Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BÚGER
Núm. 4095
Aprovació definitiva Ordenança Municipal sobre la tinença d'animals domèstics de companyia
El Ple de l'Ajuntament de Búger, va acordar en sessió celebrada en data 28 de març de 2018 aprovar definitivament l'Ordenança Municipal sobre la tinença d'animals domèstics de companyia , després de la tramitació corresponent i una vegada resoltes les reclamacions i suggeriments realitzats pels interessats, per la qual cosa es procedeix a la seva publicació d'acord amb el que es disposa en l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i amb el següent tenor literal:
ORDENANÇA MUNICIPAL SOBRE LA TINENÇA D’ANIMALS DOMÈSTICS DE COMPANYIA
TÍTOL PRELIMINAR
Article 1
1.Aquesta Ordenança regula la tinença d’animals de companyia al terme municipal de Búger.
2.Són animals de companyia els que es crien i es reprodueixen amb la finalitat de viure amb l’home, en especial totes les subespècies i varietat de moixos (Feliu Catus) i totes les subespècies i varietats de cans ( Canis familiaris).
Article 2
La tinença d’altres animals domèstics, no qualificats com de companyia, en domicilis particulars estarà sotmesa a l’autorització expressa de l'Ajuntament i s’ajustarà en tot moment a la reglamentació aplicable.
L’autorització determinarà les obligacions del/de la propietari/ària de l’animal no considerat de companyia. Es farà referència a les condicions higièniques i sanitàries i les relatives tant a les molèsties que pugui provocar l’animal com a la seva perillositat.
Si l’animal és de fauna no autòctona el propietari haurà d’acreditar documentalment la seva procedència legal.
La criança domèstica d’aus de corral, conills, coloms i altres animals anàlegs, en domicilis particulars, quedarà condicionada al fet que les circumstàncies de llur allotjament, l’adequació de les instal·lacions i el nombre d’animals ho permetin, tan en l’aspecte higienicosanitari com per la no existència d’incomoditats ni perills per als veïns o per altres persones.
Article 3
D’acord amb la normativa vigent, les persones que tinguin cans i/o altres animals domèstics estaran obligades a vacunar-los o a fer-los els tractaments contra aquelles malalties objecte de prevenció.
Cada propietari/ària o posseïdor/a haurà de disposar de la corresponent cartilla sanitària, en la qual s’especificaran les característiques de l’animal, el seu estat sanitari i les dades precises de la identitat del/de la propietari/ària.
Article 4
Les persones propietàries d'animals de companyia que hagin agredit i lesionat alguna persona estan obligades a:
1.Facilitar les dades de l’animal agressor i les seves pròpies a la persona agredida, als representants legals i a les autoritats competents que ho sol·licitin.
2.Comunicar-ho al Departament de Sanitat de l’Ajuntament en un termini màxim de vint-i-quatre hores posteriors als fets i posar-se a disposició de les autoritats municipals.
3.Sotmetre l’animal agressor a l’observació obligatòria a qualsevol consulta veterinària d’exercici lliure i seguir les disposicions que determini el responsable del centre.
4.Presentar al Departament de Sanitat, o on aquest determini, la documentació sanitària de l’animal i el certificat tècnic de l’observació veterinària en un termini no superior a les quaranta-vuit hores de produïda la lesió i als catorze dies d’iniciada l’observació veterinària.
5.Comunicar al Departament de Sanitat qualsevol incidència que es produeixi (mort de l’animal, robatori, pèrdua, desaparició, trasllat) durant el període d’observació veterinària.
6.Quan les circumstàncies ho aconsellin, i l’autoritat sanitària municipal ho consideri necessari, es podrà obligar a recloure l’animal agressor al dipòsit municipal d’animals per sotmetre’l al període d’observació veterinària. Si l’animal té propietari/ària conegut, les despeses de manteniment aniran a càrrec seu.
Si la persona propietària de l’animal agressor no tingués la documentació adequada, es podrà iniciar el corresponent expedient sancionador.
Cens municipal
Article 5
Les persones que posseeixin cans i moixos han de censar els animals en el corresponent cens municipal dins el termini de tres mesos a comptar de la data de naixement o d’adquisició de l’animal.
Els propietaris dels cans de les races potencialment perilloses hauran d’inscriure als animals al registre d’animals perillosos de l’ajuntament.
Article 6
D’acord amb la normativa sectorial de protecció dels animals, és obligatòria la identificació censal per un dels següents sistemes: tatuatge indeleble, microxip o d’altres.
Article 7
En el moment del registre al corresponent cens municipal, es lliurarà al/a la propietari/ària la xapa del cens municipal, la qual s’haurà de col·locar a l’animal i renovar cada any, en els períodes establerts per l’autoritat sanitària municipal.
Article 8
1.La mort o la desaparició de l’animal s’haurà de comunicar a l’Ajuntament de Búger, que procedirà a la modificació corresponent del cens municipal esmentat, en un termini màxim de quinze dies des de la mort o desaparició, i alhora s’ha de presentar la documentació de l’animal.
2.Les persones que transfereixen la propietat d’un animal o que canvien d’adreça o de població estan obligades a comunicar aquest fet i les dades del nou/nova propietari/ària i la nova adreça al cens municipal esmentat en un termini no superior a quinze dies.
Normes de convivència i de tracte dels animals de companyia.
Article 9
Les persones propietàries i posseïdores d’animals de companyia tenen l’obligació de mantenir-los en condicions higièniques i sanitàries adequades, i en aquest sentit hauran d’estar correctament vacunats, desparasitats, allotjats i controlats.
En el supòsit que els animals situats en un domicili, parcel·la o finca, per les seves característiques, comportament, condicions de manteniment o nombre causin problemes sanitaris i/o provoquin molèsties o incomoditats de rellevància als veïnats (sorolls procedents de lladrucs, cants, males olors...) i aquestes molèsties estiguin verificades per les inspeccions corresponents, es donarà un termini d’una durada raonable i proporcionada segons les circumstàncies que, en cap cas podrà superar els quinze dies, a les persones propietàries o posseïdores per tal que corregeixin les deficiències detectades. Si aquesta correcció no es produeix l’autoritat municipal podrà ordenar el trasllat dels animals a un centre adient. En aquest cas, les despeses del trasllat i del manteniment de l’animal seran a càrrec del propietari o persona posseïdora.
A més, el propietari podrà ser sancionat d’acord amb el règim sancionador contingut en aquesta ordenança.
Article 10
L’Ajuntament autoritza la tinença d’animals en domicilis particulars sempre que es compleixin les condicions següents:
1. La custòdia de l’animal no ha de representar cap perill sanitari ni cap incomoditat per al veïnat o per a altres animals.
2. Com a norma general només s’admetrà a les finques urbanes del municipi la tinença d’un màxim de 5 animals entre gossos i gats.
Excepcionalment, considerant especials condicions dels animals o del seu allotjament, i previ l'informe favorable dels serveis veterinaris municipals, l’Ajuntament podrà autoritzar superar aquesta xifra.
En qualsevol cas, l’Ajuntament podrà decidir la reducció del nombre d’animals admissibles en finques i en situacions determinades.
Els servei veterinari municipal ha d'emetre l'informe d’idoneïtat del nombre d’animals, sempre que es detectin incomoditats per aquests o molèsties al veïnat.
Excepte en els casos en què es justifiqui documentalment la conformitat de tots el veïnats afectats, no es permet la permanència continuada d’animals en els espais comunitaris de les finques privades.
Article 11
De conformitat amb la legislació aplicable, es prohibeix expressament:
1. Maltractar o agredir físicament els animals o sotmetre’ls a qualsevol altra pràctica que els irrogui sofriment o danys injustificats.
2. Abandonar-los.
3. Mantenir-los en instal·lacions indegudes des del punt de vista higiènic i sanitari.
4. Practicar-los mutilacions, llevat de les controlades pel personal veterinari en cas de necessitat o per mantenir les característiques de la raça.
5. No facilitar-los l’alimentació necessària per a subsistir.
6. Fer-ne donació, premi, recompensa o regal de compensació per altres adquisicions de naturalesa distinta a la transacció onerosa d’animals.
7. Vendre’ls a laboratoris o clíniques sense control de l’Administració.
8. Vendre’ls a menors de catorze anys i a incapacitats sense l’autorització dels qui en tenen la pàtria potestat o la custòdia.
9. Exercir la venda ambulant d’animals de companyia.
10. L’ús d’animals en espectacles, lluites i altres activitats que impliquin sofriment, burles o tractaments antinaturals, o bé si poden ferir la sensibilitat de les persones que els veuen.
Article 12
1.Els cans de vigilància han d’estar sota el control dels propietaris o persones responsables, les quals han de tenir-los de manera que els vianants no prenguin cap mal, ni que pugui abandonar el recinte i atacar persones o altres animals a la via pública o als espais comunitaris .
2.S’haurà de col·locar en lloc visible un rètol advertint del perill de l’existència d’un ca vigilant el recinte.
Article 13
La persona que posseeixi un animal, sens perjudici de la responsabilitat subsidiària del
propietari/ària, és responsable dels danys, dels perjudicis i de les molèsties que ocasioni a les persones, a les coses, a les vies i als espais públics i al medi natural en general, d’acord amb el que estableix l’article 1905 del Codi Civil.
PRESÈNCIA D’ANIMALS A LA VIA PÚBLICA I ALS ESTABLIMENTS PÚBLICS
Article 14
1.A les vies públiques els cans aniran proveïts de corretja o cadena i collar amb la xapa numerada del cens.
2.Hauran de circular amb morrió tots aquells cans la perillositat dels quals sigui establerta per la normativa vigent i, més concretament, les races que figuren en l’annex 1 del Real Decreto 287/2002 de Règim Jurídic de la tinença d’animals perillosos. També hauran d’utilitzar morrió les races susceptibles de figurar en l’annex 2 de l’esmentat decret.
Article 15
1.L’entrada de cans i moixos a tota mena de locals destinats a la fabricació, a l'emmagatzematge, als transports o a la manipulació d’aliments està expressament prohibida.
3.Els/les propietaris/àries d’establiments públics de tota mena, com hotels, pensions, restaurants , bars, cafeteries i similars, podran prohibir segons el seu criteri l’entrada i la permanència de cans i de moixos en els seus establiments. Tot i comptant amb la seva autorització, s’exigirà que els cans portin morrió i que vagin subjectats per corretja o cadena.
4.Les anterior limitacions i prohibicions no seran aplicables als cans guies dels invidents.
Article 16
1.Les persones que posseeixin cans i moixos ha d’adoptar mesures perquè les deposicions fecals dels animals no embrutin voravies, zones de vianants, parcs infantils i en general qualsevol lloc destinat al trànsit de persones; igualment són responsables de recollir els excrements convenientment mitjançant bosses de plàstic o paper, o recollidor especialment indicat a l’efecte.
2.Està prohibit deixar les deposicions fecals dels cans i moixos a les vies públiques en general. Els/les propietaris/àries dels animals són responsables de l’eliminació correcta d’aquestes deposicions. En el cas que es produeixi la infracció d’aquesta norma, els/les agents de l’autoritat podran requerir al/a la propietari/ària o a la persona que condueixi l’animal perquè procedeixi a retirar les deposicions.
Recollida de cans i moixos vagabunds
Article 17
1.Es considera que un animal està abandonat si no porta la identificació censal o cap identificació de l’origen o del/de la propietari/ària ni va acompanyat de cap persona. En aquest supòsit, l’Ajuntament o, si s’escau, l’entitat supramunicipal corresponent s’han de fer càrrec de l’animal i l’han de retenir fins que es recuperi, se cedeixi o se sacrifiqui.
2.En el cas de què es trobi un animal abandonat, s’actuarà segons les disposicions contingudes en el conveni de col·laboració subscrit entre l’Ajuntament i l’entitat Natura Parc.
3.En el cas que l’animal porti la placa d’identificació es procedirà de la mateixa manera que en el paràgraf anterior.
4. El propietari haurà de recollir l’animal a les instal·lacions de Natura Parc i només el podrà retirar previ pagament de les corresponents taxes municipals pel servei de recollida, sense perjudici de les possibles sancions que se’n derivin. Aquesta taxa queda xifrada en 80€.
Article 18
1.D’acord amb el que disposa l’article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, la infracció dels preceptes d’aquesta Ordenança serà sancionada per l'Ajuntament o proposada a altres instàncies de l’Administració quan, per la naturalesa o la gravetat de la infracció, la sanció a imposar sigui superior, segons la legislació especifica que fos aplicable, segons el quadre de sancions especificat.
2.En situacions d’infracció reiterativa (més de 4 vegades en les faltes greus), en un termini no inferior a un any, l’animal podrà ser comissat per l’Ajuntament.
QUADRE DE SANCIONS
Art. 19
Faltes molt greus
a) Tinença d’animals domèstics no qualificats de companyia i animals salvatges, sense autorització.
b) No comunicar les malalties transmissibles a l’Ajuntament.
c) Sacrificar un animal sense control veterinari.
d) Animal de companyia no vacunat de les prevencions obligatòries.
e) Abandonar-los
f) Maltractar els animals de manera que s’infringeixi a l’animal un sofriment indegut i/o que li pugui causar la mort.
g) Practicar-los mutilacions no controlades pels veterinaris.
h) No alimentar-los.
i) L’ús d’animals en espectacles, lluites i altres activitats que els poden ocasionar sofriment.
j) No portar corretja ni collar amb la xapa numerada del cens a la via pública en aquells animals considerats de races perilloses.
k) Impedir el compliment de les tasques pròpies dels agents de l’autoritat en relació a la present ordenança i, en especial, la d’inspecció.
Art. 20 Faltes greus.
1. No disposar de cartilla sanitària.
2. La no identificació censal dels animals domèstics
3. No facilitar les dades de l’animal agressor.
4. No comunicar els fets a l’Ajuntament
5. No sotmetre l’animal agressor a observació veterinària.
6. No presentar la documentació sanitària i el certificat veterinari.
7. No comunicar les incidències que es produeixen durant el període d’observació.
8. Mantenir els animals en condicions higièniques i sanitàries no adequades o en instal·lacions indegudes.
9. La venda ambulant d’animals de companyia.
10. No tenir els cans de vigilància amb les degudes condicions de seguretat
Article 21. Faltes lleus.
1. No col·locar el rètol perceptiu d’animal de vigilància que haurà de ser visible a les entrades de les vivendes o finques on habitin.
2. L’entrada de gossos i de gats als locals assenyalats en aquest article.
3. Embrutar les vies públiques i qualsevol lloc destinat al trànsit o esbarjo dels/de les ciutadans/anes amb deposició fecals dels gossos i dels gats
4. Dur els cans no considerats de races perilloses sense fermar a la via pública.
5. Incomplir les obligacions de censar els cans i el moixos.
6. No comunicar la mort, la desaparició o la transferència de l’animal
Article 22
El cos de la Policia Local del municipi tendrà en relació a les facultats d’aplicació , d’inspecció i de sanció de la present ordenança caràcter d’agent de l’autoritat.
Art. 23
Per a imposar les sancions tipificades en aquesta ordenança se seguirà el procediment sancionador contemplat en la normativa vigent.
La competència per a la imposició de les sancions derivades d’aquesta ordenança correspondrà a l’Alcaldia, tret de les infraccions greus de tinença de cans perillosos que correspondran al Ple de l’Ajuntament.
El Batle i el Ple podran delegar les seves competències en altres òrgans de la corporació en els termes i condicions fixats per la normativa de règim local, i si és el cas, per la normativa bàsica sobre règim jurídic de les administracions publiques.
Article 24
Import a pagar per cadascun de les infraccions segons el grau de gravetat:
a)Amb multes de fins a 100 € en les infraccions considerades lleus.
b) Amb multes de fins a 450 € en les infraccions considerades greus.
c) Amb multes de fins a 600€ en les infraccions considerades molt greus.
Article 25.
En la imposició de les sancions s’ha de tenir en compte per a graduar la quantia de les multes i la imposició de les sancions accessòries, els criteris següents:
1. La transcendència social i el perjudici causat per la infracció comesa, tant a persones com a animals.
2. La intencionalitat o negligència en la comissió de la infracció.
3. La reiteració o la reincidència en la comissió d’infraccions.
4. La irresponsabilitat dels danys causat al medi ambient o l’elevat cost de reparació.
5. El fet que hi hagi un requeriment previ.
Article 26.
a) Si la persona que hi està obligada no compleix les obligacions establertes que li siguin imposades per l’Ajuntament se la podrà requerir perquè en un termini suficient, procedeixi al seu compliment, amb l’advertència que, en cas contrari, se li podrà imposar una multa coercitiva, amb assenyalament de quantia que serà fins a un màxim de 500 euros.
b) En cas d’incompliment es podran efectuar requeriments successius fins a un màxim de tres. En cada requeriment la multa coercitiva pot ser incrementada en el 20% de l’acordada en el requeriment anterior.
DISPOSICIO FINAL
Aquesta ordenança entrarà en vigor el dia següent hàbil al de la seva publicació en el BOIB i romandrà en vigor fins que es modifiqui o derogui expressament.
Contra el present Acord, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci de conformitat amb el que es disposa en l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
A Búger, a 13 d'abril de 2018
El Batle
Rafel Capó Cerdà