Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4486
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de l’Estació de Transferència Sud (T. M. Campos) (83a/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 13 d’abril de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte de l’Estació de Transferència Sud (T. M. Campos), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte es tramita com una avaluació d’impacte ambiental simplificada ja que l’article 14 de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental a les Illes Balears, indica al seu punt 2.a que

Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes, públics o privats:

a) Els projectes inclosos en l’annex II

El Grup 6 punt 4 de l’annex II de la norma inclou les “Instal·lacions d’emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l’annex 1 i operacions R12 i R13 de l’annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l’interior d’una nau a polígon industrial”.

Segons l’esmentada Llei 22/2011, les operacions són les següents:

D 13 Combinación o mezcla previa a cualquiera de las operaciones numeradas de D 1 a D 12.

D 14 Reenvasado previo a cualquiera de las operaciones numeradas de D 1 a D 13.

D 15 Almacenamiento en espera de cualquiera de las operaciones numeradas de D 1 a D 14 (excluido el almacenamiento temporal, en espera de recogida, en el lugar donde se produjo el residuo).

R 12 Intercambio de residuos para someterlos a cualquiera de las operaciones enumeradas entre R 1 y R 11. Quedan aquí incluidas operaciones previas a la valorización incluido el tratamiento previo, operaciones tales como el desmontaje, la clasificación, la trituración, la compactación, la peletización, el secado, la fragmentación, el acondicionamiento, el reenvasado, la separación, la combinación o la mezcla, previas a cualquiera de las operaciones enumeradas de R 1 a R 11.

R 13 Almacenamiento de residuos en espera de cualquiera de las operaciones numeradas de R 1 a R 12 (excluido el almacenamiento temporal, en espera de recogida, en el lugar donde se produjo el residuo).

2. Descripció i ubicació del projecte

L’Estació de Transferència Sud, al terme municipal de Campos, es troba en funcionament des de 2001. La seva ubicació i dimensions ja estaven previstes al Pla Director Sectorial de Gestió de Residus Urbans de Mallorca (Decret 87/1990). En aquest moment, el Servei de Residus i Sòls Contaminats està tramitant l’autorització de la instal·lació, per a la qual cosa és necessari el preceptiu tràmit ambiental.

L’ET Sud es localitza al polígon 14 parcel·la 32 de Campos. La parcel·la té 33270 m2, mentre que la superfície ocupada per la instal·lació és de 6600 m2.

A la vora hi ha un antic abocador clausurat. L’àmbit no es troba dins cap espai de rellevància ambiental (XN2000 o Espai Natural Protegit) de la LECO. No està afectat per cap tipus d’APR. El sòl està classificat com a rústic, en sistema general d’infraestructures. Els terrenys estan afectats per vulnerabilitat d’aqüífers moderada.

Al nord, a uns 200 m, hi ha la carretera Ma-19, que uneix Campos i Santanyí.

El paisatge correspon a un mosaic agroforestal, amb presència d’habitatges aïllats. Els conreus són de secà.

3. Avaluació dels efectes previsibles

La instal·lació du 17 anys en funcionament. Es dedica al processament i compactació dels residus abans de transportar-los a la planta de valorització energètica de Son Reus (els residus urbans) i el diferents centres de reciclatge per a la resta de residus.

Els impactes sobre el terreny es produïren durant la fase de construcció de l’ET. Aquest fet implicà l’eliminació de la vegetació existent, l’explanació, cimentació i instal·lació de la maquinària.

En la fase de funcionament es produeixen altres impactes, com el de la contaminació acústica i lumínica o l’afectació paisatgística. La producció d’olors, emissió de gasos, etc., sembla ser poc rellevant. La Resolució de la Conselleria de Medi Ambient de 30 d’abril de 2001 va establir el Programa de Mesures i Vigilància Ambiental, en el qual s’especifiquen les mesures que s’han d’aplicar des del punt de vista ambiental a les instal·lacions de gestió de residus (entre elles les ET) i els seus voltants. Tanmateix, aquestes mesures semblen insuficients, per la qual cosa se’n proposen d’altres suplementàries.

4. Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades

S’han efectuat consultes a l’ajuntament de Campos i al Departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca.

S’ha rebut contesta del segon d’ells, que informa FAVORABLEMENT la proposta des del punt de vista del compliment del Pla Director Sectorial de Gestió de Residus Urbans de Mallorca i proposa la seva no subjecció a avaluació d’impacte ambiental ordinària. No indica cap condicionant.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'avaluacions ambientals i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: L’ET Sud de Campos recull els residus no perillosos dels municipis de Campos, Felanitx, Ses Salines i Santanyí. La seva funció és processar aquests residus, compactant-los, per traslladar-los posteriorment a la planta de Son Reus (en el cas dels residus urbans) i als diferents centres de reciclatge (per al paper/cartró, vidre i envasos lleugers). Està en funcionament des de 2001 i la seva ubicació, dimensions i característiques tècniques ja apareixien contemplades al PDSGRUM de 1990. El tràmit ambiental que es du a terme en aquests moments ve integrat en el procediment d’autorització de la instal·lació que està tramitant el Servei de Residus i Sòls Contaminats. Les ET no s’incloïen en els supòsits de l’antiga Llei 4/1986, d’implantació i regulació dels estudis d’Avaluació d’Impacte Ambiental i, per tant, no varen passar en el seu moment el procediment ambiental.

2. Ubicació del projecte: L’ET Sud es localitza al polígon 14 parcel·la 32 de Campos. La parcel·la té 33270 m2, mentre que la superfície ocupada per la instal·lació és de 6600 m2. A la vora hi ha un antic abocador clausurat. L’àmbit no es troba dins cap espai de rellevància ambiental (XN2000 o Espai Natural Protegit) de la LECO. No està afectat per cap tipus d’APR. El sòl està classificat com a rústic, en sistema general d’infraestructures. Els terrenys estan afectats per vulnerabilitat d’aqüífers moderada. Al nord, a uns 200 m, hi ha la carretera Ma-19, que uneix Campos i Santanyí. El paisatge correspon a un mosaic agroforestal, amb presència d’habitatges aïllats.

 3. Característiques del potencial impacte: L’impacte més rellevant de l’ET Sud es degué produir en la fase d’execució del projecte, el qual va implicar l’eliminació de vegetació, explanació del terreny, cimentació i instal·lació de la maquinària. Aquesta ET està en funcionament des de 2001. De llavors ençà se li aplica el Pla de Mesures i Vigilància Ambiental aprovat per Resolució de la Conselleria de Medi Ambient (2001). Tanmateix, durant la fase de funcionament hi ha alguns impactes que no han quedat recollits al Pla (perquè ha aparegut nova normativa sobrevinguda) o bé que s’haurien d’avaluar més rigorosament.

En concret, l’ET Sud, per les seves característiques, està en funcionament durant les 24 hores del dia. Per tant, funciona en horari nocturn, i precisa d’il·luminació. Cal que es tengui en compta la normativa específica de protecció del medi nocturn (Llei 3/2005).

Existeixen habitatges a les rodalies, per la qual cosa també s’ha de avaluar el possible impacte acústic que el funcionament de l’ET causa. La normativa de referència és el RD 1367/2007, de 16 de diciembre, por el que se desarrolla la Ley 37/2003, de 17 de noviembre, del Ruido, en lo referente a la evaluación y gestión del ruido ambiental.

També cal considerar l’impacte paisatgístic. Segons el Document Ambiental en el moment de l’execució del projecte es varen tenir en compte aspectes com els cromatismes, l’alçada de la instal·lació, els materials i l’apantallament vegetal. Tanmateix, segons la fotografia aèria de 2015 disponible al visor de la IDEIB es veu que el perímetre forestal presenta certes discontinuïtats. Per tant, caldrà completar aquest apantallament aportant noves plantes, de baixos requeriments hídrics.

Conclusions de l’informe d’impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària l’Estació de Transferència Sud del terme municipal de Campos atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades al Document ambiental i les següents condicions:

-Cal completar l’apantallament vegetal existent. Les espècies forestals que s’han de fer servir hauran de ser autòctones i de baixos requeriments hídrics.

-Cal avaluar la contaminació acústica generada pel funcionament de l’ET a diferents punts al voltants de la instal·lació, tot seguint les prescripcions del RD 1367/2007. En cas que s’ultrapassin els nivells indicats a la norma, caldrà prendre les mesures correctores necessàries, reduint les emissions dels focus o bé col·locant apantallaments acústics.

-Cal que la instal·lació, si s’escau, s’adapti al que indica la Llei 3/2005, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears, i la norma 44 del PTM, de tal manera que els punts de llum reuneixin les característiques obligatòries. També s’haurà de redactar la memòria justificativa de la necessitat de què la instal·lació elèctrica estigui en funcionament en horari nocturn (article 6.3).

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

 

Palma,  a 16 d’abril de 2018

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias