Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MARRATXÍ
Núm. 4100
Aprovació definitiva de l'Ordenança Reguladora de l'Informe d'Evaluació d'Edificis
Per l’Ajuntament Ple, en sessió ordinària celebrada el 27 de març de 2018, va aprovar definitivament l’Ordenança Reguladora de l’Informe d’ Evaluació d’Edificis.
Acord
PRIMER.- Estimar parcialment les al·legacions presentades pel Col·legi d’Arquitectes de les Illes Balears i procedir a la incorporació de les modificacions derivades de l’entrada en vigor de la Llei 12/2017 d’Urbanisme de les Illes Balears, tot en els termes de l’informe jurídic abans transcrit, aprovant definitivament l’Ordenança Reguladora de l’informe d’Avaluació d’Edificis per al terme de Marratxí.
SEGON.- Publicar el text definitiu al BOIB, al tauló d’anuncis de la pàgina web municipal i comunicar l’acord al Col·legi d’Arquitectes de les Illes Balears.
ORDENANÇA REGULADORA DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS
ÍNDEX
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
ART. 1 OBJECTE
ART. 2. IMMOBLES OBLIGATS I NO OBLIGATS A PRESENTAR L’INFORME
ART. 3. PERSONES OBLIGADES
ART. 4. TERMINI DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME
CAPÍTOL II. CONTINGUT I TRAMITACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS
ART. 5. CONTINGUT DE L’INFORME D’AVALUACIÓ
ART. 6. PARTS DE L’INFORME D’AVALUACIÓ
CAPÍTOL III. EFICÀCIA DE L’INFORME
ART 7. RESULTAT DE L’INFORME
ART. 8. COMPLIMENT DE L’ACREDITACIÓ DEL DEURE DE CONSERVACIÓ
ART. 9. DEURE GENERAL DE CONSERVACIÓ
CAPÍTOL IV. CAPACITACIÓ I MODELS DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS
ART. 10. CAPACITACIÓ PER A L’INFORME D’AVALUACIÓ DELS EDIFICIS
ART. 11. MODELS DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS
CAPÍTOL V. REGISTRE D’INFORMES D’AVALUACIÓ
ART. 12. REGISTRE D’INFORMES D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS
CAPÍTOL VI. RÈGIM SANCIONADOR I D’EXECUCIÓ FORÇOSA
ART. 13 RÈGIM SANCIONADOR
ART. 14. EXPEDIENT SANCIONADOR
ART. 15. EFECTES DE L’INCOMPLIMENT DE LA REALITZACIÓ D’OBRES PREVIST A L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
DISPOSICIÓ FINAL
RELACIÓ D’ANNEXOS INCLOSOS A L’ORDENANÇA
Exposició de motius
El deure de conservació i manteniment dels edificis per part dels propietaris per tal que aquests es mantinguin en condicions de seguretat, salubritat i ornat públic té una llarga tradició a la normativa urbanística. En desplegament d’aquest deure, la Llei 8/2013, de 26 de juny, de rehabilitació, regeneració i renovació urbanes va establir l’obligatorietat de realitzar un informe d’avaluació dels edificis. Es tracta d’un informe que no només havia de recollir l’estat de conservació de l’immoble, sinó que també n’ha d’avaluar les condicions funcionals respecte de l’exigència bàsica sobre accessibilitat del Codi tècnic de l’edificació, així com informar sobre el seu grau d’eficiència energètica. El nou RDLegislatiu 7/2015 ha previst d’igual forma aquesta obligació de realització de l’informe d’avaluació d’edificis.
Per la seva banda, a l’àmbit de les Illes Balears la Llei 2/2014 d’Ordenació i Ús del Sòl, estableix al seu article 118 l’obligatorietat de presentar un informe d’avaluació dels edificis, en el qual s’acrediti la seva conservació, l’avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat universal i no discriminació, així com la certificació de l’eficiència energètica. Si bé aquesta regulació es refereix al seu primer apartat als habitatges de tipologia residencial d’habitatge col·lectiu, el punt 3 de l’article 118 estableix aquesta obligació, en tot cas, per a les construccions i edificis amb una antiguitat superior als 50 anys als municipis amb població superior als 25.000 habitants, situació a la que es troba el terme municipal de Marratxí.
D’igual forma, la Llei 12/2017, publicada amb posterioritat a al’aprovació inicial d’aquesta Ordenança, ha derogat la Llei 2/2014 però ha recollit novament l’obligació de dur a terme aquests informes d’avaluació de l’estat dels edificis, ampliant aquesta en relació a l’avaluació de l’estat de conservació d’aquells edificis de més de 30 anys.
D’acord amb l’actual normativa d’aplicació, resultava precís que el municipi de Marratxí, igual que ha succeït a d’altres, especialment aquells de major població, es plantegés la redacció de la present Ordenança. L’experiència i la redacció de les normes d’aquests municipis han servit de base per a l’elaboració d’aquesta Ordenança.
ORDENANÇA REGULADORA DE L’INFORME D’AVALUACIÓ DELS EDIFICIS DE MARRATXI.
Capítol I
Disposicions generals
Art. 1. Objecte
L’objecte d’aquesta Ordenança és regular l’obligació formal dels propietaris de construccions i edificacions de presentar de forma periòdica un informe d’avaluació de l’edifici, en el qual s’ha d’acreditar:
a) L’avaluació de l’estat de conservació de l’edifici.
b) L’avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat universal i no-discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés i la utilització de l’edifici d’acord amb la normativa vigent, establint si l’edifici és susceptible o no de realitzar-hi ajustaments raonables per a satisfer-les.
c) La certificació de l’eficiència energètica de l’edifici.
Art. 2. Immobles obligats i no obligats a presentar l’informe
1. Estan subjectes a un primer informe d’avaluació tots els edificis amb una antiguitat igual o superior a 50 anys, independentment del seu ús, amb les excepcions previstes en aquest mateix article. No obstant, d’acord amb l’article 125 de la Llei 12/2017 d’Urbanisme de les Illes Balears, les persones propietàries, físiques i jurídiques i les comunitats de propietaris, hauran de sotmetre a avaluació, només respecte a l’estat de conservació, aquells edificis amb una antiguitat superior als 30 anys. Sense perjudici de l’obligació legal indicada, per a l’aplicació d’aquesta disposició s’observarà el règim de desenvolupament reglamentari o transitori supramunicipal que, en el seu cas, es pugui dictar”.
2. A l’efecte de presentar el preceptiu informe d’avaluació s’entén per “edifici” (vegeu “Definicions” a l’annex 1) un cos constructiu únic, amb independència de la seva situació registral, cadastral o la seva adreça postal, incloent-hi les seves construccions auxiliars, i en tot cas:
- les unitats constructives lligades per elements estructurals
- les unitats constructives lligades per elements o espais funcionals indivisibles que en condicionin l’ús
- les unitats constructives lligades per xarxes d’instal·lacions.
3. En el cas d’un edifici amb diferents unitats constructives, que compten amb diferents anys de construcció, preval l’antiguitat de la construcció principal (vegeu “Definicions” a l’annex 1).
4. Es poden exceptuar de presentar l’informe d’avaluació a instàncies de l’interessat i amb la comprovació municipal prèvia:
- edificis i construccions sotmesos a normativa sectorial específica, tals com estacions transformadores
- places d’aparcament individualment considerades. (vegeu “Definicions” a l’annex 1)
- edificacions d’escassa entitat (vegeu “Definicions” a l’annex 1)
5. Edificis amb règim diferenciat
Els immobles sense ús, perquè estan pendents de rehabilitació o demolició, s’han d’inspeccionar i si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable no es considerara obligatòria la seva reparació, però sí el compliment del deure general de conservació de l’immoble en condicions de decor i seguretat.
6. Edificis de tipologia diferent de la residencial
En el cas de les edificacions que no són de tipologia residencial d’habitatge col·lectiu, l’informe d’avaluació d’edificis només ha de recollir l’estat de conservació de l’immoble.
Art. 3. Persones obligades
1. L’obligació de sotmetre les construccions a inspecció i elaboració de l’informe d’avaluació d’edificis correspon als propietaris.
2. L’obligació de presentar aquest informe és de les persones físiques i/o jurídiques que tenen la propietat de l’immoble, o, si s’escau, de la comunitat de propietaris, que ho poden fer per si mateixes o a través del representant que designin. A aquest efecte i si el representant no està degudament acreditat s’entén per representant la persona que subscriu l’informe.
3. Si l’immoble està arrendat el llogater, de forma subsidiària, pot presentar l’informe d’avaluació d’edificis si acredita que el propietari ha incomplert el seu deure de presentació.
4. Els propietaris han de disposar d’una assegurança de l’edifici que cobreixi la responsabilitat civil. No cal presentar-lo davant l’Ajuntament però aquest pot exigir que se n’acrediti l’existència en qualsevol moment.
Art. 4. Terminis de presentació de l’informe
1. Estan subjectes a un primer informe d’avaluació els immobles d’antiguitat igual o superior a 50 anys. No obstant, d’acord amb l’article 125 de la Llei 12/2017 d’Urbanisme de les Illes Balears, les persones propietàries, físiques i jurídiques i les comunitats de propietaris, hauran de sotmetre a avaluació, només respecte a l’estat de conservació, aquells edificis amb una antiguitat superior als 30 anys . Sense perjudici de l’obligació legal indicada, per a l’aplicació d’aquesta disposició s’observarà el règim de desenvolupament reglamentari o transitori supramunicipal que, en el seu cas, es pugui dictar”.
2. Per a determinar l’edat de l’edificació s’ha d’atendre l’antiguitat segons la informació cadastral, si bé es pot acreditar documentalment que l’edat és una altra mitjançant els següents documents: llicència d’ocupació, certificat final d’obres i, a falta dels anteriors i de qualsevol mitjà de prova admissible en dret, per estimació tècnica en funció de la seva tipologia i les seves característiques constructives, sense perjudici de l’obligació de la propietat de comunicar a la Gerència Regional del Cadastre l’existència d’errors esmenables.
3. S’ha de presentar informe d’avaluació amb una periodicitat de deu anys comptats des de la data d’obligació d’inspecció tècnica, d’avaluació d’acord amb la present Ordenança.
4. Suspensió del termini per a presentar l’informe: en el cas de l’existència d’un immoble en obres o en previsió d’iniciar-les la propietat pot sol·licitar la suspensió del termini de presentació de l’informe d’avaluació si s’aporta la llicència d’obres corresponent.
En qualsevol cas, la suspensió és per un termini determinat en funció del que estableix la llicència per a executar les obres o, si s’escau, demolir l’immoble.
5. Els edificis que han estat objecte d’una rehabilitació integral estan obligats a realitzar inspecció i presentar informe d’avaluació d’edificis als 50 anys des de l’acabament de les obres (vegeu “Definicions” a l’annex 1).
6. Sense perjudici de l’anterior, els propietaris dels edificis poden presentar l’informe d’avaluació dels edificis abans de la data en la qual estan obligats a presentar-lo d’acord amb aquesta Ordenança. Així mateix, quan els Serveis Tècnics Municipals detectin deficiències en l’estat general d’un edifici, l’Ajuntament pot requerir-ne al propietari de forma anticipada perquè faci l’informe d’avaluació de l’edifici.
Capítol II
Contingut i tramitació de l’informe d’avaluació d’edificis
Art. 5. Contingut de l’informe d’avaluació
1. Els informes d’avaluació que s’emeten de resultes de les inspeccions han de contenir tota la informació relativa a les condicions de l’edifici establertes a l’article 1 d’aquesta Ordenança i fer referència als següents apartats:
a) Avaluació de l’estat de conservació de l’edifici: inspecció visual que inclogui estructura i fonamentació; façanes interiors, exteriors, parets mitgeres i altres elements, en especial els que puguin suposar un perill per a les persones, tals com cornises, sortints, vols o elements ornamentals, entre d’altres; cobertes i terrats; instal·lacions comunes de subministrament d’aigua, sanejament i electricitat de l’edifici.
b) Avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat i no-discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés i la utilització de les edificacions, d’acord amb la normativa vigent, establint si a l’edifici s’hi poden realitzar o no ajustaments raonables per a satisfer-les.
c) Certificat d’eficiència energètica, amb el contingut i mitjançant el procediment que la normativa vigent estableix per a aquest i que serveix com a certificat d’eficiència energètica de cada un dels habitatges que integren l’edifici si es ven o o lloga. A més, aquesta informació també pot servir per a establir mesures de millora de l’eficiència energètica de les edificacions i no pot tenir en cap cas efectes per al resultat, favorable o desfavorable, de la inspecció.
d) Plànol de situació: plànol parcel·lari de l’emplaçament, a escala mínima 1:1000 i en format DIN A4, on es defineixin gràficament tant els límits de la parcel·la com les edificacions i les construccions inspeccionades.
e) En cas d’informe favorable, fotografies de color en què s’identifiqui l’edifici.
Si l’informe és desfavorable, a part de les fotografies de color en què identifiqui l’edifici, també fotografies de les lesions detallades a l’informe.
2. L’informe realitzat s’ha de referir a tot l’immoble, identificar el bé amb expressió de les referències cadastrals que l’integren i estendre la seva eficàcia a tots i cada un dels locals i habitatges que el configuren.
3. En el cas d’informes presentats per comunitats de propietaris la instància de presentació de l’informe ha de detallar les referències cadastrals de totes les parts que comprèn l’immoble, indicant les que han estat inspeccionades i les que no.
En el cas que per causes excepcionals no s’hagi inspeccionat tot l’immoble el tècnic que el realitza ha d’indicar si amb la part de l’edifici inspeccionat es pot emetre un informe favorable o, al contrari, resulta imprescindible inspeccionar les parts no inspeccionades per a entendre que l’immoble compleix el deure de conservació.
Això no obstant, és imprescindible que la inspecció inclogui la façana, les plantes baixes, els soterranis, les construccions sota coberta i cobertes, així com la resta d’elements comuns.
4. Quan les dades obtingudes de la inspecció visual no són suficients per a qualificar les deficiències detectades l’inspector ha de traslladar a la propietat de l’immoble la necessitat d’obrir cales per a verificar l’estat de l’element o elements constructius ocults, així com les proves que considera necessàries, i no emetre l’informe fins que no s’hagin completat les comprovacions necessàries.
5. Queda exclosa d’aquesta norma la verificació de les instal·lacions o els elements de l’edifici la revisió o inspecció tècnica dels quals està sotmesa a normativa sectorial específica, tals com ascensors i instal·lacions de gas, elèctriques, de telecomunicació, de calefacció o de producció d’aigua calenta sanitària. S’ha d’informar exclusivament sobre la seva existència i composició, així com sobre la possessió de documentació obligatòria, tant administrativa com tècnica, relativa a aquestes.
6. La inspecció tècnica de l’estat de conservació de l’edifici és de caràcter visual, i respecte a aquells elements de l’edifici als que es té accés. La inspecció té per objectiu determinar l’estat de conservació de l’edifici en el moment de la inspecció i orientar a la propietat sobre les actuacions a realitzar per a complir el deure de conservació, manteniment i rehabilitació.
7. L’informe d’avaluació de l’estat de conservació de l’edifici té una vigència de quatre mesos. Aquest termini es comptarà des de la data de la seva emissió o, en el seu cas, des de la data de la seva ratificació posterior pel tècnic que el va subscriure, i fins a la data de Registre a l’Ajuntament. Una vegada finalitzat aquest termini sense que s’hagi presentat a l’Ajuntament es produeix la seva caducitat.
Art. 6. Parts de l’informe d’avaluació dels edificis
L’informe d’avaluació d’edificis consta de tres parts:
- Primera part: avalua l’estat de conservació de l’edifici, el resultat del qual és favorable o desfavorable, descrivint les deficiències detectades en fonamentació, estructura, façanes i parets mitgeres, cobertes i terrats, i instal·lacions generals de l’edifici
- Segona part: avalua les condicions bàsiques d’accessibilitat. A l’informe s’ha d’indicar si a l’immoble es poden realitzar ajustaments raonables en matèria d’accessibilitat.
- Tercera part: certificat d’eficiència energètica de l’edifici, que s’ha d’aportar només en els casos d’informe d’edifici de tipologia residencial col·lectiva.
(Vegeu model del web habilitat pel Ministeri de Foment.)
Capítol III
Eficàcia de l’informe
Art. 7. resultat de l’informe d’avaluació d’edificis
El resultat de l’informe d’avaluació ha de comprendre el de les parts que l’integren:
1. El resultat de la primera part, de l’estat de conservació de l’edifici, pot ser:
a) Favorable: si s’ha inspeccionat tot l’immoble o la part que el tècnic considera suficient per a valorar si l’immoble compleix el deure de conservació i no cal, per tant, realitzar-hi cap tipus d’intervenció.
b) Desfavorable: si l’immoble no compleix les condicions de seguretat, salubritat i/o ornament públic, d’acord amb la valoracions realitzades a l’informe tècnic segons el model adoptat (model d’informe d’avaluació d’edificis facilitat pel Ministeri de Foment al seu web).
2. El resultat de la segona part conclou amb la consideració del tècnic sobre la susceptibilitat de realitzar ajustaments raonables en matèria d’accessibilitat.
3. El resultat de la tercera part és el que figura al certificat d’eficiència energètica de l’edifici.
Si el resultat de l’avaluació de l’estat de conservació és desfavorable, s’ha d’especificar en quin dels supòsits següents s’emmarca:
A). Obligatorietat de dur a terme les obres
En aquest cas els propietaris estan obligats a reparar les lesions descrites a l’informe d’avaluació, sense necessitat que l’administració els requereixi expressament que duguin a terme les obres de reparació.
S’estableix un termini màxim de sis mesos per a iniciar el tràmit de sol·licitud de llicència o comunicació prèvia, que finalitza el mes de juny de l’any següent al de l’obligació de presentar l’informe segons l’any de construcció de l’immoble. En cas d’incompliment d’aquesta obligació es pot iniciar un procediment d’execució forçosa d’acord amb l’article 15 d’aquesta Ordenança.
Una vegada realitzades les obres assenyalades i per tal de finalitzar l’expedient i considerar complerta l’obligació de conservació recollida en aquesta Ordenança, s’ha de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (d’acord amb el model recollit a l’annex 3), en què el tècnic esmenti expressament que les obres ja han estat executades d’acord amb la llicència d’obres obtinguda o la comunicació prèvia presentada, segons el cas que correspongui.
B). Existència de perill imminent, perquè hi ha algun risc per a les persones i/o béns, i en conseqüència, cal dur a terme mesures cautelars i immediates de seguretat, imprescindibles i urgents, que eliminin el risc imminent fins que es realitzi la resta d’obres, amb llicència o comunicació prèvies. Pot donar lloc a dues situacions:
B.1)Es presenta full d’assumpció del tècnic director de l’obra i nomenament d’empresa constructora, si s’escau.
S’assumeix dur a terme les mesures de seguretat necessàries de forma immediata. Una vegada realitzades el tècnic ho ha de manifestar aportant l’annex 4, d’acabament de les mesures immediates de seguretat, sense perjudici de l’obligació que té el titular de realitzar la resta de les obres obligatòries derivades de l’informe, d’acord amb l’apartat 3.A) del present article, així com de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis en el termini previst en aquesta Ordenança.
B.2) No es presenta full d’assumpció del tècnic director de l’obra
Dóna lloc a la tramitació d’una ordre d’execució d’acord amb la legislació vigent quant a les mesures immediates de seguretat per a evitar el perill, sense perjudici de l’obligació que té el titular de realitzar la resta de les obres obligatòries derivades de l’informe, d’acord amb l’apartat 2.1 del present article, així com de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis en el termini previst en aquesta Ordenança.
Art. 8. Compliment de l’acreditació del deure de conservació
1. Si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable, una vegada realitzades les obres en el termini concedit s’ha de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (IAE), amb indicació de l’expedient de llicències amb què s’han fet les obres i obtingut el certificat final d’obra o la comunicació prèvia, segons el cas (annex 3).
2. No presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (IAE) en els terminis prevists suposa l’incompliment de l’obligació de conservar i pot donar lloc a l’execució forçosa d’acord amb l’article 15 d’aquesta Ordenança.
Art. 9. Deure general de conservació
La presentació de l’informe d’avaluació d’edificis va dirigida al compliment del deure de conservació, sense perjudici del règim jurídic d’altres sistemes previstos a la legislació urbanística vigent i de la facultat inspectora de l’Administració.
Capítol IV
Capacitació i models de presentació de l’informe d’avaluació d’edificis.
Art. 10. Capacitació per a l’informe d’avaluació dels edificis
1. L’informe de l’avaluació dels edificis pot ser subscrit tant pels tècnics facultatius competents com, en el seu cas, per les entitats d’inspecció registrades que hi pugui haver a la comunitat autònoma, sempre que comptin amb aquests tècnics. A aquest efecte considera tècnic facultatiu competent el qui té qualsevol de les titulacions acadèmiques i professionals que habiliten per a la redacció de projectes o la direcció d’obres i direcció d’execució d’obres d’edificació segons la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació o que acreditin la qualificació necessària per a la realització de l’informe, d’acord amb la disposició final primera del RDLeg. 7/2015.
Aquests tècnics, quan ho estimin necessari, podran demanar, en relació als aspectes relatius a l’accessibilitat universal, el criteri expert de les entitats i associacions de persones amb discapacitat que comptin amb una acreditada trajectòria a l’àmbit territorial del que es tracti i tenguin entre les seves finalitats socials la promoció d’aquesta accessibilitat.
2. Quan es tracta d’edificis pertanyents a les administracions públiques, poden subscriure els informes d’avaluació, si s’escau, els responsables dels corresponents serveis tècnics que, per la seva capacitació professional, poden assumir les mateixes funcions a què es refereix l’apartat anterior.
Art. 11. Models de presentació de l’informe d’avaluació d’edificis
1. El model d’informe d’avaluació d’edificis és el facilitat pel Ministeri de Foment al seu web.
A fi de donar compliment a aquesta Ordenança s’ha de presentar una còpia de l’informe d’avaluació d’edificis en paper i a més en arxiu XML i en format PDF, en suport magnètic (CD, DVD, memòria USB).
En els supòsits de disparitat de les dades aportades en els diversos formats prevalen les dades presentades en l’arxiu XML.
2. Altres models obligatoris, si s’escau, són:
- relació d’habitatges i locals (annex 2)
- conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (annex 3)
Cal presentar-los quan l’informe inicial és desfavorable i imprescindible per a acreditar el compliment del deure de conservació previst en aquesta Ordenança.
Han d’indicar l’expedient de comunicació prèvia o llicències d’obres amb el qual s’han duit a terme les obres i obtingut el certificat final d’obra, d’acord amb l’informe d’avaluació d’edificis inicialment presentat.
- Model de final de mesures immediates de seguretat, si se’n duen a terme de forma immediata. L’ha de presentar el tècnic director de l’obra una vegada finalitzades (annex 4).
Capítol V
Registre d’informes d’avaluació
Art. 12. Registre d’informes d’avaluació d’edificis
1. Una vegada rebuts per l’Ajuntament els informes d’avaluació dels edificis, aquests es trameten a la conselleria competent en matèria d’habitatge perquè la informació que contenen s’incorpori al Registre d’informes d’avaluació d’edificis.
2. El mateix és d’aplicació en relació amb l’informe que acredita la realització de les obres corresponents que hagin derivat de la necessitat de reparar les deficiències observades a l’immoble.
Capítol VI
Règim sancionador i d’execució forçosa
Art. 13. Règim sancionador
1. Una vegada finalitzat el termini establert per a presentar l’informe d’avaluació d’edificis, d’acord amb l’any de construcció de l’immoble, la falta de presentació del dit informe o de les successives inspeccions es considerar incompliment del deure de conservació de l’immoble, tipificat com una infracció urbanística lleu segons 163.2.b.ii de la Llei 12/2017 d’Urbanisme de les Illes Balears; i dóna lloc a la incoació del corresponent expedient sancionador.
2. La sanció per l’incompliment de l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis referent a immobles no protegits, en la forma i el termini establerts en aquesta Ordenança, és de 600 a 1.500 euros, llevat que l’incompliment es repari voluntàriament presentant l’informe, després de l’inici del procediment sancionador i abans d’imposar la sanció. En aquest cas la quantia de la sanció és de 150 euros.
3. Als edificis protegits en qualsevol de les seves categories (BIC, R i r, catalogats....)
per als quals no es presenti l’informe d’avaluació d’edificis la sanció és de fins a 3.000 euros, tret que es repari l’incompliment presentant l’informe, després de l’inici del procediment sancionador i abans d’imposar la sanció. En aquest cas la quantia de la sanció és de 150 euros.
4. A aquest efecte, l’incompliment de l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis s’entén com una infracció continuada mentre no es presenta el dit informe amb tota la documentació adjunta que aquesta Ordenança preveu.
5. La sanció s’imposa a cada càrrec d’una mateixa referència cadastral.
Art. 14. Expedient sancionador
El procediment sancionador per incompliment de la presentació de l’informe d’avaluació d’edificis s’ha de dur a terme amb subjecció a les normes contingudes a la Llei 39/2015 sobre Procediment Administratiu Comú i la Llei 12/2017 d’Urbanisme de les Illes Balears així com a la resta de normativa vigent que resulti d’aplicació al procediment sancionador.
Art. 15. Efectes de l’incompliment de la realització d’obres previst a l’informe d’avaluació d’edificis
Si una vegada complerta l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis aquest és desfavorable quant a la part de l’estat de conservació i no s’acredita amb l’informe de conclusió final favorable que s’han duit a terme les obres necessàries previstes a l’informe, l’Ajuntament concedeix un darrer termini de tres mesos per a presentar-lo.
Si una vegada transcorregut el nou termini de tres mesos assenyalat l’incompliment persisteix, l’òrgan competent mitjançant resolució pot imposar, com a mitjà d’execució forçosa, fins a tres multes coercitives per un import de 1.000, 2.000 i 3.000 euros successivament, atorgant, en cada cas, un nou termini de tres mesos per a realitzar les obres previstes a l’informe d’avaluació d’edificis presentat per la propietat de l’immoble, tot això sense perjudici de la resta de mesures d’execució forçosa previstes a la llei.
Disposició addicional
Els models d’informe i annexos continguts en aquesta Ordenança es poden completar i adaptar a la nova normativa que pugui entrar en vigor després que s’aprovi aquesta Ordenança, així com en funció de les noves aplicacions telemàtiques, mitjançant el corresponent acord de l’òrgan competent per a això, sense haver de modificar aquesta Ordenança.
Disposició transitòria
La data límit per presentar l’informe d’avaluació d’edificis queda fixada de la següent manera:
1.- Des de l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança i fins al transcurs de 3 mesos a comptar des de la seva publicació i entrada en vigor, per als edificis construïts o rehabilitats íntegrament amb una antiguitat anterior o igual al 31 de desembre de 1967.
2.- Des del transcurs del termini de 3 mesos a comptar des de la publicació i entrada en vigor de l’Ordenança, i per a cada anualitat successiva, els edificis construïts o rehabilitats íntegrament amb una antiguitat igual o superior als 50 anys hauran de presentar l’informe abans del 30 de desembre de l’any en el que es produexi aquesta antiguitat.
3.-D’acord amb l’article 125 de la Llei 12/2017 d’Urbanisme de les Illes Balears, les persones propietàries, físiques i jurídiques i les comunitats de propietaris, hauran de sotmetre a avaluació, només respecte a l’estat de conservació, aquells edificis amb una antiguitat superior als 30 anys . Sense perjudici de l’obligació legal indicada, per a l’aplicació d’aquesta disposició s’observarà el règim de desenvolupament reglamentari o transitori supramunicipal que, en el seu cas, es pugui dictar”.
Disposició final
Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà que es publiqui al BOIB.
RELACIÓ D’ANNEXES INCLOSOS EN AQUESTA ORDENANÇA
ANNEX 1. DEFINICIONS
ANNEX 2. RELACIÓ D’HABITATGES I LOCALS
ANNEX 3. CONCLUSIÓ FINAL FAVORABLE DE L’INFORME DE AVALUACIÓ D’EDIFICIS
ANNEX 4. MODEL DE FINAL DE MESURES IMMEDIATES DE SEGURETAT.