Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 5348
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de declaració de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual del Pla Especial de Binicalsitx, T. Municipal de Ferreries, Menorca consistent en establir una nova delimitació de la zona de protecció del monument megalític de la Zona 2 (58C/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 23 d’abril de 2018 té entrada a la CMAIB sol·licitud d’informe de l’Ajuntament de Ferreries en relació a la tramitació d’avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual del Pla Especial d’horts i oci de l’àmbit de Binicalsitx aprovat el 21 de novembre i el 18 de febrer de 2013 amb compliment de prescripcions pel Ple del Consell Insular de Menorca (BOIB núm. 33 de 9 de març de 2013)

2. S’adjunta a la sol·licitud  la  proposta de modificació puntual redactada per l’arquitecte Guillem Coll amb visat del COAIB 12/00329/18 de 7 de març de 2018, entre la documentació consta un document denominat d’avaluació ambiental redactat pel mateix tècnic. S’acompanya també la resolució núm. 2017/99 del Conseller Executiu del Departament de Cultura i Educació, de 7 d’agost de 2017, que informa favorablement la rectificació dels límits i la localització del jaciment arqueològic BIC 02 i el seu entorn de protecció de la zona d’horts d’oci de Binicalsitx de Ferreries amb la prescripció de modificar el seu entorn de protecció per incloure-hi l’àrea de la parcel·la oest amb clapers i restes arqueològiques desplaçades, prescripció que queda recollida a la documentació presentada de març 2018.

3. Segons la documentació ambiental presentada la proposta de modificació puntual es du a terme per a preservar la protecció d’un BIC. L’informe de l’arqueòloga Elena Sintes Olives que forma part de la documentació presentada i que justifica la proposta de la nova delimitació, calcula un nou entorn de protecció de 48 metres. Així mateix s’indica que en el lloc queda la caseta es troba en el punt de la parcel·la més allunyat del BIC i en una zona on aflora la roca mare i, per tant, no hi ha possibilitat de que s’hi conservin estructures arqueològiques aèries.

4. L’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa que:”..... tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.

Consideracions tècniques i jurídiques

1.- L’objecte de la modificació  del pla especial respecte a l’ordenació vigent aprovada definitivament el 21 de novembre i el 18 de febrer de 2013 amb compliment de prescripcions pel Ple del Consell Insular de Menorca (BOIB núm. 33 de 9 de març de 2013) és la rectificació dels límits i la localització del jaciment arqueològic BIC 02 i el seu entorn de protecció per adaptar-ho als elements físics fàcilment identificables sobre el territori.

2.- A l’àmbit de la modificació no hi ha afecció directa a espais de Xarxa natura ni sobre àrees de protecció de risc, no es contempla efecte significatiu respecte del paisatge ni  incidència sobre fauna i flora protegida. Tal i com indica l’informe annex a la documentació la caseta projectada es troba en el punt de la parcel·la més allunyat del BIC i en una zona on aflora la roca mare i, per tant, no hi ha possibilitat de que s’hi conservin estructures arqueològiques aèries.

3.- Es tracta, per tant, d’una modificació puntual que des del punt de vista ambiental és d’escassa entitat  al tractar-se d’una modificació d’un àmbit reduït qi que no té efectes significatius sobre el medi ambient als efectes d’avaluació ambiental estratègica

Al present supòsit de fet és aplicable l’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa textualment que: “tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.  Estem davant una modificació d’escassa entitat del pla especial vigent que no implica efectes significatius sobre el medi ambient.

De conformitat amb  el que disposa l’article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.

Per tot això, i vist l’informe  amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals de 9 de maig de 2018 dicto la següent:

Resolució

Declarar que la  proposta de modificació puntual del Pla Especial d’horts i oci de l’àmbit de Binicalsitx aprovat el 21 de novembre i el 18 de febrer de 2013 amb compliment de prescripcions pel Ple del Consell Insular de Menorca (BOIB núm. 33 de 9 de març de 2013)  redactada per l’arquitecte Guillem Coll amb visat del COAIB 12/00329/18 de 7 de març de 2018, consistent en la rectificació dels límits i la localització del jaciment arqueològic BIC 02 i el seu entorn de protecció no està subjecte a tramitació ambiental estratègica de conformitat amb el que disposa l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears atès que és tracta d’una modificació puntual d’escassa entitat i que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de maig de 2018

El President de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias