Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4108
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la sol·licitud aclariments acord Binigarba, TM Ciutadella (187c/17)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 44.6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 28 de març de 2018,

ATÈS QUE

1.La tramitació ambiental de l’expedient 221A/14 es va iniciar el 11/12/2014 amb l’entrada en la CMAIB de l’escrit de l’Ajuntament de Ciutadella aportant  el  projecte de legalització (juliol 2014).

2.L’objecte del projecte es definir i valorar el condicionament del terreny, així com desenvolupar actuacions per millorar els treballs de conreu, sembrat i recol·lecció de les collites a l’explotació agropecuària Binigarba, en concret a les parcel·les 41 i 43 del pol.17 de Ciutadella. Es contempla l'aportació de material de rebliment procedent de fora de la finca, la retirada de la paret seca i la retirada d'afloraments de pedra calcària. Es pretén augmentar la superfície anivellada uniforme a fi de millorar les tasques agrícoles. A una part de la finca ja s'han realitzat les actuacions previstes.

3.En data 16/02/2015 es va realitzar informe tècnic de la CMAIB pel qual s’assenyala que l’expedient s’ha de tramitar en base a l’Annex I (grup 10.c) de la Llei 11/2006: “Projectes a zones sensibles, c) Transformacions d’usos del sòl que impliquin eliminació de coberta vegetal”. S’ha de tramitar pel procediment que es contempla en l’article 22 i següents de l’esmentada llei.

4.Al Servei d’Assessorament Ambiental es varen rebre informes sobre l’estudi d’impacte ambiental dels següents òrgans i entitats:

a. Informe del departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera del Consell Insular de Menorca de data 19 d’octubre de 2015 (RE de la CMAAiP núm. 32894 de 28/10/2015).

b. Informe del servei de Mines de data 26 d’octubre de 2015 (RE de la CMAAiP núm. 33323 de 3/11/2015).

c. .Informe del servei de Reforma i desenvolupament agrari de data 20 d’octubre de 2015 (RE del SAA núm. 1599 de 6/11/2015).

d. Informe del departament de Cultura, Patrimoni i Educació del Consell Insular de Menorca de data 13 de novembre de 2015 (RE de la CMAAiP núm. 34564 de 18/11/2015).

e. Informe del servei de Protecció d’Espècies de data 1 de desembre de 2015 (RE del SAA núm. 1714 de 3/12/2015).

f. Informe del servei de d’aigües superficials de data 3 de novembre de 2015 (RE del SAA núm. 76 d’1/02/2016).

g. Informe del servei de Planificació de data 22 de setembre de  2016 (RE del SAA núm. 1070 de 29/09/2016).

5.Segons l’article 44.5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluació ambiental, en el procediment de modificació de les condicions de la declaració d’impacte ambiental, l’òrgan ambiental ha de consultar a les administracions públiques afectades i persones interessades prèviament consultades. Aquestes consultes s’han dut a terme el 5 de gener de 2018.

6.S’ha rebut resposta per part del servei de Protecció d’Espècies indicant que no es pot emetre cap conclusió ja que la consulta feta no afecta a cap espècie protegida i/o amenaçada i té caràcter geològic i no biològic. També s’ha rebut resposta del Servei de Planificació al Medi Natural aclarint l’informe que varen emetre el dia 23 de febrer de 2017 i que és la base del punt 3 de l’acord del Ple de la CMAIB ara qüestionat.

7.Pel que fa a la sol·licitud de l’ajuntament de modificar el punt 1 de l’acord cal esmentar que segons la legislació bàsica estatal és l’òrgan substantiu qui ha de vetllar pel compliment de les determinacions incloses a la DIA. Per tant si és l’ajuntament qui dóna l’autorització ha de fer el seguiment i prendre les mesures oportunes per garantir el compliment.

8.Això no lleva que a la resolució d’autorització del projecte l’òrgan substantiu inclogui totes les prescripcions i aclariments que consideri oportuns i que no són objecte del contingut de la DIA d’un projecte o bé perquè no tenen caràcter ambiental o per ser recordatori de la distribució competencial entre administracions, sense perjudici de l’exercici de les competències que corresponen al Servei de mines de la conselleria de treball, Comerç i Indústria.

9.Pel que fa a la sol·licitud de l’ajuntament de modificar el punt 3 segons l’informe tramés pel Servei de Planificació al Medi Natural certament existeix una incongruència entre el que senyala l’informe de dia 23 de febrer de 2017 emès pel Servei esmentat i els mapes a escala 1:25.000 de l’IGME sobre la composició dels terrenys a la finca Binigarba.

10.En aquest sentit indica que el mapa geològic en el qual es va basar l’informe de dia 23 de febrer de 2017 i en el que sembla que es va basar l’informe geològic de PIMELAB de 7 de març de 2013, mostra que els terrenys de Binigarba que es pretenen condicionar són calcarenites i calcisilites amb cantons del miocè superior, mentre que el mapa a escala 1:25.000 de l’IGME mostra que són Dunes o arenes semiconsolidades del quaternari.

1.Proposa per tant, modificar el condicionant amb la redacció següent:

Els materials que s’emprin per l’actuació núm.4 (terraplenat) recollida a l’estudi d’avaluació de les repercussions ambientals i l’actuació núm.6 (condicionament supletori de la capa arable) estiguin composats per arenes procedents de les unitats geològiques anomenades dunes i/o arenes del quaternari (tant poden ser actuals com a consolidades) i, en cap cas, es podran fer servir els aplecs existents a la zona propis d’altres unitats geològiques de Menorca.

2.Aquesta proposta suposa la utilització d’un recurs natural no renovable, escàs i que actualment es troba dins ecosistemes que gaudeixen de màxima protecció. Per la qual cosa ens trobaríem amb una nova situació d’impossibilitat de dur a terme el compliment dels condicionants de la DIA sense crear impactes significatius i què precisament gaudeix de protecció enfront de l’extracció.

3.En tot cas, la proposta hauria d’indicar que els materials a emprar haurien de tenir les característiques dels substrats edàfics o litològics pròxims a la zona d’actuació.

ACORDA

informar favorablement la modificació del punt 3 de l’Acord del Ple de la CMAIB de data 6 d’abril de 2017 en relació amb el Projecte de condicionament de terreny per a tasques agrícoles (exp.221A/14), modificant  el tipus de materials que es podran utilitzar, substituint els miocènics per substrats edàfics o litològics de característiques semblants a les zones pròximes a l’actuació.

L’Acord modificat  quedaria redactat de la forma següent:

“ATÈS

1.Que el projecte consisteix en el condicionament del terreny per a millora dels treballs agrícoles de la finca Binigarba, Ciutadella mitjançant terraplenat, extracció de 30 cm de terres, capa d’argiles de 10 cm i emplenat amb les terres extretes enriquides amb un 10% de terres argiloses.

2.Que el projecte està inclòs en l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, projectes subjectes a avaluació d’impacte ambiental.

3.Que les parcel·les on s’ha d’ubicar el projecte estan classificades  segons el PTI de Menorca, com a àrea d’interès agrari (AIA).

4.Que la zona està afectada per vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers moderada i APR d’erosió. També es troba afectada per espai de la Xarxa Natura 2000 (ZEPA).

5.Que s’ha presentat l’estudi d’impacte ambiental, d’acord amb els requeriments de l’informe del Servei d’Assessorament Ambiental del 12 de juny de 2015.

6.Que la documentació ambiental presentada incorpora tota una sèrie de mesures correctores per reduir els impactes.

7.Que tots els informes emesos són favorables.

ACORDA

informar favorablement del projecte de projecte de condicionament de terreny per treballs agrícoles, sempre i quan es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental  i de la documentació complementària així com els condicionants següents:

1.D’acord amb l’informe del servei de Mines:

“No es podrà aprofundir més de tres metres d’alçada a cap punt de les actuacions en relació al perfilat actual, la qual cosa haurà de ser revisada per l’òrgan substantiu, mitjançant estudi topogràfic del promotor anterior i posterior a l’actuació proposada.

No es podrà fer servir cap tipus de sistema de tractament posterior del material extret (ni classificació, ni molenta, ni altres).

L’òrgan substantiu haurà d’implantar les mesures efectives de control per assegurar que tot el material que s’extregui de la finca Binigarba es destini exclusivament a l’ompliment per a restauració de la pedrera esmentada al projecte i no es procedeixi a la seva venda o reutilització.”

2.D’acord amb l’informe del departament de Cultura, Patrimoni i Educació del Consell Insular de Menorca:

“Per tal de garantir la protecció del jaciment SST-10, el projecte executiu haurà de preveure la realització d’una prospecció del terreny per part d’un arqueòleg professional que el delimiti i concreti les propostes de prevenció tal com estipulen l’article 1 de la normativa que acompanya el Catàleg de protecció del patrimoni històric de Ciutadella del PGOU de Ciutadella i de l’article 116.3 de les seves ordenances.”

3.D’acord amb l’informe del servei de Planificació:

“S’haurà de fer una inspecció prèvia diària a l’inici de les tasques que s’hagin de dur a terme amb maquinària pesant dels terrenys o s’actuarà aquell dia, amb la finalitat de detectar individus de Testudo hermanii, i, en cas de trobar algun individu, es traslladarà a zona segura

Els materials utilitzats per condicionar els terrenys, hauran de ser substrats edàfics o litològics de característiques semblants a les zones pròximes a l’actuació.

Com a mínim una setmana abans de l’inici de les obres, s’haurà d’informar a l’Agent de Medi Ambient de la zona (AMA 109934) de la data de començament de les actuacions i aquest en supervisarà el compliment de les mesures correctores i compromisos adquirits pel promotor.

L’aplicació dels productes fitosanitaris es farà d’acord amb els compromisos i el protocol establert a l’EARA però sense perjudici de les determinacions contingudes al RD 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s’estableix el marc d’actuació per assolir un ús sostenibles dels productes fitosanitaris, i posteriors modificacions. ”

També es recomana, segons l’informe del servei de Planificació, la substitució del cultiu intensiu de blat d’indi (Zea mays) que no permet la reproducció de determinades espècies d’aus d’interès comunitari, per raigràs (Lolium hybridum).

Per una altra banda es recorda que, segons l’informe del servei de Mines, la resolució corresponent de l’òrgan substantiu haurà d’estar condicionada a que l’autoritat minera inclogui proposta a l’efecte d’ordre de l’autoritat minera a l’explotació minera receptora del material de Binigarba.

També es recorda que amb caràcter previ a l’autorització s’hauran d’incorporar a l’expedient els informes preceptius de les Àrees de Prevenció de Risc.

 

Palma, 4 d’abril de 2018

El presidente de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias