Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 5007
Departament de Personal. Servei de Selecció, Provisió i Gestió. Aprovació dels criteris per adjudicar les comissions de serveis de caràcter voluntari a l’Ajuntament de Palma
Versió PDF
Mitjançant acord de la Junta de Govern número 20180509_01_03 de data 9 de maig de 2018 es va acordar el següent:
PRIMER.- Aprovar el document mitjançant el qual s’aproven els criteris per adjudicar les comissions de serveis de caràcter voluntari a l’Ajuntament de Palma, que s’adjunta com annex al present acord.
SEGON.- El document aprovat entrarà en vigor a partir de l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
TERCER.- Publicar aquest acord al BOIB i a la intranet municipal.
Contra aquest acte administratiu, que exhaureix la via administrativa, es pot presentar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l’ha dictat, d’acord amb l’article 123 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d’un mes comptat des de l’endemà de rebre aquesta notificació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que no s’hagi resolt el de reposició.
El recurs de reposició potestatiu s’haurà de presentar al Registre General d’aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, abans esmentada, i s’entendrà desestimat quan no s’hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d’un mes, comptat des de l’endemà de la seva interposició, i en aquest cas quedarà expedita la via contenciosa administrativa.
Si no s’utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d’acord amb l’article 123 abans esmentat i el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de la Llei 29/1998, en el termini de dos mesos comptats des de l’endemà de rebre aquesta notificació, tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient.
Palma, 10 de maig de 2018
El cap de Departament de Personal
p.d. Decret de batlia núm. 3000, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30, de 04/03/2014)
Antoni Pol Coll
CRITERIS PER ADJUDICAR LES COMISSIÓNS DE SERVEIS DE CARÀCTER VOLUNTARI A L'AJUNTAMENT DE PALMA.
ANTECEDENTS
La comissió de serveis apareix regulada a la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de les Illes Balears, que en l'article 82.1 estableix que quan un lloc de feina quedi vacant de forma temporal o definitiva, es pot ocupar en comissió de serveis ordinària de caràcter voluntari amb personal funcionari de carrera del mateix cos, escala o especialitat que compleixi els requisits que s’estableixen en la relació de llocs de feina per ocupar-lo.
El Reial Decret 364/1995, pel qual s'aprova el Reglament d'Ingrés del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris civils de l'Administració General de l'Estat, disposa que quan un lloc de treball quedi vacant podrà ser cobert, en cas de necessitat urgent i inajornable, en comissió de serveis de caràcter voluntari, amb personal funcionari que reuneixi els requisits establerts per al seu acompliment en la relació de llocs de treball.
En aquest sentit, en l'Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'Ajuntament de Palma, contempla al seu article 28 els nomenaments amb caràcter provisional en comissió de serveis, estableix que els llocs de treball que resulten vacants de forma temporal o definitiva es poden ocupar provisionalment en comissió de serveis, fins que els cobreixin els seus o les seves titulars, o de forma definitiva amb personal funcionari de carrera que compleixi els requisits d’ocupació.
En relació a la mobilitat del personal funcionari de carrera se regula la provisió temporal de llocs de treball al Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (TREBEP), a l'article 81.3 que determina que en cas de necessitat urgent i inajornable, els llocs de feina es poden proveir amb caràcter provisional i la seva convocatòria pública s'ha de fer dins del termini que assenyalin les normes que hi siguin aplicables.
D'acord amb tot l'anterior, disposo
1. Objecte i àmbit d'aplicació.
És objecte de la present instrucció establir els criteris i el procediment per a l'adjudicació de les comissions de servei de caràcter voluntari com a forma de provisió temporal de llocs de treball vacants i amb dotació pressupostària del personal funcionar de carrera al servei de l'Ajuntament de Palma.
S'entén com a lloc vacant el lloc dotat que no tengui titular o que el titular no l'ocupi perquè està en comissió de serveis, gaudint d'una llicència o en una situació administrativa determinada que impliqui reserva de lloc de treball. Així com els llocs de treball mirall, corresponents a prefectures orgàniques, creats per substituir personal funcionari en situació d'alliberament sindical o de malaltia de llarga durada.
2. Requisits de les persones aspirants
2.1 A les convocatòries corresponents s’hi pot presentar tot el personal funcionari de carrera que es trobi en la situació administrativa de servei actiu i que acompleixi els requisits establerts en aquesta Instrucció, en la relació de llocs de treball i en la normativa d’aplicació.
2.2 El personal funcionari està en la situació de servei actiu quan ocupa un lloc de treball dotat pressupostàriament amb caràcter permanent o provisional. El personal funcionari de l’Ajuntament de Palma que està adscrit provisionalment a un lloc de treball té dret a participar en les convocatòries de comissió de serveis de caràcter voluntari, sempre que acompleixi la resta de requisits exigits.
2.3 En el cas que, d’acord amb la proposta corresponent, pertoqui adjudicar una comissió de serveis de caràcter voluntari a una persona que estigui en adscripció provisional, no s’ha d’adjudicar la comissió, sinó que l’òrgan competent ha de tramitar un canvi d’adscripció de lloc de treball de la persona interessada.
2.4 En els supòsits que el lloc convocat pugui ser proveït per personal funcionari de carrera d’altres administracions públiques, aquest s’hi pot presentar sempre que acompleixi també la resta de requisits establerts per a la relació de llocs de treball i la normativa d’aplicació.
2.5 No poden participar en les convocatòries de comissions de serveis:
a) Les persones a qui en el termini del darrer any s’hagi adjudicat un lloc de treball en una convocatòria de provisió de llocs de treball, per concurs de mèrits o per lliure designació. Aquesta limitació no és d’aplicació en els supòsits de remoció, supressió del lloc de treball o de redistribució d’efectius.
b) Les persones a qui, en el termini del darrer any, s’hagi autoritzat una comissió de serveis. Aquesta restricció no és d’aplicació al personal funcionari que dins aquest termini hagi cessat en la comissió per causa diferent de la de renúncia voluntària.
c) Pel que fa al personal funcionari de nou ingrés o de promoció interna, cal ajustar-se al que disposi la convocatòria sobre el període mínim de permanència en el lloc de treball. Si no hi ha una disposició expressa en les bases corresponents o en la normativa d’aplicació, s’hi ha d’aplicar el que es preveu en la lletra a d’aquest punt.
3. Durada de les comissions de serveis
3.1 La durada d’una comissió de serveis en un lloc de treball, amb caràcter general, és de dotze mesos. Excepcionalment, de forma justificada, es pot convocar una comissió de serveis per un període inferior a dotze mesos. De la justificació ha de quedar constància en la convocatòria corresponent.
3.2 Amb independència que no hagi finalitzat el període pel qual s’hagi adjudicat una comissió de serveis, aquesta ha de finalitzar si s’esdevé qualsevol de les altres causes de finalització de la comissió de serveis establerts a l'article 88 ter. de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de les Illes Balears.
3.3 La durada màxima d’un any de les comissions de serveis es pot prorrogar, amb la justificació prèvia de l'òrgan competent, però la durada de la pròrroga no pot superar el termini màxim de dos anys.
3.4 Excepcionalment, quan les necessitats del servei ho requereixen, l’òrgan competent pot prorrogar el termini màxim de dos anys a què es fa referència en l’apartat anterior.
3.5 La limitació temporal d'un any no és aplicable a les comissions de serveis en llocs de treball reservats a personal funcionari de carrera en situació de serveis especials o de situacions derivades d’aquesta. En tot cas, les pròrrogues de comissions de serveis per períodes superiors a dos anys han de ser autoritzades per l’òrgan competent.
CONVOCATÒRIA DE COMISSIONS DE SERVEI EN LLOCS DE TREBALL DE CONCURS
4. Convocatòria i publicitat
4.1 L'òrgan competent, al qual estigi adscrit el lloc de treball que es pretén proveir mitjançant comissió de serveis, ha de sol·licitar la convocatòria al regidor/a la regidora de Funció Pública.
La resolució de convocatòria de la comissió de serveis s'ha de publicar a la Intranet de l'Ajuntament de Palma, o a la web municipal si es tracta de convocatòries obertes a altres Administracions públiques.
4.2 La convocatòria ha d'indicar:
a) la denominació i les característiques del lloc de treball
b) els requisits exigits per ocupar-lo
c) el barem de mèrits
d) la durada de la comissió de serveis, que d'acord amb l'apartat 3.1 d'aquesta instrucció, ha de ser com a màxim d'un any.
e) El període per presentar sol·licituds no pot ser inferior a set dies hàbils i ha de començar a transcórrer a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en la Intranet de l'Ajuntament de Palma, o la web municipal si es tracta de convocatòries obertes a altres Administracions públiques.
4.3 Les sol·licituds de participació en les convocatòries, juntament amb la documentació que correspongui, s’han de presentar en el registre d’entrada de l'Ajuntament de Palma, o en qualsevol de les formes previstes en l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4.4 Aquesta documentació, pel que fa al personal funcionari de l'Ajuntament de Palma, pot ser substituïda per un certificat expedit pel Servei de Registre de Personal de la Secretaria General de la Junta de Govern, on constin totes les dades que figuren en l’expedient personal de la persona que s’hagin de tenir en compte per resoldre la convocatòria. Aquest certificat ha d’anar referit amb relació al darrer dia de presentació de sol·licituds.
5 Resolució de la convocatòria de comissió de serveis
5.1 El regidor/a de Funció Pública és l'òrgan competent per resoldre els procediments de comissió de serveis de caràcter voluntari.
5.2 El departament de Personal ha de notificar la resolució a la persona a la qual s'hagi adjudicat la comissió, i publicarà el nomenament en comissió de serveis a la Intranet de l'Ajuntament, o a la web municipal si es tracta de convocatòries obertes a altres Administracions públiques.
CONVOCATÒRIES DE COMISIONS DE SERVEIS DESERTES I SENSE EFECTES
6. Convocatòries de comissions de serveis desertes
6.1 Cas que la convocatòria de comissió de serveis de caràcter voluntari s’hagi de declarar deserta perquè no es presentin sol·licituds per participar-hi dins el termini establert o perquè les persones que s’hi presentin no compleixin els requisits perquè els pugui ser adjudicada, la regidoria de Funció Pública o l’òrgan convocant ha de publicar la resolució corresponent en la Intranet.
En aquest cas es poden realitzar tantes convocatòries com siguin necessàries per proveir el lloc de treball de què es tracti.
6.2 Quan una convocatòria de comissió de serveis per proveir un lloc de treball corresponent a una prefectura orgànica hagi estat declarada deserta per no haver-hi funcionaris o funcionàries de carrera que compleixin els requisits establerts en les lletres a, b i c del punt 3.3 d’aquesta Instrucció, el procediment que s’ha de seguir és el següent:
a) S’ha de tornar a convocar la comissió de serveis, i en aquesta segona convocatòria no hi seran aplicables les restriccions incloses en les lletres a, b i c del punt 2.5 d’aquesta Instrucció relatiu als requisits dels aspirants.
b) En la tramitació de la convocatòria s’ha de complir la resta de punts que estableix aquesta Instrucció.
6.3 No es poden formular nomenaments de personal funcionari interí per proveir llocs de treball de prefectures orgàniques, excepte en el supòsit que aquests llocs no es puguin proveir amb personal funcionari de carrera.
A aquests efectes, i sense perjudici de poder utilitzar altres sistemes de provisió, s’ha d’entendre que una prefectura orgànica no es pot proveir mitjançant personal funcionari de carrera quan s’hagin declarat desertes dues convocatòries consecutives per proveir-lo i no s’hagin presentat sol·licituds per participar-hi dins el termini establert en la convocatòria.
6.4 En el cas que la provisió del lloc sigui inajornable i no hi hagi personal funcionari de carrera del mateix cos, escala o especialitat, el lloc de treball convocat pot ser ocupat mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari amb personal funcionari que pertanyi al mateix grup sempre que posseeixi la titulació requerida.
En aquest cas, l'òrgan competent, després de declarar deserta la convocatòria corresponent, pot proposar lliurement l’adjudicació de la comissió de serveis a favor de personal funcionari que compleixi les condicions a què es fa esment en el paràgraf anterior sense necessitat que aquest hagi participat en la convocatòria.
7. Convocatòries de comissions de serveis sense efectes
7.1 L’òrgan que hagi convocat una comissió de serveis pot emetre una resolució motivada mitjançant la qual la deixi sense efectes. Com a regla general, aquesta resolució s’ha d’emetre abans que finalitzi el termini per presentar sol·licituds, tret de casos de força major i de supòsits justificats en què la resolució no es pugui emetre dins aquest termini.
7.2 Aquesta resolució s’ha de publicar en la Intranet de l’ajuntament o a la web municipal si es tracta de convocatòries obertes a altres Administracions públiques, i s’hi han d’especificar els recursos que les persones interessades hi poden interposar.
COMISSIONS DE SERVEIS EN LLOCS DE TREBALL DE LLIURE DESIGNACIÓ
8. Convocatòria i publicitat
8.1 Es d'aplicació el que s'estableix en el punt 4 d'aquesta Instrucció i no és obligatori establir un barem de mèrits.
8.2 Desprès d'haver-se exhaurit el termini de presentació de sol·licituds, l'òrgan competent al que està adscrit el lloc de treball, a petició del Departament de Personal de l'Àrea de Funció Pública, emetrà informe a favor de la persona que cregui més idònia, la qual serà nomenada mitjançant decret del regidor/a de Funció Pública. Aquest nomenament es publicarà a la Intranet de l'Ajuntament de Palma, o a la web municipal si es tracta de convocatòries obertes a altres Administracions públiques.
8.3 En el cas que es consideri que no hi ha cap persona idònia per ocupar el lloc en comissió de serveis, el regidor/a de Funció Pública dictarà resolució declarant deserta la convocatòria, que ha de ser publicada a la Intranet de l'Ajuntament de Palma o a la web municipal si es tracta de convocatòries obertes a altres Administracions públiques.
PRÒRROGA DE LES COMISSIONS DE SERVEIS DE CARÀCTER VOLUNTARI
9. Pròrroga ordinària
9.1. El termini pel qual hagi estat concedida una comissió de serveis pot ser prorrogat, però no es pot superar el termini màxim de dos anys que preveu el punt 3.3 d’aquesta Instrucció.
9.2. Per prorrogar una comissió de serveis, l’Àrea on el funcionari o la funcionària estigui exercint la comissió han de trametre al departament de personal de l’Àrea de funció pública, amb un antelació mínima de dues setmanes amb relació a la data en què finalitza la comissió de serveis, informe favorable per procedir por part de l’òrgan competent a dictar resolució de pròrroga, tenint en compte que la pròrroga no pot superar el termini màxim de dos anys.
9.3. Cas que l’Àrea interessada no trameti l’informe favorable per prorrogar la comissió a què s’ha fet referència, el departament de personal de l’Àrea de Funció Pública durà a terme les gestions corresponents per posar fi a la comissió.
10. Pròrroga extraordinària
10.1 Es poden prorrogar extraordinàriament les comissions de serveis del personal funcionari que compleixi els dos anys desenvolupant un mateix lloc mitjançant aquest sistema de provisió, sempre que les necessitats del servei ho requereixin i així ho acordi l’òrgan competent.
10.2. Per prorrogar una comissió de serveis, l’Àrea on el funcionari o la funcionària estigui exercint la comissió han de trametre al departament de personal de l’Àrea de funció pública, amb un antelació mínima de tres setmanes amb relació a la data en què finalitza la comissió de serveis, informe favorable motivat, per procedir per part de l’òrgan competent a l’aprovació de l’acord de pròrroga, tenint en compte que la pròrroga no pot superar el termini màxim d’un any, sense perjudici que es pugui prorrogar per altres períodes similars, si les necessitats del servei continuen i no està previst la seva convocatòria definitiva, tal com està contemplat a l’apartat 1, de l’article l’article 88 ter, de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció Pública de les Illes Balears.
S’ha de comptar amb la conformitat amb la pròrroga de l’òrgan competent de l’Àrea on estigui adscrit el funcionari o la funcionària en qüestió. Si el funcionari o la funcionària està adscrit a la mateixa Àrea on exerceix la comissió de serveis, no s’ha d’aportar aquesta conformitat.
10.3. En Cas que l’Àrea interessada no trameti l’informe favorable per prorrogar la comissió a què s’ha fet referència, el departament de personal de l’Àrea de Funció Pública durà a terme les gestions corresponents per posar fi a la comissió.
11. Finalització de la comissió de serveis
11. 1 La comissió de serveis de caràcter voluntari té caràcter temporal i finalitza, segons l’establert a l’article 88 ter de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció Pública de les Illes Balears:
1. La comissió de serveis ordinària voluntària i la forçosa tenen caràcter temporal i finalitzen pel transcurs del temps per al qual es varen concedir, que no pot ser superior a dos anys. Excepcionalment, quan les necessitats del servei ho requereixin, i només pel que fa a la comissió de serveis ordinària voluntària, el Consell de Govern pot prorrogar aquest termini.
2. No obstant això, abans de transcórrer el temps de concessió, també pot finalitzar la comissió de serveis ordinària voluntària i la forçosa per les causes següents:
a) Quan el lloc de treball es proveeix amb caràcter definitiu.
b) Quan el lloc es cobreix per l’adscripció provisional de personal funcionari de carrera.
c) Per renúncia voluntària del titular de la comissió que sigui acceptada per l’Administració, quant a les de caràcter voluntari.
d) Excepcionalment, si s’acredita que el titular de la comissió manifesta un acompliment inadequat, un rendiment insuficient o una manca d’adequació al lloc de treball que impedeix dur a terme amb eficàcia les funcions atribuïdes al lloc. En aquest cas, s’ha de dur a terme un procediment contradictori i s’ha d’oir la junta de personal corresponent.
e) Per amortització del lloc de feina.
f) Perquè la persona comissionada obté un lloc de feina amb caràcter definitiu.
g) Per la reincorporació del funcionari o de la funcionària titular amb reserva de lloc de treball.
h) Quant a les comissions de serveis atorgades de manera discrecional, amb la proposta prèvia de cessament de la secretaria general o de l’òrgan competent de l’ens instrumental corresponent.
i) Quant a les de caràcter forçós, perquè desapareix la causa que va motivar la urgència en la provisió, de forma motivada.
j) Per passar a una altra situació administrativa diferent de la de servei actiu que impliqui reserva del lloc de feina.
11.2 Les comissions de serveis en llocs de treball de lliure designació també poden finalitzar discrecionalment, amb la proposta prèvia de cessament de l’òrgan competent, atesa la seva forma de provisió ordinària.
11.3 Tots els llocs de treball vacants ocupats en comissió de serveis o en adscripció provisional han de ser oferts en la primera convocatòria de provisió o selecció de llocs de treball que es convoqui amb posterioritat a l’adscripció o l’adjudicació de la comissió, tret dels que tenguin titular amb reserva de lloc de treball.