Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Núm. 5278
Aprovació definitiva del Reglament d’horts socials i comunitaris urbans de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
En sessió ordinària de data 15 de març de 2018 el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment el Reglament d’horts socials i comunitaris urbans de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB núm. 38 de data 27 de març de 2018) i, i en data 16 de maig de 2018 es va aprovar definitivament el Reglament d’horts socials i comunitaris urbans de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar del qual se´n publica íntegrament el seu text a continuació.
REGLAMENT D’HORTS SOCIALS I COMUNITARIS URBANS
PREÀMBUL
Els horts socials i comunitaris urbans són una iniciativa de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar que té l’objectiu de fomentar la participació ciutadana, la inserció social, el desenvolupament sostenible, l’educació ambiental i els valors de l’agricultura tradicional.
Una de les preocupacions dels ens públic és la qualitat de vida de la seva població i la millora en la sanitat alimentària, que redunda indubtablement en benefici de la salut i de les pràctiques mediambientals relacionades amb la producció agrícola.
Amb la present disposició dels horts urbans, es pretén que la ciutadania resident al municipi, i especialment persones amb risc d’exclusió social, pensionistes, persones especialment vulnerables, i joves, adoptin una actitud activa i positiva en el seu temps lliure i d’oci, amb l’objecte que, a la vegada que es potencien els valors saludables i ambientals, s’ofereix ocupació i distracció.
L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, mitjançant aquest reglament té la intenció d’establir el règim aplicable a la utilització d’aquests espais hortícoles, concretant el procediment a seguir per a l’adjudicació dels horts urbans, els criteris generals de selecció aplicables a la demanda existent, els drets i obligacions que incumbeixen a les persones beneficiàries, i, en general, la regulació de l’ús i funcionament dels horts socials i comunitaris urbans de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Aquest reglament neix amb la finalitat de seguir els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència redactats en l’art. 129, de bona regulació, de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, estableix que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, pot promoure activitats i prestar serveis públics per contribuir a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal. Aquesta norma atribueix als municipis, en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, competències en matèria de protecció del medi ambient, de prestació de serveis socials i de promoció i reinserció social, així com en matèria d'ocupació del temps lliure.
Per això, d'acord amb la potestat reglamentària municipal, establerta en l'article 4 de la Llei 7/1985 de Règim Local, en el present reglament es regula el règim aplicable als horts urbans del municipi, i el Ple de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar dota el municipi d'aquest instrument jurídic per regular-ne el seu ús i les normes de convivència del seu entorn.
Article 1.- OBJECTE
L’objecte de les presents bases és regular les autoritzacions administratives d’us privatiu del domini públic que l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar atorgarà sobre les parcel·les, amb una superfície de 10 m2 cada una, que conformen els horts urbans situats al C/Son Galta núm.8 de Cala Millor, amb referència cadastral 2729703ED3822N0001EW, de la qual es destinarà a aquest ús en la seva totalitat.
Article 2.- PERSONES DESTINATÀRIES
El present reglament regula la cessió de l’ús per temps determinat de parcel·les de propietat municipal a persones majors de 18 anys, per destinar-les a hort familiar en el marc del programa iniciat per l’Àrea de Serveis Socials i l’Àrea de Medi Ambient: ‘Horts socials i comunitaris urbans a Sant Llorenç des Cardassar’.
El funcionament i el règim intern d’aquestes parcel·les d’ús individual es regirà per les normes del present reglament, que les persones usuàries hauran d’acceptar formalment.
Mitjançant acord plenari l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar determinarà el nombre, ubicació i característiques de les parcel·les destinades a aquest ús, delegant en la Junta de Govern municipal els altres tràmits per la seva adjudicació segons el procediment previst en aquest reglament.
Article 3.- TERMINI
Les autoritzacions d’ús privatiu s’atorgaran per un període d’un any, amb possibilitat de pròrroga amb un màxim de 2 anys. Esgotat aquest termini es pot tornar a optar a l’adjudicació d’una llicència mitjançant la presentació d’una sol·licitud, conforme al que es regula en aquest reglament.
Article 4.- PERSONES BENEFICIÀRIES
4.1. Per poder tenir accés a l’adjudicació (ser adjudicatari o adjudicatària) de l’ús d’una parcel·la s’han de complir els següents requisits:
a. Ser major de 18 anys
b. Trobar-se al corrent de pagament en les obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
c. Fer la sol·licitud formal en el període d’inscripció obert a tal efecte.
4.2. Encara que es reuneixin les condicions abans indicades, no podran optar a l’ús d’una parcel·la les persones que es trobin en alguna de les circumstàncies següents:
· Que estiguin privades d’utilitzar les parcel·les, com a conseqüència de la prèvia tramitació del corresponent procediment sancionador o mitjançant previ expedient
· Que convisquin en el mateix domicili amb algú que ja tingui adjudicada una parcel·la, tot i que formi part d’una altra unitat familiar.
Artícle 5. PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS. TERMINI, LLOC I FORMA.
5.1.- L’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar aprovarà la convocatòria pública per adjudicar les parcel·les destinades a horts urbans d’acord amb aquest reglament. Una vegada aprovades les bases de la convocatòria, es publicaran al tauler d’edictes de l’Ajuntament, a la web municipal i a altres mitjans de difusió que, si s’escau, disposi l’Ajuntament. S’entén que presentar una sol·licitud implica l’acceptació íntegra de les bases de la convocatòria i d’aquest reglament. L’Ajuntament iniciarà d’ofici aquest procediment, mitjançant acord de la Junta de Govern Local, que contindrà l’aprovació de la convocatòria de concessió d’autoritzacions d’ocupació d’horts, i aprovació de les bases.
a) Les persones interessades hauran de presentar una instància genèrica sol·licitant la llicència d’ús privatiu dels horts urbans, dins el termini que estableixi la convocatòria.
5.2.- Les instàncies s’han de presentar en el Registre General de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar. Així mateix, també es poden presentar en qualsevol dels llocs establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5.3.- Juntament amb la sol·licitud, que anirà signada per la persona interessada, s’ha de presentar la següent documentació:
a. Fotocòpia del DNI/NIE/Passaport de la persona que signa la sol·licitud.
b. Certificat d’empadronament.
c. Certificat de trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
d. Declaració jurada de que la persona sol·licitant no es troba incursa en cap de les circumstàncies establertes a l’article 4.2 d’aquest reglament regulador dels horts socials i comunitaris urbans en el terme municipal de Sant Llorenç.
e. Es valorarà positivament en cas que presenti document acreditatiu que té formació i/o experiència en matèria d’agricultura.
5.4.- La presentació del certificat d’empadronament i del certificat de trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, es podrà substituir per la presentació d’una autorització a l’Ajuntament perquè pugui obtenir aquesta informació.
5.5.- Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la convocatòria, es requerirà a la persona interessada perquè en el termini màxim de 10 dies esmeni les deficiències, advertint-la que si no ho fa se la tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució que es dictarà en els termes previstos en l’article 21 de la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5.6.- Qualsevol dels òrgans que intervenen en el procediment de concessió podrà, en qualsevol moment del procés, sol·licitar a l’interessat la informació complementària, les dades i les acreditacions que estimi necessàries.
Article 6.- PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ. INICI, INSTRUCCIÓ I RESOLUCIÓ
6.1.- Quan l’Ajuntament, de conformitat amb el que disposa l’art. 2, acordi destinar una o varies parcel·les a aquest ús, obrirà un termini d'un mes perquè les persones interessades puguin presentar les seves sol·licituds d’adjudicació de parcel·les. Junt amb la sol·licitud, que serà estandaritzada, hauran de presentar la corresponent documentació. No haurà d’obrir-se un nou procediment d’adjudicació quan hi hagi una llista d’espera d’un procediment anterior.
6.2.-Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds s’elaborarà una llista provisional de persones admeses i excloses que serà exposada en el tauló d’anuncis de l’Ajuntament concedint el termini de 10 dies per presentar al·legacions. A les persones excloses les serà comunicada personalment l’exclusió perquè puguin formular al·legacions. En el cas que no es presentin reclamacions la llista provisional quedarà elevada a definitiva.
6.3.- Quan el nombre de sol·licituds rebudes sigui major que el de parcel·les disponibles, una comissió de selecció i admissió composta per les persones que es designen a l’apartat següent procedirà a la seva valoració i orientació d’acord amb l’aplicació del següent barem:
a. Persones empadronades: 10 punts
b. Persones jubilades: 5 punts.
c. Persones aturades: 5 punts.
d. Persones amb certificat de discapacitat: 5 punts.
e. Persones amb procés d’inserció social: 5 punts.
f. Persones amb altres al seu càrrec: 1 punt per persona a càrrec.
Si dues o més sol·licituds obtenen la mateixa puntuació, el desempat es resoldrà a favor de la persona que hagi obtingut major puntuació en el criteri relatiu a les persones que té al seu càrrec. Si continua havent-hi empat, el desempat regirà mitjançant una lletra de desempat que es traurà per sorteig davant la Secretaria de la Corporació.
6.4.- Les persones interessades que restin fora de les adjudicacions formaran una llista d’espera per ordre de puntuació. En aquesta llista s’hi afegiran, per ordre cronològic, aquelles persones que posteriorment vagin presentant instància manifestant estar interessades en l’adjudicació d’una parcel·la.
6.5.- Quan per qualsevol causa es produeixi una baixa s’adjudicarà la parcel·la per ordre de la llista d’espera. Primer, les persones interessades de la primera adjudicació que havien quedat fora i per l’ordre del sorteig. Desprès, les persones interessades que en posterioritat hagin sol·licitat una parcel·la, i per ordre cronològic de presentació de la instància.
6.6.- Abans de l’adjudicació, la persona interessada haurà d’acreditar estar en possessió de les condicions que exigeix aquest reglament per l’adjudicació i haurà de manifestar que accepta i s’obliga a complir les determinacions del present reglament
6.7.- Quan l’Ajuntament acordi destinar noves parcel·les a aquesta finalitat, siguin per ampliació del espai ja existent o per un nou emplaçament, l’Ajuntament haurà de fer ús de la llista d’espera existent. Això no obstant, en qualsevol moment i degut al temps transcorregut o per altres circumstàncies, l’Ajuntament podrà anul·lar la llista d’espera i iniciar un nou procediment d’adjudicació.
6.8.- Seran reservades quatre parcel·les pel departament de Benestar Social, les quals seran assignades a persones usuàries de serveis socials sense haver de passar per el procediment de concessió ordinari.
Article 7.- TERMINI DE RESOLUCIÓ I NOTIFICACIÓ
7.1.- El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de tres mesos, a comptar des de la publicació de la convocatòria.
7.2.- El venciment del termini màxim sense que s’hagi notificat la resolució legitima a les persones interessades donarà a entendre com a desestimada per silenci administratiu la sol·licitud
Article 8.- AUTORITZACIÓ
8.1.- La cessió d’ús de la parcel·la per al seu cultiu que suposa l’atorgament de l’autorització administrativa, no significa en cap cas la transmissió de la propietat dels terrenys, que són de propietat municipal.
8.2.- La resolució atorgant l’autorització, com a document administratiu, contindrà les següents dades:
a. Dades de la persona autoritzada.
b. La finalitat de l’ús.
c. Mesura, localització i número de la parcel·la.
d. Drets i obligacions de la persona beneficiària de l’autorització.
e. Durada de l’autorització.
Article 9.- DRETS I OBLIGACIONS DE LES PERSONES USUÀRIES
9.1.- Els usuaris o usuàries dels horts urbans tenen dret a:
a. Treballar la parcel·la adjudicada i l’ús de fruit dels productes obtinguts.
b. Participar en totes les activitats que es programin.
c. Fer ús correcte de totes les instal·lacions i mantenir, en tot moment, neta i ben cuidada la seva parcel·la.
d. Consumir únicament l’aigua necessària per al reg.
e. Cultivar l’hort de manera respectuosa amb el medi ambient; queda expressament prohibit cremar.
f. Reciclar les restes orgàniques derivades del cultiu de la seva parcel·la i dipositar la resta de residus en els contenidors corresponents.
g. Assistir a les reunions i convocatòries que s’estableixin com a obligatòries.
h. Comunicar a l’Ajuntament les anomalies que observi, per solucionar-les el més aviat possible.
i. Els productes dels horts urbans no poden ser objecte de venda, que estaran destinats exclusivament a l’autoconsum.
j. Reparar o reposar els elements que es deteriorin en la seva instal·lació.
k. Deixar en bon estat l’hort quan finalitzi l’autorització, i tornar les claus i qualsevol objecte rebut.
l. Cultivar únicament hortalisses, flors i plantes.
m. Executar el seu treball personalment o pels membres de la seva unitat familiar que prèviament han estat enregistrats, llevat dels casos de força major que s’acreditaran davant l’Ajuntament i sense perjudici de la positiva ajuda mútua entre hortolans.
n. Seguir les indicacions que donin les persones responsables de l’activitat, col·laborant en la forma assignada en el manteniment de les instal·lacions, manteniment de l’ordre i totes aquelles que repercuteixin en el bon funcionament dels horts urbans.
o. Respectar les regles que les persones responsables de l’activitat estableixin en relació amb l’ús de l’aigua, els adobs, les eines i en general qualsevol element que s’utilitzi en el desenvolupament d’aquestes tasques.
p. Suportar les despeses que es generin com a conseqüència de desperfectes o danys que es puguin derivar del seu comportament sens perjudici del procediment corresponent per exigir aquesta responsabilitat.
q. Complir i acceptar el compliment del present reglament.
r. Les persones adjudicatàries hauran de mantenir l’entorn (camins) de les seves parcel·les en perfecte estat, net i lliure de tot tipus d’herbes i plantes espontànies.
s. L’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar no es farà responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar les parcel·les. Així mateix, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d’accident de l’adjudicatari en el desenvolupament de les seves tasques de conreu i en la seva estada en el recinte. Serà a càrrec de la persona adjudicatària qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.
Artícle 10.- ACCÉS A LA PARCEL·LA I HORARI
En el moment de l’entrega de l’autorització administrativa d’ús de la parcel·la es farà entrega d’una clau per accedir al parc.
Només es podrà cedir la clau amb l’autorització per escrit i degut a una situació de urgència justificada.
L’horari d'accés a les parcel·les serà des de les 6:00 fins les 22:00h, queda totalment prohibit accedir a les instal·lacions fora de l’horari establert.
Article 11.- PROHIBICIONS
Les parcel·les es destinaran única i exclusivament a l’hort familiar. En conseqüència, no podran ser destinades a altres finalitats, quedant expressament prohibit:
a. Cultivar la terra amb criteris diferents als de l’agricultura ecològica.
b. Instal·lar barraques, coberts, porxos o edificacions de qualsevol tipus.
c. Plantar arbres.
d. Instal·lar hivernacles.
e. Limitar la parcel·la amb murs, canyes, fustes, plàstics, ‘uralites’, etc.
f. Utilitzar la parcel·la com a dipòsit o magatzem de materials.
g. Instal·lar galliners i/o gàbies per a la criança de conills o qualsevol altre animal.
h. Tenir cans.
i. Construir pous.
j. Cultivar plantes de consum il·legal.
k. Sobrepassar els límits marcats de cadascuna de les parcel·les.
l. Regar amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui envair o regar altres parcel·les veïnes.
m. Qualsevol altre ús que, no estant previst anteriorment, produeixi molèsties, males olors, limiti l’ús i satisfacció de la resta de parcel·les o afecti l’entorn del lloc.
Article 12.- PÈRDUA DE LA CONDICIÓ DE PERSONA ADJUDICATÀRIA
Les autoritzacions són de concessió voluntària, renunciables i revocables si la persona autoritzada es veu afectada per alguna de les causes previstes en aquest reglament, així com en el cas de que incompleixi alguna de les obligacions previstes.
La condició de persona adjudicatària es perdrà automàticament per:
a. Renúncia.
b. Defunció
c. Canvi de residència fora del municipi de Sant Llorenç des Cardassar.
d. No residir en el municipi de Sant Llorenç durant més de tres mesos seguits, excepte en casos justificats com malaltia o ingrés hospitalari.
e. Cessió a tercers del cultiu de la parcel·la sense autorització
f. Abandonament o manca de cultiu de la parcel·la durant més de tres mesos seguits.
g. No complir adequadament les obligacions assenyalades en l’article 9 d’aquest Reglament.
h. Utilitzar la parcel·la per a ús i finalitats diferents a les que es detallen en aquest Reglament.
i. Requeriment del terreny per part de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar per obres, serveis, instal·lacions o desenvolupament de les Normes Subsidiàries de Sant Llorenç o dels instruments urbanístics que el desenvolupin.
j. Concurrència en la mateixa persona o en una altra persona resident en el mateix domicili de l’adjudicació de dues o més parcel·les.
k. Manca de respecte a les normes bàsiques de convivència, conducta insolidària, despesa excessiva d’aigua o utilitzar productes tòxics.
l. Incorre en qualsevol de les prohibicions que es detallen en aquest reglament.
m. Finalització del termini de vigència de la concessió. La rescissió de l’autorització per qualsevol causa, en cap moment donarà lloc al dret a percebre indemnització o compensació de cap tipus.
Article 13.- COMPETÈNCIA
L’òrgan competent per a la resolució de les incidències que puguin sorgir entre les persones concessionàries de parcel·les i entre aquests i l’Ajuntament serà la Batlia de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR
El present reglament fou aprovat definitivament en data 16 de maig de 2018 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.
Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Llorenç des Cardassar, 16 de maig de 2018
El batle,
Mateu Puigròs Sureda