Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 3121
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial de parcel·la SGEC/SA-P 84-03-P del PGOU, parcel·la de l’Hospital Son Llàtzer, polígon 31, parcel·la 91, C-715, PK-5.700 Son Ferriol, Palma. (192e/17)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 6 de març de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

Informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial de parcel·la SGEC/SA-P 84-03-P del PGOU, parcel·la de l’Hospital Son Llàtzer, polígon 31, parcel·la 91, C-715, PK-5.700 Son Ferriol, Palma

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Modificació puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l’apartat 2 de l’article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s’estableix a l’article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

L'objectiu preferent del Pla Especial és definir una concreta ordenació detallada del seu àmbit seguint les especificacions urbanístiques que en el seu moment es van establir per a la construcció de l'actual "Hospital Són Llàtzer", adequant els seus possibles usos al PGOU de Palma i el seu Text Refós, així com al Pla Territorial Insular de Mallorca, en previsió de possibles actuacions futures constatant la realitat existent. El Pla Especial es planteja en un àrea de sòl rústic situada a la ciutat de Palma, regularitzada i ja urbanitzada, definida en el planejament municipal, en la fitxa de sistemes corresponent, com  SGEC/SA-P 84-03-P sent la seva superfície real, segons la fitxa de sistemes de l'Ajuntament de Palma de 154.998,00 m2 de sòl. L’aprovació del PE permetrà validar la totalitat de la superfície existent en l'actualitat en la parcel·la com a sòl que permeti l'aprofitament de la resta de l'edificabilitat i usos complementaris possibles amb els paràmetres urbanístics i les condicions especifiques que s'estableixin.

3.Avaluació dels efectes previsibles

El PE en el seu desenvolupament posterior es definiran els projectes concrets a realitzar d'ampliació d'instal·lacions del mateix, però en la fase actual del Pla no hi ha plantejaments inicials dels mateixos. Per això, no es consideren alternatives possibles al Pla Especial plantejat per a tota la parcel·la. L'aplicació del Pla Especial  provocarà efectes ambientals previsibles significatius, ja que en tractar-se  d'un sistema general d’equipament  d'ús sanitari de titularitat pública inclòs a la xarxa sanitària de Mallorca, definit com un Gran Equipament Sanitari Supramunicipal pel P.T.I.M, el qual comportarà una gran mobilitat de persones i vehicles, que no es reflexa amb la definició necessària en el Pla de mobilitat del Pla Especial que permet un augment d’edificabilitat en la parcel·la hospitalària. En l'actualitat no es disposa dels usos específics als quals es dedicaran els m2 addicionals descrits en el Pla Especial, és per això que no es pot realitzar hipòtesis detallades sobre la mobilitat produïda agregada gràcies a aquests m2 addicionals construïts, en conseqüència s’hauria de refer el Pla de mobilitat generada amb els usos específics i aquesta mobilitat creixent que se apunta en la memòria que hauria de contemplar el Pla especial que es vol aprovar.

4. Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades.

S’ha sol·licitat informe a dos departaments del Consell de Mallorca del   Departament de Territori i Infraestructures,  Direcció Insular d’Urbanisme i a la Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat i a l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Palma. En el moment de redactar el present informe, no s’havia rebut resposta de cap d’ells. L’informe tècnic del servei de salut de la Conselleria de Salut Pública i Participació té el sentit favorable a la proposta.

 

5. Anàlisi dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 i de l'Annex IV de la Llei 12/2016 per determinar si un pla o programa s'ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica.

Encara que el Pla Especial proposat afecta a una única  parcel·la d'escassa superfície situada en sòl rústic i contemplant una zona de protecció especial a l'entorn de les Cases de Son Llàtzer, que pot afectar les infraestructures existents i entrar en conflicte amb altres normatives d'aplicació en relació a les mateixes. En aquest sentit no es pot avaluar aquest Pla Especial en si mateix, sense disposar dels usos específics als quals es dedicaran els m2 addicionals descrits en el Pla Especial, és per això que no es pot realitzar hipòtesis detallades sobre la mobilitat produïda agregada gràcies a aquests m2 addicionals construïts per poder contemplar les afeccions sobre les infraestructures existents en l'àmbit de la mateixa o en el seu entorn. Cal tractar les seves limitacions  en relació a la mobilitat  que genera un Gran Equipament Sanitari Supramunicipal en conseqüència s’hauria de refer el Pla de mobilitat generada amb els usos específics i aquesta mobilitat creixent que se apunta en la memòria del Pla de mobilitat que hauria de contemplar el Pla especial que es vol aprovar.

D'altra banda no es plantegen  alternatives a la mobilitat, que no  passin necessàriament per l’ampliació de les places d’aparcament en la superfície, els quals permeten els paràmetres urbanístics que s’assoleixen amb el Pla Especial de desenvolupament del PGOU de Palma en la parcel·la hospitalària Son Llàtzer.

En base a les determinacions aprovades i normativa d'aplicació  segons la resolució de la D.G. INSALUD de data 26/05/1993 on es fixa les especificacions urbanístiques de la parcel·la, segons el criteri del tècnic sotasignat, no poden ser assolits en el Pla Especial que s’avalua ambientalment en el qual les especificacions  permeten un major consum de terreny a la parcel·la, es calcula al projecte de Pla Parcial que amb una situació de màxima edificabilitat permetria construir 22.884 m2 addicionals, ocupant 56.726 m2 més que els actuals i reduint la zona arbrada-enjardinada en 5.390 m2. Per tant, es veurien alterades algunes superfícies de vegetació present a les zones enjardinades de la parcel·la objecte del Pla Especial, ja que es reduiria finalment, en el seu conjunt, un 3.3% la superfície de vegetació existent, afectant a la presència actual d'alguns exemplars arboris d'ametller, cal avaluar la possibilitat o no de revisar aquestes en  l’àmbit proposat

Es noten a faltar mesures correctores, especialment en matèria paisatgística i avaluació d'impacte paisatgístic d’aquest gran equipament  en sol rústic

Per tant, en base a l'assenyalat en el present informe cal analitzar més detalladament les afeccions i impactes del Pla Especial  sobretot en referència  a la mobilitat generada , l’impacte paisatgístic  i de consum de territori  en l’àmbit  rústic en el qual es troba aquest Gran Equipament Sanitari.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic:

Primer.- Subjectar a Avaluació Ambiental Estratègica ordinària el “Pla Especial de parcel·la SGEC/SA-P 84-03-P del PGOU, parcel·la de l’Hospital Son Llàtzer, polígon 31, parcel·la 91, C-715, PK-5.700 Son Ferriol, Palma”, en base als criteris de l'Annex V de la Llei 21/2013 i criteris de l'Annex IV de la Llei 12/2016.

Encara que el Pla Especial proposat afecta a una única  parcel·la d'escassa superfície situada en sòl rústic i contemplant una zona de protecció especial a l'entorn de les Cases de Son Llàtzer, que pot afectar les infraestructures existents i entrar en conflicte amb altres normatives d'aplicació en relació a les mateixes. En aquest sentit no es pot avaluar aquest Pla Especial en si mateix, sense disposa dels usos específics als quals es dedicaran els m2 addicionals descrits en el Pla Especial, és per això que no es pot realitzar hipòtesis detallades sobre la mobilitat produïda agregada gràcies a aquests m2 addicionals construïts per poder contemplar les afeccions sobre les infraestructures existents en l'àmbit de la mateixa o en el seu entorn. Cal tractar les seves limitacions  en relació a la mobilitat  que genera un Gran Equipament Sanitari Supramunicipal en conseqüència s’hauria de refer el Pla de mobilitat generada amb els usos específics i aquesta mobilitat creixent que se apunta en la memòria que hauria de contemplar el Pla especial que es vol aprovar.

D'altra banda no es plantegen  alternatives a la mobilitat, que no  passin necessàriament per l’ampliació de les places d’aparcament en la superfície, els quals permeten els paràmetres urbanístics que s’assoleixen amb el Pla Especial de desenvolupament del PGOU de Palma en la parcel·la hospitalària Son Llàtzer.

En base a les determinacions aprovades i normativa d'aplicació  segons la resolució de la D.G. INSALUD de data 26/05/1993 on es fixen les especificacions urbanístiques de la parcel·la, segons el criteri del tècnic sotasignat, no poden ser assolits en el Pla Especial que s’avalua ambientalment en el qual les especificacions  permeten un major consum de terreny a la parcel·la, es calcula al projecte de Pla Especial que amb una situació de màxima edificabilitat permetria construir 22.884 m2 addicionals, ocupant 56.726 m2 més que els actuals i reduint la zona arbrada-enjardinada en 5.390 m2. Per tant, es veurien alterades algunes superfícies de vegetació present a les zones enjardinades de la parcel·la objecte del Pla Especial, ja que es reduiria finalment, en el seu conjunt, un 3.3% la superfície de vegetació existent, afectant a la presència actual d'alguns exemplars arboris d'ametller, cal avaluar la possibilitat o no de revisar aquestes en  l’àmbit proposat

Es noten a faltar mesures correctores, especialment en matèria paisatgística i avaluació d'impacte paisatgístic d’aquest gran equipament  en sol rústic

Per tant, en base a l'assenyalat en el present informe cal analitzar més detalladament les afeccions i impactes del Pla Especial  sobretot en referència  a la mobilitat generada , l’impacte paisatgístic  i de consum de territori  en l’àmbit  rústic en el qual se troba aquest Gran Equipament Sanitari.

Segon.- El promotor en base de l'art. 31.2.a de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'Avaluació elaborarà l'estudi ambiental estratègic, tenint en compte el document d'abast de l'estudi ambiental estratègic realitzat per l'òrgan ambiental.

En l'estudi ambiental estratègic s'identificaran, descriuran i avaluaran els possibles efectes significatius en el medi ambient de l’aplicació del pla o programa, així como unes alternatives raonables i ambientalment viables que tinguin en compte els objectius i l'àmbit d'aplicació del pla o programa. L'estudi ambiental Estratègic contindrà, com a mínim, la informació continguda en l'Annex IV de la Llei 21/2013.

S'analitzaran en particular els següents punts:

1.Cal avaluar i determinar la possible afecció a la xarxa viaria existent de la futura ampliació de l’hospital amb els usos reals de l’ampliació d’edificabilitat que se contemplin en el Pla Especial .

2.Cal definir i mesurar els impactes dels nous usos edificatóris per tal de poder analitzar els desplaçaments i mobilitat generada per l’ampliació futura d’aquest Gran Equipament ,desplaçaments diaris, línees urbanes i interurbanes  de transport públic, carril bici, trànsit vianants, etc. ,amb relació a un creixement ràpid de la població en una de les zones de més  forta pressió de creixement residencial de la perifèria de Palma i proposar mesures de millora en el futur des del punt de vista de mobilitat sostenible, que minimitzin l'impacte de l'augment de la mobilitat que es produirà a la zona.

3.Des del punt de vista paisatgístic, cal avaluar la incidència visual de l’ampliació de les zones d’aparcament en superfície i de l’edificació. Especialment  per la seva elevada visibilitat. S'han de concretar mesures correctores per minimitzar els impactes generats.

4.Cal assenyalar la regulació de Sistemes Generals en sòl rústic i les condicions establertes.

5.Tal com assenyala l'art. 10.5 de la Llei  12/2016 de 17 d'agost, d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, s'ha d'incloure una referència particular a la integració paisatgística de les actuacions contemplades del Pla Especial.

6.L'enllumenat exterior ha de ser de màxima eficiència energètica i mínima contaminació lumínica. Complint del RD 1890/2008 i instruccions tècniques complementàries, així com determinacions de PTIM.

7.S'ha de preveure com serà la classificació energètica dels futurs edificis. Hauria de ser de classificació energètica “A” o de consum “quasi nul” en concordança amb el RD 235/2013.

8.Segons el Decret 33/2015, els instruments de planejament han d'incloure determinacions respecte a la implementació d'instal·lacions fotovoltàiques en les edificacions.

9.S'han de contemplar mesures d'eficiència energètica.

Tercer.- El document d'abast i el resultat de les consultes realitzades perquè s'elabori l'estudi ambiental estratègic, se comunicarà al promotor (art. 31.2.1 Llei 21/2013). Es continuarà la tramitació prevista en els articles 21 i següents de la Llei 21/2013.

L'avaluació ambiental estratègica ordinària es durà a terme de conformitat amb el procediment que contempla la normativa bàsica d'Avaluació Ambiental i amb les particularitats de la Llei 12/2016 de 17 d'agost, d'Avaluació ambiental de les Illes Balears.

Tal com preveu l’art. 22 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, durant el període d’exposició pública s’haurà de consultar a les Administracions següents:

Departament de Territori i Infraestructures, a la Direcció Insular d’Urbanisme i a la Direcció Insular d’Infraestructures i mobilitat del Consell de Mallorca i a l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Palma.

Quart. Tal com preveu l’article 17.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, el termini màxim per a l’elaboració de l’estudi ambiental estratègic, i per a la realització de la informació pública i de les consultes previstes als articles 20, 21, 22, i 23 serà de 15 mesos des de la notificació al promotor del document d’abast.

Cinquè.- L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, sí és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l’acta d’aprovació del pla o programa, d’acord amb el que disposa l’art. 31.5 de la Llei 21/2013.

 

Sisè.- Aquesta proposta de Resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

Setè. Aquesta proposta de Resolució actua com a document d’abast de l’estudi ambiental estratègic tal com preveu l’article 31.2.a de la llei 21/2013, de 9 de desembre d’Avaluació Ambiental.

 

Palma,  a 9 de març de 2018

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias