Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 3196
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2018 per la qual es dicten les instruccions per regular l’organització i el funcionament del nivell bàsic dels ensenyaments d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui el decret que reguli el currículum, l’organització i el funcionament dels ensenyaments d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, inclou els ensenyaments d’idiomes dins els ensenyaments del sistema educatiu i els dona la consideració d’ensenyaments de règim especial. L’article 59.1 estableix que aquests ensenyaments s’organitzen en els nivells següents: bàsic, intermedi i avançat i que aquests nivells es correspondran, respectivament, amb els nivells A, B i C del Marc europeu comú de referència per a les llengües, que es subdivideixen, al seu torn, en els nivells A1, A2, B1, B2, C1 i C2. Aquest mateix article estableix que els ensenyaments del nivell bàsic han de tenir les característiques i l’organització que les administracions educatives determinin.
El Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre, pel qual es fixen les exigències mínimes del nivell bàsic a l’efecte de certificació, s’estableix el currículum bàsic dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1, i avançat C2, dels ensenyaments d’idiomes de règim especial regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i s’estableixen les equivalències entre els ensenyaments d’idiomes de règim especial regulats en diversos plans d’estudis i els d’aquest Reial decret, en l’article 4 punt 1 estableix que els ensenyaments de nivell bàsic han de tenir les característiques i l’organització que les administracions educatives determinin.
L’Ordre de 8 de gener de 2008 per la qual es regulen els aspectes generals de l’organització dels ensenyaments d’idiomes de règim especial a les Illes Balears, en l’article 8 punt 1 estableix que la conselleria competent en matèria d’educació ha de determinar els centres i les escoles oficials d’idiomes on es poden impartir els ensenyaments del nivell bàsic. També ha d’autoritzar els idiomes i les modalitats d’ensenyament que poden oferir.
El Decret 6/2010, de 22 de gener, de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’article 1 punt 2 estableix el currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes, regula les proves per obtenir-ne el certificat i determina els criteris generals d’avaluació, promoció i permanència. L’article 1 punt 3 estableix que aquest currículum és d’aplicació a les escoles oficials d’idiomes i als centres autoritzats per l’Administració educativa per impartir el nivell bàsic d’aquests ensenyaments a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Es preveu iniciar la tramitació del decret pel qual s’estableixi l’organització, el funcionament i els currículums dels ensenyaments d’idiomes de règim especial dels nivells bàsic, intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, i mentre no concloguin els tràmits administratius que han de finalitzar amb la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears de la normativa esmentada, i d’acord amb el Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre, pel qual es fixen les exigències mínimes del nivell bàsic a l’efecte de certificació, s’estableix el currículum bàsic dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1, i avançat C2, dels ensenyaments d’idiomes de règim especial regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i s’estableixen les equivalències entre els ensenyaments d’idiomes de règim especial regulats en diversos plans d’estudis i els d’aquest Reial decret, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per regular l’organització i funcionament del nivell bàsic dels ensenyaments d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que figuren en l’Annex.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tercer
Aquesta Resolució entra en vigor l’endemà de la seva publicació.
Palma, 16 de març de 2018
El conseller d’Educació i Universitat
Martí March Cerdà
ANNEX
Instruccions
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1 Aquestes instruccions regulen l’organització i funcionament del nivell bàsic dels ensenyaments d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
1.2. Són d’aplicació a les escoles oficials d’idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Elements del currículum
2.1. El currículum del nivell bàsic ha de garantir l’adquisició de les competències pròpies del nivell A2 del Consell d’Europa segons es defineix aquest nivell en el Marc europeu comú de referència per a les llengües.
2.2. Els elements del currículum del nivell bàsic per als diferents idiomes, és a dir, el conjunt d’objectius, competències, continguts, metodologia i criteris d’avaluació, són els que s’estableixen en l’Annex al Decret de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 16, de 2 de febrer de 2010), mentre no es publiqui el decret pel qual s’estableixi l’organització, el funcionament i els currículums dels ensenyaments d’idiomes de règim especial dels nivells bàsic, intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Accés
3.1. Per accedir als ensenyaments d’idiomes de nivell bàsic és imprescindible complir algun dels dos requisits següents:
a) Tenir setze anys complerts en l’any del començament d’aquests estudis. També es poden preinscriure aquelles persones que, malgrat no tenguin aquest requisit, hagin cursat i aprovat 4t d’ESO.
b) Ser major de catorze anys, per cursar l’ensenyament d’un idioma diferent del cursat com a primer idioma estranger en l’educació secundària obligatòria. També es poden preinscriure aquelles persones que, malgrat no tenguin aquest requisit, hagin cursat i aprovat 2n d’ESO.
3.2. Per accedir directament al segon curs del nivell bàsic d’un idioma, les persones interessades han de complir algun dels requisits establerts a l’apartat anterior i han de superar una prova d’anivellament dels coneixements previs. La prova s’ha d’efectuar en el centre on es vulguin començar els estudis. Aquesta prova no té validesa acadèmica i només serveix per a un curs acadèmic. La direcció general de Planificació, Ordenació i Centres competent en matèria d’ensenyaments de règim especial ha de dictar la normativa necessària per a l’organització i per al desenvolupament d’aquesta prova.
3.3. Per a la ubicació d’un alumne en qualsevol curs del nivell bàsic, els departaments poden tenir en compte les competències d’aquest alumne segons el seu Portafoli europeu de les llengües.
4. Desenvolupament del currículum
4.1. D’acord amb l’autonomia pedagògica, les escoles han d’incorporar al seu projecte educatiu la concreció del currículum que ha de fixar i aprovar el claustre.
4.2. La concreció del currículum s’ha de fer mitjançant les programacions que han de desenvolupar, adequar i concretar per a cada idioma i nivell les orientacions previstes en l’Annex del Decret de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 16, de 2 de febrer de 2010), mentre no es publiqui el decret pel qual s’estableixi l’organització, el funcionament i els currículums dels ensenyaments d’idiomes de règim especial dels nivells bàsic, intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4.3. Els departaments han d’elaborar les programacions i han d’estar a l’abast d’aquelles persones que les vulguin consultar.
5. Ordenació acadèmica
5.1. Els ensenyaments de nivell bàsic regulats en aquesta Resolució s’organitzen en dos cursos: nivell bàsic A1 i nivell bàsic A2.
En els idiomes àrab, rus i xinès, el nivell bàsic s’estructura en els cursos següents: bàsic A1, bàsic A2.1 i bàsic A2.2.
5.2. Les escoles oficials d’idiomes poden impartir els ensenyaments del nivell bàsic del Marc europeu comú de referència per a les llengües en cursos globals que inclouen totes les competències del nivell bàsic A1 o del nivell bàsic A2. També poden impartir cursos parcials d’una o diverses destreses o competències del nivell bàsic A1 o del nivell bàsic A2. Les escoles oficials d’idiomes també poden organitzar cursos especialitzats dels nivells bàsic A1 i bàsic A2.
5.3. Amb caràcter general, els cursos globals han de ser d’un mínim de 120 hores presencials en cadascun dels cursos del nivell bàsic durant l’any acadèmic.
5.4. Els cursos parcials, per destreses o per competències, es poden impartir en els cursos de la durada que estableixi la direcció general competent en matèria d’ensenyaments de règim especial.
5.5. Els cursos del nivell bàsic es poden impartir en la modalitat intensiva, amb l’autorització prèvia de la direcció general competent en matèria d’ensenyaments de règim especial.
5.6. Les EOI poden impartir cursos especialitzats d’idiomes del nivell bàsic, amb l’autorització prèvia de la direcció general competent en matèria d’ensenyaments de règim especial.
5.7. Al conjunt d’hores presencials, l’alumne ha d’afegir hores d’aprenentatge autònom, per la qual cosa les escoles, amb la finalitat de facilitar aquest aprenentatge, han de disposar dels recursos tecnològics i els espais adients.
6. Avaluació i promoció
6.1. Els criteris d’avaluació són els establerts en les programacions respectives, incloses en els projectes educatius de les escoles, d’acord amb les orientacions que figuren a l’Annex del Decret de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes.
6.2. En finalitzar cadascun dels cursos s’han d’avaluar les destreses que correspongui. Per facilitar la recuperació de destreses amb avaluació negativa, es poden dur a terme proves extraordinàries en les dates que s’estableixin mitjançant una resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres.
6.3. Per promocionar al segon curs del nivell bàsic, l’alumnat ha d’haver superat totes les destreses establertes en l’article 5.1 del Decret de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes per al primer curs.
6.4. L’alumne que superi un curs global del nivell bàsic A2 ha d’obtenir el certificat oficial del nivell corresponent, que acredita el nivell A2 del Marc europeu comú de referència per a les llengües.
6.5. L’alumne que superi un curs parcial, d’una o diverses destreses del nivell bàsic A1 o del nivell bàsic A2, ha d’obtenir un certificat d’haver superat la destresa o les destreses corresponents.
6.6. Correspon als propis centres l’expedició dels certificats acadèmics dels cursos superats. Els centres també poden expedir certificats acadèmics de les destreses adquirides, sense que això impliqui haver superat el nivell bàsic.
7. Documents d’avaluació
7.1. Els documents oficials d’avaluació són: l’expedient acadèmic i les actes de qualificació.
7.2. L’expedient acadèmic es considera el document bàsic que garanteix la mobilitat de l’alumnat entre els diversos centres i ha d’incloure les dades d’identificació del centre, les dades personals de l’alumne i les dades de matrícula: número, modalitat d’ensenyament, idioma, nivell, curs, modalitat de curs, any acadèmic i les qualificacions obtingudes.
7.3. L’expedient acadèmic ha d’incloure informació referida a l’accés directe a cursos i nivells, renúncia de matrícula, anul·lació de matrícula si s’escau, superació del nombre de convocatòries establert, trasllat a un altre centre i canvi de modalitat d’ensenyament.
7.4. L’expedient acadèmic ha d’incloure informació sobre la proposta d’expedició dels certificats de nivell corresponent.
7.5. A l’expedient acadèmic s’ha de fer constar l’estructura dels nivells i cursos, així com el nombre mínim d’hores lectives per curs.
7.6. La custòdia i l’arxiu dels expedients acadèmics correspon als centres i s’ha de fer d’acord amb el procediment que es determini mitjançant una resolució del conseller d’Educació i Universitat.
7.7. L’alumne pot sol·licitar la certificació de les dades recollides en el seu expedient acadèmic, que ha de ser signada pel secretari del centre amb el vistiplau del director del centre.
7.8. Les actes de qualificació s’han d’estendre en acabar cadascun dels cursos.
En aquestes actes hi han de constar les qualificacions de cadascuna de les destreses establertes en l’article 5.1 del Decret de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes i la qualificació global final. Les qualificacions de cadascuna de les destreses s’han d’expressar qualitativament, segons l’escala següent i es pot afegir una qualificació numèrica de 0 a 10, amb una xifra decimal.
- Insuficient: qualificacions inferiors a cinc punts.
- Suficient: qualificacions iguals o superiors a cinc i inferiors a sis punts.
- Bé: qualificacions iguals o superiors a sis i inferiors a set punts.
- Notable: qualificacions iguals o superiors a set i inferiors a nou punts.
- Excel·lent: qualificacions iguals o superiors a nou punts.
La qualificació global s’ha d’expressar en els següents termes: Apte i No apte. Amb la qualificació d’Apte s’ha d’afegir la qualificació numèrica final de 5 a 10 amb una xifra decimal. Quan correspongui, s’ha de fer constar la qualificació No presentat.
7.9. El professorat del departament corresponent ha de signar les actes i han de tenir el vistiplau del cap o la cap de departament.
8. Permanència
8.1. En el nivell bàsic dels ensenyaments d’idiomes, l’alumnat té dret a cursar ensenyaments en règim presencial un nombre màxim d’anys equivalent al doble dels ordenats per a cada idioma.
8.2. La permanència extraordinària en els cursos globals del nivell bàsic en la modalitat presencial es pot ampliar un any més en supòsits de malaltia o causa greu si ho autoritza la direcció general responsable dels ensenyaments de règim especial, prèvia sol·licitud i justificació. El procediment per sol·licitar la permanència extraordinària en els cursos globals del nivell bàsic s’especifica en l’Annex 1 de la Resolució del director general de Formació Professional i Aprenentatge Permanent per la qual es donen instruccions per regular la permanència extraordinària en un nivell dels ensenyaments d’idiomes de règim especial a les Illes Balears (BOIB núm.22, de 12 de febrer de 2009).
9. Renúncia de matrícula
9.1. L’alumne oficial presencial o el seu representant legal té dret a demanar l’anul·lació voluntària de la matrícula del curs, per tal de no exhaurir les convocatòries que es preveuen a la normativa vigent.
9.2. La sol·licitud d’anul·lació de matrícula s’ha de demanar no més tard del 31 de març. Les sol·licituds s’han de fer per escrit, s’han d’adreçar al director del centre educatiu i s’han de lliurar a la secretaria de l’EOI. El director del centre ha de resoldre les sol·licituds en un termini màxim de 10 dies. La resolució de la direcció s’ha de fer pública al tauler d’informació del centre.
9.3. La renúncia de matrícula comporta la pèrdua del dret d’assistir a classe, l’anul·lació de les convocatòries ordinària i, si n’hi ha, extraordinària de les proves així com la pèrdua del dret a ser avaluat del curs que s’anul·la com a alumne oficial presencial. Les activitats d’ensenyament, aprenentatge i avaluació realitzades per l’alumne que demana l’anul·lació de matrícula no s’han de tenir en compte per al còmput del nombre màxim de convocatòries. La renúncia a la matrícula també suposa la pèrdua del dret de reserva de plaça com a alumne oficial presencial en el següent any acadèmic. A partir d’aquest moment, és considerat com a nou alumne a efectes d’ingrés, és a dir, en cas que vulgui tornar a matricular-se en qualsevol EOI de les Illes Balears ha de seguir el procés d’admissió i de matriculació com a nou alumne.
9.4. Es pot sol·licitar renúncia de matrícula d’un curs global d’un idioma i un nivell una sola vegada.
9.5. L’anul·lació de matrícula voluntària s’ha de fer constar en els documents d’avaluació amb l’expressió ‘renúncia’. No s’ha de computar la convocatòria a l’efecte del nombre màxim de convocatòries.
9.6. La renúncia voluntària de matrícula no dóna dret a la devolució de les taxes abonades.
9.7. La renúncia de matrícula només es pot exercir en la modalitat presencial.
10. Certificats
10.1. Per obtenir el certificat del nivell bàsic A2 s’ha de superar la prova específica de certificació dels cursos globals, que inclou totes les destreses, per a cada idioma. Aquesta prova ha de ser comuna per a totes les escoles oficials d’idiomes i per a totes les modalitats d’ensenyament. Aquesta prova s’ha de fer, com a mínim, anualment en les dates que la Conselleria d’Educació i Universitat determini.
10.2. Aquesta prova s’ha d’elaborar i d’avaluar d’acord amb les especificacions que figuren en l’Annex del Decret de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb el que es regula a la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres per la qual es dicten les instruccions per a l’elaboració de les proves de certificació unificades per a l’alumnat oficial i lliure de les Escoles Oficials d’Idiomes de les Illes Balears que es publiquen a començament de cada curs.
10.3. El certificat de nivell bàsic l’ha d’expedir l’escola oficial d’idiomes on s’han realitzat aquests ensenyaments i ha d’anar signat pel secretari o secretària del centre amb el vistiplau del director o la directora.
10.4. El certificat de nivell bàsic té efectes en tot el territori nacional i permet l’accés als ensenyaments del nivell intermedi de l’idioma per al qual ha estat expedit.
10.5. Els certificats han d’incloure, com a mínim, les dades següents: denominació del certificat, conselleria que l’expedeix, dades de l’alumne (nom i llinatges, DNI o NIE o en el seu defecte número de passaport, data i lloc de naixement), idioma, nivell (bàsic), nivell del Marc europeu comú de referència per a les llengües (A1 o A2), qualificació global, data d’expedició, signatura i segell. La qualificació global s’ha d’expressar en els termes següents: Apte i No apte. A la qualificació d’Apte s’ha d’afegir la qualificació numèrica final de 5 a 10 amb una xifra decimal.
10.6. Als alumnes que es presentin a la prova de certificació del nivell i no la superin, se’ls pot expedir un certificat de les destreses superades que hagin estat avaluades per la prova esmentada, sense que això impliqui haver superat el nivell. En aquests certificats s’ha de fer constar la qualificació obtinguda, la destresa o destreses superades i el nivell del MECR que correspon.
10.7. Als alumnes que superin els cursos parcials del nivell bàsic se’ls ha d’expedir un certificat acreditatiu on s’ha de fer constar, a més de la qualificació, la destresa o destreses superades i el nivell del MECR que correspon.
10.8. En els certificats acreditatius d’haver superat els cursos especialitzats del nivell bàsic s’ha de fer constar, a més de la qualificació, l’especialitat del curs superat i el nivell del MECR que correspon.
Disposició transitòria
Fins a la publicació del decret pel qual s’estableixi l’organització, el funcionament i els currículums dels ensenyaments d’idiomes de règim especial dels nivells bàsic, intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els objectius, continguts, metodologia i criteris d’avaluació del nivell bàsic per a totes les llengües que s’imparteixen a les escoles oficials d’idiomes de les Illes Balears són els que figuren en l’Annex del Decret de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 16, de 2 de febrer de 2010).