Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 3136
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 19 de març de 2018 per la qual es convoquen ajuts per fomentar la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La rellevància del diàleg social com a instrument que contribueix a millorar la governabilitat econòmica i social es reconeix en instàncies internacionals, com ara el Conveni de l’Organització Internacional del Treball núm. 150 (1978) i la Comunicació de 12 d’agost de 2004 sobre el diàleg social europeu,  i nacionals com ocorre en la Constitució espanyola de 1978, que reconeix el deure dels poders públics de promoure la participació de la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social, i la transcendència política de les organitzacions sindicals i empresarials, de manera que la interlocució dels agents socials en el marc de la participació institucional supera la defensa de la classe treballadora i empresarial per tal com se’ls ha de tenir en compte per adoptar decisions que afecten la ciutadania.  Per la seva banda, l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears declara igualment el valor de la concertació social i la participació dels interlocutors socials més representatius en la vida administrativa pública i la seva contribució a la satisfacció dels interessos generals.

En aquest marc, i atesa la importància de la funció que s’atorga als interlocutors socials més representatius, la Llei 2/2011, de 22 de març, per la qual es regula la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears, regula els criteris amb els quals s’han de compensar els costs que els suposa la participació institucional i dedica el títol II al foment i l’avaluació d’aquesta.

Així, l’article 6 de la Llei 2/2011 reconeix el dret de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives a percebre una subvenció econòmica per compensar les despeses derivades de la participació institucional. A més, l’article 7 preveu la consignació d’una partida pressupostària en la Llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma destinada a compensar econòmicament l’exercici de les funcions i comeses derivades de la participació institucional. Finalment, la disposició addicional cinquena de la mateixa Llei regula la distribució dels ajuts en atenció a criteris de representativitat i en proporció a la representació de les organitzacions sindicals i empresarials més  representatives en la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.

Sobre la base d’aquesta previsió legal, s’aprova aquesta convocatòria, que té per objecte fomentar la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de les Illes Balears.

L’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l’Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, estableix les bases reguladores en matèria de treball i formació (BOIB núm. 104, de 26 de juliol) i, en els apartats 2.2 i 2.3 de l’article 1, inclou el foment del fet sindical i la participació institucional de les organitzacions empresarials més representatives. Aquests apartats, en relació amb les previsions efectuades en la Llei 2/2011, constitueixen la normativa reguladora de la subvenció destinada al foment de la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, objecte de la convocatòria.

De conformitat amb l’article 37.2 Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en la redacció feta per la Llei 18/2016, de 28 de desembre, abans esmentada, el conseller de Treball, Comerç i Indústria pot autoritzar el pagament anticipat de la subvenció fins a un màxim del 75 % del seu import amb les garanties que pertoquin sempre que l’entitat beneficiària acrediti que no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l’execució de l’activitat que se subvenciona.

D’acord amb l’article 14.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), el procediment per concedir les subvencions s’ha d’iniciar sempre d’ofici mitjançant una convocatòria quan la selecció dels possibles beneficiaris s’hagi de fer en règim de concurrència. L’article 15 del mateix Text refós estableix el contingut mínim de la convocatòria d’ajuts.

D’altra banda, l’article 3 de l’Ordre de bases abans esmentada estableix que les convocatòries corresponents s’han d’aprovar per mitjà d’una resolució de la consellera o del conseller competent en matèria de treball i formació, i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquestes subvencions s’han inclòs en la línia IV.1.2 del objectiu IV del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del  Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de dia 10).

Per tot això, d’acord amb els preceptes indicats, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria de concessió d’ajuts destinats a fomentar la participació institucional de les organitzacions sindicals i de les organitzacions empresarials més representatives de les Illes Balears prevista en  la Llei 2/2011, de 22 de març.

Segon

Bases reguladores

Els ajuts prevists en aquesta convocatòria es regeixen per l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, modificada per l’Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).

Tercer

Partides pressupostàries

1. Els ajuts concedits s’han d’abonar amb càrrec a la partida pressupostària 19601 322B01 48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018 per un import total de dos-cents cinquanta mil euros (250.000 €).

2. La concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria està condicionada a les disposicions pressupostàries del punt anterior.

Quart

Àmbit temporal de la convocatòria

Les activitats objecte de subvenció s’han de dur a terme entre l’1 de novembre de 2017 i el 31 d’octubre de 2018.

Cinquè

Entitats beneficiàries i requisits

1. Les entitats beneficiàries són les organitzacions sindicals i empresarials més representatives de les Illes Balears en els termes establerts en l’article 3.1 de la Llei 2/2011, de 22 de març.

2. Els requisits que han d’acreditar les entitats sol·licitants són els següents:

a) No estar sotmeses a cap de les prohibicions per ser beneficiàries dels ajuts establertes en l’article 10 de la Llei de subvencions, Text refós aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

b) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social abans de dictar la proposta de resolució.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de dictar la proposta de resolució.

Sisè

Acció subvencionable

L’acció subvencionable consisteix en la participació de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en les meses, els consells i la resta de fòrums de participació de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

Setè

Quantia

1. D’acord amb la disposició addicional cinquena de la Llei 2/2011, la distribució de la quantia assignada s’ha de dividir en dues meitats iguals, que s’han de destinar, respectivament, a la representació empresarial i a la representació sindical.

2. La quantia resultant s’ha de repartir en proporció al nombre de components que s’assignen a cada una de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears, regulada pel Decret 47/2012, de 8 de juny, pel qual es crea i regula la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears (BOIB núm. 85, de 14 de juny), modificat pel Decret 76/2012, de 21 de setembre (BOIB núm. 140, de dia 25) i pel Decret 33/2013, de 21 de juny (BOIB núm. 88, de dia 22).

Vuitè

Sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies comptadors a partir del tercer dia següent a la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Els models oficials de sol·licitud dels ajuts es poden obtenir a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1, de Palma, i també en el web de la Conselleria, a l’adreça d’Internet <https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/tramites/tramite/2966501>

3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o per qualsevol de les formes previstes en dret d’acord amb l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les entitats sol·licitants han d’efectuar la petició de l’ajut per mitjà de qui les representi legalment, amb l’acreditació adequada.

4. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeixen l’Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s’ha de requerir l’entitat interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.

Novè

Documentació

1. Juntament amb la sol·licitud, s’han d’adjuntar els documents següents en original o fotocòpia compulsada:

a) Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l’entitat sol·licitant. La representació es pot acreditar per qualsevol forma vàlida en dret.

b) Estatuts de l’entitat sol·licitant. Les entitats que hagin presentat anteriorment els estatuts a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria queden exemptes de presentar-los novament si ja els van aportar per als mateixos ajuts, excepte en el cas que s’hagin modificat.

c) CIF de l’entitat.

d) Acreditació de no estar sotmès a cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 de la Llei de subvencions, aprovada pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que s’haurà de fer de conformitat amb allò que preveu l’apartat 6 del mateix article.

e) Pel que fa al requisit previst en el punt 2.b) i c) de l’apartat cinquè de la Resolució de convocatòria, la sol·licitud dels ajuts implica l’autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir informació del compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. No obstant, l’entitat sol·licitant també pot aportar els certificats corresponents de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària  que acreditin que es troba al corrent de les obligacions indicades.

f) Justificació que l’entitat sol·licitant no disposa de recursos suficients per finançar l’execució de l’activitat que se subvenciona, en el supòsit que l’entitat sol·liciti el pagament anticipat del 75 % de l’import de la subvenció.

g) Justificació de les circumstàncies excepcionals que permeten realitzar el pagament anticipat sense exigència prèvia de cap garantia, en el cas que així ho sol·liciti l’entitat interessada.

h) Declaració responsable de les persones representants orgàniques o voluntàries de l’entitat sol·licitant en què s’expressi el compromís incondicional que l’ajut que es concedeix es destinarà a la participació institucional de l’entitat.

i) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, degudament emplenada i signada segons el model que podeu trobar en l’adreça d’Internet http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST4786ZI161593&id=161593.

Desè

Règim de concessió dels ajuts

D’acord amb l’article 5.5 de l’Ordre de bases reguladores en relació amb la disposició addicional cinquena de la Llei 2/2011, de 22 de març, la concessió dels ajuts s’ha de fer en règim de concessió directa, atès que no són necessàries la comparació i la prelació de totes les sol·licituds entre si, i estan regulats els criteris de repartiment dels ajuts en la mateixa Llei 2/2011.

Onzè

Instrucció i resolució del procediment

1. L’òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

2. De conformitat amb l’article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d’ajuts, les ha de resoldre motivadament el conseller de Treball, Comerç i Indústria, amb la proposta prèvia de la directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral, i amb l’informe de la tècnica o del tècnic competent. En les resolucions de concessió s’ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des que acabi el període de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.

4. La notificació de la resolució s’ha de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.

Dotzè

Concurrència d’ajuts

1. La percepció dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és compatible amb altres ajuts o subvencions que rebi l’entitat beneficiària de qualsevol Administració pública o d’altres entitats públiques o privades que aïlladament o en concurrència amb aquests, siguin destinats a les mateixes accions que són objecte d’aquesta convocatòria.

2. En tot cas, quan els ajuts que estableix aquesta convocatòria s’hagin de compatibilitzar amb altres subvencions i ambdós es concedeixin a una mateixa entitat beneficiària per a una finalitat idèntica, l’import no pot assolir una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajuts de la mateixa Administració o d’una altra de diferent o bé d’altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat que el beneficiari ha de dur a terme.

Tretzè

Justificació i pagament

1. D’acord amb l’article 37.2) del Text refós de la Llei de subvencions, es pot abonar el 75 % de la subvenció concedida una vegada que les persones que ocupen les secretaries dels diversos òrgans de participació institucional de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i del Servei d’Ocupació de les Illes Balears certifiquin que s’han iniciat les actuacions que se subvencionen i sempre que l’entitat sol·licitant acrediti davant la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria que no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l’execució de l’activitat subvencionada.

2. De conformitat amb l’article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb l’article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions abans esmentat, el conseller de Treball, Comerç i Indústria pot eximir l’entitat beneficiària de presentar garantia sempre que concorrin circumstàncies excepcionals que així ho aconsellin.  

3. El 25 % restant de l’import de la subvenció concedida, o el 100 % en el cas que no s’hagi concedit el pagament anticipat, s’abonarà a l’entitat beneficiària una vegada que aquesta hagi justificat l’aplicació dels fons a la finalitat de la subvenció.

La justificació s’ha de fer amb l’aportació dels corresponents certificats de les persones titulars de les secretaries dels òrgans de participació institucional de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i del Servei d’Ocupació de les Illes Balears que a continuació s’enumeren, que acreditin que les entitats beneficiàries han participat en els òrgans indicats, amb indicació de les reunions convocades i de l’assistència de cada organització empresarial i sindical:

— Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.

— Comissió Consultiva de la Inspecció de Treball i Seguretat Social de les Illes Balears.

— Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

— Comissió de Seguiment de les Clàusules Socials.

— Consell de Salut Laboral de les Illes Balears.

— Consell de la Mineria de les Illes Balears.

— Comissió Assessora d’Estadística de les Illes Balears.

— Consell de Direcció del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

— Comissió Assessora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

— Consell de Formació Professional de les Illes Balears.

— Comissió Permanent del Consell de Formació Professional de les Illes Balears.

— Consell de Direcció del Consorci de l’Escola d’Hoteleria de les Illes Balears.

— Mesa de Coordinació i Seguiment del Pacte per la Competitivitat i l’Ocupació de Qualitat i el Progrés Social de les Illes Balears.

— Mesa Tècnica d’Economia, Ocupació i Formació del Pacte per la Competitivitat i l’Ocupació de Qualitat i el Progrés Social de les Illes Balears.

4. Es pot requerir l’entitat beneficiària perquè aporti qualsevol altra documentació que es consideri necessària per justificar la subvenció.

5. El termini per justificar l’import de la subvenció concedida acaba el dia 16 de novembre de 2018.

Catorzè

Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l’article 9 de l’Ordre de bases reguladores de 4 de maig de 2005 en relació amb l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

Quinzè

Interpretació i execució

El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Setzè

Efectes

Aquesta convocatòria comença a produir efectes el tercer dia hàbil següent d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Dissetè

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes  comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, abans esmentada, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 19 de març de 2018

El conseller de Treball, Comerç i Indústria

Iago Negueruela Vázquez