Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 3774
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança municipal reguladora dels horaris de les activitats catalogades i turístiques de restauració al municipi de Sant Antoni de Portmany
El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en la sessió ordinària celebrada el 28 de març de 2018, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text de la modificació de l’Ordenança municipal reguladora dels horaris de les activitats catalogades i turístiques de restauració al municipi de Sant Antoni de Portmany, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
«La comunitat mèdica internacional reconeix que la remor és un dels elements pertorbadors que més negativament afecta la qualitat de vida de les persones, ja que n’altera la salut i el benestar. La conscienciació social i dels governs sobre els perjudicis d'aquest tipus de contaminació va portar la Unió Europea a aprovar la Directiva 2002/49/CE, de 25 de juny, amb l'objectiu d'establir un marc comú destinat a evitar, prevenir i reduir, amb caràcter prioritari, els efectes nocius de l'exposició de la població al soroll ambiental.
L'art. 45 de la Constitució Espanyola de 1978 estableix el dret de tots els ciutadans a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure de conservar-lo i l'obligació dels poders públics de vetllar per la utilització racional dels recursos naturals amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de vida i defensar i restaurar el medi ambient, i estableix que els qui violin aquesta disposició seran sancionats en la forma que la llei fixi, penalment o administrativa, sens perjudici de l'obligació de reparar el dany causat. Així mateix, es consagra constitucionalment el dret a la intimitat personal i familiar, que es pot preservar, entre d'altres maneres, a través d’una adequada regulació de la incidència acústica.
L'article 25 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, assenyala que «Les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, han d'adequar la seva funció de regulació dels horaris i d'autorització i control d'activitats a les disposicions d'aquesta llei. Especialment, les administracions competents han de vetllar per evitar les molèsties i els problemes d'ordre públic que el funcionament de l'activitat pugui produir a l'exterior derivats de sorolls i vibracions i de concentracions humanes o de vehicles que puguin afectar la seguretat o la salut pública. els articles», establint a l’apartat segon un règim d'horaris en defecte d'Ordenança municipal reguladora.
Així mateix l'establiment de mesures a adoptar en una zona després de la declaració de la mateixa com de protecció acústica especial, estan determinades per l’art. 25.4 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, i l’art. 31 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears; legislació que habilita els ajuntaments per assenyalar zones en què s'apliquin restriccions horàries, així com establir horaris restringits per al desenvolupament de les activitats responsables, directament o indirecta, dels elevats nivells de contaminació acústica, respectivament.
La Legislació bàsica de l'Estat en matèria de remors està constituïda per la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, que ha estat desenvolupada reglamentàriament pel RD 1513/2005, de 16 de desembre, d'avaluació i gestió del soroll mediambiental, i pel RD 1367/2007, de 19 d'octubre, pel que fa a la zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques. Aquest desenvolupament normatiu ha fet necessària, des d'un punt de vista tècnic, la incorporació d'aquestes noves normes a l'ordenament municipal. S'hi han introduït conceptes precisos pel que fa a la fixació d'objectius de qualitat acústica per a cada tipus d'àrea acústica i també per a l'interior de les edificacions, límits d'emissió i immissió, i es fixen els mètodes i procediments de mesurament i avaluació dels sorolls i les vibracions.
L'exposició de motius de l'esmentada Llei 37/2003, del soroll, estableix que "pel que fa a la competència per a la producció normativa, sens perjudici de la competència de les comunitats autònomes per desenvolupar la legislació bàsica estatal en matèria de medi ambient, s’esmenta la competència dels ajuntaments per aprovar ordenances sobre soroll i per adaptar les existents i el planejament urbanístic a les previsions de la llei". Així mateix, en la dita exposició de motius s'afegeix que "la tipificació d'infraccions i sancions s'escomet, sota la preceptiva reserva de llei, sens perjudici de les competències que gaudeixen tant les comunitats autònomes com els propis ajuntaments per establir infraccions administratives addicionals", i afegeix que "l'atribució de la potestat sancionadora recau, com a principi general, preferentment sobre les autoritats locals, més pròximes al fenomen de contaminació acústica generat".
En el mateix articulat de la Llei 37/2003, del soroll, s’hi troben diverses referències relatives a la competència municipal en aquesta matèria. D'aquesta manera, l'art. 6 disposa que "correspon als ajuntaments aprovar ordenances en relació amb les matèries objecte d'aquesta Llei. Així mateix, els ajuntaments han d'adaptar les ordenances existents i el planejament urbanístic a les disposicions d'aquesta Llei i de les seves normes de desenvolupament". En el capítol IV dedicat a la inspecció i el règim sancionador regulat per la Llei del soroll, l'art. 28, que estableix les infraccions, assenyala al punt 1 que "Sens perjudici de les infraccions que puguin establir les comunitats autònomes i els ajuntaments, les infraccions administratives relacionades amb la contaminació acústica es classifiquen en molt greus, greus i lleus"; l'art. 29 relatiu a les sancions, a l’apartat 2, disposa que "Les ordenances locals podran establir com a sancions per la comissió d'infraccions previstes per aquelles les següents ...". Finalment, l'art. 30.1.a) de la Llei del soroll assenyala que "la imposició de les sancions correspondrà amb caràcter general als ajuntaments".
L'article 18 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, assenyala que «Les administracions públiques competents han d'aplicar, en relació amb la contaminació acústica produïda o susceptible de produir-se pels emissors acústics, les previsions contingudes en aquesta llei i en les seves normes de desenvolupament en qualssevol actuacions previstes a la normativa ambiental aplicable...», afegint a l’apartat segon apartat b) que les administracions públiques competents han d'assegurar que no se superi cap valor límit aplicable, sens perjudici del que disposa en matèria de servituds acústiques. Així mateix, l'article 25 de la mateixa Llei estableix que «les àrees acústiques en què s'incompleixin els objectius aplicables de qualitat acústica, tot i observant-se pels emissors acústics els valors límit aplicables, seran declarades zones de protecció acústica especial per l'Administració pública competent». Aquesta modificació d'Ordenança municipal incorporara aquestes previsions en la normativa reguladora d'horaris, per tal que es compleixin les previsions establertes per la legislació de sorolls, i és coherent amb aquesta normativa, en els termes de l'article 129.4 LPAC.
Pel que fa a la normativa autonòmica, la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, a l’art. 6, apartat 3, també recull clarament que "Correspon als ajuntaments: a) L'aprovació de les corresponents ordenances municipals de protecció contra la contaminació acústica, que hauran d'adaptar-se a les disposicions d'aquesta Llei i a les seves normes de desenvolupament. b) El control, la inspecció i la vigilància, dins el terme municipal, de les activitats regulades en aquesta Llei. c) la delimitació de les àrees acústiques en el seu àmbit municipal, d'acord amb la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, aquesta llei i els seus desenvolupaments reglamentaris. d) L'elaboració i aprovació de mapes de soroll quan l'àmbit territorial d’aquest no afecta un altre terme municipal. e) L'elaboració i aprovació dels plans acústics d'acció municipal. f) La tramesa al consell insular competent dels mapes de soroll i dels plans d'acció elaborats pel municipi. g) L'establiment de mesures correctores per a la prevenció i correcció de la contaminació acústica, en l'àmbit de les seves competències. h) La declaració de les zones de protecció acústica especial i de les zones de situació acústica especial. i) L'exercici de la potestat sancionadora".
De tot l'anterior, cal concloure que la legislació delega en els ajuntaments la regulació en matèria d'horaris d'activitats (article 25 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears), així com la possibilitat d'establir determinades restriccions d'horaris en determinades zones (articles 25.4 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, i 31 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears). També els reconeix potestat sancionadora per a la tipificació d'infraccions i sancions en la matèria objecte de la referida legislació, incloent, com no podia tractar-se d'una altra manera, els incompliments en matèria d'horaris que es produeixin amb ocasió de la realització d'activitats subjectes a alguna figura d'intervenció administrativa.
Aquesta mateixa Llei autonòmica, a l’article 29, tracta les "Zones de protecció acústica especial", definint-les com "zones de protecció acústica especial aquelles en què es produeixen uns elevats nivells sonors a causa de l'existència de nombroses activitats recreatives, espectacles o establiments públics, a l'activitat de les persones que els utilitzen, al soroll del trànsit, així com a qualsevol altra activitat de caràcter permanent que incideixi en la saturació del nivell sonor de la zona, tot i que cada activitat individualment considerada compleixi amb els nivells establerts en aquesta llei".
A més, a l’article 30, referint-se a la seva declaració, exposa que "Correspon a l'ajuntament, d'ofici o a petició del veïnat, i d'acord amb el que s'estableix a la Llei 27/2006, de 18 de juliol, la proposta de declaració de zona de protecció acústica especial, mitjançant l'aportació d'un informe tècnic previ el contingut mínim del qual s'establirà reglamentàriament ".
L'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, té atribuïda la potestat reglamentària en matèries de la seua competència, segons l'article 4.1.a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i és de competència municipal el medi ambient urbà en virtut dels articles 25.2.b) i 26.1.d) de la referida Llei de bases, segons la redacció que en fa la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local, una de les manifestacions de la qual és la protecció contra la contaminació acústica.
L'Ordenança municipal reguladora dels horaris de les activitats catalogades i turístiques de restauració al municipi de Sant Antoni de Portmany, va ser aprovada mitjançant acord plenari de 30 de juliol de 2013 (BOIB Núm 115, d'aquell mateix any). I vista la necessitat d’adequar-ne el redactat per a l'aplicació efectiva de les ZPAE (Zones de Protecció Acústica Especial), ja que el redactat actual podria interpretar-se contradictori si es declaràs de manera efectiva alguna ZPAE, i tenint en compte que al municipi de Sant Antoni de Portmany s’hi poguessin trobar àrees en què els objectius aplicables de qualitat acústica s'estiguessin incomplint o poguessin fer-ho en un futur, donada la intensa densitat d'activitats susceptibles d'emetre soroll a l'exterior, cal preveure reglamentàriament la possibilitat d'adoptar mesures correctores en la línia del que s'ha exposat anteriorment, seguint els eixos establerts per la legislació a aquest efecte.
D'aquesta manera, es considera que resulta molt convenient la modificació d'aquesta Ordenança, a fi de complir la normativa comunitària, estatal i autonòmica sobre protecció contra la contaminació acústica i de respondre els nous reptes que es produeixen en la realitat actual del municipi, per la qual cosa es proposa la modificació en el sentit següent:
A l'article 4, s’incorpora un nou apartat sisè, que queda de la següent manera:
"En aquelles zones declarades com a Zones de Protecció Acústica Especial (ZPAE), podran dictar-se horaris específics diferents als generals continguts en aquesta ordenança, als quals hauran d'acollir-se totes les activitats incloses dins l'àmbit d'aquestes zones".
A l'article 5, s’afegeix un paràgraf final, que literalment diu:
"En aquelles zones declarades Zones de Protecció Acústica Especial (ZPAE), podran dictar-se horaris per a qualsevol tipus d'amenització musical i/o entreteniment musical a l'exterior dels establiments diferents dels generals en aquesta ordenança als quals hauran d'acollir-se totes les activitats incloses dins l'àmbit d'aquestes zones ".
Se suprimeix l'article 6 per ser incoherent amb l'Ordenança d'ocupació de la via pública, aprovada recentment i que regula aquesta ocupació d'una manera més restrictiva al contingut en aquest article.
Es modifica l'article 11, pel que fa a les infraccions lleus, afegint-s’hi l'apartat següent:
"C) L'incompliment en matèria d'amenització musical i/o entreteniment musical a l'exterior de l’estipulat a l'article 5 d’aquesta Ordenança".
Es modifica l'article 11, pel que fa a les infraccions greus, afegint-s’hi l'apartat següent:
"C) Els incompliments lleus ocorreguts en l'àmbit d'una Zona de Protecció Acústica Especial (ZPAE)".
Es modifica l'article 11, pel que fa a les infraccions molt greus, afegint-s’hi l'apartat següent:
"D) Els incompliments greus ocorreguts en l'àmbit d'una Zona de Protecció Acústica Especial (ZPAE)". ».
Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.
Sant Antoni de Portmany,
L'alcaldesa en funcions;
Crisitna Maria Ribas Mountford