Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 5592
Instrucció 1/2018, de 22 de maig de 2018, de la directora general de Comerç i Empresa relativa a la tramitació electrònica dels expedients en matèria de joc
Versió PDF
L’aprovació de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC), ha suposat la implantació de l’ús de mitjans electrònics en les relacions entre l’Administració i l’administrat.
Allò que va començar com un dret que ostentava l’administrat, ara, amb l’entrada en vigor de la LPAC, s’ha convertit en una obligació per a determinats col·lectius.
Així, l’article 41.1 de la LPAC preveu que les notificacions s’han de practicar de forma preferent per mitjans electrònics i, en tot cas, quan l’interessat resulti obligat a rebre-les per aquesta via.
D’acord amb l’article 14.2 de la LPAC els subjectes obligats a relacionar-se amb les administracions públiques per a la realització de qualsevol tràmit d’un procediment administratiu i, per tant, per rebre les notificacions per medis electrònics són:
- Les persones jurídiques.
- Les entitats sense personalitat jurídica.
- Els col·legiats per als tràmits i actuacions que realitzin amb les administracions públiques en l’exercici de la seva activitat professional.
- Els empleats de les administracions públiques per als tràmits i actuacions que realitzin amb elles en la seva condició d’empleats públics.
- Els representants de qualsevol dels subjectes anteriors.
D’altra banda, les persones físiques distintes de les anteriors podran optar, en qualsevol moment del procediment, per comunicar-se electrònicament o en paper en la corresponent Administració pública.
Per a aquelles comunitats autònomes i entitats locals que encara no disposen dels sistemes i plataformes que permetin la tramitació electrònica d’un procediment, la disposició addicional segona de la LPAC els atorga la possibilitat d’adherir-se als de l’Administració General de l’Estat; tal és el cas de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Fins aquests moments, per falta dels mitjans electrònics pertinents la Direcció General de Comerç i Empresa ha admès la presentació de la documentació que formen els distints expedients administratius en matèria de joc de forma presencial, malgrat l’obligació continguda en la Llei 39/2015 per als subjectes obligats en virtut de l’article 14.2 de la LPAC; si bé des del dia següent a la publicació d’aquesta Instrucció en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, si aquests no ho fan de forma electrònica se’ls requerirà d’acord amb l’article 68.4 i es considerarà com a data vàlida de presentació la data de presentació electrònica.
D’altra banda, atesa la pràctica habitual en matèria de joc de realitzar actuacions per mitja de representant, es fa necessari aclarir els mitjans d’acreditació que la Direcció General de Comerç i Empresa considerarà adients d’acord amb el que estableix l’article 5 de la Llei 39/2015.
Per tot això, en virtut dels principis de proporcionalitat i de no discriminació de tracte a tots els administrats continguts en l’article 4 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic i en la Constitució Espanyola, i d’acord amb l’article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
INSTRUCCIÓ
1. Les sol·licituds i altres tràmits en matèria de joc presentats per part dels subjectes obligats en virtut de l’article 14.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’ha de realitzar de forma electrònica. Si els subjectes obligats ho presenten de forma presencial es requerirà a l’interessat perquè ho esmeni a través de la seva presentació electrònica, en els termes continguts en l’article 68.4 de la norma esmentada.
2. La representació per formular sol·licituds, comunicacions, interposició de recursos, desistiments d’accions i renúncia a drets, a la qual es fa referència en l’article 5 de la Llei 39/2015, s’ha d’acreditar mitjançant poder notarial o apoderament apud acta, davant funcionari públic habilitat al respecte.
3. La notificació dels actes administratius a les persones jurídiques es practicarà a la seva carpeta ciutadana, accessible des del Punt d’Accés General (https://administracion.gob.es), sense perjudici que es practiqui també al seu representant, si s’ha acreditat de forma fidedigna la seva representació. En tot cas, els avisos de notificacions s’han d’adreçar al correu electrònic designat per l’interessat amb aquesta finalitat.
4. Les persones físiques poden escollir la forma de la pràctica de la notificació en paper o en format electrònic, però si l’escullen en paper també es practicarà a la seva carpeta ciutadana, accessible des del Punt d’Accés General (https://administracion.gob.es); no obstant això, en aquest supòsit la data vàlida de notificació serà la d’aquella que s’hagi recepcionat en primer lloc. En tot cas, els avisos de notificacions s’han d’adreçar al correu electrònic que amb aquesta finalitat designi l’interessat.
5. Aquesta Instrucció es començarà a aplicar a partir de l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de maig de 2018
La directora general de Comerç i Empresa
Pilar Sansó Fuster