Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BÚGER
Núm. 4091
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per al subministrament d'aigua potable
Versió PDF
El ple de l'Ajuntament de Búger, en sessió ordinària celebrada el dia 28 de març de 2018 va acordar l’aprovació definitiva, amb resolució expressa de les reclamacions presentades, de la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per al subministrament d’aigua potable, el text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l’article 17 del Reial decret 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals -TRLRHL:
MODIFICACIO DE L’ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PEL SUMINISTRAMENT D’AIGUA POTABLE
Exposició de Motius
La present modificació ve motivada per la necessitat de regular aspectes de gestió i funcionament de la prestació del servei del subministrament a domicili de l'aigua potable, que a l’anterior ordenança d'aigua no eren prou clars i específics.
Per aquest motiu no es veu modificada cap tarifa de la taxa regulada en l'anterior ordenança.
Capítol 1er.- Disposicions generals
Article 1r. Concepte.
De conformitat amb el que disposa l’article 20.4, apartat t) de la Llei 39/1988, del 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals, en la redacció donada per l’article 66 de la Llei 25/1998, de 13 de juliol, de modificació del Règim legal de les Taxes Estatals i Locals i de reordenació de les prestacions patrimonials de caràcter públic, aquest ajuntament seguirà aplicant la taxa pel subministrament d’aigua potable a domicili, que es regirà per la present ordenança.
Article 2n. Fet imposable.
Constitueix el fet imposable de la present taxa el subministrament a domicili d’aigua potable, mitjançant la infraestructura de canonades subterrànies instal·lades a l’efecte, així com la instal·lació d’aparells comptadors a l’objecte de determinar la quantia de la taxa.
Article 3r. Subjectes passius.
Son subjectes passius de la taxa, en concepte de contribuents, les persones físiques i jurídiques així com les entitats a que es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària que sol·liciten o resulten beneficiades o afectades pel servei o activitat prestat per l’Entitat Local, i estaran obligats al pagament de la taxa regulada
per aquesta ordenança. També esdevindran subjectes passius els responsables subsidiaris d’empreses, societats I d’altres, que passin a ser-ne els administradors. Tendran la condició de substituts del contribuent les següents persones físiques o jurídiques, el quals podran repercutir, si escau, les quotes sobre els respectius beneficiaris:
- Els propietaris dels immobles a proveir.
- Els titulars d’un dret reial d’usdefruit
- Els titulars d’un dret reial de superfície
- Els titulars d’una concessió administrativa
Article 4t. Quantia.
La quantia de la taxa serà fixada en la següent:
|
concepte |
euros |
|---|---|
|
AIGUA URBANA I AIGUA RUSTICA, fins a 24m3 |
0,35 € |
|
De 25 A 45 m3 |
0,52 € |
|
De 45 A 65 m3 |
1,04 € |
|
A PARTIR DE 65 m3 |
1.80 € |
|
CONNEXIO URBANA AIGUA POTABLE |
500 € |
|
CONNEXIO RUSTICA AIGUA POTABLE |
500 € |
Quota de servei i quota de manteniment de comptador: 2 €/mes i abonat
Les tarifes anteriors s’aplicaran pels consums realitzats trimestralment.
L’ajuntament no estarà obligat a haver de cobrir el subministrament en zona rústica. En cas de que es sol·liciti l’ajuntament en determinarà els motius raonadament.
Article 5è. Drets de represa en cas de tall del subministrament.
Quan s’hagi tallat el subministre a un usuari per no haver satisfet els rebuts corresponents, o per qualsevol altre infracció comesa contra les normes de la present ordenança, aquell podrà sol·licitar la represa del subministrament que li serà retornat després d'abonar una taxa de 74,45 €.
Quan un usuari retiri el comptador del qual n’és beneficiari ho haurà de comunicar per escrit i de manera immediata a l’ajuntament. Posteriorment, si l’usuari sol·licita la instal·lació d’un nou comptador de la parcel·la, urbana o rústica, haurà d’abonar el preu del nou aparell més la taxa de 74,45€. Igualment, si la connexió ja ha estat feta però no ha tengut mai cap comptador col·locat l’usuari que sol·liciti la instal·lació d’un comptador haurà d’abonar el preu del aparell.
Article 6è. Obligació de pagament
1.La obligació de pagament de la taxa neix des de que es presti el servei especificat en la present ordenança.
2. El pagament de la taxa s’efectuarà en el moment de presentació de la corresponent sol·licitud.
3. Quan per causes no imputables al subjecte passiu, el servi públic o activitat administrativa no es presti, procedirà la devolució de l’import corresponent.
Capítol 2n.- Normes de gestió i funcionament.
Article 7è. El contribuent no podrà subministrar l’aigua de la xarxa municipal a tercers, ni tan sols de franc, exceptuant els casos de força major.
Article 8è. Sense perjudici del que disposa l’article 11è de la present ordenança fiscal, la presa d’aigua serà una sola per cada immoble. La presa s'agafarà de la xarxa general situada en el carrer al qual confronti la façana de l'immoble, de forma que la presa tingui una longitud màxima de cinc metres.
Als efectes anterior, s’entén per immoble cadascuna de les parcel·les cadastrals, atenent a allò que indiqui el cadastre al respecte. Excepcionalment, previ informe tècnic que així ho aconselli, es podrà concedir més d’una presa per cada parcel.la cadastral.
Per presa d’aigua s’entén el tub d’unió entre la xarxa general de distribució i l’immoble.
En el supòsit en què les façanes d'un immoble confrontin amb més d'un carrer, la presa d’aigua s'haurà de connectar, de manera preferent, a la xarxa general de la façana principal de l’immoble.
Les característiques de cada presa d’aigua, les fixarà l’ajuntament en relació a la pressió de l’aigua, situació o serveis de la finca i finalitat a la qual es destina l’aigua.
Article 9è. Els comptadors s’instal·laran dins armaris encastats a la paret i construïts a l’efecte, amb les dimensions i característiques assenyalades pels tècnics de l’ajuntament. El contribuent serà el responsable de la custòdia del comptador. Tant les obres inicials de la infraestructura necessària per a la presa i subministrament d’aigua, així com qualsevol modificació posterior, tant del comptador com de l’armari, aniran a compte i càrrec de l’interessat i hauran de ser prèviament autoritzades per l’ajuntament i realitzades amb les directrius prescrites. La reposició de l’asfalt de la sèquia oberta per a la presa serà realitzada per l’ajuntament.
Article 10è. El comptador tindrà les característiques d’aquells sistemes aprovats per l’Organisme Oficial competent; l’elecció del tipus de comptador, canonada i emplaçament seran competència de l’ajuntament, atenent al consum probable, i les condicions de l’immoble a subministrar. L’emplaçament estarà, sense cap tipus d’excepció, a nivell de façana o paret de tancament de la parcel·la, i s’haurà de poder llegir des de l’exterior de l’immoble.
El comptador l’instal·larà el propi ajuntament.
Article 11è.Quan a un mateix immoble hi hagi més d’una vivenda o local comercial, i es pretengui instal·lar un comptador individual per cadascuna de les vivendes o locals, s’instal·larà una presa d’aigua, de canó i amb les ramificacions que siguin necessàries. Excepcionalment, i per motius suficients que els justifiquin, i atenent a les condicions prescrites pels tècnics municipals, es podran autoritzar varies preses d’aigua a la xarxa principal.
Article 12è. Les prolongacions de les xarxes principals de subministrament d’aigua potable, es regiran per les següents normes:
1.- Totes les prolongacions de les xarxes principals d’aigua potable seran efectuades pels interessats.
2.- Tota prolongació que desitgin efectuar els particulars, requerirà l'autorització prèvia de l’ajuntament que haurà de ser concedida pel Ple Municipal.
3.- Finalitzades les obres de prolongació el particular presentarà copia de la factura de les despeses a l'ajuntament , perquè aquest en futures sol·licituds de connexions pugui prorratejar el cost abonat per el particular a altres possibles interessat en connectar-se a la nova canonada.
4.- Les obres de prolongació es realitzaran sota la direcció i inspecció tècnica municipal. En qualsevol cas les canonades que van des de la presa general fins al comptador han d'estar a un mínim de 25 cms de fondària.
5.- La pavimentació dels carrers per on es perllongui la xarxa s’haurà de deixar en el mateix estat d’abans d’iniciar les obres. A aquests efectes, els interessats hauran de dipositar una fiança de 500 € . L’import de la fiança serà retornada prèvia inspecció e informe favorable dels tècnics municipals.
Article 13è. Confecció dels padrons de contribuents.
1.- Trimestralment, durant els mesos d’abril, juliol, octubre i setembre es procedirà a la lectura dels corresponents comptadors i a confeccionar el padró fiscal de contribuents corresponent al 1e., 2n.,3r., i 4t trimestre respectivament. Les quotes que resultin hauran de ser satisfetes pels obligats durant el període voluntari de pagament. Finalitzat aquell, es procedirà al cobrament en via de constrenyiment. Simultàniament al procés executiu de cobrament, s’iniciarà l’expedient de tall del subministrament d’aigua, notificant-lo a l’interessat i concedint-li un termini de 10 dies per abonar el deute. Transcorregut el termini anterior sense haver-ne abonat el deute, es procedirà al tall de subministrament d’aigua, continuant el procés executiu de cobrament.
2.- En el supòsit que en un període determinat, per mal funcionament del comptador o que aquest s’hagi aturat, no es pogués saber el consum realitzar, es procedirà a facturar un consum equivalent a la mitjana dels quatre períodes immediatament anteriors.
3.- En el supòsit que durant un trimestre la lectura del comptador doni indicis de que existeix una fuita d’aigua en les instal·lacions particulars del beneficiari, els serveis municipals quan realitzin la lectura corresponent, ho comunicaran a l'interessat, a través d'una notificació personal al titular del comptador, si així fou possible. Es lliurarà un original de l'avís a l'interessat que haurà de signar una còpia del mateix. Si no se'l troba en aquell moment a l'immoble el document es podrá deixar a qualsevol persona major de 14 anys que es trobi al lloc, amb la condició i identificació que preveu l’article 111 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, LGT. Si en el moment de realitzar la lectura no hagués ningú a la vivenda, l’esmentat avís es deixarà a l'interior del propi immoble i, a més, al veïnat més proper, les dades identifiquetives i signatura del qual constaran en la còpia que quedi en poder dels serveis municipals. Com a mesura de prevenció, l’operari municipal procedirà a tancar la clau de pas de l’aigua a la vivenda. Aquesta acció constarà expressament a l’esmentat avís. L’interessat podrà, baix la seva responsabilitat i conseqüències, obrir la clau de pas de subministrament d’aigua a la vivenda.
El titular del comptador afectat, o persona interessada o obligada a abonar l’import que resulti de la lectura realitzada, disposarà de 10 dies, des del dia de l’avís a que es refereix l’apartat anterior, per al·legar davant l’ajuntament de les causes o motius pels quals s’ha produït el consum anormal. Transcorregut el termini anterior sense haver realitzada cap al·legació, es considerarà que el consum es degut a causes normals de funcionament i activitats de l’interessat.
En el supòsit que l’interessat al·legui motius de fuites d’aigua pel mal funcionament de les instal·lacions del subministrament d’aigua, es procedirà en els termes que s’indiquen a continuació:
- Si la causa fos per mal o deficient funcionament del propi comptador d’aigua es procedirà, pels serveis municipals, a la substitució d’aquell. A aquests efectes, serà preceptiu l’informe del tècnic municipal on quedi de manifest la causa al·legada. Si l’abonat no està d’acord amb el dictamen del tècnic municipal, sobre el comptador, podrà demanar a l’ajuntament que sigui remés a l’empresa que s’encarrega del manteniment d’aquells, per a la seva revisió. Si d’aquesta revisió es desprèn que el comptador funcionava correctament, li serà facturat a l’abonat el cost de la revisió més el cost del no comptador instal·lat. El consum del trimestre en qüestió, a facturar a l’interessat, serà la mitjana dels 4 trimestres anteriors que inclourà el cànon variable que liquida l’ATIB.
- Tota fuita interna, soterrada o visible de la instal·lació interior que es produesqui des del comptador de l’immoble cap a dins de la propietat del contribuent serà responsabilitat d’aquest, que es veurà obligat a abonar el preu de tota l’aigua consumida. L’abonament de la corresponent factura, prèvia sol·licitud de l’interessat, es podrà fraccionar i ser pagada a terminis d’acord amb les disposicions contingudes en aquesta ordenança.
Article 14è. Bonificació d’un 50% del preu del servei d’aigua potable. Condicions que han de complir els beneficiaris d’aquestes mesures:
-Ser cap de família pensionista de jubilació, invalidesa, viduïtat,...
-Tenir 60 anys o mes, ingressos disponibles de la unitat familiar igual o inferior a l’equivalent a la pensió mínima de jubilació amb cònjuge al seu càrrec.
S’entén com ingressos disponibles aquella quantia que resulta de restar als ingressos familiars el preu del rebut del lloguer si n’ hi ha.
-Ser la unitat familiar resident a Búger.
Documentació a presentar:
-Certificació de la pensió o pensions que es cobren.
-Certificació d’altres ingressos i/o prestacions de tots els membres de la unitat familiar. En el seu cas declaració jurada del cap de família de que no es perceben altres ingressos per part d’aquesta unitat familiar (lloguer, rendes del treball familiar, etc).
-Rebut dels tres darrers mesos del pagament del lloguer si és el cas.
-Declaració de renda o declaració de renda negativa.
Les sol·licituds es presentaran als serveis socials d’aquesta ajuntament i els expedients seran resolts per la Comissió de Govern en un termini màxim de 30 dies des de la seva presentació. Si el resultat es favorable a la petició entraran en vigor el trimestre següent al de la seva aprovació.
Els expedients aprovats dins de l’exercici tindrà validesa fins a 31 de desembre de l’exercici següent, data a partir de la qual s’haurà de procedir a la seva renovació. No obstant això, l’ajuntament es reserva el dret de revisar l’expedient en qualsevol moment, per comprovar si les circumstancies declarades han canviat o no i actuar en conseqüència.
Article 15è. Les defraudacions que puguin cometre els abonats seran penalitzades de conformitat amb les disposicions legals que siguin d’aplicació.
Article 16è. El contribuent no podrà, per ell mateix o a través de tercers, manipular la presa o el comptador, amb l’objectiu de percebre, fraudulentament, més cabal d’aigua que el que li correspon o que, en situacions normals , marqui el comptador.
Article 17è. Qualsevol infracció de les normes anteriors per part del contribuent serà causa de suspensió del subministrament d’aigua potable, sense perjudici dels altres drets que pertoquin a l’ajuntament.
Article 18è. En cas que l’Agència Tributària de les Illes Balears comuniqui a l’ajuntament que un usuari no ha fet efectiu el pagament del rebut corresponent, l’ajuntament podrà procedir al tall del subministrament mentre l’esmentat usuari no faci efectius tots els pagaments pendents.
DISPOSICIO ADDICIONAL.- Comptadors provisionals per a obres.
Quan s'hagin de realitzar obres en immobles que no disposin de comptador d'aigua, l'Ajuntament, podrà subministrar aigua, instal·lant un comptador provisional. El termini de vigència de l'esmentat comptador serà el mateix que el termini concedit a la corresponent llicència per
l'execució de les obres. Finalitzat el termini d'execució de les obres, i les pròrrogues autoritzades, l'Ajuntament procedirà, automàticament, a la suspensió del subministrament d'aigua.
El cost de les instal·lacions provisionals i del comptador estarà a càrrec del contractista de les obres, i seran d'aplicació les tarifes aprovades per la present ordenança.
DISPOSICIO FINAL
La present ordenança entrarà en vigor a partir del dia següent al de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació.
Contra aquest acord cap recurs contenciós-administratiu davant la Sala Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en la forma i els terminis que estableixen les normes reguladores d'aquesta jurisdicció (ar. 19 TRLRHL).
Búger, 13 d'abril de 2018
El Batle,
Rafael Capó Cerdà