Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 3839
Publicació de l’Acord de revocació de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’inici de procediment de reintegrament de l’expedient IJA 02/2009, de data 6 d’octubre de 2017, mitjançant el procediment anticipat de despesa, les subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors, per a l’exercici 2009

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicació de l’Acord de revocació de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’inici de procediment de reintegrament de l’expedient IJA 02/2009,  el titular del qual és LORENZO BOSCH FEDELICH, de data 6 d’octubre de 2017, a l’empara de la Resolució del president dels Fons de garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 10 de desembre  de 2008, per la qual es convoquen per a l’exercici 2009, mitjançant el procediment anticipat de despesa, les subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors

D’acord amb  l’establert a l’article  59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener,  ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat , mitjançant aquest anunci es notifica  a LORENZO BOSCH FEDELICH,  amb DNI 41741024A, en relació a l’expedient IJA 02/2009 de la línia d’ajudes  destinades a la instal·lació de joves agricultors.

Els expedients han estat tramitats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) en compliment del que disposa l’article 43 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El vicepresident del FOGAIBA, amb data 6 d’octubre de 2017,  va signar   el següent acord,

“EXPEDIENT NÚMERO: IJA 02/2009

LÍNIA D’AJUDES: Instal·lació joves agricultors

BENEFICIARI: LORENZO BOSCH FEDELICH

NIF: 41741024A

ACORD DE REVOCACIÓ  DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ DE L’AJUDA I DE LA DECLARACIÓ D’INICI DE PROCEDIMENT DE REINTEGRAMENT.

ANTECEDENTS

1. En data de 23 de desembre de 2008, amb núm. de registre d’entrada 1619, el Sr. LORENZO BOSCH FEDELICH, amb NIF 41741024A,  va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per a la incorporació de joves agricultors,  a l’empara de la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 10 de desembre de 2008 per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, per a l’exercici 2009, les  subvencions destinades  a la instal·lació de joves agricultors, amb les seves posteriors modificacions.

2. L’esmentada ajuda  es va concedir  mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 16 d’abril de 2010, per un import de 33.644,14 euros, cofinançat pel FEADER en un 35%, pel MARM en un  40,00% i per la CAIB en un 25,00%,  d’acord amb la següent distribució:

  • 11.775,45 euros amb càrrec a la línia FEADER 050405011121004.
  • 13.457,66 euros amb càrrec a la línia MARM.
  • 8.411,03 euros amb càrrec a la CAIB.

3. L’esmentada Resolució de concessió de l’ajuda fou notificada a l’interessat el dia 7 de maig de 2010.

4. En data de 16 de desembre de 2010, amb número de registre d’entrada 671, l’interessat va presentar la corresponent sol·licitud de pagament de l’ajuda concedida, la qual, una vegada revisada la documentació presentada així com verificada la correcta execució, fou pagada a l’interessat el dia 20 de desembre de 2010.

5. En  data de 26 de juliol de 2012, es va notificar a l’interessat una comunicació per tal d’acreditar la comprovació del compliment dels compromisos de la sol.licitud d’ajuda, ja que com a beneficiari d’aquesta ajuda va assumir el compromís de dur a terme el pla empresarial i d’assolir a la seva explotació a un volum de treball d’almenys 1 UTA, així com el de contractar en els dos anys següents al de la seva incorporació els serveis d’assessorament. Per tal de comprovar l’esmentat compliment, amb aquesta comunicació es requeria a l’interessat l’aportació, en el termini màxim d’un mes a partir de la recepció de la present comunicació, la següent documentació:

  • Declaració de renda 2011.
  • Justificant d’afiliació al Règim de la Seguretat Social corresponent per l’activitat agrària exercida a l’explotació.
  • Justificació d’haver contractat els serveis d’assessorament.

Es va informar a l’interessat que en el cas de no aportar l’esmentada documentació en el termini dalt indicat, es consideraria un incompliment de les obligacions definides a l’article desè de la convocatòria i, com a conseqüència, s’iniciarà el procediment de reintegrament de l’ajuda percebuda.

6. En data de 31 de juliol de 2012, amb número de registre d’entrada 427, l’interessat va aportar la documentació requerida.

7. En data de 8 de gener de 2015, es va dur a terme, per part de la Secció de Controls de Camp del PDR, la selecció dels expedients de la campanya 2014 per a control a posteriori, dins la qual fou seleccionat, d’entre d’altres, l’expedient de referència.

Del resultat d’aquest control,  dut a terme el dia 4 de febrer de 2015, l’Acta desprèn que l’explotació no s’adequa al pla previst, s’ha llevat tot el bestiar productor i es dediquen al cultiu extensiu de cereal i farratge (segons manifesta el titular). A més, l’import comprovat no s’ha pogut valorar per discrepàncies significatives amb la inversió inicial.

Per tant, es manifesta que l’explotació no s’adequa al pla previst i que no compleix la permanència de les inversions ni tampoc la seva justificació.

8. En data de 3 d’octubre de 2017, el vicepresident del FOGAIBA va resoldre declarar conclòs el procediment de reintegrament iniciat contra l’interessat així com també l’arxiu de les actuacions d’aquest, ja que tal i com disposa l’article 44.5 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el termini màxim per a resoldre i notificar la Resolució del procediment de reintegrament serà de dotze mesos, transcorregut el qual es produirà la caducitat en els termes prevists en l’article 25 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.  

FONAMENTS JURÍDICS

1. Resolució del president del FOGAIBA de 10 de desembre de 2008,  per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, per a l’exercici 2009, subvencions destinades  a la instal·lació de joves agricultors, amb les seves posteriors modificacions

2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).

3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

5. Reglament d’Execució (UE) 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament i del Consell pel que respecte al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat..

6. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.

7. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.

8. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.

 

CONCLUSIONS

PRIMERA.-  En els  apartats  tercer i quart de la Resolució de la convocatòria s’estableixen els requisits i les condicions  que han de complir tant els beneficiaris com també les explotacions així com les actuacions subvencionables per poder ser beneficiari d’aquestes ajudes.

D’aquí es desprèn  que el beneficiari ha de presentar un pla empresarial, així com també s’ha de comprometre a exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptadors des de la data de la concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i del beneficiari, durant el període esmentat.

A més, també es desprèn que, en relació a l’explotació a la qual es vulgui incorporar,  haurà de complir, entre d’altres, el beneficiari s’haurà d’instal·lar en una explotació que requereixi un volum de treball equivalent almenys a una UTA o comprometre’s a arribar a aquest volum en un termini màxim de dos anys des de la seva instal·lació, si es realitza en una explotació agrària prioritària.

També cal destacar que s’estableix que els requisits generals esmentats, tan els requerits per al beneficiari com per a l’explotació, es mantindran durant un termini mínim de cinc anys, des del moment de la concessió.

SEGONA.- En l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria s’estableixen les obligacions a les quals es comprometen els beneficiaris d’aquestes ajudes, d’entre les quals destaquen:

-Desenvolupar el pla d’inversions en el període que esmenta la resolució administrativa per la qual es concedeix l’ajuda, així com també la part del pla empresarial complementària al pla d’inversions.

-Exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda; així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.

TERCERA. Atesa l’Acta de control de camp a posteriori de dia 4 de febrer de 2015, en la qual s’observa que l’explotació no s’adequa al pla previst. S’ha llevat tot el bestiar productor i es dediquen ara al cultiu extensiu de cereal i farratge; a més, l’import comprovat no s’ha pogut valorar les discrepàncies significatives amb la inversió inicial.

Per això, es desprèn que el beneficiari incompleix el previst a l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria, on s’estableixen les obligacions que han de complir els beneficiaris d’aquestes ajudes, ja que disposa que una de les obligacions és la de desenvolupar el pla d’inversions en el període que esmenta la resolució administrativa per la qual es concedeix l’ajuda, així com també la part del pla empresarial complementària al pla d’inversions.

Així com també, incompleix l’obligació de mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.

Per tant, es considera que si l’interessat, segons l’Acta de control de camp, ha llevat tot el bestiar productor, ja no compleix amb el requisit previst en el punt 2 a) de l’apartat tercer de la resolució de la convocatòria, que disposa que el beneficiari s’ha d’instal·lar en una explotació que requereixi un volum de treball equivalent almenys a una UTA o comprometre’s a arribar a aquest volum en un termini màxim de dos anys des de la seva instal·lació: Aquest és un requisit que ha de complir l’explotació, i es considera que aquest requisit s’ha de  complir i mantenir durant els cinc anys següents a la data de la concessió de l’ajuda de referència.

QUARTA.- Tal i com disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; i que, com a conseqüència d’aquesta revocació, queda sense efecte, totalment o parcialment,  l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

CINQUENA.- L’article  7 del Reglament d’Execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014,  disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari  quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat en l’ordre de recuperació, que no podrà fixar-se en més de 60 dies, i la data de reembors o deducció. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.

SISENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera al Sr. LORENZO BOSCH FEDELICH, amb NIF 41741024A, com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 33.644,14  euros, import corresponent a l’ajuda concedida que l’ interessat  va cobrar indegudament, més els interessos de demora corresponents.

Atesa la proposta  de dia  3 d’octubre de 2017  del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, i en virtut del que disposa l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA i la corresponent Resolució del president del FOGAIBA, ambdós de dia 15 de juny de 2010;

ACORD

1. Iniciar la revocació de la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia  16 d’abril de 2010, per la qual es concedeix una ajuda a  LORENZO BOSCH FEDELICH, amb NIF 41741024A, a l’empara de la línia d’ajudes per a la instal·lació de joves agricultors.

2. Iniciar el procediment de reintegrament  perquè en data de  20 de desembre de 2010  es va autoritzar el pagament a favor de LORENZO BOSCH FEDELICH  per un import total de 33.644,14 € corresponents al pagament de l’ajuda concedida; per la qual cosa s’ha produït un pagament indegut per un import de 33.644,14 €, i d’acord amb la normativa dalt esmentada, es considera a LORENZO BOSCH FEDELICH com a responsable del seu reintegrament, més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament  d’Execució (UE) 809/2014, de 17 de juliol; en la Llei 30/1992, de 26 de novembre; i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3.  Concedir a l’ interessat un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la notificació d’aquest acte per aportar quantes al·legacions, documents o informacions consideri convenients i, en tot cas, proposar proves a més de concretar els mitjans de què es pretén valer; tal com estableix l’article  84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre,de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. A la vegada informar a l’ interessat que l’expedient queda a la seva disposició en el Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA (carrer de Reina Constança, 4, de Palma).

4. Informar a l’ interessat que l’òrgan competent és el vicepresident del FOGAIBA segons l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA de 29 de gener de 2008 pel qual s’efectua un canvi en la delegació de la competència per a iniciar i resoldre els expedients de reintegrament, aprovada en la sessió de 19 de juny de 2006; i que,  segons el que disposa l’article 44.5 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el termini màxim per a resoldre i notificar la Resolució serà de dotze mesos, transcorregut el qual es produirà la caducitat en els termes  prevists en l’article 44.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

5. Informar a l’  interessat que  la devolució de l’import a reintegrar efectuada durant la tramitació del present procediment de reintegrament produirà la resolució del mateix i l’arxiu de les actuacions, prèvia justificació documental de la devolució davant l’Òrgan Gestor (mitjançant la Carta de Pagament que s’adjunta i la documentació original) i prèvia revocació  de l’ajuda concedida.

Segons el Reglament General de Recaptació (Reial decret 939/2005, de 29 de juliol), en relació amb l’article 62.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els terminis voluntaris per efectuar l’ingrés són:

-Les notificacions rebudes entre els dies 1 i 15 de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 20  del mes següent o hàbil posterior immediat.

-Les notificacions rebudes entre els dies 16 i darrer de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 5 del segon mes posterior o hàbil posterior immediat.

A més, informar a l’ interessat  que si efectua la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari, no se li reclamaran els corresponents interessos de demora.

6. Notificar aquest Acord a l’  interessat.

Palma, 6 d’octubre de 2017

El vicepresident del FOGAIBA

Mateu Ginard Sampol”

    

Palma, 26 de març de 2018

El director gerent  del FOGAIBA
Guillem Rosselló Alcina