Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 4286
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat i del director general d’Innovació i Comunitat Educativa i de la de 19 d‘abril de 2018 per la qual es convoquen els centres docents d’infantil i primària públics a participar al Programa de Competència Familiar (PCF) per al curs 2018-2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.

2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 9 que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la formació permanent, contextualitzada en la pràctica professional.

3. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix al punt  6.8 la formació adreçada al suport per transformar els centres educatius en entorns col·laboratius d’aprenentatge en què participin tots els membres de la comunitat educativa com una de les vuit línies estratègiques de la formació del professorat per al quadrienni 2016-2020.

4. El mateix Pla Quadriennal determina al punt 7.3 que la modalitat d’experiència formativa consisteix en la realització de pràctiques professionals en àmbits o indrets relacionats amb l’àrea que imparteix el professor o en àrees d’especialització didàctica i pedagògica, entre d’altres. Aquests programes han de tenir una durada d’entre 20 i 100 hores i han d’anar lligats a una memòria reflexiva i d’aplicació a la pràctica docent.

5. El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.

6. El Conveni de col·laboració en matèria d’investigació entre la Universitat de les Illes Balears i la Conselleria d’Educació i Universitat, aprovat pel Consell de Direcció de data 30 de maig de 2017, i ratificat pel Consell de Govern en data 16 de juny de 2017, de conformitat amb el que estableixen els articles 24.2.24 i 147.2 dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears, aprovats pel Decret 64/2010, de 14 de maig (BOIB núm. 76, de 22 de maig), preveu el desenvolupament de la validació del Programa de Competència Familiar Universal (11-14) a Espanya.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.

4. El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de formació, en la modalitat d’experiència formativa, per a la participació en el desenvolupament del Programa de Competència Familiar per al curs 2018-2019, adreçat a alumnes de cinquè i sisè, en la qual podran participar deu centres públics d’educació infantil i primària.

2. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Palma, 18 d’abril de 2018

La directora general de Formació 

 El director general d’Innovació

Professional i Formació del Professorat 

i Comunitat Educativa

Maria F. Alorda  Vilarrubias 

 Jaume Ribas Seguí

ANNEX 1

Convocatòria de formació, en la modalitat d’experiència formativa, per a centres d’educació infantil i primària públics per al desenvolupament del Programa de Competència Familiar per al curs 2018-2019

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

1. Aquesta convocatòria concreta els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la formació, en la modalitat d’experiència formativa, per als centres per prendre part en el Programa de Competència Familiar per al curs 2018-2019.

2. Aquest programa es desenvolupa amb la col·laboració del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques de la Universitat de les Illes Balears.

3. El Programa de Competència Familiar és una adaptació de l‘Strengthening Families Program (SFP), que és un programa multicomponent d’eficàcia demostrada en la prevenció del consum de drogues i altres problemes de conducta.

4. El programa pretén millorar les relacions familiars, les competències parentals i les competències i les habilitats socials de l’alumnat. Més concretament, el programa pretén reduir els factors de risc d’alumnes (problemes de comportament social, emocionals i a l’escola) i reforçar els factors de protecció desenvolupant habilitats d’afrontament, comunicació i socials.

Article 2

Objectius del programa

Els objectius del Programa de Competència Familiar són els següents:

1. Millorar les relacions familiars.

2. Augmentar les habilitats parentals.

3. Millorar el comportament de fills i filles.

4. Augmentar la competència social de fills i filles.

5. Reduir o prevenir el consum de drogues i alcohol.

Article 3

Estructura i continguts del programa

1. El programa fa una intervenció en tres àmbits:

1. Pares i mares. Permet l’entrenament en habilitats parentals per millorar la competència com a pares i mares.

2. Alumnes. Permet l’entrenament en habilitats socials dels alumnes de cinquè i sisè de primària. Aquests també aprenen a entendre millor les dificultats a què s’enfronten pares i mares.

3. Famílies (pares, mares i alumnes). Permet l’entrenament per millorar les relacions familiars. Proporciona un temps en què la família pot practicar la comunicació i les habilitats relacionals que han après, de forma separada, en els grups respectius. El formador presenta models de conducta apropiada per als pares, els permet posar-los en pràctica amb els seus fills en les sessions de família i ofereix immediatament els seus comentaris de valoració adreçats a tots els participants en el grup.

2. El Programa de Competència Familiar té lloc un dia per setmana al llarg de sis setmanes, en sessions de dues hores de durada. La primera hora té lloc, simultàniament i en grups diferents, una sessió amb els pares i una sessió amb els alumnes. Durant la segona hora, a la sessió compartida, hi participa la família: pares i alumnes.

3. El contingut de cada sessió s’estructura de la forma següent:

1. Sessions de pares i mares.

· Sessió 0. Què és el PCF i per què sou importants.

· Sessió 1. Comunicar-nos en família i posar-nos al lloc de l’altre.

· Sessió 2. Reforçam les conductes positives i ignoram les conductes negatives.

· Sessió 3. Donam instruccions eficaces i posam límits a les conductes negatives.

· Sessió 4. Prevenim problemes associats a l’alcohol i altres drogues.

· Sessió 5. Mantenim el bon comportament en el temps.

2. Sessions d’alumnes.

· Sessió 0. Què és el PCF i per què sou importants.

· Sessió 1. Comunicar-nos i posar-nos al lloc de l’altre.

· Sessió 2. Escoltam i parlam amb assertivitat: claus de la comunicació familiar.

· Sessió 3. Expressam sentiments i emocions i afrontam la crítica.

· Sessió 4. Aprenem a dir no davant l’alcohol i altres drogues.

· Sessió 5. Afrontam l’empipament, gestionam conflictes i resolem problemes per nosaltres mateixos.

3. Sessions de famílies.

· Sessió 0. Què és el PCF i per què sou importants.

· Sessió 1. Comunicar-nos en família.

· Sessió 2. Quines són les nostres metes i objectius com a família?

· Sessió 3. Construïm un bon comportament donant instruccions eficaces i gestionant l’empipament.

· Sessió 4. Comunicar-nos en família per prevenir problemes associats a l’alcohol i altres drogues.

· Sessió 5. Repassam el que hem après i ens graduam.

4. Els responsables d’implementar les sessions han de ser tres docents del centre educatiu que prèviament hagin rebut la formació específica a càrrec del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques. Dos d’ells imparteixen les sessions del grup d’alumnes i l’altre la sessió del grup de pares. Tots tres participen a la sessió de famílies. El professor tècnic de servei a la comunitat (PTSC) assumeix les tasques de coordinació.

Article 4

Destinataris

Poden participar en aquesta convocatòria els centres públics d’educació infantil i primària de les Illes Balears durant el curs 2018-2019. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb l’aprovació del claustre i del consell escolar.

Article 5

Compromisos

1. El Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques de la Universitat de les Illes Balears es compromet a:

1. Impartir la formació específica del programa, d’una durada de 20 hores, per als docents dels centres que hagin d’implementar el programa.

2. Assessorar i orientar metodològicament els docents i els centres.

3. Avaluar el procés i els resultats del programa.

4. Fer difusió de les bones pràctiques que es desprenen d’aquesta convocatòria.

2. La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei d’Atenció a la Diversitat, es compromet a:

1. Seleccionar els centres participants al Programa de Competència Familiar.

2. Dotació addicional de sis hores setmanals de professor tècnic de serveis a la comunitat, que coordinarà l’activitat.

3. Organitzar la formació específica per als docents.

4. Assessorar i orientar en aspectes tècnics propis del programa.

5. Avaluar el procés i els resultats del programa.

3. Els centres participants en el programa es comprometen a:

1. Implementar el Programa de Competència Familiar al centre, seguint les indicacions de l’article 3.

2. Incloure el Programa de Competència Familiar a la programació general anual del centre per al curs 2018-2019.

3. Proposar els docents que participaran, coordinaran i implementaran el programa (un mínim de tres professionals).

4. Informar i incentivar la participació de l’APIMA en el desenvolupament del programa.

5. Facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.

6. Comunicar i presentar el Programa a les famílies.

7. Els docents inscrits han de participar en un mínim del 85 % de la formació inicial i de les sessions de coordinació.

8. Presentar una memòria final del projecte dins el termini d’un mes després que finalitzi el programa (el contingut de la qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).

Article 6

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

1. Les sol·licituds per participar al procés de selecció han de seguir el model que figura a l’annex 2.

2. S’estableix un termini de quinze dies hàbils per presentar les sol·licituds a partir de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria al BOIB.

3. La sol·licitud de participació al Programa de Competència Familiar s’ha de presentar al registre de la Conselleria d’Educació i Universitat i als establerts oficialment. La còpia de la documentació presentada al registre s’ha de trametre a l’adreça electrònica sad@dgice.caib.es, del Servei d’Atenció a la Diversitat.

Article 7

Comissió de Valoració

1. La Comissió de Valoració la componen els membres següents:

1. Un representant del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques de la Universitat de les Illes Balears.

2. La cap del Servei d’Atenció a la Diversitat de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d’Educació i Universitat.

3. Un assessor tècnic docent del Servei d’Atenció a la Diversitat.

4. La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.

2. Són funcions de la Comissió:

1. Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.

2. Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a la sol·licitud.

3. Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.

4. Publicar a la pàgina web del Servei d’Atenció a la Diversitat el llistat provisional de centres seleccionats.

5. Resoldre les al·legacions rebudes dins el termini establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web del Servei d’Atenció a la Diversitat.

6. Aprovar les memòries finals dels projectes.

7. Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.

8. Fer difusió de les accions duites a terme.

Article 8

Criteris de selecció

1. La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes a partir dels criteris d’avaluació establerts a l’annex 3.

2. En el cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre de places ofertes aquestes s’han de prioritzar segons l’ordre d’arribada, fins a cobrir totes les places.

3. Els centres interessats poden formular les al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.

Article 9

Finalització del programa

1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, els professors que hi participa ha de trametre a l’adreça de correu electrònic sad@dgice.caib.es, del Servei d’Atenció a la Diversitat, una memòria en suport digital.

2. El termini de presentació de les memòries acaba un mes després de la finalització del programa.

3. La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines, i s’ha d’enviar amb el vistiplau de la direcció del centre. Els centres que vulguin aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors poden fer-ho adjuntant-los com a annex a la memòria.

4. La memòria final ha de contenir la informació següent:

1. Grau d’assoliment dels objectius plantejats.

2. Cronologia i planificació del programa.

3. Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en alumnes i famílies.

4. Desenvolupament del programa:

-Idoneïtat dels continguts per a la millora del centre i de les relacions amb les famílies.

-Transferència dels aprenentatges rebuts.

-Selecció de famílies.

5. Valoració de la metodologia del programa.

6. Valoració dels alumnes.

7. Valoració de les famílies.

8. Valoració dels professors.

9. Valoració global del programa (aspectes que cal mantenir i propostes de millora).

10. Relació definitiva dels docents que han participat en el projecte.

Article 10

Certificació i inscripció al registre de formació

1. El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.

2. Els docents que hagin assistit al 85 % de la formació i hagin implementat el programa al centre educatiu tenen dret al reconeixement de 50 hores de formació del professorat.

3. A la persona coordinadora del programa de formació, se li ha de certificar un 25% més d’hores que el total d’hores reconegudes del programa de formació.

 

ANNEX 2

Sol·licitud de participació en la convocatòria del Programa de Competència Familiar per al curs escolar 2018-2019

Dades del centre

Nom i llinatges del director/a:

Nom del centre:

Codi del centre:

Adreça:

Localitat:

Codi postal:

Telèfon:

Adreça electrònica:

EXPÒS:

‘ Que la direcció del centre està d’acord que s’hi desenvolupi el PCF.

‘ Que el claustre està informat i aprova la participació al PCF.

‘ Que el consell escolar està informat i aprova la participació al PCF.

‘ Que els professors que participaran al programa són els següents:

Llinatges i nom

Especialitat docent

Grup

Adreça electrònica

             
             
      
  

SOL·LICIT:

Participar a la convocatòria 2018-2019 del Programa de Competència Familiar

......................., ...... d ....................... de 2018

El director / La directora

[rúbrica i segell del centre]

ANNEX 3

Criteris de selecció per participar a la convocatòria

Els criteris de selecció per participar a la convocatòria són els següents:

1. Aprovació del claustre i del consell escolar del centre (documentació que cal presentar: actes de les sessions d’aprovació).

2. Percentatge d’alumnes NESE associades a condicions personals i història escolar.

3. Percentatge d’alumnes d’incorporació tardana.

4. Aplicació de programes d’actuació amb famílies dins el Pla d’Actuació dels Serveis d’Orientació durant el curs 2017-2018 (documentació que cal presentar: la programació del programa implementat).

5. Participació d’un mínim de vuit famílies (documentació que cal presentar: acta de la reunió de l’APIMA en la qual s’ha informat sobre el programa).