Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 3984
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 10 d’abril de 2018 per la qual s’aproven les instruccions per al desenvolupament de programes de formació i innovació en els centres per al foment d’entorns col·laboratius d’aprenentatge adreçats als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat, assessorats pels centres de professorat, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020
Antecedents
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 5 d que és un objectiu de la formació permanent del professorat apropar la formació als centres docents, comptant amb diferents nivells de planificació i gestió, i reforçar la formació pràctica, per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d’un mateix centre. Així mateix, l’article 11 estableix que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la seva formació permanent contextualitzada en la pràctica professional.
3. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears estableix a l’article 1 que els centres de professorat han de donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu i, especialment, dels equips pedagògics dels centres educatius en relació amb la formació permanent del professorat, promovent-la especialment en els centres educatius.
4. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 estableix la modalitat de formació en els centres com una modalitat d’entre 8 i 60 hores de formació que constitueix una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d’innovació, així com que aquests programes els ha de convocar la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat i han de coordinar-los els centres de professorat.
5. El mateix Pla Quadriennal conté, com una de les seves línies estratègiques, la formació adreçada al suport per transformar els centres educatius en entorns col·laboratius d’aprenentatge en què participin tots els membres de la comunitat educativa (línia 8).
6. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l’article 2.4 c que la competència en matèria de formació permanent del professorat correspon a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears.
4. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
5. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per al desenvolupament de programes de formació i innovació en els centres per al foment d’entorns col·laboratius d’aprenentatge adreçats als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat, assessorats pels centres de professorat, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 que figuren en l’annex d’aquesta resolució.
Segon
Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web del Servei de Normalització Lingüística i Formació i dels centres de professorat de les Illes Balears.
Interposició de recurs
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 10 d’abril de 2018
La directora general,
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX
Instruccions per al desenvolupament de programes de formació i innovació en els centres per al foment d’entorns col·laboratius d’aprenentatge adreçats als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat, assessorats pels centres de professorat, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat
2016-2020
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per al desenvolupament de programes de formació i innovació en els centres (FeC) per al foment d’entorns col·laboratius d’aprenentatge adreçats als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat, durant els cursos 2018-2019 i 2019-2020.
Article 2
Centres participants
Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La participació del centre en aquest programa formatiu l’ha de proposar el claustre del professorat i l’ha d’aprovar el consell escolar del centre. Cada centre pot presentar una única sol·licitud per a cada curs escolar.
Article 3
Modalitats de formació
La participació en aquesta convocatòria es pot fer en la modalitat de formació en el centre (FeC) i requereix la participació d’almenys el 30 % dels membres del claustre del professorat (amb un mínim de 12 persones per als centres de fins a 60 docents) o el 30 % dels docents d’una mateixa etapa per als centres de més de 60 docents (amb un mínim de 12 persones). Per als centres de menys de 20 membres al claustre se’n requereix la participació del 50 % (amb un mínim de 8 participants), llevat que el claustre estigui format per menys de 10 membres; en aquest cas, es requereix la participació d’almenys 4 participants.
Article 4
Objectiu del programa de formació i línies de treball
L’objectiu del programa és la formació del professorat del centre i de la comunitat educativa per al disseny, la posada en pràctica i l’avaluació d’actuacions adreçades a transformar els centres educatius en entorns col·laboratius d’aprenentatge en què participin tots els membres de la comunitat educativa, i que es pot materialitzar en:
a. Formació conjunta dels membres de la comunitat educativa per millorar el rendiment escolar.
b. Formació compartida per participar en processos d’innovació.
c. Formació en models de participació, intervenció i desenvolupament comunitari.
Article 5
Destinataris de la formació
1. A més del professorat participant, en el nombre determinat a l’article 3, a les activitats formatives hi han de participar altres membres de la comunitat educativa (mares i pares d’alumnes del centre i, si cal, alumnes en el cas de centres de secundària) que han de representar almenys el 20 % de les persones inscrites al programa formatiu.
2. El nombre de membres inclosos al programa que no formin part del claustre del professorat no es pot computar per determinar els mínims requerits de participació que s’estableixen a l’article 3 d’aquestes instruccions.
Article 6
Coordinació del programa de formació
Per a cada programa de formació s’ha de designar una persona coordinadora que formi part del claustre del professorat del centre i que participi a la formació. Aquesta persona ha d’assumir les funcions següents:
a. Coordinar l’elaboració del programa de formació en col·laboració amb l’associació de mares i pares d’alumnes del centre, que ha de participar en el seu disseny.
b. Vetllar pel compliment dels acords adoptats amb el centre de professorat per a la implementació del programa de formació.
c. Convocar les sessions de formació.
d. Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb la persona assessora de formació del centre de professorat designada a l’efecte.
e. Assistir a les reunions relacionades amb la formació que convoqui el centre de professorat.
f. Encarregar-se de les signatures d’assistència a les activitats formatives.
g. Fer difusió dels aspectes més importants de la formació a la comunitat educativa.
h. Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.
Article 7
Temporalització
Els programes de formació en el centre (FeC) tenen una durada mínima de 8 hores i màxima de 40 hores.
Article 8
Tipus d’activitats formatives
1. Cada programa de formació pot incloure activitats dels tipus següents:
a. Ponència externa, que no pot superar el 30 % de la durada total del programa de formació.
b. Grups de treball per a la reflexió pedagògica i l’elaboració de materials i recursos.
c. Assessorament entre iguals i intercanvi d’experiències.
d. Mentoria o assessorament col·laboratiu.
e. Visites a altres centres o entitats relacionades amb el programa formatiu.
f. Tallers pràctics d’experimentació formativa.
2. Una part d’aquestes activitats, que no pot superar el 10 % del total d’hores de formació assignades al programa, es pot fer en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat.
3. A més, el programa de formació ha de dedicar, com a mínim, el 30 % de la durada total a la reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l’aula o a l’organització del centre.
4. Així mateix, el programa de formació ha d’incloure activitats per avaluar la formació i l’impacte de la transferència, les quals s’han de recollir a la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.
Article 9
Sol·licitud, presentació i contingut del programa de formació
1. El programa de formació ha de contenir —a més de les dades generals, el títol de l’activitat, el nom del centre i el nombre de persones participants— els aspectes següents:
a. Justificació de la sol·licitud (origen de la necessitat, fets rellevants, capacitat de produir millores, etc.).
b. Objectius, continguts i durada de la formació.
c. Previsió de l’organització del treball (feina que es farà, disponibilitat quant a espais i temps, organització de les tasques, intervenció assessora, etc.).
d. Llistat del professorat i dels membres de la comunitat educativa participants.
e. Mesures per a l’aplicació i la transferència de la formació a l’aula i al centre.
f. Criteris i instruments d’avaluació.
2. Els centres de professorat posaran a disposició dels centres, mitjançant el seu web, el formulari de sol·licitud.
3. La sol·licitud i el programa de formació s’han de presentar al centre de professorat de referència presencialment, per fax o per correu electrònic.
4. El programa formatiu ha de comptar amb l’aprovació del consell escolar.
Article 10
Terminis
1. El termini per presentar la sol·licitud i el programa formatiu comença el 30 d’abril i finalitza el 15 de juny de cada curs escolar.
2. Cada curs escolar, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries i de recursos, els centres de professorat poden obrir noves convocatòries en les condicions que estableixen aquestes instruccions. En aquestes noves convocatòries, si n’és el cas, els centres que ja tenguin un programa formatiu aprovat poden presentar un nou programa, encara que tenen prioritat els centres que no en tenguin cap.
Article 11
Aprovació del programa de formació
1. L’aprovació del programa l’han de fer els equips pedagògics dels centres de professorat a partir d’un diàleg que s’ha d’obrir entre els centres sol·licitants i els centres de professorat en relació amb la qualitat del programa presentat, l’adequació a les línies de treball establertes a l’article 4 d’aquestes Instruccions i la disponibilitat de recursos econòmics i humans del centre de professorat. Aquesta fase del procés ha de finalitzar abans del 30 de setembre de cada curs escolar.
2. Per aprovar el programa s’han de tenir en compte els criteris següents:
a. La viabilitat del programa formatiu per transformar el centre en un entorn col·laboratiu d’aprenentatge.
b. La implicació d’una part representativa del professorat del centre, segons el que indica l’article 3.
c. L’existència al centre d’una associació de mares i pares d’alumnes.
d. La participació i implicació de l’equip directiu i de la comunitat educativa.
e. La continuïtat d’un itinerari formatiu, si n’és el cas.
f. La relació amb les necessitats de la comunitat educativa i amb el seu projecte de centre.
g. L’adequació a la línia estratègica 8 del Pla Quadriennal de Formació del Professorat.
3. Els centres educatius participants s’han de comprometre a desenvolupar l’activitat d’acord amb els compromisos adquirits amb el centre de professorat per a la implementació del programa i s’han de responsabilitzar que les sessions de treball tenguin una durada d’almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d’almenys 90 minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d’aportar les dades que el centre de professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules i al centre dels treballs generats per la formació.
4. Els centres de professorat han de publicar al seu web la resolució amb la relació dels programes aprovats i denegats abans del dia 15 d’octubre de cada curs escolar.
Article 12
Assessorament del centre de professorat
El centre de professorat ha d’assignar, per a cada programa, una persona assessora de formació, que ha d’assumir les funcions establertes en la normativa vigent i, especialment:
a. Assessorar en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les activitats.
b. Gestionar l’expedient econòmic i administratiu del programa formatiu.
c. Programar i gestionar les ponències externes, si escau.
d. Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb la persona coordinadora del programa.
e. Avaluar, conjuntament amb la persona coordinadora, les activitats fetes i els participants.
f. Gestionar els certificats pertinents per al reconeixement de la formació.
Article 13
Finalització del programa de formació
1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, la persona coordinadora ha de presentar al centre de professorat la documentació següent:
a. Les modificacions introduïdes respecte del programa inicial.
b. Les activitats que s’hagin duit a terme.
c. Els canvis produïts en l’organització del centre, en la feina a les aules o en les activitats complementàries.
d. Els materials elaborats.
e. La valoració del grau de consecució dels objectius plantejats.
f. L’avaluació del programa formatiu, amb una referència especial a la transferència dels coneixements a la pràctica educativa i a l’impacte en l’alumnat.
g. L’avaluació dels docents participants, amb l’especificació de si la persona és apta o no apta en funció de l’assistència (màxim del 15 % de faltes d’assistència), la participació i la implicació en els treballs del programa. Aquesta avaluació l’han de fer la persona coordinadora i la persona assessora de formació.
h. Les propostes de millora i d’activitats formatives per al futur.
i. Un annex amb el registre de signatures dels participants.
2. La documentació s’ha de presentar en el termini d’un mes comptador des de la data de la darrera sessió de feina.
Article 14
Certificació i inscripció en el registre de formació
1. El certificat i la inscripció en el registre de formació l’ha de fer d’ofici el centre de professorat corresponent.
2. Només tenen dret a certificat aquelles persones avaluades com a aptes.
3. A la persona coordinadora del programa de formació se li ha de certificar un 25 % més d’hores que el total d’hores del programa de formació.