Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 3391
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, de 19 de març de 2018, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions SOIB Visibles 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Servei d’Ocupació de les Illes Balears és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que d’acord amb els estatuts aprovats pel Decret 37/2015, de 22 de maig, té com a funcions gestionar les polítiques actives d’ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d’orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l’ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d’accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d’altri; l’adaptació de la formació i requalificació per a l’ocupació dels treballadors, així com altres accions destinades a fomentar l’esperit empresarial, l’economia social i a millorar les condicions dels treballadors.

Totes aquestes polítiques actives tenen el fi últim d’aconseguir millorar l’ocupabilitat de les persones demandants d’ocupació. Aquest objectiu necessita diferents mesures en funció del perfil de les persones demandants, a la vegada que sovint també depèn del context econòmic en el qual s’apliquen.

La crisi econòmica iniciada el 2008 s’ha caracteritzat tant per la intensitat com per la durada singular. Aquest segon element ha provocat que una part molt important de les persones que amb la crisi passaren a ser aturades, hagin romàs en aquesta situació. Així, el percentatge de persones en situació d’atur de llarga durada i de molt llarga durada s’ha incrementat d’una manera molt rellevant. La permanència a l’atur de manera ininterrompuda i, per tant, l’absència de noves experiències laborals té conseqüències diverses. D’entrada, l’absència d’experiències laborals suposa una descapitalització dels coneixements de les persones. No debades, la interacció laboral que es produeix al lloc de treball és la principal via d’acció de competències i habilitats no formals. Per això, la desvinculació amb la feina impedeix adquirir aquests coneixements, la qual cosa deixa en inferioritat de condicions les persones aturades.

Com és evident, aquesta qüestió és més crítica si l’episodi d’atur es perllonga. Per això, l’objectiu de les polítiques actives és millorar l’ocupabilitat de les persones i aleshores facilitar-los un lloc de feina adient segons les seves característiques, un fet que els experts reconeixen com una mesura efectiva. Aquesta qüestió és especialment capital en el cas de les persones desocupades de més edat, les quals, en molt de casos, no disposen de nivells educatius alts i, en conseqüència, adquirir competències és més efectiu a través de l’experiència laboral.

A banda de la descapitalització dels coneixements, les situacions d’atur de llarga durada tenen efectes psicològics importants. En alguns casos suposen pèrdua d’autoestima quan s’observa que els individus s’enfronten a dificultats serioses per assolir una feina. Aquest fet és especialment rellevant en contexts com l’actual, en què els individus observen que es crea ocupació però en canvi ells no aconsegueixen una feina. Atès que l’objectiu darrer de qualsevol política pública és millorar el benestar dels ciutadans, resulta palès que facilitar l’accés a un lloc de feina, més enllà fins i tot de la qüestió monetària, té beneficis importants en la salut i felicitat dels individus.

Tot plegat, el Servei d’Ocupació de les Illes Balears planteja, en aquesta convocatòria, la reedició del programa SOIB Visibles, el qual se centra en persones desocupades de més de 35 anys, preferentment de major edat, en situació d’atur de llarga durada.

Malgrat que l’atur de llarga durada presenta un ritme de reducció fins i tot superior al del global de desocupats, a principi de 2018 encara hi ha una xifra molt important, superior a les 14.000 persones; és per això que es manté la dotació pressupostària dels darrers anys. Pel que fa a l’orientació, SOIB Visibles es presenta com un programa de contractació pública en el marc d’itineraris personalitzats d’inserció, en què les persones aturades reben l’oportunitat de fer una feina durant sis mesos a un ens local amb l’objectiu de tornar a tenir una experiència laboral, preferentment en un àmbit relacionat amb les seves habilitats i qualificació. Paral·lelament, aquesta persona segueix un procés d’orientació laboral destinat a enfortir-ne la posterior inserció en el mercat laboral ordinari.

Des de l’any 2015, el SOIB ja ha publicat i assignat tres convocatòries del programa SOIB Visibles, amb una inversió que supera els 17 milions d’euros i amb més de 1.500 persones beneficiàries. Tal com estableix el Pla d’Ocupació de Qualitat de les Illes Balears 2017-2020, les diferents polítiques executades han de ser objecte d’una avaluació per calibrar-ne l’efectivitat. En aquests moments, ja s’han avaluat les convocatòries dels anys 2015 i 2016 i els resultats, mesurats en termes d’inserció laboral posterior, indiquen l’alta efectivitat del programa. Així, en el cas de la convocatòria de 2015, un 28 % de les persones beneficiàries havien aconseguit una feina en el termini dels sis mesos posteriors a la finalització del programa. Amb la convocatòria del 2016, aquesta taxa d’inserció ja havia assolit el 38,6 %. Malgrat que les dades són molt destacades, tanmateix, per fer-ne una anàlisi correcta és necessari tenir una visió completa i real de la situació. És a dir, cal saber quina fou la taxa d’inserció laboral d’individus desocupats amb característiques laborals i sociodemogràfiques similars a les persones beneficiàries de Visibles però que no s’acolliren al programa. L’anàlisi que ha fet la Direcció General d’Ocupació i Economia indica que seguir el programa SOIB Visibles augmenta la probabilitat de tenir feina en més de 10 punts percentuals, i demostra la vertadera eficàcia del programa. Davant d’aquesta evidència objectiva, en aquesta convocatòria es torna a repetir el programa, enfortint, en tot cas, la relació entre l’experiència laboral prèvia del desocupat amb el perfil de la feina que ofereix l’ens local. D’altra banda, es manté la preeminència per als desocupats de més edat i, en la línia estratègica del Govern actual, es manté la reserva de crèdit per fomentar la presentació de projectes innovadors que afavoreixin la inserció laboral de les dones.

Aquest programa d’ajuts es configura com una política activa de foment de l’ocupació, mitjançant la qual les entitats locals han de contractar persones treballadores de més de 35 anys, aturades de llarga durada i preferentment sense prestacions o subsidi d’atur, per tal que executin obres o serveis d’interès social, a la vegada que pretén millorar-ne les oportunitats d’inserció. El SOIB ha fet una avaluació ex ante del col·lectiu d’aturats de llarga durada que ha servit per fixar els objectius d’aquesta convocatòria en dues línies d’ajut:

Línia 1)

De l’experiència adquirida en convocatòries anteriors s’ha demostrat que la proximitat en el territori afavoreix que l’aplicació de les polítiques actives d’ocupació sigui més efectiva, ja que implica més coneixement de les debilitats i reptes del mercat de treball local, les necessitats del teixit productiu del territori, i les necessitats i mancances de la població pròpia. Per tant, es destina la major part del crèdit d’aquesta convocatòria (5.600.000 €) a garantir que tots els municipis puguin rebre una part dels recursos. Així, el crèdit destinat a aquesta línia s’ha distribuït entre tots els municipis de la CAIB i a cada illa, en funció del nombre de persones de més de 35 anys aturades de llarga durada inscrites al seu territori. Per tal d’assegurar la cobertura de tot el territori, hem fixat la subvenció mínima per poder contractar al menys 1 persona, en 11.100 € i la màxima en 800.000 €, per àmbit territorial (municipi i/o illa).

Línia 2)

L’objectiu final de qualsevol política activa d’ocupació és aconseguir la inserció de les persones aturades en el mercat ordinari de treball, per tant, tenint en compte els col·lectius més perjudicats per l’atur de llarga durada, i com a mesura de xoc per incrementar la inserció posterior al programa dels treballadors i aconseguir que hi participin més dones, s’ha considerat oportú destinar una part del crèdit total de la convocatòria (400.000 €) a potenciar exclusivament projectes de contractació dissenyats i orientats bàsicament a la inserció laboral i, especialment, del col·lectiu dona.

Per tal que les entitats locals puguin adaptar millor l’execució d’aquests projectes a les seves necessitats, recursos i espais, es dona l’opció de dividir el projecte en dos períodes d’execució a la línia 1.

Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per a la coordinació i execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l’Estat.

L’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació 2017-2020 incorpora com a objectiu estratègic potenciar l’ocupació com el principal instrument d’inclusió social i millorar l’activació i inserció de les persones aturades de llarga durada i de major edat. Per altra banda, també incorpora a l’eix 3 «Oportunitats d’ocupació» diversos objectius instrumentals; 3.1 «Fomentar i sostenir la contractació de col·lectius amb especials dificultats d’accés a l’ocupació» i l’objectiu instrumental 3.2 «Promoure l’ocupació dins la dimensió local.»

El Pla d’Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 a la Prioritat 6 «Col·lectius d’atenció immediata i específica» inclou la línia d’actuació 6.2 «SOIB Visibles: Pla integral d’atenció als desocupats de llarga durada i majors de 45 anys» i concretament les accions 6.2.1 «Captació dels majors de 45 anys que no treballen i no estan registrats com a demandants d’ocupació en el SOIB», 6.2.3 «Establir un dispositiu d’orientació específic per als desocupats de llarga durada», 6.2.8. «Desplegament de mesures d’ocupació directa per als desocupats de llarga durada amb majors dificultats d’inserció. »

La convocatòria està inclosa en el Pla Anual de Política d’Ocupació de 2018 com a Programa Propi PP00093 SOIB Visibles: Programa de foment de la contractació per a persones de major edat, i dona resposta als objectius estratègics de l’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació i a la prioritat, línies d’actuació i accions del POQIB assenyalades, i se’n preveu el finançament amb fons provinents del repartiment territorial a acordar a la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals.

Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per a l’exercici 2018 aprovat per Acord de Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 3, de 10 de març), en compliment del que disposa l’article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

La Llei orgànica d’igualtat 3/2007, de 22 de març, en els títols II, IV i V estableix el marc d’actuació en relació amb els programes d’ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció de les persones beneficiàries de les accions previstes. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost) estableix al títol IV, capítol III, el marc d’actuació en relació amb l’àmbit laboral.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d’aplicació general.

Per tot això, en l’exercici de les competències atribuïdes pel Decret 37/2015, de 22 de maig, d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i d’acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d’altres disposicions d’aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, havent informat el consell de direcció del SOIB i d’acord amb l’informe previ de la direcció general competent en matèria de pressuposts, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a les entitats locals destinades a finançar projectes per millorar l’ocupabilitat de les persones de més edat recollides a l’Annex 1 d’aquesta convocatòria.

2. Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comença a produir efectes l’endemà d’haver-s’hi publicat l’extracte.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 19 de març de 2018

El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears

Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX I

1.Objecte i àmbit d’aplicació

1. L’objecte d’aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions destinades a finançar els costs salarials totals inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de la contractació de persones treballadores desocupades, que siguin contractades per executar obres o serveis d’interès social, en el marc de la col·laboració amb els ens locals, i també amb les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, en l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; així com els costs derivats d’accions complementàries que en millorin les possibilitats de la posterior inserció laboral.   

2. Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre).

 

2.Crèdit assignat  

1. El crèdit assignat inicialment a aquesta mesura és de sis milions d’euros (6.000.000 €) distribuïts de la manera següent:

· Any 2018: 2.760.000 € dels quals 2.502.000 € imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 18021 i 258.000 €  imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 18022, dels pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2018.

· Any 2019: 3.240.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 19021, dels pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2019, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient. 

2. Les partides del pressuposts de despeses corresponents a cada una de les anualitats que s’han d’imputar al fons 18021, 18022 i 19021 s’han de finançar mitjançant els fons del Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social que cada any es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals de cadascun dels exercicis als quals afecti. En cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi d’aquest finançament, s’ha d’imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del SOIB corresponents a l’exercici del qual es tracti. 

3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, sempre que l’ampliació de crèdit s’aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.

3.Distribució del crèdit  

El crèdit de la convocatòria s’ha distribuït en dues línies, de la manera següent:

Línia 1)

Per tal d’assegurar la igualtat de tracte territorial, 5.600.000 € del crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria s’ha distribuït entre tots els municipis de la CAIB i a cada illa, en funció del nombre de persones desocupades de més de 35 anys, inscrites com a demandants en el SOIB almenys dotze dels divuit darrers mesos, segons les dades que proporciona l’Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB). Per tal d’assegurar la cobertura de tot el territori, hem fixat la subvenció màxima per àmbit territorial (municipi i/o illa) en 800.000 € i la mínima en 11.100 €. El romanent resultant s’ha tornat a repartir entre els municipis. El resultat d’aquest procés ha donat els imports assignats a cada municipi i illa els quals es recullen a l’Annex 2.

Línia 2)

Com a mesura de xoc per incrementar la inserció posterior al programa dels treballadors i aconseguir que hi participin més dones, 400.000 € del crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria es distribueix per concurrència competitiva entre les entitats que presentin projectes de contractació de persones desocupades de més de 35 anys, inscrites com a demandants en el SOIB almenys dotze mesos dels divuit darrers mesos, que persegueixen la inserció laboral especialment del col·lectiu dona.

Els romanents de crèdit que resultin de l’adjudicació de les sol·licituds presentades a la línia 1 es poden afegir a la línia 2.

Les entitats poden presentar una única sol·licitud per a la línia 1 i una o més per a la línia 2. No és obligatori haver presentat sol·licitud a una de les dues opcions per poder presentar-se a l’altra.

4.Ens i entitats beneficiàries

1. Poden beneficiar-se de la subvenció objecte d’aquesta convocatòria els ens locals (corporacions locals, consells insulars i mancomunitats), i també les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, que tinguin la intenció de contractar persones treballadores desocupades de llarga durada majors de 35 anys, per dur a terme obres o prestar serveis d’interès social i que gaudeixin de capacitat tècnica i de gestió suficients per executar el projecte corresponent.

2. Les mancomunitats no disposen d’assignació pròpia i només poden presentar sol·licituds a la línia 2. 

3. Les entitats dependents o vinculades als ens locals que disposin de personalitat jurídica i CIF propi, han de presentar la sol·licitud en nom seu i el projecte de l’obra o servei d’interès social que s’ha d’executar ha de ser de la seva competència i d’acord amb els seus estatuts o mitjançant les entitats en què tinguin delegades les funcions de programació i gestió de polítiques actives i de foment de l’ocupació.

4. Pel que fa a les sol·licituds a la línia 1, en cas que concorrin diferents entitats al mateix àmbit territorial, la suma dels imports adjudicats a cadascuna no pot   excedir l’import assignat al seu àmbit territorial, segons l’Annex 2.

5. No es poden beneficiar dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats a les quals concorrin alguna de les prohibicions que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE de 18 de novembre) i a l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

5.Contingut dels projectes

1. El projecte es configura com un programa de foment de l’ocupació en el qual la feina que es dur a terme proporciona professionalització i adquisició d’experiència als participants en activitats d’interès social, al mateix temps que n’afavoreix la reinserció al mercat de treball mitjançant el suport de l’orientació laboral que ha de fer el SOIB i que han de rebre els participants en el programa, amb l’objectiu final de millorar-ne l’ocupabilitat. 

2. Per concórrer a la borsa de repartiment territorial d’aquesta convocatòria (Línia 1), cada entitat local interessada a participar-hi ha de presentar una sol·licitud amb un projecte que ha d’incloure una o més obres o serveis d’interès social per fer, i que ha d’incloure la totalitat de les contractacions que preveu. L’ import màxim que s’ha de subvencionar entre totes les entitats d’un mateix àmbit territorial que hagin presentat sol·licituds està limitat pel crèdit assignat a l’àmbit territorial (municipi o illa) a l’Annex 2. Si al mateix territori concorren diferents entitats i els projectes que presenten entre totes supera l’import màxim assignat a l’àmbit territorial, s’han d’aplicar els criteris de valoració que estableix el punt 11.1 d’aquesta convocatòria.

3. Les entitats que es considerin amb capacitat per desenvolupar projectes de caire innovador que vulguin optar al crèdit de la línia 2, poden presentar una o diverses sol·licituds amb un projecte nou, cada una de les quals només pot incloure una obra o servei d’interès social diferent, i que s’adjudiquen en règim de concurrència competitiva, segons els criteris de valoració del punt 11.2.

4. Per tal d’adaptar-se al màxim a l’objecte de la convocatòria, els projectes s’han d’ajustar preferentment als perfils professionals dels aturats existents al territori, segons les dades de desocupats disponibles al web de l’Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB) .

5. Els contractes de treball de les persones que es contractin han de tenir, obligatòriament, una durada de sis mesos i una jornada del 100 % de la jornada laboral que li sigui d’aplicació; amb les singularitats següents:

Excepcionalment es poden autoritzar contractes de durada inferior a sis mesos, en els supòsits següents:

· Quan l’import de la subvenció concedida permeti fer contractacions de sis mesos i quedi un romanent inferior al necessari per dur a terme una altra contractació més per un període de sis mesos. En aquest cas també es pot acceptar un contracte per sis mesos si l’entitat es compromet a assumir les despeses que no cobreix la subvenció.

· En el supòsit de substitució de treballadors pel temps que resti fins a completar els 6 mesos o com a màxim fins al 14 de juliol de 2019. També es pot acceptar un contracte per sis mesos amb data de finalització posterior a aquesta data si l’entitat es compromet a assumir les despeses que no cobreix la subvenció.

Els projectes de la línia 1 poden programar una o més obres o serveis d’interès social, les quals es poden executar en un o dos períodes de 6 mesos, segons les necessitats del territori:

· Si s’executa en un sol període l’inici de les contractacions ha d’estar comprès entre l’1 i el 15 de juliol de 2018 per a totes les obres que inclogui el projecte.

· Si s’executa en dos períodes una part de les contractacions de totes les obres s’han d’iniciar entre l’1 al 15 de juliol de 2018 per al primer període i l’altra part de les contractacions entre l’1 i el 15 de gener de 2019 per al segon període.

Els projectes de la línia 2 s’han d’iniciar tots en el primer període i les contractacions s’han d’iniciar entre l’1 i el 15 de juliol de 2018.

Durant el desenvolupament de la contractació laboral l’entitat ha de disposar del personal tècnic i/o de suport propi necessari per assegurar que la feina es du a terme de manera correcta i que es compleix la normativa de riscs laborals.

En aquells projectes que es prevegi contractar almenys 9 persones dins cada període d’execució, una d’elles es pot contractar per dur a terme funcions de suport i gestió administrativa del projecte.

6.Requisits dels projectes d’interès públic

Els projectes que les persones treballadores contractades hagin de dur a terme en el marc d’aquesta Resolució han de complir els requisits següents:

a.   Que es tracti d’obres o serveis d’interès social i siguin competència de l’entitat beneficiària, la qual cosa s’ha d’acreditar mitjançant certificat del Secretari de l’entitat o òrgan equivalent.

b. Que siguin executats per les entitats sol·licitants en règim d’administració directa.

c. Que l’entitat sol·licitant de la subvenció disposi d’assignació pressupostària suficient per fer-se càrrec de les despeses no subvencionades pel SOIB per executar l’activitat en concret, la qual cosa s’ha d’acreditar (si escau) mitjançant certificat del Secretari o Interventor de l’entitat o òrgan equivalent.

d. Que els contractes que es formalitzin a l’empara d’aquesta convocatòria no poden ser destinats a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent, la qual cosa s’ha d’acreditar mitjançant certificat del Secretari o Interventor de l’entitat o òrgan equivalent.

7.Accions complementàries

Les entitats beneficiàries poden dur a terme actuacions complementàries, com per exemple l’obtenció de carnets professionals lligats a l’ocupació executada i que són requisits per poder accedir a una posterior ocupació, sempre que tinguin per objectiu millorar l’ocupabilitat i la inserció de les seves persones treballadores una vegada finalitzi el programa. Aquestes actuacions s’han d’ incloure al projecte i no poden ser formació de catàleg. Si n’és el cas, la certificació d’haver fet aquestes actuacions la l’ha de fer la mateixa entitat beneficiària. Aquestes actuacions són obligatòries per a les persones desocupades contractades i s’han de dur a terme durant la jornada laboral.

8.Persones destinatàries finals 

1. Per dur a terme les obres o serveis d’interès social objecte del projecte, es poden contractar les persones desocupades més grans de 35 anys, inscrites com a demandants  desocupades en el SOIB almenys dotze dels divuit mesos anteriors al moment de fer la preselecció, que preferentment no cobrin prestació o subsidi d’atur.

2. Pel que fa a la selecció, s’han d’aplicar els criteris següents per ordre de preferència:

1r.  Les persones majors de 53 anys

2n. Les persones majors de 45 anys

3r. Les persones majors de 35 anys

En qualsevol cas, i en igualtat de condicions, les dones han de ser preferents.

Es prioritza també que les persones seleccionades no hagin participat en el programa Visibles en els dos darrers anys.

9.Termini i model de presentació de les sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds és de 15 dies hàbils comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució i del seu extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les sol·licituds i els annexos s’han de fer mitjançant els models que facilita el SOIB,  a disposició de les persones interessades a la seu del SOIB, ubicada a l’edifici de la rotonda Asima, en el camí Vell de Bunyola, número 43 (polígon de Son Castelló), a Palma i a qualsevol de les delegacions a les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o en el web <www.soib.es>.

3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o per mitjà de qualsevol altra de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, de conformitat amb la disposició derogatòria única de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.

4. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer en un sobre obert, perquè el personal de Correus la dati i la segelli abans de certificar-la, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre).

5. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB es recomana enviar per fax el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Si s’envia per correu certificat, també es recomana trametre per fax el full de la sol·licitud amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini. El número de fax és 971 176352.

6. D’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits per aquesta Resolució s’ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 d’aquesta Llei.

7. Quan l’entitat inclogui en la sol·licitud el número de fax o l’adreça electrònica, s’entén que l’aporta perquè s’hi facin les notificacions dels actes de tràmit a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

10. Documentació  

Juntament amb la sol·licitud (Annex 3. Línia 1 /Annex 3 bis. Línia 2) s’ha de presentar la documentació següent:

a.   Per a les entitats locals: còpia compulsada del CIF de l’entitat local sol·licitant i un certificat de l’òrgan competent de l’entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

b.   Per a les entitats dependents o vinculades: còpies compulsades del CIF i de la documentació acreditativa de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud; els estatuts degudament inscrits en el registre corresponent, o documentació que acrediti el caràcter d’entitat dependent o vinculada.

c.   Guió de projecte (Annex 4 /4 bis)

d.   Declaració responsable, d’acord amb el model establert com a Annex 5, de:

· No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició d’entitat beneficiària previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció, ni en l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

· Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats i/o concedits per qualsevol institució, pública o privada.

· Complir amb les obligacions establertes en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

· No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

· Del tipus de servei de prevenció que ha constituït l’entitat.

· El compromís de contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que es puguin causar a terceres persones en l’execució del projecte, i per tant, el SOIB en queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

·  La titularitat del compte bancari per rebre l’ingrés de la subvenció.

· De disposar o d’haver sol·licitat els permisos o llicències en els casos que l’execució de l’obra o servei ho exigeixi. 

· De la titularitat jurídica de l’objecte de l’actuació en què s’ha de dur a terme l’obra o servei d’interès social, de la disponibilitat i, si és el cas, de l’afectació a un ús públic o social (en cas que la titularitat sigui aliena al sol·licitant de l’ajut,  aquest ha d’acreditar suficientment l’autorització dels titulars per executar-ne el projecte així com l’ús públic o social).

· De complir amb les obligacions que estableix l’article 14 de l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 (BOIB núm. 146 de 24 d’octubre), per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i amb la resta d’obligacions que estableix aquesta convocatòria. 

e. Certificat de l’òrgan competent de l’entitat sol·licitant acreditatiu d’haver aprovat el projecte objecte de la sol·licitud de la subvenció, i en què es faci constar que l’obra o servei que s’ha de dur a terme és d’interès social, que l’entitat és competent per executar-la i que ho farà en règim d’administració directa (Model Annex 6).

f. Certificat, si escau, del secretari/interventor o persona competent corresponent en el qual consti que hi ha finançament suficient per a les despeses no subvencionades pel SOIB que hagi de finançar l’entitat (Model Annex 7).

g. Certificat del secretari/interventor o persona competent corresponent de l’entitat en què es faci constar:

·  L’acreditació dels salaris que tinguin dret a percebre les persones que es contractin, segons conveni col·lectiu, taula salarial o acord legalment aplicable i

·  Que els contractes que es formalitzin a l’empara d’aquesta convocatòria no es destinen a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent (Annex 8).

L’interessat ha d’autoritzar expressament el Servei d’Ocupació de les Illes Balears perquè pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que està al corrent de les seves obligacions, d’acord amb l’article 53.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l’article 2.2 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics. En cas que no ho autoritzi, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

La sol·licitud de la subvenció implica l’autorització perquè el SOIB pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, d’acord amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat. Si la  persona interessada s’hi manifesta expressament en contra ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

L’Administració pot requerir al sol·licitant de l’ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva declaració responsable, d’acord amb el que estableix l’article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l’article 69 de la Llei de 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

No és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors, d’acord amb el que estableix l’article 4 del Decret  6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació i ha de fer servir el model que figura com a Annex 9 Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de l’Administració.

11.Criteris de valoració i concessió

1. Pel que fa als projectes que es presentin a la línia 1:

En cas que l’import de les sol·licituds presentades a cada àmbit territorial no superi el crèdit que estableix l’Annex 2, el procediment de concessió d’aquests ajuts ha de ser el de concurrència no competitiva atès que no resulta necessària la comparació dels projectes ni establir un ordre de prelació, d’acord amb el que estableix el punt 3 de l’article 7 de les bases reguladores. El procediment que s’ha de seguir és el següent:

Un cop s’han revisat les sol·licituds rebudes i s’ha verificat que les entitats compleixen els requisits per poder ser beneficiàries de la subvenció, s’han d’adjudicar, d’acord amb l’import sol·licitat i fins al màxim assignat a l’àmbit territorial segons l’Annex 2. 

En el supòsit que al mateix territori concorrin diferents entitats i els projectes que presenten entre totes superi l’ import màxim assignat a l’àmbit territorial, el procediment de concessió s’ha de fer per ordre de puntuació aplicant els criteris de valoració següents:

1. Adequació del projecte o de l’activitat que s’ha de desenvolupar a les finalitats, els objectius i les prioritats marcats en la convocatòria, així com les necessitats del territori (60 punts)

1.1  Obres o serveis d’interès social vinculades amb 20 ocupacions més contractades o en ocupacions emergents justificades. (15 punts)

1.2   Els que acreditin un nivell d’inserció laboral més elevat (30 punts)

·      Presenta acords amb empreses privades per a la contractació posterior dels treballadors i treballadores del programa (25 punts)

·      Presenta acords amb empreses privades que mostren interès en l’execució  del programa indicant actuacions concretes per executar (5 punts)

1.3 Du a terme accions complementàries que aporten una millora de l’eficàcia del programa (15 punts)

2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (5 punts)

  

2.1 Projectes que estan dins plans de desenvolupament local del territori (5 punts).

3. Capacitat tècnica o experiència desenvolupada per dur a terme el projecte o activitat (fins a 10 punts)

         3.1  Experiència en la gestió de Visibles (4 punts)

         3.2 Experiència en la gestió de joves qualificats (4 punts)

         3.3 Experiència en els darrers tres anys amb altres polítiques d’ocupació             subvencionades pel SOIB. (2 punts)

4. Quan el SOIB determini l’existència d’una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit d’actuació de l’activitat subvencionada, incorporació de l’impacte de gènere al projecte ( fins a 25 punts)

·      Accions de sensibilització en igualtat  (2.5 punts)

·      Accions en sensibilització en violència de gènere (2.5 punts)

·      Projectes adreçats a la contractació de dones a professions masculinitzades. (20 punts)

2. Pel que fa als projectes que es presentin a la línia 2:

Un cop valorats i comparats els projectes, d’acord amb els criteris de valoració següents, s’han d’atribuir els imports dels ajuts sol·licitats, d’acord amb l’ordre de prelació establert segons la puntuació obtinguda, fins exhaurir el crèdit d’aquesta borsa. Els romanents de crèdit que resultin de l’adjudicació de les sol·licituds presentades a la borsa de repartiment territorial (línia 1) es poden afegir a aquesta borsa. En cas que el crèdit d’aquesta borsa resulti insuficient, la resta de sol·licituds han de quedar excloses per falta de disponibilitat pressupostària.  

1. Adequació del projecte o de l’activitat que s’ha de desenvolupar a les finalitats, els objectius i les prioritats marcats en la convocatòria, així com les necessitats del territori (60 punts)

             1.1.Percentatge d’atur en el territori (de 1 a 10 punts)

Percentatge d’atur en el territori       Punts

De  0 a   4,99 %                                               1

De  5 a   9,99 %                                               2

De 10 a 14,99 %                                              3

De 15 a 19,99 %                                              4

De 20 a 24,99 %                                              5

De 25 a 29,99 %                                              6

Més de 30 %                                                  10

1.2  Obres o serveis d’interès social vinculades amb 20 ocupacions més contractades o en ocupacions emergents justificades. (10 punts)

1.3   Els que acreditin un nivell d’inserció laboral més elevat (30 punts)

·      Presenta acords amb empreses privades per a la contractació posterior dels treballadors i treballadores del programa (25 punts)

·      Presenta acords amb empreses privades que mostren interès en l’execució del programa indicant actuacions concretes que s’han d’executar (5 punts)

1.4 Du a terme accions complementàries que aporten una millora de l’eficàcia del programa (10 punts)

2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (5 punts)

       2.1 Projectes que estan dins plans de desenvolupament local del territori (5 punts).

3. Capacitat tècnica o experiència desenvolupada per dur a terme el projecte o activitat (fins a 10 punts)

         3.1  Experiència en la gestió de Visibles (4 punts)

         3.2 Experiència en la gestió de joves qualificats (4 punts)

         3.3 Experiència en els darrers tres anys amb altres polítiques d’ocupació             subvencionades pel SOIB. (2 punts)

4. Quan el SOIB determini l’existència d’una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit d’actuació de l’activitat subvencionada, incorporació de l’impacte de gènere al projecte ( fins a 25 punts)

·      Accions de sensibilització en igualtat  (2,5 punts)

·      Accions en sensibilització en violència de gènere (2,5 punts)

·      Projectes adreçats a la contractació de dones a professions masculinitzades. (20 punts)

12. Procediment de concessió de les subvencions

1. L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució i en concret, les que determina l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Una vegada revisades les sol·licituds presentades i fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora per examinar-les i per valorar-les (si n’és el cas), d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 11è d’aquest annex.

3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres que s’indiquen a continuació:

· Presidència:

Titular: la cap del servei que tingui les competències del seguiment tècnic d’aquest programa del SOIB que en cas d’absència, vacant o malaltia l’ha de substituir la cap del Departament de Formació i Ocupació.

· Secretaria:

Titular: la cap del Servei de Gestió de Programes d’Ocupació 3 del SOIB.

Suplent: la cap de la Secció del Servei de Gestió de Programes d’Ocupació 3 del SOIB. 

La secretària actua amb veu, però sense vot.

· Vocalies:

Vocals primer/a, segon/a i tercer/a: tres tècnics /tècniques del SOIB. En casos d’absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics/tècniques del SOIB.

4. La Comissió Avaluadora pot sol·licitar qualsevol aclariment que consideri oportú i ha de redactar un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional de concessió o de denegació de la subvenció.

5. El director del SOIB, a la vista de l’expedient i de l’informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, la qual s’ha de notificar als interessats, i se’ls concedeix un termini de 10 dies pel tràmit d’audiència per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents.

6. Quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s’ha d’instar la persona beneficiària perquè, en el tràmit d’audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament, que en tot cas ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

Si transcorre el termini sense que la persona beneficiària reformuli la sol·licitud, aquesta s’ha d’entendre tàcitament acceptada per l’import susceptible d’atorgament.

7. Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat la persona interessada. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.

8. Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions fetes per l’entitat sol·licitant en el tràmit d’audiència i, si escau, la reformulació de la sol·licitud, l’òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.

9. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària davant l’Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

10. Atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, i en el termini màxim de sis mesos, el president del SOIB ha de dictar i notificar una resolució d’aprovació o de denegació degudament motivada.

11. El temps màxim per resoldre i notificar les resolucions és de sis mesos des de l’endemà  d'haver-se publicat la convocatòria al BOIB. Aquestes resolucions s’han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.

12. L’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada. En aquests casos l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

13. Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que s’han alterat les condicions tingudes en compte per a la concessió que no variïn de manera substancial la naturalesa o l’objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a modificar la resolució de concessió, i havent-se omès el tràmit d’autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l’òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que no suposi danys a tercers, tot i tenint en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l’article 30.3 de les bases reguladores d’aquesta subvenció.

13. Import de la subvenció

1. La quantia de la subvenció que reben les entitats beneficiàries s’ha de destinar a sufragar les despeses salarials de les persones que s’han de contractar per dur a terme l’obra o servei d’interès social així com les despeses per a l’execució d’accions complementàries que incloguin els projectes, i  s’ha de determinar en funció de l’import que sol·liciti l’entitat. Pel que fa a les sol·licituds de la línia 1 no es poden superar els imports màxim fixats a l’Annex 2 per a cada àmbit territorial.

Dins d’aquests imports màxims s’han de considerar despeses subvencionables les següents:

a. Costs salarials

S’han de subvencionar els costs salarials totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de la contractació de persones treballadores desocupades per executar les obres o serveis d’interès social, que s’han de determinar d’acord amb els salaris que ha de percebre el treballador o la treballadora (d’acord amb conveni col·lectiu, taula salarial o acord que sigui legalment aplicable i que en cap cas pot ser inferior a l’SMI), corresponents al seu grup professional, d’acord amb els imports que constin al certificat del secretari/interventor de l’entitat o òrgan corresponent, amb un import màxim mensual de 1.800 € per treballador o treballadora (inclosa la Seguretat Social i la prorrata de pagues extres).

S’han d’entendre com a cost salarial les percepcions econòmiques de les persones treballadores per la prestació dels seus serveis, excloses les percepcions extrasalarials. No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort, trasllat, suspensió, acomiadament, o cessament.

Les despeses generades durant la baixa laboral de les persones treballadores, tant si és per malaltia o accident comú, com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat són subvencionables.

La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no ha de suposar en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

L’import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percebi el treballador o la treballadora.

b. Despeses de les accions complementàries

Es pot destinar fins a un màxim de 300 € per persona que s’hagi de contractar per sufragar les despeses per dur a terme les accions complementàries que s’hagin previst al projecte.

2. En qualsevol cas, l’import dels ajuts descrits no pot superar la quantitat sol·licitada ni el cost de l’activitat que l’entitat beneficiària ha de dur a terme.

14. Selecció i contractació 

1. Constitució grup mixt de treball i oferta d’ocupació 

a. A l’objecte de dur a terme la selecció, s’ha de constituir un grup mixt de treball, en què hi ha d’haver un representant de l’entitat i un representant del SOIB. Les entitats beneficiàries han de comunicar al SOIB les persones que els han de representar. Aquest grup ha de definir els criteris que s’han d’establir a les ofertes d’ocupació.

b. L’entitat beneficiària ha de sol·licitar a les oficines del servei públic d’ocupació corresponent les persones treballadores amb suficient antelació a la data prevista d’inici de l’activitat.

c. Les ofertes d’ocupació han de tenir caràcter genèric i respondre als criteris que estableix aquesta resolució, de manera que no poden especificar elements que donin lloc a cap forma de discriminació, llevat de causes excepcionals, motivades per la naturalesa social del projecte, que s’han de justificar en el moment de presentar-lo i que han de ser degudament autoritzades pel SOIB.

d. L’oferta identificada amb el número d’expedient assignat en la resolució de concessió s’ha de presentar per cada entitat en el servei d’intermediació de l’oficina del SOIB de referència.

2. Selecció de treballadors que han d’executar l’obra o servei d’interès social i formalització de contractes

a. Presentada l’oferta, l’oficina del servei públic d’ocupació ha de dur a terme la preselecció dels treballadors que reuneixen els requisits, per obtenir els possibles candidats per cobrir l’oferta, segons els criteris de preferència que estableix el punt 8 d’aquesta resolució. El SOIB ha de preseleccionar, sempre que sigui possible, un nombre d’homes i dones, candidats i candidates per cobrir l’oferta d’ocupació, suficient perquè el procés de selecció i contractació pugui acabar amb un nombre d’homes i dones contractats que respecti la representació equilibrada d’ambdós sexes de tal manera que les persones de cada sexe no superin el seixanta per cent ni siguin menys del quaranta per cent.

b. Excepcionalment, les entitats poden manifestar al projecte la intenció contractar de manera directa les persones treballadores. El representant de l'entitat en el grup mixt ha de presentar la proposta de candidats per ser contractats mitjançant aquesta modalitat. Una vegada que el director o la directora de l’oficina d’ocupació ha validat que compleixen els requisits que estableix la convocatòria, els serveis socials pertinents han d’emetre un informe social individualitzat que acrediti la situació d’exempció i les circumstàncies que en justifiquin la inclusió en el programa. El grup mixt ha d’informar sobre la contractació directa.

c. Es considera com a criteri prioritari de selecció la condició de víctima de violència  de gènere i se li ha d’atorgar especial prioritat, tal com estableix l’article 6 del Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el programa d’inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere.  

d. Una vegada efectuada la preselecció dels candidats, l’oficina del SOIB els ha d’adreçar a l’entitat beneficiària per seleccionar els treballadors i formalitzar-ne els contractes. El grup mixt ha de dur a terme les seleccions finals i n’ha de deixar constància a l’acta. 

e. El resultat final del procés de selecció i contractació de les persones treballadores ha de respectar el principi de representació equilibrada entre homes i dones (60-40 %) i en el supòsit que no s’acompleixi aquest principi, el grup mixt ho ha de justificar a l’acta, la qual ha de recollir el resultat de la selecció i ha d’establir la llista de reserva per a possibles substitucions. En cas de desacord, el tècnic o la tècnica del SOIB ha d’emetre un informe a la direcció del SOIB, la qual ho ha de resoldre.

f. Per poder contractar el demandant és condició indispensable que en el moment de la contractació tingui la seva demanda d’ocupació al SOIB d’alta. Si no es compleix aquesta condició no es materialitza el pagament de la part de la subvenció corresponent a la contractació efectuada.

g. Els treballadors s’han de contractar en la modalitat de contracte temporal clàusules específiques “feines d’interès social/foment d’ocupació agrari” i s’ha de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del SEPE a disposició dels beneficiaris en el web <http://www.soib.es/ i en el web del SEPE.

h. En el supòsit de baixa definitiva d’algun dels treballadors contractats abans que acabi l’obra o el servei, se’l pot substituir pel següent de la llista de reserva amb la sol·licitud i l’autorització prèvia per part del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, la qual s’ha de formalitzar al més aviat possible. 

3. Registre de contractes  

Els contractes de les persones treballadores que han de dur a terme les obres o serveis objecte del projecte han de tenir una durada de sis mesos a jornada completa, llevat de les excepcions previstes al punt 5,5 d’aquesta convocatòria. La durada dels contractes s’ha d’ajustar als límits temporals que estableix la resolució de concessió.

El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l’aplicació “contrat@”, que es troba a disposició de les persones interessades al web <http://www.soib.es>. Aquells que no es registrin per via telemàtica ho han de fer a les oficines de referència del SOIB.

A més s’ha d’indicar que el contracte s’ha formalitzat a l’empara d’aquesta convocatòria de subvencions i ha de dur identificat el número d’expedient —que ha de ser el mateix que figura a la resolució de concessió— i sempre s’ha de registrar lligat al número d’oferta que proporciona l’oficina del SOIB que en fa la selecció.

15. Inici i execució

1. L’execució dels projectes està compresa entre l’1 de juliol de 2018 i el 14 de juliol de 2019, per la qual cosa aquest es considera el període elegible de les despeses.

2. L’entitat beneficiària ha d’acreditar el començament de l’activitat com a tard dia 31 de juliol de 2018, presentant, un certificat d’inici d’acord amb el model disponible al web del SOIB.

16. Obligacions de les entitats beneficiàries

Són obligacions de les entitats beneficiàries de les subvencions, a més de les que preveu l’article 11 del Decret Legislatiu 2/2005, Text refós Llei de subvencions de la CAIB, en l’article 14 de la Llei 38/2003, general de subvencions i a l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats per la qual s’estableixen les bases reguladores, les següents:

1.   Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

2.   Comunicar al SOIB en el termini de quinze dies naturals qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l’ajut.

3.   Justificar davant el SOIB el fet d’haver executat l’activitat en els termes prevists en aquesta Resolució.

4.   Justificar que s’han complert els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

5.   Constituir pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones, quedant exonerat el SOIB de qualsevol responsabilitat al respecte.

6.   Sotmetre’s a les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques que ha d’efectuar el SOIB i la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l’Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes o d’altres òrgans de control.

7.   Comunicar al SOIB la sol·licitud o l’obtenció d’altres ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d’ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s’ha de fer en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.

8.   Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, incloent els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.

9.   Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE de 18 de novembre).

10. Identificar convenientment, a l’efecte de difusió pública, les activitats, les obres i els serveis que es duguin a terme sobre la base d’aquesta Resolució, d’acord amb el que assenyala l’apartat 19è d’aquesta Resolució.

11. Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o codi comptable adequat, de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari o la beneficiària d’acord amb la legislació que li sigui aplicable.

12. Aportar els justificants del pagament efectiu de totes les despeses efectuades mitjançant extractes bancaris o un altre document equivalent.

13. Comunicar al Comitè d’empresa les previsions de les contractacions en compliment de l’article 64.2.c del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors.

17.Condicions per pagar la subvenció

1. D’acord amb l’article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, modificat per la Disposició final novena de la Llei 18/2016, de Pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2017, el Consell de Govern de dia 2 de març de 2018, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció i ha eximit les persones beneficiàries de presentar garantia (d’acord amb l’article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d’agost.)

2. El SOIB ha de tramitar el pagament de l’import de la subvenció a l’entitat beneficiària de la manera següent:

·  Un primer pagament parcial per bestreta del 46 % de la subvenció concedida que s’ha de tramitar d’ofici per part del SOIB,  amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB per al 2018.

·   Un segon pagament parcial per bestreta de fins al 54 % de la subvenció concedida que s’ha de tramitar d’ofici per part del SOIB, amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB per al 2019.  

3. Si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es pot incrementar el percentatge del primer pagament fins arribar fins i tot al 100 % (amb la corresponent minva o fins i tot supressió del segon), sempre que es compleixin totes les condicions establertes per al pagament per bestreta autoritzat per Consell de Govern.

4. Sense perjudici del que estableix l’apartat 12è d’aquest annex, qualsevol alteració de les condicions que s’hagin tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, dona lloc a la modificació de la resolució de concessió, d’acord amb el que disposa l’article 24 del Text refós de la Llei de subvencions. D’altra banda, la modificació de la resolució de concessió implica la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament d’acord amb el que disposen els articles 43 i 44 del mateix Text refós.

18.Justificació

1.Es considera despesa subvencionable aquella que de manera indubtable respongui a la naturalesa de l’activitat subvencionada, resulti estrictament necessària i es dugui a terme en el termini que estableix la convocatòria i no superi el valor de mercat. A aquest efecte, es considera despesa executada aquella que hagi estat efectivament pagada amb anterioritat a l’acabament del termini de justificació.

2.En el termini de tres mesos comptadors des de l’acabament de l’activitat (excepte pel que fa a la memòria tècnica de l’apartat b següent que és d’un mes), l’entitat beneficiària ha de presentar en el SOIB el compte justificatiu d’acord amb el model que es troba a disposició dels beneficiaris al web <http://www.soib.es>.

3.El compte justificatiu es compon de la documentació següent:

a)Certificat de l’exactitud comptable i de la certesa dels imports justificats.

b)Memòria tècnica d’activitats que detallin els resultats del projecte segons el model normalitzat.  

c)Una memòria econòmica que ha de contenir:

· Relació classificada de les despeses en què s’hagi incorregut d’acord amb l’estructura de costs que estableix el punt 13 d’aquesta convocatòria, amb indicació del creditor i el document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament juntament amb els justificants de la despesa i els del pagament efectiu.

· Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada indicant-ne l’import i la procedència.

Les despeses dels costs salarials s’han de justificar amb la còpia compulsada de les nòmines i els documents de cotització: RLC (Rebut de liquidació de cotitzacions), RNT (Relació nominal de treballadors) i l’IDC (Informe de cotitzacions) per persona contractada i que ha d’abastar tot el període de contractació.

Pel que fa als costs de les accions complementàries la despesa s’ha de justificar aportant les factures o minutes pertinents i el pagament mitjançant els corresponents justificants bancaris del pagament i de l’ingrés de la retenció a compte de l’IRPF.

La justificació del pagament efectiu de les despeses s’ha de fer mitjançant còpia compulsada del pagament de les nòmines, de l’ingrés de les cotitzacions a la Seguretat Social i dels ingressos a compte de l’IRPF. Es consideren documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d’altres documents equivalents que permetin seguir una pista d’auditoria adequada. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:

·En el cas que es tracti de transferències, l’ordre de transferència i l’extracte bancari en què es debiti el pagament.

·  En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l’extracte bancari, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.

· En el cas que es tracti de xecs, s’ha d’incloure l’extracte bancari en què es debiti el pagament.

·  No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.

El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies. 

4. Juntament al compte justificatiu l’entitat ha d’aportar la documentació següent:

a. Original o còpia compulsada de les nòmines abonades a les persones contractades, i justificants bancaris de l’abonament i de l’ingrés de les retencions fetes als treballadors en la Agència Estatal de l’Administració tributària (model 111).

b. Original o còpia compulsada dels documents de cotització a la Seguretat Social  i justificants del seu abonament.

c. Resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social sobre reconeixement d’alta i baixa de cada treballador.

5. Únicament són subvencionables els costs meritats dins el període d’elegibilitat i  efectivament abonats amb anterioritat a l’acabament del període de justificació que estableix el punt 18.2 d’aquesta Resolució de convocatòria. 

19. Difusió pública de les actuacions

Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i de dones.

A tota publicitat o difusió que es dugui a terme s’ha de fer constar el nom complet del programa: SOIB Visibles, així com que ha estat finançat pel Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social, i en qualsevol cas, executat per l’entitat beneficiària i s’hi ha d’incorporar elements identificatius d’aquests organismes d’acord amb el que estableix l’annex «Logotips», que està a disposició de les entitats al lloc web <http://www.soib.es>. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i el SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s’han de seguir els criteris fixats en l’annex IV de l’Ordre ESS/1857/2016 de 5 de desembre, per la qual es distribueix territorialment per a l’exercici econòmic 2016, per a la seva gestió per les comunitats autònomes amb competències assumides, subvencions de l’àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l’Estat o a la norma que substitueixi l’Ordre esmentada.

Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què s’ha de fer la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni.

A mesura que es vagin fent aquestes actuacions de publicitat i difusió l’entitat ha de trametre al servei de seguiment tècnic evidències que s’han dut a terme.

20. Revocació i/o reintegrament

L’incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l’entitat, d’acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i els articles 30 i 31 de l’Ordre de bases (Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013). La quantia que finalment s’ha de reintegrar s’ha de fixar d’acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l’incompliment, d’acord amb els articles esmentats.

21. Compatibilitat amb altres subvencions

L’ import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que desenvolupa la persona beneficiària.

22. Seguiment dels projectes

Amb la finalitat de comprovar l’execució correcta de les accions d’acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, se n’ha de fer el seguiment de l’execució.

El SOIB ha d’establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per avaluar aquests projectes. Els tècnics que designi el SOIB han de dur a terme a aquest efecte les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d’inspecció i control que pugui desenvolupar el personal funcionari que les tingui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.

Aquestes funcions s’han de dur a terme d’ofici o a instància de la persona interessada, d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se’ls requereixi en relació amb l’execució de les accions i l’accés a les instal·lacions on es duen a terme.

 ANNEX 2

 Assignació àmbit territorial municipi

Municipi

Homes

Dones

Total

% sobre total

Assignació

Alaró

            38  

            52  

              90  

                    0,59  

44.402,14 €

Alcúdia

            67  

            83  

            150  

                    0,98  

73.816,91 €

Algaida

            37  

            47  

              84  

                    0,55  

41.404,67 €

Andratx

            54  

            58  

            112  

                    0,73  

55.019,56 €

Ariany

             -    

              4  

                4  

                    0,03  

11.604,98 €

Artà

            40  

            29  

              69  

                    0,45  

33.910,98 €

Banyalbufar

             -    

             -    

               -    

                        -    

11.100,00 €

Binissalem

            48  

            83  

            131  

                    0,85  

64.138,23 €

Búger

              5  

              8  

              13  

                    0,08  

12.741,20 €

Bunyola

            27  

            50  

              77  

                    0,50  

37.720,95 €

Calvià

          149  

          269  

            418  

                    2,72  

205.090,85 €

Campanet

            11  

            17  

              28  

                    0,18  

14.634,89 €

Campos

            36  

            59  

              95  

                    0,62  

46.713,37 €

Capdepera

            34  

            44  

              78  

                    0,51  

38.407,19 €

Consell

            17  

            39  

              56  

                    0,36  

27.229,78 €

Costitx

              6  

              9  

              15  

                    0,10  

12.993,69 €

Deià

             -    

              4  

                4  

                    0,03  

11.604,98 €

Escorca

             -    

             -    

               -    

                        -    

11.100,00 €

Esporles

            16  

            30  

              46  

                    0,30  

22.607,32 €

Estellencs

             -    

             -    

               -    

                        -    

11.100,00 €

Felanitx

            82  

          109  

            191  

                    1,24  

93.553,00 €

Fornalutx

             -    

             -    

               -    

                        -    

11.100,00 €

Inca

          215  

          383  

            598  

                    3,89  

293.335,14 €

Lloret de Vistalegre

              7  

            17  

              24  

                    0,16  

14.129,91 €

Lloseta

            60  

            83  

            143  

                    0,93  

70.133,19 €

Llubí

            16  

            18  

              34  

                    0,22  

16.612,37 €

Llucmajor

          221  

          354  

            575  

                    3,74  

282.031,48 €

Manacor

          199  

          356  

            555  

                    3,61  

272.226,56 €

Mancor de la Vall

              5  

              7  

              12  

                    0,08  

12.614,95 €

Maria de la Salut

              9  

            12  

              21  

                    0,14  

13.751,17 €

Marratxí

          170  

          358  

            528  

                    3,44  

259.297,91 €

Montuïri

            17  

            23  

              40  

                    0,26  

19.609,84 €

Muro

            24  

            33  

              57  

                    0,37  

27.916,02 €

Palma

       3.219  

       4.782  

         8.001  

                  52,10  

800.000,00 €

Petra

            11  

            20  

              31  

                    0,20  

15.113,63 €

Pobla, sa

            59  

            85  

            144  

                    0,94  

70.819,43 €

Pollença

            42  

            58  

            100  

                    0,65  

49.024,61 €

Porreres

            22  

            22  

              44  

                    0,29  

21.794,83 €

Puigpunyent

              6  

            15  

              21  

                    0,14  

13.751,17 €

Salines, ses

            14  

            22  

              36  

                    0,23  

17.424,86 €

Sant Joan

              6  

            12  

              18  

                    0,12  

13.372,43 €

Sant Llorenç des Cardassar

            23  

            38  

              61  

                    0,40  

30.101,01 €

Santa Eugènia

              6  

            10  

              16  

                    0,10  

13.119,94 €

Santa Margalida

            50  

            55  

            105  

                    0,68  

51.335,84 €

Santa María del Camí

            36  

            68  

            104  

                    0,68  

51.209,59 €

Santanyí

            35  

            40  

              75  

                    0,49  

36.908,45 €

Selva

            27  

            33  

              60  

                    0,39  

29.414,76 €

Sencelles

            17  

            29  

              46  

                    0,30  

22.607,32 €

Sineu

            20  

            31  

              51  

                    0,33  

24.918,55 €

Sóller

            42  

            49  

              91  

                    0,59  

44.528,39 €

Son Servera

            34  

            43  

              77  

                    0,50  

37.720,95 €

Valldemossa

              4  

            10  

              14  

                    0,09  

12.867,44 €

Vilafranca de Bonany

            16  

            24  

              40  

                    0,26  

19.609,84 €

MALLORCA

       5.299  

       8.084  

       13.383  

                  87,14  

3.549.296,27 €

Alaior

            24  

            46  

              70  

                    0,46  

34.597,22 €

Ciutadella

            77  

          146  

            223  

                    1,45  

109.352,87 €

Ferreries

              7  

            12  

              19  

                    0,12  

13.498,67 €

Maó

          143  

          240  

            383  

                    2,49  

187.792,23 €

Mercadal, es

              8  

            11  

              19  

                    0,12  

13.498,67 €

Sant Lluís

            22  

            39  

              61  

                    0,40  

30.101,01 €

Castell, es

            38  

            71  

            109  

                    0,71  

53.520,82 €

Migjorn Gran, es

             -    

              6  

                6  

                    0,04  

11.857,48 €

MENORCA

          319  

          571  

            890  

                    5,79  

454.218,97 €

Eivissa

          181  

          236  

            417  

                    2,71  

204.404,60 €

Sant Antoni de Portmany

            75  

          123  

            198  

                    1,29  

97.236,72 €

Sant Josep de sa Talaia

            67  

          104  

            171  

                    1,11  

83.748,07 €

Sant Joan de Labritja

            22  

            16  

              38  

                    0,25  

18.797,35 €

Santa Eulària des Riu

            87  

          145  

            232  

                    1,51  

113.849,08 €

EIVISSA

          432  

          624  

         1.056  

                    6,87  

518.035,82 €

Formentera

            17  

            14  

              31  

                    0,20  

15.113,63 €

FORMENTERA

            17  

            14  

              31  

                    0,20  

15.113,63 €

TOTAL

       6.067  

       9.293  

       15.360  

                100,00  

4.536.664,69 €

Assignació àmbit territorial illa (consells i entitats que en depenen)

Mallorca

                  87,14  

             800.000,00  

Menorca

                    5,79  

             115.358,80  

Eivissa

                    6,87  

             136.876,51  

Formentera

                    0,20  

               11.100,00  

Total àmbit illes

                100,00  

          1.063.335,31  

          5.600.000,00