Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 5613
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 23 de maig de 2018 per la qual es convoquen ajudes destinades a promoure la continuïtat de les empreses de les Illes Balears mitjançant la planificació dels processos de relleu empresarial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 30.21 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, d’acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut, atribueix a aquesta Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d’acord amb les bases i la coordinació general de l’activitat econòmica, sens perjudici del que disposen els articles 38, 131 i els números 10 i 13 de l’apartat 1 de l’article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l’europea, i l’establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.

L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis (BOIB núm. 52, de 17 d’abril), que fixa les bases per al Programa I d’aquesta convocatòria d’ajudes, i disposa en el seu article 2.1 b) que son objecte de subvenció, entre d’altres les activitats de modernització del comerç i els serveis i adaptació a criteris de competitivitat i qualitat, tot això d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d’abril), que fixa les bases pel Programa II d’aquesta convocatòria d’ajudes, estableix en el seu article 2 e) que són objecte de subvenció, entre d’altres, la millora de la qualitat de la gestió de l’empresa, tot això d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L’article 2.7 del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost de 2015), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer (BOIB núm. 23, de 28 de febrer de 2016), atribueix a la Direcció General de Comerç i Empresa el foment en matèria de comerç i empresa.

Dins aquest context, les subvencions compreses en aquesta convocatòria estan incloses dins el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2018, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018. En el Pla esmentat figura, a l’objectiu I.4.2, la convocatòria d’ajuts per a la promoció de l’esperit empresarial mitjançant nous models empresarials i la planificació dels processos de relleu empresarial.

La mida de les empreses d’un teixit productiu és un element rellevant ja que condiciona la seva competitivitat, en la mesura que una major grandària implica una major facilitat a l’hora d’afrontar nous reptes (noves inversions, activitats de R+D, internacionalització, economies d’escala, etc.).

El teixit empresarial de les Illes Balears està compost majoritàriament per microempreses i pimes, que a causa fonamentalment de la seva reduïda grandària, s’enfronten a especials dificultats.

Per pal·liar aquestes dificultats es considera necessària la implementació de mesures de suport al desenvolupament empresarial per a la seva millora competitiva, consolidació i creixement a través de l’impuls de polítiques que combatin les limitacions de microempreses i pimes per afavorir la seva professionalització, la innovació en la seva activitat i la seva competitivitat. Es persegueix, a més, revertir el procés de destrucció de les capacitats productives i l’envelliment del sector, i d’aquesta manera augmentar el nombre d’empreses a les Illes Balears i aconseguir fomentar la seva continuïtat.

Un important repte per a la continuïtat de les pimes és la manca de planificació en els seus processos de relleu o transmissió. El relleu empresarial és una etapa més del cicle de vida de l’empresa. Si important és la creació de nous projectes empresarials, no menys important és mantenir i garantir la consolidació i continuïtat d’empreses en funcionament per evitar la pèrdua d’activitat empresarial i llocs de treball, que contribueixen al desenvolupament econòmic. En nombroses ocasions la falta de relleu empresarial planteja serioses dificultats per a la continuïtat d’un nombre creixent de petites i mitjanes empreses a les Illes Balears.

Pel que fa a les empreses de caràcter familiar són de vital importància en l’economia balear, ja que representen el 86,5 % de la població empresarial, segons dades que registren les entitats i associacions d’empresa familiar. Per aquest motiu és fonamental garantir la seva successió.

Els processos de relleu empresarial poden tenir el seu origen en la jubilació de l’empresari, si bé aquesta és només una de les possibles causes a les que es podrien unir altres motius més aviat lligats a decisions de tipus personal, com pot ser la jubilació anticipada o el canvi de professió, per la modificació de l’entorn competitiu (canvis de mercats, nous productes o canals de comercialització, etc.) i fins i tot per determinats successos o esdeveniments sobrevinguts (defunció, malaltia, divorci, desavinences familiars, etc.), que també poden constituir un factor determinant.

Cal, per tant, assegurar la continuïtat d’empreses viables en perill de desaparèixer per falta de relleu generacional, ja sigui potenciant aquesta continuïtat de l’empresa en l’entorn familiar o, quan això no sigui possible, entre els mateixos treballadors de l’empresa, ja que aquest és un element clau tant pel que fa al grau de coneixement de tots els processos de negoci de l’empresa com en el propi interès que suposa assegurar el manteniment dels seus llocs de treball.

En aquesta convocatòria s’apliquen les mesures de simplificació establertes en el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental, i en la Llei 2/2012, de 4 d’abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, pel que fa a la simplificació administrativa a emprenedors i a empreses.

D’acord amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i amb l’article 5 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de comerç i serveis, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Primer. Objecte

Aquestes ajudes es distribueixen en dos programes amb els objectius següents:

- Programa I. La modernització del comerç i els serveis, i l’adaptació a criteris de competitivitat i qualitat mitjançant el finançament de la posada en marxa d’un programa dirigit a afavorir la continuïtat de les empreses autònomes, microempreses i pimes, amb domicili fiscal a les Illes Balears al llarg de l’exercici 2018, que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de les activitats del comerç i dels serveis, per mitjà de la planificació del relleu empresarial, amb l’elaboració d’un protocol d’empresa familiar i pla de continuïtat, o a través de l’elaboració d’un pla de relleu extern, quan el relleu es pretengui realitzar a treballadors de l’empresa.

- Programa II. La millora de la qualitat de la gestió de l’empresa mitjançant el finançament de la posada en marxa d’un programa dirigit a afavorir la continuïtat de les empreses autònomes, microempreses i pimes, amb domicili fiscal a les Illes Balears al llarg de l’exercici 2018, que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de l’activitat industrial, per mitjà de la planificació del relleu empresarial, amb l’elaboració d’un protocol d’empresa familiar i pla de continuïtat, o a través de l’elaboració d’un pla de relleu extern, quan el relleu es pretengui realitzar a treballadors de l’empresa.

Segon. Tipologia de projectes subvencionables

2.1 Els projectes subvencionables en el marc de la present resolució tindran com a finalitat la planificació dels processos de relleu en l’empresa, amb el propòsit de contribuir a garantir la seva continuïtat per l’entorn familiar dels seus titulars o pels treballadors de l’empresa, amb els quals aquells no tenguin cap relació de parentiu, amb dos tipus de programes:

- Programa I: projectes de planificació del relleu empresarial, amb l’elaboració d’un protocol d’empresa familiar, i pla de continuïtat, o a través de l’elaboració d’un pla de relleu extern, quan el relleu es pretengui realitzar a treballadors de l’empresa, per la modernització del comerç i els serveis i l’adaptació a criteris de competitivitat i qualitat per empreses que exerceixin una activitat lucrativa dins de l’àmbit de les activitats de l comerç i dels serveis.

- Programa II: projectes de planificació del relleu empresarial, amb l’elaboració d’un protocol d’empresa familiar i pla de continuïtat, o a través de l’elaboració d’un pla de relleu extern, quan el relleu es pretengui realitzar a treballadors de l’empresa, per la millora de la qualitat de la gestió de l’empresa que exerceixi una activitat lucrativa dins de l’àmbit de l’activitat industrial.

Se subvencionaran els següents projectes: desenvolupament de protocols d’empresa familiar, i pla de relleu per a treballadors a l’empresa.

2.2 Desenvolupament de protocols d’empresa familiar

S’inclouran en aquesta tipologia els projectes de relleu empresarial d’ambdós programes, realitzats en l’àmbit de l’empresa, mitjançant la realització d’un protocol d’empresa familiar i d’un pla de continuïtat que contempli les condicions per garantir el relleu generacional de l’empresa.

Es considera que una empresa té caràcter familiar quan una part essencial de la propietat (mínim el 50% del capital) està en mans d’una o varies famílies i els seus membres intervenen de forma decisiva en l’administració i direcció del negoci.

En el cas que tengui la forma d’empresari individual autònom podrà arribar a tenir aquesta consideració, sempre que es justifiqui la coexistència i participació activa a l’empresa d’altres persones que tenguin llaços familiars amb el seu titular.

a) El contingut del protocol d’empresa familiar podrà ser flexible i adaptat a les particularitats i característiques concretes de cada empresa, si bé haurà de contemplar al manco els continguts següents:

1) Antecedents: de caràcter fundacional de l’empresa, consideracions sobre el fundador, origen de l’empresa, membres del grup familiar i les seves rames, filosofia de l’empresa, valors familiars, àmbit de les seves activitats o el arrelament de l’empresa en un lloc determinat.

2) Pactes socials o estatutaris que tengui l’entitat sol·licitant de l’ajuda.

3) Pactes parasocials o extraestatutaris que tengui o hagi de tenir l’entitat sol·licitant de l’ajuda.

4) Òrgans de caràcter familiar:

S’hauran de recollir els criteris d’organització, composició i funcionament dels següents òrgans familiars: la junta de família i el consell familiar, així com els comitès de seguiment del protocol familiar, de seguiment de la formació dels membres més joves de la família i de retribucions.

Els protocols d’empreses familiars hauran de ser, almenys, elevats a escriptura pública davant notari i quedarà a discrecionalitat de l’empresa la possible inscripció en el Registre Mercantil.

b) Juntament amb el protocol d’empresa familiar, i com a annex, s’elaborarà un pla de continuïtat que haurà de contemplar, al manco, els apartats següents:

1) Valoració de l’empresa en funció dels apartats dels aspectes claus del negoci, de desenvolupament, les seves dades econòmiques i el seu potencial de rendibilitat.

2) Definició dels rols, responsables i responsabilitats en el seu procés de relleu.

3) Definició de les habilitats requerides a l’equip de direcció, alineat amb l’estratègia del negoci perquè l’empresa abasti l’èxit, en realitzar una valoració sobre si els membres de la família compleixen amb els seus perfils, i en cas contrari desplegar un pla econòmic per complir-ho.

4) Implementació del pla de relleu: planificació, calendari i definició del període de posada en marxa, accions a curt termini, cronograma, aspectes fiscals, jurídics, etc.

5) Així mateix també contempla la possibilitat de la modificació dels plans ja existents per adaptar-los a les noves necessitats.

2.3. Pla de relleu per a treballadors a l’empresa:

S’inclourà en aquesta tipologia aquells projectes d’ambdós programes que tenguin com a finalitat la preparació i planificació del procés de relleu empresarial a treballadors de l’empresa que no tenguin una relació familiar amb el seu titular o titulars, en aquells casos en què no es preveu una successió generacional en l’organització, a través de l’elaboració d’un pla de relleu a treballadors de l’empresa.

Aquest pla de relleu a treballadors de l’empresa haurà d’incloure, com a mínim, els següents continguts:

a) Qüestions de caràcter fundacional de l’empresa com origen, filosofia i valors, l’àmbit de les seves activitats o l’arrelament de l’empresa en un lloc determinat, així com tots aquells elements destacables relatius als treballadors que continuaran amb l’activitat respecte a la seva trajectòria en l’empresa i el seu grau d’implicació.

b) Tots aquells pactes estatutaris o extraestatutaris que s’hauran d’incorporar al pla de relleu orientats a assegurar una adequada continuïtat de l’empresa.

c) Valoració de l’empresa a trametre en funció dels aspectes claus del negoci, el seu potencial de desenvolupament, les seves dades econòmiques i el seu potencial de rendibilitat.

d) Definició de responsables en el procés: definició de rols, responsables i responsabilitats en el procés de relleu.

e) Definició de les habilitats requerides a l’equip de direcció, alineat amb l’estratègia del negoci per a que l’empresa arribi a l’èxit.

f) Implementació del pla de relleu: definició de període de posada en marxa, accions a curt i mitjà termini, cronograma, aspectes fiscals i jurídics.

g) Legalització del relleu: identificació dels documents legals necessaris per a la posada en marxa del procés de relleu (acords sobre la cessió, transmissió i compravenda d’accions, paquet de compensació o pagament de pensions).

h) Anàlisis dels riscs del negoci i disseny d’un pla de control en els aspectes d’aquest: laboral, financer, jurídic, fiscal mediambiental, comercial, tecnològic i de qualsevol altre naturalesa.

El pla de relleu a treballadors de l’empresa conclourà amb l’elevació d’aquest a escriptura pública davant notari.

Tercer. Beneficiaris

3.1. Poden ser beneficiàries de les ajudes:

- Programa I: els autònoms i les microempreses, així com les petites i mitjanes empreses de les Illes Balears (d’ara endavant, pimes), que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de les activitats del comerç i els serveis, que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d’aquesta convocatòria i que vulguin planificar el seu relleu empresarial.

- Programa II: els autònoms i les microempreses, així com les pimes de les Illes Balears que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de l’activitat industrial, que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d’aquesta convocatòria i que vulguin planificar el seu relleu empresarial.

Es considera pime l’empresa que en el moment de la sol·licitud compleixi la definició de pime establerta en l’annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat. Aquesta disposició defineix les microempreses, i pimes com que ocupen a menys de 250 persones, que tenen un volum de negoci anual que no excedeix de 50 milions d’euros, o que el seu balanç anual no excedeix de 43 milions d’euros.

Per adquirir la condició de beneficiari, les empreses hauran d’adoptar algunes de les formes jurídiques següents: persones físiques, societats anònimes i societats limitades. També podran ser beneficiaris les comunitats de béns i societats civils, encara que no tenguin personalitat jurídica. En aquests supòsits s’hauran de fer constar expressament, tant en la seva sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d’execució assumits per cada comuner o soci, així com l’import de subvenció a aplicar a cada un d’ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s’haurà d’anomenar un representant que, com a beneficiari, correspon a la comunitat de béns o societat civil.

3.2. No podran adquirir la condició de beneficiari les empreses públiques, les participades majoritàriament per aquestes, les entitats de dret públic i les empreses, de qualsevol tipus, que tenguin per activitat la gestió d’un servei públic.

Quart. Dotació pressupostària

4.1.Les ajudes que es regulen en la present Resolució es finançaran a càrrec de la partida 19301 761A02 47000.00 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2018, dins de la línia pressupostària prevista en la Llei de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2018, i la quantitat global màxima destinada a aquesta convocatòria serà de 100.000,00 euros.

4.2. El crèdit assignat es distribueix de la manera següent, en funció del tipus d’ajudes:

Programa I: 50.000 euros

Programa II: 50.000 euros

4.3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria.

Cinquè. Despeses subvencionables

5.1. Per aquests projectes tindran la consideració de despeses subvencionables per a ambdós programes les que es detallen a continuació:

a) Les despeses de consultoria externa especialitzada per a l’elaboració del protocol d’empresa familiar o del pla de relleu.

b) Despeses notarials i en el seu cas registrals que es puguin generar.

5.2. Se subvencionarà el 50 % de les despeses subvencionables, amb els límits següents:

  • Per a empreses amb menys de 10 treballadors, la despesa màxima subvencionable serà de 6.000,00 €.
  • Per a empreses amb 10 treballadors i menys de 50, la despesa màxima subvencionable serà de 8.000,00 €.
  • Per a empreses amb 50 treballadors o més, la despesa màxima subvencionable serà de 10.000,00 €.

Sisè. Procediment de concessió d’ajudes

6.1. El procediment de concessió d’ajudes s’efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l’article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions. Les sol·licituds de subvenció es podran resoldre individualment, mitjançant règim de concessió directa amb convocatòria oberta, en virtut de la qual les subvencions s’aniran concedint conforme es vagin sol·licitant pels interessats, en base als requisits establerts en aquesta Resolució, sempre que hi hagi crèdit suficient. Si s’esgoten els crèdits destinats a la convocatòria abans de la finalització del termini de presentació, es podrà suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

6.2. Les possibilitats d’intervenir en els processos de relleu empresarial no poden estar subjectes a termini o limitacions temporals, atès que, precisament, les circumstancies que fonamenten la concessió de la subvenció estaran condicionades a uns criteris d’oportunitat que impossibiliten el seu acotament temporal els quals exigeixen una concessió immediata a la sol·licitud presentada pels beneficiaris, sempre que aquesta s’ajusti íntegrament als punts de la resolució.

D’altra banda, la impossibilitat d’establir uns criteris objectius per determinar un ordre de prelació en la concessió de les ajudes dificulten enormement la tramitació mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

Setè. Termini i forma de presentació de sol·licituds

7.1. El termini de presentació de sol·licituds, per ambdós programes, s’iniciarà a partir de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i finalitzarà quan s’esgoti el pressupost destinat per a l’any 2018, i en tot cas en un termini de tres mesos des de la publicació de la convocatòria.

7.2. La presentació de la sol·licitud duu implícita l’acceptació de les bases, incloent-hi el que s’ha disposat en la convocatòria respectiva.

7.3. El nombre de projectes que es pot presentar és d’un únic projecte per empresa sol·licitant.

7.4. En tot cas és obligatòria la presentació de la documentació que s’indica a continuació, per ambdós programes:

a) Imprès de sol·licitud. El model d’imprès normalitzat i la resta de documentació estan disponibles en l’adreça d’Internet del Govern de les Illes Balears: http://www.caib.es. Les sol·licituds s’han d’adequar als models normalitzats (annex I).

L’imprès de sol·licitud ha de contenir la possibilitat d’autoritzar l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a consultar les dades d’identitat del sol·licitant i la seva situació quant al compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, sense perjudici que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en pugui sol·licitar l’aclariment o l’esmena en el cas que la informació obtinguda presenti alguna incidència.

Així mateix, l’imprès de sol·licitud ha de contenir les declaracions responsables que acreditin que el beneficiari compleix els requisits de la convocatòria i els de les bases reguladores (annex I).

L’imprès de sol·licitud inclou un pressupost de les accions subvencionables que pretén dur a terme el sol·licitant de l’ajuda, juntament amb un pressupost del proveïdor que hagi de realitzar cada una de les activitats pressupostades o factura en el supòsit que l’activitat ja s’hagi realitzat.

La sol·licitud també inclou una memòria descriptiva del projecte pel qual es sol·licita l’ajuda.

b) Còpia d’escriptures de constitució i les seves modificacions.

c) Acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Agència Tributària Estatal i l’Agència Tributària de les Illes Balears i certificat d’estar al corrent en les obligacions davant la Seguretat Social en el cas que no hagi autoritzat la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè l’obtengui per mitjans electrònics.

d) Declaració responsable d’altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat que s’hagin obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables sotmesos a un reglament d’exempció o a una decisió adoptada per la Comissió, en compliment del règim de minimis, de compliment dels requisits de la convocatòria i de les bases reguladores (annex I).

e) Còpia de la targeta d’identificació fiscal.

S’han de presentar en el Registre de la Conselleria, en el de les seves delegacions o en qualsevol altre lloc dels que estableix l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7.5. Quan la sol·licitud no disposi dels requisits exigits en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o no s’acompanyi de la documentació que d’acord amb aquesta convocatòria sigui exigible, s’ha de requerir el sol·licitant perquè —en el termini de 10 dies hàbils des de l’endemà de la recepció del requeriment— esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, amb l’advertència que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia dictada en els termes que preveu la legislació administrativa, de conformitat amb l’article 68.1 de la Llei.

Vuitè. Resolució de la convocatòria

8.1. La Direcció General de Comerç i Empresa és l’òrgan competent per dictar les resolucions d’aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. Es delega en la persona titular de la Direcció General de Comerç i Empresa la resolució dels recursos de reposició (BOIB núm. 105, de 14 de juliol). Ha de motivar i fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida, i s’ha de notificar als interessats.

8.2. La resolució de concessió ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, pressupost total de l’activitat que se subvenciona, import de la subvenció concedida, partida pressupostària a la qual s’aplica, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda i termini per presentar els justificants.

8.3. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de la publicació de l’extracte de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut el termini sense que s’hagi notificat la resolució expressa els sol·licitants han d’entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l’obligació de resoldre expressament que incumbeix a l’Administració.

8.4. La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Contra aquesta s’hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà d’haver-se notificat.

Novè. Obligacions de les empreses beneficiàries i justificació

9.1. Les obligacions dels beneficiaris estan especificades en l’article 15 de l’Ordre de bases de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial, per a les empreses del Programa II, i de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per a la concessió de subvencions en matèria de Comerç i Serveis d’aquesta, per a les empreses del Programa I, sense perjudici de les previstes en l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 10 del Decret legislatiu, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

9.2. En tot cas els projectes objecte de subvenció s’han d’executar entre l’1 de gener de 2018 i el 30 de setembre de 2018 i el termini de presentació de la documentació justificativa és fins al 15 d’octubre de 2018.

Les inversions objecte de les sol·licituds s’han de fer i pagar en el període comprès entre l’1 de gener de 2018 i el 30 de setembre de 2018 (ambdós inclosos). No s’han de tenir en consideració, com a justificants de la inversió subvencionada, les factures emeses ni els pagaments fets amb anterioritat a l’1 de gener de 2018 ni amb posterioritat al 30 de setembre de 2018.

9.3. La justificació de l’ajuda s’ha de fer per mitjà de l’aportació de justificants de despesa i pagament, aprovat per la resolució de la Direcció General de Comerç i Empresa (annex II). En qualsevol cas ha de comprendre la documentació següent:

a) Memòria que reculli de forma detallada el projecte (protocol familiar o pla de continuïtat, així com del pla de relleu a treballadors ).

b) Còpia de l’escriptura del protocol d’empresa familiar davant notari públic.

c) Per a projectes de relleu a treballadors de l’empresa: còpia del pla de relleu elaborat conforme als continguts establerts al punt segon lletra C, elevats a escriptura pública davant notari, i en el qual s’acrediti el traspàs efectiu de les treballadors, o en el seu cas el compromís de traspàs i continuïtat.

d) Relació de despeses de l’activitat.

e) Justificants de despesa i pagament.

Per justificar el pagament de les factures objecte de la subvenció s’ha de presentar la documentació següent:

  • Una còpia del document bancari que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figuri la data del pagament, l’import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s’identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura respectivament.
  • Una còpia de l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en què figurin els càrrecs dels pagaments esmentats.
  • No s’admeten:

- Factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).

- Tiquets de caixa.

- Pagaments en efectiu.

- Els pagaments realitzats mitjançant targeta de crèdit, atesa la dificultat per acreditar en aquest tipus de pagament el número de factura pagada i el concepte de la factura abonada.

Per acreditar de forma clara el pagament es recomana efectuar els pagaments mitjançant transferència bancària en la qual coincideixi l’import de la factura abonada, el número de factura abonada, ordenant i destinatari, respectivament, amb beneficiari i emissor de la factura.

9.4. La Direcció General de Comerç i Empresa pot sol·licitar qualsevol justificació addicional de les activitats realitzades quan aquestes no estiguin suficientment acreditades en la memòria.

9.5. En cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors des de l’endemà d’haver rebut el requeriment d’esmena.

9.6. Tota alteració de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, fossin públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

9.7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, o la modificació del projecte presentat sense que aquesta conselleria l’hagi aprovat prèviament, com també la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent a la que estableix la norma, determinaran la revocació de la subvenció.

Desè. Pagament de l’ajuda

La Direcció General de Comerç i Empresa ha d’efectuar el pagament de l’ajuda una vegada que s’hagi executat el projecte a què estava destinada, sempre que s’hagi verificat el compliment de les obligacions exigibles al beneficiari i s’hagin justificat mitjançant la presentació de la sol·licitud de pagament, juntament amb la documentació del punt novè esmentada.

Onzè. Normativa d’aplicació

11.1. La convocatòria es regeix per la normativa següent:

Programa I: Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis.

Programa II: Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.

11.2. En tot allò que no estableixen ni aquesta Resolució ni l’Ordre esmentada s’ha d’aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Dotzè. Règim comunitari de les ajudes

12.1. Els beneficiaris d’aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, que determina en el seu article 3 que l’import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

12.2. Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l’aqüicultura.

Tretzè. Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, i amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 23 de maig de 2018

El conseller de Treball, Comerç i Indústria,

Iago Negueruela Vázquez

  

 ANNEX I

SOL·LICITUD D’AJUTS DESTINATS A PROMOURE LA CONTINUÏTAT DE LES EMPRESES DE LES ILLES BALEARS MITJANÇANT LA PLANIFICACIÓ DELS PROCESSOS DE RELLEU EMPRESARIAL

1. DADES GENERALS

Nom de l’empresa: .................................…………….......................................................................................

CIF: .......…..............................Telèfon: .…….….................…….......... Fax: ..................................................

Adreça: ……………………………………………………………………..……………………...............…..…

Població: ……………………………………………………………….. Codi postal: ..............…...…............…

Adreça electrònica: ...........................................................................................................................................

Nom i DNI del representant legal: ......................................................................................................................

Persona de contacte: ........................................................................................................................................

Epígraf de l’activitat econòmica de l’empresa: ..................................................................................................

Núm. de Registre Industrial o núm. de Registre d’Indústries Agràries: ................................................................

Sector al qual pertany l’empresa: ......................................................................................................................

Programa dins el qual se sol·licita l’ajuda:    I (  )

                                                                II (  )

Tipus de projecte pel qual es sol·licita l’ajuda:

(  )   Protocol d’empresa familiar i pla de continuïtat

(  )   Pla de relleu empresarial

2. DECLARACIÓ RESPONSABLE

EXPÒS:

Que estic interessat a demanar l’ajuda d’aquesta convocatòria corresponent a les accions de planificació dels processos de relleu empresarial que es detallen en la memòria del projecte que s’adjunta, i formul la declaració responsable de veracitat següent:

1. L’empresa compleix les característiques de pime, atès que (assenyalau amb una X el vostre cas):

(  ) És una empresa mitjana:

El nombre de treballadors és: ...............................(menys de 250 treballadors)

El volum de negoci és: ...........................................(no superior a 50.000.000 €)

El balanç general anual és: ....................................(no superior a 43.000.000 €)

(  ) És una empresa petita:

El nombre de treballadors és: ...............................(menys de 50 treballadors)

El volum de negoci és: ...........................................(no superior a 10.000.000 €)

El balanç general anual és: ....................................(no superior a 10.000.000 €)

(  ) És una microempresa:

El nombre de treballadors és: ...............................(menys de 10 treballadors)

El volum de negoci és: ...........................................(no superior a 2.000.000 €)

El balanç general anual és: ....................................(no superior a 2.000.000 €)

2. Que no estic en cap dels supòsits establerts en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

3. Que facilitaré totes les possibles actuacions de control que es duguin a terme per a comprovar la realització correcta de l’objecte d’aquestes ajudes.

4. Que accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria i que totes les dades són certes.

5.Que, per a l’actuació per a la qual sol·licit l’ajuda (assenyalau amb una X el vostre cas):

(  )   No he sol·licitat ni he rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.

(  )   Sí he sol·licitat o he rebut una altra ajuda pel mateix concepte.

Organisme

Data de resolució

Quantia

1.

2.

3.

6. Que, per a altres actuacions o projectes: (assenyalau amb una X el vostre cas)

(  ) No he rebut durant els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017) cap subvenció subjecta al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre; en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, de minimis en el sector agrícola, i en el Reglament UE 717/2014, de minimis en el sector de la pesca i de la aqüicultura.

(  ) He rebut durant els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017) les subvencions subjectes al règim de minimis següents:

Organisme

Data de resolució

Quantia

Tipus de minimis

(general, agrari, pesquer)

 

.

.

7. Que les meves dades bancàries, a l’efecte de l’ingrés derivat del procediment, són:

Entitat

Domicili, sucursal o oficina

CODI COMPTE

País

(2 dígits)

Control IBAN

(2 dígits)

Codi entitat (4 dígits)

Codi sucursal o oficina (4 dígits)

DC (2 dígits)

Núm. compte o llibreta (10 dígits)

8. Que puc acreditar aquestes dades documentalment, en cas que se m’exigeixin.

 

3. AUTORITZACIÓ

Autoritz:

(  ) Que es facin les consultes als fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l’òrgan competent o autoritzat, en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de certificats que les substitueixin.

(  ) Que les dades i els documents d’altres administracions inclosos en aquesta comunicació i que no es presentin puguin ser obtinguts per l’òrgan gestor mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de certificats que les substitueixin, sempre que s’hagi establert per conveni amb l’Administració competent.

D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s’incorporaran i es tractaran en un fitxer específic, a l’efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a efecte estadístic. L’òrgan responsable del fitxer és la Direcció General de Comerç i Empresa.

4. PRESSUPOST SUBVENCIONABLE DEL PROJECTE

Pressupost total subvencionable del projecte: ............................................................... €

S’ha de presentar un pressupost del proveïdor que hagi de realitzar l’activitat per cada una de les despeses pressupostades.

Tipus de despesa

Pressupost (euros)

Despeses de consultoria externa especialitzada per a l’elaboració del protocol d’empresa familiar o del pla de relleu.

Despeses notarials i en el seu cas registrals

TOTAL

5. MEMÒRIA DEL PROJECTE

1. Descripció de la situació actual de l’empresa.

........................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................

2. Descripció dels objectius que es pretenen assolir amb l’execució del projecte.

........................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................

3. Descripció del projecte

El pla ha de ser detallat i justificat, tant en les accions com en el pressupost corresponent.

Data

Tipus d’activitat subvencionable

Concepte

Proveïdor

Pressupost

 

Per això,

SOL·LICIT:

L’ajuda destinada a promoure la continuïtat de les empreses de les Illes Balears mitjançant la planificació dels processos de relleu empresarial per a dur a terme les actuacions següents (enumerau les actuacions i el seu import):

........................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................

I per un pressupost global de ................................................... €.

…….........…, , …… de .............…… de 2018

[Signatura del sol·licitant]

DIRECCIÓ GENERAL DE COMERÇ I EMPRESA. CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

ANNEX II

COMPTE JUSTIFICATIU RELATIU A LES AJUDES DESTINADES A PROMOURE LA CONTINUÏTAT DE LES EMPRESES DE LES ILLES BALEARS MITJANÇANT LA PLANIFICACIÓ DELS PROCESSOS DE RELLEU EMPRESARIAL

1. DADES GENERALS

Nom de l’empresa: .................................…………….....................................................................................

CIF: .......…............................... Telèfon: .…….….....….........….......... Fax: ..................................................

Adreça: ……………………………………………………………………..……………………..............…..…

Població: ……………………………………………………………….. Codi postal: ..............…............….…

Adreça electrònica: .........................................................................................................................................

Nom i DNI del representant legal: .....................................................................................................................

Persona de contacte: ........................................................................................................................................

Epígraf de l’activitat econòmica de l’empresa: ..................................................................................................

Núm. de Registre Industrial o núm. de Registre d’Indústries Agràries: ................................................................

Sector al qual pertany l’empresa: ......................................................................................................................

Tipus de projecte pel qual es va concedir l’ajuda:

(  ) Protocol d’empresa familiar i pla de continuïtat

(  ) Pla de relleu empresarial

Data concessió: ...............................

Import ajuda concedida: ........................ €

Import altres ajudes (pel mateix projecte): ................... €

2. LLISTAT DE DESPESES DERIVADES DE L’EXPEDIENT NÚM. ........................

Normes per a la confecció d’aquest model:

1. Les factures s’agruparan per tipus d’actuació, d’acord amb la classificació feta en el pressupost incorporat a l’annex I.

2. Els justificants de pagament s’han de presentar juntament amb les factures.

Núm.

ordre

Tipus de

despesa

Proveïdor

Núm.

pressupost

Núm.

factura

Data

Concepte

Base

imposable

IVA

Total

Data i forma

de pagament

Aquesta llista correspon al cost total definitiu de la inversió, els justificants de la qual s’adjunten.

Data: ................................

(Signatura del beneficiari de la subvenció)

DIRECCIÓ GENERAL DE COMERÇ I EMPRESA. CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA