Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 2794
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 9 de març de 2018 per la qual es convoquen les proves lliures per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu i se’n concreten aspectes sobre l’organització
L’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008 regula les proves lliures per obtenir el títol de tècnic o de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu.
La disposició final primera de l’Ordre esmentada autoritza l’òrgan competent en matèria de formació professional del sistema educatiu perquè dicti les instruccions necessàries per al desplegament i l’aplicació d’aquesta Ordre.
L’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 13 de juliol de 2009 regula l’organització i el funcionament dels cicles formatius de formació professional del sistema educatiu que s’imparteixen d’acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, a les Illes Balears en la modalitat d’ensenyament presencial.
Per tot això, de conformitat amb la normativa indicada i amb el Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
1. Aprovar les instruccions per les quals es concreten determinats aspectes de l’organització de les proves lliures per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu en la convocatòria de l’any 2018.
2. Incloure aquestes instruccions com a annex 1 d’aquesta Resolució.
Segon
Convocar les proves per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional en el sistema educatiu, de conformitat amb les instruccions que figuren en l’annex 1.
Tercer
1. Establir que els centres publiquin aquesta Resolució amb els annexos corresponents.
2. Disposar que aquesta Resolució també es publiqui a la pàgina web de Formació Professional (http://fp.caib.es).
Quart
Aquesta Resolució entrarà en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 112 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma 9 de març de 2018
La directora general,
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX 1
Instruccions
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per desenvolupar les proves lliures que s’han de dur a terme als centres públics de les Illes Balears en aquesta convocatòria, de conformitat amb l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008 (BOIB núm. 38, de 18 de març) per la qual es regulen les proves lliures per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu.
Article 2
Característiques de les proves
Les característiques de les proves s’estableixen en l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008.
Article 3
Centres que han de fer les proves
1. Tots els centres educatius públics de les Illes Balears autoritzats a impartir cicles formatius han de dur a terme les proves lliures dels mòduls que figuren en el currículum de tots els cicles formatius que es cursen de forma presencial al centre. Se n’exceptuen els mòduls i els centres que consten en l’annex 2 d’aquesta Resolució.
2. En el cas dels cicles formatius que s’imparteixen amb una organització temporal especial, només s’han de dur a terme les proves lliures dels mòduls que s’imparteixen de forma presencial al centre durant l’any 2018.
3. Els centres tenen l’obligació d’acceptar totes les sol·licituds d’inscripció a les proves lliures que rebin i de dur a terme les proves dels mòduls que s’imparteixin de forma presencial al centre.
4. La Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat ha d’establir quin centre educatiu ha de dur a terme les tasques de guarda i custòdia de les proves quan s’hagin de fer en una illa diferent d’aquella on s’imparteix el cicle.
Article 4
Requisits per a la inscripció
1. Els requisits per participar a les proves per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu són els que s’estableixen en l’article 6 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008.
2. L’article 7 de l’Ordre esmentada recull les incompatibilitats que no permeten inscriure’s en determinats mòduls de les proves lliures.
3. La inscripció està subjecta al pagament de les taxes que s’estableixen als articles 103 duovicies a 103 sexvicies de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; afegits per l’apartat 14 de la disposició final tercera de la Llei 9/2008, de 19 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2009; modificats per l’apartat 14 de la disposició final segona de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017; en els quanties actualitzades per l’article 36 de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018:
a. Inscripció per fer la prova lliure de cada mòdul que pertany a cicles de grau mitjà, inclosa l’expedició del certificat que acredita les qualificacions obtingudes: 9,01 euros.
b. Inscripció per fer la prova lliure de cada mòdul que pertany a cicles de grau superior, inclosa l’expedició del certificat que acredita les qualificacions obtingudes: 12,39 euros.
4. Queden exemptes del pagament de la taxa:
a. Les persones en situació legal de desocupació, les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %, els membres de famílies nombroses, els membres d’unitats familiars que percebin la renda mínima d’inserció, les persones subjectes a mesures privatives de llibertat i els joves tutelats i extutelats en vies d’emancipació, sempre que acreditin documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d’aquestes situacions.
b. Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills, també s’ha de presentar el llibre de família.
c. Les víctimes de violència de gènere, així com els fills que en depenen, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s’ha de presentar el llibre de família.
5. L’import de la taxa s’ha de retornar en el cas que la persona sol·licitant no sigui admesa a les proves convocades. La sol·licitud de devolució s’ha de presentar en el termini de vint dies naturals comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la relació definitiva de persones admeses i excloses.
Article 5
Inscripció en un cicle que correspon a un títol emparat per la LOGSE que en el curs 2015-2016 s’ha començat a substituir per un títol nou emparat per la LOE
1. Les persones que tenguin algun mòdul superat d’un cicle que correspongui a un títol els ensenyaments del qual estiguin emparats per la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu (LOGSE) que en el curs 2015-2016 s’ha començat a substituir per un títol nou els ensenyaments del qual estan emparats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), es poden inscriure per fer els mòduls que li queden del cicle. Aquests cicles figuren en l’annex 3 d’aquesta Resolució.
2. Aquestes persones es poden inscriure per fer les proves lliures d’aquests cicles durant l’any 2018 de la manera següent: l’any 2018 es poden examinar només dels mòduls de segon curs.
3. El termini per incorporar-se als ensenyaments emparats per la LOE és el següent: per als cicles de dos anys, si l’any 2018 no s’han superat tots els mòduls del cicle (excepte el mòdul de Formació en centres de treball), s’han d’incorporar als ensenyaments emparats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació que substitueixin els ensenyaments del cicle que no s’hagin acabat. En aquest cas, els mòduls que s’hagin superat amb el currículum vigent fins al moment s’han de convalidar d’acord amb el que es regula en el reial decret pel qual s’establí el títol de tècnic o de tècnic superior corresponent, mentre que els mòduls no superats s’han d’avaluar d’acord amb el currículum nou.
4. El mòdul de Formació en centres de treball, que s’ha de fer en la modalitat presencial una vegada superats tots els altres mòduls del cicle, es pot cursar, al més tard, fins al curs 2018-2019 per als cicles de dos anys i fins al curs 2017-2018 per als cicles d’un any.
5. Els centres que han de fer les proves lliures d’aquests cicles s’especifiquen en l’annex 3 d’aquesta Resolució.
Article 6
Inscripció en un cicle que correspon a un títol emparat per la LOGSE que en el curs 2015-2016 ha quedat derogat i no s’ha substituït per un altre títol nou
1. Les persones que tenguin algun mòdul superat d’un cicle que correspongui a un títol els ensenyaments del qual estiguin emparats per la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu (LOGSE) que en el curs 2015-2016 es va derogar i no es va substituir per un altre títol es poden inscriure per fer els mòduls que li queden del cicle. Aquests cicles figuren en l’annex 4 d’aquesta Resolució.
2. Aquestes persones es poden inscriure per fer les proves lliures d’aquests cicles durant l’any 2018 de la manera següent: l’any 2018 es poden examinar només dels mòduls de segon curs.
3. El mòdul de Formació en centres de treball, que s’ha de fer en la modalitat presencial una vegada superats tots els altres mòduls del cicle, es pot cursar, al més tard, fins al curs 2018-2019 per als cicles de dos anys i fins al curs 2017-2018 per als cicles d’un any.
4. Els centres que han de fer les proves lliures d’aquests cicles s’especifiquen en l’annex 4 d’aquesta Resolució.
Article 7
Inscripció en els mòduls impartits en llengua anglesa dels cicles de grau superior els ensenyaments dels quals estan emparats per la LOE
1. Les persones que s’inscriguin per fer les proves lliures dels cicles de grau superior els ensenyaments dels quals estiguin emparats per la LOE s’han d’avaluar en llengua anglesa dels mòduls del cicle que s’imparteixin en anglès en el centre en el qual s’hagin inscrit.
2. Els mòduls que s’imparteixen en anglès figuren en l’annex 5 d’aquesta Resolució.
Article 8
Centres en els quals es pot fer la inscripció a les proves lliures
1. Les persones interessades a fer les proves lliures s’han d’inscriure en el centre educatiu públic de les Illes Balears autoritzat per impartir el cicle al qual pertanyen els mòduls dels quals es volen examinar. Si hi ha més d’un centre autoritzat, han d’escollir aquell centre on els interessi presentar-se.
2. Quan una persona estigui interessada a presentar-se a una prova que es fa en un centre situat en una illa diferent d’aquella on viu, pot presentar la sol·licitud i la documentació que s’hagi d’adjuntar al centre educatiu públic més proper autoritzat a fer proves lliures d’algun cicle formatiu. Aquest centre ha de compulsar les còpies dels documents que s’adjuntin a la sol·licitud i ha de trametre una còpia de la sol·licitud i de la documentació que s’adjunti, per correu electrònic, al centre en el qual es demana fer les proves, i comprovar-ne la correcta recepció. Un cop acabat el termini d’admissió de sol·licituds per fer les proves, s’han de trametre al centre on es fan les proves els originals de les sol·licituds i la documentació que s’hi adjunti.
3. Com a norma general, les persones que es presentin a la prova lliure d’un mòdul d’un cicle en un centre s’han d’inscriure en aquest mateix centre per examinar-se de la resta de mòduls d’aquest cicle en les convocatòries successives. Si per alguna circumstància han de canviar de centre, han de comunicar al nou centre el nom del centre en què varen fer la resta de proves lliures.
Article 9
Formalització de la sol·licitud d’inscripció
1. La sol·licitud s’ha de formalitzar mitjançant l’imprès oficial per duplicat. Aquest imprès l’han de facilitar tots els centres educatius públics de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments de formació professional del sistema educatiu. També es pot trobar l’imprès a la pàgina web de Formació Professional.
2. A la sol·licitud esmentada s’ha d’adjuntar la documentació que sigui d’aplicació d’entre totes les que figuren en l’article 11 d’aquestes Instruccions.
3. Les persones que, per les seves possibilitats físiques o sensorials, necessitin una adaptació de les condicions en què s’han de fer les proves, la poden sol·licitar fent-ho constar en la seva sol·licitud.
4. A la sol·licitud ha de constar si la persona ja ha superat algun mòdul del cicle en el qual s’inscriu, el darrer centre on ha fet els estudis i/o les proves lliures corresponents, així com si està matriculada en règim presencial o a distància en el mateix centre o en algun mòdul del cicle en el qual s’inscriu en un altre centre.
Article 10
Termini d’inscripció a les proves
La inscripció a les proves lliures de tots o d’alguns mòduls que conformen un cicle s’ha de formalitzar del 19 al 28 de març de 2018, ambdós inclosos.
Article 11
Documentació per acreditar els requisits d’inscripció a les proves
1. Per acreditar el pagament de les taxes corresponents s’ha d’aportar el model de document d’ingrés 046. El codi del concepte per a aquestes taxes és el P40.
2. Per acreditar l’exempció del pagament d’aquesta taxa:
a. Les persones en situació legal de desocupació han d’aportar l’informe de període ininterromput inscrit en situació de desocupació, emès pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB).
b. Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 % han d’aportar el certificat que acredita el tipus i el grau de discapacitat que tenen, expedit per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.
c. Les persones que acreditin ser membres d’una família nombrosa han d’aportar el títol o certificat expedit a l’efecte per l’òrgan competent, d’acord amb el que preveu la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.
d. Els membres d’unitats familiars que percebin la renda mínima d’inserció, han d’aportar el certificat d’ingressos de renda mínima d’inserció social.
e. Les persones subjectes a mesures privatives de llibertat i els joves tutelats i extutelats en vies d’emancipació, han d’aportar la resolució judicial que ho determini.
f. Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes, han d’aportar la resolució administrativa corresponent. En el cas de ser cònjuge o algun dels fills, també ha de presentar el llibre de família.
g. Les persones que hagin estat víctimes de violència de gènere, han d’aportar qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas de ser algun dels fills dependents d’elles, també ha de presentar el llibre de família.
3. Per acreditar el requisit d’edat s’ha d’aportar original i còpia del document oficial d’identificació de què es disposi (DNI, passaport, etc.).
4. Per acreditar el requisit d’accés al cicle formatiu s’ha d’aportar original i còpia d’algun d’aquests documents:
a. Títol oficial que permet l’accés al cicle o resguard d’haver fet el pagament per obtenir-lo. En el cas d’estar pendent d’homologació d’estudis estrangers en el moment de la inscripció, el sol·licitant ha de presentar el volant per a la inscripció condicional en centres docents o exàmens oficials, segellat per la unitat de registre on s’hagi presentat la sol·licitud d’homologació o convalidació. Abans de l’inici de la primera prova s’ha de presentar la resolució definitiva d’homologació o convalidació.
b. Certificació acadèmica personal que indiqui que s’han superat els estudis que donen accés directe al cicle formatiu (vegeu l’annex 1 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008).
c. Qualsevol dels certificats o documents acreditatius que permeten accedir al cicle formatiu pel torn d’accés mitjançant prova (vegeu l’annex 1 esmentat).
5. Si els requisits d’accés no es poden acreditar documentalment durant el període d’inscripció, s’han de lliurar al president de la comissió avaluadora a l’inici de la primera prova. En cas de no presentar-los es perd el dret a fer la prova.
6. Les persones que, ateses les seves capacitats físiques o sensorials, demanen l’adaptació de les condicions en què s’han de fer les proves, han de presentar el certificat que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que tenen, expedit per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.
Article 12
Sol·licitud de convalidacions o d’exempcions de mòduls
1. Les persones interessades a sol·licitar la convalidació o l’exempció d’un mòdul, de conformitat amb la normativa vigent, s’han d’inscriure per fer la prova lliure d’aquest mòdul i, en la inscripció, han de fer constar que en demanen la convalidació o l’exempció.
2. La documentació que s’ha de presentar perquè es concedeixi la convalidació o l’exempció és la mateixa documentació que han de presentar els alumnes que cursen el mòdul en la modalitat presencial.
3. Es pot sol·licitar al director del centre l’exempció total del mòdul de Formació en centres de treball. Aquesta sol·licitud s’ha de resoldre en el termini màxim d’un mes des de la sol·licitud.
4. L’avaluació del mòdul de Projecte, inclòs als cicles formatius de grau superior, està condicionada a tenir superat o haver sol·licitat i obtingut l’exempció total del mòdul de Formació en centres de treball abans de l’inici de les proves.
Article 13
Actuació amb la documentació necessària per inscriure’s a la prova
1. La secretaria del centre on es fan les inscripcions a la prova ha de segellar un dels exemplars de la sol·licitud i l’ha de tornar a la persona interessada. La secretaria del centre s’ha de quedar amb l’altre exemplar i amb una còpia compulsada de tota la documentació que es presenta.
2. Aquesta documentació s’ha de custodiar, ja que s’ha d’incorporar a l’expedient de l’alumne.
Article 14
Relació provisional de persones inscrites
1. El 10 d’abril de 2018 els centres han de publicar al tauler d’anuncis i, si escau, a la seva pàgina web la relació provisional de persones inscrites a cada cicle amb la indicació del nom dels mòduls en els quals estan inscrits per examinar-se, el nom del cicle al qual pertanyen i si es demana la convalidació o l’exempció d’algun dels mòduls en què s’inscriuen.
2. El GestIB permet inscriure les persones que tenen els requisits d’accés a cicles i obtenir la llista d’aquestes persones inscrites.
Article 15
Termini de reclamacions
Els dies 11, 12 i 13 d’abril de 2018 es poden presentar, mitjançant una sol·licitud adreçada a la direcció del centre, les reclamacions contra la relació provisional de persones inscrites.
Article 16
Relació definitiva de persones inscrites
1. El dia 18 d’abril de 2018 el centre ha de publicar al tauler d’anuncis i, si escau, a la seva pàgina web les relacions definitives de persones inscrites a cada cicle, amb la indicació dels mòduls als quals estan admeses i si es demana la convalidació o l’exempció d’algun dels mòduls.
2. Els centres han de comunicar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, dia 18 d’abril de 2018, el total de persones inscrites per fer les proves i els mòduls dels quals es matriculen.
3. Els centres que tenguin inscripcions de persones que tenen la seva residència en una illa on no s’imparteix el cicle objecte de la inscripció han de comunicar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, dia 18 d’abril de 2018, el nom d’aquestes persones inscrites per fer les proves i els mòduls dels quals es matriculen.
Article 17
Registre de les dades de les persones inscrites
Les persones que figuren en la relació definitiva de persones inscrites i que tenen les condicions acadèmiques o les acreditacions que permeten accedir al cicle formatiu al qual pertanyen els mòduls dels quals es volen examinar queden matriculades, en règim d’ensenyament lliure, en el cicle formatiu esmentat.
Article 18
Calendari de les proves
1. Les proves lliures que es convoquen mitjançant aquesta Resolució s’han de dur a terme dins el període comprès entre el dia 2 de maig i el dia 31 de maig de 2018, ambdós inclosos.
2. Cada comissió avaluadora elabora el calendari de les proves d’un cicle de forma conjunta amb el cap d’estudis del centre, tenint en compte el període establert en el punt anterior.
3. En aquest calendari, s’hi han de fer constar el dia, l’hora, el lloc i el temps màxim per fer la prova corresponent a cada mòdul professional, així com també les possibles necessitats d’estris per poder fer-la i la data de publicació dels resultats de cada prova. També ha d’indicar si la prova de cada mòdul té més d’una part i si alguna d’aquestes és eliminatòria.
4. El calendari ha d’indicar que la publicació dels resultats de cada prova obre un termini de tres dies perquè les persones interessades puguin presentar reclamacions.
5. El calendari s’ha de publicar al tauler d’anuncis i, si escau, a la pàgina web del centre, al més tard, el 20 d’abril de 2018.
6. Cada centre educatiu ha de trametre una còpia del calendari esmentat a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, al més tard, el mateix dia que es publica al centre.
7. Quan per circumstàncies justificades no sigui possible fer la prova d’un mòdul determinat el dia i l’hora prevists, la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat pot autoritzar que es faci la prova en una altra data. La data nova s’ha de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre i s’ha de comunicar als alumnes afectats.
Article 19
Elaboració de les proves
1. Cadascuna de les comissions avaluadores que es constitueixen a cada centre, d’acord amb el que es preveu en l’article 16 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008, ha d’elaborar una prova per a cada un dels mòduls professionals del cicle corresponent en els quals hi hagi candidats matriculats, excepte per al mòdul professional de Formació en centres de treball.
2. Cada comissió avaluadora ha de disposar dels enunciats dels exàmens en les dues llengües oficials de la Comunitat Autònoma. Si algun alumne o alumna sol·licita l’enunciat d’un examen en una llengua concreta d’aquestes dues, se li ha de facilitar.
Article 20
Continguts i criteris de valoració de les proves
1. Els aspirants han de superar una prova per cadascun dels mòduls professionals als quals s’han matriculat, excepte per al mòdul de Formació en centres de treball, el qual s’ha d’avaluar de conformitat amb el que es preveu en la disposició addicional primera de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008 i en l’article 29 d’aquestes Instruccions.
2. El mòdul professional de Projecte s’ha d’avaluar d’acord amb el que es disposa a l’article 30 d’aquestes Instruccions.
3. Els continguts de les proves s’han de fonamentar en el currículum vigent del cicle formatiu i en les competències professionals recollides en els títols.
4. Les proves han de ser presencials i han d’incloure continguts teòrics i pràctics que permetin evidenciar, a través dels criteris d’avaluació i realització corresponents, que l’aspirant ha assolit les diferents capacitats, els resultats de l’aprenentatge o les competències professionals corresponents al mòdul.
5. La comissió avaluadora pot estructurar la prova de cada mòdul professional en parts independents i establir, si n’és el cas, el caràcter eliminatori de cada una d’aquestes. D’aquesta circumstància se n’ha d’informar els candidats, d’acord amb el que s’estableix en l’article 18 d’aquestes Instruccions.
6. En l’enunciat de les proves s’han d’incloure els criteris de valoració i hi han de quedar reflectits els criteris d’avaluació i de qualificació de cada apartat.
7. El centre educatiu ha de guardar una còpia de cada prova.
Article 21
Qualificació de les proves
Les proves s’han d’avaluar de conformitat amb la normativa vigent en matèria d’avaluació dels cicles formatius.
Article 22
Publicació dels resultats de les proves
1. El procediment i els terminis de publicació dels resultats provisionals, les reclamacions i els resultats definitius de les proves es regulen en els articles 19, 20 i 21 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008.
2. La publicació dels resultats provisionals de cada prova s’ha de fer durant els cinc dies hàbils posteriors a la realització de la prova al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre.
Article 23
Acta d’avaluació de les proves
1. Cada comissió avaluadora ha d’estendre les actes d’avaluació en què figurin els resultats obtinguts a cadascun dels mòduls del cicle.
2. El model d’acta que s’ha de fer servir per documentar els resultats obtinguts per les persones amb les condicions d’accés al cicle formatiu és el mateix que es fa servir per als cicles que es cursen presencialment, però s’hi ha de fer constar que es tracta d’una acta de proves lliures. En aquesta acta també s’han de fer constar les propostes que afecten les persones que hi figuren (accés a FCT, obtenció del títol, etc.).
3. Totes les actes han d’estar signades per cada un dels membres de la comissió avaluadora.
4. S’ha de trametre una còpia compulsada de les actes de les proves lliures a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, al més tard, deu dies després de la realització de la sessió d’avaluació.
Article 24
Registre de les qualificacions obtingudes a les proves
Les qualificacions dels mòduls superats mitjançant proves lliures obtingudes per persones que tenen les condicions acadèmiques o les acreditacions que permeten accedir al cicle formatiu, s’han de reflectir en l’expedient acadèmic i en la resta de documents del procés d’avaluació de les persones interessades.
Article 25
Registre de les qualificacions obtingudes en proves lliures de convocatòries anteriors per les persones que no tenien en aquell moment les condicions acadèmiques o les acreditacions que permeten accedir al cicle formatiu
1. Les qualificacions obtingudes en convocatòries anteriors de proves lliures per persones que no tenien en aquell moment les condicions acadèmiques o les acreditacions que permeten accedir al cicle formatiu, s’han de reflectir als documents del procés d’avaluació en el moment que acreditin que han aconseguit els requisits d’accés.
2. Les dades d’aquestes persones i les qualificacions que han obtingut a les convocatòries anteriors de proves lliures s’han d’afegir a l’acta d’avaluació que s’ha de fer servir per documentar els resultats obtinguts per les persones amb les condicions d’accés al cicle formatiu en aquesta convocatòria.
3. S’ha d’obrir un expedient acadèmic per a cada una d’aquestes persones i hi ha de figurar la documentació que indica l’article 11 d’aquestes Instruccions i tota la que acredita que han superat mòduls en convocatòries anteriors quan no tenien encara els requisits d’accés al cicle.
Article 26
Expedició de certificats, d’acreditacions i de títols
Els centres han de lliurar els certificats a les persones que han superat mòduls de cicles formatius mitjançant una prova lliure, d’acord amb el que s’especifica sobre registre de dades en els articles 23, 24 i 25 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008.
Article 27
Data de finalització del procés
El procés d’avaluació dels mòduls professionals, excepte del mòdul professional de Projecte, si s’escau, ha de finalitzar abans del 15 de juny de 2018.
Article 28
Calendari del procediment d’inscripció i de realització de les proves lliures
Les persones interessades poden consultar el calendari del procediment d’inscripció i de realització de les proves d’aquesta convocatòria en l’annex 6 d’aquesta Resolució.
Article 29
Realització del mòdul de Formació en centres de treball
1. Les condicions per poder cursar el mòdul de Formació en centres de treball es recullen en la disposició addicional primera de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 6 de març de 2008.
2. La matrícula per cursar el mòdul de Formació en centres de treball s’ha de formalitzar en el termini establert per a l’alumnat de règim presencial, excepte en el cas de les persones que vulguin sol·licitar l’exempció total d’aquest mòdul.
3. Aquelles persones que sol·licitin l’exempció total del mòdul de Formació en centres de treball poden matricular-s’hi en el període establert per inscriure’s a les proves lliures, el qual s’estableix en l’article 10 d’aquestes Instruccions. La documentació justificativa s’ha de presentar juntament amb la sol·licitud d’inscripció a les proves.
4. En el termini d’un mes comptador des de la presentació de la sol·licitud, seguint el procediment indicat a l’article 35 de l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball, a les Illes Balears, s’han de resoldre les sol·licituds d’exempcions del mòdul de Formació en centres de treball presentades en el termini de matriculació a les proves lliures.
5. A la sessió d’avaluació, si l’alumne ha superat la resta dels mòduls professionals del cicle formatiu (excepte, si n’és el cas, el mòdul de Projecte) s’ha de comprovar si aquest disposa de l’exempció total del mòdul de Formació en centres de treball. Si l’exempció és favorable, ha de quedar reflectit en l’acta d’avaluació i s’ha d’incloure en la proposta d’expedició del títol, sempre que es tracti de cicles formatius que no incloguin el mòdul professional de Projecte. En el cas dels cicles formatius que inclouen el mòdul professional de Projecte, s’ha de permetre l’avaluació del mòdul als alumnes matriculats.
Article 30
Realització del mòdul professional de Projecte dels cicles formatius de grau superior
1. Les persones que hagin de cursar el mòdul professional de Projecte i no tenguin l’exempció del mòdul de Formació en centres de treball, l’han de cursar en la modalitat presencial al mateix temps que cursen el mòdul de Formació en centres de treball.
2. Les persones que hagin de cursar el mòdul professional de Projecte i tenguin o hagin sol·licitat l’exempció total del mòdul de Formació en centres de treball, poden matricular-s’hi en el període establert per inscriure’s a les proves lliures esmentat en l’article 10 d’aquestes Instruccions. En el cas d’haver sol·licitat l’exempció del mòdul de Formació en centres de treball, l’avaluació del mòdul de Projecte estarà condicionada a la resolució favorable de l’exempció total del mòdul de Formació en centres de treball.
3. El procediment per avaluar aquest mòdul en la modalitat lliure és el següent:
a. La comissió avaluadora ha de proposar, al candidat o candidata en condicions de ser avaluat del mòdul de Projecte, possibles projectes per realitzar. No obstant això, els alumnes també poden proposar projectes a la comissió. Els continguts de les proves s’han de fonamentar en el currículum vigent del mòdul.
b. Abans del 15 de maig de 2018, la comissió avaluadora ha de determinar el projecte que ha de realitzar cada candidat o candidata i l’ha d’informar i assessorar de tots els aspectes rellevants per realitzar-lo.
c. Després de la sessió d’avaluació, si l’alumne o alumna ha superat la resta de mòduls i té l’exempció total de fer el mòdul de Formació en centres de treball, la comissió avaluadora l’ha de convocar per fer la prova lliure del mòdul professional de Projecte.
d. Aquesta prova consisteix en la presentació i la defensa del projecte realitzat per l’alumne o alumna. Aquest mòdul ha de versar sobre l’experiència laboral de l’alumne que ha donat lloc a l’exempció o va donar lloc a l’avaluació positiva en convocatòries anteriors.
e. L’avaluació d’aquest mòdul professional s’ha de fer abans del 22 de juny de 2018.
f. Si se supera el mòdul, ha de quedar reflectit en l’acta d’avaluació i s’ha d’incloure en la proposta d’expedició de títol.
4. El professorat que ha d’avaluar la prova lliure d’aquest mòdul és el mateix que té la competència per avaluar l’alumnat matriculat en la modalitat presencial.
ANNEX 2
Relació de cicles i de mòduls dels quals no es fan proves lliures l’any 2018
Centre |
Cicle |
Mòdul |
---|---|---|
CIFP Can Marines |
CFGM de Jardineria i floristeria (AGA23, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
CIFP Can Marines |
Navegació i pesca litoral (MAP24, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
CIFP Can Marines |
Producció agroecològica (AGA24) |
Cap mòdul amb PL |
CIFP Nauticopesquera |
Manteniment i control de la maquinària de vaixells i embarcacions (MAP22, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
CIFP Nauticopesquera |
Organització del manteniment de maquinària de vaixells i embarcacions (MAP33) |
Cap mòdul amb PL |
CIFP Nauticopesquera |
Transport marítim i pesca d’altura (MAP32, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
CIFP Son Llebre |
Mediació comunicativa (SSC34, LOE) |
Cap mòdul de segon curs |
CIFP Son Llebre |
Promoció de la igualtat de gènere |
Cap mòdul amb PL |
IES Alcúdia |
Cuina i gastronomia (HOT21, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Alcúdia |
Gestió d’allotjaments turístics (HOT31, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Alcúdia |
Serveis en restauració (HOT22, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Cap de Llevant |
Laboratori clínic i biomètric (SAN36, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Capdepera |
Sistemes microinformàtics en xarxa (IFC21, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Emili Darder |
Administració de sistemes informàtics en xarxa (IFC31, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Francesc de Borja Moll |
Laboratori clínic i biomètric (SAN36, LOE) |
Cap mòdul de segon curs |
IES Francesc de Borja Moll |
Administració de sistemes informàtics en xarxa (IFC31) |
Cap mòdul amb PL |
IES Francesc de Borja Moll |
Anatomia patològica i citodiagnòstic (SAN31) |
Cap mòdul amb PL |
IES Francesc de Borja Moll |
Emergències i protecció civil (SEA21, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Josep Maria Llompart |
Disseny i edició de publicacions impreses i multimèdia (ARG32, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Josep Maria Llompart |
Emergències sanitàries (SAN21, LOE) |
Cap mòdul amb PL, excepte Anatomofisiologia i patologia bàsiques i Teleemergències |
IES Josep Maria Llompart |
Imatge per al diagnòstic i medicina nuclear (SAN35, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Josep Maria Llompart |
Impressió gràfica (ARG22, LOE) |
Cap mòdul de segon curs |
IES Josep Sureda i Blanes |
Aprofitament i conservació del medi natural (AGA25-LOE) |
Cap mòdul de segon curs |
IES Juníper Serra |
Vídeo-discjòquei i tècnic de so (IMS21, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Llorenç Garcies i Font |
Animació d’activitats físiques i esportives (AFD31) |
Cap mòdul amb PL |
IES Marc Ferrer |
Cuina i gastronomia (HOT21, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Maria Àngels Cardona |
Guía, informació i assistències turístiques (HOT33) |
Cap mòdul amb PL |
IES Marratxí |
Higiene bucodental (SAN34, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Mossèn Alcover |
Higiene bucodental (SAN34, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Pasqual Calbó i Caldés |
Producció agropecuària (AGA22, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Pau Casesnoves |
Desenvolupament d’aplicacions multiplataforma (IFC32) |
Cap mòdul amb PL |
IES Porto Cristo |
Sistemes microinformàtics en xarxa (IFC21, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Puig de sa Font |
Cuina i gastronomia (HOT21, LOE) |
Cap mòdul amb PL |
IES Son Pacs |
Manteniment aeromecànic (MVA32, LOGSE) |
Cap mòdul amb PL |
ANNEX 3
Relació de cicles que s’han començat a substituir pels nous cicles el curs 2015-2016
1. Imatge per al diagnòstic (SAN35, LOGSE)*
2. Impressió d’arts gràfiques (ARG22, LOGSE)
3. Interpretació de la llengua de signes (SSC34, LOGSE)
4. Laboratori de diagnòstic clínic (SAN36, LOGSE)
5. Operació, control i manteniment de màquines i instal·lacions del vaixell (AMP22, LOGSE)*
6. Treballs forestals i de conservació del medi natural (ACA25, LOGSE)
A aquests cicles només es poden inscriure les persones que ja tenguin algun mòdul superat.
* Dels cicles Imatge per al diagnòstic i Operació, control i manteniment de màquines i instal·lacions del vaixell no es fan proves lliures de cap mòdul.
Centres que han de fer les proves lliures d’aquests cicles
Cicle formatiu |
Centre |
---|---|
Impressió d’arts gràfiques (ARG22, LOGSE) |
IES Josep Maria Llompart |
Interpretació de la llengua de signes (SSC34, LOGSE) |
CIFP Son Llebre |
Laboratori de diagnòstic clínic (SAN36, LOGSE) |
IES Francesc de Borja Moll |
Treballs forestals i de conservació del medi natural (ACA25, LOGSE) |
IES Josep Sureda i Blanes |
ANNEX 4
Relació de cicles que van quedar derogats i no es van substituir per un altre títol nou el curs 2015-2016
1. Equips electrònics de consum (ELE23, LOGSE)
2. Laboratori d’imatge (CIS21, LOGSE)
A aquests cicles només es poden inscriure les persones que ja tenguin algun mòdul superat del cicle.
Centres que han de fer les proves lliures d’aquests cicles
Cicle formatiu |
Centre |
---|---|
Equips electrònics de consum (ELE23, LOGSE) |
IES Politècnic |
Laboratori d’imatge (CIS21, LOGSE) |
IES Juníper Serra |
ANNEX 5
Mòduls dels cicles de grau superior LOE que s’imparteixen en anglès el curs 2017-2018
Títol |
Mòdul de primer curs |
Mòdul de segon curs |
---|---|---|
ADG31. Tècnic superior en Assistència a la direcció |
0649. Ofimàtica i procés de la informació |
0663. Gestió avançada de la informació. |
ADG32. Tècnic superior en Administració i finances |
0649. Ofimàtica i processament de la informació |
0656. Simulació empresarial |
AGA31. Tècnic superior en Paisatgisme i medi rural |
0694. Maquinària i instal·lacions forestals |
0698. Conservació de jardins i zones esportives |
ARG32. Tècnic superior en Disseny i edició de publicacions impreses i multimèdia. |
1417. Materials de producció gràfica |
1485. Desenvolupament i publicació de productes editorials multimèdia |
COM31. Tècnic superior en Màrqueting i publicitat |
0931. Màrqueting digital |
1008. Mitjans i suports de comunicació |
COM33. Tècnic superior en Gestió de vendes i espais comercials |
0931. Màrqueting digital |
0929. Tècniques de venda i negociació |
COM34. Tècnic superior en Comerç internacional |
0622. Transport internacional de mercaderies |
0826. Mitjans de pagament internacional |
ELE31. Tècnic superior en Sistemes electrotècnics i automatitzats |
0523. Configuració d’instal·lacions domòtiques i automàtiques |
0521. Tècniques i processos en instal·lacions domòtiques i automàtiques |
ELE32. Tècnic superior en Sistemes de telecomunicacions i informàtics |
0525. Configuració d’infraestructures de sistemes de telecomunicacions |
0555. Xarxes telemàtiques |
ELE33. Tècnic superior en Manteniment electrònic |
1052. Equips microprogramables |
1057. Manteniment d’equips de vídeo |
ELE34. Tècnic superior en Automatització i robòtica industrial |
0960. Sistemes seqüencials programables |
0965. Sistemes programables avançats |
ENA31. Tècnic superior en Eficiència energètica i energia solar tèrmica |
0354. Promoció de l’ús eficient de l’energia i de l’aigua |
0352. Configuració d’instal·lacions solars tèrmiques |
EOC31. Tècnic superior en Projectes d’Edificació |
0567. Disseny i construcció d’edificis |
0570. Desenvolupament de projectes d’edificació residencial |
EOC32. Tècnic superior en Projectes d’obra civil |
0769. Urbanisme i obra civil |
0772. Desenvolupament de projectes urbanístics |
HOT31. Tècnic superior en Gestió d’allotjaments turístics |
0176. Recepció i reserves |
0178. Comercialització d’esdeveniments |
HOT32. Tècnic superior en Agències de viatges i gestió d’esdeveniments |
0383. Destinacions turístiques |
0398. Venda de serveis turístics |
HOT33. Tècnic superior en Guia, informació i assistència turístiques |
0383. Destinacions turístiques |
0385. Serveis d’informació turística |
HOT34. Tècnic superior en Direcció de cuina |
0499. Processos d’elaboració culinària |
0498. Elaboració de pastisseria i rebosteria |
HOT35. Tècnic superior en Direcció de serveis de restauració |
0510. Processos de serveis a restaurant |
0512. Planificació i direcció de serveis i esdeveniments en restauració |
IFC31. Tècnic superior en Administració de sistemes informàtics en xarxa |
0372. Gestió de bases de dades |
0376. Implantació d’aplicacions web |
IFC32. Tècnic superior en Desenvolupament d’aplicacions multiplataforma |
0484. Bases de dades |
0488. Desenvolupament d’interfícies |
IFC33. Tècnic superior en Desenvolupament d’aplicacions web |
0484. Bases de dades |
0615. Disseny d’interfícies web |
IMA32. Tècnic superior en Manteniment d’instal·lacions tèrmiques i de fluids |
0121. Equips i instal·lacions tèrmiques |
0133. Gestió del muntatge, de la qualitat i del manteniment |
IMP33. Tècnic superior en Assessoria d’imatge personal i corporativa |
1182. Disseny d’imatge integral |
1071. Direcció i comercialització |
IMS31. Tècnic superior en Animació en 3D, jocs i entorns interactius |
1090. Realització de projectes multimèdia interactius. |
1089. Projectes de jocs i entorns interactius. |
IMS32. Tècnic superior en Realització de projectes audiovisuals i espectacles |
0910. Mitjans tècnics audiovisuals i escènics |
0907. Realització del muntatge i la postproducció d’audiovisuals |
IMS34. Tècnic superior en So per a audiovisuals i espectacles |
1098. So per a audiovisuals |
1100. Enregistrament en estudi |
IMS35. Tècnic superior en Il·luminació, captació i tractament de la imatge |
1158. Planificació de càmera en audiovisuals |
1164. Presa fotogràfica |
MAP32. Tècnic superior en Transport marítim i pesca d’altura |
0800. Control de les emergències |
0804. Guàrdia de pont |
MAP33. Tècnic en Organització del manteniment de maquinària de vaixells i embarcacions |
0800. Control de les emergències |
1314. Organització de la guàrdia de màquines |
SAN31. Tècnic en Anatomia patològica i citodiagnòstic |
1369. Biologia molecular i citogenètica |
1382. Citologia general |
SAN38. Tècnic superior en Pròtesis dentals |
0855. Pròtesis completes |
0860. Pròtesis sobre implants |
SAN33. Documentació i administració sanitàries |
1519. Sistemes d’informació i classificació sanitaris |
1523. Gestió administrativa sanitària |
SAN34. Higiene bucodental |
0731. Estudi de la cavitat oral |
0735. Educació per a la salut oral |
SAN34. Higiene bucodental |
0731. Estudi de la cavitat oral |
0735. Educació per a la salut oral |
SAN35. Tècnic superior en Imatge per al diagnòstic i medicina nuclear |
1347. Anatomia per la imatge |
1349. Tècniques de radiologia simple |
SAN36. Tècnic superior en Laboratori clínic i biomèdic |
1369. Biologia molecular i citogenètica |
1372. Tècniques d’immunodiagnòstic |
SSC31. Tècnic superior en Educació infantil |
0012. Autonomia personal i salut infantil |
0013. El joc infantil i la seva metodologia |
SSC32. Tècnic superior en Animació sociocultural i turística |
1125 Animació i gestió cultural |
1126. Animació turística |
SSC33. Tècnic superior en Integració social |
0342. Promoció de l’autonomia personal |
0017. Habilitats socials |
SSC34. Tècnic superior en Mediació comunicativa |
0017. Habilitats socials |
1121. Empresa i iniciativa emprenedora |
SSC35. Tècnic superior en Promoció de la igualtat de gènere |
0344. Metodologia de la intervenció social |
1401. Informació i comunicació amb perspectiva de gènere |
TMV31. Tècnic superior en Automoció |
0291. Sistemes elèctrics i de seguretat i confortabilitat |
0297. Gestió i logística del manteniment del vehicle |
ANNEX 6
Calendari del procediment d’inscripció i de realització de les proves lliures Convocatòria de 2018
Data |
Actuació |
Art. |
---|---|---|
Del 19 de març al 28 de març |
Inscripció per fer les proves |
10 |
Abans de la publicació de la relació provisional |
Creació de les comissions avaluadores i elaboració de les proves |
19 |
10 d’abril |
Publicació de les relacions provisionals de persones inscrites al tauler d’anuncis i, si escau, a la pàgina web de cada centre |
14 |
11, 12 i 13 d’abril |
Termini de reclamacions contra les relacions provisionals |
15 |
18 d’abril |
Publicació de les relacions definitives de persones inscrites al tauler d’anuncis i, si escau, a la pàgina web de cada centre |
16 |
18 d’abril |
Cada centre tramet a la DGFPFP, per via electrònica, el nombre de persones inscrites per fer les proves i els mòduls dels quals es matriculen |
16 |
Abans del 20 d’abril |
Publicació del calendari i de la relació d’estris necessaris per fer les proves, si escau, al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre |
18.3 18.5 |
El mateix dia que es publica al centre |
Cada centre tramet a la DGFPFP, per via electrònica, el calendari de les proves |
18.6 |
En un mes des de la sol·licitud |
Resolució de les sol·licituds d’exempció total del mòdul d’FCT |
29.4 |
Abans del 15 de maig |
Assignació del projecte que cal realitzar per a l’avaluació del mòdul de Projecte dels alumnes que tenien superat o se’ls ha concedit l’exempció total del mòdul d’FCT |
30.3 |
Del 2 al 31 de maig |
Període dins el qual s’han de dur a terme les proves lliures segons el calendari del centre |
18.1 |
Cinc dies hàbils posteriors a la realització de la prova |
Publicació dels resultats provisionals de cada prova al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre |
22 |
Tres dies hàbils posteriors a la publicació dels resultats provisionals |
Termini de reclamacions davant la comissió avaluadora |
22 |
Dia següent de la resolució de les reclamacions |
Publicació de la llista definitiva de les qualificacions de la prova al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre |
22 |
Un mes des de l’endemà de la publicació de la llista definitiva |
Termini perquè les persones que no estiguin d’acord amb el resultat de la revisió que resolgui la comissió avaluadora puguin presentar un recurs d’alçada |
22 |
Deu dies després de la sessió d’avaluació |
Tramesa de la còpia compulsada de les actes d’avaluació definitives a la DGFPFP |
23.5 |
A partir de la publicació de la llista definitiva |
Lliurament dels certificats i de les acreditacions |
26 |
Abans del 15 de juny de 2018 |
Finalització del procés d’avaluació, excepte del mòdul professional de Projecte |
27 |
Abans del 22 de juny de 2018 |
Finalització del procés d’avaluació del mòdul professional de Projecte |
30 |