Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 5797
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 24 de maig de 2018, per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per al foment d’instal·lacions d’energia solar fotovoltaica dirigida a administracions locals i entitats públiques dependents dins del Programa Operatiu FEDER 2014-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008) estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l’estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d’energies renovables, la millora de l’eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l’ús de l’energia.

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, ja sigui amb fonts d’energia convencionals com renovables i, alhora, impulsar l’estalvi i la racionalització de l’ús de l’energia en cada un dels sectors econòmics, per tal de minimitzar, en la mesura que pugui, l’increment de la demanda d’energia. El Decret 33/2015, de 15 de maig, va aprovar la modificació del Pla Director Sectorial Energètic, per tal de disposar d’un document de planificació territorial de les instal·lacions destinades a la producció d’energies renovables, que afavoreix la utilització de cobertes de les edificacions i les petites instal·lacions.

El Reglament (CE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, estableix les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i estableix disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca. L’article 65.2 estableix que la despesa ha de ser subvencionable amb una contribució dels Fons EIE (Fons Estructurals i d’Inversió Europeus) si el beneficiari ha contret la despesa i l’ha abonat entre la data de presentació del programa a la Comissió —o a partir de l’1 de gener de 2014 si aquesta data és anterior— i el 31 de desembre de 2023. A més, el Reglament (CE) número 1301/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, regula el Fons Europeu de Desenvolupament Regional. En virtut d’aquesta normativa, el Programa Operatiu del FEDER per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2014-2020 es va aprovar el 22 de setembre de 2015.

Dins d’aquest programa, l’eix prioritari 4 (afavorir la transició vers una economia baixa en carbó en tots els sectors), és el que presenta una dotació econòmica més alta, fins els 42,33 M€ (el 31 % de tot el pressupost) i inclou la prioritat d’inversió 4 c (suport de l’eficiència energètica i de l’ús d’energies renovables en les infraestructures públiques, incloent els edificis públics, i en els habitatges).

Les regulacions normatives en el sector de les energies renovables, com és el Reial decret 1699/2011, de 18 de novembre, pel qual es regula la connexió a la xarxa d’instal·lacions de producció d’energia elèctrica de petita potència, suposen un impuls important per a la implantació d’instal·lacions de generació d’energia solar fotovoltaica.

El Reial decret 900/2015, de 9 d’octubre, regula les condicions administratives, tècniques i econòmiques de les modalitats de subministrament d’energia elèctrica amb autoconsum i de producció amb autoconsum.

Així doncs, amb aquesta nova convocatòria, dirigida a administracions locals i entitats públiques dependents, s’intenta donar un impuls perquè incorporin aquesta font d’energia renovable a les seves instal·lacions i, per tant, redueixin el consum d’energia elèctrica procedent de la xarxa i les seves emissions de CO2.

L’import de la subvenció que obtenguin els projectes que s’hi presentin està cofinançat en un 50 % amb fons FEDER.

Per ser subvencionables, les actuacions han de complir els criteris de subvencionalitat dels programes operatius dels Fons Operatius de Desenvolupament Regional (Ordre HFP/1979/2016 de 29 de desembre, per la qual s’aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020 [BOE núm. 315, de 30 de desembre de 2016]).

D’altra banda, les directrius comunitàries sobre ajudes estatals a favor del medi ambient (2008/C 82/01) preveuen, en els apartats 1.5.6 i 3.1.6, l’existència d’ajudes per tal d’augmentar el percentatge de fonts d’energies renovables en la producció energètica total i per tal de facilitar l’accés al mercat d’aquestes fonts renovables.

D’altra banda, l’article 7.1 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s’han de concedir amb subjecció als principis d’objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.

L’article 7.3 de l’Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d’acord amb els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

L’Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2018-2020 (BOIB Núm. 31 de 10/03/2018), incloent aquesta convocatòria en l’apartat V.1.3.

L’objecte de la convocatòria és fomentar les instal·lacions fotovoltaiques, davant la producció d’energia elèctrica amb combustibles més contaminants, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s’hagi optat per concedir les subvencions d’acord amb l’ordre d’entrada.

Per tot el que s’ha exposat, vists els informes preceptius, de conformitat amb l’article 5 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia de les Illes Balears i l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Objecte

L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria pública d’ajudes per al foment d’instal·lacions d’energia solar fotovoltaica, de fins a 100 kWp de potència de pic, promogudes per administracions locals i les seves entitats públiques dependents.

Aquestes ajudes estan cofinançades en un 50 % amb càrrec del Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.

2. Beneficiaris

Poden ser beneficiàries d’aquestes ajudes les administracions locals i les entitats públiques dependents.

3. Import econòmic

3.1. Aquesta convocatòria es tramita amb caràcter pluriennal per un import d’1.200.000,00 €, amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis 2018 i 2019, i concretament del centre de cost 25601, subprograma 731A01, capítol 7, article 76, FF 31110, amb la distribució d’anualitats següent:

Any 2018:        0,00 €

Any 2019:        1.200.000,00 €

La distribució inicial dels fons, en l’anualitat de 2018, és la següent:

— Partida 76000 10:    0 €

— Partida 76000 11:    0 €

— Partida 76000 20:    0 €

— Partida 76000 30:    0 €

— Partida 76400:         0 €

— Partida 76100 10:    0 €

— Partida 76100 20:    0 €

— Partida 76100 30:    0 €

— Partida 76100 40:    0 €

La distribució inicial dels fons, en l’anualitat de 2019, és la següent:    

— Partida 76000 10:    320.000 €

— Partida 76000 11:    10.000 €

— Partida 76000 20:    150.000 €

— Partida 76000 30:    90.000 €

— Partida 76400:         300.000 €

— Partida 76100 10:    100.000 €

— Partida 76100 20:    100.000 €

— Partida 76100 30:    100.000 €

— Partida 76100 40:    30.000 €

L’assignació és vinculant per l’import total i no per cada partida. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada partida de la distribució anterior, l’import romanent s’ha d’assignar als expedients d’altres partides d’acord amb l’ordre d’entrada de les sol·licituds.

3.2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d’aquesta convocatòria. L’import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

3.3. Aquestes ajudes estan cofinançades en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.

4. Actuacions i despeses subvencionables

4.1. Són subvencionables les inversions en noves instal·lacions d’energia solar fotovoltaica, amb una potència de pic per instal·lar de fins a 100 kWp.

No són subvencionables les instal·lacions fotovoltaiques que incorporin dispositius que impedeixin l’abocament instantani d’energia a la xarxa de distribució, a excepció dels casos en què aquest dispositiu sigui necessari per complir els criteris per a la determinació de la potència nominal màxima disponible de connexió (disposició final tercera, apartat 4, del Reial decret 900/2015, de 9 d’octubre).

Així mateix, obligatòriament, la instal·lació ha d’incorporar, en un espai accessible al públic, un monitor informatiu de l’energia instantània que s’està generant a la instal·lació fotovoltaica.

4.2. Les inversions objecte de la sol·licitud s’han de dur a terme a l’àmbit territorial de les Illes Balears i s’han de fer dins el període que va des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució de concessió. El termini per realitzar i justificar les inversions no pot ser posterior al 28 de juny de 2019. Computa com a data de sol·licitud la data d’entrada en el Registre de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, en les seves delegacions o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015.

4.3. No són subvencionables l’adquisició de les instal·lacions o equips mitjançant lísing ni cap altra fórmula d’arrendament financer en la qual els béns no siguin propietat del beneficiari.

4.4. L’IVA és subvencionable sempre que el beneficiari no el pugui recuperar o compensar.

5. Sol·licituds i documentació

5.1. Les sol·licituds, adreçades a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat segons el model normalitzat de l’annex 1 d’aquesta Resolució, s’han de presentar en el Registre de la Conselleria, en les seves delegacions o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, acompanyades de la documentació següent:

a) Annex 1 de sol·licitud de subvenció d’aquesta convocatòria (la presentació de la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent i en l’Ordre de bases [BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008], així com també que autoritza l’òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l’acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social; en el cas que el sol·licitant denegui expressament aquesta autorització, ha d’aportar un certificat de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social). S’ha d’indicar a l’annex si ha sol·licitat o rebut una altra ajuda pel mateix concepte, i s’ha d’especificar l’organisme i la data de resolució de concessió, així com la quantia i les dades bancàries a efecte de l’ingrés.

b) CIF o targeta d’identificació fiscal del sol·licitant o del seu representant legal, si s’escau.

c) Annex 2 d’aquesta Resolució, corresponent a les dades tècniques de la instal·lació, emplenat adequadament.

d) Annex 3, emplenat adequadament, i còpia dels tres pressuposts sol·licitats en el cas que l’import de l’actuació no superi la quantia establerta en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors.

e) Pressupost detallat de les actuacions que s’han de fer.

f) Còpia de la darrera factura elèctrica del subministrament de l’edifici on s’ha d'incorporar la instal·lació fotovoltaica. En el cas d’instal·lacions aïllades sense subministrament elèctric de la xarxa aquest document no és necessari.

g) Acord de l’òrgan competent pel qual s’aprova la sol·licitud de l’ajut.

h) Certificat de l’òrgan competent en el qual s’especifiqui el compromís per a la reserva de crèdit suficient i adequada per realitzar les actuacions projectades.

En el cas que algun dels documents esmentats, amb motiu de la tramitació d’altres expedients a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, ja s’hagi presentat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que s’hi faci constar la data i l’òrgan o dependència en què es va presentar o, si s’escau, en què es va emetre; que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l’acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions.

La Conselleria Territori, Energia i Mobilitat, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l’expedient.

D’acord amb l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008) que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de energia a les Illes Balears, els beneficiaris han d’estar al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat, i de les seves obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

5.2. En el cas que un mateix beneficiari vulgui executar més d’una instal·lació, s’ha de presentar una sol·licitud independent per a cada una d’elles, i el beneficiari ha de donar prioritat de registre d’entrada a aquella actuació que consideri més rellevant. En aquest cas, les altres sol·licituds no prioritàries del mateix beneficiari (enteses com aquelles que no s’han registrat d’entrada en primer lloc), només es resoldran si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic a la partida pressupostària corresponent.

5.3. El sol·licitant no pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir-ne la quantia i eludir així els requisits de publicitat o els relatius al procediment d’adjudicació que corresponguin.

Atès que els beneficiaris són administracions i entitats públiques, les actuacions objecte de la subvenció s’han de dur a terme d’acord amb la Llei de contractes del sector públic. Aquest expedient de contractació ha de mencionar en tots els seus documents que es tracta d’una actuació cofinançada amb fons FEDER, i hi ha de figurar l’emblema i el lema de la Unió Europea, inclosa la seva publicació en el diari oficial i/o en el perfil del contractant.

En cas contrari, quan l’import de la despesa subvencionable no superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a contreure compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat nombre suficient d’entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s’hagi fet amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.

5.4. Quan el sol·licitant aporti en la sol·licitud una adreça de correu electrònic, s’entén que es facilita a l’efecte de notificacions, i es poden practicar, a través del correu que s’hagi indicat, les notificacions als efectes que determina l’article 40 de la Llei 39/2015.

5.5. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s’ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva sol·licitud, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l’article 21 de la Llei esmentada. 

6. Termini de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds s’inicia a partir del cinquè dia de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza als tres mesos de la publicació d’aquesta Resolució en el BOIB o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

Si s’exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d’acabar el termini de presentació, s’ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat.

7. Procediment per a la concessió de les subvencions

7.1. Les sol·licituds de subvenció s’han de resoldre individualment, d’acord amb la distribució territorial dels fons inicialment establerta en el punt 3 d’aquesta Resolució, en funció de la partida pressupostària, a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a cada partida. Si una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds hi ha a una de les anualitats un romanent econòmic per a una partida, s’ha de distribuir el fons entre la resta de sol·licituds amb l’únic criteri del registre d’entrada, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini d’aquella anualitat.

7.2.  Si un mateix beneficiari sol·licita més d’una sol·licitud, les següents a partir de la primera només es resolen si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic a la partida pressupostària corresponent.

7.3. En cas que l’expedient no tengui la documentació que es demana en el punt 5 d’aquesta Resolució, s’ha d’enviar un escrit que requereixi la presentació de la documentació que hi manca en el termini de deu dies. En aquest cas, la data de presentació de l’esmena és la que estableix l’ordre per resoldre l’expedient.

8. Competència i resolució

8.1. La Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic és l’òrgan competent per tramitar les sol·licituds d’ajudes d’aquesta convocatòria. Una vegada que els tècnics d’aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d’aquesta Resolució, el director general d’Energia i Canvi Climàtic ha d’emetre una proposta de resolució, la qual s’ha de comunicar als interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú.

8.2. La resolució expressa del conseller de Territori, Energia i Mobilitat finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s’ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l’activitat que se subvenciona,quantia, partida pressupostària a la qual s’aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte de l’ajuda, terminis per presentar els justificants i enquadrament en el Programa Operatiu FEDER Balears 2014-2020 (objectiu temàtic, prioritat d’inversió, objectiu específic, camp d’intervenció i organisme amb senda financera).

8.3. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds. La resolució s’ha de notificar als interessats, d’acord amb els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, i s’ha de dictar i notificar dins el termini de sis mesos comptadors des de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds.

9. Quantia de les ajudes

9.1. S’estableix una quantia de subvenció del 60 % sobre el valor de la inversió admissible.

9.2. El valor d’inversió màxima admissible és d’1,50 €/Wp en el cas d’inversions amb connexió a la xarxa. En el cas d’instal·lacions fotovoltaiques aïllades de la xarxa, no hi ha valor d’inversió màxima admissible, sinó que aquesta correspon al pressupost de la instal·lació, i s’estableix una quantia màxima de subvenció de 30.000 €.

9.3. En el cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajudes per a la mateixa activitat o tipus d’actuació, l’import de les subvencions establertes en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat subvencionada.

10. Pagament i justificació d’activitats

10.1. El pagament de la subvenció únicament es pot fer una vegada que s’ha dictat la resolució corresponent, s’ha justificat de manera suficient la realització de l’activitat subvencionada i s’ha acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s’ha atorgat la subvenció.

10.2. La documentació per justificar la realització de les activitats és la següent:

a) Sol·licitud de pagament, segons el model que s’adjunta com a annex 4.

b) Memòria econòmica de les actuacions realitzades, segons el model que s’adjunta com a annex 5.

c) Memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts (annex 6).

d) Document fotogràfic dels elements principals de la instal·lació (plaques solars, convertidor, etc.).

e) Còpia del document de posada en servei davant la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic per a instal·lacions de menys de 100 kW o documentació equivalent.

f) Certificat del secretari o de l’òrgan competent que les actuacions objecte de l’ajuda s’han dut a terme d’acord amb la legislació de contractació de l’Administració pública i del sector públic, i certificat que acrediti que l’IVA de l’operació cofinançada és (o no) recuperable.

g) Si n’hi ha, còpia dels documents de l’expedient de contractació, per al control i revisió posterior per part de la Direcció General competent en matèria de Fons Europeus.

h) Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d’incloure:

1r. Una llista classificada de les despeses de l’activitat, amb la identificació del creditor i del document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament; juntament amb l’original de les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses. La Conselleria ha de segellar convenientment les factures esmentades i després les ha de tornar al beneficiari.

2n. Justificant de pagament. Els justificants s’han d’acreditar d’alguna de les maneres següents:

— Fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document; l’import; la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura; així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.

— Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, juntament amb l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda, en el qual ha de figurar el càrrec d’aquest xec o pagaré.

No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA inclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s’admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).

3r. Una llista detallada d’altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l’import i la procedència.

i) Còpia de la documentació que acrediti l’existència d’un sistema de comptabilitat separada per a les inversions corresponents a l’activitat subvencionada.

10.3. En el cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents, comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut el requeriment.

10.4. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.

10.5. La resolució d’atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que no pot ser posterior al 28 de juny de 2019.

10.6. En el cas que no estigui justificada totalment la realització de l’activitat subvencionada, però s’hagi acomplert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual la subvenció es va concedir, s’ha de revisar i minorar proporcionalment pel que fa al que no s’ha justificat, d’acord amb els criteris de gradació que recull l’article 24 de l’Ordre de bases.

10.7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableix la resolució de concessió de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat l’hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent a les que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.

11. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris d’aquest tipus d’ajudes queden obligats a:

a) Dur a terme l’activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l’activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l’exercici d’aquestes actuacions. Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2014-2020 i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d’aquestes actuacions de control es detecten irregularitats es derivarà l’obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

d) Comunicar a l’òrgan que la concedeix o, si escau, a l’entitat col·laboradora la sol·licitud o l’obtenció d’altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.

e) Acreditar, en la forma que s’estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica. En tot cas, l’acreditació a la qual es refereix el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros. Trobar-se al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Estat, la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma.

f) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, en les bases reguladores.

g) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l’operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’operació (article 140 del Reglament [UE] 1303/2013).

h) Adoptar les mesures de difusió a què es refereix l’apartat 4 de l’article 34 del Text refós de la Llei de subvencions. Assegurar les mesures d’informació i publicitat (article 115 i annex XII del Reglament [UE] 1303/2013; Reglament [UE] 821/2014, de les característiques tècniques de les mesures d’informació i publicitat; i Estratègia de comunicació del PO FEDER/FSE). A totes les mesures d’informació i publicitat s’ha de reconèixer l’emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web, etc.). La resolució d’aprovació de l’operació cofinançada i les publicacions fetes al DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: “Aquest projecte està cofinançat en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears”.

i) Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat i mantenir l’afectació de les inversions a l’activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari, o tres anys en el cas de pimes (article 71 del Reglament [UE] 1303/2013).

j) Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

k) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l’àmbit de: contractació, subvencions, ajudes d’Estat (Reglament [UE] 651/2014; i Reglament [UE] 1407/2013, de minimis), normes sobre les despeses subvencionables del FEDER (Ordre HFP/1979/2016 de 29 de desembre, per la qual s’aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del FEDER per al període 2014-2020), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d’oportunitats.

l) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l’operació cofinançada, o bé un codi comptable separat (article 125.4 b del Reglament [UE] 1303/2013).

ll) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per disposar d’una pista d’auditoria apropiada (article 125.4 d del Reglament [UE] 1303/2013).

m) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 i l’annex XII del Reglament (UE) 1303/2013.

n) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons l’establert a l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de subvencions.

12. Tramitació telemàtica

La sol·licitud de subvenció es pot realitzar de forma telemàtica a través de l’enllaç <http: //energia.caib.es>, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.

13. Normativa d’aplicació

La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

14. Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

 

Palma, 24 de maig de 2018

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat

Marc Pons i Pons

    

ANNEX 1

Model per sol·licitar l’ajuda

(Nom i llinatges)                                                      , amb DNI núm                     representant de l’entitat                                         amb CIF núm.                      

amb domicili a (c., av., pl., ptge.)                                                                          ,

de la localitat                                                CP:                  Illa:                             ,

Tel.:                                        Tel. mòbil:                             _____Fax:                     ,

Adreça electrònica (*):                                                                                          

EXPÒS:

Que vull acollir-me a la convocatòria de subvencions per al foment de l’energia solar fotovoltaica per a l’any 2018 a les administracions locals, i present aquesta adreça electrònica (*) a l’efecte de notificacions.

Per la qual cosa formul la declaració responsable de la veracitat següent:

1. No em trob en cap dels supòsits establerts en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions. Tampoc no em trob en cap dels supòsits establerts a l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, per no haver estat mai objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

2. Accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria; declar que totes les dades són certes i, a més, facilitaré totes les actuacions de control possibles que es desenvolupin per comprovar la realització correcta de l’objecte d’aquests ajuts.

3. Estic al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.

4. La actuació objecte de la subvenció no està iniciada.

5. Per a l’actuació esmentada (marcau amb una X el vostre cas):

(   )  No he sol·licitat ni rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.

(   )  Sí he sol·licitat o rebut una altra ajuda pel mateix concepte.

Organisme

Data de resolució

Quantia

1.

2.

3.

(En el cas que se’n sol·licitin en el decurs de la tramitació de l’ajuda, adjuntau l’escrit que detalli les subvencions sol·licitades i/o rebudes)

6. Les dades bancàries a l’efecte d’ingrés derivades del procediment són:

Entitat

Domicili, sucursal o oficina

CODI COMPTE

País

(2 dígits)

Control IBAN

(2 dígits)

Codi entitat (4 dígits)

Codi sucursal o oficina

 (4 dígits)

DC compte

(2 dígits)

Núm. compte o llibreta (10 dígits)

E

S

La possibilitat d’acreditar-les documentalment, en cas que se m’exigeixi.

