Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 4287
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 16 d’abril de 2018 per la qual s’aproven les instruccions relatives a les característiques, els requisits, les condicions d’avaluació i el procediment per a l’homologació dels programes de formació que poden presentar els centres educatius o xarxes de centres, en el marc de la seva autonomia pedagògica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat, i l’article 103 determina que les Administracions educatives establiran les mesures oportunes per afavorir la participació del professorat en les mateixes.

  2. D’altra part, l’article 120.2 de la mateixa Llei orgànica 2/2006, estableix que els centres disposaran d’autonomia per elaborar, aprovar i executar un projecte educatiu i un projecte de gestió, així com les normes d’organització i funcionament del centre.

  3. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 5 a que un dels objectius de la formació permanent del professorat és apropar la formació als centres docents, comptant amb diferents nivells de planificació i gestió, i reforçar la formació pràctica, per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d’un mateix centre.

  4. El mateix Decret 41/2016, en l’article 19.3 determina que els centres educatius o xarxes de centres, en el marc de la seva autonomia, poden presentar programes de formació per al professorat del centre i la comunitat educativa, per tal que siguin homologats, en les condicions que s’estableixin en concordança amb el pla quadriennal i que això s’ha de fer per mitjà d’un pla de formació de centre que contengui l’itinerari formatiu que ha de desenvolupar en un període determinat.

  5. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 15.2 que els centres educatius o xarxes de centres podran presentar programes d’experiència formativa d’acord amb el que estableix l’apartat 3 de l’article 19 del Decret 41/2016. Així mateix, a l’article 7.1 d  determina que la Comissió de Formació del Professorat té la funció de revisar les propostes d’activitats de formació que presentin els centres educatius per a la seva homologació segons el que disposa l’apartat 3 de l’article 19 del Decret 41/2016.

  6. La mateixa Ordre de 24 d’abril de 2017 determina a l’article 15.3 que la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat podrà dictar les instruccions en relació amb les característiques de la modalitat d’experiència formativa, els requisits, les condicions d’avaluació i el procediment per al seu reconeixement, d’acord amb el pla quadriennal de formació vigent, i les disposicions d’aquesta Ordre.

  7. El Pla quadriennal de formació del professorat 2016-2020 aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix en el punt 8.3 que els centres educatius són els principals agents de la formació: elaboren el pla de formació del centre a partir de les seves necessitats i en el marc de l’autonomia dels centres que inclouen en la seva programació general anual. També estableix que podran participar en programes d’experiència formativa que dissenyin l’Administració educativa o el propi centre.

  8. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017, per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat, determina a l’article 2.2 de l’Annex que els centres educatius o xarxes de centres poden presentar programes d’experiència formativa d’acord amb el que s’estableix a l’article 15.2 de l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017. Aquests programes han de seguir el procés previ d’homologació que s’estableix a l’Ordre esmentada perquè puguin ser reconeguts.

  9. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, modificat pel Decret 24/2015, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.

Fonaments de Dret

  1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

  1. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  2. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  3. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla quadriennal de formació del professorat 2016-2020.

  4. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017, per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat.

  5. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, modificat pel Decret 24/2015, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això dict la següent

RESOLUCIÓ

  1. Aprovar les instruccions relatives a les característiques, els requisits, les condicions d’avaluació i el procediment per a l’homologació dels programes de formació que poden presentar els centres educatius o xarxes de centres, en el marc de la seva autonomia pedagògica, que figuren a l’Annex d’aquesta Resolució.

  2. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.

Interposició de recurs

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

   

Palma, 16 d’abril de 2018

La directora general

Maria F. Alorda Vilarrubias

   

ANNEX

Instruccions relatives a les característiques, els requisits, les condicions d’avaluació i el procediment per a l’homologació dels programes de formació que poden presentar els centres educatius o xarxes de centres, en el marc de la seva autonomia pedagògica

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

  1. L’objecte d’aquestes instruccions és establir les característiques, els requisits, les condicions d’avaluació i el procediment per a l’homologació dels programes de formació que poden presentar els centres educatius o xarxes de centres, en el marc de la seva autonomia pedagògica.

  2. Poden presentar els programes formatius a què es refereixen aquestes instruccions els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, a l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La participació del centre en aquest programa formatiu l’ha d’aprovar el claustre del professorat.

Article 2

Modalitats de formació

Els centres educatius poden presentar programes de formació de les modalitats següents:

a) Formació dels Centres (FdC), Formació en Centres (FeC) i Formació intercentres (FiC), d’acord amb les convocatòries d’aquests programes. La sol·licitud s’ha de tramitar a través dels centres de professorat.

b) Programes d’experiència formativa (PEF), d’acord amb el que estableixen aquestes instruccions. La sol·licitud s’ha de presentar a la Comissió de Formació del Professorat.

 

Article 3

Característiques dels programes formatius en la modalitat d’experiència formativa

1.  Els centres educatius, en el marc de la seva autonomia i en les condicions que s’estableixen en aquestes instruccions, poden presentar per a cada curs escolar un pla de formació en la modalitat d’experiència formativa, en concordança amb el Pla quadriennal de formació del professorat que contengui l’itinerari formatiu i les activitats de transferència i avaluació que ha de desenvolupar el centre per tal que l’activitat formativa sigui homologada.

2. El programa requereix la participació d’un mínim de 12 docents membres del claustre del centre, o de 12 persones dels claustres de dos o més centres educatius en el cas de les xarxes. Excepcionalment, es podrà homologar un programa formatiu amb menys de 12 participants, sempre que els motius estiguin justificats.

3. El programa ha de tenir una durada d’entre 20 i 30 hores i ha d’incloure un mínim de 12 hores de formació presencial, a distància o mixta. També ha d’incloure una pràctica reflexiva sobre l’aplicació a la pràctica docent (mínim del 10% de la seva durada) i ha de preveure l’elaboració d’una memòria reflexiva sobre la transferència de la formació per part de cada un dels centres participants.

4. Aquests programes de formació no suposen cap tipus de relació entre el centre sol·licitant i els centres de professorat, cap assignació pressupostària per les despeses de la formació ni cap intervenció per part dels assessors.

Article 4

Destinataris del programa de formació

1. A més del personal docent participant (en el nombre determinat a l’article 3), poden participar en totes o en una part de les activitats formatives altres membres de la comunitat educativa, com el personal d’administració i serveis, el personal de suport, auxiliars tècnics educatius o les famílies, quan la seva incorporació en el desenvolupament de les activitats es consideri convenient.

2. També poden ser admesos docents que no formin part del claustre del professorat del centre (fins a un 10 % del total de participants en l’activitat formativa), si el centre ho considera convenient.

3. El nombre de persones incloses al programa que no formin part del claustre del professorat no es pot computar per determinar els mínims requerits de participació que s’estableixen a l’article 3 d’aquestes Instruccions.

Article 5

Condicions i requisits dels programes formatius homologables

  1. Poden presentar programes d’experiència formativa els centres educatius o xarxes de centres que en els dos cursos anteriors a la implementació del programa formatiu homologable hagin disposat d’un programa de formació dels centres (FdC), formació en centres (FeC) o formació intercentres (FiC) assessorats pels centres de professorat.

  2. Aquests programes han d’incloure els apartats següents:

a. Centre/s sol·licitant/s

b. Denominació de l'activitat en la modalitat d'experiència formativa

c. Línia estratègica del Pla quadriennal de formació

d. Objectius previstos

e. Continguts de l’activitat

f. Metodologia de l’activitat

g. Forma de participació (presencial, a distància o mixta)

h. Disseny de l’activitat (fase de formació inicial, fase de transferència, fase de pràctica reflexiva, fase d’avaluació)

i. Activitats de transferència i aplicabilitat

j. Lloc, dates i horari de realització

k. Nombre de persones inscrites

l. Persona coordinadora del programa

m. Relació nominal de les persones formadores, especificant titulació acadèmica, experiència professional i un breu currículum formatiu

n. Pla d’avaluació

  

Article 6

Coordinació del programa de formació

Per a cada programa de formació s’ha de designar una persona coordinadora que formi part del claustre d’un dels centres i que participi a la formació. Aquesta persona ha d’assumir les funcions següents:

a. Coordinar l’elaboració del programa de formació.

b. Vetllar pel compliment dels acords adoptats i per la implementació del programa de formació.

c. Convocar les sessions de formació.

d. Organitzar el treball a desenvolupar i coordinar els centres implicats en el cas de les xarxes de centres.

e. Encarregar-se de les signatures d’assistència a les activitats formatives.

f. Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.

 

Article 7

Procediment d’homologació

  1. El centre educatiu ha de lliurar, al Servei de Formació Homologada i Capacitació, el seu programa formatiu homologable en la modalitat d’experiència formativa ajustat a les condicions que s’estableixen, juntament amb la sol·licitud d’homologació. El lliurament s’ha de fer entre la darrera setmana del mes de juny anterior al curs escolar en què està prevista l’aplicació del programa i la darrera setmana de setembre del curs escolar en què es durà a terme.

  2. La Comissió de Formació del Professorat, una vegada comprovat el compliment dels requisits, publicarà, a través de la web del Servei de Formació Homologada i Capacitació, una proposta de resolució provisional d’homologació dels programes presentats, amb les modificacions necessàries per a l’homologació, si escau, i amb l’assignació del nombre d’hores que es podran certificar.

  3. D’acord amb el que disposa l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud presentada té algun defecte o hi falta documentació, es requerirà als centres interessats que, en el termini de 10 dies naturals, esmenin les deficiències, i s’advertirà que, en el cas de no fer-ho o fer-ho de manera errònia, es considerarà que desisteixen de la petició, després d’una resolució que ha de ser dictada en els termes prevists a l’article 88 de la Llei 39/2015.

  4. Una vegada resoltes les al·legacions pertinents, la Comissió de Formació del Professorat publicarà, a través de la web del Servei de Formació Homologada i Capacitació , una proposta de resolució definitiva d’homologació dels programes de formació presentats. 

  5. Posa fi al procediment d’homologació d’activitats de formació la resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat, en la qual s’ha de fer constar que l’homologació està condicionada al compliment de les obligacions que assumeix el centre. Aquesta resolució s’ha de dictar en el termini màxim de tres mesos des del lliurament del programa d’activitats de formació. Transcorregut aquest termini sense haver dictat resolució hi serà d’aplicació l’article 24 de la Llei 39/2015.

Article 8

Avaluació

  1. L’avaluació dels programes regulats en aquestes instruccions s’ha de realitzar d’acord amb els criteris que es determinen a l’article 6 de l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de les Illes Balears.

  2. Una vegada acabada l’activitat formativa i avaluada, el coordinador de l’activitat ha de remetre, al Servei de Formació Homologada i Capacitació, la memòria corresponent i la proposta de certificació dels participants, amb la llista de persones que tenen dret a la certificació de la seva participació en l’activitat formativa, signada per la persona que coordina el programa, i amb el vistiplau de les direccions de tots els centres implicats.

Article 9

Certificació i inscripció en el registre de formació

  1. El certificat i la inscripció en el registre de formació el fa d’ofici el Servei de Formació Homologada i Capacitació.

  2. Només tenen dret a certificat les persones avaluades com a aptes.

  3. A la persona coordinadora del programa de formació se li han de certificar un 25 % més d’hores del total d’hores del programa de formació.