Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 3406
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 23 de març de 2018, per la qual es publica el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l'Informe 133/2017 de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent als exercicis 2013 i 2014
Versió PDF
Fets
1. Dia 31 de maig de 2017, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l'Informe 133/2017 de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent als exercicis 2013 i 2014.
2. Dia 20 de març 2018, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s'havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l'Informe a la sessió de la Comissió d'Hisenda i Pressuposts de dia 20 de febrer de 2018.
Fonaments de dret
1.L'article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
2.L'article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s'ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Per tot això, i d'acord amb el que disposen l'esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l'Informe 133/2017 de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent als exercicis 2013 i 2014, que s'adjunta com a annex I.
Palma, 23 de març de 2018
El síndic major
Joan Rosselló Villalonga
ANNEX I
INFORME 133/2017 DE LES SUBVENCIONS I DELS CONTRACTES DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS CORRESPONENT ALS EXERCICIS 2013 I 2014
I. INTRODUCCIÓ
1. PRESENTACIÓ
De conformitat amb el que estableixen l’article 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i els articles 1 i 2.1.a de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears (SCIB), correspon a aquesta institució la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears, sense perjudici de les competències que corresponen al Tribunal de Comptes, d’acord amb el que disposen els articles 136 i 153.d de la Constitució espanyola i la Llei orgànica que el regula.
L’article 12 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de l’SCIB, determina que els resultats de les actuacions fiscalitzadores s’han d’exposar mitjançant informes o memòries, elaborats i aprovats segons el que estableix el Reglament de règim interior de l’SCIB, elevats al Parlament de les Illes Balears i publicats, posteriorment, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Així mateix, l’article 27 del Reglament determina que els informes de fiscalització poden ser de caràcter general o específic.
D’acord amb els articles 2.2.a i 7.d de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, correspon a l’SCIB la fiscalització de les subvencions i els altres ajuts de contingut econòmic concedits pels subjectes integrants del sector públic de les Illes Balears a qualsevol persona física o jurídica, així com la fiscalització dels contractes, sigui quin sigui el caràcter, formalitzats pels diferents subjectes inclosos en el seu àmbit d’actuació.
El Programa d’actuacions de la Sindicatura de Comptes per als anys 2016 i 2017 preveu l’elaboració d’un informe de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent als exercicis 2013 i 2014, que s’ha dut a terme d’acord amb les Directrius tècniques aprovades pel Consell de l’SCIB el 18 de maig de 2015.
En el cas dels contractes, els imports que apareixen en l’Informe s’han d’entendre amb l’IVA inclòs, excepte que s’indiqui el contrari.
2. MARC NORMATIU
En el marc de les normes i els principis generals que dicten la Constitució espanyola de 27 de desembre de 1978 i la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, per la qual s’aprova l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està subjecta directament a allò que disposa el Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la CAIB; a les lleis de pressuposts generals de l’Estat i de la Comunitat Autònoma vigents; a la normativa específica, estatal i autonòmica, en matèria de subvencions i contractes, i als decrets i les ordres de desplegament que li resultin aplicables.
El marc normatiu específic que regula l’activitat subvencionadora de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està constituït, bàsicament, per les disposicions següents: Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears (TRLS); Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS); Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; Decret 38/2009, de 26 de juny, de desplegament del règim jurídic de la base de dades de subvencions i ajudes públiques de la CAIB; Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, i les ordres de bases reguladores aplicables a cadascuna de les matèries subvencionades i les resolucions de convocatòries de subvencions.
El marc normatiu específic que regula l’activitat contractual de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està constituït, bàsicament, per les disposicions següents: Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP); Llei 31/2007, de 30 d’octubre, de contractes en els sectors de l’aigua, l’energia, els transports i els serveis postals; Llei 34/2010, de 5 d’agost, que modifica la LCSP i la Llei 31/2007 per adaptar-les a la normativa comunitària; Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (RGLCAP), aprovat pel Reial decret 1098/2001, de 12 d’octubre; Reial decret 817/2009, de 8 de maig, pel qual es desplega parcialment la LCSP; Decret llei 3/2013, de 14 de juny, de creació de la Xarxa Hospitalària Pública de les Illes Balears i el procediment de vinculació de centres privats d’atenció especialitzada; Decret 147/2000, de 10 de novembre, sobre contractació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (i les seves modificacions), i Decret 56/2012, de 13 de juliol, pel qual es crea la Central de Contractació, es regula la contractació centralitzada i es distribueixen competències en aquesta matèria en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic autonòmic.
Així mateix, s’ha tingut en compte el que disposen les instruccions internes de contractació de les entitats dependents del sector públic instrumental autonòmic, quan han resultat aplicables.
3. OBJECTIUS GENERALS
a. ACTIVITAT SUBVENCIONADORA
Els objectius que es fixen per analitzar l’activitat subvencionadora durant els exercicis 2013 i 2014 són els següents:
Constatar la utilitat pública i social de les activitats de foment realitzades mitjançant la concessió de subvencions.
Comprovar si l’activitat subvencionadora s’ajusta als principis de publicitat, concurrència i objectivitat, i si els procediments per concedir subvencions s’ajusten a la normativa vigent.
Comprovar la justificació correcta de les despeses susceptibles de subvenció.
Determinar si les ajudes atorgades s’han aplicat a les finalitats per a les quals es varen concedir.
b. CONTRACTES
Els objectius d’aquest treball s’han d’adreçar a determinar si, durant els exercicis 2013 i 2014, la contractació pública de la CAIB s’ajusta a la normativa i als principis rectors que li són aplicables (publicitat, lliure concurrència, transparència, objectivitat, igualtat i no-discriminació), així com a l’execució correcta de la despesa pública.
En particular, s’ha d’examinar per a cadascun dels contractes seleccionats:
La justificació de l’existència d’una necessitat d’interès públic i del pressupost corresponent de licitació.
La justificació del procediment i de la forma d’adjudicació.
El procediment de licitació, que s’ha d’adequar als principis rectors de la contractació pública i de l’execució de la despesa pública.
La formalització documental del contracte, que ha de ser coherent amb les actuacions anteriors de l’expedient.
L’execució del contracte, que ha de ser coherent amb les estipulacions del contracte.
4. ABAST DE LA FISCALITZACIÓ
A. ÀMBIT SUBJECTIU
L’àmbit subjectiu d’aquesta fiscalització comprèn: l’Administració general de la Comunitat Autònoma, les entitats dependents del sector públic instrumental autonòmic, el Servei de Salut de les Illes Balears i l’Agència Tributària de les Illes Balears.
B. ÀMBIT OBJECTIU I TEMPORAL
Conformen l’àmbit objectiu d’aquest Informe:
La revisió de les subvencions que ha atorgat la CAIB durant els exercicis 2013 i 2014, a fi d’obtenir una seguretat raonable que els actes administratius referents a les convocatòries, a les concessions, a la formalització i la justificació, i als aspectes comptables i financers de les subvencions es realitzen d’acord amb la normativa que els és aplicable.
La revisió dels contractes formalitzats per la CAIB al 2013 i al 2014, a fi de determinar si la contractació pública s’ajusta a la normativa i als principis rectors que li són aplicables (publicitat, lliure concurrència, transparència, objectivitat, igualtat i no-discriminació), així com l’execució correcta de la despesa pública.
L’abast temporal de la fiscalització se circumscriu als exercicis 2013 i 2014.
5. METODOLOGIA
Els criteris i les tècniques que s’han d’aplicat a la fiscalització són els generalment acceptats en la realització de treballs d’auditoria d’entitats públiques, i especialment els principis i les normes d’auditoria elaborats per la Intervenció General de l’Estat, la Comissió de Coordinació dels Òrgans Públics de Control Extern de l’Estat Espanyol, i també, supletòriament, les Normes tècniques d’auditoria de l’Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes (ICAC).
La fiscalització s'ha desenvolupat de conformitat amb les normes i els procediments generals d'auditoria a partir de la informació retuda per la Intervenció General de la CAIB, per les entitats dependents, així com la que s’ha tingut coneixement com a conseqüència de l’elaboració per part de l’SCIB de l’Informe 125/2016 sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2013.
En l’Informe s’exposen els criteris que s’han tingut en compte per seleccionar la mostra de subvencions i contractes per fiscalitzar.
6. INFORMACIÓ TRAMESA I LIMITACIONS
A partir de la informació tramesa, s’han posat de manifest les limitacions de l’abast següents:
La relació d’expedients de l’Administració general de la CAIB tramesa a l’SCIB no està degudament depurada, atès que inclou com a nous contractes formalitzats i nous modificats, operacions que no són més que el resultat d’haver-los donat d’alta en el sistema informàtic de la CAIB durant els exercicis objecte de fiscalització. Així mateix, determinats expedients de modificació de crèdit associats a pluriennals de concessions s’han retut com a modificacions de contractes, quan no ho són.
La informació del Servei de Salut de les Illes Balears tramesa a l’SCIB és incompleta, atès que no hi consten els contractes que han formalitzat les gerències de l’Hospital Son Llàtzer, de l’Hospital Comarcal d’Inca i de l’Hospital de Manacor, excepte pel que fa als que superen els 500 milers d’euros o els que s’han tramitat a través de la Central de Compres, que sí que han estat comunicats a l’SCIB a través dels Serveis Centrals del Servei de Salut. D’altra banda, s’ha detectat que la relació de contractes corresponent a les gerències de l’Hospital de Son Espases, de l’Àrea de Salut de Menorca i de l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera, inclou expedients duplicats, per un import total de 286 milers d’euros. Ateses aquestes mancances i deficiències, són una limitació de l’abast de la fiscalització, motiu pel qual l’SCIB no pot garantir-ne la integritat.
D’acord amb l’Informe 125/2016 sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, les entitats EPRTVIB, ATB, ABAQUA, IBANAT, CTM, SFM i FISIB han formalitzat contractes que no han estat comunicats a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, que s’han inclòs, per elaborar aquest Informe, en la població total de contractes formalitzats l’any 2013.
L’IB-Jove, SEMILLA, la Fundació Institut Socioeducatiu s’Estel, el Consorci per a la Música de les Illes Balears “Orquestra Simfònica de les Illes Balears”, el Consorci Museu Joaquim Torrens Lladó, el Consorci Formentera Desenvolupament, el COFIU, el Consorci APROP i la FISIB no han retut a l’SCIB, en el termini establert, la informació relativa a les subvencions atorgades i als contractes formalitzats durant l’exercici 2013. En conseqüència, no ha estat possible incloure les subvencions i els contractes d’aquestes entitats dins les mostres subjectes a revisió i verificar el compliment de la normativa de subvencions i contractes durant l’esmentat exercici.
L’IBAVI, ABAQUA, IBANAT, SFM, IBISEC, Ports de les Illes Balears, IB-Jove, SITIBSA, SEMILLA, la Fundació Institut Socioeducatiu s’Estel, la Fundació d’Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l’Autonomia Personal, la Fundació Santuari de Lluc, el Consorci Escola d’Hoteleria de les Illes Balears, el Consorci per a la Recuperació de la Fauna de les Illes Balears, l’Institut d’Estudis Baleàrics, el Consorci Museu Joaquim Torrens Lladó, el Consorci Formentera Desenvolupament, el COFIU, el Consorci APROP, el Consorci Velòdrom Palma Arena, el CTM i la FISIB no han retut a l’SCIB, en el termini establert, la informació relativa a les subvencions atorgades i als contractes formalitzats durant l’exercici 2014. En conseqüència, no ha estat possible incloure les subvencions i els contractes d’aquestes entitats dins les mostres subjectes a revisió i verificar el compliment de la normativa de subvencions i contractes durant l’esmentat exercici.
Totes les entitats esmentades en el paràgraf anterior, excepte l’Institut d’Estudis Baleàrics, el Consorci del Museu Joaquim Torrents Lladó, el Consorci Formentera Desenvolupament i la FISIB, han retut amb posterioritat a l’SCIB la informació relativa a les subvencions atorgades i als contractes formalitzats durant l’exercici 2014.
Aquestes limitacions impedeixen afirmar que la informació que consta en l’Informe sigui completa i comprensiva de tota l’activitat de foment i contractual de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears durant els exercicis fiscalitzats.
7. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS
El resultat de les actuacions practicades es va comunicar a la presidenta de la Comunitat Autònoma, i també a la persona que va ocupar aquest càrrec durant el període fiscalitzat, per tal que poguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que es consideressin adients, de conformitat amb el que disposa l’article 30 del Reglament de règim interior de I’SCIB.
Les al·legacions formulades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen ser rebudes dia 12 d’abril de 2017.
Les al·legacions han estat analitzades i avaluades, i s’ha suprimit o modificat el text de l’Informe quan la Sindicatura n’ha acceptat el contingut. Quan no s’ha alterat l’Informe ni s'ha emès opinió sobre el contingut de les al·legacions, és que aquestes o són explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats, o no s’han justificat de forma adequada els criteris o les afirmacions mantinguts en l’al·legació, o es tracta de supòsits en què es manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.
II. ACTIVITAT SUBVENCIONADORA
1. SUBVENCIONS DE L’ADMINISTRACIÓ GENERAL DE LA CAIB
A. CONSIDERACIONS GENERALS
D’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’activitat subvencionadora de l’Administració general de la CAIB i dels seus organismes autònoms durant els exercicis 2013 i 2014 ha estat la següent:
L’exercici 2013, l’import total de les línies de subvencions i subvencions tramitades (amb convocatòria i de concessió directa), en termes d’obligacions reconegudes, és de 34.040 milers d’euros i 2.706 beneficiaris; mentre que, el 2014, l’import és de 38.161 milers d’euros i el nombre de beneficiaris és de 2.671.
B. INCIDÈNCIES MÉS SIGNIFICATIVES
Atesos l’abast i les limitacions, definits en l’apartat I.4 i I.6 de l’Informe, les incidències més significatives de la fiscalització dels expedients revisats de l’Administració general de la CAIB són les següents:
- SUBVENCIONS AMB CONVOCATÒRIA
1.En la convocatòria d’ajudes per afavorir l’accés a l’habitatge atorgades per la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, no queda justificada la tramitació de les ajudes fiscalitzades com a subvencions directes, sense donar compliment al principi de concurrència.
2. En relació amb la mateixa convocatòria, i pel que fa als expedients núm. 1-9, malgrat que l’article 129 del Decret 68/2008 indica expressament que la qualificació provisional no suposa l’adquisició d’un compromís econòmic de l’Administració respecte a les actuacions que es puguin portar a terme, atès que la qualificació provisional crea una expectativa de percebre una quantitat certa i determinada, aquesta hauria de tenir un reflex pressupostari, tramitant, si escau, l’expedient corresponent de despesa pluriennal.
3. En relació amb la mateixa convocatòria, i pel que fa a l’expedient núm. 8, s’han detectat incidències en la justificació de la subvenció.
4.En la convocatòria d’ajudes destinades a mantenir el lloc de treball de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació atorgades per la Conselleria d’Economia i Competitivitat, les activitats subvencionades comprenen un total de trenta-vuit objectes subvencionables d’àmbits diferents, amb la qual cosa es produeix una generalització que impedeix que les bases reguladores compleixin adequadament el mandat de certesa i concreció que ha de presidir aquesta regulació, i que és especialment transcendental pel que fa a l’objecte i als destinataris de les subvencions.
- SUBVENCIONS DE CONCESSIÓ DIRECTA
5. En els expedients núm. 5, 6, 9 i 10 no queda degudament justificada la no-aplicació dels principis de publicitat i concurrència en la tramitació de la subvenció, ni tampoc les raons d’interès públic, social, econòmic o humanitari, o qualsevol altra raó, que dificulti la concurrència. Així, atorgar-la per concessió directa suposa la pèrdua de la transparència, l’objectivitat, la igualtat i la no-discriminació que aportaria una convocatòria pública (art. 6, 7.1.c i 7.2 del TRLS).
6.En els expedients núm. 5, 6 i 10, l’objecte que consta en la sol·licitud de subvenció de l’entitat beneficiària i el que consta en la memòria justificativa o en la Resolució de la concessió són diferents, sense que quedi acreditada en l’expedient la vinculació entre ambdós conceptes.
7.En tots els expedients de subvencions de concessió directa analitzats s’han detectat incidències en les justificacions.
Amb independència de les incidències més significatives exposades en aquest punt, en els apartats corresponents de l’Informe es descriu el detall dels resultats i de les incidències detectades en la fiscalització que ha dut a terme la Sindicatura de Comptes de les subvencions concedides per l’Administració general de CAIB.
SUBVENCIONS AMB CONVOCATÒRIA
A. CONSELLERIA D’AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
S’han analitzat 10 expedients, per un import total de 3.444 milers d’euros, de la línia d’ajudes per afavorir l’accés a l’habitatge.
S’han detectat deficiències en els informes i en les resolucions de convocatòries; en la documentació i en les actuacions prèvies a la concessió; en el procediment de concessió; en la justificació de les subvencions, i en els pagaments.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en cada un dels expedients objecte de fiscalització.
B. CONSELLERIA D’ECONOMIA I COMPETITIVITAT
S’han analitzat 10 expedients, per un import total de 514 milers d’euros, de la línia d’ajudes destinada a mantenir el lloc de treball de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació mitjançant el finançament parcial dels seus costs salarials i l’eliminació de barreres arquitectòniques.
S’han detectat deficiències en les bases reguladores; en la documentació i en les actuacions prèvies a la concessió; en el procediment de concessió, i en els pagaments de les subvencions.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en cada un dels expedients objecte de fiscalització.
C. SERVEI D’OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS (SOIB)
S’han analitzat 10 expedients, per un import total de 3.498 milers d’euros, de la línia d’ajudes per posar en pràctica processos d’inserció per a l’ocupació de col·lectius vulnerables en el 2013 i el 2014.
S’han detectat deficiències en els informes i en les resolucions de convocatòries.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en cada un dels expedients objecte de fiscalització.
SUBVENCIONS DE CONCESSIÓ DIRECTA
A. VICEPRESIDÈNCIA I CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
S’han analitzat les subvencions de concessió directa següents:
Expedient núm. 1: subvenció sense convocatòria a la Fundació Canònica Hombre Libre – Projecte Home Balears, per un import de 932 milers d’euros.
Expedient núm. 2: subvenció sense convocatòria a Creu Roja Espanyola per executar el seu programa de retorn voluntari assistit de persones immigrades extracomunitàries en situació de vulnerabilitat social, per un import de 400 milers d’euros.
Expedient núm. 3: subvenció sense convocatòria a l’entitat Metges del Món per dur a terme el projecte d’ajuda humanitària d’emergència «Salut reproductiva i prevenció de la violència de gènere de la població refugiada de Síria als districtes nord-occidentals de Jordània», per un import de 50 milers d’euros.
Expedient número 4: subvenció sense convocatòria a l’entitat Escola en Pau per dur a terme el programa d’ajuda humanitària «Madrassa 2014», per un import de 30 milers d’euros.
Expedient núm. 5: subvenció sense convocatòria a la Fundación Kovacs per a contribuir al finançament de les despeses derivades del manteniment de la Xarxa Balear d’Investigadors en Malalties de l’Esquena (REBIDE) durant els anys 2013 i 2014, per un import de 100 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en l’excepció dels principis de publicitat i concurrència, en la documentació i les actuacions prèvies a la concessió, en el procediment de concessió i en la justificació de les subvencions.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en cada un dels expedients objecte de fiscalització.
B. CONSELLERIA DE TURISME I ESPORTS
S’ha analitzat una subvenció sense convocatòria a l’entitat Club Marítimo de Mahón per dur a terme el projecte «Organització de la X Copa del Rei de Vaixells d’Època» (expedient núm. 6), per un import de 18 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en l’excepció dels principis de publicitat i concurrència, en el procediment de concessió i en la justificació de la subvenció.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en aquest expedient.
C. CONSELLERIA D’EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
S’ha analitzat una subvenció nominativa a favor de la Fundació Es Baluard, Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma (expedient núm. 7), per un import de 420 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en la documentació i les actuacions prèvies a la concessió, en la formalització de l’instrument que regula la subvenció i en la justificació de la subvenció.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en aquest expedient.
D. CONSELLERIA DE FAMÍLIA I SERVEIS SOCIALS
S’ha analitzat una subvenció sense convocatòria a Càritas Diocesana de Mallorca per a la realització del projecte «Per a la inclusió social 2013» (expedient núm. 8), per un import de 220 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en el procediment de concessió i en la justificació de la subvenció.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en aquest expedient.
E. CONSELLERIA DE SALUT
S’ha analitzat una subvenció sense convocatòria a l’entitat Creu Roja Espanyola Illes Balears per dur a terme el projecte «Unitat Mòbil de Dispensació de Metadona (Metabús)» (expedient núm. 9), per un import de 149 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en l’excepció dels principis de publicitat i concurrència, en el procediment de concessió i en la justificació de la subvenció.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en aquest expedient.
F. CONSELLERIA D’ECONOMIA I COMPETITIVITAT
S’ha analitzat una subvenció sense convocatòria a la Fundació Centre d’Innovació per Tecnologia Aplicada al Turisme (expedient núm. 10), per un import de 200 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en l’excepció dels principis de publicitat i concurrència, en la documentació i les actuacions prèvies a la concessió, en el procediment de concessió, en la formalització de l’instrument que regula la subvenció i en la justificació de la subvenció.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en aquest expedient.
2. SUBVENCIONS D’ENTITATS DEPENDENTS
A. CONSIDERACIONS GENERALS
D’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’activitat subvencionadora de les entitats dependents de la CAIB durant els exercicis 2013 i 2014 ha estat la següent:
L’exercici 2013, l’import total de les línies de subvencions i subvencions tramitades (amb convocatòria i de concessió directa), és de 419 milers d’euros i 228 beneficiaris; mentre que en el 2014 l’import és de 38.868 milers d’euros i el nombre de beneficiaris és de 18.608.
Per elaborar aquest Informe, s’ha analitzat una subvenció amb convocatòria i una de concessió directa.
B. INCIDÈNCIES MÉS SIGNIFICATIVES
Atesos l’abast i les limitacions, definits en l’apartat I.4 i I.6 de l’Informe, la incidència més significativa de la fiscalització dels expedients revisats de les entitats dependents de la CAIB és la següent:
1. L’IEB ha concedit subvencions per donar suport a l’organització de fires i festivals de música, arts escèniques, arts visuals i literatura per sobre de l’import de 70 milers d’euros establert en la convocatòria, sense que consti cap resolució posterior que modifiqui el dit import màxim, amb la qual cosa contravé el principi de publicitat establert en l’art. 6.2.a) del TRLS.
Amb independència de la incidència més significativa exposada en aquest punt, en els apartats corresponents de l’Informe es descriu el detall dels resultats i de les incidències detectades en la fiscalització de les subvencions a les entitats dependents de la CAIB duta a terme per la Sindicatura de Comptes.
SUBVENCIÓ AMB CONVOCATÒRIA
A. CONSORCI INSTITUT D’ESTUDIS BALEÀRICS (IEB)
S’han analitzat 10 expedients, per un import total de 125 milers d’euros, de la línia d’ajudes per donar suport a l’organització de fires i festivals de música, arts escèniques, arts visuals i literatura que es realitzin a les Illes Balears durant l’any 2013.
S’han detectat deficiències en les bases reguladores i en els informes i en les resolucions de convocatòries, en la documentació i en les actuacions prèvies a la concessió, en el procediment de concessió i en la justificació de les subvencions.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en cada un dels expedients objecte de fiscalització.
SUBVENCIÓ DE CONCESSIÓ DIRECTA
A. FUNDACIÓ BANC DE SANG I TEIXITS DE LES ILLES BALEARS
S’ha analitzat la subvenció nominativa a la Germandat de Donants de Sang de Mallorca-2014, per un import de 40 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en la documentació i les actuacions prèvies a la concessió, en el procediment de concessió, en la formalització de l’instrument que regula la subvenció, en la justificació de la subvenció i en els pagaments.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en aquest expedient.
3. RECOMANACIONS
Trametre la informació sobre subvencions que sol·liciti la Sindicatura de Comptes de l’exercici objecte de fiscalització.
Actualitzar les bases reguladores a fi d’adaptar-les a la normativa vigent en cada moment.
Concretar i detallar amb més precisió l’objecte de la subvenció, tant pel que fa a les subvencions amb convocatòria com en el cas de les concessions directes.
Exigir un compliment més acurat de les sol·licituds (amb concreció dels projectes i detall dels pressuposts, i la declaració de concurrència amb altres ajuts) i de les justificacions (memòries justificatives, datades i signades; factures subvencionables, comprovants de pagament, i compliment de terminis, entre d’altres).
Concretar en la convocatòria els criteris objectius que regeixen la valoració del projecte subvencionat i els barems per aplicar-los, així com el procediment per determinar l’import de la subvenció.
Implementar, per part dels òrgans gestors, els mecanismes necessaris per fer efectiu el control de la concurrència de subvencions.
Realitzar un seguiment estricte de la justificació de les subvencions concedides i, si escau, dur a terme el procediment de reintegrament.
Atorgar subvencions sense concurrència únicament en els casos en què estigui realment justificada la raó d’aconseguir els objectius mitjançant l’exclusió del principi de concurrència, i deixar-ho suficientment acreditat en l’expedient.
Detallar, en la resolució d’atorgament de les subvencions de concessió directa, les condicions a què queden sotmeses les obligacions que ha de complir el beneficiari i la forma com s’ha de justificar la realització de l’objecte de la subvenció, d’acord amb el que disposa la Llei general de subvencions.
Emetre els informes finals de compliment dels objectes de subvenció, amb el detall suficient per poder acreditar que s’ha complert la finalitat de la concessió.
III. CONTRACTES
1. ADMINISTRACIÓ GENERAL DE LA CAIB
A. CONSIDERACIONS GENERALS
Atesa la documentació retuda a l’SCIB, durant l’exercici 2013, el nombre de contractes formalitzats de l’Administració general de la CAIB és de 562, per un import total de 54.084 milers d’euros, IVA inclòs.
Per concepte, 416 són contractes administratius menors, per un import de 4.011 milers d’euros; 58 són contractes principals i complementaris, per un import de 46.589 milers d’euros; 24 són modificats de contractes, per un import de 561 milers d’euros, i 64 són pròrrogues de contractes, per un import de 2.923 milers d’euros.
Per objecte, 10 són contractes administratius especials, per un import de 5.630 milers d’euros; 36 són contractes de gestió de servei públic, per un import de 2 milers d’euros; 17 són contractes d’obres, per un import de 842 milers d’euros; 349 són contractes de serveis, per un import de 44.980 milers d’euros, i 150 són contractes de subministrament, per un import de 2.630 milers d’euros.
Pel que fa al 2014, el nombre de contractes formalitzats ascendeix a 611, per un import total de 22.623 milers d’euros, IVA inclòs.
Per concepte, 406 són contractes administratius menors, per un import de 4.392 milers d’euros; 70 són contractes principals i complementaris, per un import de 7.243 milers d’euros; 118 són modificats de contractes, per un import de 2.858 milers d’euros; 14 són pròrrogues de contractes, per un import de 8.075 milers d’euros, i 3 són liquidacions, per un import de 55 milers d’euros.
Per objecte, 3 són contractes administratius especials, per un import de 488 milers d’euros; 1 és un contracte de concessió d’obra pública, per un import de 61 milers d’euros; 31 són contractes d’obres, per un import de 942 milers d’euros; 407 són contractes de serveis, per un import de 17.046 milers d’euros, i 169 són contractes de subministrament, per un import de 4.086 milers d’euros.
B. INCIDÈNCIES MÉS SIGNIFICATIVES
Atesos l’abast i les limitacions, definits en l’apartat I.4 i I.6 de l’Informe, les incidències més significatives de la fiscalització dels expedients revisats de l’Administració general de la CAIB són les següents:
1. En l'expedient núm. 2 de la Secció 31 «Serveis comuns», malgrat hi consta una memòria justificativa de la necessitat de la contractació, no es justifiquen tots els criteris d'admissió ni els criteris d'adjudicació establerts (art. 109.4 del TRLCSP).
2. En l'expedient núm. 1 i 2 de la Conselleria de Presidència, en l’expedient núm. 1 de la Conselleria de Turisme i Esports, en els expedients núm. 1, 2, 3, 5, 6 i 7 de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, i en l'expedient núm. 1 de la Conselleria de Salut no està degudament documentat que els preus dels contractes siguin adequats als de mercat (art. 87 i 88 del TRLCSP).
3. En l'expedient núm. 2 de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i en l'expedient núm. 1 de la Secció 33 «Serveis comuns tecnològics» no consten els pressuposts utilitzats ni els càlculs realitzats per determinar l'import del preu del contracte (arts. 87 i 88 del TRLCSP).
4. En l’expedient núm. 2 de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, l’informe de valoració de les ofertes tècniques relatiu als criteris d'adjudicació no avaluable mitjançant fórmules inclou regles de valoració no detallades prèviament en els plecs (article 150 del TRLCSP).
5. En l'expedient núm. 1 de la Conselleria de Salut se sol·licita al licitador que resulta adjudicatari l'esmena de certes deficiències, quan per la seva naturalesa no haurien d’haver estat objecte d'esmena, sinó de rebuig (art. 84 del RGLCAP). Així, l'import de la proposició econòmica supera el pressupost de licitació establert i l'oferta no està referida a la totalitat dels béns objecte del subministrament (punts 13.4 i 13.5 del PCAP).
6. En l'expedient núm. 2 de la Secció 31 «Serveis comuns» s'ha constatat que l'informe d'avaluació dels criteris subjectius justifica l'atorgament dels punts considerant només la circumstància que l'oferta compleix els requisits especificats en el PPT, quan el compliment dels requisits no hauria de ser valorable, sinó només determinant de si s'admet o no la proposta. En l'Informe no es fonamenta la valoració a partir dels criteris assenyalats en el PCAP, que indiquen que es valorarà que la solució sigui completa, detallada i clarament especificada, així com una especial consideració pel model de dedicació presencial (art. 150 del TRLCSP).
7. En els contractes menors núm. 1, 4 i 10 de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats; en el núm. 9 de la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts; en els núm. 3, 4 i 9 de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori; en el núm. 1 de la Conselleria de Salut, i en els núm. 3 i 4 del SOIB la prestació objecte del contracte és de caràcter recurrent. Atès que s’observen indicis de fraccionament, es considera que el procediment de contractació emprat no és el més adequat i conforme a la normativa en matèria de contractació, per la qual cosa s’haurien d'haver tramitat contractes ordinaris, d'acord amb les necessitats dels serveis.
8. En la majoria d’expedients fiscalitzats, les factures no s'han pagat en el termini fixat en l’article 216.4 del TRLCSP, la qual cosa pot suposar haver d’abonar interessos de demora.
Amb independència de les incidències més significatives exposades en aquest punt, en els apartats corresponents de l’Informe es descriu el detall dels resultats i de les incidències detectades en la fiscalització duta a terme per la Sindicatura de Comptes.
C. CENTRAL DE CONTRACTACIÓ
S’ha analitzat l'Acord marc de contractació del subministrament d'energia elèctrica per a totes les dependències del Govern de les Illes Balears i les entitats del sector públic autonòmic, per un import adjudicat de 74.010 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació.
En l’Informe consta el detall dels resultats i de les incidències detectades en l’expedient objecte de fiscalització.
D. CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Conselleria de Presidència (Secció 11) ascendeix a un total de 1.562 milers d'euros. Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 1.877 milers d'euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'han examinat dos expedients de contractació, per un import adjudicat de 142 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu dels contractes, en la publicitat dels contractes, en la selecció dels contractistes, en la formalització i en l’adjudicació dels contractes.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
c. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 8 contractes menors, per un import conjunt de 184 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
E. CONSELLERIA DE TURISME I ESPORTS
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Conselleria de Turisme i Esports (Secció 12) ascendeix a un total de 430 milers d'euros. Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 1.997 milers d'euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'han examinat dos expedients de contractació, per un import adjudicat conjunt de 1.533 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en la definició de l’objecte del contracte, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu dels contractes, en la formalització i en l’adjudicació dels contractes.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
c. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 4 contractes menors, per un import conjunt de 36 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
F. CONSELLERIA D’EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats (Secció 13) ascendeix a un total de 44.478 milers d'euros. Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 3.873 milers d'euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'han examinat set expedients de contractació, per un import adjudicat conjunt de 8.003 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu dels contractes, en la publicitat, en la selecció dels contractistes, en la formalització i en l’execució dels contractes.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
c. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 11 contractes menors, per un import conjunt de 104 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
G. VICEPRESIDÈNCIA ECONÒMICA, DE PROMOCIÓ EMPRESARIAL I D’OCUPACIÓ (2013)/CONSELLERIA D’HISENDA I PRESSUPOSTS (2014)
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d'Ocupació (Secció 14) ascendeix a un total de 1.250 milers d'euros. Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 358 milers d'euros.
Cap dels expedients de la mostra seleccionada de contractes no menors per fiscalitzar dels exercicis 2013 i 2014 correspon a la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d'Ocupació/Conselleria d'Hisenda i Pressuposts.
b. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 9 contractes menors, per un import conjunt de 78 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
H. CONSELLERIA D’AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Territori (Secció 15) ascendeix a un total de 1.003 milers d'euros Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 9.067 milers d'euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'han examinat tres expedients de contractació, per un import adjudicat conjunt de 6.957 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en la publicitat i en l’execució dels contractes.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
c. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 9 contractes menors, per un import conjunt de 93 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
I. CONSELLERIA D’ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Conselleria d'Administracions Públiques (Secció 16) ascendeix a un total de 221 milers d'euros. Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 531 milers d'euros.
Cap dels expedients de la mostra seleccionada de contractes no menors per fiscalitzar dels exercicis 2013 i 2014 correspon a la Conselleria d’Administracions Públiques.
b. CONTRACTES MENORS
S’ha examinat 1 contracte menor, per un import de 4 milers d'euros, tal com figura a l’Informe, on consta el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
J. CONSELLERIA DE FAMÍLIA I SERVEIS SOCIALS
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Conselleria de Família i Serveis Socials (Secció 17) ascendeix a un total de 18 milers d'euros, que corresponen a dos contractes menors de serveis. Aquests dos contractes s'han tramitat com a anticipats de despesa i s'imputen pressupostàriament a l'exercici 2014. Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 1.440 milers d'euros.
Cap dels expedients de la mostra seleccionada de contractes no menors per fiscalitzar dels exercicis 2013 i 2014 correspon a la Conselleria de Família i Serveis Socials.
b. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 2 contractes menors, per un import conjunt de 9 milers d'euros, tal com figura a l’Informe, on consta el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
K. CONSELLERIA DE SALUT
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Conselleria de Salut (Secció 18) ascendeix a un total de 1.267 milers d'euros. Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 1.437 milers d'euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'ha examinat un expedient de contractació, per un import adjudicat de 47 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
c. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 4 contractes menors, per un import conjunt de 45 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
L. SECCIÓ 31. SERVEIS COMUNS (2013)/SERVEIS COMUNS DESPESES DIVERSES (2014)
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats per la Secció 31 «Serveis Comuns» ascendeix a un total de 2.802 milers d'euros. Pel que fa a l'exercici 2014, únicament s'ha tramitat una modificació d'un contracte de serveis, per un import de 95 milers d'euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'han examinat dos contractes, per un import adjudicat de 1.800 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en la publicitat, en la selecció del contractista, en la formalització i en l’execució dels contractes.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
M. SECCIÓ 33. SERVEIS COMUNS TECNOLÒGICS
a. CONTRACTACIÓ
La Llei 8/2013, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la CAIB per a l'any 2014, crea una nova secció, la Secció 33, relativa als serveis comuns en matèria tecnològica, la gestió de la qual correspon al conseller d'Economia i Competitivitat.
Durant l'exercici 2014, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes que ha formalitzat la Conselleria d'Economia i Competitivitat (Secció 33) ascendeix a un total de 975 milers d'euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'ha examinat un contracte, per un import adjudicat de 434 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la formalització i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
N. SERVEI D’OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS (SOIB)
a. CONTRACTACIÓ
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (Secció 76) ascendeix a un total de 228 milers d’euros. Pel que fa a l’exercici 2014, l’import total dels contractes formalitzats és de 293 milers d’euros.
La totalitat dels contractes del SOIB comunicats, corresponents als anys 2013 i 2014, s’han tramitat com a contractes menors.
b. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 7 contractes menors, per un import conjunt de 64 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, on consta el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
O. INSTITUT D’ESTADÍSTICA DE LES ILLES BALEARS (IBESTAT)
a. CONTRACTACIÓ
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per l’Institut d’Estadística de les Illes Balears (Secció 77) ascendeix a un total de 99 milers d’euros. Pel que fa a l’exercici 2014, l’import total dels contractes formalitzats és de 120 milers d’euros.
b. CONTRACTES MENORS
S’ha examinat 1 contracte menor, per un import de 17 milers d'euros, tal com figura a l’Informe, on consta el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
P. ESCOLA BALEAR D’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
a. CONTRACTACIÓ
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per l’Escola Balear d’Administració (Secció 78) ascendeix a un total de 105 milers d’euros. Pel que fa a l’exercici 2014, l’import total dels contractes formalitzats és de 29 milers d’euros.
La totalitat dels contractes de l’EBAP comunicats, corresponents als anys 2013 i 2014, s’han tramitat com a contractes menors.
b. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 2 contractes menors, per un import conjunt de 8 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, on consta el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
2. SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS
A. CONSIDERACIONS GENERALS
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB per la mateixa entitat a través de la Intervenció General de la CAIB, el nombre de contractes formalitzats pel Servei de Salut de les Illes Balears ascendeix a un total de 677, per un import total de 47.052 milers d’euros, IVA inclòs.
Per concepte, 444 són contractes administratius menors, per un import de 3.739 milers d’euros; 139 són contractes principals i complementaris, per un import de 32.037 milers d’euros; 29 són pròrrogues de contractes, per un import de 6.731 milers d’euros, i 65 contractes són sense dades, per un import de 4.545 milers d’euros.
Per objecte, 10 són contractes administratius especials, per un import de 94 milers d’euros; 8 són contractes de gestió de servei públic, per un import de 12.041 milers d’euros; 14 són contractes d’obres, per un import de 288 milers d’euros; 310 són contractes de serveis, per un import de 26.603 milers d’euros, i 335 són contractes de subministrament, per un import de 8.024 milers d’euros.
Pel que fa al 2014, el nombre de contractes formalitzats pel Servei de Salut de les Illes Balears ascendeix a un total de 551, per un import total de 75.697 milers d’euros, IVA inclòs.
Per concepte, 385 són contractes administratius menors, per un import de 14.914 milers d’euros; 109 són contractes principals i complementaris, per un import de 46.570 milers d’euros; 16 són modificacions de contractes, per un import de 1.898 milers d’euros; 40 són pròrrogues de contractes, per un import d’11.378 milers d’euros, i 1 contracte és sense dades, per un import de 551 milers d’euros.
Per objecte, 8 són contractes de gestió de servei públic, per un import de 2.876 milers d’euros; 17 són d’obres, per un import de 725 milers d’euros; 171 són de serveis, per un import de 41.202 milers d’euros; 342 són de subministrament, per un import de 29.257 milers d’euros, i 13 són altres contractes, per un import de 1.637 milers d’euros.
Cal posar de manifest que la informació tramesa per l’IBSALUT és incompleta, atès que, dels exercicis 2013 i 2014, no consten els contractes formalitzats per les gerències de l’Hospital Son Llàtzer, de l’Hospital Comarcal d’Inca i de l’Hospital de Manacor, excepte els que superen els 500 milers d’euros o els que s’han tramitat a través de la Central de Compres, que sí que han estat tramesos a l’SCIB a través dels Serveis Centrals del Servei de Salut.
A més, la relació de contractes corresponent a les gerències de l’Hospital de Son Espases, de l’Àrea de Salut de Menorca i de l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera, inclou expedients duplicats, per un import total de 286 milers d’euros.
Aquestes incidències són una limitació de l’abast de la fiscalització d’aquest apartat de l’Informe, motiu pel qual l’SCIB no pot garantir-ne la integritat.
A l’Informe, s’analitza la contractació dels Serveis Centrals de l’IBSALUT i una mostra de contractes menors de les gerències de l’Hospital Universitari Son Espases, de l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera, de l’Hospital de Manacor i del 061.
B. INCIDÈNCIES MÉS SIGNIFICATIVES
Atesos l’abast i les limitacions, definits en l’apartat I.4 i I.6 de l’Informe, les incidències més significatives de la fiscalització dels expedients revisats del Servei de Salut de les Illes Balears són les següents:
1. En els expedients núm. 1 i 2 de la Gerència de Serveis Centrals no consta que pel període transcorregut entre la finalització de l’anterior contracte i l’inici del nou contracte hi hagi una cobertura contractual adequada.
2. En els expedients núm. 3 i 4 de la Gerència de Serveis Centrals no queda suficientment justificada que la situació d’exclusivitat tècnica per utilitzar el procediment negociat sense publicitat sigui objectiva, atès que es basa en el fet que l’empresa posseeix tots els drets quant a la propietat intel·lectual i industrial, quan aquesta situació d’exclusivitat ha estat creada pel mateix poder adjudicador.
3. En els expedients núm. 1 i 7 de la Gerència de Serveis Centrals els informes indiquen que els preus s’adeqüen als de mercat i es fa referència als preus dels contractes actuals de serveis de transport sanitari d’avions i de neteja, respectivament, si bé no es detallen les dades que permeten justificar els preus d’aquests serveis ni la documentació que fonamenti els càlculs per a determinar el valor estimat d’aquests contractes (art. 87 i 88 del TRLCSP).
4. En l’expedient núm. 6 de la Gerència de Serveis Centrals l’informe tècnic de valoració de les ofertes per criteris avaluables mitjançant judicis de valor inclou regles de valoració no definides prèviament en el PCAP (article 150 del TRLCSP).
5. En els Serveis Centrals s’han detectat altres subministraments i serveis amb els mateixos objectes i amb els mateixos creditors que en els expedients núm. 1, 5 i 8, durant l’exercici 2013. El mateix s’esdevé en els contractes menors núm. 1, 2 i 3 de la Gerència de l’Hospital Universitari Son Espases, pel que fa a obres i serveis. En conseqüència, el procediment utilitzat per tramitar els expedients esmentats no ha estat el correcte.
6. En la majoria d’expedients fiscalitzats les factures no s’han pagat en el termini fixat en l’article 216.4 del TRLCSP, la qual cosa pot suposar haver d’abonar interessos de demora.
C. SERVEIS CENTRALS DE L’IBSALUT
a. CONTRACTACIÓ
Durant l'exercici 2013, i d'acord amb la informació tramesa a l'SCIB, l'import dels contractes formalitzats pels Serveis Centrals de l’IBSALUT ascendeix a un total de 24.558 milers d'euros Pel que fa a l'exercici 2014, l'import total dels contractes formalitzats és de 61.510 milers d'euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'han examinat vuit expedients de contractació, per un import adjudicat conjunt de 24.497 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu dels contractes, en la publicitat, en la selecció dels contractistes, en la formalització i en l’execució dels contractes.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
c. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 9 contractes menors, per un import conjunt de 276 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
D. GERÈNCIA HOSPITAL UNIVERSITARI SON ESPASES
a. CONTRACTACIÓ
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per la Gerència de l’Hospital Universitari Son Espases ascendeix a un total adjudicat de 9.344 milers d’euros. Pel que fa a l’exercici 2014, l’import total dels contractes formalitzats és de 5.122 milers d’euros.
Cap dels expedients de la mostra seleccionada de contractes no menors per fiscalitzar dels exercicis 2013 i 2014 correspon a la Gerència de l’Hospital Universitari Son Espases.
b. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 4 contractes menors, per un import conjunt de 109 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
E. GERÈNCIA DE L’ÀREA DE SALUT D’EIVISSA I FORMENTERA
a. CONTRACTACIÓ
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per la Gerència de l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera ascendeix a un total adjudicat de 4.170 milers d’euros. Pel que fa a l’exercici 2014, l’import total dels contractes formalitzats és de 4.034 milers d’euros.
b. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 2 contractes menors, per un import conjunt de 4 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
F. GERÈNCIA HOSPITAL DE MANACOR
a. CONTRACTACIÓ
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per la Gerència de l’Hospital de Manacor ascendeix a un total adjudicat de 1.480 milers d’euros. Pel que fa a l’exercici 2014, no s’ha tramès a l’SCIB informació relativa als contractes formalitzats per la Gerència de l’Hospital de Manacor durant aquest període.
b. CONTRACTES MENORS
S’ha examinat 1 contracte menor, per un import de 5 milers d'euros. L’objecte del contracte, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització consten a l’Informe.
G. GERÈNCIA 061
a. CONTRACTACIÓ
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per la Gerència del 061 ascendeix a un total adjudicat de 301 milers d’euros. Pel que fa a l’exercici 2014, l’import total dels contractes formalitzats és de 91 milers d’euros.
b. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 3 contractes menors, per un import conjunt de 37 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
3. AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS
A. CONSIDERACIONS GENERALS
Durant l’exercici 2013, i d’acord amb la informació tramesa a l’SCIB per la mateixa entitat, l’import dels contractes formalitzats per l’Agència Tributària de les Illes Balears ascendeix a un total de 167 milers d’euros, IVA inclòs.
Per concepte, s’han adjudicat contractes administratius menors, per un import de 67 milers d’euros, i contractes principals, per un import de 100 milers d’euros.
Per objecte, els contractes de serveis sumen un import de 28 milers d’euros, mentre que els de subministrament sumen un import de 139 milers d’euros.
Pel que fa al 2014, l’import dels contractes formalitzats per l’Agència Tributària de les Illes Balears ascendeix a un total de 303 milers d’euros, IVA inclòs.
Per concepte, s’han adjudicat contractes administratius menors, per un import de 131 milers d’euros; contractes principals, per un import de 164 milers d’euros, i modificats, per un import de 7 milers d’euros.
Per objecte, els contractes de serveis sumen un import de 215 milers d’euros i els de subministrament, un import de 81 milers d’euros, i els d’obres, 6 milers d’euros.
B. INCIDÈNCIES MÉS SIGNIFICATIVES
Atesos l’abast i les limitacions, definits en l’apartat I.4 i I.6 de l’Informe, la incidència més significativa de la fiscalització dels expedients revisats de l’Agència Tributària de les Illes Balears és la següent:
En l’expedient núm. 1 la factura es paga fora del termini establert en l’article 216.4 del TRLCSP.
C. EXPEDIENTS FISCALITZATS
a. CONTRACTACIÓ
Cap dels expedients de la mostra seleccionada de contractes no menors per fiscalitzar dels exercicis 2013 i 2014 correspon a l’Agència Tributària de les Illes Balears.
b. CONTRACTES MENORS
S’han examinat 2 contractes menors, per un import conjunt de 34 milers d'euros, la relació dels quals figura a l’Informe, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
4. ENTITATS DEPENDENTS DE LA CAIB
A. CONSIDERACIONS GENERALS
Pel que fa a la contractació de les entitats dependents de l’Administració de la CAIB (entitats en què la CAIB té una participació superior o igual al 50 % o apareixen com a entitats dependents en el Compte General de la CAIB), la informació tramesa corresponent als exercicis 2013 i 2014 pateix algunes limitacions per la manca d’homogeneïtat i per no haver estat retuda en el termini fixat per la Sindicatura de Comptes a fi d’elaborar aquest Informe.
Les dades trameses per les entitats dependents són sense IVA. Ara bé, als expedients examinats de cada una de les entitats objecte de fiscalització s’ha inclòs l’IVA, per determinar l’import total de la despesa fiscalitzada.
En l’exercici 2013, l’import dels contractes formalitzats per les entitats dependents de la CAIB ascendeix a un total de 99.890 milers d’euros, IVA exclòs. Pel que fa a l’exercici 2014, l’import dels contractes formalitzats és de 57.273 milers d’euros, IVA exclòs.
B. INCIDÈNCIES MÉS SIGNIFICATIVES
Atesos l’abast i les limitacions, definits en l’apartat I.4 i I.6 de l’Informe, les incidències més significatives de la fiscalització dels expedients revisats de les entitats dependents de la CAIB són les següents:
1. En l’expedient núm. 1 de MIBSA, tot i que hi ha elements per considerar que el contracte s’executa per preus unitaris, hi ha una contradicció entre l’apartat A.1 del quadre de característiques del contracte del PCAP (preu a tant alçat) i l’Annex III (preus unitaris). D’altra banda, no hi consta la motivació de l’adjudicació del contracte pel preu de licitació (12.000 milers d’euros, IVA inclòs), i no per l’import de l’oferta econòmica presentada per l’únic licitador (8.672 milers d’euros, IVA inclòs) (art. 33 del TRLCSP i art. 63 L30/92).
2. En l’expedient núm. 1 de l’ATB, en els núm. 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 i 12 de ABAQUA, en els núm. 1 i 2 del CTM, en el núm. 1 de la FBIT, en el núm. 1 de la Fundació d’Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l’Autonomia Personal, en el núm. 1 de la FISIB i en els núm. 1 i 2 de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears consten els informes per justificar que els preus dels contractes són adequats als de mercat, tot i que no s’hi detallen les dades que permeten fonamentar la dita justificació (art. 87 del TRLCSP).
3. En l’expedient núm. 1 de la FISIB consten tres invitacions a persones físiques per participar en un procediment negociat, tot i que no hi ha constància que efectivament s’hagi dut a terme un procés de negociació, per la qual cosa s’incompleix l’element diferenciador que caracteritza aquest tipus de procediment (art. 178 del TRLCSP).
4. En l’expedient núm. 1 de la FISIB l’execució del contracte s’inicia abans de la seva signatura. A més, l’import total de les factures emeses ascendeix a 27 milers d’euros, quan l’import adjudicat és de 21 milers d’euros.
5. En l’expedient núm. 1 de l’ATB, en el núm. 1 del CTM i en el núm. 1 de la Fundació Teatre Principal d’Inca, l’informe tècnic de valoració de les ofertes conté criteris de valoració no definits prèviament en els PCAP (art. 150.2 del TRLCSP).
6. En l’expedient núm. 1 de la FBIT, en l’informe tècnic de valoració de les ofertes no es fonamenten les valoracions assolides d’acord amb un mètode. A més, en el PCAP no es defineixen amb exactitud els mètodes de valoració dels criteris no avaluables mitjançant fórmules (article 150.2 del TRLCSP).
7. En l’expedient núm. 1 de l’IBANAT la fórmula relativa al preu dóna la puntuació més alta a l’oferta amb el cànon més alt i, la resta, la puntua de manera proporcional respecte a l’oferta més bona. Així, si una empresa proposa l’import mínim del pressupost, obté 15 punts d’entrada, perquè amb la fórmula proposada no es poden obtenir zero punts. Per tant, la valoració del preu està desvirtuada (art. 150 del TRLCSP).
8. En l’expedient núm. 1 de l’IBANAT el valor estimat del contracte, per un total de 60 milers d’euros, s’ha calculat sobre la base del cànon per percebre per l’IBANAT durant la vigència del contracte (4 anys), quan hauria d’esser l’estimació dels ingressos que rebrà el contractista i els costs que assumeix l’administració. D’acord amb l’estudi econòmic que consta en l’expedient, el valor estimat del contracte seria de 1.660 milers d’euros (suposant que les tarifes indicades no duen IVA, aspecte que no s’especifica ni en l’informe ni en els PCAP). Atès l’anterior, el contracte s’hauria d’haver considerat SARHA.
9. En l’expedient núm. 1 de l’IBANAT, per aplicació de la sentència del TS, consta un procediment no previst en el PCAP, per compensar econòmicament l’adjudicatari per la no-explotació de 50 boies. Atès que la variació en 50 boies i la variació del cànon són condicions essencials de la licitació, no es compleixen els requisits establerts en l’article 107 del TRLCSP, per la qual cosa s’hauria d’haver resolt el contracte i fer una nova licitació (clàusula 32 PCAP i art. 105 i 223 g) del TRLCSP).
10. Les Instruccions Internes de Contractació de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears no estan publicades en el perfil de contractant, integrat en la Plataforma de Contractació de la CAIB (art. 4, punt 3 del Decret 51/2012, de regulació de la Plataforma de Contractació i dels perfils de contractant de la CAIB), tot i que consten publicades en la seva pàgina web, sense cap referència a la data d’aprovació ni a la de les successives modificacions, per la qual cosa no és possible conèixer el moment d’inici de la seva difusió pública (art. 53 del TRLCSP).
11. En alguns dels expedients examinats, el termini de pagament de les factures supera el que fixa la normativa vigent (art. 4 de la Llei 3/2004 i disposició transitòria segona de la Llei 15/2010, pels quals s’estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials).
C. MULTIMÈDIA DE LES ILLES BALEARS, SA (MIBSA)
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per Multimèdia de les Illes Balears, S.A (MIBSA) ascendeix a un total de 932 milers d’euros. En l’exercici 2014, l’import dels contractes formalitzats per MIBSA ascendeix a un total de 10.428 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'ha examinat un expedient de contractació, per un import adjudicat de 12.000 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la definició de l’objecte del contracte, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
D. ENS PÚBLIC DE RADIOTELEVISIÓ DE LES ILLES BALEARS (EPRTVIB), TELEVISIÓ DE LES ILLES BALEARS, SAU (TVIB) I RÀDIO DE LES ILLES BALEARS, SAU (RIB)
a. CONTRACTACIÓ
Per Acord del Consell de Govern de 6 de juny de 2014 (BOIB núm. 77, de 7 de juny), s’autoritza l’extinció dels ens Televisió de les Illes Balears, SA (TVIB, SA), i Ràdio de les Illes Balears, SA (RIB, SA), mitjançant la cessió global d’actius i passius, sense liquidació, a favor de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears (EPRTVIB). La cessió global es formalitza mitjançant sengles escriptures públiques de 5 de desembre de 2014, amb efectes de dia 1 de gener de 2014.
Per elaborar aquest Informe, la població corresponent a l’exercici 2013 i a l’exercici 2014 engloba els contractes formalitzats per les tres entitats.
Així, durant l’exercici 2013, i segons les dades que les entitats han tramès, els contractes del Grup IB3 tenen un import adjudicat total de 8.608 milers d’euros. No obstant això, durant el treball de fiscalització per elaborar l’Informe 125/2016 de l’SCIB sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, s’ha detectat un contracte formalitzat no comunicat a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, per un import total de 273 milers d’euros, que s’ha inclòs, a l’efecte d’aquest Informe, en la població total de contractes formalitzats l’any 2013.
Pel que fa a l’exercici 2014, l’import total dels contractes que ha formalitzat el Grup IB3 és de 14.138 milers d’euros.
S’ha constatat que en la informació tramesa a l’SCIB corresponent als exercicis 2013 i 2014 s’ha inclòs un expedient de contractació relatiu al servei portador de la distribució i la difusió dels senyals de televisió i ràdio autonòmiques a les Illes Balears, per un import adjudicat de 5.387 milers d’euros, quan en realitat aquest contracte es va signar el 4 d’agost de 2004 i l’SCIB el va fiscalitzar en l’Informe 14/2006, del Compte general de la CAIB corresponent a l’exercici 2005.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S'han examinat nou expedients de contractació, per un import total adjudicat de 2.973 milers d'euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista i en l’execució.
En l’Informe consten el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
E. CONSORCI BORSA D’ALLOTJAMENTS TURÍSTICS
a. CONTRACTACIÓ
El Consorci Borsa d’Allotjaments Turístics no ha formalitzat contractes durant l’exercici 2013. En l’exercici 2014, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats ascendeix a un total de 1.988 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’ha examinat un expedient de contractació, per un import d’adjudicació de 483 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en la definició de l’objecte del contracte, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista, en la formalització i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
F. AGÈNCIA DE TURISME DE LES ILLES BALEARS (ATB)
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes que ha formalitzat l’Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) ascendeix a un total de 1.674 milers d’euros.
No obstant això, durant el treball de fiscalització per elaborar l’Informe 125/2016 de l’SCIB sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, s’han detectat contractes formalitzats no comunicats a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, per un import total de 169 milers d’euros, que s’han inclòs, a efectes d’aquest Informe, en la població total de contractes que ha formalitzat l’entitat l’any 2013.
L’Agència de Turisme de les Illes Balears no ha retut a l’SCIB, en el termini establert, la informació relativa als contractes formalitzats durant l’exercici 2014, per la qual cosa aquests no formen part de la mostra seleccionada. En conseqüència, no ha estat possible verificar si l’Agència ha complert la normativa de contractació durant l’esmentat exercici.
Tot i així, de la informació tramesa es desprèn que els contractes formalitzats l’any 2014 sumen un import total de 4.021 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’ha examinat un expedient de contractació, per un import d’adjudicació de 80 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista, en la formalització i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
G. AGÈNCIA BALEAR DE L’AIGUA I LA QUALITAT AMBIENTAL (ABAQUA)
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes que ha formalitzat l’Agència Balear de l’Aigua (ABAQUA) ascendeix a un total de 51.394 milers d’euros.
No obstant això, durant el treball de fiscalització per elaborar l’Informe 125/2016 de l’SCIB, sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, s’han detectat contractes formalitzats no comunicats a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, per un import total de 1.413 milers d’euros, que s’han inclòs, a efectes d’aquest Informe, en la població total de contractes que ha formalitzat l’entitat l’any 2013.
ABAQUA no ha retut a l’SCIB, en el termini establert, la informació relativa als contractes que ha formalitzat durant l’exercici 2014, per la qual cosa aquests no formen part de la mostra seleccionada. En conseqüència, no ha estat possible verificar si l’Agència compleix la normativa de contractació durant l’esmentat exercici.
Tot i així, de la informació tramesa fora de termini es desprèn que els contractes formalitzats l’any 2014 sumen un import total de 7.224 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’han examinat dotze expedients de contractació, per un import d’adjudicació conjunt de 49.902 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu dels contractes, en la publicitat, en la selecció dels contractistes, en la formalització i en l’execució dels contractes.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
H. INSTITUT BALEAR DE LA NATURA (IBANAT)
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes que ha formalitzat l’Institut Balear de la Natura (IBANAT) ascendeix a un total de 1.629 milers d’euros.
No obstant això, durant el treball de fiscalització per elaborar l’Informe 125/2016 de l’SCIB sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, s’ha detectat un contracte formalitzat no comunicat a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, per un import total de 117 milers d’euros, que s’ha inclòs, a efectes d’aquest Informe, en la població total de contractes que ha formalitzat l’entitat l’any 2013.
L’IBANAT no ha retut a l’SCIB, en el termini establert, la informació relativa als contractes que ha formalitzat l’entitat durant l’exercici 2014, per la qual cosa aquests no formen part de la mostra seleccionada. En conseqüència, no ha estat possible verificar si l’Agència ha complert la normativa de contractació durant l’esmentat exercici.
Tot i així, de la informació tramesa fora de termini es desprèn que els contractes formalitzats l’any 2014 sumen un import total de 1.509 milers d’euros
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’ha examinat un expedient de contractació, per un import d’adjudicació de 290 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la definició de l’objecte del contracte, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista, en la formalització i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
I. CONSORCI TRANSPORT DE MALLORCA (CTM)
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes que ha formalitzat el Consorci Transport de Mallorca (CTM) ascendeix a un total de 5.367 milers d’euros.
No obstant això, durant el treball de fiscalització per elaborar l’Informe 125/2016 de l’SCIB, sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, s’han detectat cinc contractes de serveis, així com contractes especials formalitzats en aquest període i no comunicats a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, per un import total de 433 milers d’euros, que s’han inclòs, a efectes d’aquest Informe, en la població total de contractes que ha formalitzat l’entitat l’any 2013. A més, en aquest mateix treball s’ha detectat un contracte en què l’import contractat va referit a un percentatge sobre els ingressos que ha de generar el servei de connectivitat d’Internet a l’Estació Intermodal de Palma.
El Consorci Transport de Mallorca no ha retut a l’SCIB la informació relativa als contractes formalitzats durant l’exercici 2014 en el termini establert, per la qual cosa no formen part de la mostra seleccionada. En conseqüència, no ha estat possible verificar si el Consorci ha complert la normativa de contractació durant l’exercici 2014. Els expedientes de contractació de l’exercici 2014 que ha tramès el Consorci fora del termini establert per l’SCIB sumen un import total adjudicat de 2.134 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’han examinat dos expedients de contractació: el primer per un import d’adjudicació de 2.814 milers d’euros i el segon pel 26 % sobre els ingressos generats pel servei.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista, en la formalització i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
J. SERVEIS FERROVIARIS DE MALLORCA (SFM)
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) ascendeix a un total de 17.868 milers d’euros.
No obstant això, durant el treball de fiscalització per elaborar l’Informe 125/2016 de l’SCIB sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, s’han detectat contractes formalitzats no comunicats a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, per un import total de 290 milers d’euros, que s’han inclòs, a efectes d’aquest Informe, en la població total de contractes que ha formalitzat l’entitat l’any 2013.
L’entitat no ha retut correctament a l’SCIB la informació relativa al contracte derivat de l’Acord marc de l’any 2013 objecte de fiscalització, atès que comunica un import d’adjudicació de 4.647 milers d’euros, quan aquest és de 5.004 milers d’euros, excloent-ne l’IVA. A més, s’ha constatat que en alguns dels contractes de la relació retuda el preu de licitació és superior al seu valor estimat.
SFM no ha retut a l’SCIB, en el termini establert, la informació relativa als contractes que ha formalitzat l’entitat durant l’exercici 2014, per la qual cosa aquests no formen part de la mostra seleccionada. En conseqüència, no ha estat possible verificar si l’entitat compleix la normativa de contractació durant l’esmentat exercici.
Tot i així, de la informació tramesa fora de termini es desprèn que els contractes formalitzats l’any 2014 sumen un import total de 20.482 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’ha examinat un expedient de contractació, per un import d’adjudicació de 6.055 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la formalització i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
K. FUNDACIÓ BALEAR D’INNOVACIÓ I TECNOLOGIA (FBIT)
a. CONTRACTACIÓ
La Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia no ha retut a l’SCIB la informació relativa als contractes que ha formalitzat l’entitat durant l’exercici 2013. En conseqüència, no ha estat possible verificar si el Consorci ha complert la normativa de contractació durant l’esmentat exercici.
No obstant això, durant el treball de fiscalització per elaborar l’Informe 125/2016 de l’SCIB sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, s’han detectat cinc contractes formalitzats i no comunicats a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, per un import total de 241 milers d’euros, que s’han inclòs, a efectes d’aquest Informe, en la població total de contractes que ha formalitzat l’entitat l’any 2013.
En l’exercici 2014, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes que ha formalitzat la FBIT ascendeix a un total de 451 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’ha examinat un expedient de contractació, per un import d’adjudicació de 115 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
L. FUNDACIÓ TEATRE PRINCIPAL D’INCA
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, la Fundació Teatre Principal d’Inca informa d’un contracte de serveis que s’ha formalitzat el 2014. Es tracta de la modificació de la redacció dels projectes necessaris per reformar i rehabilitar el Teatre Principal d’Inca i la seva direcció d’obra, per un import de 361 milers d’euros.
Durant l’exercici 2014, segons les dades que ha tramès l’entitat, la Fundació Teatre Principal d’Inca ha formalitzat un contracte, per un import adjudicat de 3.463 milers d’euros (amb IVA), que s’ha tramitat mitjançant procediment obert amb criteris múltiples. S’ha de tenir en compte que, al 2014, també s’ha formalitzat el contracte esmentat en el paràgraf anterior.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’ha examinat un expedient de contractació, per un import d’adjudicació de 3.463 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la definició de l’objecte del contracte, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció del contractista, en la formalització i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
M. FUNDACIÓ D’ATENCIÓ I SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I DE PROMOCIÓ DE L’AUTONOMIA PERSONAL
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes formalitzats per la Fundació d’Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l’Autonomia Personal ascendeix a un total de 1.275 milers d’euros.
La Fundació d’Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l’Autonomia Personal no ha retut a l’SCIB, en el termini establert, la informació relativa als contractes que ha formalitzat durant l’exercici 2014, per la qual cosa aquests no formen part de la mostra seleccionada. En conseqüència, no ha estat possible verificar si la Fundació ha complert la normativa de contractació durant l’esmentat exercici.
Tot i així de la informació tramesa fora de termini es desprèn que els contractes formalitzats l’any 2014 sumen un import total de 8.439 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’ha examinat un expedient de contractació, per un import d’adjudicació de 170 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la selecció del contractista i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
N. FUNDACIÓ D’INVESTIGACIÓ SANITÀRIA DE LES ILLES BALEARS RAMON LLULL (FISIB)
a. CONTRACTACIÓ
Durant els exercicis 2013 i 2014, la Fundació d’Investigació Sanitària de les Illes Balears Ramon Llull (FISIB) no ha retut a l’SCIB la informació relativa als contractes que ha formalitzat durant el període fiscalitzat (formulari TRAIN).
No obstant això, durant el treball de fiscalització per elaborar l’Informe 125/2016 de l’SCIB sobre la rendició correcta d’informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la CAIB corresponent a l’exercici 2013, s’han detectat tres contractes formalitzats no comunicats a l’SCIB mitjançant el document TRAIN, per un import total de 78 milers d’euros, que s’han inclòs, a efectes d’aquest Informe, en la població total de contractes que ha formalitzat l’entitat l’any 2013. Tots tres s’han tramitat per procediment negociat sense publicitat i el seu objecte és de serveis.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’ha examinat un expedient de contractació, per un import d’adjudicació de 21 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la definició de l’objecte del contracte, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu del contracte, en la publicitat, en la selecció dels contractistes, en la formalització i en l’execució del contracte.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació de l’expedient analitzat, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades durant el procés de fiscalització.
O. FUNDACIÓ BANC DE SANG I TEIXITS DE LES ILLES BALEARS
a. CONTRACTACIÓ
En l’exercici 2013, i d’acord amb la informació que l’entitat ha tramès a l’SCIB, l’import dels contractes que ha formalitzat la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears ascendeix a un total de 3.889 milers d’euros. En l’exercici 2014, l’import dels contractes que ha formalitzat la Fundació ascendeix a un total de 3.905 milers d’euros.
b. EXPEDIENTS EXAMINATS
S’han examinat tres expedients de contractació, per un import d’adjudicació conjunt de 67 milers d’euros.
S’han detectat deficiències en els aspectes generals, en la definició de l’objecte del contracte, en la forma de tramitació i el procediment d’adjudicació, en el preu dels contractes, en la publicitat, en la formalització i en l’execució dels contractes.
En l’Informe consta el tipus de tramitació i el procediment d'adjudicació dels expedients analitzats, així com el detall dels resultats i de les incidències detectades en cadascun durant el procés de fiscalització.
5. RECOMANACIONS
Trametre la informació sobre contractació que sol·liciti la Sindicatura de Comptes, de forma acurada i amb els imports totals dels contractes de l’exercici objecte de fiscalització.
Implantar i integrar en el programa de gestió de contractes de la CAIB totes les entitats dependents, a fi de disposar de més informació i control sobre els contractes que han adjudicat aquestes entitats, inclosos els contractes menors.
Justificar adequadament en l’expedient els criteris de valoració de les ofertes, la ponderació i la fórmula utilitzada per avaluar-les.
Adjuntar a l’expedient els càlculs realitzats o, si escau, les constatacions del preu de les diverses empreses del sector utilitzades per determinar el preu de licitació.
Detallar adequadament en els PCAP els criteris no avaluables mitjançant fórmula, a fi que no sigui necessari recórrer a criteris més detallats en el moment de l’avaluació.
Emprar mitjans de notificació que permetin comprovar que els destinataris han rebut la documentació corresponent.
Planificar adequadament el procés d’elaboració dels expedients de contractació a fi d’evitar que, per raons de servei, s’hagi d’iniciar l’objecte del contracte abans de la formalització i la signatura.
Fer un ús acurat dels contractes menors, sense incórrer en fraccionament de l’objecte del contracte, per fer efectiu el compliment dels principis de publicitat i concurrència.
Restringir l’ús del procediment negociat sense publicitat per exclusivitat tècnica als expedients en què objectivament no sigui possible promoure la concurrència.
Complir els terminis de pagament establerts en l’article 216.4 del TRLCSP i en l’article 4 de la Llei 3/2004, modificada per la Llei 15/2010, de mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.