Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 2998
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 15 de març de 2018, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l'informe 111/2016 de la fiscalització de la comptabilitat electoral de les eleccions autonòmiques de 24 de maig de 2015
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 15 de març de 2018, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 111/2016 de la fiscalització de la comptabilitat electoral de les eleccions autonòmiques de 24 de maig de 2015
Fets
1. Dia 18 de gener de 2016, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l’Informe 111/2016 de la fiscalització de la comptabilitat electoral de les eleccions autonòmiques de 24 de maig de 2015.
2. Dia 13 de març de 2018, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia duit a terme el darrer tràmit parlamentari referit al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Assumptes Institucionals i Generals de dia 7 de març de 2018.
Fonaments de dret
1. L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
2. L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha duit a terme el darrer tràmit parlamentari.
Per tot l’anterior i d’acord amb el que disposen l’esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 111/2016 de la fiscalització de la comptabilitat electoral de les eleccions autonòmiques de 24 de maig de 2015, que s’adjunta com a annex.
Palma, 15 de març de 2018
El síndic major
Joan Rosselló Villalonga
ANNEX – RESUM INFORME 111/2016 DE LA FISCALITZACIÓ DE LA COMPTABILITAT ELECTORAL DE LES ELECCIONS AUTONÒMIQUES DE 24 DE MAIG DE 2015
1. INTRODUCCIÓ
La LEIB estableix en l’article 31.1, en concordança amb l'article 133.1 de la LOREG, que les formacions polítiques que haguessin assolit els requisits exigits per rebre subvencions de la Comunitat Autònoma o que haguessin sol·licitat avançaments a càrrec d’aquestes, han de presentar davant de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears una comptabilitat detallada i documentada dels respectius ingressos i de les despeses electorals, amb relació a cada procés electoral.
D’altra banda, l'article 134.2 de la LOREG disposa que l'òrgan de fiscalització externa s'ha de pronunciar sobre la regularitat de les comptabilitats electorals i, en el cas que s’hi apreciïn irregularitats o violacions de les restriccions establertes en matèria d'ingressos i despeses electorals, pot proposar la no-adjudicació o reducció de la subvenció al partit, federació, coalició o agrupació de què es tracti.
2. ÀMBIT SUBJECTIU DE FISCALITZACIÓ
La fiscalització objecte d'aquest Informe es refereix a les formacions polítiques que han rebut bestretes amb càrrec a les subvencions per despeses electorals, en els termes prevists en l'article 30 de la LEIB, o que han complert els requisits per rebre aquestes subvencions, d’acord amb el que estableix l'article 29 del mateix text legal (haver obtingut almenys un escó). Aquestes formacions, segons l'article 133 de la LOREG, han de retre davant la Sindicatura de Comptes la comptabilitat dels respectius ingressos i de les despeses electorals.
Les formacions polítiques que, de conformitat amb el que s'ha exposat, tenen l'obligació de presentar comptabilitat detallada i documentada dels respectius ingressos i de les despeses electorals, d'acord amb els resultats electorals, són les següents:
A. ELECCIONS AL PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS
Formacions polítiques que han obtingut escó |
Escons obtinguts |
Vots obtinguts |
---|---|---|
Partido Popular |
20 |
123.183 |
Partido Socialista Obrero Español |
14 |
81.798 |
Podemos |
10 |
63.489 |
Coalició Més per Mallorca |
6 |
59.617 |
El Pi - Proposta per les Illes |
3 |
34.237 |
Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía |
2 |
25.651 |
Coalició Més per Menorca |
3 |
6.582 |
Coalició Gent per Formentera+ Partit Socialista de les Illes Balears |
1 |
2.006 |
B. ELECCIONS ALS CONSELLS INSULARS
ELECCIONS AL CONSELL INSULAR DE MALLORCA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
Escons obtinguts |
Vots obtinguts |
Partido Popular |
10 |
96.314 |
Partido Socialista Obrero Español |
7 |
62.018 |
Coalició Més per Mallorca |
6 |
59.992 |
Podemos |
5 |
49.652 |
El Pi - Proposta per les Illes |
3 |
32.387 |
Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía |
2 |
25.236 |
ELECCIONS AL CONSELL INSULAR DE MENORCA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
Escons obtinguts |
Vots obtinguts |
Partido Popular |
5 |
11.928 |
Partido Socialista Obrero Español |
3 |
8.462 |
Coalició Més per Menorca |
3 |
7.038 |
Podemos |
2 |
4.681 |
ELECCIONS AL CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
Escons obtinguts |
Vots obtinguts |
Partido Popular |
6 |
14.782 |
Partido Socialista Obrero Español |
4 |
10.354 |
Podemos |
3 |
8.188 |
C. FORMACIONS POLÍTIQUES QUE HAN REBUT ACOMPTES I NO HAN PRESENTAT COMPTABILITAT ELECTORAL
La coalició Gent per Formentera - Partit Socialista de les Illes Balears ha sol·licitat, el 23 d'abril de 2015, una bestreta amb càrrec a les subvencions corresponents a les despeses del procés electoral al Parlament de les Illes Balears, però no ha presentat la comptabilitat electoral entre els cent i cent vint-i-cinc dies posteriors a les eleccions, tal com estableix l'article 133.1 de la LOREG.
3. OBJECTIUS DE LA FISCALITZACIÓ
Els objectius que s’han de tenir en compte en aquesta fiscalització, el pronunciament de la qual ha de versar sobre la regularitat de les comptabilitats electorals, es poden resumir, segons allò acordat per la Sindicatura de Comptes per als processos electorals de 24 de maig de 2015 mitjançant les Directrius tècniques aprovades el 8 de maig de 2015, de la manera següent:
- Compliment de la normativa en matèria d’ingressos i despeses electorals, i també de la normativa general aplicable.
- Representativitat de la comptabilitat electoral retuda.
- Grau de justificació documental dels registres comptables.
4. ABAST
L'abast del treball se centra, d'acord amb la normativa vigent, en una revisió formal de les comptabilitats electorals presentades. No és, per tant, una fiscalització de les comptabilitats ni del finançament dels partits polítics, la qual cosa correspon, amb caràcter general, al Tribunal de Comptes.
El treball analitza, per consegüent, les comptabilitats electorals presentades per les formacions que han obtingut representació en les eleccions autonòmiques de 2015 (Parlament i consells insulars) o que, sense obtenir aquesta representació, han percebut bestreta de subvencions conformement als resultats de les eleccions autonòmiques de l'any 2011.
En concret, i per donar compliment al que es disposa en el marc normatiu d’aquest Informe, la Sindicatura de Comptes fiscalitza, especialment, els aspectes següents, efectuant les comprovacions que siguin necessàries:
- La comprovació que els administradors generals o de candidatures han complert l'exigència establerta en l'article 124 de la LOREG, de comunicar a la Junta Electoral l'obertura de comptes bancaris per a la recaptació de fons.
- La verificació que la comptabilitat presentada s'ajusta als principis generals continguts en el Pla General de Comptabilitat vigent, d’acord amb l'article 121 de la LOREG i el punt 2 de la Instrucció relativa a la fiscalització de la comptabilitat electoral de les eleccions autonòmiques de 24 de maig de 2015 de la Sindicatura de Comptes, aprovada mitjançant Acord de la Sindicatura de Comptes de 17 d’abril de 2015.
- La constatació que tots els ingressos i els pagaments s'han realitzat a través del compte corrent electoral, segons el que assenyala l’article 125.1 de la LOREG.
- El compliment dels requisits que imposa l'article 126 de la LOREG a tots els qui aportin fons per sufragar despeses electorals, atès que «…han de fer constar en l'acte de la imposició el seu nom, domicili i el número del seu document nacional d'identitat o passaport…» Aquest precepte afegeix que «…quan s'aportin quantitats a compte i en representació d'altra persona física o jurídica, s’ha de fer constar el nom d'aquesta…» i, en el cas que les aportacions s'efectuïn per partits, «…s’ha de fer constar la procedència dels fons que es dipositen».
- La limitació imposada en l'article 129 de la LOREG, a persones físiques o jurídiques, d'aportar fons a un mateix partit, federació, coalició o agrupació, per quantia superior a 10.000,00 euros.
- La prohibició d'aportar fons electorals «…provinents de qualsevol administració o corporació pública, organisme autònom o entitat paraestatal, de les empreses del sector públic i la titularitat dels quals correspongui a l'Estat, a les comunitats autònomes, a les províncies o als municipis i de les empreses d'economia mixta, com també de les empreses que, mitjançant contracte vigent, presten serveis o realitzen subministraments o obres per a alguna de les administracions públiques…» (article 128.1 de la LOREG). La mateixa prohibició s’imposa a les entitats o persones estrangeres (paràgraf 2 del mateix article).
- La verificació que les despeses electorals han estat realitzades des del dia de la convocatòria —30 de març de 2015— fins a la data de la proclamació dels electes —1 de juny de 2015—, segons el que disposa l'article 130 de la LOREG.
- La comprovació que les despeses declarades per les formacions polítiques fiscalitzades es troben compreses en l'establert en l'article 130 de la LOREG, que classifica aquestes despeses en els grups següents:
· Confecció de sobres i paperetes electorals.
· Propaganda i publicitat, directament o indirectament, dirigida a promoure el vot a les seves candidatures, siguin quins siguin la forma i el mitjà que s'utilitzin.
· Lloguer de locals per a la celebració d'actes de campanya electoral.
· Remuneracions o gratificacions al personal no permanent que presta els serveis a les candidatures.
· Mitjans de transport i despeses de desplaçament dels candidats, dels dirigents dels partits, associacions, federacions o coalicions, i del personal al servei de la candidatura.
· Correspondència i franqueig.
· Interessos dels crèdits rebuts per a la campanya electoral, reportats fins a la data de percepció de la subvenció corresponent.
· Tot allò que calgui per a l'organització i el funcionament de les oficines i serveis necessaris per a les eleccions.
- La verificació que les despeses superiors a 1.000 euros declarades electorals i contretes en període hàbil, d'acord amb el que es disposa en els apartats anteriors, es troben convenientment justificades per documents que compleixen els requisits essencials exigits per les normes comptables, mercantils i fiscals.
- El control que cap formació política hagi excedit els límits màxims de despeses electorals establerts en la LOREG i la LEIB.
- La comprovació que el total de subvencions que s’han de percebre no supera les despeses electorals justificades; en concret, les quantitats fixades mitjançant l'Ordre del conseller d'Hisenda i Pressuposts de 31 de març de 2015, per la qual es fixen les quantitats actualitzades de les subvencions a despeses originades per activitats electorals per a les eleccions autonòmiques de 24 de maig de 2015.
- La verificació del compliment de l'obligació imposada per l’article 133, apartats 3 i 5 de la LOREG, en la seva aplicació a les eleccions de les Illes Balears, que estableix que les entitats financeres han de comunicar a la Sindicatura de Comptes la concessió de préstecs als partits i les associacions polítiques destinats a despeses electorals, i també les empreses subministradores de béns i serveis per quantia superior a 10.000 euros.
5. LIMITACIONS
La revisió completa de les despeses i dels ingressos electorals exigiria que la Sindicatura de Comptes fiscalitzàs tota l'activitat econòmica i financera de les formacions polítiques, considerada en la seva integritat, la qual cosa no entra en l'àmbit de les seves competències, cenyides a les despeses i els ingressos directament derivats del procés electoral objecte d'examen.
Això no obstant, la revisió completa correspon al Tribunal de Comptes, en l'exercici de la seva funció de fiscalització, de manera que, si hi hagués proves d'infracció de normes electorals relatives a la comptabilització de despeses electorals de la formació política, podria proposar l'anul·lació o la reducció de la subvenció rebuda, la qual cosa comportaria el seu reintegrament total o parcial.
6. TIPUS DE SUBVENCIÓ I LÍMIT MÀXIM DE DESPESES
Segons la normativa electoral esmentada en l'apartat I.2 d'aquest Informe, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de concedir a cada partit, federació, coalició o agrupació d'electors les subvencions següents:
Parlament de les Illes Balears:
Per resultats electorals:
a) Per escó obtingut: 14.551,40 euros.
b) Per vot aconseguit per cada candidatura que ha obtingut, almenys, un escó: 0,47993 euros.
Per tramesa de sobres i paperetes o propaganda i publicitat electoral: 0,18945 euros per elector en cadascuna de les circumscripcions en què s'ha presentat llista al Parlament de les Illes Balears, sempre que la candidatura de referència n'obtingui representació.
Consells insulars:
Per resultats electorals:
a) Per conseller obtingut: 14.551,40 euros.
b) Per vot aconseguit per cada candidatura al consell o als consells insulars: 0,47993 euros, si almenys un dels membres d’aquesta ha obtingut l’escó de conseller/consellera.
Per tramesa de sobres i paperetes o propaganda i publicitat electoral: 0,18945 euros per elector en cada una de les circumscripcions en què s’ha presentat llista al consell o als consells insulars, sempre que la candidatura de referència n'obtingui representació.
Límit màxim de despeses
L’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts, de 31 de març de 2015, fixa les quantitats actualitzades de les subvencions a les despeses originades per activitats electorals per a les eleccions autonòmiques de 24 de maig de 2015, així com el límit de les despeses electorals a què es refereix l’apartat 2 de l’article 29 de la Llei 8/1986.
Per tant, els límits de despeses en els processos electorals de caràcter autonòmic s’han de determinar de la manera següent:
a) Formacions polítiques que participin únicament en un sol procés electoral (Parlament de les Illes Balears o consells insulars)
En el cas d’agrupacions d’electors i d’entitats polítiques que concorrin a algun d’aquests processos electorals, el límit de despeses ha de ser estrictament el que sigui procedent d’acord amb els apartats a o c del punt 3 de l’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 31 de març de 2015, sense que en aquest cas hi hagi cap tipus de concurrència.
b) Formacions polítiques que participin en dos processos electorals (Parlament de les Illes Balears i consells insulars)
En el cas d’agrupacions d’electors i d’entitats polítiques que concorrin a aquests dos processos electorals, el límit de despeses electorals ha de ser estrictament el que sigui procedent en cadascun d’aquests, d’acord amb els apartats a i c del punt 3 de l’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 31 de març de 2015, sense que en aquests casos hi hagi cap tipus de concurrència.
c) Formacions polítiques que concorrin als processos electorals del Parlament de les Illes Balears i municipals
Per determinar el límit màxim de despeses, s’ha d’aplicar l’article 131.2 de la LOREG, d’acord amb la interpretació efectuada per la Junta Electoral Central (Instrucció 3/2007, de 22 de març, sobre el límit de despeses electorals en el cas de coincidència d’eleccions locals i d’eleccions a les assemblees legislatives de determinades comunitats autònomes), i l’apartat b del punt 3 de l’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 31 de març de 2015.
El límit de despeses ha de ser el previst per al procés electoral que resulti més favorable a la formació política, més el 25 % del límit establert per a les eleccions a les Corts Generals.
d) Formacions polítiques que participin en els processos electorals dels consells insulars i municipals
En el cas d’agrupacions d’electors i d’entitats polítiques que concorrin a aquests dos processos electorals, el límit de despeses electorals ha de ser el que correspongui a cadascun dels processos, d’acord amb el que estableix l’apartat c del punt 3 de l’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 31 de març de 2015, respecte a eleccions als consells insulars, sense que en aquests casos hi hagi cap tipus de concurrència.
e) Formacions polítiques que concorrin als processos electorals del Parlament, consells insulars i municipals
En aquest cas, pel que fa a la concurrència entre les eleccions municipals i les del Parlament, per determinar el límit màxim s’ha d’aplicar l’article 131.2 de la LOREG, d’acord amb la interpretació efectuada per la Junta Electoral Central (Instrucció 3/2007, de 22 de març, sobre el límit de despeses electorals en el cas de coincidència d’eleccions locals i d’eleccions a les assemblees legislatives de determinades comunitats autònomes), i l’apartat b del punt 3 de l’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 31 de març de 2015.
El límit de despeses ha de ser el previst per al procés electoral que resulti més favorable a la formació política, més el 25 % del límit establert per a les eleccions a les Corts Generals.
Quant al límit de despeses de les eleccions als consells insulars, ha de ser estrictament el que escaigui, d’acord amb l’apartat c de l’article 3 de l’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 31 de març de 2015, sense que en aquest cas hi hagi cap tipus de concurrència
f) Límit de despeses de publicitat en premsa periòdica i emissores de ràdio de titularitat privada
Amb relació a les despeses de publicitat en premsa periòdica i emissores de ràdio privades, les formacions polítiques que han concorregut a les eleccions municipals no poden superar el 20 % del límit màxim de despeses, d’acord amb l’obligació establerta en l’article 58 de la LOREG. Aquesta limitació és aplicable també a les eleccions autonòmiques de conformitat amb la disposició addicional primera de la LOREG.
7. IMPORT DE LES SUBVENCIONS EN EL PROCÉS ELECTORAL
Segons l'exposat en el punt 6 anterior, i d'acord amb els escons i els vots obtinguts per cadascuna de les formacions polítiques que figuren en el quadre del punt 2 d’aquest resum, els imports màxims dels diferents conceptes de les subvencions que es poden percebre, en euros, són els següents:
A. PARLAMENT
Formacions polítiques que han obtingut escó |
(1) Per escons obtinguts |
(2) Per vots obtinguts |
(3)=(1)+(2) Total despeses ordinàries |
(4) Per propaganda electoral directa |
(5)=(3)+(4) Total |
Partido Popular |
291.028,00 |
59.119,22 |
350.147,22 |
143.847,68 |
493.994,90 |
Partido Socialista Obrero Español |
203.719,60 |
39.257,31 |
242.976,91 |
143.847,68 |
386.824,59 |
Podemos |
145.514,00 |
30.470,28 |
175.984,28 |
143.847,68 |
319.831,96 |
Coalició Més per Mallorca |
87.308,40 |
28.611,99 |
115.920,39 |
113.843,16 |
229.763,54 |
El Pi - Proposta per les Illes |
43.654,20 |
14.650,82 |
58.305,02 |
113.843,16 |
172.148,18 |
Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía |
29.102,80 |
12.310,68 |
41.413,48 |
113.843,16 |
155.256,64 |
Més per Menorca |
43.654,20 |
3.158,90 |
46.813,10 |
12.739,57 |
59.552,66 |
Coalició Gent per Formentera - Partit Socialista Illes Balears |
14.551,40 |
962,74 |
15.514,14 |
1.337,52 |
16.851,66 |
B. CONSELLS INSULARS DE MALLORCA, MENORCA I EIVISSA
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
(1) Per escons obtinguts |
(2) Per vots obtinguts |
(3)=(1)+(2) Total despeses ordinàries |
(4) Per propaganda electoral directa |
(5)=(3)+(4) Total |
Partido Popular |
145.514,00 |
46.223,98 |
191.737,98 |
110.555,82 |
302.293,80 |
Partido Socialista Obrero Español |
101.859,80 |
29.764,30 |
131.624,10 |
110.555,82 |
242.179,92 |
Podemos |
72.757,00 |
23.829,48 |
96.586,48 |
110.555,82 |
207.142,31 |
Coalició Més per Mallorca |
87.308,40 |
28.791,96 |
116.100,36 |
110.555,82 |
226.656,18 |
El Pi - Proposta per les Illes |
43.654,20 |
15.543,49 |
59.197,69 |
110.555,82 |
169.753,51 |
Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía |
29.102,80 |
12.111,51 |
41.214,31 |
110.555,82 |
151.770,13 |
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
(1) Per escons obtinguts |
(2) Per vots obtinguts |
(3)=(1)+(2) Total despeses ordinàries |
(4) Per propaganda electoral directa |
(5)=(3)+(4) Total |
Partido Popular |
72.757,00 |
5.724,61 |
78.481,61 |
12.381,69 |
90.863,30 |
Partido Socialista Obrero Español |
43.654,20 |
4.061,17 |
47.715,37 |
12.381,69 |
60.097,06 |
Més per Menorca |
43.654,20 |
3.377,75 |
47.031,95 |
12.381,69 |
59.413,64 |
Podemos |
29.102,80 |
2.246,55 |
31.349,35 |
12.381,69 |
43.731,05 |
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
(1) Per escons obtinguts |
(2) Per vots obtinguts |
(3)=(1)+(2) Total despeses ordinàries |
(4) Per propaganda electoral directa |
(5)=(3)+(4) Total |
Partido Popular |
87.308,40 |
7.094,33 |
94.402,73 |
16.897,42 |
111.300,15 |
Partido Socialista Obrero Español |
58.205,60 |
4.969,20 |
63.174,80 |
16.897,42 |
80.072,22 |
Podemos |
43.654,20 |
3.929,67 |
47.583,87 |
16.897,42 |
64.481,29 |
8. LÍMITS MÀXIMS DE DESPESES EN ELS PROCESSOS ELECTORALS
PARLAMENT
De conformitat amb les normes que s'han esmentat i tenint en compte que el Partido Popular ha presentat candidatures a Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera; el Partido Socialista Obrero Español, a Mallorca, Menorca i Eivissa; Podemos, a Mallorca, Menorca i Eivissa; la Coalició Més per Mallorca, a Mallorca; El Pi, Proposta per les Illes, a Mallorca, Menorca i Eivissa; Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía, a Mallorca; la Coalició Més per Menorca, a Menorca, i la Coalició Gent per Formentera - Partit Socialista de les Illes Balears, a Formentera; el límit màxim de despeses i el límit de despeses en premsa i ràdio, en el procés electoral objecte de fiscalització, per a cadascuna d'aquestes formacions polítiques, és el següent:
Formacions polítiques que han obtingut escó |
Habitants de dret circumscripcions presentats |
Euros / Hab. dret |
Límit despeses electorals (euros) |
Límit despeses premsa i ràdio (euros) |
PP |
1.103.442 |
0,77042 |
850.113,79 |
170.022,76 |
PSOE |
1.091.897 |
0,77042 |
841.219,29 |
168.243,86 |
Podemos |
1.091.897 |
0,77042 |
841.219,29 |
168.243,86 |
Coalició Més per Mallorca |
858.313 |
0,77042 |
661.261,50 |
132.252,30 |
El Pi - Proposta per les Illes |
1.091.897 |
0,77042 |
841.219,29 |
168.243,86 |
Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía |
858.313 |
0,77042 |
661.261,50 |
132.252,30 |
Més per Menorca |
93.313 |
0,77042 |
71.890,20 |
14.378,04 |
Coalició Gent per Formentera - Partit Socialista Illes Balears |
11.545 |
0,77042 |
8.894,50 |
1.778,90 |
CONSELLS INSULARS DE MALLORCA, MENORCA I EIVISSA
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
Habitants de dret circumscripcions presentats |
Euros / Hab. dret |
Límit despeses electorals (euros) |
Límit despeses premsa i ràdio (euros) |
PP |
858.313 |
0,77042 |
661.261,50 |
132.252,30 |
PSOE |
858.313 |
0,77042 |
661.261,50 |
132.252,30 |
Podemos |
858.313 |
0,77042 |
661.261,50 |
132.252,30 |
Coalició Més per Mallorca |
858.313 |
0,77042 |
661.261,50 |
132.252,30 |
El Pi - Proposta per les Illes |
858.313 |
0,77042 |
661.261,50 |
132.252,30 |
Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía |
858.313 |
0,77042 |
661.261,50 |
132.252,30 |
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
Habitants de dret circumscripcions presentats |
Euros / Hab. dret |
Límit despeses electorals (euros) |
Límit despeses premsa i ràdio (euros) |
PP |
93.313 |
0,77042 |
71.890,20 |
14.378,04 |
PSOE |
93.313 |
0,77042 |
71.890,20 |
14.378,04 |
Més per Menorca |
93.313 |
0,77042 |
71.890,20 |
14.378,04 |
Podemos |
93.313 |
0,77042 |
71.890,20 |
14.378,04 |
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Formacions polítiques que han obtingut escó |
Habitants de dret circumscripcions presentats |
Euros / Hab. dret |
Límit despeses electorals (euros) |
Límit despeses premsa i ràdio (euros) |
PP |
140.271 |
0,77042 |
108.067,58 |
21.613,52 |
PSOE |
140.271 |
0,77042 |
108.067,58 |
21.613,52 |
Podemos |
140.271 |
0,77042 |
108.067,58 |
21.613,52 |
9 CONCLUSIONS
En els resultats de la fiscalització de les comptabilitats electorals de cada formació política es recullen determinades observacions que s'estima necessari assenyalar, i que es resumeixen en les conclusions següents:
1. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la LEIB, en concordança amb l'article 133.1 de la LOREG, totes les formacions polítiques obligades a fer-ho han presentat davant la Sindicatura de Comptes la comptabilitat electoral, excepte la Coalició Gent per Formentera-PSOE, el partits PODEMOS per a la campanya a les eleccions al Consell Insular d'Eivissa i CIUDADANOS per a la campanya a les eleccions al Consell Insular de Mallorca.
2. Totes les formacions polítiques han presentat comptabilitat separada per a cadascun dels processos electorals: autonòmic i insular. La majoria ha presentat factures diferenciades o imputacions proporcionals per als dos processos, si bé en determinats casos els criteris d'imputació no estan adequadament motivats.
3. La informació sobre les despeses no sempre conté el detall suficient sobre el bé o servei de què es tracta, o sobre la utilització d'aquest en la campanya electoral, la qual cosa en dificulta la consideració com a despesa electoral; així com sobre el seu preu unitari a l'efecte de verificar la raonabilitat del seu import. En l'apartat de l'Informe corresponent a cada formació política es recullen les despeses que han estat considerades insuficientment justificades o no justificades i les que s'han considerat despeses de naturalesa no electoral.
4. Majoritàriament, els partits han fet servir de forma exclusiva el compte electoral, tant per ingressar els fons de campanya com per pagar les despeses electorals, d'acord amb el que figura en l'article 125.1 de la LOREG. En l'apartat de tresoreria de cadascuna de les formacions polítiques es recullen els imports liquidats per comptes no electorals, quan s'ha produït aquest fet.
5. Cap de les formacions polítiques que han presentat la comptabilitat electoral no ha superat els límits de despesa electoral establerts per la normativa vigent, malgrat que les despeses justificades per alguna formació política superin la subvenció màxima per resultats electorals.
6. Dues empreses que han facturat imports superiors a 10.000 euros han incomplert l'obligació de trametre informació detallada a la Sindicatura de Comptes.
7. Tenint en compte els resultats de la fiscalització per a cada formació política, aquesta Sindicatura de Comptes no ha formulat cap proposta de no-adjudicació o de reducció de la subvenció previstes en l'article 134.2 de la LOREG.
8. La Coalició Gent per Formentera-PSOE, que ha rebut bestretes amb càrrec a les subvencions per despeses electorals i que no ha presentat estats comptables a la Sindicatura de Comptes, ha de tornar la quantitat bestreta.
10 RECOMANACIONS
Justificar els criteris d'imputació de forma clara entre els diferents processos electorals que es produeixin de forma concurrent, i sol·licitar factures diferenciades per a cada procés sempre que sigui possible.
Presentar les despeses del compte electoral de pèrdues i guanys agrupades conformement als conceptes de despesa que figuren en l'article 130 de la LOREG.
Detallar suficientment en què consisteix el bé o servei adquirit, la data en què efectivament s'executa, la seva utilitat en els processos electorals concrets i la seva imputació al concepte de despeses electorals definits en l'article 130 de la LOREG.
11. RESUM DE LES DESPESES DECLARADES JUSTIFICADES I DE LES PROPOSTES FORMULADES (PARLAMENT)
FORMACIONS POLÍTIQUES |
DESPESES SUBVENCIO-NABLES PER OPERACIONS ORDINÀRIES |
DESPESES SUBVENCIO-NABLES PER ENVIAMENTS ELECTORALS |
TOTAL DESPESES |
BESTRETA GOVERN ILLES BALEARS |
TOTAL SUBVENCIÓ PROPOSADA (1) |
---|---|---|---|---|---|
Partido Popular |
350.147,22 |
0,00 |
350.147,22 |
157.593,19 |
192.554,03 |
Partido Socialista Obrero Español |
186.950,36 |
141.417,64 |
328.368,00 |
111.037,86 |
217.330,14 (2) |
Podemos - Podem |
54.838,58 |
0,00 |
54.838,58 |
0,00 |
54.838,58 |
Coalició Més per Mallorca |
94.267,39 |
104.943,30 |
199.210,69 |
53.028,77 |
146.181,92 |
El Pi - Proposta per les Illes |
58.305,02 |
57.432,89 |
115.737,91 |
0,00 |
115.737,91 |
Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía |
4.012,00 |
0,00 |
4.012,00 |
0,00 |
4.012,00 |
Coalició Més per Menorca |
8.061,84 |
4.435,44 |
12.497,28 |
7.666,69 |
4.830,59 |
Coalició Gent per Formentera+ PSOE |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
757,56 |
-757,56 |
(1)El total de subvenció proposada és anterior al possible lliurament a la formació política del 90 per 100 de l'import de la subvenció al qual fa referència l'article 133.4 de la LOREG (2)Rectificació d’ofici d’error aritmètic i material (per import d’1 euros), mitjançant Acord del Consell de l’SCIB de 12/02/16 |
|||||
12. RESUM DE LES DESPESES DECLARADES JUSTIFICADES I DE LES PROPOSTES FORMULADES (CONSELLS INSULARS) |
|||||
FORMACIONS POLÍTIQUES |
DESPESES SUBVENCIO-NABLES PER OPERACIONS ORDINÀRIES |
DESPESES SUBVENCIO-NABLES PER ENVIAMENTS ELECTORALS |
TOTAL DESPESES |
BESTRETA GOVERN ILLES BALEARS |
TOTAL SUBVENCIÓ PROPOSADA (1) |
Partido Popular |
364.622,31 |
135.304,68 |
499.926,99 |
193.378,09 |
306.548,90 |
Partido Socialista Obrero Español |
197.627,10 (2) |
0,00 |
197.627,10 (2) |
118.696,61 |
78.930,49 (2) |
Podemos - Podem |
2.544,15 |
0,00 |
2.544,15 |
0,00 |
2.544,15 |
Coalició Més per Mallorca |
90.623,82 |
102.087,70 |
192.711,52 |
52.483,45 |
140.228,07 |
El Pi - Proposta per les Illes |
59.197,69 |
38.844,74 |
98.042,43 |
0,00 |
98.042,43 |
Coalició Més per Menorca |
8.132,55 |
4.529,69 |
12.662,24 |
7.737,79 |
4.924,45 |
(1) El total de subvenció proposada és anterior al possible lliurament a la formació política del 90 per 100 de l'import de la subvenció al qual fa referència l'article 133.4 de la LOREG (2) Rectificació d’ofici d’error aritmètic i material (per import de 0,31 euros), mitjançant Acord del Consell de l’SCIB de 12/02/16 |
13. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS
Es va trametre a cada formació política la part corresponent de l'Informe provisional de fiscalització de la comptabilitat electoral, a fi que hi formulassin les al·legacions i presentassin els documents i justificants que considerassin adients, de conformitat amb el que disposa l'article 30 del Reglament de règim interior de l'SCIB.
Han formulat al·legacions a aquest Informe de fiscalització: el Partido Popular, el Partido Socialista Obrero Español i Proposta per les Illes. Totes les al·legacions presentades formen part d’aquest Informe i s’hi recullen en el punt VII.
Les al·legacions han estat analitzades i avaluades, i s’ha suprimit o modificat el text de l’Informe quan el seu contingut ha estat acceptat, en tot o en part, per la Sindicatura de Comptes. Quan no s’ha alterat l’Informe ni emès opinió sobre el contingut de les al·legacions, és que aquestes o són explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposades, o no s’han justificat de forma adequada els criteris o les afirmacions mantingudes en l’al·legació.