Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 5112
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 11 de maig de 2018 per la qual es modifica la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 8 de maig de 2017 per la qual s’estableix el procediment per a l’accés a una destinació per als professors de religió catòlica d’acord amb el que preveu l’article 6 del Reial decret 696/2007, d’1 de juny, pel qual es regula la relació laboral dels professors de religió
En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 58, de 13 de maig de 2017, es va publicar la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 8 de maig de 2017 per la qual s’estableix el procediment per a l’accés a una destinació per als professors de religió catòlica d’acord amb el que preveu l’article 6 del Reial decret 696/2007, d’1 de juny, pel qual es regula la relació laboral dels professors de religió.
Mitjançant aquesta Resolució s’establia, per primera vegada en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, un procediment, basat en els principis constitucionals d’accés a la funció pública, publicitat, igualtat, mèrit i capacitat, i es donava compliment a allò que disposa l’article 6 del Reial decret 696/2007, d’1 de juny, pel qual es regula la relació laboral de professors de religió. L’anterior, tenint en compte les particularitats d’aquest col·lectiu pel que fa a la seva relació laboral de caràcter indefinit, la potestat de l’Administració de determinar si el contracte ha de ser a temps complet o parcial segons les necessitats del centre, la necessària proposta de l’autoritat religiosa, o la particular situació d’alguns docents quant a la titulació exigible, amb l’atorgament de períodes transitoris per a què l’obtinguin, i, en especial, en atenció al dret a l’educació dels alumnes en relació a una assignatura d’oferta obligatòria.
L’aplicació de l’article 6 es va fonamentar en tres pilars:
No obstant l’anterior, la gestió, per primera vegada d’aquest procediment ha constatat la necessitat de millorar-lo.
Primer, des d’un punt de vista de l’eficàcia i de l’eficiència en la gestió administrativa i, en particular, pel que fa a la vessant organitzativa en la configuració de les places quan sorgeix una vacant sobrevinguda: el procediment d’adjudicació de vacants sobrevingudes, tot i permetre que professors indefinits assoleixin una jornada completa, configura places poc adients, de forma que és necessari articular mecanismes que permetin, també, reconfigurar les places de la forma més adequada possible. Així, la resolució es modifica en el sentit de permetre que els adjudicataris definitius d’aquestes places puguin participar voluntàriament en aquest procés i, també, amb la previsió de la possibilitat d’adjudicar la vacant sobrevinguda a mitja jornada que sorgeixi en un centre al professor de religió que ja ocupa una plaça a mitja jornada en aquest.
En segon lloc, introduint alguna mesura beneficiosa pel col·lectiu dels treballadors, reclamada pel Comitè d’Empresa dels professors de religió, com la possibilitat de la permuta de places o la necessitat d’articular mesures per aquells professors que, per poder obtenir la titulació que els manca, han de realitzar els crèdits corresponents a les parts practiques del currículum.
Finalment, una vegada superats els problemes tècnics que ho impedien, introduint la valoració preferent dels cursos de formació i perfeccionament que, pel seu contingut, siguin més afins a l’ensenyament de religió.
D’altra banda, la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 8 de maig de 2017 va ser objecte d’una demanda social, procediment IAA 598/2017, en el si del qual, en peça de mesures cautelars núm. 11/2017, el Jutjat Social núm. 3 de Palma va dictar, el 30 d’octubre de 2017, una Interlocutòria mitjançant la qual acorda la suspensió cautelar de l’eficàcia de l’annex 2 de la Resolució impugnada, en relació amb l’exigència del requisit d’estar en possessió de la formació pedagògica i didàctica a què es refereix l’article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació. Respectant la validesa dels actes anteriors a la suspensió, és necessari adoptar mesures transitòries per tal d’acomplir aquesta decisió judicial.
Per tot això, en virtut de les facultats que tenc atribuïdes i d’acord amb el Comitè d’Empresa dels professors de religió, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Modificar les normes generals de l’annex 1 següents, en els termes que s’indiquen:
1. S’introdueix un apartat 6 en la norma general 2, amb la redacció següent:
2.6. Els professors de religió que es trobin en situació d’excedència i vulguin participar en el procediment d’adjudicació de destinacions definitives i provisionals han de presentar la sol·licitud de reingrés al servei actiu juntament amb la sol·licitud de participació en el procediment.
2. S’introdueix un apartat 5 en la norma general 3, amb la redacció següent:
3.5. L’Administració podrà acordar, prèvia sol·licitud de la persona interessada, la suspensió del contracte de treball, amb reserva de la plaça adjudicada, amb els professors de religió que hagin de realitzar els crèdits corresponents a les parts pràctiques del currículum per a poder obtenir la titulació que els manqui, pel temps indispensable per poder realitzar-los i sempre que s’acrediti la impossibilitat de fer-los fora de la jornada com a professor de religió.
3. S’afegeix una lletra d) a l’apartat 3 de la norma general 4, amb la redacció següent.
d) Que al professor se li hagi adjudicat una destinació definitiva a mitja jornada i que amb posterioritat se li hagi adjudicat, segons la norma general 13 d’aquest annex, una vacant sobrevinguda a jornada completa amb consideració de destinació definitiva.
4. L’apartat 5 i 6 de la norma general 6 passa a tenir la redacció següent:
6.5. El procediment per emplenar, tramitar i registrar telemàticament la sol·licitud a que es refereixen els apartats anteriors estarà disponible a partir del curs 2019-2020.
6.6. Termini de presentació de sol·licituds
Una vegada rebudes les propostes de l’autoritat religiosa, la Direcció General de Personal Docent publicarà a la seva pàgina web el termini per presentar les sol·licituds de participació en el procediment, com a mínim tres dies hàbils abans de l’inici d‘aquest termini.
5. S’afegeixen dos apartats, el 3 i el 4, a la norma general 7, amb la redacció següent:
7.3. La documentació acreditativa dels mèrits relatius a les activitats de formació s’han de presentar davant la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat i, en cada convocatòria anual, només es tindran en compte els cursos perfeccionats en la data en què finalitzi, cada any, el termini per presentar sol·licituds en la corresponent convocatòria pública per formar borses d’aspirants a funcionaris interins docents, sempre que tinguin la consideració de formació permanent del professorat d’acord amb la normativa vigent.
7.4. No obstant el que estableixen els apartats 7.1 i 7.2, els aspirants a professors de religió exclosos poden aportar la documentació necessària per esmenar la causa d’exclusió a partir del primer dia lectiu de cada curs escolar i fins el dia anterior a la data en què comenci el termini per presentar la sol·licitud de participació en el procediment per a l’accés a una destinació del curs següent, la qual cosa tindrà efectes sobre l’ordenació a les llistes corresponents. Dins aquest període els aspirants a professors de religió substituts no podran esmenar la causa d’exclusió consistent en la manca del títol de mestre en qualsevol especialitat, de llicenciat, d’enginyer o d’arquitecte, o d’un títol de grau equivalent als anteriors.
6. El primer paràgraf de l’apartat 5 de la norma general 8 passa a tenir la redacció següent:
8.5. S’ha d’obrir un termini de reclamacions de tres dies hàbils comptadors des de l’endemà del dia en què es facin públiques les llistes provisionals perquè els interessats puguin presentar al·legacions i aportar els documents que considerin oportuns en relació amb l’acreditació dels requisits o amb la valoració dels mèrits.
7. Els apartats 1 i 4 de la norma general 9 passen a tenir la redacció següent:
9.1. Una vegada publicades les llistes definitives, la Direcció General de Personal Docent publicarà a la seva pàgina web el termini per presentar la sol·licitud telemàtica de destinacions, com a mínim tres dies hàbils abans de l’inici d’aquest termini.
9.4. El procediment per emplenar, tramitar i registrar telemàticament la sol·licitud a que es refereixen els apartats anteriors estarà disponible a partir del curs 2019-2020.
8. El primer paràgraf de l’apartat 4 de la norma general 12 passa a tenir la redacció següent:
12.4. S’ha d’obrir un termini de reclamacions de tres dies hàbils comptadors des de l’endemà del dia en què es facin públiques les llistes provisionals perquè els interessats puguin presentar al·legacions i aportar els documents que considerin oportuns.
9. S’afegeix una nova norma general, la 12 bis, amb la redacció següent:
12 bis. Permuta de places
12 bis.1. La Direcció General de Personal Docent, excepcionalment, pot autoritzar una permuta de destinacions definitives entre dos professors de religió sempre que concorrin tots els requisits següents:
a) Que els professors de religió tinguin contracte indefinit.
b) Que la permuta no impliqui la modificació del tipus de jornada (completa/mitja jornada) de cap dels professors.
c) Que l’antiguitat de les persones interessades no difereixi en més de deu anys.
d) Que les persones interessades comptin amb la proposta de l’autoritat eclesiàstica corresponent, en el cas de voler permutar destinacions de diòcesis diferents.
e) Que les persones interessades ho sol·licitin conjuntament després de la publicació de la resolució de la directora general de Personal Docent que aprovi la llista definitiva d’adjudicació de destinacions definitives i abans del 15 d’agost.
En el cas d’una plaça compartida amb dos centres s’entendrà que pot ser objecte de permuta qualsevol dels centres a mitja jornada que configuren la plaça. Així, no poden ser objecte de permuta els centres d’una plaça compartida que tinguin assignada una dedicació horària inferior a la mitja jornada.
12 bis.2. La Direcció General de Personal Docent publicarà a la pàgina web les permutes autoritzades abans de l’inici del procediment de substitucions del curs.
12 bis.3. Les permutes tindran caràcter de destinacions definitives i el professor que l’obtingui haurà de romandre-hi un mínim de dos anys, excepte que concorri la causa prevista en l’apartat 4.3.b d’aquest annex.
12 bis.4. No es poden autoritzar permutes quan a alguna de les persones interessades se li hagi autoritzat una en els darrers cinc anys.
10. El primer paràgraf de l’apartat 2 i el segon paràgraf de l’apartat 4 de la norma general 13 passen a tenir la redacció següent:
13.2. Les vacants sobrevingudes s’han d’oferir, per ser adjudicades, als professors de religió perquè les seleccionin d’acord amb les regles establertes en l’apartat 10 i els criteris de preferència prevists en l’apartat 11 d’aquest annex. No obstant això, en el cas que un professor de religió estigui ocupant una plaça a mitja jornada a un centre i sorgeixi una vacant sobrevinguda a mitja jornada al mateix centre, se li oferirà l’adjudicació de la vacant a aquest professor.
13.4. En el cas que cap dels aspirants disponibles de la llista F accepti la plaça, aquesta s’adjudicarà de forma obligatòria a l’aspirant disponible d’aquesta llista amb més puntuació per l’aplicació del barem de mèrits, el qual, si no l’accepta sense una causa justificada, serà exclòs de la llista pel temps que resti fins a la finalització del curs escolar. Aquest procediment continuarà amb el següent de la llista amb més puntuació, fins que algú accepti la vacant sobrevinguda i se li adjudiqui. Els aspirants disponibles de la llista F només poden rebutjar una vacant sobrevinguda durant cada curs escolar.
11. El darrer paràgraf de l’apartat 1 de la norma general 14 passa a tenir la redacció següent:
14.1. En el cas que cap dels aspirants accepti la substitució, aquesta s’adjudicarà de forma obligatòria a l’aspirant disponible d’aquestes llistes que correspongui d’acord amb l’ordre anterior, el qual, si no l’accepta sense una causa justificada, serà exclòs de la llista pel temps que resti fins a la finalització del curs escolar. Aquest procediment continuarà amb el següent professor, fins que algú accepti la substitució i se li adjudiqui. Els aspirants disponibles de les llistes F i H només poden rebutjar una substitució durant cada curs escolar.
12. L’apartat 1 de la norma general 18 passa a tenir la redacció següent:
18.1. En el cas que en la llista d’aspirants a professors de religió substituts no hi figuri cap aspirant com a disponible, s’acceptaran noves propostes de l’autoritat religiosa.
Aquests nous aspirants s’ordenaran d’acord amb l’aplicació del barem previst en l’annex 3 d’aquesta Resolució. La data en què s’han d’haver assolit els mèrits i els requisits serà, com per a la resta d’aspirants, el dia anterior a la data en què comenci el termini per presentar les sol·licituds de participació en el procediment, sense perjudici del termini excepcional per esmenar causes d’exclusió establert en l’apartat 7.4 d’aquest annex.
13. S’afegeix una nova norma general, la 21, amb la redacció següent
21. Suspensió provisional de l’exigència del requisit d’estar en possessió de la formació pedagògica i didàctica
En compliment de la Interlocutòria de 30 d’octubre de 2017 dictada pel Jutjat Social núm. 3 de Palma, en el si del procediment IAA 598/2017, en peça de mesures cautelars núm. 11/2017, s’ha d’entendre suspesa temporalment l’exigència del requisit d’estar en possessió de la formació pedagògica i didàctica a què es refereix l’article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.
L’aprovació de les llistes i l’adjudicació de les places, així com el còmput del termini excepcional i transitori a què fa referència l’apartat 3.1.b d’aquest annex, ha de tenir en compte la suspensió anterior.
Segon
Modificar el punt 3 del barem de mèrits de l’annex 3, que passa a tenir la redacció següent:
Per cada hora com a assistent, ponent o coordinador d’activitats de formació reconeguda i registrada.
- Per a les activitats de formació incloses a l’àrea de religió: 0,025 punts
- Per a les activitats de formació incloses a la resta d’àrees: 0,020 punts
Documents justificatius: una fotocòpia compulsada del document acreditatiu, en el cas que no figuri al Portal del personal, on consti l’àrea en la qual s’inclou l’activitat de formació.
En cap cas no es valoren en aquest apartat els cursos o assignatures del currículum de qualsevol títol acadèmic (titulacions progressives, títols d’especialista universitari vinculats a la superació de determinades assignatures dins el pla d’estudis del títol al·legat com a requisit o mèrit, etc.).
Tampoc no es valoren la declaració eclesiàstica de competència acadèmica o un certificat equivalent, el certificat d’aptitud pedagògica, el títol d’especialització didàctica ni el títol oficial de màster universitari que habilita per a l’exercici de les professions regulades de professor d’educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i escoles oficials d’idiomes.
* En el cas que un mateix document justificatiu es pugui valorar en més d’un apartat d’aquest annex, només es valorarà en l’apartat que suposi una puntuació més beneficiosa per a l’interessat.
Tercer
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució es pot interposar una demanda davant la jurisdicció social en el termini d’un any, d’acord amb el que estableix l’article 59.1 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, en relació amb el que preveu l’article 69 de la Llei 36/2011, de 10 d’octubre, reguladora de la jurisdicció social.
Palma, 11 de maig de 2018
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà