Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 4745
Resolució del director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior de 3 de maig de 2018 per la qual es convoca la prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny i es concreta el procés d’admissió i de matriculació a aquests ensenyaments per al curs 2018-2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant la Resolució del director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior de dia 3 de maig de 2018 s’aproven les instruccions per regular les proves d’accés i el procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments artístics superiors d’Art Dramàtic, de Disseny i de Música.

El punt 3.2.1 de l’annex 1 d’aquesta Resolució especifica que la direcció general competent en matèria d’ensenyaments artístics superiors ha de convocar, almenys una vegada a l’any, una prova específica d’accés a aquests estudis, que ha de ser diferent per a cada un dels ensenyaments artístics superiors que s’ofereixen a les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar les instruccions d’acord amb les quals s’han d’organitzar i desenvolupar la prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny i el procés d’admissió i de matriculació a aquests ensenyaments per al curs 2018-2019 (annexos 1, 2 i 3).

Segon

Convocar la prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny en els termes que figuren en les instruccions que s’inclouen en l’annex 1 d’aquesta Resolució.

Tercer

Disposar que aquesta Resolució entri en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de la data en què es publiqui, de conformitat amb el que preveu l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Palma, 3 de maig de 2018

El director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior

Juan José Montaño Moreno

ANNEX 1
A. Instruccions relatives a la prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny

1. Objecte i àmbit d’aplicació

Aquestes instruccions regulen els aspectes necessaris per desenvolupar la prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny que s’ha de fer a les Illes Balears en aquesta convocatòria.

 

2. Requisits dels aspirants

2.1. S’hi poden inscriure les persones que tenen algun dels requisits acadèmics que permeten accedir als ensenyaments artístics superiors:

a) Tenir el títol de batxiller o un títol equivalent.

b) Haver superat la prova d’accés a la universitat per als més grans de 25 anys.

2.2. S’hi poden inscriure les persones que no compleixen els requisits acadèmics d’accés als ensenyaments artístics superiors però han superat la prova per a les persones de més de devuit anys que no tenen els requisits acadèmics descrita en el punt 2 de l’annex 1 de les instruccions per regular les proves d’accés i el procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments artístics superiors d’Art Dramàtic, de Disseny i de Música, aprovades mitjançant la Resolució del director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior de dia 3 de maig de 2018.

3. Termini d’inscripció a la prova

La inscripció a la prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny s’ha de fer del 26 de juny al 2 de juliol de 2018, ambdós inclosos.

4. Centre que ha de fer la prova

4.1. La prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny s’ha de fer a l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears, a Palma, que és l’únic centre que pot fer la prova en aquesta convocatòria.

4.2. La inscripció s’ha de formalitzar al mateix centre en què s’ha de fer la prova d’accés.

4.3. La taxa d’inscripció a la prova és de 45,07 €, d’acord amb la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 8 de gener de 2018 d’actualització de les bases, el tipus de gravamen i les quotes tributàries dels tributs propis de la CAIB per al 2018 (BOIB núm. 5, d’11 de gener).

4.4. Els membres de famílies nombroses tenen dret a l’exempció o a la bonificació parcial de la taxa, d’acord amb el que els correspongui segons la seva categoria, sempre que ho demanin al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció:

  1. Família nombrosa de categoria general: exempció del 50 % de la taxa.
  2. Família nombrosa de categoria especial: exempció del 100 % de la taxa.

4.5. Estan exempts de pagar la taxa:

  • Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes, així com el cònjuge i els fills, sempre que ho demanin al centre prestador del servei i ho acreditin documentalment en el moment de la inscripció.
  • Les víctimes de violència de gènere, així com els fills que en depenen, sempre que ho demanin al centre prestador del servei i ho acreditin documentalment en el moment de la inscripció.

4.6. L’import de la taxa s’ha de retornar en el cas que la persona sol·licitant no sigui admesa a les proves convocades. La sol·licitud de devolució s’ha de presentar en el termini de vint dies naturals comptadors des de l’endemà del dia en què es publiqui la relació definitiva de persones admeses i excloses.

5. Formalització de la sol·licitud d’inscripció

5.1. La sol·licitud d’inscripció s’ha de formalitzar preferentment en línia a través de la pàgina web de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears (www.escoladisseny.com). La sol·licitud també ha d’estar disponible a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior (http://dguni.caib.es). També es pot formalitzar a la secretaria del centre.

5.2. Una vegada formalitzada la inscripció, s’han de presentar a la secretaria del centre els documents que escaiguin dels que figuren en el punt 7 d’aquestes instruccions.

5.3. Les persones que necessitin una adaptació de les condicions en què s’ha de fer la prova ho han de fer constar quan presentin la documentació.

6. Pagament de la taxa

La taxa s’ha de pagar a través de la pàgina web de l’Agència Tributària de les Illes Balears (www.atib.es), mitjançant el model 046.

7. Documentació per acreditar els requisits per inscriure’s a la prova

7.1. Els documents per acreditar els requisits són els següents:

  • El justificant del pagament de la inscripció a la prova.
  • L’original i una còpia del document oficial d’identificació (DOI) de què es disposi (DNI, passaport, etc.).
  • L’original i una còpia del document que acrediti els requisits d’accés a aquests ensenyaments establerts en els apartats 2.1 i 2.2 d’aquest annex.

7.2. Les persones que acreditin que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge (dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc.) poden sol·licitar l’adaptació de les condicions en què s’ha de fer la prova. Per justificar aquesta petició han d’aportar, en el moment d’inscriure’s a la prova, algun dels documents que figuren a continuació:

  • Un certificat oficial que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que tenen, emès per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.
  • Un dictamen d’escolarització emès pel departament d’orientació amb el vistiplau del Departament d’Inspecció Educativa.
  • Un informe emès pel departament d’orientació sobre les dificultats específiques d’aprenentatge que presenten.
  • Un informe emès per una associació d’experiència reconeguda sobre les dificultats específiques d’aprenentatge que presenten.
  • Un informe emès per un professional col·legiat que estigui atenent les dificultats específiques d’aprenentatge de la persona interessada.

8. Actuació amb la documentació necessària per inscriure’s a la prova

Una vegada emplenada la inscripció en línia, l’aplicació generarà un resguard, que s’ha de presentar a l’Escola en el moment de presentar la documentació. La secretaria del centre s’ha de quedar, una vegada compulsades, les còpies del document oficial d’identificació (DNI, passaport, etc.) i de la resta de documents presentats i ha de segellar una còpia del resguard, que ha de retornar a la persona interessada.

9. Exempció de la prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny

9.1. Queden exemptes de fer la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de Disseny les persones que puguin acreditar que tenen el títol de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny o un títol declarat equivalent.

9.2. L’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears ha d’aplicar aquesta exempció a les persones que ho sol·licitin i que ho acreditin documentalment.

10. Admissió a la prova específica d’accés

L’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears ha de comprovar, amb la documentació rebuda, que les persones que sol·liciten fer la prova compleixen els requisits establerts en l’apartat 2 d’aquest annex.

11. Llista provisional de les persones admeses per fer la prova específica d’accés i de les persones excloses

La llista provisional de les persones admeses per fer la prova específica d’accés i de les persones excloses s’ha de publicar el dia 3 de juliol de 2018 al tauler d’anuncis i a la pàgina web de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears.

12. Reclamacions

Les reclamacions contra la llista provisional de les persones admeses per fer la prova específica d’accés i de les persones excloses s’han de presentar el dia 4 de juliol de 2018 davant la directora de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears.

13. Llista definitiva de les persones admeses per fer la prova específica d’accés

13.1. El dia 5 de juliol de 2018, com a màxim, l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears ha de publicar la llista definitiva de les persones admeses per fer la prova específica d’accés.

13.2. Contra la llista definitiva es pot presentar un recurs d’alçada davant el director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior en el termini d’un mes comptador des del dia de la publicació.

14. Comissió Avaluadora de la prova específica d’accés

La composició de la Comissió Avaluadora es regula d’acord amb el que estableix el punt 3.5.1 de l’annex 1 de la Resolució del director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior de dia 3 de maig de 2018 per la qual s’aproven les instruccions per regular les proves d’accés i el procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments artístics superiors d’Art Dramàtic, de Disseny i de Música.

15. Data i horari en què s’ha de fer la prova específica d’accés

15.1. La prova específica d’accés als estudis superiors de Disseny s’ha de fer el dia 6 de juliol de 2018.

15.2. L’horari i l’ordre en què es desenvoluparà la prova s’han de fer públics al tauler d’anuncis i a la pàgina web de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears amb una antelació mínima de 48 hores.

16. Publicació de la relació d’estris

La relació d’estris, en cas que siguin necessaris per al desenvolupament de la prova, s’ha de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears el mateix dia que es publica la llista definitiva de les persones admeses.

17. Verificació de la identitat dels aspirants

Els membres de la Comissió Avaluadora han de verificar la identitat dels aspirants abans de començar la prova.

18. Incidències

18.1. Quan hi hagi causes justificades que impedeixin a algun aspirant fer la prova o que alterin les condicions en què l’ha de dur a terme, la Comissió Avaluadora ho ha de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior, a la qual correspon decidir què cal fer d’acord amb el que consideri procedent.

18.2. Aquestes incidències s’han de fer constar en l’acta d’avaluació de la prova.

19. Expedients de les persones inscrites

L’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears ha de posar a disposició de la Comissió Avaluadora la documentació presentada per les persones inscrites per fer la prova d’accés.

20. Correcció i qualificació de les proves

20.1. Un cop acabada la prova, la Comissió Avaluadora ha de corregir cadascun dels exercicis que la componen i n’ha de calcular la nota mitjana de conformitat amb el que s’estableix en el punt 3.6 de l’annex 1 de la Resolució del director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior de dia 3 de maig de 2018.

20.2. L’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears ha de custodiar els exàmens fets pels aspirants fins que no comenci el procés d’admissió i de matriculació del curs 2019-2020.

21. Contingut de l’acta d’avaluació

En l’acta d’avaluació s’hi ha de fer constar la informació següent:

a) Els llinatges i el nom dels aspirants.

b) El número del document oficial d’identificació dels aspirants.

c) Les qualificacions obtingudes en cadascun dels exercicis de la prova.

d) La qualificació mitjana de la prova.

22. Actuació amb l’acta d’avaluació

22.1. Una vegada estesa l’acta d’avaluació amb els resultats de les proves, tots els membres de la Comissió Avaluadora l’han de signar.

22.2. L’acta original s’ha d’arxivar a l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears i s’ha de conservar fins que no comenci el procés d’admissió i de matriculació del curs 2019-2020.

23. Resultats provisionals de la prova

El dia 10 de juliol de 2018, l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears ha de publicar la llista amb els resultats provisionals de la prova específica d’accés.

 

24. Reclamacions contra la llista provisional de persones aptes i no aptes

24.1. Contra la llista provisional de persones aptes i no aptes es pot presentar una reclamació davant la Comissió Avaluadora els dies 10, 11 i 12 de juliol de 2018.

24.2. La Comissió Avaluadora ha d’estudiar el contingut de la reclamació i, si escau, ha de convocar la persona interessada a una sessió de revisió de l’examen per comentar-li els criteris de correcció i de qualificació que hi ha aplicat.

24.3. La revisió de les reclamacions s’ha de fer el dia 13 de juliol de 2018.

25. Llista definitiva de les persones aptes

25.1. El dia 16 de juliol, la Comissió Avaluadora ha d’estendre i aprovar l’acta de la sessió amb la resolució de les reclamacions presentades i ha de publicar la llista amb els resultats definitius de la prova específica d’accés a la pàgina web de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears.

25.2. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió poden interposar un recurs d’alçada davant el director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la data de publicació de la llista definitiva (fins al 16 d’agost de 2018).

26. Contingut del certificat d’aptitud

En el certificat d’aptitud per acreditar que s’ha superat la prova específica d’accés, hi ha de constar la informació següent:

a) El nom complet i el DOI (document oficial d’identificació) de l’examinand.

b) El nom de la prova: «Prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de Disseny per a l’any acadèmic 2018-2019».

c)  El nom de l’ensenyament i l’especialitat.

d) La qualificació.

e)  La data en què s’ha superat la prova.

27. Sol·licitud del certificat d’aptitud

Les persones que hagin superat la prova específica d’accés poden sol·licitar a l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears el certificat d’aptitud que ho acredita a partir del dia 18 de juliol de 2018.

B. Instruccions per formalitzar la sol·licitud d’admissió i la matrícula als estudis superiors de Disseny

28. Sol·licitud per participar en el procés d’admissió i de matriculació

La sol·licitud d’admissió s’ha de formalitzar preferentment en línia a través de la pàgina web de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears (www.escoladisseny.com). La sol·licitud també ha d’estar disponible a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior (http://dguni.caib.es). També es pot formalitzar a la secretaria del centre.

29. Termini per presentar la sol·licitud

29.1. Els aspirants als estudis superiors de Disseny que han de superar la prova específica d’accés han de presentar la sol·licitud d’admissió als ensenyaments conjuntament amb la sol·licitud d’inscripció a la prova específica.

29.2. Els aspirants als estudis superiors de disseny que estan exempts de fer la prova específica i que, per tant, accedeixen directament a aquests ensenyaments han de presentar la sol·licitud d’admissió del dia 26 de juny al dia 2 de juliol de 2018.

30. Procediment d’adjudicació de les places

Les places s’han d’adjudicar d’acord amb el procediment descrit en el punt 4.3 de l’annex 1 de la Resolució del director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior de dia 3 de maig de 2018.

31. Llista provisional d’adjudicació de les places

El dia 10 de juliol de 2018, l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears ha de publicar la llista amb l’adjudicació provisional de les places.

 

32. Reclamacions

Les reclamacions contra la llista provisional d’adjudicació de les places s’han de presentar davant la directora de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears els dies 10, 11 i 12 de juliol de 2018.

33. Llista definitiva d’adjudicació de les places

33.1. El dia 16 de juliol de 2018, com a màxim, l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears ha de publicar la llista definitiva d’adjudicació de les places.

33.2. Contra la llista definitiva, s’hi pot presentar un recurs d’alçada davant el director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior en el termini d’un mes comptador des del dia de la publicació.

34. Matriculació

34.1. Els aspirants que hagin estat admesos s’han de matricular preferentment en línia del 16 al 25 de juliol, o a la secretaria del centre del 23 al 25 de juliol de 2018.

34.2. Si l’aspirant no formalitza la matrícula en el període establert, perd la plaça.

34.3. Quan el centre tengui les dades de matriculació, les ha de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior.

34.4. Pel que fa a la incompatibilitat dels professors, els professors de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears no poden matricular-se de cap ensenyament impartit al mateix centre.

 

ANNEX 2
Calendari de la prova específica d’accés i del procés d’admissió i de matriculació per al curs 2018-2019

Actuació

Dates

Inscripció al procés d’admissió i a la prova específica d’accés per als aspirants que l’han de superar

Del 26 de juny al 2 de juliol

Inscripció al procés d’admissió per als aspirants amb accés directe

Del 26 de juny al 2 de juliol

Publicació de la llista provisional de les persones admeses a la prova d’accés i de les persones excloses

3 de juliol

Publicació de la llista provisional de les persones admeses amb accés directe

3 de juliol

Reclamacions contra les llistes provisionals

4 de juliol

Publicació de la llista definitiva de les persones admeses a la prova d’accés i de les persones excloses

5 de juliol

Publicació de la llista definitiva de les persones admeses amb accés directe

5 de juliol

Formalització de la matrícula dels admesos amb accés directe

5 i 6 de juliol

Prova específica d’accés

6 de juliol

Publicació de la llista provisional dels resultats de la prova i de l’adjudicació de les places

10 de juliol

Reclamacions contra la llista provisional dels resultats de la prova i de l’adjudicació de les places

10, 11 i 12 de juliol

Revisions de les reclamacions

13 de juliol

Publicació de la llista definitiva dels resultats de la prova i de l’adjudicació de les places

16 de juliol

Sol·licitud dels certificats que acrediten que s’ha superat la prova

A partir del 18 de juliol

Formalització de la matrícula en línia

Del 16 al 25 de juliol

Formalització de la matrícula a la secretaria del centre

Del 23 al 25 de juliol

 

 

ANNEX 3
Prova d’accés als ensenyaments artístics superiors de Disseny

A. Estructura de la prova específica

La prova específica d’accés als ensenyaments artístics superiors de Disseny consta de dos exercicis:

1. Primer exercici

Escrit i de caràcter teòric, té una durada màxima d’una hora i mitja. Consisteix en l’anàlisi i la crítica d’un text, d’una imatge o d’una sèrie d’imatges o materials gràfics proporcionats per la Comissió Avaluadora i procedents dels mitjans habituals de comunicació i d’informació relativa a les diferents manifestacions del disseny.

En aquest exercici es valora:

  • El grau de maduresa quant a la comprensió de conceptes.
  • La utilització adequada del llenguatge i l’expressió escrita.
  • La capacitat d’anàlisi, de síntesi i de relació.

L’exercici es qualifica de 0 a 10 punts.

2. Segon exercici

De caràcter pràctic, s’ha de basar en material proposat per la Comissió Avaluadora referent a realitats bidimensionals o tridimensionals, que han de servir de models.

L’alumne pot triar una de les tres propostes següents:

Opció A. Exercici de caràcter descriptiu que consisteix en la representació del model proposat per la Comissió Avaluadora, amb les tècniques pròpies del dibuix tècnic. La durada màxima d’aquest exercici és de dues hores.

En aquest exercici es valora:

  • L’ús del dibuix tècnic com a destresa i recurs per analitzar, sintetitzar i representar.
  • L’ús del dibuix tècnic com a instrument per comunicar la informació significativa que es vol transmetre.

Opció B. Exercici de caràcter analític i descriptiu que consisteix en la representació del model proposat per la Comissió Avaluadora, amb les tècniques pròpies del dibuix artístic. La durada màxima d’aquest exercici és de dues hores.

En aquest exercici es valora:

  • L’ús del dibuix artístic com a destresa i recurs per analitzar, sintetitzar i representar.
  • L’ús del dibuix artístic com a instrument per comunicar la informació significativa que es vol transmetre.

Opció C. Exercici de caràcter creatiu i comunicatiu que consisteix en el desenvolupament d’una proposta de disseny a partir d’una reinterpretació creativa del model proposat per la Comissió Avaluadora. La durada màxima d’aquest exercici és de dues hores.

En aquest exercici es valora:

  • La qualitat de la proposta de reinterpretació del model quant a singularitat i adequació a l’enunciat de l’exercici.
  • L’adequació i la correcció de la comunicació gràfica.

L’exercici es qualifica de 0 a 10 punts.

En cada convocatòria s’han de fixar els mitjans tècnics i materials per dur a terme els exercicis.

B. Qualificació final de la prova específica d’accés

La qualificació final de la prova específica d’accés és la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en els dos exercicis, el primer dels quals suposa un 40 % i el segon, un 60 %. Aquesta qualificació final s’ha d’expressar en termes numèrics del 0 al 10 amb dos decimals, que s’han d’arrodonir a la centena més propera o, en cas d’equidistància, a la superior.

Per superar la prova d’accés s’exigeix una qualificació final de 5 o superior.