aplicacions permeten fins a tres intents d’accés fallits. Quan això succeeix, l’aplicació es tanca i l’usuari ha d’intentar connectar-se de nou.

Una vegada superat el límit establert per als intents fallits, el sistema es bloqueja automàticament i és necessari acudir a l’administrador de l’aplicació per desbloquejar-lo i generar una clau nova.

5. Personal

La recaptació de zona ha de mantenir una relació d’usuaris assignats als diferents perfils, que estarà disponible per a l’ADT, que podrà sol·licitar-la en qualsevol moment.

6. Responsables de seguretat

L’ATIB i la recaptació de zona han designat els responsables de seguretat dels corresponents fitxers.

7. Control d’accés

No es permet l’accés de personal extern a la recaptació de zona a les dependències d’ubicació dels fitxers.

Els sistemes d’informació i també els fitxers automatitzats processats per aquests es troben a la sala de servidors de la seu central de la recaptació de zona ubicada a Palma, a l’oficina situada al carrer de Francesc de Borja Moll, 22, 07003 Palma.

Només el personal de la recaptació de zona autoritzat pot tenir accés físic als sistemes d’informació ubicats a la sala i ha de seguir el procediment que consta en el corresponent document de seguretat.

8. Gestió d’incidències

Les incidències es classifiquen en diferents nivells (lleus, intermèdies o de caràcter crític).

Aquestes es registren en el corresponent llibre de registre d’incidències que és coordinat i controlat pel responsable tècnic de seguretat de la recaptació de la zona..

L’ATIB comunicarà a l’ADT totes les incidències relacionades amb les seves dades.

L’ADT delega a la recaptació de zona la tasca d’autoritzar la recuperació de les dades de fitxers ubicats a les seves instal·lacions.

El registre d’incidències ha d’estar a disposició de l’ADT, que pot sol·licitar-lo en qualsevol moment a l’ATIB.

9. Gestió de suports

La recaptació de zona ha de mantenir un inventari amb els suports en què emmagatzema les dades de l’ADT, que podrà sol·licitar-los en qualsevol moment.

L’entrada i la sortida de suports es registra en el llibre corresponent, entrades o sortides que només poden ser autoritzades pel responsable tècnic de seguretat.

Els suports amb dades s’etiqueten seguint les pautes següents:

- Els suports d’entrada i sortida de dades inclouen una etiqueta de visualització senzilla per identificar-los fàcilment, que inclou les dades de nom del fitxer font de les dades i el nom del fitxer de sortida inclòs en el suport, la data i l’hora d’enregistrament de les dades en el suport.

- La destrucció de suports es farà de la manera següent, i haurà de comptar amb l’autorització del responsable tècnic de seguretat. Es destruirà el suport físicament. S’inscriurà la baixa a l’inventari del magatzem de suports, i s’hi inclourà la data de destrucció i la identificació del personal encarregat de destruir-lo. En cas que sigui possible, es reciclaran els rebuigs.

- L’ADT delega a la recaptació de zona la tasca d’autoritzar la sortida de suports amb dades dels seus fitxers per exercir la tasca contractada.

10. Còpies de seguretat i recuperació de dades

La recaptació de zona farà una còpia de seguretat, almenys setmanalment, de les dades de l’ADT.

La recaptació de zona farà un informe de verificació de les còpies de seguretat, almenys semestralment, que posarà a disposició de l’ADT, que podrà sol·licitar-la en qualsevol moment sense avís previ.

L’ATIB no farà proves amb dades dels fitxers de l’ADT.

La recaptació de zona emmagatzemarà una còpia de suport, i també dels procediments de recuperació en una ubicació diferent de la del seu sistema d’informació de l’ADT.

11. Criteris d’arxiu, custòdia de documentació i emmagatzematge de suports no automatitzats

La recaptació de zona emmagatzemarà les dades dels fitxers de l’ADT de manera que siguin fàcilment localitzables i consultables.

Per emmagatzemar documents amb dades de l’ADT, s’utilitzaran dispositius amb mecanismes que n’obstaculitzin l’obertura.

12. Auditories

L’ATIB farà, almenys cada dos anys, una auditoria de les mesures de seguretat implantades en el sistema d’informació en què es tracten les dades dels fitxers de l’ADT.