Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4146
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lacions de temporada IT 67, IT 68 i IT 69 al Terme Municipal de Muro, promogut per Ajuntament de Muro, Can Gavella SL, Hnos Lora CB i Ponderosa Beachs Capellans SL. (165a/17)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 23 de març de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte d’instal·lacions de temporada IT 67, IT 68  i IT 69 al Terme Municipal de Muro, promogut per Ajuntament de Muro, Can Gavella SL, Hnos Lora CB i Ponderosa Beachs Capellans SL, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D’acord amb l’anterior el projecte ha estat objecte d’una Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada seguint la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la llei esmentada i a les prescripcions de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d’aplicació. A més, d’acord al que preveu l’article 47.5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, per tal de determinar si un projecte s’ha de subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària s’han tingut en compte els criteris descrits a l’Annex III, característiques i ubicació del projecte, així com les característiques del potencial impacte.

Segons l’article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), si un projecte es preveu que pugui afectar apreciablement als espais de la xarxa Natura 2000, la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat ho declararà en una resolució en la qual instarà al promotor a presentar davant l’òrgan substantiu els documents escaients d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, per tal d’iniciar el procediment d’Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada que inclourà l’estudi d’avaluació de les repercussions al que fa referència l’article 39.2 de la LECO.

2.Descripció i ubicació del projecte

Es tracta d’instal·lacions temporals i activitats amb les característiques següents:

a.IT67: 1  umbracle, terrassa, 15 taules, 15 para-sols i 100 cadires. Se demana 88m2 d’umbracle i 178m2 de terrassa. Té una part fixa ja existent. Se sol·licita d’abril a octubre, de dilluns a diumenge, de 10 a 23h.

b.IT68: 1  umbracle, terrassa, 15 taules, 15 para-sols i 100 cadires. Se  demana 118m2 d’umbracle i 25 de terrassa. Té una part fixa ja existent. Se sol·licita d’abril a octubre, de dilluns a diumenge, de 10 a 20 h.

c.IT69: 1  umbracle, terrassa, 15 taules, 15 para-sols i 100 cadires Se demana 57m2 d’umbracle i 113m2 de terrassa. Té una part fixa ja existent. Se sol·licita d’abril a octubre, de dilluns a diumenge, de 10 a 24h.

3.Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

a.Servei de Costes i Litoral de la Direcció d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat; Demarcació de Costes en Illes Balears del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient; Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat.

b.El dia 15 de novembre de 2017 amb registre d’entrada núm. 25942 de la CMAAP , entra ofici per part del Servei de Costes i Litoral de la Direcció d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, on es declara administració no afectada i s’inhibeix d’evacuar informe basant-se en la seva incompetència en matèria d’ordenació del territori.

c.El dia 31 de gener de 2018, amb registre d’entrada núm. 107 de la CMAIB, entra document i informe en relació a la consulta efectuada al Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat que informa desfavorablement el projecte perquè preveu afeccions significatives a les àrees properes a la xarxa Natura 2000 d’Hàbitats d’Interés Comunitari (HIC) i d’Espècies d’Interès Comunitari (EIC), entre d’altres raons per pèrdua de comunitats vegetals prioritàries i no prioritàries i per l’incompliment de la legislació del Reial Decret 876/2014, de 10 de octubre, pel qual s’aprova el Reglament General de Costes i de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de juny de 2013 per la qual s’aproven els criteris generals de distribució d’instal·lacions de servei de temporada en el domini públic maritimoterrestre balear.

4.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de Illes Balears i es contempla que el projecte pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient:

a.Característiques del projecte: Es tracta d’instal·lacions temporals i activitats amb les característiques següents: IT67 sol·licita 1  umbracle, terrassa, 15 taules, 15 para-sols i 100 cadires. Se demana 88m2 d’umbracle i 178m2 de terrassa. Té una part fixa ja existent. Se sol·licita d’abril a octubre, de dilluns a diumenge, de 10 a 23h. IT68 sol·licita 1  umbracle, terrassa, 15 taules, 15 para-sols i 100 cadires. Se  demana 118m2 d’umbracle i 25 de terrassa. Té una part fixa ja existent. Se sol·licita d’abril a octubre, de dilluns a diumenge, de 10 a 20 h. IT69 sol·licita 1  umbracle, terrassa, 15 taules, 15 para-sols i 100 cadires Se demana 57m2 d’umbracle i 113m2 de terrassa. Té una part fixa ja existent. Se sol·licita d’abril a octubre, de dilluns a diumenge, de 10 a 24h.o

b.Ubicació del projecte: Es troba en una zona amb significativa valoració ecològica i paisatgística. Afecta a HIC, EIC, incloent el tipus prioritari en ambdós casos i Domini Públic Marítimo-terrestre.

c.Característiques del potencial impacte: El projecte causa afeccions significatives permanents a HIC i pot causar un clar perjudici a la integritat dels lloc de la xarxa Natura 2000 propers, doncs pot causar afecció significativa als espais destinats al desenvolupament, nidificació, campeig i refugi i a la integritat física d’EIC. L’espai ja sofreix, en part per causa d’activitats semblants al mateix lloc, la pèrdua i alteració dels valors naturals i/o de les funcions de les relacions dels sistemes ecològics o ambientals presents en el lloc i que són objecte de conservació.

5.Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

Primer. Subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària el projecte d’instal·lacions de temporada IT 67, IT 68 i IT 69 al Terme Municipal de Muro, promogut per Ajuntament de Muro, Can Gavella SL, Hnos Lora CB i Ponderosa Beachs Capellans SL., d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.

L’estudi d’Impacte Ambiental contindrà com a mínim el que estableixen, l’article 35 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’Annex VI, i l’article 17.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost,  d’avaluació ambiental de les Illes Balears en matèria de paisatge, així com les consideracions següents:

a.S’hauran de presentar alternatives ambientals al projecte incloent-hi l’alternativa zero (situació de no realització del projecte i no de continuació de l’activitat de temporades anteriors com exposa el promotor) segons es recull a l’article 2.1.b de la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les illes Balears i a l’article 35  de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental. Hauran de mostrar com s’ha repensat el projecte des del punt de vista ambiental, ser tècnicament viables, estar fonamentades, justificades i amb un plantejament detallat.

b.S'han de reavaluar totes les actuacions previstes en les fases de realització i funcionament -inclosos els impactes i les afeccions de les part fixes de les instal·lacions-, així com tots els factors ambientals afectats.

c.S’hauran d’avaluar les afeccions a Hàbitats i Espècies d’Interès Comunitari, aprofundint necessàriament en els/les prioritaris/es i la seva pèrdua a l’espai ocupat. En el cas de compatibilitat de les afeccions s’hauran de plantejar mesures correctores i compensatòries per afecció present o futura i restitució del medi.

d.S’haurà d’avaluar la influència del projecte sobre la coherència ecològica i la connectivitat de la xarxa Natura 2000

e.Tant al lloc de les explotacions com als voltants immediatament propers d’aquesta, i amb objectiu de garantir el manteniment en un estat de conservació favorable dels hàbitats i de les espècies en la seva àrea de distribució natural, l’Estudi d’Impacte Ambiental haurà de considerar i avaluar el caràcter dissonant i disruptiu derivat de l’acumulació d’activitats antròpiques i ocupació de l’espai.

f.L’estudi sobre l'element paisatgístic, haurà de considerar allò previst a l’article 17.5 la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.

g.S’hauran d’avaluar les mesures de tractament i gestió de residus produïts.

h.S’haurà de plantejar la coherència de la realitat actual d’ocupació d’espai amb les sol·licituds efectuades, així com el compliment dels requisits de la legislació vigent al Reial Decret 876/2014, de 10 de octubre, pel qual s’aprova el Reglament General de Costes i de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de juny de 2013 per la qual s’aproven els criteris generals de distribució d’instal·lacions de servei de temporada en el domini públic maritimoterrestre balear.

i.S’hauran d’avaluar les mesures en el cas de l’ús d’energies, considerar l’efecte del projecte sobre el canvi climàtic i plantejar mesures en conseqüència segons estableix l’article 45.d de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, on se menciona expressament analitzar-ho a qualsevol projecte sotmès a avaluació ambiental.

j.S’hauran de reconsiderar les mesures en el cas del tractament de renous i plantejar la viabilitat del projecte des d’un punt de vista jurídic a la llum del plantejat a l’article 17.3 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears. S’haurà de considerar la coherència de la sol·licitud en matèria d’horaris amb les activitats dutes a terme els darrers anys en horari nocturn.

k.En qualsevol cas s’haurà de plantejar la viabilitat del projecte des d’un punt de vista ambiental, considerant l’acumulació d’afeccions ambientals.

D’ acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013 dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d’inici de l’Avaluació d’Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:

a.Document tècnic del projecte.

b.Estudi d’Impacte Ambiental.

D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013 l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’Impacte Ambiental a informació pública per un  termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i si escau a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d’informació pública, l’òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:

a.Departament de Territori i infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca.

b.Servei de Planificació al Medi Natural del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.

c.Servei de Protecció d’Espècies del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.

d.Servei de Costes i Litoral de la Direcció d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.

e.Demarcació de Costes en Illes Balears del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient.

El resultat de les consultes i de la informació pública s’hauran de prendre en consideració pel promotor en el seu projecte, així com per l’òrgan substantiu en la seva autorització.

Segon.- Es publicarà el present informe d’Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental. A més , es donarà comte al Ple de CMAIB i al subcomitè d’AIA.

Tercer.- L’informe d’Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Quart.- Aquesta resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents, de la comprovació de la viabilitat jurídica en matèria de renous per part de l’òrgan substantiu segons recull la consulta de la Direcció General d’Espais Naturals i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’obtenció de l’autorització.

 

Palma,  a 23 de març de 2018

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias