Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 3425
Instrucció de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques per la qual es despleguen determinats aspectes sobre la tramitació i el procediment de control dels expedients de despesa que es financen amb el Fons per afavorir el turisme sostenible

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 19 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible crea el Fons per afavorir el turisme sostenible que es nodreix de la recaptació total d’aquest impost. D’acord amb l’apartat 3 de l’article esmentat, els recursos d’aquest Fons s’han de destinar a finançar, totalment  o parcialment, inversions i altres despeses que, en execució dels projectes que s’aprovin de conformitat amb el que disposa l’article següent de la mateixa Llei, tinguin per finalitat les actuacions que s’hi enumeren.

En el mateix sentit, l’article 20 de la Llei 2/2016 crea la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible i estableix que correspon a aquest òrgan proposar els projectes que s’han d’executar amb càrrec al Fons per afavorir el turisme sostenible i elaborar un pla anual que fixi els objectius anuals prioritaris amb criteris d’equilibri territorial, en els termes que s’estableixin per decret.

Finalment, el conseller o la consellera competent en matèria de turisme ha d’elevar les propostes de la Comissió al Consell de Govern perquè les aprovi mitjançant un acord. Una vegada aprovades, d’acord amb el segon paràgraf de l’apartat 4 d’aquest mateix article 20, aquestes propostes s’han d’executar mitjançant els instruments jurídics que es considerin més adequats per a cada projecte concret i se n’ha de donar publicitat general de l’aprovació i l’execució.

El Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls al turisme sostenible, regula en els capítols III i IV del títol IV el Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible i la manera de presentar i seleccionar els projectes. En concret, els articles 52 i 53 estableixen diverses normes per a la presentació dels projectes, la documentació que, com a mínim, s’hi ha d’acompanyar, com també els criteris generals per seleccionar-los i la seva publicitat.

D’altra banda, recentment, la disposició addicional desena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, en l’apartat 1, estableix que correspon a l'Agència de Turisme de les Illes Balears la gestió dels recursos integrants del Fons per afavorir el turisme sostenible i, amb això, el lliurament dels fons a les entitats promotores dels projectes que s'aprovin en el marc del Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible. Aquests fons, en tot cas, tendran el caràcter de finançament afectat a les despeses corresponents a aquests projectes, inclosos aquells en què l'entitat promotora sigui la mateixa Administració de la Comunitat Autònoma, que ha de generar els crèdits adients en les seccions pressupostàries que els hagin d'executar, d'acord amb l'article 59 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

A aquest efecte, l’apartat 2 de la mateixa disposició addicional preveu que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de transferir prèviament a l'Agència de Turisme de les Illes Balears els recursos corresponents mitjançant l'execució dels crèdits de la secció 37 del pressupost de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Finalment, en l’apartat 3, es disposa que la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de dur a terme el control financer permanent de l'activitat economicofinancera que es derivi de la gestió d'aquests fons, d'acord amb el que preveu l’article 15.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En aplicació d’aquest darrer precepte legal, el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, reunit el 16 de febrer de 2018, va adoptar l’Acord d’establir un sistema de control financer permanent de l’activitat economicofinancera que ha de dur a terme l’Agència de Turisme de les Illes Balears per tal de gestionar els recursos procedents del Fons per afavorir el turisme sostenible, amb l’abast que es determina en la part dispositiva de l’Acord esmentat, i també en el programa de control financer que s’aprovi a aquest efecte conforme amb el que preveu l’article 122 de la Llei 14/2014 abans esmentada.

Així mateix, aquest Acord del Consell de Govern de dia 16 de febrer de 2018 autoritza expressament la consellera d’Hisenda i Administracions perquè dicti les instruccions que calguin en relació amb els aspectes pressupostaris, comptables, de tresoreria i de control inherents a la gestió dels recursos integrants del Fons per afavorir el turisme sostenible, en el marc de la disposició addicional desena de la Llei 13/2017, la resta de normativa aplicable i el mateix Acord.

Per tot això, dict la següent

Instrucció

1. Àmbit d’aplicació

Aquesta Instrucció estableix les regles internes que s’han de seguir en el procediment de gestió economicofinancera dels recursos integrants del Fons per afavorir el turisme sostenible de l’Agència de Turisme de les Illes Balears (en endavant, ATB) i els procediments de modificació i d’execució dels crèdits de la secció 37 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també en alguns aspectes del control financer permanent que durà a terme la Intervenció General de la Comunitat Autònoma sobre els expedients de despesa que tramiti l’ATB per tal d’executar els projectes finançats amb el Fons esmentat, en aplicació del que disposa l’Acord del Consell de Govern de 16 de febrer de 2018 pel qual s’estableixen diverses mesures en l’àmbit de la gestió del Fons per afavorir el turisme sostenible, tal com preveu l’article15.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Regles generals aplicables als expedients de despesa que es financin amb recursos del Fons per afavorir el turisme sostenible

2.1 L’ATB, en aplicació del que estableix la disposició addicional desena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, ha de tramitar els expedients de despesa que es financin amb el Fons per afavorir el turisme sostenible.

2.2 Quan els projectes que s’hagin aprovat dins els plans anuals, els hagi d’executar l’Administració de la Comunitat Autònoma, o altres ens inclosos en el sector públic instrumental, l’ATB ha de tramitar els expedients de transferències al seu favor d’acord amb el procediment que es descriu en l’apartat 3 d’aquesta Instrucció, atès que aquests lliuraments de fons, d’acord amb el que disposa l’article 2.3 c del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, constitueixen aportacions dineràries que estan excloses de l’àmbit material d’aplicació d’aquesta Llei i s’han de regir per les normes que els siguin aplicables.

2.3 Això no obstant, quan es tracti de projectes aprovats dins els plans anuals que hagin d‘executar els consells insulars o altres entitats locals, aquestes aportacions constitueixen ajudes que s’han de regir per les disposicions que sobre això continguin els plans anuals esmentats, i supletòriament per les normes contingudes en el Text refós de la Llei de subvencions aplicables a les subvencions directes conforme amb el que estableix l’article 4.3.

3. Regles particulars per a la tramitació que ha de dur a terme l’ATB dels expedients de despesa que es financin amb el Fons per afavorir el turisme sostenible i procediment de control

3.1 Quan l’ATB disposi de la documentació justificativa de cada projecte, segons exigeixi el pla anual corresponent, ha de preparar l’expedient de despesa i formular la proposta de transferència o d’ajuda, si escau, en la qual s’ha de fer constar l’objecte del projecte que s’ha de finançar, l’import, com també els terminis d’execució i justificació i tots els altres aspectes que siguin necessaris per fer el seguiment i la gestió, i que han de tenir el contingut que s’indica en els annexos que s’adjunten a aquesta Instrucció, els quals podran formalitzar-se també mitjançant convenis instrumentals.

En ambdós tipus d’expedients de despesa, les resolucions que els aprovin podran establir que, excepcionalment, el pagament es faci mitjançant bestretes a compte quan en els expedients esmentats quedi degudament acreditat que es compleixen els requisits prevists en la normativa que els sigui aplicable.

3.2 L’ATB ha de determinar l’import que s’ha de pagar, un cop que disposi de la documentació relativa a l’execució de cada projecte, i els serveis tècnics l’han de revisar i emetre un informe que avaluï l’execució del projecte i li doni la conformitat, si s’escau.

3.3 En les dues fases que s’indiquen en els punts anteriors d’aquest apartat 3, els expedients de despesa finançats amb els recursos del Fons per afavorir el turisme sostenible que tramiti l’ATB estan sotmesos al control financer permanent de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord i amb l’abast que es determina en el dispositiu de l’Acord de Consell de Govern de 16 de febrer de 2018.

D’acord amb això, abans que l’òrgan que correspongui de l’ATB aprovi la proposta de transferència o d’ajuda, i la notifiqui a l’ens interessat, aquest òrgan ha de trametre l’expedient a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, la qual ha de dur a terme el control financer per assegurar des d’un punt de vista formal que s’adequa a la legalitat i que l’objecte finançat està determinat, per la qual cosa farà totes les comprovacions que es fixin en el pla de control que s’aprovi a aquest efecte.

Així mateix, abans que l’òrgan competent de l’ATB aprovi la proposta de pagament de l’import que pertoqui de cada transferència o ajuda concedida, tot i que l’ATB ja hagi transferit els fons anticipadament a favor dels seus perceptors, aquesta proposta s’ha de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma per tal que aquest centre de control intern pugui comprovar que els serveis tècnics de l’ATB han dut a terme la revisió, avaluació i conformitat de les justificacions presentades pels beneficiaris de les transferències o les ajudes.

3.4 Tal com es preveu en el dispositiu de l’Acord de Consell de Govern de 16 de febrer de 2018, si el resultat de l’informe de control financer sobre els expedients de despesa en les dues fases a què es refereix el punt 3.3 anterior no és de conformitat, i l’ATB no rectifica la proposta de transferència o de concessió de l’ajuda, o bé, la proposta de pagament, d’acord amb el criteri que indiqui la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en el seu informe, no es podrà adoptar el compromís de despesa o acordar el pagament corresponent, excepte que el Consell de Govern ho autoritzi expressament a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme.

3.5 Un vegada que la Intervenció hagi emès els informes, en les dues fases esmentades en els punts anteriors d’aquest apartat 3, conforme amb el que preveu el dispositiu de l’Acord de Consell de Govern de 16 de febrer de 2018, si no s’hi posen de manifest incidències; o en el supòsit que l’ATB rectifiqui la documentació que forma l’expedient, segons els criteris que s’indiquin en els informes esmentats; o bé, en el cas que el Consell de Govern n’autoritzi la tramitació, malgrat les incidències que hagi detectat la Intervenció General, l’acte d’aprovació de la transferència o de concessió de l’ajuda, si escau, o la proposta de pagament que correspongui, l’ha de dur a terme l’òrgan competent de l’ATB.

3.6 Això no obstant, no els serà aplicable el procediment que es descriu en el segon paràgraf del punt 3.3 anterior, quan es tracti dels expedients de transferències que ha d’aprovar l’ATB a favor de l’Administració de la Comunitat Autònoma o dels seus organismes autònoms per l’import dels projectes que hagin d’executar, atès que en aquest cas els expedients de despesa que s’han de tramitar estan subjectes a fiscalització prèvia de la Intervenció General i és en el tràmit de la fiscalització prèvia quan s’ha de comprovar la concordança entre l’actuació que s’ha de fer mitjançant l’expedient de despesa i l’objecte del projecte aprovat en el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible.

3.7 Amb una freqüència semestral la Intervenció General ha de dur a terme també un control financer sobre el compliment de la finalitat de les transferències o les ajudes corresponents als projectes finançats, els pagaments dels quals hagin tingut lloc en el semestre anterior. Aquest control es podrà estendre tant a la revisió de la documentació justificativa presentada com a la materialitat del projecte executat, per poder determinar el compliment de les condicions que estableix la normativa reguladora de la concessió de l’ajuda i la resta de normativa aplicable; la utilització i l’aplicació correctes dels fons, i la realitat i regularitat de les operacions finançades.

4. Regles particulars per a la tramitació que ha de dur a terme la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme dels expedients de despesa de transferència a favor de l’ATB amb càrrec als crèdits de la secció 37 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma

4.1 La Unitat de Gestió Econòmica de la Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme ha de tramitar els expedients de despesa de transferència a favor de l’ATB, amb abast pluriennal, si s’escau, els quals han de ser objecte de fiscalització prèvia de la Intervenció General, amb càrrec als crèdits de la secció 37 de la classificació orgànica dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de cada exercici, per l’import total dels projectes que s’han aprovat en el marc del Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible i que els ha de gestionar aquest ens, segons el que estableix l’apartat 2 de la disposició addicional desena de la Llei 13/2017. Un cop que s’hagin fiscalitzat de conformitat, si s’escau, els expedients esmentats, s’han de tramitar els documents comptables d’execució del pressupost de despeses AD corresponents.

4.2 Un cop que la Intervenció Delegada de la Conselleria hagi validat els documents comptables d’execució del pressupost de despeses AD esmentats en el punt 4.1 anterior, la Unitat de Gestió Econòmica ha d’anotar els documents comptables OP a favor de l’ATB per l’import total de l’anualitat corrent, per les quanties individuals que li indiqui la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, amb càrrec als documents AD. Quan la Intervenció Delegada de la Conselleria hagi validat aquests documents comptables OP, la Direcció General esmentada els expedirà.

4.3 Una vegada que la Intervenció General hagi emès els informes de control sobre les propostes de pagament que l’ATB hagi tramès a aquest centre de control, de conformitat amb el procediment que es descriu en l’apartat 3 anterior d’aquesta Instrucció, si no s’hi posen de manifest incidències; o en el supòsit que s’hagi rectificat la documentació que forma l’expedient, segons els criteris de la Intervenció; o bé, en el cas que el Consell de Govern n’hagi autoritzat la tramitació, malgrat les incidències que hagi detectat la Intervenció General, l’ATB ha de sol·licitar a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni els fons necessaris per poder dur a terme els pagaments que correspongui a favor dels perceptors quan així ho hagi aprovat l’òrgan competent de l’ATB.

4.4 Així mateix, en el cas en què la resolució que hagi dictat l’òrgan competent de l’ATB que aprovi la transferència o la concessió de l’ajuda hagi previst excepcionalment el pagament anticipat, l’ATB ha de sol·licitar a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni el lliurament dels fons necessaris per poder dur a terme aquest pagament.

4.5 Quan la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni hagi transferit els fons a favor de l’ATB, aquest ens ha de dur a terme el pagament material de les transferències o les ajudes corresponents a favor dels ens que en siguin beneficiaris.

4.6 L’ATB ha de fer el seguiment adequat i el registre comptable de tots els actes que es derivin de la gestió economicofinancera del Fons per afavorir el turisme sostenible. Igualment, ha de fer servir un compte bancari específic, separat de la resta de la seva gestió, mitjançant el qual es durà el control de les operacions de cobrament i pagament que es derivin de la gestió d’aquest Fons.

5. Regles particulars per a la tramitació dels expedients de modificació pressupostària i dels expedients de despesa que s’han d’aprovar quan l’Administració de la Comunitat Autònoma o un organisme autònom sigui el que hagi d’executar els projectes finançats amb el Fons per afavorir el turisme sostenible

5.1 Un cop que l’ATB hagi aprovat els expedients de transferència a favor de les seccions pressupostàries dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma que hagin d’executar els projectes, la Intervenció General ha d’anotar el reconeixement de dret en els pressuposts d’ingressos de la Comunitat Autònoma.

D’aquesta manera, la Direcció General de Pressuposts i Finançament podrà tramitar centralitzadament els expedients de generació de crèdit en cada una de les partides de les seccions pressupostàries amb càrrec a les quals s’hagin d’executar els projectes esmentats, que tendran sempre la consideració de despeses amb finançament afectat i així estaran codificades separadament d’acord amb el que estableix l’apartat 2 de la disposició addicional desena de la Llei 13/2017.

5.2 Les secretaries generals de les seccions pressupostàries, una vegada que disposin dels crèdits en els seus pressuposts de despeses que s’hagin generat d’acord amb el que indica el punt 5.1 anterior, han de tramitar els expedients de despesa per tal d’executar els projectes que els correspongui en cada cas.

5.3 Els òrgans directius i els serveis tècnics competents de cada secció pressupostària han de dur a terme el seguiment adequat de l’execució dels expedients de despesa i dels projectes que en constitueixen el seu objecte, per tal de poder presentar-los davant els òrgans competents de l’ATB i sol·licitar la transferència de fons a favor de l’Administració de la Comunitat Autònoma pels seus imports.

5.4 Quan l’ATB hagi donat la conformitat a la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 5.3 anterior, i una vegada que la Intervenció General de la Comunitat Autònoma hagi emès els informes de control financer, d’acord amb el procediment que es descriu en l’apartat 3 d’aquesta Instrucció, ha d’aprovar el pagament de la transferència a favor del perceptor, i sol·licitar, si s’escau, a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni que li trameti els fons necessaris per fer efectiu el pagament.

5.5 La Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, un cop rebuda cada una de les sol·licituds de fons, d’acord amb el que s’indica en els punts 4.4 i 5.4 d’aquesta Instrucció, ha d’anotar centralitzadament en els documents OP que estiguin pendents de pagament a favor de l’ATB els descomptes corresponents als imports que resten pendents d’ingressar a favor de l’Administració de la Comunitat Autònoma per tal de poder datar els drets reconeguts en els pressuposts d’ingressos que es varen comptabilitzar en el seu moment, conforme amb el que indica el punt 5.1 d’aquest apartat.

5.6 Els organismes autònoms amb pressupost propi han d’aplicar el mateix procediment.

6. Efectes

Aquesta Instrucció produeix efectes l’endemà d’haver-se signat, sens perjudici de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 26 de febrer de 2018

La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques
Catalina Cladera i Crespí


ANNEX 1
Memòria justificativa, proposta de resolució i Resolució del director gerent de l’Agència del Turisme de les Illes Balears, per la qual s’atorga una ajuda a
(nom_beneficiari) per al projecte (núm._projecte i nom_projecte -el de l’annex 1 ACG20oct2017-) per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017

Antecedents

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, va crear un nou tribut, amb caràcter  finalista, mitjançant l’afectació dels ingressos que es recaptessin per a inversions vinculades, amb el desenvolupament i la protecció mediambiental, i amb el turisme sostenible, el qual comptava ja amb antecedents, aquí i fora de les illes.

Amb aquesta Llei es creà el Fons per afavorir el turisme sostenible —que s’havia de nodrir del producte de la recaptació d’aquest nou tribut—, i es creà també la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible (en endavant, Comissió), la qual elabora un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixa els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial. Aquesta Llei fou seguida pel Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible.

Amb la finalitat d’impulsar un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag de les Illes Balears, s’aprovà la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, la qual crea, en l’article 19, segons la darrera versió atorgada per la disposició final quarta de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, el fons per afavorir el turisme sostenible com a instrument de finançament, total o parcial, d’inversions i altres despeses que, en execució dels projectes que s’aprovin, es destinin a les actuacions següents:

  1. Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí
  2. Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa
  3. Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural
  4. Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l’àmbit turístic
  5. Millora de la formació i la qualitat de l’ocupació. Foment de l’ocupació en temporada baixa.
  6. Actuacions en polítiques d’habitatge destinades a fomentar l’accés a l’habitatge, i especialment el lloguer social, amb criteris de sostenibilitat energètica.

La Llei estableix també que, dins el conjunt d’aquestes actuacions, s’han de prioritzar els projectes de caràcter mediambiental que formin part de les actuacions a què fa referència la lletra a anterior i que, en tot cas, els projectes que s’aprovin en el marc de qualsevol de les actuacions a què fan referència les lletres anteriors han de ser sostenibles des del punt de vista ambiental, social i econòmic.

Aquest Fons es nodreix de la recaptació total de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears.

L’article 20 de la Llei 2/2016, de 30 de març, crea la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, a la qual correspon proposar els projectes que s’han d’executar amb càrrec al Fons per afavorir el turisme sostenible a què fa referència l’article anterior a partir dels projectes que presentin les administracions públiques que formin part de la Comissió, directament o a través de les associacions que les representen segons els casos, i també la resta d’entitats que formin part de la Comissió sempre que, en aquest darrer cas, aquestes entitats comptin amb el vistiplau de l’administració que s’hagi de fer càrrec del projecte.

La Llei preveu que per mitjà d’un decret s’han de determinar la composició, les competències i el règim de funcionament d’aquesta Comissió. Aquest decret és el Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible que dedica el títol IV a la regulació de la Comissió esmentada, que es configura com un òrgan consultiu i de proposta del Govern de les Illes Balears, sense personalitat jurídica pròpia, que s’integra en la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, de la qual depèn orgànicament.

La Comissió va elaborar el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible que fixà els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial. Posteriorment, el dia 7 de juliol de 2017, el Consell de Govern va aprovar l’Acord pel qual es ratifica el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2017, aprovat anteriorment  per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, BOIB núm. 83, de 8 de juliol.

Aquest Pla fixava com a objectius prioritaris:

1. L’adquisició o la rehabilitació d’espais emblemàtics, d’elevat valor ambiental o cultural, amb especial esment a la recuperació i la revaloració del patrimoni històric i cultural, tot considerant que 2018 s’ha declarat Any Europeu del Patrimoni Cultural.

2. Les activitats lligades a la diversificació del model econòmic i els projectes de formació de capital humà, R+D+I i transició energètica.

3. Protecció i recuperació del medi natural, i millora de les infraestructures hidràuliques i del cicle de l’aigua de les illes Balears.

Tot això, sense perjudici que tots els projectes de caràcter mediambiental han de ser considerats prioritaris de conformitat amb allò que disposa l’article 19.3 de la Llei 2/2016, de 30 de març. Així mateix, aquest Pla establia la possibilitat de presentació de qualsevol projecte dels previstos en l’article 19.3 de la citada Llei.

El Pla va establir un període per presentar sol·licituds relatives a projectes que acabava el 4 d’agost de 2017.

L’article 53 del Decret 35/2016 disposa que la Comissió ha de seleccionar els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al Fons per afavorir el turisme sostenible, de conformitat amb els paràmetres específics, si s’escau i en el marc del que estableix l’article 19 de la Llei 2/2016, aprovi el Ple de la Comissió, i d’acord amb una relació de criteris generals que a manera de resum són els següents:

  • Increment de la valoració en els projectes sotmesos prèviament a un procés de participació ciutadana
  • Major valoració pels projectes amb menor cost de manteniment i despesa recurrent, i en general als més econòmics i productius des dels punt de vista dels principis d’eficiència i eficàcia en la despesa pública
  • S’han de prioritzar els projectes susceptibles d’execució immediata, i els que no requereixin actuacions d’altres administracions o particulars aliens al projecte susceptibles de retardar l’execució, i
  • Prioritzar els projectes que siguin més urgents per raons objectives d’interès públic.

L’article 51.2 del Decret 35/2016 disposa que l’aplicació dels recursos del Fons s’ha de fer d’una manera proporcional al pes de cada illa en el conjunt de l’arxipèlag i a les necessitats efectives de cada illa respecte les actuacions prioritàries susceptibles de ser finançades. L’apartat 3 del mateix article conté uns percentatges per illa amb caràcter de màxims i mínims.

L’apartat 4 de l’article 20 de la Llei 2/2016 disposa que el conseller o la consellera competent en matèria de turisme ha d’elevar les propostes de la Comissió al Consell de Govern perquè les aprovi. Un cop aprovades, s’han d’executar mitjançant els instruments jurídics que es considerin més adequats a cada projecte, i s’ha de donar publicitat general de l’aprovació i l’execució mitjançant un lloc web específic.

En data ********* l’entitat va presentar una sol·licitud d’ajuda per import de ******€ per finançar el (núm._projecte i nom_projecte -el de l’annex 1 ACG20oct2017-), amb un pressupost de ******€.

El 16 d’octubre de 2017, a proposta del Comitè Executiu, el Ple de la Comissió va aprovar la selecció dels projectes per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponents al Pla Anual 2017, que consten en la relació que s’annexà al Consell de Govern de 20 d’octubre, a instància del conseller d’Innovació, Recerca i Turisme.

El 20 d’octubre de 2017, el Consell de Govern va adoptar els acords següents:

  • Aprovar la proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes susceptibles de ser finançats amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017, que constaven en una relació annexada. Indicava, no obstant aquest punt, que cadascun dels projectes aprovats estaria sotmès al procediment administratiu que fos aplicable en cada cas, i a la normativa economicofinancera que li fos aplicable en la gestió dels pressuposts de despeses.
  • Els instruments jurídics que articulin cada projecte especificaran l’obligació que en el desenvolupament d’aquest es faci una publicitat adequada sobre que el finançament es du a terme amb el Fons per afavorir el turisme sostenible.
  • Finalment, ordena la publicació d’aquest Acord i la relació annexa en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web específic que preveu l’article 20.4 de la Llei 2/2016; la qual cosa es feu l’endemà, el 21 d’octubre de 2017, en el BOIB núm. 129.

En els casos que ens afecta, en relació amb el beneficiari, fou aprovat el projecte següent, inclòs en l’annex esmentat:

Actuació/projecte

Entitat

Total

Article 19.3 a

Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.

nom_projecte_amb_explicació

nom

Import en  €

Article 19.3 b

Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.

nom_projecte_amb_explicació

nom

Import en  €

Article 19.3 c

Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.

nom_projecte_amb_explicació

nom

Import en  €

Article 19.3 d

Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l’àmbit turístic.

nom_projecte_amb_explicació

nom

Import en  €

Article 19.3 e

Millora de la formació i la qualitat de l’ocupació. Foment de l’ocupació en temporada baixa.

nom_projecte_amb_explicació

nom

Import en  €

Article 19.3 f

Inversió en rehabilitació d’habitatges destinats a lloguer social amb criteris de sostenibilitat energètica.

nom_projecte_amb_explicació

nom

Import en  €

En relació amb el projecte esmentat, la Direcció Adjunta de l’Agència del Turisme de les Illes Balears (en endavant ATB) considera necessària la dotació d’aquest pressupost, per al beneficiari indicat, perquè aquesta pugui desenvolupar i finançar les despeses derivades del projecte, el termini d’execució del qual s’indica en la seva memòria presentada.

L’objecte d’aquest projecte és: nom_projecte_amb_explicació, i que es detalla a continuació:

Entitat:                                                     nom_beneficiari

Número de l’expedient del projecte:         núm._projecte

Nom del projecte:                                    nom_projecte

Inversió total del projecte:                        import_total_projecte

Inversió total sol·licitada:                          import_total_demanat_projecte

Inversió total concedida:                          import_total_concedit_projecte

En la Memòria relativa als projectes per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017, la qual per un error es publicà en el BOIB núm. 147 de 2 de desembre de 2017 mitjançant l’Acord del Consell de Govern d’1 de desembre de 2017 que ordena aquesta publicació, s’indica el següent: “La convocatòria obria la possibilitat de presentar projectes amb caràcter pluriennal, motiu pel qual 33 dels 62 projectes nous seleccionats s’estenen més enllà d’un exercici pressupostari i es proposa que s’adjudiquin amb caràcter pluriennal i que es financin amb càrrec al Fons de 2018 i d’exercicis posteriors. Aquesta proposta suposa compromisos de finançament de 64.322.023 € per convocatòries posteriors...”.

L’Acord del Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017, pel qual s’aprova la proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponents al Pla Anual de 2017, BOIB núm. 129 de 21 d’octubre, va aprovar el finançament del (núm._projecte i nom_projecte -el de l’annex 1 ACG20oct2017-), per un import de import_2018_€, a càrrec de l’exercici pressupostari 2018.

I a càrrec del Fons de 2018 i d’exercicis posteriors, aprova un finançament per un import de:

  • Anualitat 2019:         ******€
  • Anualitat 2020:         ******€
  • Anualitat 2021:         ******€
  • Anualitat 2022:         ******€
  • Total ajuda:               ******€

Les aportacions d’exercicis futurs s’han de dur a terme condicionades a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts de l’ATB, amb càrrec als capítols pressupostaris que prevegin els pressuposts corresponents.

En el Pla es disposa que la Comissió delega en l’ATB les tasques de seguiment i avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern. L’ATB ha d’establir els mecanismes de seguiment i avaluació que permetin comprovar el grau de compliment en la implantació de les actuacions i n’ha de mantenir informada la Comissió.

La Llei 13/2017, de 29 de desembre, dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2018, preveu en la disposició addicional desena, gestió dels recursos corresponents al Fons per afavorir el turisme sostenible, el següent:

1. Correspon a l'Agència de Turisme de les Illes Balears la gestió dels recursos integrants del fons per afavorir el turisme sostenible i, amb això, el lliurament dels fons a les entitats promotores dels projectes que s'aprovin en el marc del pla anual d'impuls del turisme sostenible. Aquests fons, en tot cas, tindran el caràcter de finançament afectat a les despeses corresponents a aquests projectes, inclosos aquells en què l'entitat promotora sigui la mateixa Administració de la Comunitat Autònoma, que generarà els crèdits adients en les seccions pressupostàries que els hagin d'executar, d'acord amb l'article 59 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma.

2. A aquest efecte, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de transferir prèviament a l'Agència de Turisme de les Illes Balears els recursos corresponents mitjançant l'execució dels crèdits de la secció 37 del pressupost de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

3. La Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de dur a terme el control financer permanent de l'activitat economicofinancera que es derivi de la gestió d'aquests fons, d'acord amb el que preveu l'article 15.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La Llei 13/2017, de 29 de desembre, dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2018, preveuen els crèdits següents a l’ATB per als projectes per finançar amb l’impost del turisme sostenible; en el capítol IV, transferències corrents, un import de 10.789.668 €; en el capítol VII, transferències de capital, un import de  53.898.270 €; en total un import de 64.687.938 €.

L’article 2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (en endavant, TRLS), defineix les subvencions com qualsevol disposició dinerària que compleixi els requisits següents:

  1. Que es dugui a terme sense contraprestació directa dels beneficiaris.
  2. Que se subjecti al compliment d’un determinat objectiu, l’execució d’un projecte, la realització d’una activitat, l’adopció d’un comportament singular, ja fets o per fer, o la concurrència d’una situació, amb el deure del beneficiari de complir les obligacions materials i formals establertes.
  3. Que el projecte, l’acció, la conducta o la situació finançada tenguin per objecte el foment d’una activitat d’utilitat pública o d’interès social, o de promoció d’una finalitat pública.

En l’apartat 3 de l’article 4 d’aquest TRLS s’estableix que els ajuts inherents al finançament de determinats projectes d’actuació en el marc dels plans anuals del turisme sostenible a què es refereix la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, s’han de regir per les disposicions que sobre això contenguin els plans anuals corresponents i, supletòriament, per les normes d’aquest Text refós aplicables a les subvencions de concessió directa.

L’article 7.1 c del TRLS estableix que no s’han d’aplicar els principis de publicitat i concurrència “excepcionalment, quan per les característiques especials del beneficiari o de l’activitat subvencionada no sigui possible, objectivament, promoure’n la concurrència pública, com també quan s’acreditin raons d’interès  públic, social, econòmic o humanitari, o qualsevol altra raó degudament justificada que dificultin aquesta concurrència”. Al respecte, l’article 8.1 b del TRLS disposa que són òrgans competents per a la concessió de subvencions en les entitats de dret públic dependents els òrgans de direcció d’aquestes entitats, d’acord amb la seva normativa reguladora, amb l’autorització prèvia de l’òrgan col·legiat superior de l’entitat en el cas de les subvencions a què es refereix l’article 7.1 c.

L’excepció als principis de publicitat i concurrència de la subvenció està degudament justificada d’acord amb l’article 7.1 c del TRLS atès que es tracta d’una ajuda per al (núm._projecte i nom_projecte) seleccionat per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible al Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible i aprovat pel Consell de Govern, en la sessió duta a terme el 20 d’octubre de 2017.

En data ****** la presidenta de l’ATB per delegació del Consell de Direcció de 26 de febrer de 2018 ha autoritzat la concessió de les ajudes directes corresponents, relatives als projectes aprovats per Acord de Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017, que s’havien de formalitzar amb aquest instrument jurídic.

Atesa la resolució de la presidenta de l’ATB d’1 de febrer de 2018, amb l'aprovació prèvia del Consell de Direcció, de delegació de signatura en el director gerent de l'ATB dels actes relatius a la gestió de l’ATB dels crèdits provinents de la secció 37 del pressupost de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per finançar els projectes de l’impost de turisme sostenible.

En les ajudes de més de 500.000 € i d’acord amb el que preveu l’article 15 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les Illes Balears, el 16 de febrer de 2018 el Consell de Govern ha autoritzat la despesa.

De conformitat amb l’article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, el beneficiari podrà sol·licitar el pagament de l’ajuda abans de la comprovació de la documentació justificativa de l’ATB, sempre que quedi degudament acreditat que no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l’activitat susceptible d’ajuda i hagi presentat la justificació parcial o total en els termes que s’estableix en aquesta Resolució.

(NOTA: en el cas de concorre aquestes circumstàncies i tractar-se d’una bestreta superior al 75 %, cal indicar expressament la data en què el Consell de Govern l’ha autoritzada)

Ha quedat acreditat que el beneficiari està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, davant l’Administració General de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica i de l’ATB.

Fonaments de dret

  1. La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  2. La Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018.
  3. El Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts, en l’article 36 regula les aportacions a empreses públiques i altres ens.
  4. Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible (BOIB núm. 42, de 2 d’abril).
  5. Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible (BOIB núm. 81, de 25 de juny).
  6. Els acords del Consell de Govern de 7 de juliol de 2017 (BOIB núm. 83, de 8 de juliol), l’Acord del Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017 (BOIB núm. 129 de 21 d’octubre) i l’Acord del Consell de Govern d’1 de desembre de 2017 (BOIB núm. 147 de 2 de desembre).
  7. L’Acord del Consell de Govern de 16 de febrer de 2018 pel qual s’estableixen diverses mesures en l’àmbit de la gestió del Fons per afavorir el turisme sostenible i la Instrucció XXXX de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques per la qual es despleguen determinats aspectes sobre la tramitació i el procediment de control dels expedients de despesa que es financen amb el Fons per afavorir el turisme sostenible.
  8. El Decret legislatiu, 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Proposta de resolució

Propòs al director gerent que dicti una resolució en els termes següents:

1. Concedir una ajuda a (nom_beneficiari), amb NIF (núm._NIF) per cobrir les despeses derivades de l’execució del projecte (nom_projecte), per un import de (import_total_en_euros) finançat pel Fons d’impuls al turisme sostenible, a càrrec del pressupost de l’ATB.

2. Autoritzar i disposar una despesa màxima de (import total en lletres i en xifres) a favor de l’entitat (nom_beneficiari i NIF) amb càrrec als  capítols pressupostaris del pressupost de l’ATB:

A càrrec del Pla Anual 2017, pressupost de 2018 de l’ATB, la quantia de:

Total

Capítol 4

transferències corrents

Capítol 7

 transferències de capital

import_total_2018_€

import_cap.4_2018_€

import_cap.7_2018_€

I a càrrec del Fons de 2018 i d’exercicis posteriors, aprova un finançament per un import de:

Total

Capítol 4

 transferències corrents

Capítol 7

transferències de capital

import_total_2019_€

import_cap.4_2019_€

import_cap.7_2019_€

import_total_2020_€

import_cap.4_2020_€

import_cap.7_2020_€

import_total_2021_€

import_cap.4_2021_€

import_cap.7_2021_€

import_total_2022_€

import_cap.4_2022_€

import_cap.7_2022_€

import_total_TOTAL_€

import_cap.4_TOTAL_€

import_cap.7_TOTAL_€

Les aportacions d’exercicis futurs s’han de dur a terme condicionades a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts de l’ATB, amb càrrec als capítols pressupostaris que prevegin els pressuposts corresponents.

3. Reconèixer l’obligació i proposar el pagament d’una despesa de XXX € a favor de (nom_beneficiari i NIF), de la bestreta sol·licitada i autoritzada per Acord de Consell de Govern per finançar les operacions de corrent i/o capital pròpies del projecte indicat, amb càrrec als capítols pressupostaris esmentats en l’epígraf anterior de l’ATB.

(NOTA: aquest dispositiu exclusivament constarà en la resolució de concessió si abans de dictar-la s’ha comprovat que el beneficiari no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l’activitat susceptible d’ajuda, ha presentat les factures i la justificació parcial o total en els termes que s’estableix en aquesta resolució i el Consell de Govern ha autoritzat la bestreta, si pertoca.)

4. Establir les condicions següents en relació amb l’ajuda:

a)  Aquest import es considera com a màxim i s’ha de regularitzar en el cas que es produeixi una baixa d’adjudicació en la licitació de l’objecte de la concessió, mitjançant una resolució de l’òrgan competent i tramitant els ajust comptables que correspongui. A tal efecte, el beneficiari haurà de notificar a l’ATB, mitjançant un certificat emès pel secretari de l’entitat local, la raó social de l’adjudicatari, l’import d’adjudicació, amb IVA i sense IVA, amb indicació expressa sobre si l’IVA és deduïble pel beneficiari, en un termini d’un mes, comptador des de la data de formalització del contracte. No serà objecte de finançament l’import de l’IVA que sigui deduïble. Tampoc seran objecte d’ajuda els imports derivats d’una modificació i/o complementaris del contracte, o de la certificació final d’obres o liquidació del contracte.

b)  L’entitat ha de complir les obligacions dels beneficiaris establertes en l’article 11 del TRLS. Així mateix haurà de complir les obligacions imposades en el Pla Anual 2017, entre aquestes, la de donar publicitat a la contribució financera del Fons per afavorir el turisme sostenible. Les mesures de publicitat han de complir amb els requisits d’imatge corporativa que proporcionarà l’ATB.

c)  Termini per executar l’activitat objecte de l’ajuda: són susceptibles d’ajuda les activitats dutes a terme des ******  fins ****** (l’article 1 del capítol III del Pla Anual 2017 preveu que es poden finançar actuacions ja iniciades o bé per iniciar). En el cas que sigui una activitat que encara no s’ha iniciat, i d’acord amb el capítol XII del Pla Anual 2017, el termini per iniciar-ne l’execució és d’un any, comptador des de la data de la concessió. No obstant això, es podrà concedir pròrroga d’ambdós terminis sempre que concorrin circumstancies que ho justifiquin, i se sol·liciti amb un termini previ de 3 mesos i per un màxim de 36 mesos.

d)  De conformitat amb el que disposa l’article 42 del TRLS que regula la comprovació de les subvencions, en el cas que sigui una ajuda de capital superior a 300.000 €, l’ATB ha de comprovar materialment la inversió que hagi fet i rebut el beneficiari, i ha d’aixecar una acta o fer un informe de comprovació material. Aquest acte de comprovació s’ha de dur a terme en el moment de liquidació o pagament final de l’ajuda i s’ha de comunicar a la Intervenció General perquè pugui assistir si així ho considera.

e)  Totes les actuacions esmentades estan detallades i especificades en el Manual de gestió de l’execució i justificació dels projectes finançats amb càrrec al Fons per afavorir el turisme sostenible – Pla Anual 2017, el qual, juntament amb altres documents, són a disposició de les entitats interessades en el web de l’ATB.

5. Regular el règim de justificació

  1. La justificació del compliment de les condicions imposades en l’acte de concessió, com també el cost, s’ha de fer mitjançant un compte justificatiu. La justificació ha d’abastar la realització completa de l’activitat i el seu cost total. Cal tenir present la disposició addicional tercera del TRLS, introduïda per la Llei 13/2017, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2018, que permet la justificació mitjançant un certificat i un informe de la Intervenció, sempre que s’hagi subscrit conveni de col·laboració.
  2. A mesura que s’executi el projecte, el beneficiari podrà presentar el compte justificatiu parcial, que ha d’incloure el certificat, si escau, la factura i el pagament d’aquesta, a l’efecte que puguin fer-se els pagaments parcials corresponents. La documentació justificativa parcial remesa, ha de formar part del compte justificatiu final, al qual se l’ha d’incorporar.
  3. En el compte justificatiu final s’ha d’incloure la relació dels justificants imputats i  la documentació acreditativa de les despeses i del seu pagament.  D’acord amb l’article 2 del capítol XIII del Pla Anual 2017, el beneficiari ha de presentar també un informe tècnic de l’estat d’execució de les actuacions objecte de finançament i un certificat d’obligacions reconegudes, emès per l’interventor (o òrgan equivalent dels beneficiaris) en què constin la realització de les actuacions i l’import corresponent. També s’ha d’adjuntar memòria descriptiva i fotogràfica de les activitats que s’han dut a terme. Només es consideren despeses elegibles les meritades des de ******  fins ****** i pagades abans que acabi el termini de justificació. El compte justificatiu final i la resta de documentació s’ha de presentar en un termini màxim de 6 mesos des de l’acabament de les actuacions.
  4. Igualment s’ha de certificar que s’ha aplicat la normativa vigent en matèria de contractació pública en la selecció de l’empresa o les empreses que han fet l’activitat susceptible d’ajuda.
  5. En concret per tal que l’ATB pugui realitzar les tasques de seguiment i avaluació de l’execució dels projectes, els beneficiaris han de presentar de manera trimestral i telemàticament la documentació següent:

1r. Un informe tècnic conformat per la documentació següent:

Projectes que prevegin licitacions públiques:

  • Enllaç a l’anunci de licitació
  • Plecs de clàusules administratives particulars
  • Plecs de prescripcions tècniques
  • Contracte formalitzat
  • En el cas de contractes d’obres el Projecte d’Execució Material (PEM) i les corresponents certificacions amb les seves factures abonades
  • En el cas de la resta de tipus de contractes, informe de realització o subministrament i les factures abonades.

Projectes que prevegin adquisicions:

  • Escriptures de l’objecte de l’adquisició
  • Documentació relativa a notaries i Registre de la Propietat per a l’adquisició
  • Justificants del pagament dels imposts relatius a l’adquisició
  • Factures abonades.

Projectes derivats de convocatòries de subvencions:

  • Convocatòria de la subvenció
  • Resolució de l’aprovació/concessió de la subvenció
  • Pagament de la subvenció
  • Justificació de l’execució total del projecte objecte de la subvenció

2n. En tots els casos, en l’informe tècnic esmentat s’ha de documentar, de la forma que determini l’ATB, l’obligació d’haver donat publicitat a la contribució financera del Fons per afavorir el turisme sostenible.

f. La relació esmentada en la lletra e es podrà modificar mitjançant comunicació de l’ATB.

6. Regular el règim de pagaments

REGLA GENERAL

  1. Una vegada s’hagi acreditat, en el termini corresponent, el compliment de la finalitat per a la qual s’ha atorgat l’ajuda i justificada la realització de l’activitat susceptible d’ajuda en els termes establerts, s’ha de reconèixer l’obligació d’abonar l’import assignat en la resolució de concessió i se n’ha de proposar el pagament.
  2. Amb caràcter general, l’ajuda es farà efectiva al beneficiari en un únic pagament. No obstant això, sempre que la naturalesa de l’actuació permeti desplegar-la per parts, es podrà autoritzar que s’abonin pagaments parcials que consistiran en el pagament fraccionat de l’import de l’ajuda per la quantia de la justificació presentada, tal com indica l’apartat 4 b d’aquesta Resolució.
  3. El pagament es farà mitjançant transferència bancària al compte corrent ****** del beneficiari, el qual s’haurà d’haver comunicat prèviament a l’ATB pels mitjans que aquesta indiqui.
  4. No podrà fer-se el pagament de l’ajuda mentre el beneficiari no estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social o sigui deutor de la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o de la mateixa ATB per deutes, vençuts, liquidats i exigibles, i ha de presentar una acreditació de tals extrems en el cas que el sol·licitant hagi denegat el consentiment per obtenir-los a l’ATB.

EXCEPCIÓ (el beneficiari no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l’activitat subvencionada, ha presentat les factures i la justificació parcial o total en els termes que s’estableix en aquesta resolució i el Consell de Govern ha autoritzat la bestreta, si pertoca)

Es faran pagaments parcials en concepte de bestreta, sempre que el beneficiari hagi presentat la justificació, tal com indica l’apartat 4 b d’aquesta Resolució, però sense necessitat de pagament del beneficiari, i prèviament a la revisió i l’informe, de conformitat, dels serveis tècnics de l’ATB.

7. Regular les conseqüències de l’incompliment o el compliment defectuós de l’activitat per a la qual s’atorgà l’ajuda i règim de pagaments

a) L’incompliment total de la finalitat per a la qual es va concedir l’ajuda, o de la realització de les despeses finançables, de l’obligació de justificació, de l’obligació de difusió publicitària, o de qualsevol altra causa de les compreses en l’article 44 del TRLS, donarà lloc al reintegrament de les quantitats percebudes, si escau, més els interessos de demora establerts amb caràcter general en la legislació de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, des del moment del pagament de l’ajuda fins a la data de la resolució per la qual s’acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi fet l’ ingrés si aquesta data és anterior.

b) Quan el compliment del beneficiari sigui, d’acord amb la documentació justificativa acceptada, d’almanco un 20 per cent del compliment total i acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels compromisos i de les condicions d’atorgament de l’ajuda, es tindrà en compte el criteri següent:

L’incompliment parcial de la finalitat per a la qual es va concedir l’ajuda, o de la realització de les despeses finançables, o de l’obligació de justificació, o de qualsevol altra causa de les compreses en l’article 44 del TRLS, donarà lloc al reintegrament, en el percentatge corresponent a la inversió no efectuada o no justificada, de les quantitats percebudes, si escau, més els interessos de demora establerts amb caràcter general en la legislació de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, des del moment del pagament de l’ajuda fins a la data de la resolució per a la qual s’acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi fet l’ingrés si aquesta data és anterior.

c) En el cas d’un incompliment superior al 20 per cent com s’indica en l’apartat 7 b, s’entendrà que existeix un incompliment total, el que comportarà les conseqüències previstes en l’apartat 7 a.

8. Establir el procediment de reintegrament

a) L’acte pel qual s’inicia el procediment de reintegrament ha d’indicar la causa que en determina l’inici, les obligacions incomplertes i l’import de l’ajuda afectada.

b) Un cop rebuda la notificació de l’inici del procediment de reintegrament, l’entitat interessada podrà presentar les al·legacions i documentació que estimi pertinents en un termini de 15 dies.

c) Correspon dictar la resolució de l’expedient a l’ATB i l’ha de notificar a l’entitat interessada en un termini de dotze mesos des de la data de l’acord d’iniciació. La resolució ha d’indicar quina és l’entitat obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa del reintegrament i l’import de l’ajuda per reintegrar juntament amb els interessos de demora.

d)  Aquest procediment es regeix per l’article 44 del TRLS, l’establert en la normativa que regula el Fons per afavorir el turisme sostenible i el que s’indica a aquesta Resolució.

9. Disposar l’exempció de responsabilitats

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es fa responsable de les actuacions de les entitats beneficiàries de les ajudes, ni dels danys i perjudicis que puguin sobrevenir com a conseqüència de les accions susceptibles d’ajuda en aquesta convocatòria.

10. Establir la responsabilitat i el règim sancionador

Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes estan sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador que s’estableix sobre infraccions en aquesta matèria en el títol V del TRLS.

11. Notificar aquesta Resolució a la persona interessada.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l’ATB, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Palma,  ******

La directora adjunta
Irene Moya Pais

Vist l’informe favorable de control financer permanent de la Intervenció General de ******, don el vistiplau i en dict resolució.

El director gerent
Jaume Alzamora Riera
Resolució de la presidenta de l’ATB d’1 de febrer, de delegació de signatura en el director gerent de l’ATB dels actes relatius a la gestió de l’ATB dels crèdits provinents de la secció 37 del pressupost de despeses de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per finançar els projectes de l’impost de turisme sostenible.

 

 

ANNEX 2
Memòria justificativa, proposta de resolució i resolució del director gerent de l’Agència del Turisme de les Illes Balears, per la qual s’atorga una transferència a
(nom_beneficiari) per al projecte (núm._projecte i nom_projecte -el de l’annex 1 ACG20oct2017-) per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017

Antecedents

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, va crear un nou tribut, amb caràcter  finalista, mitjançant l’afectació dels ingressos que es recaptessin per a inversions vinculades, amb el desenvolupament i la protecció mediambiental, i amb el turisme sostenible, el qual comptava ja amb antecedents, aquí i fora de les lles.

Amb aquesta Llei es creà el Fons per afavorir el turisme sostenible —que s’havia de nodrir del producte de la recaptació d’aquest nou tribut—, i es creà també la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible (en endavant, Comissió), la qual elabora un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial. Aquesta Llei fou seguida pel Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible.

Amb la finalitat d’impulsar un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag de les Illes Balears, s’aprovà la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, la qual crea, en l’article 19, segons la darrera versió atorgada per la disposició final quarta de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, el Fons per afavorir el turisme sostenible com a instrument de finançament, total o parcial, d’inversions i altres despeses que, en execució dels projectes que s’aprovin, es destinin a les actuacions següents:

  1. Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí
  2. Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa
  3. Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural
  4. Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l’àmbit turístic
  5. Millora de la formació i la qualitat de l’ocupació. Foment de l’ocupació en temporada baixa.
  6. Actuacions en polítiques d’habitatge destinades a fomentar l’accés a l’habitatge, i especialment el lloguer social, amb criteris de sostenibilitat energètica.

La Llei estableix també que, dins el conjunt d’aquestes actuacions, s’han de prioritzar els projectes de caràcter mediambiental que formin part de les actuacions a què fa referència la lletra a anterior i que, en tot cas, els projectes que s’aprovin en el marc de qualsevol de les actuacions a què fan referència les lletres anteriors han de ser sostenibles des del punt de vista ambiental, social i econòmic.

Aquest Fons es nodreix de la recaptació total de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears.

L’article 20 de la Llei 2/2016, de 30 de març, crea la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, a la qual correspon proposar els projectes que s’han d’executar amb càrrec al Fons per afavorir el turisme sostenible a què fa referència l’article anterior a partir dels projectes que presentin les administracions públiques que formin part de la Comissió, directament o a través de les associacions que les representen segons els casos, i també la resta d’entitats que formin part de la Comissió sempre que, en aquest darrer cas, aquestes entitats comptin amb el vistiplau de l’administració que s’hagi de fer càrrec del projecte.

L’apartat 4 de l’article 20 de la Llei 2/2016 disposa que el conseller o la consellera competent en matèria de turisme ha d’elevar les propostes de la Comissió al Consell de Govern perquè les aprovi. Un cop aprovades, s’han d’executar mitjançant els instruments jurídics que es considerin més adequats a cada projecte, i s’ha de donar publicitat general de l’aprovació i l’execució mitjançant un lloc web específic.

La Llei preveu que per mitjà d’un decret s’han de determinar la composició, les competències i el règim de funcionament d’aquesta Comissió. Aquest decret és el Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible que dedica el títol IV a la regulació de la Comissió esmentada, que es configura com un òrgan consultiu i de proposta del Govern de les Illes Balears, sense personalitat jurídica pròpia, que s’integra en la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, de la qual depèn orgànicament.

La Comissió va elaborar el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible que fixà els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial. Posteriorment, el 7 de juliol de 2017, el Consell de Govern va aprovar l’Acord pel qual es ratifica el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2017, aprovat anteriorment  per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, BOIB núm. 83, de 8 de juliol.

Aquest Pla fixava com a objectius prioritaris:

1. L’adquisició o la rehabilitació d’espais emblemàtics, d’elevat valor ambiental o cultural, amb especial esment a la recuperació i la revaloració del patrimoni històric i cultural, tot considerant que 2018 s’ha declarat Any Europeu del Patrimoni Cultural.

2. Les activitats lligades a la diversificació del model econòmic i els projectes de formació de capital humà, R+D+I i transició energètica.

3. Protecció i recuperació del medi natural, i la millora de les infraestructures hidràuliques i del cicle de l’aigua de les illes Balears.

Tot això, sense perjudici que tots els projectes de caràcter mediambiental han de ser considerats prioritaris de conformitat amb allò que disposa l’article 19.3 de la Llei 2/2016, de 30 de març. Així mateix, aquest Pla establia la possibilitat de presentació de qualsevol projecte dels previstos en l’article 19.3 de la citada Llei.

El Pla va establir un període per presentar sol·licituds relatives a projectes que acabava el 4 d’agost de 2017.

L’article 53 del Decret 35/2016 disposa que la Comissió ha de seleccionar els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al Fons per afavorir el turisme sostenible, de conformitat amb els paràmetres específics, si s’escau i en el marc del que estableix l’article 19 de la Llei 2/2016, aprovi el Ple de la Comissió, i d’acord amb una relació de criteris generals que a manera de resum són els següents:

  • Increment de la valoració en els projectes sotmesos prèviament a un procés de participació ciutadana
  • Major valoració pels projectes amb menor cost de manteniment i despesa recurrent, i en general als més econòmics i productius des dels punt de vista dels principis d’eficiència i eficàcia en la despesa pública
  • S’han de prioritzar els projectes susceptibles d’execució immediata, i els que no requereixin actuacions d’altres administracions o particulars aliens al projecte susceptibles de retardar l’execució, i
  • Prioritzar els projectes que siguin més urgents per raons objectives d’interès públic.

L’article 51.2 del Decret 35/2016 disposa que l’aplicació dels recursos del Fons s’ha de fer d’una manera proporcional al pes de cada illa en el conjunt de l’arxipèlag i a les necessitats efectives de cada illa respecte de les actuacions prioritàries susceptibles de ser finançades. L’apartat 3 del mateix article conté uns percentatges per illa amb caràcter de màxims i mínims.

L’article 2.3 c del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, indica que les aportacions dineràries a favor d’entitats autònomes, empreses públiques i consorcis sotmesos a l’ordenament autonòmic i fundacions del sector públic autonòmic destinades a finançar l’activitat d’aquests ens dins l’àmbit de les seves funcions, no tenen la consideració de subvenció.

En data ****** l’entitat va presentar una sol·licitud de finançament per import de ******€ per al projecte (núm._projecte i nom_projecte -el de l’annex 1 ACG20oct2017-), amb un pressupost de ******€.

El 16 d’octubre de 2017,  a proposta del Comitè Executiu, el Ple de la Comissió va aprovar la selecció dels projectes per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponents al Pla Anual 2017, que consten en la relació que s’annexà al Consell de Govern de 20 d’octubre, a instància del conseller d’Innovació, Recerca i Turisme.

El 20 d’octubre de 2017, el Consell de Govern va adoptar els acords següents:

  • Aprovar la proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes susceptibles de ser finançats amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017, que constaven en una relació annexada. Indicava, no obstant aquest punt, que cadascun dels projectes aprovats estaria sotmès al procediment administratiu que fos aplicable en cada cas, i a la normativa economicofinancera que li fos aplicable en la gestió dels pressuposts de despeses.
  • Els instruments jurídics que articulin cada projecte especificaran l’obligació que en el desenvolupament d’aquest es faci una publicitat adequada sobre que el finançament es du a terme amb el Fons per afavorir el turisme sostenible.
  • Finalment, ordena la publicació d’aquest Acord i la relació annexa en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web específic que preveu l’article 20.4 de la Llei 2/2016; la qual cosa es feu l’endemà, el 21 d’octubre de 2017, en el BOIB núm. 129.

En els casos que ens afecta, en relació amb el beneficiari, fou aprovat el projecte següent, inclòs en l’annex esmentat:

Actuació/projecte

Entitat

Total

Article 19.3 a

Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.

nom_projecte

nom

Import en  €

Article 19.3 b

Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.

nom_projecte

nom

Import en  €

Article 19.3 c

Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.

nom_projecte

nom

Import en  €

Article 19.3 d

Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l’àmbit turístic.

nom_projecte

nom

Import en  €

Article 19.3 e

Millora de la formació i la qualitat de l’ocupació. Foment de l’ocupació en temporada baixa.

nom_projecte

nom

Import en  €

Article 19.3 f

Inversió en rehabilitació d’habitatges destinats a lloguer social amb criteris de sostenibilitat energètica.

nom_projecte

nom

Import en  €

En relació amb el projecte esmentat, la Direcció Adjunta de l’Agència del Turisme de les Illes Balears (en endavant ATB) considera necessària la dotació d’aquest pressupost, per al beneficiari indicat, perquè aquesta pugui desenvolupar i finançar les despeses derivades del projecte, el termini d’execució del qual s’indica en la seva memòria presentada.

L’objecte d’aquest projecte és: nom_projecte_amb_explicació, i que es detalla a continuació:

Entitat:                                                     nom_beneficiari

Número de l’expedient del projecte:         núm._projecte

Nom del projecte:                                    nom_projecte

Inversió total del projecte:                        import_total_projecte

Inversió total sol·licitada:                          import_total_demanat_projecte

Inversió total concedida:                          import_total_concedit_projecte

En la Memòria relativa als projectes per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017, la qual per un error es publicà en el BOIB núm. 147 de 2 de desembre de 2017 mitjançant l’Acord del Consell de Govern d’1 de desembre de 2017 que ordena aquesta publicació, s’indica el següent: “La convocatòria obria la possibilitat de presentar projectes amb caràcter pluriennal, motiu pel qual 33 dels 62 projectes nous seleccionats s’estenen més enllà d’un exercici pressupostari i es proposa que s’adjudiquin amb caràcter pluriennal i que es financin amb càrrec al Fons de 2018 i d’exercicis posteriors. Aquesta proposta suposa compromisos de finançament de 64.322.023 € per convocatòries posteriors...”.

L’Acord del Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017, pel qual s’aprova la proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponents al Pla Anual de 2017, BOIB núm. 129 de 21 d’octubre, va aprovar el finançament del (núm._projecte i nom_projecte -el de l’annex 1 ACG20oct2017-), per un import de import_2018_€, a càrrec de l’exercici pressupostari 2018.

I a càrrec del Fons de 2018 i d’exercicis posteriors, aprova un finançament per un import de:

Anualitat 2019:                   ******€

Anualitat 2020:                   ******€

Anualitat 2021:                   ******€

Anualitat 2022:                   ******€

Total transferència:              ******€

Les aportacions d’exercicis futurs s’han de dur a terme condicionades a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts de l’ATB, amb càrrec als capítols pressupostaris que prevegin els pressuposts corresponents.

En el Pla es disposa que la Comissió delega en l’ATB les tasques de seguiment i avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern. L’ATB ha d’establir els mecanismes de seguiment i avaluació que permetin comprovar el grau de compliment en la implantació de les actuacions i n’ha de mantenir informada la Comissió.

La Llei 13/2017, de 29 de desembre, dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2018, preveu en la disposició addicional desena, gestió dels recursos corresponents al Fons per afavorir el turisme sostenible, el següent:

  1. Correspon a l'Agència de Turisme de les Illes Balears la gestió dels recursos integrants del fons per afavorir el turisme sostenible i, amb això, el lliurament dels fons a les entitats promotores dels projectes que s'aprovin en el marc del pla anual d'impuls del turisme sostenible. Aquests fons, en tot cas, tindran el caràcter de finançament afectat a les despeses corresponents a aquests projectes, inclosos aquells en què l'entitat promotora sigui la mateixa Administració de la Comunitat Autònoma, que generarà els crèdits adients en les seccions pressupostàries que els hagin d'executar, d'acord amb l'article 59 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma.
  2. A aquest efecte, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de transferir prèviament a l'Agència de Turisme de les Illes Balears els recursos corresponents mitjançant l'execució dels crèdits de la secció 37 del pressupost de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
  3. La Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de dur a terme el control financer permanent de l'activitat economicofinancera que es derivi de la gestió d'aquests fons, d'acord amb el que preveu l'article 15.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La Llei 13/2017, de 29 de desembre, dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2018, preveuen els crèdits següents a l’ATB per als projectes per finançar amb l’impost del turisme sostenible; en el capítol IV, transferències corrents, un import de 10.789.668 €; en el capítol VII, transferències de capital, un import de  53.898.270 €; en total un import de 64.687.938 €.

En data ****** la presidenta de l’ATB per delegació del Consell de Direcció de 26 de febrer de 2018 ha autoritzat l’aprovació de les transferències corresponents, relatives als projectes aprovats per Acord de Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017, que s’havien de formalitzar amb aquest instrument jurídic.

Atesa la resolució de la presidenta de l’ATB d’1 de febrer de 2018, amb l'aprovació prèvia del Consell de Direcció, de delegació de signatura en el director gerent de l'ATB dels actes relatius a la gestió de l’ATB dels crèdits provinents de la secció 37 del pressupost de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per finançar els projectes de l’impost de turisme sostenible.

En les transferències de més de 500.000 € i d’acord amb el que preveu l’article 15 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les Illes Balears, el 16 de febrer de 2018 el Consell de Govern ha autoritzat la despesa.

L’entitat ha sol·licitat el pagament anticipat del 90 per cent de la transferència.

(NOTA: aquest epígraf  serà per a les transferències a conselleries i organismes autònoms de la CAIB, inclòs el Servei de Salut i aquestes li hauran de sol·licitar la bestreta)

Fonaments de dret

  1. La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  2. La Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018.
  3. El Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts, en l’article 36 regula les aportacions a empreses públiques i altres ens.
  4. Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible (BOIB núm. 42, de 2 d’abril).
  5. Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible (BOIB núm. 81, de 25 de juny).
  6. Els acords del Consell de Govern de 7 de juliol de 2017 (BOIB núm. 83, de 8 de juliol), l’Acord del Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017 (BOIB núm. 129 de 21 d’octubre) i l’Acord del Consell de Govern d’1 de desembre de 2017 (BOIB núm. 147 de 2 de desembre).
  7. L’Acord del Consell de Govern de 16 de febrer de 2018 pel qual s’estableixen diverses mesures en l’àmbit de la gestió del Fons per afavorir el turisme sostenible i la Instrucció XXXX de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques per la qual es despleguen determinats aspectes sobre la tramitació i el procediment de control dels expedients de despesa que es financen amb el Fons per afavorir el turisme sostenible.
  8. El Decret legislatiu, 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Proposta de resolució

Propòs al director gerent que dicti una resolució en els termes següents:

1. Aprovar l’expedient de transferència a favor de (nom_beneficiari), amb NIF (núm._NIF) per cobrir les despeses derivades de l’execució del projecte (nom_projecte), per un import de (import_total_en_euros) finançat pel Fons d’impuls al turisme sostenible, a càrrec del pressupost de l’ATB.

2. Autoritzar i disposar d’una despesa màxima de (import total en lletres i en xifres) a favor de l’entitat (nom_beneficiari i NIF) amb càrrec al pressupost de l’ATB:

A càrrec del Pla Anual 2017, pressupost de 2018 de l’ATB, la quantia de:

Total

Capítol 4

transferències corrents

Capítol 7

transferències de capital

import_total_2018_€

import_cap.4_2018_€

import_cap.7_2018_€

I a càrrec del Fons de 2018 i d’exercicis posteriors, aprova un finançament per un import de:

Total

Capítol 4

transferències corrents

Capítol 7

transferències de capital

import_total_2019_€

import_cap.4_2019_€

import_cap.7_2019_€

import_total_2020_€

import_cap.4_2020_€

import_cap.7_2020_€

import_total_2021_€

import_cap.4_2021_€

import_cap.7_2021_€

import_total_2022_€

import_cap.4_2022_€

import_cap.7_2022_€

import_total_TOTAL_€

import_cap.4_TOTAL_€

import_cap.7_TOTAL_€

Les aportacions d’exercicis futurs s’han de fer condicionades a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts de l’ATB, amb càrrec als capítols pressupostaris que prevegin els pressuposts corresponents.

3. Reconèixer l’obligació i proposar el pagament d’una despesa màxima de (import part_2018 en lletres i en xifres) a favor de l’entitat (nom_beneficiari i NIF) amb càrrec al pressupost de l’ATB:

A càrrec del Pla Anual 2017, pressupost de 2018 de l’ATB, la quantia de:

Total

Capítol 4

transferències corrents

Capítol 7

transferències de capital

import_part_2018_€

import_part_cap.4_2018_€

import_part_cap.7_2018_€

(NOTA 1: la fórmula reconèixer l’obligació i proposar el pagament seria quan es procedeix a fer el pagament anticipat del 90 % de l’íntegre de la transferència; i serà per a les conselleries i organismes autònoms; addicionalment aquest pagament seria en formalització, és a dir, no hauria sortida de fons des de l’ATB a l’entitat, sinó compensació d’OP de la Direcció General del Tresor,Política Financera i Patrimoni)

(NOTA 2: en els casos de transferències pluriennals, per a cada anualitat l’entitat perceptora dels fons haurà de demanar el pagament anticipat, el qual li ha de concedir l’ATB mitjançant resolució)

Les aportacions d’exercicis futurs s’han de dur a terme condicionades a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts de l’ATB, a càrrec a les partides pressupostàries que prevegin els pressuposts corresponents.

S’eximeix a aquest de la constitució d’aval bancari de conformitat amb l’article 25.3 c del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Establir les condicions següents en relació amb la transferència:

a) Aquest import es considera com a màxim i s’ha de regularitzar en el cas que es produeixi una baixa d’adjudicació en la licitació de l’objecte de la concessió, mitjançant una resolució de l’òrgan competent i tramitant els ajust comptables que correspongui. A tal efecte, l’ens que rebi els fons haurà de notificar a l’ATB, mitjançant un certificat emès per la persona responsable del beneficiari,  la raó social de l’adjudicatari,  l’import d’adjudicació, amb IVA i sense IVA, amb indicació expressa sobre si l’IVA és deduïble per l’ens, en un termini d’un mes, comptador des de la data de formalització del contracte. No serà objecte de finançament l’import de l’IVA que sigui deduïble. Tampoc seran objecte de finançament els imports derivats d’una modificació i/o complementaris del contracte, o de la certificació final d’obres o liquidació del contracte.

b) L’entitat ha de complir les obligacions imposades en el Pla Anual 2017, entre aquestes, la de donar publicitat a la contribució financera del Fons per afavorir el turisme sostenible. Les mesures de publicitat han de complir amb els requisits d’imatge corporativa que proporcionarà l’ATB.

c) Termini per executar l’activitat objecte de la transferència: es poden finançar les actuacions dutes a terme des ******  fins ****** (l’article 1 del capítol III del Pla Anual 2017 preveu que es poden finançar actuacions ja iniciades o bé per iniciar). En el cas que es tracti d’una actuació que encara no s’ha iniciat, i d’acord amb el capítol XII del Pla Anual 2017, el termini per iniciar-ne l’execució és d’un any, comptador des de la data de la concessió. No obstant això, es podrà concedir pròrroga d’ambdós terminis sempre que concorrin circumstancies que ho justifiquin, i se sol·liciti amb un termini previ de 3 mesos i per un màxim de 36 mesos.

d) En el cas que sigui una transferència de capital superior a 300.000 €, l’ATB ha de comprovar materialment la inversió que hagi fet i rebut el perceptor d’aquesta transferència, i ha d’aixecar una acta o fer un informe de comprovació material. Aquest acte de comprovació s’ha de dur a terme en el moment de liquidació o pagament final de la transferència i s’ha de comunicar a la Intervenció General perquè pugui assistir si així ho considera.

e) Totes les actuacions esmentades estan detallades i especificades en el Manual de gestió de l’execució i justificació dels projectes finançats amb càrrec al Fons per afavorir el turisme sostenible – Pla Anual 2017, el qual, juntament amb altres documents, són a disposició de les entitats interessades en el web de l’ATB.

5. Regular el règim de justificació

  1. La justificació del compliment de les condicions imposades en l’acte d’aprovació de la transferència com també el cost, s’ha de fer mitjançant informe justificatiu. La justificació ha d’abastar la realització completa de l’actuació i del cost total.
  2. A mesura que s’executi el projecte, l’ens perceptor de la transferència podrà presentar un informe justificatiu parcial, que ha d’incloure el certificat, si escau, la factura i el pagament d’aquesta, a l’efecte que puguin fer-se els pagaments parcials corresponents. La documentació justificativa parcial remesa, ha de formar part de l’informe justificatiu final, al qual se l’ha d’incorporar.
  3. En l’informe justificatiu final s’ha d’incloure la relació dels justificants imputats i la documentació acreditativa de les despeses i del seu pagament.  D’acord amb l’article 2 del capítol XIII del Pla Anual 2017, el beneficiari ha de presentar també un informe tècnic de l’estat d’execució de les actuacions objecte de finançament i un certificat d’obligacions reconegudes, emès per l’òrgan responsable de la seva gestió econòmica en què constin la realització de les actuacions i l’import corresponent. També s’ha d’adjuntar la memòria descriptiva i fotogràfica de les activitats que s’han dut a terme. Només es consideren despeses elegibles les meritades des de ******  fins ****** i pagades abans que acabi el termini de justificació. L’informe justificatiu final i la resta de documentació s’ha de presentar en un termini màxim de 6 mesos des de l’acabament de les actuacions.
  4. Igualment s’haurà de certificar que s’ha aplicat la normativa vigent en matèria de contractació pública en la selecció de l’empresa o empreses que ha realitzat l’activitat finançada.
  5. En concret per tal de que l’ATB pugui realitzar les tasques de seguiment i avaluació de l’execució dels projectes, els ens perceptors dels fons hauran de presentar de manera trimestral i telemàticament la documentació següent:

1r. Un informe tècnic conformat per la documentació següent:

Projectes que prevegin licitacions públiques:

  • Enllaç a l’anunci de licitació
  • Plecs de clàusules administratives particulars
  • Plecs de prescripcions tècniques
  • Contracte formalitzat
  • En el cas de contractes d’obres el Projecte d’Execució Material (PEM) i les corresponents certificacions amb les seves factures abonades
  • En el cas de la resta de tipus de contractes, informe de realització o subministrament i les factures abonades

Projectes que prevegin adquisicions:

  • Escriptures de l’objecte de l’adquisició
  • Documentació relativa a notaries i Registre de la Propietat per a l’adquisició
  • Justificants del pagament dels imposts relatius a l’adquisició
  • Factures abonades.

Projectes derivats de convocatòries de subvencions:

  • Convocatòria de la subvenció
  • Resolució de l’aprovació/concessió de la subvenció
  • Pagament de la subvenció
  • Justificació de l’execució total del projecte objecte de la subvenció

2n. En tots els casos, en l’informe tècnic esmentat s’ha de documentar, de la forma que determini l’ATB, l’obligació d’haver donat publicitat a la contribució financera del Fons per afavorir el turisme sostenible.

f. La relació esmentada en la lletra e es podrà modificar mitjançant comunicació de l’ATB.

6. Regular el règim de pagaments

REGLA GENERAL

  1. Una vegada que s’hagi acreditat, en el termini corresponent, el compliment de la finalitat per a la qual s’ha aprovat la transferència i justificada la realització de l’activitat finançada en els termes establerts, s’ha de reconèixer l’obligació d’abonar l’import assignat en la resolució i se n’ha de proposar el pagament.
  2. Amb caràcter general, la transferència es farà efectiva a l’ens en un únic pagament. No obstant això, sempre que la naturalesa de l’actuació permeti desplegar-la per parts, es podrà autoritzar que s’abonin pagaments parcials que consistiran en el pagament fraccionat de l’import de la transferència per la quantia de la justificació presentada, tal com indica l’apartat 4 b d’aquesta Resolució.
  3. El pagament es farà mitjançant transferència bancària en el compte corrent ****** de l’ens, el qual s’haurà d’haver comunicat prèviament a l’ATB pels mitjans que aquesta indiqui.

EXCEPCIÓ (l’ens no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l’activitat i ha presentat les factures i la justificació parcial o total en els termes que s’estableix en aquesta resolució)

Es faran pagaments parcials en concepte de bestreta, sempre que s’hagi presentat la justificació, tal com indica l’apartat 4 b d’aquesta Resolució, però sense necessitat de pagament del beneficiari, i prèviament a la revisió i informe, de conformitat, dels serveis tècnics de l’ATB.

S’eximeix a aquest de la constitució d’aval bancari de conformitat amb l’article 25.3 c del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. Regular les conseqüències de l’incompliment o el compliment defectuós de l’activitat i de les condicions de la transferència:

a) L’incompliment total de la finalitat per a la qual es va aprovar la transferència, o de la realització de les despeses finançables, de l’obligació de justificació, de l’obligació de difusió publicitària, donarà lloc al reintegrament de les quantitats percebudes, si escau, més els interessos de demora establerts amb caràcter general en la legislació de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, des del moment del pagament de la transferència fins a la data de la resolució per la qual s’acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi fet l’ ingrés si aquesta data és anterior.

b) Quan el compliment sigui, d’acord amb la documentació justificativa acceptada, d’almanco un 20 per cent del compliment total i s’acrediti per aquest una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels compromisos i de les condicions de la transferència, es tindrà en compte el criteri següent:

L’incompliment parcial de la finalitat per a la qual es va concedir, o de la realització de les despeses finançables, o de l’obligació de justificació, donarà lloc al reintegrament, en el percentatge corresponent a la inversió no efectuada o no justificada, de les quantitats percebudes, si escau, més els interessos de demora establert amb caràcter general en la legislació de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, des del moment del pagament de la transferència fins a la data de la resolució per la qual s’acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi fet l’ingrés si aquesta data és anterior.

c) En el cas d’un incompliment superior al 20 per cent com es refereix en l’apartat 7 b, s’entendrà que existeix un incompliment total, el que comportarà les conseqüències previstes en l’apartat 7 a.

8. Establir el procediment de reintegrament

a) L’acte pel qual s’inicia el procediment de reintegrament ha d’indicar la causa que en determina l’inici, les obligacions incomplertes i l’import de la transferència afectada.

b) Un cop rebuda la notificació de l’inici del procediment de reintegrament, l’entitat interessada podrà presentar les al·legacions i documentació que estimi pertinents en un termini de 15 dies.

c) Correspon a l’ATB dictar la resolució de l’expedient, i l’ha de notificar a l’entitat interessada en un termini de dotze mesos des de la data de l’acord d’iniciació. La resolució ha d’indicar quina és l’entitat obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa del reintegrament i l’import de la transferència per reintegrar juntament amb els interessos de demora.

d) Aquest procediment es regeix per l’establert en la normativa que regula el Fons per afavorir el turisme sostenible i el que s’indica en aquesta Resolució.

9. Disposar l’exempció de responsabilitats

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es fa responsable de les actuacions de les entitats beneficiàries de les transferències, ni dels danys i perjudicis que puguin sobrevenir com a conseqüència de les actuacions finançades amb aquesta transferència.

10. Notificar aquesta Resolució a l’entitat interessada.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l’ATB, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Palma,  ******

La directora adjunta
Irene Moya Pais

Vist l’informe favorable de control financer permanent de la Intervenció General de ******, don el vistiplau i en dict resolució.

El director gerent
Jaume Alzamora Riera

Resolució de la presidenta de l’ATB d’1 de febrer, de delegació de signatura en el director gerent de l’ATB dels actes relatius a la gestió de l’ATB dels crèdits provinents de la secció 37 del pressupost de despeses de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per finançar els projectes de l’impost de turisme sostenible.