Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Núm. 3273
Aprovació definitiva de modificació del Reglament regulador de l’ocupació de la via pública al municipi de Sant Llorenç des Cardassar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió ordinària de data 25 de gener de 2018 el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment la modificació del Reglament regulador de  l´ocupació de la via pública al municipi de Sant Llorenç des Cardassar.

Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB núm. 14 de data 30 de gener de 2018) i, amb resolució d´observacions, en sessió ordinària de data 15 de març de 2018 el Ple de l´Ajuntament va aprovar definitivament la modificació del Reglament regulador de l´ocupació de la via pública al municipi de Sant Llorenç des Cardassar del qual se´n pública íntegrament el seu text a continuació.  

REGLAMENT REGULADOR DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA AL MUNICIPI DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

PREÀMBUL

La regulació de l’ocupació de la via pública de Sant Llorenç des Cardassar necessita trobar-se actualitzada i procurar vetllar per l’interes general de la ciutadania, facilitant així la seva convivència en qualsevol dels carrers, places o emplaçaments públics o d’ús públic del municipi.

L’aprofitament de la via pública amb cadires, tendals, prestatgeries, expositors o altres tipus de mobiliari similar ha de seguir mostrant una ciutadania que conviu conjuntament amb les diferents activitats comercials, turístiques o econòmiques que es puguin dur a terme, i a la vegada complir amb l’art. 143 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, que cataloga aquests elements com d’ús comú especial, i dels quals diu el seu ús ha de ser compatible i respectuós amb les persones usuàries de la via pública; alhora, també es pretén dotar l’espai urbà d’atracció singular.

La modificació del reglament amplia la durada de les autoritzacions, complint així amb el principi d’eficiència, per tal de donar agilitat en la tramitació.

Aquest reglament neix amb la finalitat de seguir els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència redactats en l’art. 129, de bona regulació, de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Es redacta de conformitat amb el previst a l’article 4a) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i als articles 100 al 103 de l’esmentada Llei municipal i de règim local de les Illes Balears que regula l’ocupació de la via pública, on es compatibilitzen els drets comuns generals de la ciutadania amb els especials corresponents a les activitats econòmiques que tradicionalment impliquen la via pública.

TÍTOL I. OBJECTE I REGLES GENERALS

Art. 1 Fonament i Naturalesa

La finalitat del present Reglament és regular el règim jurídic a que s’ha de sotmetre l’aprofitament temporal de la via pública o espais públics amb cadires, tendals, marquesines, prestatgeries, aparadors, expositors, contenidors, bastiments i altres béns mobles. Tot això, de conformitat amb l’article 77 del Real Decret 1372/1986, de 13 de juny, pel que s’aprova el Reglament de Béns de les Entitats Locals i amb l’article 84 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de Patrimoni de les Administracions Públiques.

S’exclouen de l’aplicació d’aquest Reglament els actes d’ocupació de la via pública i espai públic que es realitzin en ocasió de fires, mercats, festes, activitats esportives i similars.

Art. 2. Autorització i procediment.

1. L’aprofitament temporal de les vies públiques o espais públics a través de béns mobles està subjecte a autorització municipal d’acord amb les prescripcions i condicions del present Reglament. No es podrà obtenir aquesta autorització si el local que ha de fer l’ocupació no compta amb la preceptiva llicència d’obertura municipal.

El local haurà de tenir façana exterior a una o vàries vies públiques o espai públic que donin accés directe a aquest local. L’autorització d’ocupació es limitarà a la zona pública que confronti amb les façanes del local corresponent. Es podrà autoritzar un espai superior que afecti a les façanes colindants sempre que existeixi conformitat expressa i escrita del veïnat colindant.

Les persones o entitats hauran de presentar la sol·licitud amb dos mesos d’antelació a l’inici de la instal·lació pretesa. Amb caràcter general la sol·licitud s’haurà de presentar abans de dia 1 d’abril. A la sol·licitud s’indicarà la superfície a ocupar. També s’indicarà el número de taules i cadires, prestatgeries i aparadors, o el nombre dels béns mobles a instal·lar. En qualsevol cas s’aportarà la següent documentació:

a) Croquis en el que quedi reflectida la finca i la via pública on es pretén realitzar l’ocupació, concretant l’amplada del carrer, de la voravia o lloc de l’espai públic on es pretén la instal·lació, ubicant tots els accessos a habitatges o locals confrontants amb indicació de les seves dimensions, també s’ubicarà els elements de mobiliari urbà i enjardinament existents i, en general, qualsevol altra dada que s’estimi d’interès per a concretar la zona d’ocupació.

b) Proposta del mobiliari, incloent fotografies del mateix, acompanyant fitxa tècnica de qualitat i durabilitat.

c) Quan es sol·liciti la instal·lació d’estufes portàtils o mòbils s’haurà de presentar informe tècnic sobre les característiques dels elements a instal·lar i mesures de seguretat que s’adoptin.

2. L’autorització tindrà caràcter personal i no podrà ser cedida o subarrendada a terceres persones o entitats. L’incompliment d’aquest mandat donarà lloc a l’anul·lació de l’autorització atorgada.

3. La durada de l’ocupació serà establerta a l’autorització en la que s’expressarà la data inicial i final de la mateixa i les seves condicions particulars. Les autoritzacions s’atorgaran a precari per un període màxim de quatre anys i s’atorgaran sense perjudici del dret de propietat i sense perjudici de tercer. L’Ajuntament podrà denegar o suspendre per raons de tràfic, obres a la via pública o altres circumstàncies extraordinàries els efectes de l’autorització amb caràcter temporal sense cap tipus d’indemnització.

4 No s’atorgarà autorització als sol·licitants que tinguin deutes pendents amb l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar. A aquests efectes, el departament competent en l’atorgament de les autoritzacions d’ocupació sol·licitarà informe a serveis econòmics.

5. En qualsevol cas, l’ocupació de la via pública o espai públic haurà de deixar lliure un espai mínim de 1,50 metres d’ample per a la circulació dels vianants. Als nuclis de Sant Llorenç, Son Carrió i S’Illot es podrà reduir l’amplada mínima en atenció a les especials característiques de les vies públiques i dels espais públics d’aquestes zones.

6. L’autorització atorgada obliga als seus titulars a mantenir en perfecte estat de salubritat i higiene la zona autoritzada, així com a reposar el paviment i els desperfectes ocasionats a conseqüència de l’ocupació o activitat desenvolupada.

7. L’autorització de l’ocupació serà competència de la Batlia o persona o òrgan en que ell delegui.

Art. 3 Extinció de l’autorització

L’autorització per a l’ocupació s’extingeix:

a) Als casos propis derivats de la seva naturalesa precària.

b) En tot cas, per extinció del terme màxim concedit.

c) Pel cessament del local.

d) Quan la llicència d’obertura del local es trobi suspesa o s’hagi deixat sense efectes per qualsevol circumstància.

e) Quan s’hagi incomplert qualsevol de les condicions regulades al present Reglament.

f) Quan ho justifiquin motius d’interès públic.

g) Si existeixin problemes en relació amb l’autorització per queixes raonades dels veïnats/veïnades o a petició motivada dels serveis municipals o policia local o qualsevol altra circumstància d’interès general l’Ajuntament podrà revocar l’autorització o sotmetre-la a condicions suplementàries.

TÍTOL II. OCUPACIÓ AMB TAULES I CADIRES

Art. 4. Amplada, horari i condicions específiques

a) La col·locació de taules, cadires i estufes a la via pública o espai públic queda prohibida a voravies i espais amb una amplada inferior a 3 metres.

b) A les voravies i espais públics amb una amplada entre 3 i 4,5 metres es podrà autoritzar una filera, deixant, en qualsevol cas, 2 metres d’ample lliure.

c) A les voravies i espais públics amb una amplada superior a 4,5 metres, es podrà autoritzar dues fileres o més sempre que no molestin a la circulació de vianants i es deixin com a mínim 2 metres d’ample lliures.

d) L’horari de funcionament de l’activitat a l’espai públic serà de les 8.00 a les 24.00 hores, quedant prohibit el funcionament de l’ocupació de la via pública durant la nit

e) No es podrà autoritzar l’ocupació en llocs que obstaculitzin els passos de vianants, accessos a habitatges, a locals, ni obstaculitzar guals o sortides d’emergència, ni aturades de transport públic, ni quan ocultin totalment o parcialment la visibilitat de la senyalització de trànsit.

f) A l’espai públic no es podran col·locar màquines automàtiques de begudes, menjars o expenedores de qualsevol altre producte. Tampoc es podran ubicar màquines recreatives. Queda absolutament prohibida la col·locació d’altaveus o qualsevol difusor de so. També queda prohibida qualsevol classe de publicitat, no es considerà com a tal el nom comercial del local o raó social que podrà figurar amb les condicions establertes al present Reglament.

Art. 5 Qualitat del mobiliari

L’Ajuntament en funció del lloc d’ubicació de l’ocupació i amb la finalitat d’harmonitzar l’ambient i l’entorn urbà podrà exigir un determinat tipus de cadires, taules i estufes. En general les taules i cadires seran d’alumini, ferro col·lat, materials mixts (PVC/alumini) o fusta.

Les instal·lacions no podran dur publicitat comercial, amb la única excepció que es permetrà que figuri el nom de l’establiment, nom que no superarà en el cas de taules, cadires i para-sols 5x10 cm, i en el cas dels tendals no més de 5x20 cm per cara. Cada establiment només podrà utilitzar un color o combinació de colors que l’identifiqui.

TÍTOL III. INFRACCIONS I SANCIONS

Art. 6 Infraccions

Les infraccions als preceptes previstos al present Reglament es tipifiquen en lleus, greus i molt greus.

1) Infraccions lleus són:

a) La manca de neteja a les instal·lacions durant l’horari d’ús de les mateixes.

b) L’ocupació superior a l’autoritzada quan no s’excedeixi d’un 10% de l’espai autoritzat o del mobiliari autoritzat.

c) No deixar netejada la zona autoritzada una vegada retirat el mobiliari.

d) Qualsevol altre incompliment del present Reglament que no estigui tipificat com a infracció greu o molt greu.

2) Infraccions greus són:

a) L’ocupació superior a l’autoritzada quan s’excedeixi d’un 10% de l’espai autoritzat o del mobiliari autoritzat però no s’excedeixi un 50%.

b) La realització de l’ocupació o aprofitament fora de l’horari establert o del termini fixat.

c) La instal·lació del mobiliari fora de l’espai autoritzat.

d) La instal·lació de taules, cadires o mobiliari que tengui publicitat.

e) La utilització de mobiliari diferent a l’autoritzat.

f) La comissió de tres infraccions lleus en un termini d’un any.

3) Infraccions molt greus són:

a) L’ocupació de l’espai públic amb qualsevol dels elements expressament prohibits.

b) L’ocupació de l’espai públic amb una extensió superior a l’autoritzada quan s’excedeixi el 50% de l’espai autoritzat o del mobiliari autoritzat.

c) La utilització del domini públic sense haver obtingut la corresponent autorització. Si iniciat l’expedient sancionador i abans de la seva finalització s’obtingués la preceptiva autorització la infracció es considerarà greu.

d) L’obstaculització o negativa a retirar el mobiliari quan sigui requerida a instància dels agents de l’autoritat o personal autoritzat per l’Ajuntament.

e) La comissió de tres infraccions greus en un termini d’un any.

Art. 7 Sancions

a) Les infraccions lleus seran sancionades amb multa de 300 a 750 euros.

b) Les infraccions greus seran sancionades amb multa de 751 euros a 1.500 euros. A la sanció econòmica es podrà acompanyar com a sanció la suspensió de l’autorització per dos mesos com el decomís del mobiliari instal·lat sense autorització.

c) Les infraccions molt greus seran sancionades amb multa de 1.501 euros a 3.000 euros. A la sanció econòmica es podrà acompanyar com a sanció la suspensió de l’autorització fins a sis mesos com el decomís del mobiliari instal·lat sense autorització.

 

Art. 8 Mesures cautelars

Sens perjudici de la sanció que correspongui, l’Ajuntament podrà disposar de manera immediata i amb l’inici de l’expedient sancionador el desmantellament, retirada o decomís dels elements instal·lats sense autorització, amb reposició de les coses al moment anterior a la seva instal·lació.

Les ordres de desmuntatge o retirada d’elements s’hauran de complir pels titulars en el termini màxim de 48 hores. Transcorregut aquest termini els serveis municipals procediran a retirar aquests elements que quedaran dipositats a l’Ajuntament fins a la finalització de l’expedient sancionador. Tot i això, els elements instal·lats es podran retirar de forma immediata i sense cap tràmit quan concorri alguna de les següents circumstàncies:

a) Quan la instal·lació de l’element resulti anònima.

b) Quan a judici dels serveis tècnics municipals o policia local l’element ofereixi perillositat per a vianants o tràfic rodat, bé per la seva situació, bé per les seves característiques o bé per la seva deficient instal·lació.

c) Quan s’incompleixin les prohibicions contingudes al present Reglament.

Art. 9 Òrgan competent

D’acord amb l’article 21.1.n) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, l’òrgan competent per dictar la resolució de l’expedient sancionador és la Batlia o òrgan en que ell delegui.

DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR

La modificació de dit reglament fou aprovada definitivament en data 15 de març de 2018. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.”

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Sant Llorenç des Cardassar, 21 de març de 2018

El batle,

Mateu Puigròs Sureda