Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 5107
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el parc fotovoltaic Bosc d'en Lleó, pol. 18, parc. 39, TM Sant Antoni de Portmany. (3a/18)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d’abril de 2018,

DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte està inclòs a l’Annex 1 Grup 3 apartat 12 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears:

Instal·lacions per a la producció d’energia elèctrica a partir de l’energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa següents :

-[...]

-Instal·lacions amb una ocupació total de més d’1 ha situades en sòl rústic fora de les zones d’aptitud alta del PDS d’energia, excepte les que estiguin situades en qualsevol tipus de coberta.

1.Antecedents

El 25 de novembre de 2014 la Direcció General d’Indústria i Energia (òrgan substantiu) tramet a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) la documentació de l’exp. RE 039/14  per tal d’iniciar la tramitació ambiental prevista a l’art. 22 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’AIA i AAE de les Illes Balears (exp. CMAIB 207A/2014).

Es realitzaren les consultes a les administracions afectades i el 25 de febrer de 2015 la CMAIB va trametre a l’òrgan substantiu l’informe de Fase Prèvia de Consultes, juntament amb els informes rebuts.

El 9 de gener de 2018 l’òrgan substantiu tramet a la CMAIB la documentació de l’exp. RE 008/17 per tal d’iniciar l’Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària prevista a la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’AA, realitzant un nou pagament de la taxa corresponent; per la qual cosa s’obri un nou expedient a la CMAIB (exp. 3A/2018) que es tramitarà d’acord amb la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental (BOE núm. 296 de 11/12/2013)i la Llei autonòmica 12/2016 (BOIB núm. 106 de 20/8/2016).

2.Informació del projecte

El promotor és Good Wind Entertainment S.L. i l’òrgan substantiu la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.

2.1. Ubicació

El parc solar s’ubica a la Parcel·la 39, Polígon 18 del t.m. de Sant Antoni de Portmany; confrontant amb el Camí Vell de Sant Mateu.

2.2. Descripció general

Es tracta d’un parc solar fotovoltaic connectat a la xarxa elèctrica de mitjana tensió d’ENDESA DISTRIBUCIÓN; està format per 11.520 panells solars de 285 Wp, totalitzant una potència de 3.283 kW pic de plaques solars (generador fotovoltaic) i 2.880 kW de producció AC (convertidors).

La instal·lació contarà amb els següents elements:

-Camp de panells solars.

-48 inversors: situats en els camp dels panells solars, en l’estructura que suporta els panells, recollint els diferents strings que agrupen.

-2 centres de transformació: un d’ells situat a l’est de la parcel·la (4’46 m de llarg, 2’38 m d’ampla i 3’25 m d’alçada) i l’altre s’incorporarà al mateix edifici del CMM.

-Centre de Maniobra i Mesura (CMM): ubicat al SE del parc solar, devora al camí d’accés i al Camí de sa Creu des Marges, amb les següents dimensions: 8’08 m de llarg, 2’38 m d’ampla i 3’23 m d’alçada.

-Centre de control: situat al SE del parc solar, proper al CMM.

La superfície total de la parcel·la és de 111.492 m2 i el projecte n’ocuparà 39.999 m2, segons l’EIA (segons el projecte 36.534 m2).

Segons l’art. 34.2.2 del Decret 33/2015, de modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, la instal·lació de producció d’energia elèctrica fotovoltaica sobre el terreny es classifica com a tipus C (ocupació territorial inferior o igual a 4 ha).

La corrent contínua generada pels panells solars és transformada en corrent alterna en els inversors; des dels inversos s’envia l’energia als transformadors BT/MT per a elevar la tensió de l’electricitat fins als 15.000 V per al seu transport fins al punt de connexió amb la xarxa de distribució.

L’actuació no implica moviments de terres i s’implantaran barreres forestals perquè la instal·lació es vegi poc des dels voltants; les plaques s’instal·laran en estructures ancorades al sòl (d’aproximadament 2 m d’alçada) sense utilitzar formigó.

Per a la connexió del parc fotovoltaic a la línia de mitjana tensió s’executarà una nova línia subterrània que partirà del CMM:

-Camí públic de terra (Camí de sa Creu des Marges): 185 m

-Camí públic asfaltat de Can Savi : 205 m

Es farà un tancament perimetral metàl·lic amb passos de fauna, un talús i una barrera vegetal per impedir la seva visualització des del domini públic proper.

Les parcel·les s’adequaran i prepararan per a poder allotjar un parc solar i es podrà combinar el desenvolupament d’aquesta activitat amb l’activitat ramadera de pasturatge d’ovelles.

3.Ubicació i elements ambientals significatius de l’entorn del projecte

3.1. Diagnòstic territorial

La parcel·la, segons el Pla Territorial d’Eivissa té la classificació de Sòl Rústic Comú (SRC); al NE hi ha una zona de pinar amb la classificació de SRC-Forestal i APR d’incendis. La instal·lació de les plaques no afecta a la zona de pinar.

Segons el Pla Director Sectorial d’Energia vigent, incloent la seva modificació aprovada mitjançant el RD 33/2015 (BOIB núm. 73 de 16 de maig de 2015), la parcel·la està ubicada a zona d’aptitud mitjana i alta.

3.2. Diagnòstic ambiental

El projecte no afecta a cap espai natural protegit ni a zones de la XN 2000.

La zona d’estudi es troba en una àrea amb pendents molt suaus, per la qual cosa els moviments de terra per a la implantació de la instal·lació fotovoltaica seran mínims.

A la parcel·la no s’han trobat evidències de la presència d’espècies protegides, ni vegetals ni animals; no hi ha fonts ni sondejos i la Vulnerabilitat d’Aqüífers és moderada i baixa.

Durant els treballs de camp no s’identificaren elements de patrimoni susceptibles de protecció.

El terreny està en estat d’abandonament des de fa diversos anys i no s’hi dur a terme cap activitat agropecuari.

L’Estudi d’Incidència Paisatgística que s’inclou com a Annex a l’EIA conclou que serà necessari realitzar l’execució de mesures correctores proposades (pantalla vegetal de 3 m d’alçada, amb elevació del terreny i plantació d’espècies arbustives mediterrànies) per a disminuir l’impacte visual del projecte.

També s’inclou un Informe d’Incidència Arqueològica (signat per dos arqueòlegs el 4 de juny de 2015) on s’estableix el pla d’actuació, mitjançant la documentació i registre rigorosos en la realització d’un seguiment arqueològic de la neteja i desbrossament de la zona afectada de la parcel·la, així com la possible excavació arqueològica de les restes trobades durant els moviments de terra.

4.Resum del procés d’avaluació

4.1.Fase d’informació pública i de consultes

El projecte de parc solar fotovoltaic, el projecte d’interconnexió amb la xarxa de distribució, l’informe d’incidència arqueològica i l’estudi d’impacte ambiental conjunt es varen sotmetre al tràmit d’informació pública per un període de 30 dies (BOIB núm. 138 de 11/11/2017).

A l’expedient hi consta el Certificat corresponent on s’indica que no s’ha presentat cap al·legació.

4.2.Consultes a les administracions públiques i altres entitats

Durant el tràmit d’informació pública s’ha consultat a les administracions afectades i a altres entitats. A continuació es destaquen els aspectes més rellevants dels informes rebuts:

-Informe Servei de Reforma i Desenvolupament Rural (1/12/2017)

La finca no està inscrita en el Registre General d’Explotacions Agràries i no han sol·licitat ajudes de la PAC. No estan vinculades a una explotació agrària.

Per tant, des del punt de vista de desenvolupament agrari, s’informa favorablement.

-Informe Ajuntament de Sant Antoni de Portmany (20/12/2017)

“[...] sería conveniente respetar y adaptar la construcción o instalación a los elementos de valor etnográfico o cultural existentes, así como mantenerse y/o reconstruirse los bancales, paredes y otros elementos de piedra que puedan existir en la finca.

[...] En relación al Camí Vell de Sant Mateu, y teniendo en cuenta que se trata de una vía local, sería convenientes respetar los preceptos de la Ley 5/1990, de 24 de mayo, de Carreteras en las Islas Baleares (BOIB núm. 77 de 26/6/1990). Entre otras cosas esta ley establece: Artículo 29 ...”

-Acord Consell Executiu del Consell d’Eivissa del 22/12/2017

S’adjunta Certificat on es transcriu l’acord adoptat pel Consell Executiu; a continuació es destaquen alguns aspectes dels diferents Departaments:

+Territori i Mobilitat:

*Ordenació del Territori:

S’hauran de complir les normes del PTI d’Eivissa i Formentera, en especial pel que fa a la regulació del tancament perimetral de la instal·lació i a les casetes d’escomeses de serveis prefabricats.

*Xarxa Viària:

La parcel·la on es vol ubicar el parc solar no es troba prop de cap carretera de la nostra competència, se situa vora el camí vell, que és de titularitat municipal, i no és limítrofa a la C-733.

[...] donat que el projecte no es troba dins de l’àmbit de la xarxa de carreteres del Consell d’Eivissa, el tècnic que subscriu considera que no té competències per emetre informe al respecte.

+Medi Ambient i Medi Rural i Marí (Medi Ambient)

Aquest Departament fa una sèrie de consideracions que es transformen en condicionants o recomanacions que es traslladaran a les conclusions de la DIA.

+Patrimoni:

En data 16 de gener de 2015 es va informar en relació en aquest mateix tema:

1.El terreny afectat està ocupat per marges tradicionals de pedra seca, d’interès patrimonial.

2.En tota la seua superfície es localitzen nombrosíssims fragments de ceràmica, segons inspecció i documentació realitzada pel funcionari d’aquest Consell, Sr. Ferran Nogués i classificats per qui subscriu. Els dits elements posen de manifest la més que probable existència al subsòl de vestigis arqueològics d’època púnica, imperial romana i andalusina.

Es considera que seria imprudent una aprovació de dit projecte sense que, prèviament, s’hagi portat a terme una tasca d’investigació arqueològica, que permeti una avaluació de la importància real de les probables restes existents.

D’altra banda es considera que el sistema de marges hauria de ser respectat.

Atès el fet que la petició per tal de realitzar la investigació arqueològica esmentada no ha estat encara tramitada, com és preceptiu, davant el Departament de Patrimoni del Consell d’Eivissa, el tècnic que subscriu es ratifica en el contingut essencial de l’informe de 16 de gener de 2015.

-Red Eléctrica de España (11/12/2017)

“Según la documentación que nos han aportado, no resulta afectada ninguna instalación propiedad de Red Eléctrica de España”

5. Integració de l’avaluació

5.1. Alternatives

-Emplaçament: encara que es proposen diverses parcel·les, la ubicació definitiva s’ha decidit per falta d’acord amb les altres parcel·les proposades.

-Sistema d’ancoratge:

+Cossiols prefabricats de formigó

+Perns/estaques de fixació directa en terra

+Sistema mixt: les varetes de les plaques es suporten amb formigó

-Alçada:

+3 metres

+1’5-2 metres

-Alternativa zero

Una vegada s’analitzen els principals impactes de cada una de les alternatives dels sistemes d’ancoratge i de l’alçada es conclou que la que presenta una major integració ambiental és la utilització de perns o estaques de fixació directa en terra amb una alçada màxima de 2 metres.

 5.2. Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció

Les principals accions generadores d’impactes negatius són les següents:

Fase de construcció:

-Desbrossament i anivellació del terreny

-Perforació i col·locació d’estructures de subjecció

-Construcció d’infraestructures energètiques auxiliars

-Realització de síquies i clots per la línia d’interconnexió que anirà soterrada fins al punt de connexió per camins existents

-Col·locació de panells

-Tancat perimetral

-Generació de residus d’obra i REE

-Plantació de barrera vegetal

-Ocupació de territori

Fase de manteniment i desmantellament

-Operacions de manteniment

-Generació de residus durant el desmantellament

Els impactes positius que es produiran serán:

-Participació en la reducció dels gasos responsables de l’efecte hivernacle

-Augment de l’economia local

-Estalvi en el consum de recursos fòssils no renovables

En relació a les mesures correctores proposades es destaquen les següents:

-Conservar la terra vegetal retirada per ser utilitzada com a substrat en la plantació de la barrera vegetal.

-Per a la barrera vegetal s’utilitzaran espècies autòctones de mida mitjana i de baix requeriment hídric; es reubicaran les espècies singulars presents a la zona i no s’inclouran espècies alòctones.

-Crear una barrera visual (2-2’5 m com a mínim) mitjançant un talús de 1-1’5 m on s’hi sembraran espècies arbustives (Pistacia lentiscus, Olea europea var sylvestris, Cistus i Juniperus).

-La resta del perímetre exterior visible del camp es tractarà amb una barrera vegetal adequada a l’entorn.

-El tancat perimetral deixarà 25 cm des del terra per el pas d’animals.

-La implantació dels panells es realització respectant els marges existents.

-Realitzar la neteja de les instal·lacions utilitzant només l’aigua necessària, sempre que sia possible es realitzarà en sec.

-Els banys dels operaris seran WC químics portàtils i seran gestionats per una empresa especialitzada.

-Quan es desmantellin les instal·lacions, el sòl s’haurà de restaurar recuperant l’estructura en fase pre-operacional

S’ha de tenir en compte que, una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació (25-30 anys), es podrà recuperar l’activitat tradicional.

6. Conclusions

Per tot l’anterior, el Ple acorda formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del Projecte Parc Fotovoltaic Bosc d’en Lleó, Polígon 18 Parcel·la 39, TM de Sant Antoni de Portmany, promogut per Good Wind Entertainment S. L., amb les següents condicions:

1. Per poder dur a terme el talús, en cas que el promotor decideixi realitzar-lo, s’haurà de garantir que aquesta mesura correctora no produeixi una artificialització de la parcel·la més gran que si només es sembressin les espècies vegetals a la cota del terreny.

2. Abans de l’aprovació definitiva el promotor haurà de:

a) Sol·licitar autorització al Departament de Patrimoni del Consell d’Eivissa per poder realitzar una investigació arqueològica a la parcel·la que permeti una avaluació de la importància de les probables restes existents d’època púnica, imperial romana i andalusina.

b) Comptar amb l’informe favorable del mateix Departament per a poder dur a terme el projecte. 

3. Els residus generats es gestionaran d’acord amb la normativa vigent en matèria de residus, en especial els que contenguin asfalt.

4. Segons el Consell d’Eivissa:

-Ordenació del Territori: caldrà garantir que, tant els accessos com la circulació entre diverses feixes i la implantació de les instal·lacions, respectin la integritat dels elements constructius de patrimoni etnològic existents a la finca (marges tradicionals de pedra seca interiors i perimetrals), així com la topografia bàsica del terreny i la configuració de les feixes que conformen la finca.

-Medi Ambient:

+Durant l’obra i les operacions de manteniment mecanitzades s’ha de disposar de materials absorbents contra vessaments accidentals d’olis i combustibles, i s’ha de desenvolupar un protocol d’actuació en cas d’un accident d’aquestes característiques i ha de ser del coneixement dels operaris.

+S’han de preveure mesures per a minimitzar les molèsties a la població, com l’establiment d’horaris de treball en hores diürnes i només en dies feiners.

+Les obres no s’han d’iniciar durant el període de nidificació i cria de l’avifauna d’interès de la zona (de l’1 d’abril el 30 de juny).

+S’ha de mantenir la situació dels exemplars vegetals més notables, encara que això suposi una redistribució dels panells de la instal·lació.

+S’han de respectar les formacions vegetals i exemplars de gran port de la zona periférica de la parcel·la (situades fora de la superficie tancada de la instal·lació) i es tingui especial cura en no danyar-les durant les obres.”

  

Palma, 6 de maig de 2018

El presidente de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias