Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 3500
Reglament del Servei de Menjar a Domicili de l'Ajuntament de Calvià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de la Corporació, en sessió celebrada el dia 22 de març actual, va aprovar definitivament el Reglament del Servei de Menjar a Domicili. Havent transcorregut el termini establert en l'article 102.1 b) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, per a la presentació d'al·legacions a l'esmentat text, s'entén aprovat definitivament el text aprovat inicialment pel Ple en la sessió celebrada en data 26 d'octubre de 2017, procedint a la seva publicació en virtut del que estableix l'article 103, en concordança amb l'article 113, de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i amb l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Règim Local:

REGLAMENT DEL SERVEI DE MENJAR A DOMICILI DE  L'AJUNTAMENT DE CALVIÀ

L'article 9.2 de la Constitució Espanyola ordena als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives, eliminar els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.

L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix a l'article 12 els principis rectors de l'activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d'altres, la cohesió social, l'accés als serveis públics i el dret a la protecció social.

Els municipis són instruments fonamentals en les polítiques de serveis socials per la seva proximitat a la ciutadania. L'article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, atorga als municipis, a més de les competències derivades de la legislació bàsica de l'Estat i de l'exercici de les que puguin ser delegades, la regulació i prestació dels serveis d'atenció a les persones, dels serveis públics d'assistència primària i foment de les polítiques d'acollida de les persones immigrants i la regulació i desenvolupament dels procediments, estructures organitzatives i polítiques per a la participació ciutadana en la vida local, com també l'elaboració i aprovació de programes de foment del voluntariat i associacionisme.

L'article 20.2 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears estableix que les prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques i tecnològiques. L'article 21.1 apartat k) del mateix text legal defineix l'atenció domiciliària com una prestació tècnica. L'article 14 apartat k) indica que és funció dels serveis socials comunitaris "prestar serveis d'ajuda a domicili".

Així mateix, l'article 38.1 a) de l'esmentada Llei 4/2009 estableix que correspon als municipis crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic, i els plans estratègics autonòmic i insular.

Article 1. Disposicions generals

Aquest reglament regula la prestació d'alimentació bàsica en el domicili (en endavant, servei de menjar a domicili de l'Ajuntament de Calvià).

A l'efecte d'aquest reglament la prestació anteriorment assenyalada es defineix com un recurs municipal consistent en la prestació d'aliments elaborats en els domicilis de la ciutadania que així ho requereixin. Té caràcter preventiu i assistencial, i és un recurs dirigit a proporcionar benestar nutricional i físic a aquella ciutadania que, atesa la seva especial situació, així ho necessiti, i a contribuir a millorar la qualitat de vida i evitar, tant com sigui possible, institucionalitzacions anticipades.

El servei de menjar a domicili es concep com una prestació més en el conjunt dels serveis d'ajuda a domicili, a través del qual es lliuren en els domicilis de la ciutadania, amb periodicitat determinada, menjars preparats i equilibrats.

El servei de menjar a domicili es presta diàriament, els 365 dies a l'any, tot i que les circumstàncies poden requerir una freqüència menor quan la persona beneficiària pugui garantir durant períodes de temps la seva alimentació per altres vies.

Article 2. Objectius

Els objectius que es persegueixen mitjançant la distribució de racions alimentàries equilibrades són els següents:

a. Proporcionar una dieta compensada amb els nutrients adequats, prescrita per un facultatiu/va.

b. Prevenir situacions de risc de malnutrició i les seves conseqüències sobre la salut.

c. Evitar riscos d'accidents en persones vulnerables.

d. Realitzar un seguiment de les persones en situació de risc.

Article 3. Persones beneficiàries

Podran ser persones beneficiàries del servei de menjar a domicili les persones empadronades i residents a Calvià, amb edat igual o superior als 65 anys, que viuen soles, o conviuen amb persones de semblant o major situació de dependència, o que, tot i convivint amb altres persones adultes, aquestes no puguin atendre les seves necessitats alimentàries, o amb escassos suports familiars i que, a més, presentin una situació de risc pels factors següents:

– Absència d'autonomia en la preparació de menjar per dificultats motores, psíquiques o sensorials.

– Dificultats en el control de riscos d'accident.

– Necessitats nutricionals deficientment cobertes.

– Condicions de l'habitatge inadequades per a la preparació de menjar.

– D'altres que indiquin la impossibilitat de la ciutadania per accedir a una alimentació adequada.

La indicació de la idoneïtat de la prestació per a cada ciutadà i cada ciutadana serà responsabilitat municipal.

Article 4. Drets i deures de les persones usuàries

4.1. Les persones beneficiàries del servei de menjar a domicili tenen els drets següents:

a. Que els sigui respectada en tot moment la individualitat i dignitat personal, com també la seva intimitat i la confidencialitat de les seves dades.

b. Rebre la prestació amb els requisits tècnics adequats i d'acord amb la dieta mèdicament assignada.

c. Ser informats puntualment de les modificacions que puguin produir-se en el règim de la prestació.

d. Exercir el dret de queixa conforme a les disposicions vigents.

e. Exigir l'oportuna identificació a totes les persones que, amb motiu del servei, accedeixin al seu domicili.

f. Renunciar al servei.

4.2. Els deures de les persones usuàries són:

a. Aportar, a petició de l'Ajuntament, la informació veraç i la documentació sobre les circumstàncies personals, familiars, socials i econòmiques que determinin la necessitat de la prestació.

b. Comunicar qualsevol canvi que es produeixi en la seva situació personal, familiar, social i econòmica que pugui donar lloc a la modificació, suspensió o extinció de la prestació del servei i comunicar-ho amb antelació suficient.

c. Comprometre's a corresponsabilitzar-se amb els seus propis recursos econòmics de les atencions necessàries per a un òptim desenvolupament del servei en funció de la seva capacitat econòmica i patrimonial.

d. Facilitar les tasques que realitzen els i les professionals, i ser correcte en el tracte.

e. Permetre l'entrada dels i les professionals que vagin al domicili per raó del servei.

f. Comunicar, almenys amb cinc dies d'antelació, qualsevol absència planificada del domicili que impedeixi la prestació del servei. En cas d'hospitalització, s'ha de comunicar tot d'una que sigui possible.

g. Complir les normes, els requisits, condicions i procediments establerts per a l'aplicació del servei.

h. Comptar amb els mitjans tècnics necessaris per a la conservació dels aliments.

Article 5. Procediment ordinari per a la gestió de la prestació

La tramitació i aplicació del servei de menjar a domicili s'ha d'efectuar mitjançant el procediment que s'estableix a continuació:

1. Presentació de la sol·licitud del servei de menjar a domicili, que rebran els i les professionals de referència, acompanyada de la documentació acreditativa de les circumstàncies individuals i familiars: DNI o NIE; documentació relativa als ingressos (sobre la base de l'ordenança de preu públic); informe mèdic actualitzat en el qual s'indiquin patologies, al·lèrgies, contraindicacions, règim dietètic i prescripció mèdica farmacèutica, i d'altres que es requereixin al sol·licitant en funció de la seva situació.

2. Anàlisi i valoració de la demanda i de la situació de necessitat que la genera. L'objectiu és obtenir les dades relatives a la situació personal, familiar, social, econòmica i de salut. Per emetre el dictamen de valoració tècnica, el/la treballador/a social ha de dur a terme les accions següents:

  • Estudi de la documentació acreditativa.
  • Entrevistes amb la potencial persona beneficiària, els seus familiars i la xarxa de suport si n'hi hagués.
  • Visita a domicili.
  • Comunicació amb altres serveis intervinents.
  • Altres tècniques.

3. Proposta tècnica argumentada de concessió o denegació del servei.

4. Notificació a l'empresa gestora de l'alta en el servei.

5. Informació a l'usuari/ària i/o la persona representant de la valoració realitzada. En el cas que la devolució consisteixi en la concessió del servei, s'ha de procedir a signar el contracte assistencial.

Article 6. Preu del servei de menjar a domicili

El preu del servei de menjar a domicili s'ha de regular en la corresponent ordenança fiscal que ha de ser aprovada per la Junta de Govern Local.

Article 7. Baixes del servei

Les baixes podran ser temporals o definitives segons la causa que les determini.

7.1. Tenen la consideració de baixes temporals aquelles que signifiquin un cessament temporal en la prestació del servei com a conseqüència d'ingrés hospitalari de l'usuari/ària o trasllat temporal del domicili habitual.

7.2. Les causes de la baixa definitiva de la prestació del servei de menjar a domicili són:

  • Per renúncia de la persona beneficiària.
  • Per resolució de la situació objecte de la prestació: compliment dels objectius fixats.
  • Per canvi de municipi de l'usuari/ària.
  • Per incompliment dels acords i els deures dels adjudicataris.
  • Per la falta de col·laboració de l'usuari/ària i la família beneficiària.
  • Per la modificació de la situació que va determinar l'inici del servei.
  • Per ocultació o falsedat en les dades que s'havien tingut en compte per concedir el servei.
  • Per ingrés residencial de l'usuari.
  • Per mort del beneficiari/ària.
  • Altres causes de caràcter greu que impossibilitin la prestació del servei.

7.3. La tramitació de la baixa podrà ser:

– A instàncies del ciutadà o ciutadana: es requerirà que empleni l'escrit a aquest efecte.

– A instàncies del servei: s'ha de comunicar mitjançant un escrit en el qual es facin constar el motiu i la data de finalització.

Article 8. Pagament

8.1. Les persones que, a partir dels criteris establerts en l'ordenança de preu públic del servei de menjar a domicili, hagin d'abonar el cost del servei, ho faran mitjançant domiciliació bancària.

8.2. Les persones beneficiàries que pateixin variacions en la seva situació econòmica, podran sol·licitar una revisió de l'assignació mitjançant la presentació dels documents corresponents.

8.3. La manca de pagament de dues mensualitats comportarà la suspensió de la prestació, amb avís previ a la persona beneficiària, mitjançant notificació amb atorgament d'un termini de 15 dies per presentar les al·legacions que estimi pertinents. Per tornar a activar la prestació, el ciutadà o ciutadana haurà de dur a terme el pagament de les mensualitats no abonades.

Disposició final

Aquest Reglament es publicarà íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tal com disposen l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 103 de la Llei 20 / 2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Calvià, 23 de març de 2018

Tinent de batle delegada de Cohesió Social i Igualtat

Natividad Francés Gárate.

 

ANNEX 1

CONTRACTE ASSISTENCIAL

Dades de l'entitat prestadora del servei:

Dades de la persona beneficiària:

Nom i llinatges:

DNI:

Adreça:

Telèfon:

Dades del/la familiar responsable / representant legal:

Nom i llinatges:

DNI:

Adreça:

Parentiu:

Telèfon de contacte:

L'entitat prestadora del servei, la persona beneficiària i el/la familiar es comprometen al compliment dels següents ACORDS:

PRIMER: La persona beneficiària, familiar / representant legal coneix i accepta les normes del Reglament del servei de menjar a domicili, del qual s'adjunta una còpia.

SEGON: L'entitat prestadora de servei ha de respectar els drets de les persones beneficiàries reconeguts en el Reglament de règim del servei.

TERCER: S'estableix un període d'adaptació o de prova de 15 dies de prestació a partir de la signatura del contracte.

QUART: Els/les sotasignats estan obligats a informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, mèdica, social i econòmica que pogués donar lloc a la modificació o suspensió del servei.

CINQUÈ: Els/les sotasignats es comprometen a col·laborar amb la prestació del servei.

SISÈ: Aquest contracte es podria rescindir per voluntat expressa de les parts contractants, si es produís qualsevol de les circumstàncies següents: renúncia voluntària de la persona beneficiària, incompliment dels acords, finalització del servei, o qualsevol de les causes que s'expressen en el reglament del servei.

SETÈ: Aquest contracte assistencial estarà en vigor mentre es mantingui la condició de persona beneficiària.

VUITÈ: Les persones beneficiàries del servei hauran de respectar l'horari que se'ls assigni per rebre el menjar al seu domicili.

NOVÈ: Les dades de caràcter personal de l'usuari/ària seran recollides, tractades o cedides per l'Ajuntament de Calvià d'acord amb el que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. Així mateix, en cas de facilitar dades de caràcter personal de terceres persones, s'ha de comptar amb el consentiment per fer-ho. En relació amb aquest servei de menjar a domicili, l'Ajuntament remetrà a l'empresa adjudicatària responsable de la gestió del servei, aquelles dades necessàries per prestar-lo. El/la usuari/ària té dret a exercir el dret d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament de les seves dades personals en els termes prevists en la normativa de referència.

Calvià,   d                        de 20

ACCEPTA I S'HI AVÉ

El/la beneficiari/ària

 

ACCEPTA I S'HI AVÉ

El/la familiar i/o tutor/a

  

ACCEPTA I S'HI AVÉ, PER L'AJUNTAMENT