Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 2724
Publicació de la Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament i arxiu de l’expedient IJA50/2011, de data 5 de febrer de 2018, les subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors, per a l’exercici 2011
Versió PDF
Publicació de la Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament i arxiu de l’expedient IJA 50/2011, el titular del qual és NICOLAU PERE PIZÀ MORRO, de data 5 de febrer de 2018 a l’empara de la Resolució del president dels Fons de garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 16 de novembre de 2011, per la qual es convoquen per a l’exercici 2011, les subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors
D’acord amb l’establert a l’article 59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener, ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat , mitjançant aquest anunci es notifica a NICOLAU PERE PIZÀ MORRO, amb DNI 41586318H, en relació a l’expedient IJA 50/2011 de la línia d’ajudes destinades a la instal·lació de joves agricultors.
Els expedients han estat tramitats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) en compliment del que disposa l’article 43 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El vicepresident del FOGAIBA, amb data 5 de febrer de 2018, va signar el següent acord:
“EXPEDIENT NÚMERO: IJA 50/2011
LÍNIA D’AJUDES: Instal·lació joves agricultors
BENEFICIARI: NICOLAU PERE PIZÀ MORRO
NIF: 41586318H
RESOLUCIÓ PER DECLARAR CONCLÒS EL PROCEDIMENT DE REINTEGRAMENT I D’ARXIU DE L’EXPEDIENT
ANTECEDENTS
1. En data de 27 de desembre de 2011, amb núm. de registre d’entrada 3789, el Sr. NICOLAU PERE PIZÀ MORRO, amb NIF 41586318H, va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per a la incorporació de joves agricultors, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 16 de novembre de 2011, per la qual es convoquen, per a l’exercici 2011, subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors.
2. L’esmentada ajuda es va concedir mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 17 d’octubre de 2012, per un import de 13.652,80 euros, cofinançat pel FEADER en un 35%, pel AGE en un 40,00% i per la CAIB en un 25,00%, d’acord amb la següent distribució:
- 4.778,48 euros amb càrrec a la línia FEADER 050405011121004.
- 8.784,32 euros amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l’exercici de l’any 2012, dels quals corresponen 5.461,12 euros a l’AGE i 3.413, 20 euros a la CAIB.
3. L’esmentada Resolució de concessió de l’ajuda fou notificada a l’interessat el dia 25 d’octubre de 2012.
4. En data d’ 1 d’agost de 2013, amb número de registre d’entrada 1836, l’ interessat va presentar la corresponent sol·licitud de pagament de l’ajuda concedida, la qual, una vegada revisada la documentació presentada així com verificada la correcta execució, fou pagada a l’ interessat el dia 23 d’octubre de 2013, per un import de 12.301,75 euros, ja que tan sols va justificar l’execució de les inversions auxiliables objecte d’aquesta ajuda per un import de 12.301, 75 euros.
5. En data de 23 de febrer de 2017, es va notificar a l’ interessat una comunicació per tal d’acreditar la comprovació del compliment dels compromisos de la sol·licitud d’ajuda, ja que com a beneficiari d’aquesta ajuda va assumir el compromís de dur a terme el pla empresarial i d’assolir a la seva explotació un determinat volum de treball. Per tal de comprovar l’esmentat compliment, amb aquesta comunicació es requeria a l’interessat l’aportació, en el termini màxim d’un mes a partir de la recepció de la present comunicació, la següent documentació:
- Declaració de renda 2014.
- Justificant d’afiliació al Règim de la Seguretat Social corresponent per l’activitat agrària exercida a l’explotació.
- Justificants d’haver assolit les competències i qualificació professional en un termini màxim de 24 mesos.
Es va informar a l’ interessat que en el cas de no aportar l’esmentada documentació en el termini dalt indicat, es consideraria un incompliment de les obligacions definides a l’article desè de la convocatòria i, com a conseqüència, s’iniciarà el procediment de reintegrament de l’ajuda percebuda.
6. En data de 28 de febrer de 2017, amb número de registre d’entrada 4378, l’interessat va aportar la documentació requerida. Però, una vegada revisada aquesta, es comprova que l’interessat no compleix el següent:
- No formació
7. En conseqüència, en data de 18 de juliol de 2017, el vicepresident del FOGAIBA va acordar l’inici del procediment de reintegrament per un import de 12.301,75 euros, import pagat indegudament a l’interessat, així com de la revocació de la resolució de concessió de l’ajuda. Aquest Acord fou notificat a l’interessat concedint-li un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà d’aquesta notificació per aportar quantes al·legacions , documents o informacions considerés adients per a la seva defensa.
8. En data 14 d’agost de 2017, amb número de registre d’entrada 19301, l’interessat va presentar un escrit d’al·legacions, en el qual manifesta el següent:
-Que degut a la seva activitat agrària no prioritària, a temps parcial, s’ha vist obligat a realitzar una carrera universitària a Madrid.
-Que des del curs 2011-2012 li ha estat impossible realitzar la totalitat de la formació requerida durant els 24 mesos de termini establert, i que ho ha hagut de fer desprès d’aquest termini.
-Que adjunta dos certificats de dos cursos realitzats per un total de 85 hores de formació.
I sol·licita que es tengui per presentat l’escrit d’al·legacions i que es procedeixi a l’anul·lació contra la revocació de l’ajuda concedida i d’inici de procediment de reintegrament.
9. Ateses les al·legacions i la documentació aportada per l’interessat, es comprova que no compleix amb el requisit de la formació, ja que si tenim en compte l’establert en el punt 1b) de l’apartat Tercer de la Resolució de convocatòria, disposa que un dels requisits que han de reunir els beneficiaris és el de posseir les competències i la qualificació professional adequades. No obstant això, es podrà concedir un termini màxim de 24 mesos, comptats a partir de la concessió de l’ ajuda, per donar compliment al requisit esmentat quan necessiti un període d’adaptació per crear o reestructurar l’explotació, sempre que el pla empresarial prevegi aquesta necessitat. En tot cas, el termini esmentat no podrà superar els 24 mesos comptats des de la data d’instal·lació.
En conseqüència, la data de la concessió de l’ajuda és de dia 17 d’octubre de 2012, per la qual cosa vol dir que tan sols ha justificat correctament un curs de formació de 25 hores de duració, ja que el curs que adjunta de 60 hores de duració està fora del termini legalment establert, i per això es considera que l’interessat no ha complert els compromisos i les obligacions als quals estava obligat, establerts en l’apartat desè de la Resolució de convocatòria.
10. En conseqüència, el vicepresident del FOGAIBA, en data de 11 de setembre de 2017, va dictar la Resolució de revocació parcial de l’ajuda concedida i de la declaració d’obligatorietat de reintegrament per import de 12.301,75 euros corresponent al pagament indegut més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol, i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. A la mateixa resolució s’informava a l’ interessat que si efectuava la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari no es reclamarien interessos de demora. L’esmentada Resolució fou notificada a l’ interessat el dia 19 de setembre de 2017.
11.En data de 1 de novembre de 2017 el FOGAIBA rep els tres ingressos efectuats per l’interessat de la totalitat de l’import reclamat.
FONAMENTS JURÍDICS
1. Resolució del president del FOGAIBA de 16 de novembre de 2011, per la qual es convoquen, per a l’exercici 2011, subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors.
2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).
3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
5. Reglament d’Execució (UE) 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament i del Consell pel que respecte al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat..
6. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.
7. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.
8. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.
CONCLUSIONS
PRIMERA.- En els apartats tercer i quart de la Resolució de la convocatòria s’estableixen els requisits i les condicions que han de complir tant els beneficiaris com també les explotacions així com les actuacions subvencionables per poder ser beneficiari d’aquestes ajudes.
D’aquí es desprèn que el beneficiari ha de presentar un pla empresarial, així com també s’ha de comprometre a exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptadors des de la data de la concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i del beneficiari, durant el període esmentat.
A més, també s’estableix que si la instal·lació és a una explotació prioritària, el jove, en el seu pla empresarial, ha de demostrar que obtindrà de la seva explotació una renda procedent de les activitats agràries i complementàries igual o superior a l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) anual, establert pel Reial decret llei 3/2004, de 25 de juny.
En relació a un dels requisits per poder ser beneficiari d’aquesta ajuda, es manifesta que s’han de posseir les competències i la qualificació professional adequades. No obstant això, es podrà concedir un termini màxim de 24 mesos, comptats a partir de la concessió de l’ajuda, per donar compliment al requisit esmentat quan necessiti un període d’adaptació per crear o reestructurar l’explotació, sempre que el pla empresarial prevegi aquesta necessitat. En tot cas, el termini esmentat no podrà superar els 24 mesos comptats des de la data d’instal·lació.
A més, també es desprèn que, en relació a l’explotació a la qual es vulgui incorporar, haurà de complir, entre d’altres, el beneficiari s’haurà d’instal·lar en una explotació que requereixi un volum de treball equivalent almenys a una UTA o comprometre’s a arribar a aquest volum en un termini màxim de dos anys des de la seva instal·lació, si es realitza en una explotació agrària prioritària.
També cal destacar que s’estableix que els requisits generals esmentats, tan els requerits per al beneficiari com per a l’explotació, es mantindran durant un termini mínim de cinc anys, des del moment de la concessió.
SEGONA.- En l’apartat Tercer de la Resolució de convocatòria, s’especifiquen els requisits que ha de complir l’explotació a la qual es vulgui incorporar, concretament en el seu punt 2 c) es detalla que l’explotació a la qual s’accedeixi s’ha de trobar inscrita, abans de dictar-se la proposta de resolució, en el Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears. En el cas d’instal·lació en una nova explotació, en lloc d’inscripció definitiva es podrà admetre la inscripció provisional, sempre que quan s’hagi realitzat les inversions corresponents, es procedeixi a la seva inscripció definitiva. La comprovació d’aquest extrem, així com també la de la condició d’explotació agrària prioritària, serà realitzada d’ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització.
TERCERA.- En l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria s’estableixen les obligacions a les quals es comprometen els beneficiaris d’aquestes ajudes, de entre les quals destaquen:
- Desenvolupar el pla d’inversions en el període que esmenta la resolució administrativa per la qual es concedeix l’ajuda, així com també la part del pla empresarial complementària al pla d’inversions.
- Exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda; així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.
QUARTA.- Per tal de justificar el compliment de les obligacions i compromisos establerts a l’apartat desè de la Resolució de convocatòria, es va notificar a l’ interessat un requeriment d’aportació de documentació per acreditar i justificar l’esmentat compliment.
Atesa la documentació presentada per l’ interessat es comprova que el beneficiari no compleix amb el requisit de posseir ni d’haver assolit les competències i la qualificació professional adequada, incompliment pel qual es va acordar l’inici de revocació de l’ajuda concedida així com també l’inici del corresponent procediment de reintegrament.
CINQUENA.- Atès l’escrit d’al·legacions que presenta l’interessat i revisats els certificats de cursos realitzats adjunts a l’escrit, cal destacar que:
- El Curs bàsic d’aplicador manipulador de productes fitosanitaris, de 25 hores de duració, es va celebrar del 25 al 30 de gener de 2014, està ben justificat i celebrat dins el termini legalment exigit.
- En relació al Curs qualificat d’usuari professional de productes fitosanitaris, de 60 hores de duració, celebrat del 10 al 31 de maig de 2017, cal manifestar que no es pot acceptar aquesta formació perquè no està feta dins el termini màxim dels 24 mesos que estableix la Resolució de la convocatòria. A més, pel qual fa a al·legació de què el curs està fet en aquesta data perquè l’interessat estudiava una carrera universitària, cal destacar que segons l’extracte de l’expedient acadèmic les darreres notes que figuren són de l’anualitat 2015.
Per tant, si tenim en compte l’establert en el punt 1 b) de l’apartat Tercer de la Resolució de convocatòria, disposa que un dels requisits que han de reunir els beneficiaris és el de posseir les competències i la qualificació professional adequades. No obstant això, es podrà concedir un termini màxim de 24 mesos, comptats a partir de la concessió de l’ajuda, per donar compliment al requisit esmentat quan necessiti un període d’adaptació per crear o reestructurar l’explotació, sempre que el pla empresarial prevegi aquesta necessitat. En tot cas, el termini esmentat no podrà superar els 24 mesos comptats des de la data d’instal.lació.
En conseqüència, la data de la concessió de l’ajuda és de dia 17 d’octubre de 2012, per la qual cosa vol dir que tan sols ha justificat correctament un curs de formació de 25 hores de duració, ja que el curs que adjunta de 60 hores de duració està fet fora del termini legalment establert, i per això es considera que l’interessat no ha complert els compromisos i les obligacions als quals estava obligat, establerts en l’apartat desè de la Resolució de convocatòria.
SISENA.- Tal i com disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; i que, com a conseqüència d’aquesta revocació, queda sense efecte, totalment o parcialment, l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
SETENA.- L’article 7 del Reglament d’Execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat en l’ordre de recuperació, que no podrà fixar-se en més de 60 dies, i la data de reembors o deducció. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.
VUITENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera al Sr. NICOLAU PERE PIZÀ MORRO, amb NIF 41586318H, com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 12.301,75 euros, import corresponent a l’ajuda concedida que l’ interessat va cobrar indegudament, més els interessos de demora corresponents.
Atesa la proposta del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural de dia 1 de desembre de 2017, en la qual es justifica la conveniència de declarar conclòs el procediment de reintegrament, ja que l’interessat, dins el termini voluntari, ha efectuat l’ingrés de la quantitat rebuda indegudament, i l’arxiu de l’expedient de referència;
RESOLC
PRIMER.- Declarar conclòs el procediment de reintegrament iniciat contra el Sr. NICOLAU PERE PIZA MORRO, amb NIF 41586318H, ja que, dins el termini voluntari, ha efectuat l’ingrés de la totalitat de l’import rebut indegudament, sense la corresponent reclamació dels interessos de demora.
SEGON.- Arxivar l’expedient de referència.
TERCER.- Notificar aquesta Resolució a l’interessat, informant-li que contra aquesta podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb l’establert a l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Palma, 5 de febrer de 2018
El vicepresident del FOGAIBA
Mateu Ginard Sampol”
Palma, 2 de març de 2018
El director gerent del FOGAIBA,
Guillem Rosselló Alcina