Per la qual cosa, declar que són certes les dades anteriors i adjunt la documentació següent:

(  ) Fotocòpia del CIF o targeta d’identificació fiscal del sol·licitant o del seu representant legal.

(  ) Annex 2, de dades tècniques.

(  ) Còpia de la darrera factura elèctrica.

(  ) Pressupost/s detallat/s.

(  ) Annex 3 i els pressuposts sol·licitats, si escau.

(  ) Acord de l’òrgan competent pel qual s’aprova la sol·licitud de l’ajut.

( ) Certificat de l’òrgan competent en el qual hi ha prevista reserva de crèdit suficient i adequada per a la realització de les actuacions projectades.

(  ) Una altra documentació complementària (indicau-la).

AUTORITZ:

 (  ) A fer les consultes als fitxers públics amb la finalitat d’acreditar les dades o els documents establerts al punt 6 de la convocatòria perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l’òrgan competent o autoritzat, en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de les dades o dels certificats que les substitueixen.

 (  ) L’òrgan gestor a obtenir les dades i els documents d’altres administracions establerts en el punt 5 de la convocatòria i que no es presenten mitjançant transmissions telemàtiques de dades o dels certificats que els substitueixen, sempre que s’hagi establert per conveni amb l’Administració competent (en cas que no autoritzeu el centre gestor, adjuntau la documentació esmentada.)

D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s’han d’incorporar i tractar en un fitxer específic, a l’efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l’efecte estadístic. L’òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.

Per això,

DEMAN:

La subvenció o subvencions per dur a terme la instal·lació fotovoltaica amb una potència de pic de ............... Wp.

________________________, ___ d _____________________ de 2018

[Signatura]

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

 

ANNEX 2

Descripció de dades tècniques

Ubicació de la instal·lació

Adreça:                                                                                                                    

Localitat:                                                                                           Illa                   

Número de CUPS del subministrament elèctric (si n’hi ha): ________________________

Potència contractada (si n’hi ha): ________________kW

Tipus d’instal·lació:

( ) Fotovoltaica per a autoconsum amb una potència de: ________________________kW

( ) Fotovoltaica aïllada sense accés a la xarxa amb una potència de: _______________kW

Tipus d’ubicació (marcau-ne una):

( ) Integrada o sobre coberta ( ) En terra  ( ) Altres

Model de les plaques__________________Potència unitària ________ Wp

Nombre total de plaques: ________________ Potència total instal·lada: _______________Wp

Nombre de convertidors: _______ Potència nominal del convertidor: ________ W

Pressupost (adjuntau a part el pressupost detallat):

Base imposable ………………………………...€

IVA ………………………………………………...€

Total pressupost …………………………….... €

________________, d _____________ de 2018

[Nom i llinatges del sol·licitant]

[Signatura]

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

  

 

ANNEX 3

Llista dels pressuposts sol·licitats

(Quan no se supera l’import màxim establert per a contractes menors de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que per a execució d’obres correspon a 40.000 €, s’ha d’aportar còpia dels tres pressuposts sol·licitats)

DADES DEL BENEFICIARI:

Nom: ………………………………………………………………………………………………………

DNI/CIF/NIE: …………………..

Empresa                                Import                                   Pressupost elegit

1. ……………………………          …………………………..               …………………..

2. ..………………………….          …………………………..

3. ……………………………          …………………………..

Si el pressupost elegit no és el més econòmic, s’ha d’adjuntar una memòria justificativa:

MEMÒRIA JUSTIFICATIVA de l’elecció del pressupost: …

Si no s’aporten tres pressuposts:

MANIFESTACIÓ del beneficiari que no s’aporten ja que no hi ha al mercat més empreses subministradores:

________________, d _____________ de 2018

[Signatura del sol·licitant]

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

  

 

ANNEX 4
Sol·licitud de pagament de la subvenció fotovoltaica administracions 2018-2019

Sol·licitant

Nom i llinatges:...............................................................................................................

DNI/CIF/NIE: ............................. representant de l’entitat:.......................................... amb CIF núm. ..........................................................,

Localitat:.................................... Codi postal:..................Municipi:...................................

Adreça electrònica de notificació:..........................................

SOL·LICIT:

El pagament de la subvenció de l’expedient núm. FOTADM18-......../2018 que s’ha aprovat mitjançant Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, d’acord amb la convocatòria de foment d’instal·lacions d’energia solar fotovoltaica dirigida a administracions locals i entitats públiques dependents dins del Programa Operatiu FEDER 2014-2020.

DECLAR:

  • Que he finalitzat la inversió dins el termini previst en la resolució de concessió, que no pot ser posterior al .............. (28/6/19).

  • Que aquest compte justificatiu abasta la realització completa de l’activitat subvencionada i conté els justificants imputables al projecte subvencionat.

  • Que totes les dades contingudes en aquest compte justificatiu són vertaderes i correctes.

  • Que els justificants originals de la despesa (després d’haver-se segellat) i que es detallen en la memòria econòmica estan custodiats sota la meva responsabilitat.

  • Que els justificants esmentats estan a disposició dels òrgans de control intern o extern de l’Administració.

Adjunt a aquesta sol·licitud el següent:

  • Memòria d’actuació justificativa.

  • Document fotogràfic dels principals elements de la instal·lació (plaques solars, convertidors, monitor informatiu accessible al públic de l’energia instantània que s’està generant, etc.).

  • Document de posada en servei davant la UDIT o la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic de la documentació tècnica de la instal·lació de producció d’energia elèctrica.

  • Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que inclou:

1r. Una llista classificada de les despeses de l’activitat, amb la identificació dels creditors i del document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament.

2n. Justificants de pagament. [Els justificants s’han d’acreditar d’alguna de les maneres següents:

- Fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document, l’import, la identificació del concepte a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades dels ordenants i dels destinataris, que han de coincidir amb els beneficiaris i amb els emissors de la factura, respectivament.

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, juntament amb l’extracte bancari dels beneficiaris de l’ajuda en el qual ha de figurar el càrrec d’aquest xec o pagaré.]

3r. Una llista detallada d’altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l’import i la procedència.

  • Original i còpia (per segellar) de les factures corresponents a la llista de despeses anterior.

  • Certificat del secretari o de l’òrgan competent que les actuacions objecte de l’ajuda s’han dut a terme d’acord amb la legislació de contractació de l’Administració pública i del sector públic, i certificat que acrediti que l’IVA de l’operació cofinançada és (o no) recuperable.

  • Si n’hi ha, còpia dels documents de l’expedient de contractació, per al control i revisió posterior per part de la direcció general competent en matèria de Fons Europeus.

  • Còpia de la documentació que acrediti l’existència d’un sistema de comptabilitat separada per a les inversions corresponents a l’activitat subvencionada.

________________________, ___ d _____________________ de 2018

[Signatura]

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

 

 

ANNEX 5

Memòria econòmica

Persona beneficiària:………………………………………………………………………..

DNI/CIF/NIE: …………………………………………………………………….

Data de concessió:……………………………………………………………

Import de l’ajuda concedida:……………………………………………………

Import d’altres ajudes…………………………………………………………..

LLISTA ENUMERATIVA DE DESPESES DERIVADES DE L’EXPEDIENT FOTADM18______ /2018

Núm. ordre

Núm. factura

Data

Proveïdor

Concepte

Import base imposable

IVA

Total

Data i forma pagament

Aquesta relació correspon al cost total definitiu de l’activitat, els justificants de la qual s’adjunten.

________________________, ___ d _____________________ de 2018

[Signatura]

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

  

 

ANNEX 6

Memòria d’actuació

a) Si no s’han efectuat modificacions respecte de la sol·licitud inicial

Ha finalitzat completament, dins els terminis establerts, la instal·lació d’energies renovables, la qual s’ajusta a les dades incloses en la sol•licitud de subvenció.

Descripció resumida del projecte:

Potència de pic instal•lada:        Wp

Potència total inversors:        W

b) Si s’han efectuat modificacions respecte de la sol·licitud inicial (especificau-ne els motius)

Explicació detallada dels canvis i característiques finals de la instal·lació efectuada.

________________________, ___ d _____________________ de 2018

[Nom i llinatges]

[Signatura]

Adjunt a aquesta memòria:

— Document fotogràfic dels principals elements de la instal·lació (plaques solars, convertidors, monitor informatiu accessible al públic de l’energia instantània que s’està generant, etc.).

— Document de posada en servei davant la UDIT o la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic de la documentació tècnica de la instal·lació de producció d’energia elèctrica.

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT