Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 3089
Resolució del director gerent de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) per la qual s’aproven les condicions per a la presentació de plans de formació del personal al servei de l’Administració local de les Illes Balears per a l’any 2018, en el marc de l’Acord de formació per a l’ocupació de les administracions públiques de 19 de juliol de 2013
Antecedents
1. D’acord amb l’article 31.3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat, el desenvolupament legislatiu i l’execució de l’Estatut dels funcionaris de l’Administració de la Comunitat Autònoma i de l’Administració local.
D’altra banda, i d’acord amb l’article 32.11 de l’Estatut, també correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, en desplegament de la seva legislació, dicti l’Estat, la funció executiva en matèria de legislació laboral i formació professional contínua.
2. Una de les finalitats preteses amb la creació de l’Escola Balear d’Administració Pública (en endavant, EBAP), mitjançant la disposició addicional tercera de la Llei 10/2003, de 28 de desembre, de mesures tributàries i administratives, fou la integració de la formació de tot el personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears —a més de la formació policial, d’emergències, seguretat i protecció civil—, que fins aleshores exercien diferents organismes.
D’acord amb el que estableix l’article 12 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a l’EBAP la formació, la capacitació i el perfeccionament del personal al servei de l’Administració autonòmica i de les entitats que en depenen. Així mateix, aquesta norma afegeix que, en els termes que s’estableixin, correspon a l’EBAP la realització d’activitats formatives i de selecció del personal al servei de les altres administracions de l’àmbit territorial de les Illes Balears.
El Decret 31/2012, de 13 d’abril, aprova els Estatuts de l’EBAP. Segons l’article 4 d’aquests Estatuts, són objectius fonamentals de l’EBAP la formació i l’avaluació, la capacitació i el perfeccionament del personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, de les altres administracions públiques del seu àmbit territorial. Així mateix, segons l’article 5 d’aquests Estatuts, per tal d’aconseguir els objectius esmentats, l’EBAP té com a funcions promoure, organitzar i gestionar la formació, el reciclatge i el perfeccionament del personal de la Comunitat Autònoma i, si escau, de la resta d’administracions del seu àmbit territorial.
3. L’Acord de formació per a l’ocupació de les administracions públiques de 19 de juliol de 2013, publicat per la Resolució de la Secretaria d’Estat d’Administracions Públiques de 9 d’octubre de 2013 (BOE núm. 252, de 21 d’octubre de 2013), té com a finalitat principal l’adaptació del text del IV Acord de formació contínua a les administracions públiques de 21 de setembre de 2005 al que disposen les sentències del Tribunal Constitucional respecte de les competències autonòmiques sobre la gestió de la formació dels empleats públics de l’Administració local.
El capítol II de l’Acord de formació esmentat disposa que les administracions públiques que vulguin finançar activitats formatives amb càrrec a l’Acord poden elaborar els següents plans: unitaris, que es caracteritzen per afectar el personal d’una sola administració pública amb, almenys, 200 empleats públics, independentment de les unitats o els òrgans que incloguin; agrupats, que es caracteritzen per afectar el personal de dues o més entitats locals, i interadministratius, que es caracteritzen per estar destinats als empleats públics de diverses administracions públiques.
4. Els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears preveuen en el capítol 6 de la secció 78 un assignació inicial de fons finalistes provinents de l’Institut Nacional d’Administració Pública (INAP) per un import de 262.530 euros. La quantitat definitiva es resoldrà un cop s’aprovin els pressuposts generals de l’Estat.
5. El context actual, en què els recursos són limitats i hi ha necessitat d’aprofitar sinergies entre les diferents administracions, aconsella escollir un sistema de gestió del fons de formació dirigit a l’Administració local que sigui col·laboratiu, en el qual quedin delimitades clarament les funcions i els rols de cada administració. En aquest sentit, la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableixen la possibilitat que les administracions públiques subscriguin convenis de col·laboració en l’àmbit de les competències respectives. Així mateix, l’article 6 dels Estatuts de l’EBAP preveu la subscripció de convenis com a eina de col·laboració entre l’Escola i altres administracions.
6. En la sessió de dia 14 de març de 2018, la Comissió Paritària de Formació per a l’Ocupació de l’Administració Local de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha aprovat el model de gestió compartida dels fons destinats a la formació del personal al servei de l’Administració local mitjançant la subscripció de convenis de col·laboració, i ha aprovat les condicions per a la presentació de plans de formació adreçats al personal al servei de les entitats locals de les Illes Balears que ha d’impulsar directament l’EBAP.
7. L’EBAP ha aprovat el Pla Estratègic 2015-2019, en el qual es defineixen els objectius estratègics que ha de seguir l’Escola en aquest període. Aquests objectius vénen clarament marcats per una línia innovadora en els processos de formació i selecció, que pretén posicionar l’Escola dins un àmbit de referència en els processos formatius, la recerca, les publicacions i la selecció dels empleats públics. Per això, i a l’efecte d’unificar els criteris de participació dels ens locals i la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) en l’elaboració dels seus plans de formació, és aconsellable establir un instrument que defineixi les normes generals de col·laboració en matèria de formació i que faciliti la planificació, el disseny i l’avaluació de les activitats formatives.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar les condicions per a la presentació de plans de formació adreçats al personal al servei de les entitats locals de les Illes Balears per a l’any 2018, en el marc de l’Acord de formació per a l’ocupació de les administracions públiques de 19 de juliol de 2013, d’acord amb les bases que figuren en l’annex 1 d’aquesta Resolució, d’acord amb la proposta feta per la Comissió Paritària de Formació en la sessió de data 14 de març de 2018.
2. En tot cas, l’eficàcia d’aquesta resolució —i, per tant, la formalització dels convenis de col·laboració que s’hi preveuen—, resta condicionada al fet que es transfereixin efectivament els fons a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al 2018 en el marc de l’Acord de formació per a l’ocupació de les administracions públiques.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant la presidenta de l’EBAP en el termini d’un mes, comptador a partir de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 16 de març de 2018
El director gerent de l’EBAP
Jaime Jovar Tover
ANNEX 1
Condicions per a la presentació de plans de formació del personal al servei de l’Administració local de les Illes Balears per a l’any 2018, en el marc de l’Acord de formació per a l’ocupació de les administracions públiques de 19 de juliol de 2013
1. Objecte
Aquest annex té per objecte establir les condicions per a la presentació de plans de formació promoguts pels ens locals de les Illes Balears i per la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (en endavant, FELIB), amb la finalitat de gestionar de forma conjunta els fons destinats al finançament de plans de formació del personal al servei de l’Administració local de les Illes Balears per a l’exercici de 2018, mitjançant la formalització dels convenis de col·laboració corresponents.
2. Promotors
2.1. Als efectes d’aquesta convocatòria, es consideren promotors d’activitats formatives:
respecte dels plans unitaris, els ajuntaments de les Illes Balears amb, almenys, 200 empleats públics efectius, i els consells insulars ( amb independència de les unitats o òrgans que incloguin);
respecte dels plans agrupats, els ajuntaments de les Illes Balears amb menys de 200 empleats públics efectius, i la FELIB;
respecte dels plans interadministratius, la FELIB.
2.2. Sols podrà participar-se en un pla agrupat.
2.3. Els plans unitaris, agrupats, i interadministratius es troben definits als articles 7, 8 i 9, respectivament, de l’Acord de formació per a l’ocupació de les administracions públiques de 19 de juliol de 2013.
3. Termini de presentació i contingut de les sol·licituds
Les sol·licituds per participar s’han de presentar en el Registre de l’Escola Balear d’Administració Pública (en endavant, EBAP), dins el termini de vint dies hàbils, comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, acompanyades de la documentació següent:
a) Memòria explicativa del pla, en la qual s’ha d’especificar el contingut que figura en l’annex 3.
b) Percentatge de recursos propis destinats al pla de formació.
c) Certificat que acrediti que el pla de formació s’ha negociat amb les organitzacions sindicals, acompanyat de les actes o d’altra documentació derivada de les negociacions.
d) Compromís d’executar directament el pla de formació. La contractació de personal docent, ja sigui mitjançant nomenament, ja sigui mitjançant contracte, no suposa que l’activitat formativa no l’executi directament l’Administració o la Federació de municipis.
4. Import màxim i assignació dels fons de formació
4.1.L’import màxim dels fons destinats al finançament dels plans de formació del personal al servei de l’Administració local de les Illes Balears per a l’exercici de 2018 és de 262.530,00 euros, que s’ha de distribuir de la manera següent:
a) El 25 % de l’import total, 65.632,49 euros com a màxim, a favor de l’EBAP, per dur a terme el suport tècnic, les activitats formatives de caire transversal, la planificació de les jornades, el suport al disseny de noves modalitats formatives, l’impuls de noves metodologies i l’avaluació de la transferència del coneixement per a tots els plans de formació que executin els ens locals i la FELIB.
b) El 75 % de l’import total, 196.897,51 euros com a màxim, a favor dels ens locals i de la FELIB, per a la planificació, l’execució i la gestió dels plans seleccionats respectius.
4.2.El criteri per a la distribució d’aquests fons entre els ens locals i la FELIB és el nombre d’efectius destinataris de la formació, segons les dades facilitades per l’Institut Balear d’Estadística que figuren en el quadre adjunt com a annex 2. En el cas de la FELIB, s’han d’incloure els efectius dels municipis de menys de 200 efectius que no presentin pla agrupat.
El crèdit assignat als municipis amb 200 efectius o més i els dels consells insulars que no promoguin plans de formació a l’empara d’aquesta convocatòria, passaran a ser gestionats per l’EBAP.
4.3.En cas que l’assignació de l’INAP als plans de formació del personal al servei de l’Administració local de les Illes Balears per a l’exercici de 2018 sigui major a l’inicialment previst, es distribuirà la diferència d’acord amb els criteris esmentats al subapartat 4.2.
5. Revisió i selecció dels plans de formació
5.1. Un cop acabat el termini per a la presentació de sol·licituds, l’EBAP ha de revisar els plans de formació que hagin presentat els ens locals i la FELIB. Només se seleccionaran els plans que específicament compleixin els requisits següents, a l’empara del que estableix el punt 3 d’aquestes bases:
Integració del pla en els objectius estratègics de la institució.
Relació entre el pla i les necessitats formatives de la institució.
Memòria completament emplenada del pla, segons el model que figura en l’annex 3 d’aquesta Resolució.
5.2. La Comissió Paritària de Formació és l’òrgan encarregat de donar el vistiplau als plans de formació seleccionats, una vegada comprovat que compleixen els requisits esmentats.
5.3. En qualsevol cas, s’han de respectar els criteris de distribució del fons que estableix l’annex 2.
5.4. Els plans poden incloure accions formatives desenvolupades des de l’inici de l’any 2018.
6. Formalització de convenis de col·laboració
La FELIB i cada un dels ens locals amb plans de formació seleccionats han de formalitzar la subscripció d’un conveni de col·laboració amb l’EBAP, de forma individualitzada, per fixar les condicions de la col·laboració entre les parts per a la planificació, l’execució, la gestió i el finançament dels plans de formació esmentats.
En tot cas, l’execució dels plans de formació seleccionats a l’empara d’aquesta convocatòria i, per tant, la vigència dels convenis de col·laboració que se subscriguin, no es pot estendre més enllà del 30 de novembre de 2018.
ANNEX 2
Import destinat als plans de formació
EELL AMB ALMENYS 200 EFECTIUS |
MITJANA EFECTIUS 2017 |
PERCENTATGE EFECTIUS |
QUANTIA |
---|---|---|---|
Ajuntament de Calvia |
746 |
5,78% |
11.381,18 |
Ajuntament de Ciutadella |
326,75 |
2,53% |
4.984,99 |
Ajuntament de Llucmajor |
418 |
3,24% |
6.377,12 |
Ajuntament de Manacor |
364,5 |
2,82% |
5.560,91 |
Ajuntament de Mao |
432,75 |
3,35% |
6.602,15 |
Ajuntament de Marratxi |
270 |
2,09% |
4.119,19 |
Ajuntament de Palma |
2482,75 |
19,24% |
37.877,52 |
Ajuntament de Sant Josep |
231 |
1,79% |
3.524,20 |
Ajuntament de Santa Eularia des Riu |
250,5 |
1,94% |
3.821,70 |
Ajuntament d'Eivissa |
436,5 |
3,38% |
6.659,36 |
Ajuntament d'Inca |
345,5 |
2,68% |
5.271,04 |
Consell Insular de Formentera |
282 |
2,19% |
4.302,27 |
Consell Insular de Mallorca |
1292,5 |
10,01% |
19.718,74 |
Consell Insular de Menorca |
537,5 |
4,16% |
8.200,25 |
Consell Insular d'Eivissa |
661 |
5,12% |
10.084,40 |
TOTAL EELL amb almenys 200 efectius |
9.077,25 |
70,33% |
138.485,02 |
EELL AMB MENYS DE 200 EFECTIUS |
MITJANA EFECTIUS 2017 |
PERCENTATGE EFECTIUS |
QUANTIA |
---|---|---|---|
Ajuntament d'Alaior |
127,5 |
0,99% |
1.945,18 |
Ajuntament d'Alaro |
70 |
0,54% |
1.067,94 |
Ajuntament d'Alcudia |
192,25 |
1,49% |
2.933,02 |
Ajuntament d'Algaida |
44,25 |
0,34% |
675,09 |
Ajuntament d'Andratx |
177,75 |
1,38% |
2.711,80 |
Ajuntament d'Ariany |
6,5 |
0,05% |
99,17 |
Ajuntament d'Arta |
133 |
1,03% |
2.029,08 |
Ajuntament de Banyalbufar |
15 |
0,12% |
228,84 |
Ajuntament de Binissalem |
67,75 |
0,52% |
1.033,61 |
Ajuntament de Buger |
12,75 |
0,10% |
194,52 |
Ajuntament de Bunyola |
50,5 |
0,39% |
770,44 |
Ajuntament de Campanet |
34,75 |
0,27% |
530,16 |
Ajuntament de Campos |
101,75 |
0,79% |
1.552,33 |
Ajuntament de Capdepera |
118,25 |
0,92% |
1.804,05 |
Ajuntament de Consell |
37,25 |
0,29% |
568,30 |
Ajuntament de Costitx |
9 |
0,07% |
137,31 |
Ajuntament de Deia |
18,75 |
0,15% |
286,06 |
Ajuntament de Felanitx |
178,75 |
1,39% |
2.727,06 |
Ajuntament de Ferreries |
65,5 |
0,51% |
999,29 |
Ajuntament de Fornalutx |
15,25 |
0,12% |
232,66 |
Ajuntament de Lloret de Vistalegre |
17,25 |
0,13% |
263,17 |
Ajuntament de Lloseta |
73,5 |
0,57% |
1.121,34 |
Ajuntament de Llubi |
28,5 |
0,22% |
434,80 |
Ajuntament de Mancor de la Vall |
18,25 |
0,14% |
278,43 |
Ajuntament de Maria de la Salut |
24,25 |
0,19% |
369,96 |
Ajuntament de Montuiri |
28,75 |
0,22% |
438,62 |
Ajuntament de Muro |
99,5 |
0,77% |
1.518,00 |
Ajuntament de Petra |
19,75 |
0,15% |
301,31 |
Ajuntament de Pollença |
172,5 |
1,34% |
2.631,71 |
Ajuntament de Porreres |
37 |
0,29% |
564,48 |
Ajuntament de Puigpunyent |
25,75 |
0,20% |
392,85 |
Ajuntament de Sa pobla |
154,5 |
1,20% |
2.357,09 |
Ajuntament de Sant Antoni de Portmany |
169,25 |
1,31% |
2.582,12 |
Ajuntament de Sant Eugenia |
21 |
0,16% |
320,38 |
Ajuntament de Sant Joan |
19,75 |
0,15% |
301,31 |
Ajuntament de Sant Joan de Labritja |
37,75 |
0,29% |
575,92 |
Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar |
99,25 |
0,77% |
1.514,19 |
Ajuntament de Sant Lluis |
152,75 |
1,18% |
2.330,40 |
Ajuntament de Santa Margalida |
141,25 |
1,09% |
2.154,95 |
Ajuntament de Santa Maria del Cami |
83 |
0,64% |
1.266,27 |
Ajuntament de Santanyi |
146,25 |
1,13% |
2.231,23 |
Ajuntament de Selva |
44 |
0,34% |
671,28 |
Ajuntament de Sencelles |
30,5 |
0,24% |
465,32 |
Ajuntament de Ses salines |
60,75 |
0,47% |
926,82 |
Ajuntament de Sineu |
33,75 |
0,26% |
514,90 |
Ajuntament de Soller |
112,5 |
0,87% |
1.716,33 |
Ajuntament de Son servera |
141 |
1,09% |
2.151,13 |
Ajuntament de Valldemossa |
50 |
0,39% |
762,81 |
Ajuntament de Vilafranca de Bonany |
15,75 |
0,12% |
240,29 |
Ajuntament d'Es castell |
114 |
0,88% |
1.739,22 |
Ajuntament d'Es Mercadal |
62,5 |
0,48% |
953,52 |
Ajuntament d'Es Migjorn Gran |
32,5 |
0,25% |
495,83 |
Ajuntament d'Escorca |
14,25 |
0,11% |
217,40 |
Ajuntament d'Esporles |
61,75 |
0,48% |
942,08 |
Ajuntament d'Estellencs |
9,25 |
0,07% |
141,12 |
TOTAL EELL amb menys de 200 efectius |
3.828,75 |
29,67% |
58.412,49 |
QUANTIA A REPARTIR |
262.530 |
|
|
75% DE LA CUANTIA A REPARTIR |
196.897,50 |
arrodoniment |
196.897,51 |
25% EBAP |
65.632,50 |
arrodoniment |
65.632,49 |
ANNEX 3
Contingut de la memòria del pla
Objectius i finalitat del pla de formació
Àmbit d’aplicació. Destinataris
Procediment de detecció i anàlisi de necessitats formatives
Disseny del pla de formació. Estructura
Accions formatives programades
Criteris de seguiment i avaluació del pla
Pressupost i finançament. Percentatge de recursos propis destinats al pla de formació.
Compromís d’executar directament el pla de formació