Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 3919
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de declaració de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació del PGOU d’Alcúdia consistent en la incorporació d’una nova norma (2-1-13) per definir i regular les seccions viàries tipus que figuren en els plànols d’ordenació, així com les cotes de les voreres en els vials (42C/2018)
Antecedents
1.En data 14 de març de 2018 i registre d’entrada 295 té entrada a la CMAIB sol·licitud de l’Ajuntament d’Alcúdia sobre no subjecció a tramitació d’avaluació ambiental estratègica de la Modificació Puntual núm. 13 de les NNSS del planejament municipal relativa a la incorporació d’una norma per a definir les seccions viàries tipus dins el sòl urbà i del sòl urbanitzable en el terme municipal.
2.S’adjunta a la sol·licitud la documentació redactada per l’arquitecte municipal Antoni Ramis Ramos el mes de gener de 2018. Dita documentació va ésser objecte d’aprovació inicial per acord del Ple de l’Ajuntament de data 12 de febrer de 2018, segons indica la pròpia sol·licitud i a la diligència de secretaria que consta a la documentació adjunta. Així mateix, juntament amb la memòria informativa i justificativa i el resum executiu del planejament, s’aprovà inicialment un document ambiental redactat per Olivar Gestió i Medi, SL el mes de febrer de 2018 per tal de justificar la petició de no subjecció de dita modificació.
3.A la memòria justificativa (concretament a l’apartat 6, pàgina 7) s’indica que la modificació puntual no està sotmesa a tramitació ambiental per tenir encaix a l’article 9.4 de la Llei 12/2016. Tanmateix s’ha de considerar que es sol·licita la no subjecció per aplicació de l’article 9.5 de la mateixa llei, tant pel tenor de la pròpia sol·licitud com pel fet de que l’art. 9.4 fou anul·lat per la sentència del Tribunal Constitucional de 21 de setembre de 2017 .
4.L’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa que:”..... tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.
Consideracions tècniques i jurídiques
1. L’objecte de la modificació és la incorporació d’una nova norma (2.1.13) per definir i regular les seccions viàries tipus que figuren en els plànols d’ordenació, així com les cotes de les voreres en els vials.
El motiu de la nova regulació és donar més flexibilitat a les seccions definides gràficament als plànols d’ordenació per tal de sortir al pas de la nova normativa supramunicipal sobrevinguda en relació a l’accessibilitat. Així mateix es donarà resposta a les necessitats d’incorporar nous tipus de seccions que millorin la circulació per els vianants com, per exemple, possibilitar el manteniment del mateix nivell en voreres i calçada, la implantació de carrils per a la circulació de bicicletes o l’ampliació de les places d’aparcament existents per adaptar-les als estàndards previstos en el RLOUSM entre d’altres. Tot això sense afectar a la seva amplària total.
Segons la pròpia memòria justificativa la nova norma permetrà que les seccions tipus que figuren en els plànols d’ordenació siguin indicatives i, en conseqüència, puguin ésser alterades per un projecte municipal sempre que es mantinguin les alineacions previstes en els plànols i es justifiqui que la intervenció no resulta un perjudici per a la circulació dels vianants. En el mateix sentit, quan els plànols en comptes de seccions contenen cotes de voreres de 1’50, podran alterar-se o modificar-se en el corresponent projecte sempre i quan es justifiqui en els termes indicats.
2.Es tracta d’una nova modificació puntual del planejament municipal vigent, la revisió de les NNSS que es va aprovar amb prescripcions el dia 1 de febrer de 2007 (BOIB núm. 33, de 3 de març de 2007). Dita revisió fou informada favorablement per la Comissió Permanent en sessió de data 20 de novembre de 2006.
3. Des del punt de vista dels impactes que es puguin generar als efectes d’aplicar l’article 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental cal significar que la modificació no implica afectació als usos, edificabilitat i densitat màxima previstos inicialment al planejament vigent. En aquest sentit podem concloure que es tracta d’una modificació d’escassa entitat als efectes d’avaluació ambiental estratègica, una modificació de les definicions de les NNSS que perme que els projectes que afectin als vial públics puguin configurar un model de transport més eficient i millorar la mobilitat, adaptant-se a les necessitats derivades de la normativa sobrevinguda en matèria d’accessibilitat i a les condicions de seguretat, la qual cosa implica una millora en la qualitat de vida dels ciutadans. En el document ambiental s’analitza i justifica d’inexistència d’impactes directes i indirectes sobre el medi i també que dit canvi normatiu no implica afeccions al paisatge ni sobre el patrimoni cultural atès que l’execució dels projectes és posterior a la pròpia modificació i haurà d’adaptar-se a la normativa sectorial (gestió de residus, pols renous i vibracions) i a les mesures de protecció que es puguin establir respecte a immobles catalogats.
4. Entenem que, atès l’objecte de la modificació i la seva naturalesa, en el present supòsit de fet és aplicable l’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa textualment que: “tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”. En aquest sentit pareix clar que estem davant una modificació d’escassa entitat del planejament que no té efectes significatius sobre el medi ambient atès el seu objecte.
5. De conformitat amb el que disposa l’article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.
Per tot això, i vist l’informe amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals de 4 d’abril de 2018 dicto la següent:
Resolució
Declarar que de la Modificació Puntual núm. 13 de les NNSS del planejament municipal d’Alcúdia relativa a la incorporació d’una norma per a definir les seccions viàries tipus dins el sòl urbà i del sòl urbanitzable en el terme municipal segons la documentació aprovada inicialment pel Ple de la Corporació en data 12 de febrer de 2018 no està subjecta a tramitació ambiental estratègica de conformitat amb el que disposa l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 5 d’abril de 2018
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias