Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 3634
Secretaria de la Junta de Govern. Acord de la Junta de Govern de Palma de 4 d’abril de 2018 d’aprovació del Pla normatiu 2018
La Junta de Govern, en sessió de data 4 d’abril de 2018, va acordar el següent:
“1. Aprovar el Pla normatiu municipal 2018 amb les iniciatives reglamentàries següents:
I.- ÀREA D’EDUCACIÓ I ESPORTS.
INICIATIVA: Tramitació del Reglament Municipal d’ordenació dels usos dels espais dels centres Públics d’Educació Primària de Palma en horari no escolar.
Els centres públics d’infantil i primària són equipaments socioeducatius amb un ús, principalment, educatiu amb la finalitat de promoció i desenvolupament de la vida educativa i social de la franja d’edat d’infantil i primària durant la jornada escolar.
A més, la Conselleria d’Educació, l’Ajuntament i els centres públics promouen l’ús social dels edificis i instal·lacions dels centres educatius públics, fora de l’horari escolar, per part de persones físiques o jurídiques sense ànim de lucre, per a la realització d’activitats educatives, culturals, artístiques, esportives o altres de caràcter social.
El programa “Escoles obertes”, inclòs al pla Palma Educa, té com a finalitat la gestió, amb garanties de qualitat, de l’obertura dels centres escolars públics (patis, instal·lacions esportives, sala d’estudi...) com a espais d’us públic per a famílies, infants, joves i ciutadans en general fora de la jornada escolar.
Un dels objectius principals del programa tracta de fomentar i possibilitar l’ús de les instal·lacions escolars fora de la jornada escolar perquè els ciutadans disposin d’espais d’esbarjo i de formació.
El present Reglament tendrà com a finalitat possibilitar i garantir un ús adequat i de qualitat dels centres educatius fora de la jornada escolar.
Per tal d’aconseguir aquesta finalitat, el Reglament es complementarà amb una guia d’usos d’espai de centre, instrument d’ús voluntari per als centres, que pretén:
- Regular i millorar la coordinació i convivència entre diferents entitats, serveis i associacions que fan ús del centre fora de la jornada escolar.
- Afavorir un sentiment de corresponsabilitat pel que fa a l’ús del centre i proporcionar certa tranquil·litat i seguretat a l’equip directiu a l’hora de desar i gestionar l’espai.
SITUACIÓ ACTUAL: ESTAT DE TRAMITACIÓ ADMINISTRATIVA: L’esborrany de Reglament ha estat remès als serveis jurídics municipals per tal de que n’emetin informe. Posteriorment es procedirà a donar impuls a aquest projecte d’acord amb allò disposat pel Reglament Orgànic del Ple de l’Ajuntament de Palma
MOTIVACIÓ: Necessitat d’ordenar els usos extraescolars que es fan als centres d’educació primària en horari extraescolar. S’estableixen normes d’ús, procediment de concessió de les autoritzacions administratives d’ús, així com un règim sancionador pel cas d’incompliment de les normes contingudes al Reglament.
PROCEDIMENT: Els serveis administratius i tècnics han elaborat un esborrany de reglament que ha estat presentat de forma genèrica a la comunitat educativa de Palma. Aquest projecte fou exposat a la comissió permanent del consell escolar municipal el novembre de 2017.
RESPONSABLE: Àrea d’Educació i Esports. Servei d’Educació
II.- ÀREA D’ECOLOGIA, AGRICULTURA I BENESTAR ANIMAL.
1a INICIATIVA: Modificació de l’Ordenança per a la tinença i benestar del animals de companyia i domèstics a la societat urbana del T.M. de Palma.
SITUACIÓ ACTUAL: Es disposa d’un esborrany inicial i es preveu l’inici de la tramitació en l’exercici 2018.
MOTIVACIÓ: L'ordenança municipal vigent fins ara, aprovada l’any 1983, ja ha sofert diverses actualitzacions, i fou capdavantera al seu moment. Ara, la norma ha tornat a quedar superada pels canvis socials i ambientals que ha experimentat la nostra ciutat. En efecte, els animals de companyia són, en termes reals, una part de la societat, i, com a tal, mereixen un reconeixement explícit dels seus drets, del seu lloc a la ciutat i de les obligacions que comporten. A escala autonòmica, la Llei 1/1992, de 8 d’abril, de protecció dels animals que viuen en l’entorn humà, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, constitueix el principal escenari normatiu relacionat amb aquesta ordenança. La realitat de la creixent sensibilització social respecte del benestar animal, el reconeixement pràctic i científic del potencial d’integració social dels animals de companyia i la realitat urbana que ens envolta, justifica la necessitat de donar un impuls normatiu d’aprofundiment i ampliació, de forma coherent, de la defensa del benestar i protecció animal a Palma. Paral·lelament, cal treballar en accions d’educació i sensibilització, com eines preventives eficaces, i en el reforçament de la via inspectora, de vigilància i sancionadora que garanteixi el compliment estricte d’una situació equilibrada de convivència, de benestar animal, de manteniment de l’entorn i de protecció la salut de les persones.
L’actualització dels continguts normatius que justifiquen aquesta ordenança es fonamenta en la necessitat de garantir la tinença responsable, concretament dels animals de companyia, i genèricament, del respecte de tots els animals, sia quina sia la seva espècie, i el deure i responsabilitat del posseïdors de mantenir-los, respectant les normes de bona convivència, evitant els comportaments incívics que puguin molestar a la resta de la ciutadania. Es pretén, també, controlar la incidència de les malalties comunes a l’home i als animals subratllant especialment les que afecten els infants i les dones, de forma més específica: toxoplasmosi, toxocariasi, leishmaniosi, etc., mitjançant l’adopció de criteris sanitaris i higiènics d’eficàcia contrastada i que es convertiran en els denominadors comuns de les reglamentacions que protagonitzen l’essència d’aquest ordenament. Es preveuen les mesures correctores capaces d'impedir les molèsties que, per contaminació sonora o altres motius de naturalesa semblant, poden ser produïdes per aquests animals.
RESPONSABLE: Àrea d’Ecologia, Agricultura i Benestar Animal.
2a INICIATIVA: Reglament del Servei públic de recollida de residus porta a porta en establiments comercials.
SITUACIÓ ACTUAL: Es disposa d’un esborrany inicial i es preveu l’inici de la tramitació en l’exercici 2018.
MOTIVACIÓ: Aquest Reglament establirà les condicions del Servei de recollida porta a porta dels residus comercials no perillosos en el municipi de Palma. Normativament aquesta iniciativa queda recollida en L’Ordenança Municipal de Neteja, Rebujos i Residus Sòlids Urbans de l’Ajuntament de Palma, publicada en el BOIB Núm. 15 de 4 de febrer de 2017, que preveu a en l’article 38.2 que, sempre i quan es donin les condicions, l’Ajuntament de Palma podrà implementar un servei públic de recollida comercial en les formes i en l’àmbit que es determini.
RESPONSABLE: Àrea d’Ecologia, Agricultura i Benestar Animal.
3a INICIATIVA: Pla de prevenció i reducció de residus del municipi de Palma.
SITUACIÓ ACTUAL: Se disposa d’un esborrany de pla, pendent de tancament tècnic.
MOTIVACIÓ. L’article 15 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats especifica a tenor literal:
“Article 15. Programes de prevenció de residus.
Les administracions públiques, en els àmbits competencials respectius, han d’aprovar, abans del 12 de desembre de 2013, programes de prevenció de residus en els quals s’han d’establir els objectius de prevenció, de reducció de la quantitat de residus generats i de reducció de la quantitat de substàncies perilloses o contaminants, s’han de descriure les mesures de prevenció existents i s’ha d’avaluar la utilitat dels exemples de mesures que indica l’annex IV o altres mesures adequades. Aquestes mesures s’han d’adreçar a aconseguir la reducció del pes dels residus produïts el 2020 en un 10% respecte als generats el 2010. La finalitat d’aquests objectius i mesures ha de ser trencar el vincle entre el creixement econòmic i els impactes sobre la salut humana i el medi ambient associats a la generació de residus. (.../...).
L’ordenança recull l’esperit de les directrius europees i el mandat normatiu de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i especifica en l’article 12, apartat 5è:
“5. Correspon a les entitats locals, o a les diputacions forals quan escaigui:
a) Com a servei obligatori, la recollida, el transport i el tractament dels residus domèstics generats a les cases, els comerços i els serveis de la manera en què estableixin les ordenances respectives en el marc jurídic del que estableix aquesta Llei, de les que, si s’escau, dictin les comunitats autònomes i de la normativa sectorial en matèria de responsabilitat ampliada del productor. La prestació d’aquest servei correspon als municipis que la poden portar a terme de forma independent o associada.
b) L’exercici de la potestat de vigilància i inspecció, i la potestat sancionadora en l’àmbit de les seves competències. c) Les entitats locals poden:
1r Elaborar programes de prevenció i de gestió dels residus que siguin de la seva competència.(.../...).
RESPONSABLE: Àrea d’Ecologia, Agricultura i Benestar Animal.
4a INICIATIVA. Modificació del Reglament municipal sobre l’ús de la xarxa de clavegueram sanitari,modificat per Acord plenari de 23 de desembre de 2003, i entrada en vigor de dia 16 d’abril de 2004.
MOTIVACIÓ: Aquest Reglament s’adaptarà a les nova realitat de les prescripcions normatives i a les millors tècniques de control existents.
RESPONSABLE: Àrea d’Ecologia, Agricultura i Benestar Animal
III.- ÀREA DE FUNCIÓ PÚBLICA I GOVERN INTERIOR
1a INICIATIVA: Nova Ordenança Municipal d’Ocupació de la via pública.
SITUACIÓ ACTUAL: Ordenança Municipal d’Ocupació de la via pública vigent, aprovada definitivament pel Ple de 26 d’abril de 2012, BOIB 74 de 24 de maig.
MOTIVACIÓ: La reordenació de la via pública, introduint l’itinerari personal accessible en aquelles zones on sigui possible. L’objectiu és reduir la ocupació i ordenar el elements i mobiliari. Transferir al ciutadà més espais pel gaudi reduint l’ocupació per explotació.
RESPONSABLE: Àrea de Funció Pública i Govern Interior. Departament d’Interior
2a INICIATIVA: Ordenança de Transparència de l’Ajuntament de Palma
SITUACIÓ ACTUAL: Es tracta d’una norma de nova creació, no hi existeix una regulació anterior a l’Ajuntament. S’ha duit a terme una consulta pública prèvia en virtut de l’article 133 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques. S’està treballant en l’esborrany del projecte de l’Ordenança i en la confecció de la memòria d’impacte normatiu.
MOTIVACIÓ: La millora de la transparència, afavorida pel context tecnològic actual, és un dels objectius presents a tota actuació administrativa i una exigència cada vegada més important de la societat per tal d’exercir la seva participació en els assumptes públics, i com a tal es recull en els Reglaments Orgànics d’aquest Ajuntament. Per tant, es considera necessari comptar amb una regulació pròpia de l’Ajuntament que concreti, en aquest àmbit municipal, les obligacions derivades principalment dels drets de la ciutadania referents a la transparència activa (publicació d’informació a la pàgina web i seu electrònica de l’Ajuntament) i passiva (dret d’accés a la informació pública) que es regulen a la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, com ja s’està produint en altres entitats locals de tot el territori nacional, en consideració al caràcter de canal immediat de participació i administració més propera als ciutadans dels municipis.
RESPONSABLE: Àrea de Funció Pública i Govern Interior. Departament de Qualitat i Atenció a la Ciutadania
IV.- ÀREA DE BENESTAR I DRETS SOCIALS
INICIATIVA: Reglament de bases reguladores generals per les quals es regulen les prestacions econòmiques municipals d’atenció social de l’Ajuntament de Palma.
SITUACIÓ ACTUAL: Pendent del preceptiu informe favorable dels Serveis Jurídics Municipals.
MOTIVACIÓ: establir les condicions necessàries, dintre de l’àmbit municipal, per a la concessió de les prestacions econòmiques municipals d’atenció social, quan concorrin situacions de necessitat i de recolzament a processos d'inclusió i d'integració social valorades pels serveis socials municipals.
RESPONSABLE: Àrea de Benestar i Drets Socials.
V.- ÀREA DELEGADA: CULTURA, PATRIMONI, MEMÒRIA HISTÒRICA I POLÍTICA LINGÜÍSTICA
1a INICIATIVA: Reglament de funcionament dels espais municipals adscrits a Cultura.
SITUACIÓ ACTUAL: A l’actualitat no es disposa de normativa pròpia aprovada en matèria d’organització i estructura dels espais, ni de regulació dels seus usos com a centres públics culturals.
MOTIVACIÓ:
Aquest reglament regularà el funcionament dels diferents espais municipals adscrits a Cultura pel que fa als usos dels espais per a la realització d’activitats artístiques culturals, musicals, escèniques, audiovisuals i expositives, així com els programes de visites públiques, així com les autoritzacions per a l’ús privatiu per part d’empreses, entitats o persones físiques.
Davant la necessitat de reunir en un sol text, donant-li caràcter normatiu, els diferents criteris que es venen aplicant als distints equipaments culturals respecte del seu ús i disponibilitat, és considera necessari la elaboració d’un Reglament.
En l’àmbit de la gestió de centres de titularitat municipal relacionats en les arts, la proposta de l’elaboració d’aquest reglament s’emmarca en el marc normatiu de les competències atribuïdes a l’Àrea Delegada de Cultura, Patrimoni, Memòria Històrica i Política Lingüística pel decret 201713051 de 5 de juliol de 2017, quan a la regulació de l’ús dels centres públics, de la seva gestió i planificació, de la direcció i execució de projectes culturals, i la promoció cultural en la programació d’activitats musicals, d’arts escèniques, d’arts visuals i, també d’exposicions (espais museístics) així com a la Llei de capitalitat de Palma 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
Actualment es disposa d’instruccions que estableixen les condicions per a la cessió d’ús privatiu dels espais del Castell de Bellver, dels teatres municipals i altres instal·lacions annexes i les condicions d’ús de l’espai escènic de Ses Voltes.
Les infraestructures i equipaments culturals de titularitat municipal afectades per aquest reglament són:
Teatres municipals
- Teatre Xesc Forteza
- Teatre Catalina Valls
- Teatre Mar i Terra
Espais museístics i expositius
- Can Balaguer
- Castell de Bellver
- Casal Solleric
Espai escènic de Ses Voltes a la via pública.
Patis de Can Oms i Can Bordils
RESPONSABLE: Àrea Delegada de Cultura, Patrimoni, Memòria Històrica i Política Lingüística – Música i Arts Escèniques.
2a INICIATIVA: Reglament del sistema arxivístic municipal de Palma (SAMP)
SITUACIÓ ACTUAL: Fins ara no es disposava de normativa pròpia aprovada en matèria d’organització i estructura del sistema arxivístic municipal.
Es disposa d’un esborrany del Reglament, pendent de sol·licitar informe als Serveis Jurídics, i se’n preveu la tramitació dins l’exercici de 2018.
MOTIVACIÓ: Aquest Reglament s’emmarca en la Llei 15/2006, de 17 d’octubre, d’arxius i patrimoni documental de les Illes Balears (BOIB núm. 152, de 28 d’octubre de 2006, correcció d’errades al BOIB núm. 36, de 8 de març de 2007), que al seu art. 46 estableix que els arxius municipals han d’implantar i mantenir el sistema de gestió documental per al tractament dels documents administratius en fase activa i semiactiva. També recullen, conserven, descriuen i difonen la documentació històrica tant del mateix ajuntament com dels seus organismes autònoms i de les seves empreses públiques.
L’article 110.g de Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, estableix que la corporació local ha de garantir als ciutadans i ciutadanes l’accés “als registres i arxius públics en els termes prevists a la legislació sobre règim jurídic de les administracions públiques”. Així mateix, l’art. 43 de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, estableix que la ciutadania té dret “d’accedir als arxius públics” i l’art. 104.b considera una àrea d’actuació en matèria de cultura “la creació i gestió de biblioteques i arxius municipals”.
En l’àmbit estatal, l’article 13.d de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d’octubre de 2015) preveu entre els drets de les persones en les seves relacions amb les administracions públiques, “l’accés a la informació pública, arxius i registres, d’acord amb el que preveu la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la resta de l’ordenament jurídic”. A més, prescriu al seu art. 17 que “cada administració ha de mantenir un arxiu electrònic únic dels documents electrònics que corresponguin a procediments finalitzats, en els termes que estableixi la normativa reguladora aplicable”.
D’altra banda, l’aprovació d’aquest Reglament s’emmarca en les actuacions de l’àmbit de gestió documental, punt 4.1. del Full de ruta de la gestió documental per al compliment de la Llei 39/2015 (LPACAP) a l’Ajuntament de Palma, aprovat per la Junta de Govern el 28 de desembre de 2017 (acord núm. JGL_20171228_01_02, url de verificació: DEC0021F6AFC6BB1EE7BAF63E4C74554E42)
Aquesta actuació està prevista per als primer i segon trimestres de 2018.
RESPONSABLE: Àrea Delegada de Cultura, Patrimoni, Memòria Històrica i Política Lingüística –Arxiu Municipal de Palma
VI.- ÀREA DELEGADA: SEGURETAT CIUTADANA
INICIATIVA: Modificació de l’Ordenança reguladora de l’ús cívic dels espais públics
SITUACIÓ ACTUAL/BOIB: Ordenança vigent publicada al BOIB núm. 40 de 19.03.2011
MOTIVACIÓ: Modificació
RESPONSABLE: Regidoria Delegada de Seguretat Ciutadana
VII.- ÀREA DELEGADA: PARTICIPACIÓ CIUTADANA I COORDINACIÓ TERRITORIAL
INICIATIVA: Revisió i modificació del Reglament Orgànic de Participació Ciutadana.
SITUACIÓ ACTUAL: Informació pública sobre l'inici de la revisió del Reglament de Participació Ciutadana a la plana web Tufaspalma.
MOTIVACIÓ: Són objectius d’aquesta revisió:
Repensar i facilitar la participació dels ciutadans en la gestió municipal.
Millorar el funcionament dels òrgans municipals de participació.
Revisar el funcionament del Registre d¿entitats ciutadanes i els requisits i les atribucions de les entitats declarades d¿utilitat pública municipal.
RESPONSABLE: Departament de Participació Ciutadana i Coordinació Territorial.
VIII.- ÀREA: ECONOMIA HISENDA I INNOVACIÓ / SECRETARIA DE LA JUNTA DE GOVERN.
INICIATIVA: Ordenança d’Administració Electrònica
SITUACIÓ ACTUAL: Creació de la Oficina Tècnica de l’Administració Electrònica i treballs previs a la contractació d’una assistència en e-Administració que seran els encarregats de redactar el projecte d’ordenança.
MOTIVACIÓ: La Junta de Govern de Palma en sessió de 28 de desembre de 2017 va aprovar el Full de ruta per a la implantació de l’Administració electrònica i d’adaptació a la Llei 39/2015 a l’Ajuntament de Palma.
El Full de ruta aprovat preveu actuacions en els àmbits normatiu, de gestió documental, tecnològic i de relació amb el ciutadà.
En l’àmbit normatiu les actuacions previstes són les següents:
1.1 Aprovació de la Política de Gestió del document electrònic
1.2 Aprovació de la Política de Signatura i Segells electrònics i Certificats digitals
1.3 Ordenança d'Administració electrònica
1.4 Norma de posada en funcionament del Tauler d'Edictes electrònic
1.5 Norma de posada en funcionament del Registre electrònic
1.6 Norma de posada en funcionament de la Notificació electrònica
1.7 Norma de posada en funcionament de l'Arxiu electrònic
1.8 Norma de posada en funcionament del Gestor de Representacions
1.9 Norma de posada en funcionament del Registre de funcionaris habilitats
1.10 Norma de procediment administratiu automatitzat
1.11 Establiment de convenis d'interoperabilitat
1.12 Conveni d'ús d'una eina de Gestió de Representacions
1.13 Conveni d'ús d'un Registre de funcionaris habilitats
1.14 Conveni d'ús d'una eina d'Arxiu electrònic
RESPONSABLE: Oficina Tècnica d’Administració Electrònica.
2. Publicar l’acord en el Portal de Transparència, en el Portal TuFasPalma i en el BOIB, i donar-ne compte al Ple.”
Palma, 4 d’abril de 2018
El secretari adjunt,
Miquel Ballester Oliver