Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 2743
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe sobre l’avaluació d’impacte ambiental simplificada del projecte integrat de construcció de celler de vi al polígon 7 parcel·les 717,721,722,723,724 del T.M. Llubí,promogut per Jaume Adrover Ramis (186a/17)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 19 de febrer de 2018, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),

RESOLC FORMULAR:

L’informe sobre l’avaluació d’impacte ambiental simplificada del projecte integrat  de construcció de celler de vi  al polígon 7 parcel·les 717,721,722,723,724 del  T.M. Llubí,promogut per Jaume Adrover Ramis, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Aquest projecte es troba inclòs a l’annex II, Grup 5. Altres indústries: 1) Instal·lacions industrials situades en sòl rústic. 2) Indústries de qualsevol tipus, quan produeixin residus líquids que no s’evacuïn a través de la xarxa de clavegueram de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears (BOIB núm. 106 de 20-08-16).

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte preveu  la construcció d’una nova edificació per a la instal·lació d’un celler per dur a terme l’elaboració de vi a partir de la producció de raïm obtinguda en la pròpia explotació.  El projecte s’emplaça al terme municipal de Llubí, a la finca corresponent al polígon 7, parcel·la 717, 721, 722, 723 i 724, anomenada el Molí. Es tracta d’unes parcel·les agrícoles, que recentment s’han agregat, sumant una superfície de 39.307,46 m2 (segons amidaments topogràfics) i on s’ha dut a terme la plantació de 3,5 ha de vinya. El promotor disposa de dues parcel·les amb cultiu de vinya més, resultant una vinya actual de 5,14 ha. Però el promotor disposa d’autorització per a plantació de vinya de fins a 8 ha, les quals acabarà de plantar properament. La finca el Molí està ubicada en Sòl Rústic Comú, classificada com a Règim General (SRG) segons el Pla Territorial de Mallorca. La Revisió de les Normes Subsidiàries Municipals 2001 que estableix les Normes Urbanístiques de Llubí, qualifica la finca com a Sòl Rústic Comú – Àrea d’Interès Agrari (SRC-IA).

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els impactes negatius dels cellers es generen en fase de construcció i de funcionament. Durant la fase de construcció es generen els impactes associats a aquesta: moviments de terra, afecció a vegetació i fauna, generació de residus i consum de recursos. Durant la fase de funcionament els principals impactes estan associats a la generació de residus líquids i sòlids durant l’elaboració del vi (aigües de procés i de sanejament), així com el consum de recursos com l’aigua. Els abocaments incontrolats dels cellers sí que són una font significativa de contaminació ambiental, ja que encara que no contenen substàncies tòxiques sí presenten una forta concentració de matèria orgànica causant del fenomen de l'eutrofització. A més, els cellers consumeixen aigua i energia en totes les fases del procés productiu, principalment en les operacions de neteja i es malbarata molta aigua, per això és molt important aplicar mesures per disminuir la seva utilització.  També es poden generar emissions de gasos (CO2, SO2, CH4, etc.) i sorolls relacionats amb la maquinària de producció de vi, però no es consideren un  impacte ambiental significatiu.

4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

En data 27 de desembre de 2017 han estat consultades per l’òrgan substantiu tres administracions afectades pel projecte:

-Servei de reforma i desenvolupament agrari de la DG d’Agricultura i Ramaderia.

-Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca

-Servei de Salut Ambiental de Direcció General de Salut Pública i Participació.

L’informe del Servei de reforma i desenvolupament agrari estableix, en data 01/02/2018, que informa favorablement al projecte des del punt de vista agrari, d’acord amb l’aplicació de la Llei 12/2014, agrària de les Illes Balears.

La consulta a la Direcció General d’Agricultura queda condicionada a un informe del Servei Vitícola(queda pendent d’emetre un informe favorable d’acord amb la Llei 12/2014, Agrària de les Illes balears).

La consulta al Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, no s’ha rebut resposta.

L’informe del Servei de Salut Ambiental de la  Direcció General de Salut Pública i Participació estableix, en data 26/01/2018, que informa favorablement condicionat a:

-Compliment de la documentació tècnica així com l’annex adjunt a aquest informe el qual ha estat entregat pel tècnic redactor directament a aquesta Conselleria per completar la informació requerida.

-Compliment del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s’estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l’aigua de consum humà.

-Compliment del Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.

En data 29 de gener de 2018 ha estat consultada per l’òrgan substantiu una administració afectada pel projecte:

-DG de Recursos Hídrics

A la data d'emissió del present informe proposta no s'ha rebut l'informe sol·licitat.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte:  construcció d’una nova edificació per a la instal·lació d’un celler per dur a terme l’elaboració de vi a partir de la producció de raïm obtinguda en la pròpia explotació. La nova edificació presentarà una superfície total construïda de 408 m2 distribuïts en planta baixa i planta pis, un soterrani de 300 m2. Albergarà totes les instal·lacions necessàries per desenvolupar l’activitat industrial de celler de vi. Tot els possibles impactes ambientals derivats del projecte i el risc de contaminació derivats dels residus líquids generats seran minimitzats o eliminats a traves de l’aplicació de les corresponents mesures

b) Ubicació del projecte: es dur a terme una finca situada en Sòl Rústic Comú de regim general (SRG) segons el Pla Territorial de Mallorca. La finca està afectada per APR de vulnerabilitat d’aqüífers alta en una zona vulnerable per Contaminació de Nitrats (ZVCN) procedents de fonts agràries, és la Massa de Llubí, tal i com s’estableix al Decret 116/2010, de 19 de novembre. Atès el Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística (BOIB 6/2013, de 13 de gener), no és necessari un informe vinculant de la Direcció General de Recursos Hídrics. L‘aprofitament agrícola de la parcel·la està basat en la vinya, per a la producció de raïm per vinificació, comptant actualment amb 3,5 ha de vinya. Els cultius i aprofitaments predominants a la zona són els camps de fruiters en secà i el pasturatge L’ús de celler sembla ser, segons la matriu de sòl rústic vigent (modificada pel Decret 1/2016), una activitat complementària al sector primari, concretament a una activitat de transformació i venda directa de productes de la pròpia explotació. Per tant, es tractaria d’un ús admès en el tipus de sòl on s’ubica l’activitat (sòl rústic general).

c) Característiques del potencial impacte:  Els impactes negatius dels cellers es generen en fase de construcció i de funcionament. Durant la fase de construcció es generen els impactes associats a aquesta: moviments de terra, afecció a vegetació i fauna, generació de residus i consum de recursos. Durant la fase de funcionament els principals impactes estan associats a la generació de residus líquids i sòlids durant l’elaboració del vi (aigües de procés i de sanejament), així com el consum de recursos com l’aigua. Els abocaments incontrolats dels cellers sí que són una font significativa de contaminació ambiental, ja que encara que no contenen substàncies tòxiques sí presenten una forta concentració de matèria orgànica causant del fenomen de l'eutrofització. A més, els cellers consumeixen aigua i energia en totes les fases del procés productiu, principalment en les operacions de neteja i es malbarata molta aigua, per això és molt important aplicar mesures per disminuir la seva utilització.  També es poden generar emissions de gasos (CO2, SO2, CH4, etc.) i sorolls relacionats amb la maquinària de producció de vi, però no es consideren un  impacte ambiental significatiu.

Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte  integrat  de construcció de celler de vi  al polígon 7 parcel·les 717, 721,722, 723, 724 del  T.M. Llubí, promogut per Jaume Adrover Ramis, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, amb les mesures correctores contingudes en el document ambiental presentat i amb les següents condicions:

1.No s’envairan les zones vegetades, ni per realitzar acopis de material o vehicles, ni per gestionar els residus. Es recomana utilitzar maquinària adient i adequada per tal de evitar l'afecció a la vegetació. Les rases o excavacions han de romandre obertes el mínim temps possible.

2.Un cop acabades les obres, s'haurà de realitzar un correcte desmantellament de les instal·lacions temporals que hi hagin,la neteja del terreny i el condicionament de les superfícies afectades, gestionant de forma correcta els residus.

3.Abans de emetre l’autorització per part de l’ajuntament, s’haurà de demanar a la DG de Recursos Hídrics el  canvi d’ús del pou. Es recomana que es demani quan abans possible per tal de conèixer la viabilitat d’extreure els litres d’aigua necessaris per a la producció prevista, mentrestant l’aigua potable es comprarà en camions cisterna que dipositaran l’aigua en el depòsit de 15.000 L que disposarà el celler.

4.La consulta a la Direcció general d’agricultura queda condicionada a un informe del Servei Vitícola (queda pendent d’emetre un informe favorable d’acord amb la Llei 12/2014, Agrària de les Illes Balears). No s’ha acabat d’autoritzar perquè falten plantar 2.86 ha de vinya (tè els drets concedits, però aquests tenen una validesa de 3 anys a partir del juliol de 2016). La bodega s’ha dimensionat per 8 ha de vinya en reguiu.

5.Atès que la finca esta afectada per una APR de vulnerabilitat alta a la contaminació d’aqüífers, zona vulnerable de contaminació de Nitrats, per la qual cosa els residus vegetals, si aquests s’utilitzen per a fer compostatge de les parcel·les, s’hauran de realitzar en un espai cimentat, el qual serà impermeable i haurà de preveure la recollida de lixiviats fins a la fosa sèptica per a evitar que els lixiviats del procés de compostatge i l’aigua d’escolament puguin afectar l’aqüífer ( no es preveu al projecte).

6.Al projecte i EIA no es calculen les necessitats hídriques de l’explotació vitivinícola. Nomes diuen que hi ha un pou i que la depuradora es dimensiona segons els litres prevists de producció. Falta el càlcul. de 3.50 ha de vinya de les parcel·les associades al pou (son de reguiu).

7.Falta al projecte de la construcció d’un depòsit de regulació de l’aigua que s’utilitzarà al celler.

8.Atès que aquest projecte està inserit al grup C del catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA), el promotor haurà de tramitar la seva inscripció davant el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

Es recorda que

1.El titular ha de presentar, davant de l’administració hidràulica, una declaració responsable de la instal·lació del sistema de depuració, a la qual s’ha d’adjuntar un document que n’acrediti l’adquisició, les característiques tècniques, el rendiment i el manteniment

2.L’aigua de consum humà ha de complir amb la normativa de Salut Pública

Es recomana que:

1.Atès que no s’han presentat mesures d’estalvi energètic ni tampoc s’ha considerat la possibilitat de l’ús d’energies alternatives es recomana la instal·lació de plaques fotovoltàiques per a l’auto abastiment elèctric, en la coberta de l’edificació del celler.

2.La utilització d’il·luminació de baix consum energètic en la indústria agroalimentària

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomtiè d’AIA.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma,  a 23 de febrer de 2018

El president de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias