Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MODERNITZACIÓ I FUNCIÓ PÚBLICA
Núm. 3054
Acord d’aprovació definitiva de l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l’àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms
El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 9 de març de 2018, va acordar el següent:
“El Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei que regula les hisendes locals, en l’article 20, atorga al Consell de Mallorca la potestat financera i tributària per establir i gestionar les taxes en les matèries en les quals és competent, en particular per prestar serveis públics o dur a terme activitats administratives de competència local que es refereixin, afectin o beneficiïn de manera particular els subjectes passius.
En aquest mateix sentit, l’article 202 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, proclama la capacitat reglamentària dels consells insulars per regular les pròpies finances en el marc de les lleis estatals i autonòmiques en matèria d’hisendes locals.
D’acord amb el Decret del president del Consell de Mallorca, de data 29 de juliol de 2016, d’iniciar l’expedient per imposar la taxa pel servei de selecció de personal en l’àmbit del Consell de Mallorca, així com també dels seus organismes autònoms, i aprovar-ne l’ordenança que la regula.
Atesa la memòria justificativa emesa el 28 de juliol de 2016 del cap del Servei d’Administració Econòmica de la Direcció Insular de Funció Pública amb el vistiplau de la secretària tècnica del Departament de Modernització i Funció Pública del Consell de Mallorca.
Atès l’estudi econòmic emès pel cap del Servei d’Administració Econòmica de la Direcció Insular de Funció Pública, de data 13 de febrer de 2017.
D’acord amb l’article 31.2, apartat d, del Reglament orgànic del Consell de Mallorca, aprovat per acord del Ple de dia 2 de juliol de 2001 (BOIB núm. 102, de 15 d’agost) i modificat per acord del Ple de dia 8 de març de 2004 (BOIB núm. 38, de 16 de març) i de dia 28 de juliol de 2008 (BOIB núm. 113, de 14 d’agost), correspon als consellers executius i a les conselleres executives preparar i presentar els projectes de reglaments o ordenances insulars, perquè l’òrgan competent els aprovi a través del procediment establert.
L’apartat i de l’article 8 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, estableix que correspon al Ple del Consell de Mallorca aprovar les ordenances i els reglaments insulars.
Atès l'article 49 de la llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local, que estableix que l’aprovació de les ordenances locals s’ha d’ajustar al procediment següent: a) aprovació inicial pel Ple, b) informació pública i audiència a les persones interessades pel termini mínim de 30 dies per presentar les reclamacions i suggeriments, c) resolució de totes les reclamacions i suggeriments que s’han presentats dins termini i aprovació definitiva pel Ple. Si no s’hi ha presentat cap reclamació o suggeriment, s’ha d’entendre adoptat definitivament l’acord que fins aleshores era provisional.
L’article 102 de la llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, que regula el procediment d’elaboració de reglaments i ordenances.
Atès que l’ordenança fiscal reguladora va ser aprovada inicialment per acord de Ple de data 19 d’abril de 2017 i publicada en el BOIB núm. 57 d’11 de maig de 2017 per complir amb el tràmit d’informació pública i audiència als interessats per un termini de 30 dies.
Vist que s’han presentat reclamacions dins termini i vist l’informe del cap del Servei d’Administració Econòmica, de data 4 d’octubre de 2017, així com la proposta de la consellera executiva de Modernització i Funció Pública per tenir en compte determinades reclamacions, de data 5 d’octubre de 2017.
Vist l’informe de data de 21 de desembre de 2017 sobre l’impacte de gènere de la proposta d’acord d’aprovació definitiva d’aquesta ordenança fiscal, d’acord amb el que preveu l’article 5.3 de la Llei autonòmica 11/2016, de 28 de juliol , d’igualtat de dones i homes, s’han incorporat a la proposta les recomanacions formulades en relació a la inclusió en la redacció de l’ordenança una reducció de la quota per les famílies monoparentals així com adequacions al llenguatge emprat per afavorir una minva de les desigualtats i contribuir als objectius de les polítiques d’igualtat.
Per tot l’exposat, la consellera executiva del Departament de Modernització i Funció Pública eleva al Ple la proposta següent:
Acord
1. Resoldre les reclamacions interposades a l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l’àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms, i, segons els termes de l’informe del cap del Servei d’Administració Econòmica, esmentat, i la proposta de la consellera executiva de Modernització i Funció Pública, esmentada, que formen part d’aquest acord, acceptar les reclamacions següents:
- Eliminar del fet imposable la referència als processos de selecció per a la formació de borses de treball.
- Aclarir la documentació pertinent per acreditar les rendes a l’efecte de poder tenir el benefici de la bonificació prevista en l’article 5 lletra c.
Incloure, com a conseqüència de l’informe preceptiu d’impacte de gènere, un nou apartat D en l’article 5 de l’ordenança que inclou una bonificació del 50 % a les famílies monoparentals amb ingressos inferiors al salari mínim interprofessional.
2. Aprovar definitivament la imposició de la taxa pel servei de selecció de personal en l’àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms i l’ordenança fiscal reguladora, que s’incorpora com a annex a aquest acord.
3. Aquest Acord definitiu, juntament amb el text íntegre de l’Ordenança, s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de la Illes Balears.
4. Contra aquest acord, conforme a l’article 19 del Text refós de la Llei que regula les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, es pot interposar recurs contenciós i administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà d’haver-se publicat aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que se cregui pertinent.
ANNEX
Ordenança fiscal reguladora de la taxa pels serveis de selecció de personal en l’àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms.
Article 1. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de La Constitució i l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local; i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, aquesta corporació estableix la taxa pels serveis de selecció de personal, que es regirà per la present Ordenança Fiscal i per les normes que estableix l’article 57 del citat text refós.
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis i la realització d’activitats relacionades amb les convocatòries de selecció de personal funcionari i laboral per a l’ingrés o per a la promoció interna en el Consell de Mallorca.
Article 3. Subjectes passius
Són subjectes passius contribuents les persones físiques que sol·licitin la prestació dels serveis a que fa referència l’article 2.
Article 4. Quota tributària
La quota tributària es determinarà en funció de l’exigència del títol universitari de grau i d’acord amb el quadre de tarifes següent:
- Convocatòries per a les quals s’exigeix el títol universitari de grau: 27,57 €
- Convocatòries per a les quals s’exigeixen altres titulacions de nivell inferior al títol universitari de grau: 13,77 €
Article 5. Exempcions, reduccions i bonificacions de quota
Estan exempts, en el percentatge determinat, en el pagament de la quota íntegra de la taxa els subjectes passius següents:
A1 – Aspirants que tenguin la condició de membre de família nombrosa de categoria general en la data en què finalitza el termini per formular la sol·licitud per participar en el procés selectiu (exempció del 50 %).
A2 – Aspirants que tenguin la condició de membre de família nombrosa de categoria especial en la data en què finalitza el termini per formular la sol·licitud per participar en el procés selectiu (exempció del 100 %).
Les persones beneficiàries han d’adjuntar a la sol·licitud una fotocòpia compulsada del títol de família nombrosa.
B – Aspirants amb grau de discapacitat.
- Aspirants amb grau de discapacitat igual o superior al 33 % (exempció del 100 %).
Les persones beneficiàries han d’adjuntar a la sol·licitud la documentació d’aquesta condició.
C – Aspirants que figurin en els serveis públics d’ocupació com a demandants d’ocupació almanco durant un termini d’un mes abans de la data de publicació de la convocatòria i que, en aquest termini, no consti que hagin rebutjat una oferta de treball adequat ni s’hagin negat a participar, llevat de causa justificada, en accions de promoció, formació o reconversió professionals i que, així mateix, no disposin de rendes superiors, en còmput mensual, al salari mínim interprofessional (exempció del 100 %).
La certificació relativa a la condició de demandant d’ocupació o millora d'ocupació, amb els requisits assenyalats, se sol·licitarà a l’oficina del Servei Públic d’Ocupació. En quant a l’acreditació de les rendes, se realitzarà mitjançant la presentació de documentació acreditativa pertinent que constarà d’una declaració responsable juntament amb un certificat de rendes emès per l’agència estatal d’administració tributària del darrer exercici amb obligació d'haver-lo presentat en el termini de presentació d’instàncies. En els casos de certificació de no obligació de presentació de la declaració i de declaracions conjuntes, la declaració responsable ha contenir les rendes del subjecte passiu acompanyades dels certificats de retencions corresponents al tipus de renta.
D – Aspirants que formen part d’una família monoparental i que no disposen de rendes superiors, en còmput mensual, al salari mínim interprofessional (exempció del 50 %).
S’entén que formen part d’una família monoparental els supòsits de separació matrimonial o quan no hi hagi vincle matrimonial, la formada per una sola de les persones progenitores i tots els fills menors d’edat que conviuen amb ella. També en formen part els fills majors d’edat incapacitats judicialment subjectes a pàtria potestat prorrogada o rehabilitada.
Les persones aspirants han de presentar una declaració responsable que demostri la situació de convivència i de càrrega econòmica exclusiva dels fills a càrrec de la persona progenitora.
En quant a l’acreditació de les rendes, se realitzarà mitjançant la presentació de documentació acreditativa pertinent que constarà d’una declaració responsable juntament amb un certificat de rendes emès per l’agència estatal d’administració tributària del darrer exercici amb obligació d'haver-lo presentat en el termini de presentació d’instàncies. En els casos de certificació de no obligació de presentació de la declaració i de declaracions conjuntes, la declaració responsable ha contenir les rendes del subjecte passiu acompanyades dels certificats de retencions corresponents al tipus de renta.
Article 6. Meritació
D’acord amb l’article 26 del Text refós de la Llei que regula les hisendes locals aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, la taxa es merita i neix l’obligació de contribuir quan s’inicia la prestació del servei o quan es du a terme l’activitat, és a dir, quan es presenta la sol·licitud per prendre part en les proves selectives convocades.
L’obligació de contribuir no es veu afectada per l’exclusió, renúncia, desistiment o si no es presenta la persona sol·licitant al procés selectiu.
Si no es paga la taxa, no es tramitaran les sol·licituds.
Article 7. Declaració i ingrés
El procediment d’ingrés és el d’autoliquidació, d’acord amb el que preveu l’article 27 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
Els subjectes passius han d’autoliquidar la taxa en el moment en què s’inicia la prestació del servei o activitat.
Quan, per causes no imputables al subjecte passiu, l’activitat o el servei públic no es faci, cal fer la devolució de l’import corresponent.
Article 8. Infraccions i sancions
Quant a la qualificació de les infraccions tributàries, i de les sancions que corresponguin en cada cas, s’han d’ajustar al que disposa la Llei general tributària i les disposicions que la despleguen i complementen.
Disposició final
Aquesta ordenança fiscal, aprovada provisionalment pel Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 19 d’abril de 2017 i aprovada definitivament en sessió de dia 9 de març de 2018, entra en vigor i és d’aplicació a partir de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i vigeix fins que es modifiqui o derogui expressament. “
Palma, 13 de març de 2.018
Per delegació del president, el secretari general,
(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm. 114, de 28 de juliol de 2015)
Jeroni M. Mas Rigo