Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4485
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre l’exoneració del nucli de Marratxinet de disposar de xarxa de clavegueram. T.M. Marratxí (113e/17)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 3 d’abril de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe ambiental estratègic sobre l’exoneració del nucli de Marratxinet de disposar de xarxa de clavegueram. T.M. Marratxí , en els termes següents:
1.Determinació de la subjecció a Avaluació ambiental i tramitació
S’ha presentat la documentació amb sol·licitud d’avaluació ambiental estratègica simplificada. S’ha aportat “Memòria” del àrea d’urbanisme de l’Ajuntament de Marratxí (juny 2017) i “Document ambiental estratègic” (juny 2017).
Analitzada la documentació hi ha una sèrie de punts assenyalats en les consideracions tècniques de caràcter ambiental, que no estan suficientment tractats en la documentació presentada.
D'altra banda no tenim informació suficientment detallada sobre les possibles afeccions al domini públic hidràulic, a la xarxa d'aigües superficials i possibles afeccions a les aigües subterrànies, especialment davant possibles problemes de contaminació. Cal assenyalar que cal acreditar el requerit per l'administració hidrològica, respecte a sistemes individuals de tractament d'aigües residuals.
Cal analitzar igualment els possibles problemes sanitaris generats per la possible exoneració d'implantar xarxa de clavegueram en el nucli de Marratxinet.
En altres propostes de Modificació Puntual de Normes subsidiàries amb objecte d'exonerar de la necessitat de xarxa de sanejament en nuclis urbans envoltada de sòl rústics, i en casos similars, la CMAIB ha pres el criteri i resolució de tramitar una avaluació ambiental estratègica ordinària, de la Modificació Puntual, ja que es podrien derivar efectes significatius negatius sobre el medi ambient (art. 31.2 Llei 21/2013).
Tant l'Annex V de la Llei 21/2013 com en l'Annex 4 de la Llei 12/2017 de 17 d'agost, d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears s'estableixen els criteris per determinar si un pla o programa s'ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica ordinària. Analitzant aquests criteris considerem que poden veure's afectats diversos factors ambientals.
Cal analitzar les alternatives relatives a l'establiment de xarxa de clavegueram pel nucli de Marratxinet amb major detall.
Per aquests motius i per l'assenyalat en el present informe es proposa tramitar una avaluació ambiental estratègica ordinària ja que l'exoneració de realitzar xarxa de clavegueram es podran derivar efectes significatius negatius sobre el medi ambient.
2. Descripció i ubicació del pla
El nucli de Marratxinet es troba al nord del municipi. És un nucli aïllat i separat dels restants nuclis urbans. Té la qualificació de Casc Antic (CA-C) i Casc Antic d'especial protecció.
Consta de 32 parcel·les cadastrals de les quals 30 es troben edificades. Existeixen 15 edificacions de les existents incloses al catàleg d'interès artístic -històric.
Amb la present Modificació Puntual es pretén exonerar de l'obligació d'implantar una xarxa de sanejament en el sòl urbà d'aquest nucli i poder atorgar llicències d’edificació de nova planta per a ús residencial, així com les corresponents llicències de finals d'obra, llicències de primera ocupació i cèdules d'habitabilitat. Per a això es proposen sistemes individuals en cada parcel·la o solar de tractament d'aigües residuals.
Per poder dur a terme aquesta proposta es requereix portar a terme una Modificació del plantejament urbanístic vigent (NNSS de Marratxí de 1999). L'Ajuntament considera oportú acollir-se a la Disposició addicional vuitena de la Llei 2/2014 (LOUS).
3. Avaluació dels efectes previsibles
La Modificació proposada tindria els efectes d’exonerar l’Ajuntament de realitzar tasques d’instal·lació i manteniment de la xarxa de clavegueram del nucli de Marratxinet. Aquest fet implicarà derivar aquesta tasca cap als particulars. Obligaria a l’ús de camions cisterna per fer el buidatge de les foses sèptiques, el que generaria moltes molèsties per als residents per quant implicaria un increment de trànsit, renous, producció de gasos i mals olors.
-Cal analitzar respecte a les diferents alternatives proposades l'afecció a elements de patrimoni que figuren al catàleg d'interès artístic-històric.
D'altra banda cal considerar les possibles afeccions al domini públic hidràulic, aigües superficials i aigües subterrànies. Especialment pel que fa a problemes de contaminació, ja que la vulnerabilitat d'aqüífers és moderada.
Cal considerar la generació de residus així com les actuacions i impactes derivats de la substitució i implantació de noves fosses sèptiques. Cal contemplar la possible contaminació de sòls.
S'ha de tenir present que l'àmbit de la Modificació Puntual es troba confrontant amb un àrea de prevenció de risc d’erosió i un àrea de prevenció d’incendis.
4.Consultes a las administracions públiques afectades i persones interessades
La CMAIB ha consultat com administracions afectades al:
-Servei d’Estudis i Planificació de la D.G. de Recursos Hídrics.
-Servei d’Aigües Superficials de D.G. de Recursos Hídrics.
De les consultes efectuades al moment de redactar el present informe, no s'ha rebut resposta.
Cal assenyalar que s'hauria de consultar també al Departament de Territori del Consell de Mallorca, així com a la D.G. d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
Cal consultar en matèria sanitària, a la D.G. de Salut Pública de la Conselleria de Salut.
5. Anàlisi dels criteris de l’Annex V de la Llei 21/2013 i de l’Annex IV de la Llei 12/2013 per determinar si un pla o programa s’ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica.
S'han analitzat els criteris assenyalats anteriorment i es preveu que la modificació proposta pot tenir efectes significatius en el medi ambient.
-Des del punt de vista econòmic cal avaluar a mitjà i llarg termini si la construcció i manteniment d'una xarxa de clavegueram seria més convenient que el manteniment d'una sèrie de fosses sèptiques.
-Poden veure's afectats diversos factors ambientals: aigües superficials, aigües subterrànies, risc de contaminació, generació de residus, generació de gasos, olors, trànsit de camions cisterna. També possible afecció a béns de patrimoni catalogats, afecció a un entorn amb el risc d’erosió i d’incendis.
-Cal analitzar, a efectes comparatius, possibles alternatives amb major profunditat pel que fa a la implantació de xarxa de clavegueram.
-Cal analitzar la mesura en què la possible exoneració de realitzar xarxa de clavegueram en aquest nucli influeix a nivell territorial davant altres situacions similars de sol·licitud d'exoneració de xarxa de sanejament en altres nuclis urbans.
-Cal estudiar i contemplar el caràcter acumulatiu dels efectes.
Conclusions de l’Informe ambiental estratègic
Primer. Subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació Puntual núm. 10 (1 – 2017) relativa a l’exoneració del nucli de Marratxinet de disposar de xarxa de clavegueram T.M. Marratxí, atès que podria tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’Annex V de la Llei 21/2013 i Annex IV de la Llei 12/2016.
Segon. El promotor en base de l’art. 31.2a de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d’Avaluació ambiental elaborarà l’estudi ambiental estratègic, tenint en compte el document d’abast de l’estudi ambiental estratègic i es tindran en compte consultes a administracions afectades.
En l’estudi ambiental estratègic s’identificaran, descriuran i avaluaran els possibles efectes significatius en el medi ambient de l’aplicació del pla o programa, així com unes alternatives raonables i ambientalment viables. L’estudi ambiental estratègic contindrà com a mínim, la informació continguda en l’Annex IV de la Llei 21/2013.
S’analitzaran en particular el següents punts:
1.Avaluació dels impactes ambientals causats pel buidatge de les foses sèptiques amb camions cisterna (trànsit, contaminació acústica, emissions de gasos d’efecte hivernacle, mals olors...) que es derivarien del fet que s’exonerés la xarxa de sanejament.
2.Avaluació de les actuacions i efectes ambientals derivades de la substitució i/o implantació noves fosses sèptiques en les parcel·les ja construïdes.
3.Estudi de mobilitat derivat del tràfic de camions cisterna que realitzarien les tasques de buidatge de fosses sèptiques.
4.Possibles riscos de contaminació de sòls, aigües superficials i aigües subterrànies. Possibles afeccions a domini públic hidràulic.
5.Possible afecció a elements de patrimoni històric catalogats.
6.Generació de residus derivats de les actuacions proposades.
7.Anàlisi econòmica a mitjà i llarg termini dels costos per a cadascuna de les alternatives contemplades.
8.Destinació de l'efluent procedent de les fosses sèptiques. Cost de depuració i tractament de fangs. Capacitat de la depuradora per tractar-los.
9.Implicacions territorials. Efectes acumulatius.
10.Característiques de les fosses sèptiques homologades i adequació a les determinacions del Pla Hidrològic de les Illes Balears i de l'administració hidràulica.
11.Justificació ambiental i tècnica de la impossibilitat d'instal·lar xarxa de clavegueram per al nucli de Marratxinet i de la conveniència d'instal·lar fosses sèptiques.
12.Adequació de la Modificació Puntual proposta a la normativa territorial i urbanística. (Disposició final cinquena de la Llei 12/2016, Llei 2/2014 LOUS i Disposició addicional tercera del RLOUS, i PTI).
13.Possible generació de problemes sanitaris derivats de la implantació de fosses sèptiques en el nucli urbà de Marratxinet.
14.Possibles afeccions a l'entorn del nucli urbà. La modificació es troba confrontant amb un àrea amb el risc d'erosió i àrea de prevenció d'incendis.
Tercer. Aquesta Resolució actua com a document d’abast de l’estudi ambiental estratègic. L’Avaluació ambiental estratègica es durà a terme de conformitat amb el procediment que contempla la normativa bàsica d’avaluació ambiental i amb les particularitats de la Llei 12/2016 de 17 d’agost, d’Avaluació ambiental de les Illes Balears.
Cal consultar durant el període d’exposició pública las següents administracions:
-Servei d’Estudis i Planificació, i Servei d’Aigües Superficials de la D.G. de Recursos Hídrics.
-Departament de Territori i Infraestructures i Servei de Patrimoni – Consell de Mallorca.
-D.G. d’Ordenació del Territori. Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
-D.G. de Salut Pública. Conselleria de Salut.
Quart. L'informe ambiental estratègic, una vegada formulat, es remetrà per l'òrgan ambiental per a la seva publicació en el termini de quinze dies hàbils al BOIB, sense perjudici de la seva publicació a la seu electrònica de l'òrgan ambiental.
Cinquè. L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l’acta d’aprovació del pla o programa amb el que disposa l’art. 31.5 de la llei 21/2013 d’Avaluació Ambiental.
Sisè. Aquesta proposta de Resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Setè. Aquesta proposta de Resolució actua com a document d’abast de l’estudi ambiental estratègic tal com preveu l’art. 3.2.a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’Avaluació Ambiental.
Palma, a 9 d’abril de 2018
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias