Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 5163
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 2 de maig de 2018 per la qual es modifica la Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de dia 25 de març de 2015 per la qual es regulen les ràtios als centres específics d’educació especial, i s’estableixen les ràtios dels Programes de Formació per a la Transició de la Vida Adulta (TVA) per als alumnes escolaritzats als centres específics d’educació especial (CEE) i a les aules ASCE (aules substitutòries de centre especial)
Antecedents
1. L’article 74 de a Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació estableix que l'escolarització de l'alumnat que presenta necessitats educatives especials es regirà pels principis de normalització i inclusió, assegurant la seva no discriminació i la igualtat efectiva en l'accés i la permanència en el sistema educatiu.
L'article 73 de la Llei esmentada defineix l’alumnat que presenta necessitats educatives especials com aquell alumnat que requereix, per un període d’escolarització o al llarg de tota ella, determinats suports i atencions específiques derivades de les circumstàncies socials, de discapacitat física, psíquica o sensorial o que manifesta trastorns greus de conducta
2. L’apartat Quart de l’Ordre de 12 de desembre de 2000, de la Conselleria d'Educació i Cultura, per la qual es regulen els programes de formació per a la transició a la vida adulta destinats als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres d'educació especial i s'estableixen els models de certificats per a l'alumnat que finalitzi un d'aquests programes, estableix l’organització, la duració i els àmbits d’experiència dels programes TVA.
3. L’apartat Cinquè d’aquesta Ordre disposa que:
“1.Els programes de formació per a la transició a la vida adulta estan destinats a aquells alumnes que tenguin complits els setze anys d’edat i hagin cursat l’ensenyament bàsic en un centre d’educació especial amb adaptacions molt significatives del currículum en totes les àrees i a aquells altres que hagin complit el requisit d’edat, i les necessitats educatives especials dels quals aconsellin que la continuïtat del seu procés formatiu es dugui a terme mitjançant aquests programes.[...]
5. La relació professional/alumne serà la que determina l’Ordre de 18 de setembre de 1990 (BOE del 2 d’octubre), per la qual s’estableixen les proporcions de professionals/alumnes en l’atenció educativa dels alumnes amb necessitats educatives especials, si bé s’adequa al nombre de grups constituïts i a la càrrega horària corresponent als àmbits d’experiència regulats en l’Ordre. La proposta oportuna serà realitzada per la Direcció General d’Ordenació i Innovació, i autoritzada per la Direcció General de Planificació i Centres de la Conselleria d’Educació i Cultura.”
Sobre aquest punt en concret de la relació professional/alumne, pel que fa a la remissió a l’Ordre ministerial de 18 de setembre de 1990, atès que va ser derogada per l’Ordre EDU/849/2010, de 18 de març, per la qual es regula l’ordenació de l’educació de l’alumnat amb necessitat de suport educatiu i es regulen els serveis d’orientació educativa en l’àmbit de gestió del Ministeri d’Educació, a les ciutats de Ceuta i Melilla, aquesta remissió s’ha d’entendre efectuada a aquesta Ordre EDU/849/2010, la qual estableix, a l’article 28.3, que la formació posterior a l’educació especial bàsica (TVA) es durà a terme d’acord amb el que disposi l’Ordre de 22 de març de 1999 per la qual es regulen els programes de formació per a la vida adulta destinats als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats a centres d’educació especial.
4. Així mateix, l’apartat Sisè (Professorat) de l’Ordre de 12 de desembre de 2000, estableix que:
“1. Els programes seran impartits per mestres en l’especialitat d’educació especial o llicenciats en l’especialitat de pedagogia terapèutica o psicopedagogia i per professors tècnics de formació professional o professionals amb titulació equivalent a efectes de docència. Quan els programes vagin dirigits a alumnes amb discapacitat auditiva, els mestres hauran de tenir l’especialitat d’audició i llenguatge.
2. L’àmbit d’autonomia personal en la vida diària i l’àmbit d’integració social i comunitària seran impartits, preferentment, pels mestres amb l’especialitat d’educació especial o llicenciats en l’especialitat de pedagogia terapèutica o psicopedagogia; de l’àmbit d’orientació i formació laboral, si escau, es farà càrrec, preferentment, un professor tècnic de formació professional o un professional amb titulació equivalent a efectes de docència. [...]”
5. La Resolució de la de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de dia 25 de març de 2015 (BOIB núm. 56 del 18 d’abril), regulà les ràtios als centres específics d’educació especial. Aquesta Resolució disposa les ràtios d’escolarització de les modalitats per tipologia d’alumnat d’educació especial sense fer esment a les diferents etapes educatives en que es divideix l’educació especial. Per la qual cosa es necessari, especificar les ràtios de les modalitats per etapes, ateses les diferents necessitats de suport educatiu de l’alumnat per raó de la seva edat.
6. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 19 d’octubre de 2017 va establir els tipus d’unitats de cada una de les etapes de l’educació especial per als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics al nivell de l’educació especial.
7. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, a l’article 40, Capítol X senyala que la Direcció General d’Innovació i Formació del Professorat ha d’establir les directrius d’intervenció adients per fomentar models de suport inclusius que afavoreixin una atenció educativa de qualitat per a tots els alumnes. Per tant atès que l’atenció a la diversitat és una competència atribuïda a la Direcció General Innovació i Comunitat Educativa i, constatada l’absència de regulació autonòmica quant a les ràtios dels Programes de Formació per a la Transició de la Vida Adulta (TVA), i atès que els programes són impartits per dos professors i que hi ha dos grups d’alumnes, tal i com regula l’Ordre de 28 de setembre de 1990, es considera convenient i d’interès aprovar unes ràtios màximes dels Programes de Formació per a la Transició de la Vida Adulta (TVA) per als alumnes escolaritzats als centres específics d’educació especial (CEE), i a les aules ASCE (aules substitutòries de centre especial).
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació (BOE de 4 de juliol).
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d’educació (BOE núm.106, de 4 de maig),
3. El Reial Decret 334/1985 de 6 de març (BOE núm. 65, de 16 de març) d’Ordenació de l’Educació Especial.
4. L’Ordre del 30 de gener de 1986 (BOE de 4 de febrer) per la que en compliment de la disposició final primera del Reial Decret 334/1985 de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial s’estableixen les proporcions de personal/alumnes en aquesa modalitat educativa.
5. L’Ordre de 14 de maig de 1986 (BOE de 29 de maig) per la qual es revisa i corregeix l’Ordre del 30 de gener de 1986 .
6. L’Ordre de 28 de setembre de 1990 (BOE de 2 d’octubre) per la que s’estableixen les proporcions de professionals /alumnes en l’Atenció Educativa dels alumnes amb necessitats educatives especials, derogada per l’Ordre EDU/849/2010, de 18 de març, per la qual es regula l’ordenació de l’educació de l’alumnat amb necessitat de suport educatiu i es regulen els serveis d’orientació educativa en l’àmbit de gestió del Ministeri d’Educació, a les ciutats de Ceuta i Melilla.
7. L’Ordre de 22 de març de 1999, (BOE de 10 d’abril) regulà els Programes de Formació per a la Transició a la Vida Adulta destinats als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritats en centres d’educació especial.
8. L’Ordre de 12 de desembre de 2000, de la Conselleria d’Educació i Cultura, per la qual es regulen els programes de formació per a la transició a la vida adulta destinats als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres d’educació especial i s’estableixen els models de certificats per a l’alumnat que finalitzi un d’aquests programes.
9. El Decret 39/2011, de 29 d’abril (BOIB de 5 de maig), pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.
10. La Resolució de la de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de dia 25 de març de 2015 (BOIB núm. 56 del 18 d’abril), regulà les ràtios als centres específics d’educació especial.
11. Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 19 d’octubre de 2017 per la qual s’estableixen els tipus d’unitats de cada una de les etapes de l’educació especial per als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics al nivell de l’educació especial.
12. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de 16 de març, i suplement en català núm. 9, de 16 de març), el qual estableix en l’article 36.2 que, en matèria d’ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats
13. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), en la redacció donada pel Decret 18/2017, de 2 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015 (BOIB núm. 135, de 4 de novembre).
Per tot això, amb data, 26 d’abril de 2018 i a proposta de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, dict la següent
Resolució
1. Modificar la Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de dia 25 de març de 2015, per la qual es regulen les ràtios als centres específics d’educació especial, en el sentit de rectificar el nombre i la denominació de les modalitats per tipologia d’alumnat i mantenir les ràtios màximes d’escolarització que estableix la Resolució esmentada per a les etapes d’Educació especial infantil (EEI) i d’Educació especial bàsica (EEB), tant per al tram Bàsica1 com també per al tram Bàsica 2, i que son les següents:
Alumnes amb Pluridiscapacitat 4/6 alumnes
Alumnes amb Discapacitat Psíquica: 6/8 alumnes
Alumnes amb Discapacitat Auditiva: 6/8 alumnes
Alumnes amb Trastorn de l’ Espectre Autista i/o Trastorn greus de la Personalitat : 3/5 alumne
2. Establir les ràtios màximes d’escolarització corresponents a les modalitats per tipologia d’alumnat dels Programes de Formació per a la Transició de la Vida Adulta (TVA) per als alumnes escolaritzats als centres específics d’educació especial (CEE) i a les aules ASCE (aules substitutòries de centre especial) i que son les següents:
Alumnes amb Pluridiscapacitat: 7/10 alumnes
Alumnes amb Discapacitat Psíquica: 10/13 alumnes
Alumnes amb Discapacitat Auditiva: 10/13 alumnes
Alumnes amb Trastorn de l’ Espectre Autista i/o Trastorn Greus de la Personalitat : 5/8 alumnes
3. Comunicar aquesta Resolució als centres específics d’educació especial, tant públics com a privats concertats, als centres ordinaris públics, privats i privats concertats de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears .
4. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 2 de maig de 2018
El conseller d’Educació i Universitat,
Martí X. March Cerdà