Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 2846
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per les actuacions dutes a terme l'any 2017 pel sector agrari professional de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El desenvolupament d’una política de progrés de l’agricultura, necessària per la importància social, econòmica i cultural del sector, que el Parlament de les Illes Balears ha reconegut com a estratègic, no es pot sustentar exclusivament en l’Administració pública, sinó que necessita el suport actiu dels agricultors i dels ramaders i, molt especialment, de les organitzacions professionals agràries i de les cooperatives agràries.

Per tal de no limitar-se a un associacionisme inoperant, el paper d’aquestes organitzacions ha de ser actiu i ha d’incloure actuacions positives i productives per al sector. El suport públic a aquestes actuacions es fonamenta en el seu propi esforç i en la repercussió que obtenen en el món rural. Per aconseguir la màxima eficàcia en aquest sentit, és convenient, sense coartar gens ni mica la llibertat d’actuació d’aquestes entitats, potenciar les línies en què les sinergies Administració / organitzacions professionals / cooperativisme resultin més positives per als agricultors.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, es publicà l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que en el seu article 1.2 i) assenyala que ha de ser objecte d’ajudes l’associacionisme agrari.

D’altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix des de l’1 de gener del 2006, amb caràcter ple, l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer.

Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, en l'annex 1 s’acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

D’acord amb el que disposen l’article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria d’ajudes destinades a les organitzacions professionals agràries (OPA) de Mallorca i a les entitats associatives de cooperatives per a participar en les despeses originades l’any 2017 per la realització de les activitats pròpies d’aquestes associacions i organitzacions, d’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és l’illa de Mallorca.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents quaranta mil euros (340.000,00 €), a càrrec dels pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l’any 2018, amb possibilitat d’ampliar els crèdits assignats.

2. Del total del crèdit previst en el punt 1 anterior, s'assignen cent mil euros (100.000,00 €) a les actuacions assenyalades en el punt 1.a) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

3. Del total del crèdit previst en el punt 1 anterior, s'assignen dos-cents quaranta mil euros (240.000,00 €) a les actuacions assenyalades en el punt 1.b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.a) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les federacions de cooperatives agràries o les unions de cooperatives agràries que tinguin el seu domicili social a l'illa de Mallorca  i l’àmbit d’actuació a les Illes Balears i que, en la data d’acabament de presentació de sol·licituds, compleixin els requisits següents:

- Estar degudament registrades i complir les obligacions formals d’actualització i lliurament de les seves dades, d’acord amb el que estableix la Llei 1/2003, de 20 de març. Aquest requisit s’ha de comprovar d’ofici, tret de manifestació contrària de la persona interessada, cas en què  haurà de presentar el certificat corresponent.

- Tenir més de cinc anys d'antiguitat.

- Estar integrades dins una organització d’àmbit nacional amb una antiguitat de més de cinc anys.

2. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les organitzacions i les entitats que tinguin el domicili social i l’àmbit d’actuació a l’illa de Mallorca, que tinguin un funcionament intern realment i efectivament democràtic i que, en el moment de la presentació de sol·licituds, estiguin integrades en organitzacions professionals agràries de caràcter nacional.

3. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir tots els requisits previstos en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. Els requisits generals establerts en els punts 1 i 2 anteriors s’hauran de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l’ajuda.

5. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s’efectuarà de la manera prevista en l’apartat 6 de l’article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

6. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.

L’acreditació del compliment d’aquest requisit es realitzarà mitjançant la presentació de les certificacions previstes en l’article 22 del Reial Decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura  i Pesca perquè comprovi d’ofici el compliment del requisit esmentat, i en aquest cas no serà necessària la presentació dels certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

7. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial ferma per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.

Quart

Activitats subvencionables

1. Constitueix activitat subvencionable:

1.a) La realització de les activitats pròpies de les federacions o unions de cooperatives agràries amb la finalitat de promoure actuacions en matèria de representació i d’informació, fetes entre l’1 de gener del 2017 i el 31 de desembre del 2017 i pagades abans de la sol·licitud d’ajuda.

1.b) La realització de les activitats pròpies de les organitzacions professionals agràries amb la finalitat de promoure actuacions en matèria de representació i d’informació, fetes entre l’1 de gener del 2017 i el 31 de desembre del 2017 i pagades abans de la sol·licitud d’ajuda.

2. Seran despeses subvencionables:

− El salari i els costos de Seguretat Social i de gestoria del personal laboral contractat, així com els honoraris d’altres assessors professionals contractats relacionats directament amb l’activitat de l’entitat.

− Lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d’altres: electricitat, telèfon, neteja.

− Subscripció a publicacions relacionades amb l'activitat de l'organització.

− Material fungible d'oficina.

− Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d’àmbit superior i d’altres de caràcter sectorial.

− Manteniment i adquisició d'equips informàtics i fotocopiadores.

− Viatges per assistència a reunions fora de l'illa de Mallorca o, en el cas que l’àmbit d’actuació siguin les Illes Balears, de les altres illes cap a Mallorca.

− Despeses de formació per al personal, contractat i de direcció, de l'entitat.

3. En qualsevol cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. L’import de l’ajuda serà del 100% de les despeses subvencionables, amb els límits assenyalats en el punt següent.

2. L’import màxim de cada beneficiari de les ajudes que preveu el punt 1.b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria es calcularà de la manera següent:

a) S’assignarà el 40% del crèdit disponible de manera directament proporcional al nombre de beneficiaris que compleixin els requisits assenyalats en l’apartat tercer d’aquesta convocatòria.

b) S’assignarà el 25% de crèdit màxim disponible de manera directament proporcional al nombre d’afiliats que estiguin al dia del pagament de les quotes de l’any 2017.

c) S’assignarà el 20% del crèdit màxim disponible de manera directament proporcional al nombre d'hores impartides en cursos organitzats per l’entitat beneficiària durant l'anualitat 2017.

d) S’assignarà el 15% del crèdit màxim disponible de manera directament proporcional d’acord amb el nombre d'expedients tramitats pels conceptes següents:

- Sol·licituds registrades l’any 2017 d’ajudes comunitàries directes (PAC), de caràcter agroambiental, de pagament compensatori per a zones de muntanya i/o de limitacions naturals.

- Contractacions de temporers al camp des de tercers països tramitades durant el 2017.

3. En tot cas, l’import de l’ajuda no podrà superar el 100% de les despeses realitzades i degudament justificades.

4. Per a la determinació de les quanties indicades, s’haurà d’aportar la documentació que figura en l’apartat següent, sense perjudici de la comprovació que consideri oportú realitzar l’òrgan gestor.

 

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà des de l'endemà de la publicació en el BOIB de l’extracte d'aquesta Resolució fins al 30 d’abril del 2018.

2. Els interessats que compleixin els requisits específics establerts en aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o dels Consells Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o en qualsevol dels registres que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’annex citat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en el mateix annex.

Aquestes sol·licitud han d’adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia compulsada del NIF de l’entitat sol·licitant.

b) Fotocòpia compulsada del document constitutiu de l’entitat i dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent.

c) Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud.

d) Certificat acreditatiu de formar part d’una organització d’àmbit nacional i de l'antiguitat.

e) Memòria d’actuació justificativa de les activitats realitzades i els resultats obtinguts.

f) Relació dels justificants imputats, amb el model assenyalat com a annex II d'aquesta Resolució. S'haurà de facilitar una còpia del document en format digital.

g) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de:

g.1. Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i justificants de pagament.

g.2. Nòmines pagades del personal laboral contractat.

g.3. Justificants del pagament de la Seguretat Social del personal laboral contractat.

g.4. Justificació del pagament de la retenció a compte de l’IRPF corresponent al personal laboral i/o tècnic contractat.

g.5. Altres justificants de pagament.

Es consideraran justificants de pagament els documents següent:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l’empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, hauran de quedar consignades en la factura les dades següents: la data de cobrament; la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l’empresa, aquest darrer facultatiu en cas que l’emissor sigui persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

h) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

i) En cas de sol·licitants de les ajudes que preveu el punt 1.b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria, certificat, segons model de l’annex III, expedit pel secretari de l’organització sobre:

- Nombre d’afiliats que estan al dia del pagament de les quotes de l’any 2017.

- Relació detallada dels cursos impartits, amb indicació del nombre d’hores de cada curs.

- Relació detallada del nombre de contractes de temporers de tercers països tramitats.

3. En cas que l’interessat no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI del representant o dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, haurà d’aportar els documents acreditatius corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions a què es refereixen les obligacions tributàries o amb la Seguretat Social anteriors, haurà de presentar declaració responsable del seu compliment.

4. No serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que en ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ja s’hagi presentat algun d’aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n’hi haurà prou que s’esmenti l’expedient en què consta o, si escau, que la informació consta a la base de dades documental prevista al Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, es requerirà a l’interessat perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores establertes en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, esmentada, i de la resta de normativa d’aplicació.

Setè

Selecció de beneficiaris

La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, seran seleccionades totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d’aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme d’ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la Resolució.

2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, sobre la base de l’informe previ de la unitat gestora d'aquest Servei, en el qual s’acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import.

3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptadors a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

El pagament de l’ajuda es farà mitjançant transferència bancària, un cop s’hagi dictat la resolució de concessió, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat realitzada i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l’ajuda.

Onzè

Compatibilitats

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, però en cap cas l’import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que resultin d’aplicació previstos en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Tretzè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 12 de març de 2018

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas