Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 5056
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 10 de maig de 2018 per la qual s’atorga el certificat que acredita els centres amb implantació completa dels requisits del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua i s’aprova la Instrucció per la qual s’estableixen les bases reguladores del Programa de Millora Contínua dels centres docents
Tal com es recull en la memòria de la cap del Servei de Planificació Educativa i del responsable del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua de 27 d’abril de 2018, mitjançant la qual es proposa que es dicti aquesta Resolució, les administracions educatives de diverses comunitats autònomes han establert des del començament dels 2000 normatives per regular la implantació de sistemes de gestió de la qualitat als centres educatius públics. Els referents han estat la norma ISO 9001:2000, el model europeu EFQM, els centres públics de formació professional del País Basc i el Marc comú d’avaluació (CAF).
El Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua dels centres docents de les Illes Balears és un projecte que va començar el curs 2001-2002 i, a més de coincidir en el temps amb els sistemes d’altres comunitats autònomes, n’ha compartit l’enfocament. Actualment, hi participen més de 80 centres educatius de totes les illes i de totes les tipologies (CEIP, IES, CIFP, EAP, CM i EOI, entre altres).
Podem destacar tres fases dins el desenvolupament del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua atenent els seus objectius i requisits i els compromisos dels centres, que queden explicades en la memòria esmentada: des del 2001 al 2012, des del 2012 al 2015 i a partir del 2015. En aquesta darrera fase s’abandona l’objectiu d’una certificació externa i s’hi afegeix l’ús d’una eina d’autoavaluació dels centres per a la millora contínua.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig, i suplement en català núm. 11, de 16 de maig), manifesta, en l’exposició de motius, que les reformes educatives han de ser contínues i graduals i que el paper dels legisladors i dels responsables de l’educació no és altre que el d’afavorir la millora contínua i progressiva de l’educació que reben els ciutadans.
En l’article 2.2 estableix que els poders públics han de prestar una atenció prioritària al conjunt de factors que afavoreixen la qualitat de l’ensenyament.
Amb relació a l’autonomia dels centres, l’article 120 de la mateixa Llei orgànica estableix que les administracions educatives han d’afavorir l’autonomia dels centres de manera que els seus recursos econòmics, materials i humans es puguin adequar als plans de treball i a l’organització que elaborin, una vegada hagin estat convenientment avaluats i valorats.
Quant al fet de dotar els centres de recursos, l’article 122.2 estableix que les administracions educatives poden assignar dotacions més grans de recursos a determinats centres públics o privats concertats per raó dels projectes que ho requereixin o atenent les condicions d’especial necessitat de la població que escolaritzen.
La Llei esmentada, en el punt 2 de l’article 145, sobre l’avaluació dels centres, estableix que les administracions educatives han de donar suport i facilitats a l’autoavaluació dels centres.
En el context de les Illes Balears, mitjançant el Decret 67/2008, de 6 de juny, s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears. El foment de l’autonomia dels centres queda recollit en l’article 11, més concretament en els apartats 1 i 3, en els quals s’estableix que la Conselleria d’Educació i Universitat ha de fomentar aquesta autonomia mitjançant l’assessorament, la formació i els recursos específics, de manera que els centres puguin adequar les seves possibilitats organitzatives i funcionals als plans de treball que elaborin en el marc de la normativa vigent.
També a les Illes Balears, en els decrets 120/2002 i 119/2002, pels quals s’aproven el Reglament orgànic dels instituts d’educació secundària i el de les escoles públiques d’educació infantil, dels col·legis públics d’educació primària i dels col·legis públics d’educació infantil i primària, trobam com en els diferents articles referents a les competències dels òrgans de govern es recullen les que fan referència als processos d’avaluació dels projectes del centre i les propostes de millora (l’article 8, pel que fa al consell escolar; l’article 24, pel que fa al claustre ¾que inclou dur a terme el procés d’autoavaluació del centre en els aspectes que li corresponen¾; l’article 27, pel que fa a l’equip directiu; l’article 34, pel que fa a la direcció; l’article 54, pel que fa als equips docents, i l’article 58, pel que fa a la comissió de coordinació pedagògica).
Per tot això, i d’acord amb la proposta de la cap del Servei de Planificació Educativa i del responsable del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua formulada en data 27 d’abril de 2018, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar la relació dels centres que han de rebre el certificat que acredita la implantació completa dels requisits del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua. Aquesta relació figura en l’annex 1.
Segon
Aprovar la Instrucció per la qual s’estableixen les bases reguladores del Programa de Millora Contínua dels centres docents públics, que figura en l’annex 2.
Tercer
Ordenar la publicació d’aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina Web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 10 de maig de 2018
El director general de Planificació, Ordenació i Centres
Antonio Morante Milla
ANNEX 1
Relació de centres que han de rebre el certificat que acredita el compliment dels requisits del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua
Els centres que apareixen a la llista que figura en aquest annex han de rebre el certificat que acredita el compliment dels requisits del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua perquè han complit els requisits següents:
Relació de centres:
ANNEX 2
Instrucció del director general de Planificació, Ordenació i Centres de dia 10 de maig de 2018 per la qual s’estableixen les bases reguladores del Programa de Millora Contínua dels centres docents públics
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació de la Instrucció
Aquesta Instrucció té com a objecte establir les bases reguladores del Programa de Millora Contínua dels centres docents públics no universitaris de les Illes Balears dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 2
Característiques generals del Programa de Millora Contínua
Aquest Programa es desenvolupa mitjançant la participació en cursos i jornades de formació, l’acompanyament d’assessors i, sobretot, l’agrupació dels centres en xarxes de treball, organitzades en nivells i aspiracions comunes, amb l’objectiu de donar-se suport mútuament i compartir experiències, metodologies i noves eines de gestió i millora. Els nivells són els següents: d’iniciació, de desenvolupament i consolidació del sistema de gestió i d’impuls de la gestió i el lideratge per a la transformació.
Els principis fonamentals en els quals es basa el model coincideixen amb els àmbits principals de les eines d’autoavaluació dels centres: lideratge compartit de professorat i directius; claredat i constància en la planificació estratègica i la definició d’objectius; implicació de les persones, feina en equip i atenció als grups d’interès; gestió per processos centrada en l’aprenentatge dels alumnes; control, aprenentatge i millora contínua; gestió òptima de recursos i aliances; avaluació sistemàtica i orientació cap als resultats educatius.
Partint d’aquest model, el centre ha de configurar un sistema de gestió propi que ha d’agrupar totes les operacions i les activitats a manera de processos interrelacionats. Aquests processos s’han de dissenyar, documentar, implantar i controlar a fi de millorar-ne contínuament l’eficàcia i la funcionalitat.
Article 3
Finalitat i objectius: generals i específics
3.1. Finalitat
El Programa pretén:
3.2. Objectius generals
Els objectius generals del Programa de Millora Contínua dels centres docents de les Illes Balears són els següents:
3.3. Objectius específics
Els objectius específics del Programa de Millora Contínua són els següents:
Article 4
Òrgan gestor
El Programa de Millora Continua dels centres docents de les Illes Balears serà gestionat per una unitat amb el mateix nom del Servei de Planificació Educativa de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d'Educació i Universitat.
Article 5
Convocatòria
Correspon a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres publicar la convocatòria anual d’incorporació al Programa mitjançant dos tipus de modalitat:
Modalitat A: primer any de formació. (Sense requisits inicials.)
Modalitat B: segon any de formació. (És necessari haver participat regularment i de manera satisfactòria en el primer any de formació.)
Article 6
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents públics no universitaris de les Illes Balears (CEIP, IES, CIFP, CEPA, EOI, CP, EI, CEE, CMD i EA), així com altres centres i equips (CEP, EOEP, EAP, etc.), dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 7
Requisits de participació
Els centres que vulguin incorporar-se al Programa de Millora Contínua dels centres docents de les Illes Balears han de presentar la sol·licitud corresponent, d’acord amb la convocatòria publicada anualment per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
Poden participar en les convocatòries públiques els destinataris que figuren en l’article 6 que compleixin els requisits que es determinin en les resolucions anuals de convocatòria.
Article 8
Desenvolupament del Programa
L’equip del Programa és el responsable d’organitzar totes les activitats entorn dels processos següents:
Article 9
Suport i dotació de recursos que rebran els centres participants
Els centres que participin en el Programa rebran el suport i els recursos que s’indiquen a continuació:
L’assignació de recursos dependrà dels criteris següents, sempre interpretats pels assessors dels centres atenent el seu context:
Article 10
Compromisos dels centres
La participació en el procés de selecció suposa acceptar els compromisos següents:
Article 11
Memòria de seguiment dels centres i avaluació del Programa de Millora Contínua dels centres docents
Els centres que participin en el Programa han de trametre anualment als seus assessors una selecció d’objectius prioritaris i estratègics, un pla d’actuació esquemàtic i, a final de curs, una memòria del desplegament del pla, la situació del centre i l’avaluació del grau d’assoliment dels objectius prevists, a fi de valorar les fases d’implantació.
L’òrgan gestor del Programa de Millora Contínua dels centres docents elaborarà un pla anual amb objectius estratègics lligats a les finalitats del Programa i redactarà una memòria en la qual inclourà el resultat de la valoració de l’evolució dels centres que hi participen.
Article 12
Certificació dels centres
L’òrgan gestor del Programa de Millora Contínua dels centres és l’encarregat de valorar els centres que compleixen els requisits d’implantació del sistema de gestió bàsic. La certificació d’aquests centres dependrà de les evidències en l’assoliment dels objectius generals recollits en l’article 3.2.
En tot cas, són requisits imprescindibles tenir implantat un sistema a partir d’una anàlisi objectiva del context i un sistema de gestió del centre basat en quatre pilars fonamentals: la planificació, l’execució, l’avaluació i la millora contínua de totes les activitats que s’hi fan, i dur a terme processos periòdics d’autoavaluació global i parcial del centre, per tal de disposar de dades que permetin endegar plans i processos fonamentats de millora.
Les certificacions tindran una validesa de dos anys.
Palma, 10 de maig de 2018
El director general de Planificació, Ordenació i Centres
Antonio Morante Milla