Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 5056
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 10 de maig de 2018 per la qual s’atorga el certificat que acredita els centres amb implantació completa dels requisits del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua i s’aprova la Instrucció per la qual s’estableixen les bases reguladores del Programa de Millora Contínua dels centres docents

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Tal com es recull en la memòria de la cap del Servei de Planificació Educativa i del responsable del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua de 27 d’abril de 2018, mitjançant la qual es proposa que es dicti aquesta Resolució, les administracions educatives de diverses comunitats autònomes han establert des del començament dels 2000 normatives per regular la implantació de sistemes de gestió de la qualitat als centres educatius públics. Els referents han estat la norma ISO 9001:2000, el model europeu EFQM, els centres públics de formació professional del País Basc i el Marc comú d’avaluació (CAF).

El Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua dels centres docents de les Illes Balears és un projecte que va començar el curs 2001-2002 i, a més de coincidir en el temps amb els sistemes d’altres comunitats autònomes, n’ha compartit l’enfocament. Actualment, hi participen més de 80 centres educatius de totes les illes i de totes les tipologies (CEIP, IES, CIFP, EAP, CM i EOI, entre altres). 

Podem destacar tres fases dins el desenvolupament del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua atenent els seus objectius i requisits i els compromisos dels centres, que queden explicades en la memòria esmentada: des del 2001 al 2012, des del 2012 al 2015 i a partir del 2015. En aquesta darrera fase s’abandona l’objectiu d’una certificació externa i s’hi afegeix l’ús d’una eina d’autoavaluació dels centres per a la millora contínua.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig, i suplement en català núm. 11, de 16 de maig), manifesta, en l’exposició de motius, que les reformes educatives han de ser contínues i graduals i que el paper dels legisladors i dels responsables de l’educació no és altre que el d’afavorir la millora contínua i progressiva de l’educació que reben els ciutadans.

En l’article 2.2 estableix que els poders públics han de prestar una atenció prioritària al conjunt de factors que afavoreixen la qualitat de l’ensenyament.

Amb relació a l’autonomia dels centres, l’article 120 de la mateixa Llei orgànica estableix que les administracions educatives han d’afavorir l’autonomia dels centres de manera que els seus recursos econòmics, materials i humans es puguin adequar als plans de treball i a l’organització que elaborin, una vegada hagin estat convenientment avaluats i valorats.

Quant al fet de dotar els centres de recursos, l’article 122.2 estableix que les administracions educatives poden assignar dotacions més grans de recursos a determinats centres públics o privats concertats per raó dels projectes que ho requereixin o atenent les condicions d’especial necessitat de la població que escolaritzen.

La Llei esmentada, en el punt 2 de l’article 145, sobre l’avaluació dels centres, estableix que les administracions educatives han de donar suport i facilitats a l’autoavaluació dels centres.

En el context de les Illes Balears, mitjançant el Decret 67/2008, de 6 de juny, s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears. El foment de l’autonomia dels centres queda recollit en l’article 11, més concretament en els apartats 1 i 3, en els quals s’estableix que la Conselleria d’Educació i Universitat ha de fomentar aquesta autonomia mitjançant l’assessorament, la formació i els recursos específics, de manera que els centres puguin adequar les seves possibilitats organitzatives i funcionals als plans de treball que elaborin en el marc de la normativa vigent.

També a les Illes Balears, en els decrets 120/2002 i 119/2002, pels quals s’aproven el Reglament orgànic dels instituts d’educació secundària i el de les escoles públiques d’educació infantil, dels col·legis públics d’educació primària i dels col·legis públics d’educació infantil i primària, trobam com en els diferents articles referents a les competències dels òrgans de govern es recullen les que fan referència als processos d’avaluació dels projectes del centre i les propostes de millora (l’article 8, pel que fa al consell escolar; l’article 24, pel que fa al claustre ¾que inclou dur a terme el procés d’autoavaluació del centre en els aspectes que li corresponen¾; l’article 27, pel que fa a l’equip directiu; l’article 34, pel que fa a la direcció; l’article 54, pel que fa als equips docents, i l’article 58, pel que fa a la comissió de coordinació pedagògica).

Per tot això, i d’acord amb la proposta de la cap del Servei de Planificació Educativa i del responsable del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua formulada en data 27 d’abril de 2018, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar la relació dels centres que han de rebre el certificat que acredita la implantació completa dels requisits del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua. Aquesta relació figura en l’annex 1.

Segon

Aprovar la Instrucció per la qual s’estableixen les bases reguladores del Programa de Millora Contínua dels centres docents públics, que figura en l’annex 2.

Tercer

Ordenar la publicació d’aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina Web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 10 de maig  de 2018

El director general de Planificació, Ordenació i Centres

Antonio Morante Milla

ANNEX 1

Relació de centres que han de rebre el certificat que acredita el compliment dels requisits del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua 

Els centres que apareixen a la llista que figura en aquest annex han de rebre el certificat que acredita el compliment dels requisits del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua perquè han complit els requisits següents:

  • Haver implantat i consolidat un sistema de gestió per processos basat en la norma ISO 9001:2008.
  • Haver presentat cada curs, d’ençà que es varen incorporar al Programa, un pla anual i una revisió del sistema anual, amb una valoració i propostes de millora dels processos.
  • Haver constituït dins els centres un equip de millora que impulsa la gestió dels centres cap a la millora contínua. 
  • Haver participat amb regularitat en xarxes de centres, haver compartit bones pràctiques i haver treballat en la consecució dels objectius comuns anuals.
  • Haver duit a terme una autoavaluació del centre i/o una avaluació mitjançant processos de supervisió o d’auditories internes anuals que han permès verificar el grau de compliment per part del centre.
  • Haver promogut dins el centre la formació d’equips auditors.

Relació de centres:

  1. CEIP de Pràctiques
  2. CEIP Can Coix
  3. CEIP Cas Serres
  4. CEIP Els Molins de s’Arracó
  5. CEIP Es Cremat
  6. CEIP Es Vedrà
  7. CEIP Fornalutx
  8. CEIP Guillem de Montgrí
  9. CEIP Joan Mas i Verd
  10. CEIP Juníper Serra
  11. CEIP Miquel Porcel
  12. CEIP Ponent
  13. CEIP Puig de sa Ginesta
  14. CEIP Punta de n’Amer
  15. CEIP Robines
  16. CEIP Sa Bodega
  17. CEIP Sant Carles
  18. CEIP Sant Ferran de ses Roques
  19. CEIP Torres de Balàfia
  20. CEIP Vara de Rey
  21. CEIP Venda d’Arabí
  22. CEIP Vialfàs
  23. CIFP Joan Taix
  24. CIFP Nauticopesquera
  25. CIFP Son Llebre
  26. IES Antoni Maura
  27. IES Arxiduc Lluís Salvador
  28. IES Calvià
  29. IES Damià Huguet
  30. IES Emili Darder
  31. IES Guillem Sagrera
  32. IES Joan Ramis i Ramis
  33. IES Josep Font i Trias
  34. IES Juníper Serra
  35. IES Manacor
  36. IES Maria Àngels Cardona
  37. IES Pasqual Calbó i Caldés
  38. IES Pau Casesnoves
  39. IES Porreres
  40. IES Porto Cristo
  41. IES Quartó de Portmany
  42. IES Sa Blanca Dona
  43. IES Sa Colomina
  44. IES Sa Serra
  45. IES Sant Marçal
  46. IES Santa Margalida
  47. IES Santa Maria d’Eivissa

ANNEX 2

Instrucció del director general de Planificació, Ordenació i Centres de dia 10 de maig de 2018 per la qual s’estableixen les bases reguladores del Programa de Millora Contínua dels centres docents públics

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació de la Instrucció

Aquesta Instrucció té com a objecte establir les bases reguladores del Programa de Millora Contínua dels centres docents públics no universitaris de les Illes Balears dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 2

Característiques generals del Programa de Millora Contínua

Aquest Programa es desenvolupa mitjançant la participació en cursos i jornades de formació, l’acompanyament d’assessors i, sobretot, l’agrupació dels centres en xarxes de treball, organitzades en nivells i aspiracions comunes, amb l’objectiu de donar-se suport mútuament i compartir experiències, metodologies i noves eines de gestió i millora. Els nivells són els següents: d’iniciació, de desenvolupament i consolidació del sistema de gestió i d’impuls de la gestió i el lideratge per a la transformació.

Els principis fonamentals en els quals es basa el model coincideixen amb els àmbits principals de les eines d’autoavaluació dels centres: lideratge compartit de professorat i directius; claredat i constància en la planificació estratègica i la definició d’objectius; implicació de les persones, feina en equip i atenció als grups d’interès; gestió per processos centrada en l’aprenentatge dels alumnes; control, aprenentatge i millora contínua; gestió òptima de recursos i aliances; avaluació sistemàtica i orientació cap als resultats educatius.

Partint d’aquest model, el centre ha de configurar un sistema de gestió propi que ha d’agrupar totes les operacions i les activitats a manera de processos interrelacionats. Aquests processos s’han de dissenyar, documentar, implantar i controlar a fi de millorar-ne contínuament l’eficàcia i la funcionalitat.

Article 3

Finalitat i objectius: generals i específics

3.1. Finalitat

El Programa pretén:

  • Difondre i implantar als centres docents criteris i instruments de disseny, revisió, avaluació i redefinició permanent dels processos educatius per consolidar-los i millorar-los contínuament.
  • Dotar els equips dels centres escolars de la formació, les eines i l’assessorament necessaris per posar en marxa amb èxit processos de millora contínua. Així mateix, es pretén crear consciència del moment de canvi a l’educació i del paper estratègic del lideratge i del treball col·laboratiu al mateix centre i amb altres centres educatius.
  • Crear xarxes de centres escolars on es comparteixen bones pràctiques de gestió en diferents àmbits, que han de constituir un model a seguir. Compartir reflexions, experimentar la creació de coneixement col·lectiu i del treball col·laboratiu i disposar d’algunes eines per gestionar el canvi.

3.2. Objectius generals

Els objectius generals del Programa de Millora Contínua dels centres docents de les Illes Balears són els següents:

  1. Dissenyar i implantar, a partir d’una bona anàlisi del context, un sistema de gestió del centre basat en quatre pilars fonamentals: la planificació, l’execució, l’avaluació i la millora contínua de totes les activitats que s’hi duen a terme.
  2. Dur a terme processos periòdics d’autoavaluació global i parcial del centre, per tal de disposar de dades que permetin endegar plans i processos fonamentats de millora.
  3. Desplegar plans de millora de l’ensenyament que imparteix el centre mitjançant l’ús de metodologies de qualitat i la participació en equips de treball dels diferents membres de la comunitat educativa, d’acord amb la millora que s’ha de dur a terme: professorat, personal d’administració i serveis, alumnat i famílies, entre altres.
  4. Formar equips directius, coordinadors, responsables de projectes de gestió d’equips i docents de centres inscrits al Programa en lideratge estratègic, coordinació i facilitació de grups de millora i de treball, i disseny i implantació de sistemes de gestió per processos.
  5. Fomentar el disseny, la implantació i l’intercanvi sistemàtic de bones pràctiques pedagògiques i metodologies innovadores en el procés d’ensenyament- aprenentatge que incorporin procediments d’anàlisi i millora.
  6. Definir indicadors dels objectius, els processos i les activitats per poder obtenir dades fiables que permetin endegar processos sistemàtics d’avaluació i millora.
  7. Consolidar una estructura organitzativa al centre que planifiqui, impulsi i segueixi les estratègies de qualitat.

3.3. Objectius específics

Els objectius específics del Programa de Millora Contínua són els següents:

  1. Desenvolupar un model de planificació i direcció estratègica del centre que, a partir de les àrees de millora obtingudes de l’anàlisi del context, permetin prioritzar objectius i definir els processos que s’han de desenvolupar.
  2. Dissenyar els processos que permetin implementar i desenvolupar les actuacions d’acord amb els objectius triats. Cada procés s’ha d’haver dissenyat, documentat, aprovat, implantat, controlat i millorat d’acord amb uns requisits específics derivats de la naturalesa de l’actuació i adequats als recursos disponibles.
  3. Desplegar sistemes de recollida i anàlisi de l’opinió i les necessitats dels membres de la comunitat educativa ¾professorat, personal d’administració i serveis, alumnat i famílies¾, així com de l’entorn social i econòmic del centre, sobre el funcionament del centre i l’ensenyament que s’hi imparteix.
  4. Consolidar una estructura organitzativa al centre que planifiqui, impulsi i segueixi les estratègies en matèria de qualitat, innovació educativa i transferència de coneixement.
  5. Implicar equips de persones del centre en el desenvolupament d’estratègies de millora mitjançant la formació en metodologies de millora de la qualitat i d’autoavaluació i dinamització d’equips de millora.
  6. Facilitar eines per a la millora del lideratge escolar als equips directius, als coordinadors i als responsables de projectes per promoure una cultura col·laborativa que faciliti la feina en equip. 

Article 4

Òrgan gestor

El Programa de Millora Continua dels centres docents de les Illes Balears serà gestionat per una unitat amb el mateix nom del Servei de Planificació Educativa de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d'Educació i Universitat.

Article 5

Convocatòria

Correspon a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres publicar la convocatòria anual d’incorporació al Programa mitjançant dos tipus de modalitat:

Modalitat A: primer any de formació. (Sense requisits inicials.)

Modalitat B: segon any de formació. (És necessari haver participat regularment i de manera satisfactòria en el primer any de formació.)

Article 6

Destinataris

Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents públics no universitaris de les Illes Balears (CEIP, IES, CIFP, CEPA, EOI, CP, EI, CEE, CMD i EA), així com altres centres i equips (CEP, EOEP, EAP, etc.), dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 7

Requisits de participació

Els centres que vulguin incorporar-se al Programa de Millora Contínua dels centres docents de les Illes Balears han de presentar la sol·licitud corresponent, d’acord amb la convocatòria publicada anualment per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

Poden participar en les convocatòries públiques els destinataris que figuren en l’article 6 que compleixin els requisits que es determinin en les resolucions anuals de convocatòria.

Article 8

Desenvolupament del Programa

L’equip del Programa és el responsable d’organitzar totes les activitats entorn dels processos següents:

  1. Definició i difusió del Programa. S’estableixen i s’actualitzen totes les eines i els instruments dels sistemes de gestió per a la consolidació dels processos educatius i la gestió per a la transformació. Es determinen les accions per fer arribar a tots els interessats les actuacions del Programa i es coordinen amb la resta de serveis de la Conselleria d’Educació i Universitat.
  2. Formació. Es fan cursos de formació introductoris adreçats als centres i als agents interessats a conèixer el Programa, cursos de disseny per als centres el primer any que hi participen, cursos monogràfics sobre temes lligats a cada un dels àmbits de gestió del centre que poden ser útils als responsables d’aquests o la utilitat dels quals s’ha detectat en les memòries anuals de xarxa i de centres i, com a mínim, una jornada de formació general.
  3. Xarxes. Hi ha xarxes territorials a cada illa. També hi ha xarxes temàtiques o segons la tipologia o els objectius comuns dels centres.
  4. Autoavaluació i coavaluació. La millora contínua i l’aprenentatge entre iguals com a base de la millora dins el Programa es concreta en l’ús destacat, entre altres recursos, de l’eina d’autoavaluació i de les visites entre iguals per compartir millores del procés.
  5. Assessoria. Cada centre té assignat un assessor des del moment en què s’incorpora al Programa. Aquest assessor participa com a ponent en algunes de les activitats formatives als centres i fa tasques suport i seguiment durant tot l’any.

Article 9

Suport i dotació de recursos que rebran els centres participants

Els centres que participin en el Programa rebran el suport i els recursos que s’indiquen a continuació:

  1. Els responsables dels centres participants rebran formació, assessorament i acompanyament en la implantació del sistema de gestió i millora contínua per adaptar-lo a les característiques particulars de cada centre.
  2. Els centres seran assignats a una xarxa per avançar de forma coordinada en la implantació del model de gestió i en l’intercanvi permanent d’experiències i pràctiques.
  3. Els coordinadors de cada centre tindran una assignació d’hores estipulada en els criteris de quota segons la tipologia dels centres i el compliment dels compromisos.
  4. Els centres rebran una assignació suplementària en la dotació econòmica anual.

L’assignació de recursos dependrà dels criteris següents, sempre interpretats pels assessors dels centres atenent el seu context:

  • Evidència d’una millora contínua, a través de l’avaluació de tots els processos en la revisió del sistema i, especialment, dels objectius prioritaris acordats a principi de curs. Els centres que estiguin desenvolupant els processos podran dedicar-hi hores de la quota de professorat una vegada realitzada satisfactòriament l’activitat de formació de disseny del primer any.
  • Grau de participació en les activitats individuals i grupals de desplegament del programa de millora contínua de la Direcció General, entre les quals cal destacar les reunions de xarxa i la participació en les activitats de formació de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
  • Realització de l’autoavaluació del centre, que permetrà verificar el grau de compliment, els punts forts i les àrees de millora per planificar futures actuacions.

Article 10

Compromisos dels centres

La participació en el procés de selecció suposa acceptar els compromisos següents:

  1. Comprometre’s la direcció del centre a assumir el lideratge en la implementació de les eines i els instruments propis d’una gestió per a la millora dels centres.
  2. Disposar d’una persona que assumirà la responsabilitat de la coordinació del programa d’implantació del sistema de gestió de la millora contínua al centre i que actuarà com a coordinadora.
  3. Constituir un o més equips de millora per al desenvolupament del Programa.
  4. Formar part de la xarxa assignada i seguir el programa general de la xarxa.
  5. Col·laborar amb els centres de la xarxa i compartir material, processos i bones pràctiques.
  6. Participar en les activitats de formació.
  7. Dur a terme l’autoavaluació del centre que pertoqui a la seva situació i promoure dins els centres l’autoavaluació de tots els agents i projectes.
  8. Qualsevol altre compromís establert en la convocatòria anual de participació en el Programa.

Article 11

Memòria de seguiment dels centres i avaluació del Programa de Millora Contínua dels centres docents

Els centres que participin en el Programa han de trametre anualment als seus assessors una selecció d’objectius prioritaris i estratègics, un pla d’actuació esquemàtic i, a final de curs, una memòria del desplegament del pla, la situació del centre i l’avaluació del grau d’assoliment dels objectius prevists, a fi de valorar les fases d’implantació.

L’òrgan gestor del Programa de Millora Contínua dels centres docents elaborarà un pla anual amb objectius estratègics lligats a les finalitats del Programa i redactarà una memòria en la qual inclourà el resultat de la valoració de l’evolució dels centres que hi participen.

Article 12

Certificació dels centres

L’òrgan gestor del Programa de Millora Contínua dels centres és l’encarregat de valorar els centres que compleixen els requisits d’implantació del sistema de gestió bàsic. La certificació d’aquests centres dependrà de les evidències en l’assoliment dels objectius generals recollits en l’article 3.2.

En tot cas, són requisits imprescindibles tenir implantat un sistema a partir d’una anàlisi objectiva del context i un sistema de gestió del centre basat en quatre pilars fonamentals: la planificació, l’execució, l’avaluació i la millora contínua de totes les activitats que s’hi fan, i dur a terme processos periòdics d’autoavaluació global i parcial del centre, per tal de disposar de dades que permetin endegar plans i processos fonamentats de millora.

Les certificacions tindran una validesa de dos anys.

 

Palma, 10 de maig de 2018

El director general de Planificació, Ordenació i Centres

Antonio Morante Milla