Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 3416
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lacions de temporada IT 12 i IT 34 al Terme Municipal de Muro, promogut per Ajuntament de Muro i Funny Beach Watersports (164a/17)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 6 de març de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte d’instal·lacions de temporada IT 12 i IT 34 al Terme Municipal de Muro, promogut per Ajuntament de Muro i Funny Beach Watersports, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 desembre, d’avaluació ambiental d’acord amb l’article 7 Àmbit d’aplicació de l’avaluació d’impacte ambiental apartat 2.b. Seran objecte d’una Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada els projectes no inclosos ni a l’annex I ni a l’annex II que puguin afectar de forma apreciable, directa o indirectament, a espais de rellevància ambiental de la xarxa Natura 2000.
D’acord amb l’anterior el projecte serà objecte d’una Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la llei esmentada i a les prescripcions de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d’aplicació. A més d’acord al que preveu l’article 47.5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, per tal de determinar si un projecte s’ha de subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària s’han de tenir en compte els criteris descrits a l’Annex III, característiques i ubicació del projecte, així com les característiques del potencial impacte.
Segons el punt c) de l’apartat sisè de la Circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 4 de novembre de 2015, sobre tramitació de les avaluacions ambientals (BOIB núm. 172 de 21/11/2015), si un projecte es preveu que pugui afectar apreciablement als espais de la xarxa Natura 2000, la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat ho declararà en una resolució en la qual instarà al promotor a presentar davant l’òrgan substantiu els documents escaients d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, per tal d’iniciar el procediment d’Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada que inclourà l’estudi d’avaluació de les repercussions al que fa referència l’article 39.2 de la LECO.
2.Descripció i ubicació del projecte
Es tracta d’instal·lacions temporals i activitats amb les característiques següents:
a.Llocs de venda de tiquets per artefactes flotants (lT 12)
b.Canals d'embarcament per al trànsit d’artefactes flotants arrossegats per una llanxa com esquí bus, esquí nàutic, esquí paracaigudes, entre d'altres (lT 12).
c.Ús de dues embarcacions (amb una altra de recanvi), Neuvisa DV-62N per 7 persones amb motor Suzuki D200 i Mercan Tekne LTD STI Paralising per 14 persones amb motor Cummins QSB 5,9. Seran emprades a una velocitat de 10-12 nusos, en un període de 10 a 18h.
d.S’espera una mitjana de 4,5 serveis diaris i emprar 25l de benzina per dia.
e.S’abalisaran canals d’entrada i sortida per les embarcacions amb boies fixades amb àncores Manta Ray.
f.S’establiran dos punts de venda de tiquets.
g.El projecte s’ubica en el LIC marí ES5310005 Badies de Pollença i Alcúdia i la ZEPA ES0000520 Espai marí del nord de Mallorca.
3.Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:
a.Servei de Costes i Litoral de la Direcció d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat; Demarcació de Costes en Illes Balears del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient; Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat.
b.El dia 15 de novembre de 2017 amb registre d’entrada núm. 25944 de la CMAAP , entra ofici per part del Servei de Costes i Litoral de la Direcció d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, on es declara administració no afectada i s’inhibeix d’evacuar informe basant-se en la seva incompetència en matèria d’ordenació del territori i malgrat l’article 152.6 del Reglament General de Costes (RD 876/2014, de 10 d’octubre) que preveu un tràmit d’informe dins les seves competències.
c.El dia 31 de gener de 2018, amb registre d’entrada núm. 107 de la CMAIB, entra document i informe en relació a la consulta efectuada al Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat que preveu afeccions significatives a les àrees de la xarxa Natura 2000 per renous, perill de lesions a espècies protegides a més de suggerir la possible inviabilitat jurídica de l’activitat en relació a l’article 17.3 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.
4.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de Illes Balears i es contempla que el projecte pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient:
a.Característiques del projecte: Es tracta d’instal·lacions temporals (lT 12) i activitats amb llocs de venda de tiquets per artefactes flotants i canals d'embarcament per al trànsit d’artefactes flotants arrossegats per una llanxa (esquí bus, esquí nàutic, esquí paracaigudes, etc.). Amb ús de dues embarcacions (amb una altra de recanvi), Neuvisa DV-62N per 7 persones amb motor Suzuki D200 i Mercan Tekne LTD STI Paralising per 14 persones amb motor Cummins QSB 5,9. Serien emprades a una velocitat de 10-12 nusos, en un període de 10 a 18h, i se farien una mitjana de 4,5 serveis diaris i s’emprarien 25l de benzina per dia. S’abalisaran canals d’entrada i sortida per les embarcacions amb boies fixades amb àncores Manta Ray. S’establiran dos punts de venda de tiquets.
b.Ubicació del projecte: El projecte s’ubica en el LIC ES5310005 Badies de Pollença i Alcúdia i la ZEPA ES0000520 Espai marí del nord de Mallorca. Es troba en una zona amb significativa valoració ecològica i paisatgística. Afecta a Hàbitats d’Interès Comunitari, Espècies d’Interès Comunitari i espais de la xarxa Natura 2000.
c.Característiques del potencial impacte: El projecte pot causar un clar perjudici a la integritat del lloc de la xarxa Natura 2000 doncs pot causar afecció significativa als espais destinats al desenvolupament, nidificació, campeig i refugi i a la integritat física d’Espècies d’Interès Comunitari (EIC) o catalogades. També pot causar afeccions significatives permanents a Hàbitats i Espècies d’interès Comunitari (HIC). L’espai pot sofrir la pèrdua i alteració dels valors naturals i/o alterar les funcions de les relacions dels sistemes ecològics o ambientals presents en el lloc que motivaren la seva designació i són objecte de conservació.
5.Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. Subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària el projecte d’instal·lacions de temporada IT 12 i IT 34 al Terme Municipal de Muro, promogut per Ajuntament de Muro i Funny Beach Watersports, d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
L’estudi d’Impacte Ambiental contindrà com a mínim el que estableixen, l’article 35 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’Annex VI, i l’article 17.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears en matèria de paisatge, així com les consideracions següents:
a.S’hauran de presentar alternatives ambientals viables al projecte incloent-hi l’alternativa zero (situació de no realització del projecte i no de continuació de l’activitat de temporades anteriors com exposa el promotor) segons es recull a l’article 2.1.b de la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les illes Balears i a l’article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
b.S'han de reavaluar totes les actuacions previstes en les fases de realització i funcionament, així com tots els factors ambientals afectats.
c.S’hauran de presentar mesures correctores i compensatòries per afecció present o futura a Hàbitats i Espècies d’Interès Comunitari afectats.
d.L’Estudi d’Impacte Ambiental haurà de considerar el caràcter dissonant i disruptiu derivat de l’acumulació d’activitats antròpiques a gran velocitat en una zona de rellevància ambiental amb objectiu de garantir el manteniment en un estat de conservació favorable dels hàbitats i els hàbitats de les espècies en la seva àrea de distribució natural.
e.L’estudi sobre l'element paisatgístic, haurà de considerar allò previst a l’article 17.5 la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
f.S’hauran de reconsiderar les mesures de prevenció i tractament davant la contínua possibilitat de vessament d’olis, hidrocarburs i altres residus perillosos amb perill per a la vida de les espècies i la dinàmica ecològica de l’hàbitat protegit.
g.S’hauran de reconsiderar les mesures en el cas de l’ús d’energies i prevenció i tractament de emissions de gasos contaminants per l’atmosfera i el conseqüent empitjorament de la qualitat de l’aire al LIC.
h.S’haurà de considerar l’efecte del projecte sobre el canvi climàtic segons estableix l’article 45.d de la Llei 21/2013, de 9 de desembre,on se menciona expressament analitzar-ho a qualsevol projecte sotmès a avaluació ambiental.
i.S’hauran de reconsiderar les mesures en el cas del tractament de renous i plantejar la viabilitat del projecte des d’un punt de vista jurídic i si és possible adaptar-se al marc jurídic vigent a la llum del plantejat a l’article 17.3 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.
j.En qualsevol cas s’haurà de plantejar la viabilitat del projecte des d’un punt de vista ambiental, considerant l’acumulació d’afeccions ambientals.
D’ acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013 dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d’inici de l’avaluació d’Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:
a.Document tècnic del projecte.
b.Estudi d’Impacte Ambiental.
D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013 l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i si escau a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d’informació pública, l’òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:
a.Departament de Territori i infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca.
b.Servei de Planificació al Medi Natural del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.
c.Servei de Costes i Litoral de la Direcció d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
d.Demarcació de Costes en Illes Balears del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient.
El resultat de les consultes i de la informació pública s’hauran de prendre en consideració pel promotor en el seu projecte, així com per l’òrgan substantiu en la seva autorització.
Segon.- Es publicarà el present informe d’Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental. A més , es donarà comte al Ple de CMAIB i al subcomitè d’AIA.
Tercer.- L’informe d’Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Quart.- Aquesta resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents, de la comprovació de la viabilitat jurídica en matèria de renous per part de l’òrgan substantiu segons recull la consulta de la Direcció General d’Espais Naturals i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’obtenció de l’autorització.
Palma, a 9 de març de 2018
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias