Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 3480
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 21 de març de 2018, per la qual es dicten instruccions per a la realització de les proves corresponents a les avaluacions de diagnòstic de final d’etapa als alumnes de quart curs d’educació secundària obligatòria d’una mostra de centres, d’aquesta etapa educativa, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el curs acadèmic 2017-2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, modificada per la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa estableix a l’article 29 la realització d’una avaluació individualitzada als alumnes en finalitzar l’etapa d’educació secundària obligatòria.

L’Ordre ECD/65/2018 de 29 de gener, regula les proves de l’avaluació final d’educació secundària obligatòria, per al curs 2017/2018.

El Reial Decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l’ampliació del calendari d’implantació de la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, en el seu article 1, modifica la disposició final cinquena de l’esmentada Llei pel que fa a l’educació secundària obligatòria, i indica que fins a l’entrada en vigor de la normativa resultant del Pacte d’Estat social i polític per a l’educació, l’avaluació d’educació secundària obligatòria serà considerada mostral, tindrà finalitat diagnòstica i no tindrà efectes acadèmics.

En virtut de tot l’anterior, dict la següent

RESOLUCIÓ

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació

1. La present Resolució té per objecte establir l’organització de les proves corresponents a les avaluacions individualitzades finals de l’etapa d’educació secundària obligatòria que es realitzaran el curs 2017-2018.

2. El que estableix aquesta Resolució serà d’aplicació en els centres mostrals, tant públics com concertats i privats, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, autoritzats per impartir l’etapa d’educació secundària obligatòria.

Article 2. Finalitat de l’avaluació

1, Les avaluacions de final de l’etapa d’educació secundària obligatòria tindran una finalitat diagnòstica i caràcter mostral. L’objectiu s’ha de situar en l’avaluació del sistema educatiu en el seu conjunt amb vista a la millora de la seva eficàcia tant en qualitat com en equitat.

2. Les avaluacions no tindran efectes acadèmics.

Article 3. Centres de la mostra

1. Les proves d’avaluació al quart curs d’educació secundària obligatòria s’aplicaran a una mostra no inferior a 600 alumnes escolaritzats com a mínim a sis centres de titularitat pública i privada, seleccionats aleatòriament que imparteixen l’etapa d’educació secundària obligatòria.

2. La mostra ha de tenir representació proporcionada de cada una de les Illes Balears.

Article 4.  Alumnes que han de realitzar l’avaluació

1. Les proves les realitzaran tots els alumnes que cursin quart d’educació secundària obligatòria als centres de la mostra d’aquesta etapa educativa.

2. En relació amb l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) que estigui diagnosticat d’acord amb l’article 19 del Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, per tal de facilitar la tasca administrativa dels centres, se  considerarà com a NESE els alumnes que figurin com a tals al GestIB. La comissió d’avaluació de diagnòstic del centre, a proposta del Departament d’Orientació, ha de decidir, per a cadascun d’aquests alumnes, si és necessari que se li adaptin les proves. Les adaptacions són a càrrec del centre i és el departament d’orientació el responsable de fer-les un cop rebudes les proves.

Article 5.  Característiques de les proves d’avaluació

1. L’avaluació final d’educació secundària obligatòria valorarà el grau d’adquisició de la competència matemàtica, la competència en comunicació lingüística i la competència social i cívica. La competència matemàtica tindrà com a referència les matemàtiques orientades a l’ensenyament acadèmic i les matemàtiques orientades als ensenyaments aplicats; la competència lingüística tindrà com a referents la llengua catalana i literatura, la llengua castellana i literatura i la llengua anglesa i la competència social i cívica tindrà com a referents la geografia i la història.

2. Es realitzarà una prova per a cada una de les matèries que constitueixen la referència principal de les competències objecte d’avaluació. Les proves constaran d’un número de preguntes suficients per descriure els sis nivells de desenvolupament competencial en què s’expressaran els resultats. Cada prova contindrà preguntes obertes, semiobertes i tancades i tindrà una durada de 60 minuts.

3. L’avaluació tindrà una durada com a màxim de quatre dies a cada centre.

Article 6. Dates de realització de les proves

Les proves per a l’avaluació final dels alumnes del quart curs d’educació secundària obligatòria, es realitzaran els dies 28, 29 i 30 de maig de 2018.

Article 7. Qüestionaris de context

1. Paral·lelament a les proves s’aplicarà uns qüestionaris adreçats als alumnes.

2. La Conselleria d’Educació i Universitat a traves del GestIB facilitarà els qüestionaris als directors dels centres els quals arbitraran les mesures oportunes perquè siguin complimentats.

Article 8. Comissió d’avaluació

1. A cada centre es crearà una comissió d’avaluació integrada pel director del centre que  serà el president i responsable directe, el cap d’estudis i un tutor de quart d’ESO. Aquesta comissió serà supervisada i assessorada per l’inspector del centre.

2. Les funcions de la comissió són:

a. Planificar l’aplicació de les proves.

b. Reordenar l’horari de les jornades de l’aplicació.

c. Reordenar eventualment els espais necessaris.

d. Decidir, a proposta del Departament d’Orientació, l’alumnat amb NESE que participarà en les proves i, en cas de realitzar-les, si computaran o no a efectes estadístics per al càlcul de les mitjanes de grup i centre.

e. Dotar els espais dels mitjans de reproducció sonors per a l’aplicació de les proves de comprensió oral de català, castellà i anglès.

f. Assignar l’aplicació al professorat del centre.

Article 9. Aplicació de les proves

1. Cada centre tindrà un inspector assignat les funcions del qual, seran la  realització de l’aplicació externa controlada i la supervisió de la correcta aplicació de les proves.

2. De l’aplicació de les proves seran responsables el professorat del centre, un professor per aula,  el qual serà assignat per la comissió d’avaluació. Els aplicadors actuaran en tot moment d’acord amb les instruccions rebudes per l’inspector.

3. Les proves es facilitaran en suport de paper.

4. La correcció la realitzaran correctors externs al centre.

Article 10. Resultats de les proves

1. La Conselleria d’Educació i Universitat elaborarà un informe que recollirà els resultats obtinguts pels alumnes de quart d’educació secundària obligatòria dels centres de la mostra.

 

2. Els resultats s’expressaran en una gradació de sis nivells de desenvolupament competencial i tindran en consideració els factors socioeconòmics i socioculturals del context obtinguts a partir dels qüestionaris.

3. Aquests resultats es donaran a conèixer a la comunitat educativa.

Disposició final primera

S’encarrega a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres (DGPOC) la coordinació general del procés que generi l’avaluació de diagnòstic de final d’etapa als alumnes de quart curs d’educació secundària obligatòria i es faculta aquesta Direcció General perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se normalment i d’acord amb les finalitats previstes.

Disposició final segona

La present Resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar potestativament un recurs de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat al BOIB, segons el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

             

Palma, 23 de març de 2018

El conseller d’Educació i Universitat

Martí X. March i Cerdà