Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CAMPOS
Núm. 2733
Modificació Ordenança reguladora de l'ocupació de domini públic amb taules, cadires i altres elements auxiliars
Havent observat una errada en l'anunci nombre 7673, "Modificació de l'Ordenança reguladora de l'ocupació del domini públic amb taules, cadires i altres elements auxiliars" en la versió en castellà, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 84, de data 2 de juliol de 2016, per la qual cosa es procedeix a la seva nova publicació completa, afegint a la versió en castellà l'annex I: "Característiques dels elements a instal·lar".
“ORDENANÇA REGULADORA DE L’OCUPACIÓ DE DOMINI PÚBLIC AMB TAULES, CADIRES I ALTRES ELEMENTS AUXILIARS. (Aprovada pel Ple 21042016)
Índex
Exposició de motius
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Naturalesa de les autoritzacions
Article 3. Terminologia de conceptes utilitzats
Article 4. Tipologia d’establiments comercials
Article 5. Característiques de les autoritzacions
Article 6. Obligacions fiscals
Article 7. Alteracions de l’autorització per raons d’interès general
Capítol II. Condicions generals de les ocupacions
Article 8. Zones d’ocupació
Article 8 bis. Horaris.
Article 9. Zones lliures d’ocupació
Article 10. Línia de façana de l’establiment
Article 11. Autoritzacions a voreres convencionals
Article 12. Autoritzacions a places
Article 13. Altres supòsits
Article 13 bis. Condicions que han de complir els elements d’ombra.
Capítol III. Tramitació de les autoritzacions
Article 14. Subjectes de l’autorització
Article 15. Sol·licitud i documentació
Article 16. Autorització d’instal·lació d’elements d’ombra.
Article 17. Autorització
Article 18. Silenci administratiu
Capítol IV. Prohibicions
Article 19. Prohibicions
Capítol V. Obligacions dels titulars de les terrasses
Article 20. Exercici de l’activitat
Article 21. Deure d’exhibició d’autorització
Article 22. Deure de comunicar el canvi de titular de l’autorització d’ocupació de la via pública
Article 23. Apilament o retirada diària de taules i cadires
Article 24. Neteja i higiene
Article 25. Facilitar l’accés i la maniobra dels vehicles d’emergència
Capítol VI. De la renovació de l’autorització
Article 26. Renovació de les autoritzacions
Capítol VII. Extinció de l’autorització
Article 27. Extinció de l’autorització
Capítol VIII. Infraccions i sancions
Article 28. Subjectes responsables
Article 29. Infraccions
Article 30. Sancions
Article 31. Circumstàncies modificatives
Article 32. Procediment sancionador
Capítol IX. Restauració de la legalitat
Article 33. Restauració de la legalitat
Exposició de motius
Sociològicament, ‘la vida al carrer’ és un element característic i diferencial de l’’estil de vida i la cultura mediterrània’, ateses les virtuts climatològiques d’aquesta zona geogràfica. Així, aquesta antiga tradició cultural ha esdevingut un hàbit quotidià en les societats contemporànies.
No obstant això, l’afany de gaudir dels espais a l’aire lliure en l’entorn urbà s’ha convertit en un factor dinamitzador de l’activitat econòmica local, de l’oferta turística complementària i de la convivència ciutadana.
Així, aquesta ordenança es promulga amb l’objectiu de millorar la capacitat de gestió de l’Administració municipal i, en general, d’ordenar una sèrie d’activitats realitzades per establiments d’hoteleria i restauració a la via pública del municipi de Campos, atenent els estàndards de ‘confort’ i qualitat urbans actualment exigibles.
A més, aquestes instal·lacions hauran d’estar subjectes a limitacions i condicions que permetin compatibilitzar, de la millor manera possible, l’ús de les voreres convencionals, de les zones de vianants i dels espais enjardinats, amb taules i cadires, amb el dret dels veïnats al descans i al lliure trànsit per les zones esmentades.
Així mateix, aquesta Ordenança es redacta a l’empara de les competències de l’Ajuntament de Campos en matèria de béns de domini públic, per acomplir el mandat de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell de 12/12/2006, relativa als serveis del mercat interior, de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, i d’altra legislació estatal i autonòmica d’adaptació a la directiva esmentada.
Capítol I. Disposicions generales
Article 1. Objecte
1. Aquesta ordenança té per objecte regular el règim jurídic al qual s’ha de sotmetre l’aprofitament de terrenys de domini públic municipal mitjançant la instal·lació de terrasses.
2. Queda sotmesa a l’àmbit d’aplicació d’aquesta norma la instal·lació de terrasses en espais d’ús i domini públics.
3. S’exclouen de l’aplicació d’aquesta ordenança els actes d’ocupació de la via pública d’activitats de restauració que es realitzin en ocasió de fires, festes, activitats esportives i similars que disposin d’acords expressos.
Article 2. Naturalesa de les autoritzacions
1. La instal·lació de terrasses a la via pública constitueix una decisió discrecional de l’Ajuntament de Campos que comporta per al seu titular la facultat d’exercir un ús de l’espai públic.
2. En l’expedició de les autoritzacions s’atendrà a criteris de compatibilitat entre l’ús públic comú i l’especial, i en cas de conflicte prevaldrà l’ús públic comú de l’espai obert per raons d’interès general.
Article 3. Terminologia de conceptes utilitzats
Espai públic: És aquell espai de propietat pública, de domini i ús públics sotmès a regulació específica per part de l’Administració pública, propietària o que posseeix la facultat de domini del sòl, que en garanteix l’accessibilitat a tots els ciutadans i fixa les condicions de la seva utilització i de la instal·lació d’activitats.
Terrassa: Amb caràcter general, s’entén per terrassa la instal·lació annexa a un establiment comercial de restauració ubicat en un immoble assentada en espais externs oberts a l’ús públic, composta per un conjunt de taules amb les cadires corresponents, acompanyades, si s’escau, d’elements auxiliars com elements d’ombra i elements mòbils de climatització.
Vetlador: Conjunt compost per una taula i un màxim de quatre cadires instal·lats en terreny d’ús públic amb finalitat lucrativa per al servei d’establiments d’hoteleria i restauració.
Establiment d’oferta de restauració. A aquests efectes, d’acord amb la normativa autonòmica vigent, s’entén que són aquells establiments autoritzats que, oberts al públic, es dediquen a subministrar de forma professional i habitual menjars o begudes, per consumir en el mateix local. Els establiments d’oferta de restauració, segons les seves característiques, s’ordenen en quatre grups: restaurants, cafeteries, bars i empreses no incloses en els punts anteriors i de servei directe a l’usuari de serveis turístics.
Article 4. Tipologia d’establiments comercials
1. A l’efecte d’aquesta ordenança, la tipologia d’establiments comercials que podran prestar el servei de terrassa són els establiments d’hoteleria i de restauració, particularment els restaurants, els cafès, les cafeteries, les cerveseries, les tavernes i els bars.
2. No s’autoritzarà la instal·lació de terrasses a activitats, que atenent la legislació vigent, siguin classificades de sales de festa i/o discoteques.
Article 5. Característiques de les autoritzacions
1. L’ocupació del domini públic, en qualsevol dels supòsits regulats en aquesta ordenança, s’ha de dur a terme mitjançant l’obtenció de l’autorització municipal prèvia a petició dels interessats, mitjançant un escrit presentat en els termes i els mitjans legalment admesos, acompanyat dels documents prevists en aquesta ordenança i en altra normativa aplicable.
2. Les autoritzacions tindran, en tot cas, caràcter temporal, i la seva durada es correspondrà,amb caràcter general, amb l’any natural.
3. L’expedició d’autoritzacions d’ocupació de via pública amb terrasses correspon a l’òrgan administratiu competent amb l’informe previ dels serveis tècnics municipals.
4. S’entendran atorgades en precari.
5. Les autoritzacions es concediran preservant el dret de propietat i sense perjudici del dret de tercers. No podrà ser arrendada ni cedida, ni directament ni indirecta, en tot o en part.
6. Amb l’expedició de les autoritzacions es podrà establir la garantia a prestar, si s’escau, per respondre dels danys i perjudicis a la zona d’ocupació.
Article 6. Obligacions fiscals
L’ocupació de la via pública o de terrenys de domini públic municipal se subjectarà al pagament de la corresponent taxa.
Article 7. Alteracions de l’autorització per raons d’interès general
1. Conforme al que estableix l’article 5.4 d’aquesta ordenança, les autoritzacions s’atorgaran en precari i estaran subjectes a les modificacions que pugui decidir l’Ajuntament de Campos, que es reserva el dret de revocar-les, suspendre-les, limitar-les o reduir-les en qualsevol moment per la concurrència de causes d’interès general.
2. Per raons d’ordre públic, circumstàncies especials de trànsit o per compatibilitzar l’ús de la terrassa amb altres autoritzacions d’ocupació de la via pública, especialment en el cas de festes, fires o congressos, els serveis tècnics, amb la col·laboració dels agents de la Policia Local, podran modificar les condicions d’ús temporalment i ordenar la retirada immediata d’aquells elements que dificultin o entorpeixin el desenvolupament de l’activitat, amb la notificació prèvia a l’interessat, llevat dels casos d’emergència.
3. Els dies de mercat setmanal, l’Ajuntament de Campos es reserva el dret de limitar la instal·lació de taules i cadires a les zones afectades, tenint en compte sempre les necessitats singulars característiques d’aquest esdeveniment tradicional.
4. En cap d’aquests casos es generarà per als afectats cap dret a indemnització o cap compensació.
Capítol II. Condicions generals de les ocupacions
Article 8. Zones d’ocupació
Les terrasses podran instal·lar-se en les zones següents:
a) Voreres convencionals de més de 2,5 metres d’amplària lliure al trànsit de vianants.
b) Zones de vianants.
c) Places i jardins, exclusivament, a les zones reservades per a la circulació de vianants.
d) Excepcionalment, en el supòsit previst en l’article 13 d’aquesta ordenança.
Article 8 bis. Horaris
- De l’1 de març al 30 d’octubre, de 8.00 hores a 1.00 hores. S’ampliarà mitja hora, fins a les 1.30 hores, els divendres i dissabtes i les vigílies de festiu.
- De l’1 de novembre al 28 de febrer, de 8:00 hores a 00:30 hores.
Article 9. Zones lliures d’ocupació
Quedaran lliures de terrasses les zones següents:
a) Les destinades a operacions de càrrega i descàrrega.
b) Les situades en passos de vianants.
c) Els guals per al pas de vehicles a immobles.
d) Els guals o sortides d’emergència.
e) Les calçades, llevat de les zones de vianants i el supòsit previst en l’article 13.
f) Els carrers en què hi hagi aparcament bimensual.
g) Les vies ciclables.
h) Les parades d’autobusos urbans, interurbans i escolars, com també de taxis, tant en calçada com en el tram de vorera annexa. Els accessos a locals de pública concurrència o a edificis de servei públic tals com col·legis, instituts, etc.
i) Els voltants de llocs d’afluència massiva de vianants i vehicles.
j) Altres espais que l’Ajuntament de Campos pugui decidir d’acord amb les condicions urbanístiques, estètiques, mediambientals, de trànsit o altres d’interès general.
Article 10. Línia de façana de l’establiment
1. No hi haurà la possibilitat d’autoritzar la instal·lació de terrasses als establiments que ho sol·licitin en aquella superfície que excedeixi de la seva línia de façana.
2. Quan en una plaça o via pública pugui ser utilitzada per més d’un establiment, la superfície total susceptible es repartirà de forma directament proporcional a la longitud de la façana que el local del sol·licitant presenti cap a la via pública.
Article 11. Autoritzacions a voreres convencionals
A les voreres de les vies públiques amb calçada per a la circulació rodada sense limitació horària al pas de vehicles es podrà autoritzar l’ocupació amb les condicions següents:
1. No s’autoritzarà la col·locació de taules, cadires i altres elements prevists en aquesta ordenança en voreres de menys de 2,5 metres d’amplària lliure al trànsit de vianants.
2. En tots els casos haurà de quedar una banda lliure d’obstacles mínima de 1 metre d’amplada per al pas de vianants.
Article 12. Autoritzacions a les places
1. Quan davant de la façana del local hi hagi un plaça només es podrà autoritzar l’ocupació a sobre de la plaça i a sobre de la vorera, sempre que compleixin les condicions de l’article 11. En cas de que un local disposi de varies façanes, la restricció anterior només serà aplicable a la façana que tengui plaça davant.
Article 13. Altres supòsits
1. Es podrà sol·licitar terrassa sobre l’espai destinat a aparcament, sempre que l’àmbit afectat no conculqui cap dels supòsits de prohibició d’ocupació prevists en aquesta ordenança. Dins la tramitació de l’expedient s’haurà d'incloure un informe de la policia local al respecte; en el que s’especifiqui si és viable o no la seva autorització i, si s’escau, quines mesures preventives i/o correctores són necessàries per tal d’evitar un possible accident. (senyalització, restriccions d’ocupació, etc.)
2. En aquests casos, la zona autoritzada s’haurà de delimitar mitjançant una marca vial rectangular amb pintura de color blanc, i amb tanques o elements similars.
3. En cap cas el tancament ha de suposar perill per al trànsit rodat, els vianants o usuaris, ni superar l’amplària de la zona d’aparcament, ni interceptar llits de pluvials o tapar embornals.
4. Es permetrà la instal·lació d’una plataforma tancada a manera de terrassa que separi físicament l’espai destinat a la ubicació de taules i cadires de la resta d’aparcament, i disposada al nivell de la vorera, deixant espai per a la circulació d’aigües pluvials al costat de la vorera. En cas de que es vulgui instal·lar aquesta plataforma el disseny proposat i les especificacions tècniques en quant a materials i estructura hauran de ser subscrits per un tècnic competent i dictaminats favorablement en la concessió de l’autorització. Aquest plataforma podrà romandre instal·lada permanentment.
Article 13 bis. CONDICIONS QUE HAN DE COMPLIR ELS ELEMENTS D’OMBRA:
El titular de l’establiment podrà sol·licitar, juntament amb la instal·lació de taules i cadires, i en espai no superior a l’ocupat per aquestes, autorització per a la instal·lació d’elements d’ombra, en les següents condicions:
El sol·licitant es fa responsable dels danys de qualsevol tipus que puguin ocasinar-se, i s’haurà de fer càrrec de tots els danys, despeses i indemnitzacions que es puguin derivar dels danys ocasionats.
La junta de govern local resoldrà les sol·licituds d’instal·lació d’elements d’ombra que es formulin per a espais singulars i places.
Capítol III. Tramitació de les autoritzacions
Article 14. Subjectes de l’autorització
Podran formular sol·licitud els titulars de locals amb llicència de funcionament de l’establiment que se citen en els supòsits prevists a l’article 4 d’aquesta ordenança.
Article 15. Sol·licitud i documentació
Les sol·licituds s’han de presentar amb una antelació mínima de dos mesos de la data estimada per a l’inici de la instal·lació i funcionament de la terrassa, i han d’anar acompanyades dels documents següents per a la seva admissió a tràmit:
a) Còpia de la llicència d’obertura i funcionament o declaració responsable d’inici d’activitat o, si s’escau, les seves dades identificatives.
b) Indicació dels elements del mobiliari que es pretén instal·lar i memòria descriptiva de les seves característiques.
c) Plànol a escala en mida paper A4, que reculli:
- Planta viària de la zona, acotant l’amplària de la vorera, la longitud de la façana del local, etc.
- Elements existents a la via pública, tals com arbres, semàfors, papereres, fanals, armaris d’instal·lació del servei públic, senyals de trànsit, contenidors de fems, bancs i qualssevol altres que permetin conèixer l’espai lliure existent per compatibilitzar la resta d’usos permesos a la via pública amb la instal·lació pretesa.
- Espai i superfície quantificada a ocupar pel conjunt de taules i cadires en posició de prestació del servei a l’usuari, acotant les seves dimensions, la distància a la vorada i a la façana.
Article 16. Autorització d’instal·lació d’elements d’ombra.
1. El titular de l’establiment, amb la sol·licitud d’ocupació de via pública, ha d’aportar, per a la instal·lació d’elements d’ombra, excepte para-sols, la documentació següent:
- Certificat tècnic, en el qual es garanteixi la seguretat i l’estabilitat de la instal·lació, d’acord amb el dimensionat estructural realitzat, considerant en el seu càlcul les distintes hipòtesis d’esforços al vent, el pes propi, els ancoratges, etc.
- Plànols, degudament acotats, de planta, secció i detalls que defineixin l’element d’ombra en tots els seus components: forma, dimensions, color, material, publicitat, etc.
- Autorització dels veïnats de la primera planta de l’immoble, quan es trobi a una distància inferior a 1,50 metres; si s’escau.
2. L’element d’ombra ha de mantenir-se en perfectes condicions de salubritat, seguretat i ornament públic. A aquest efecte s’ha de disposar cada cinc anys d’un certificat tècnic, en el qual es garanteixin les condicions esmentades.
Article 17. Autorització
1. L’autorització expressarà el nombre de taules i cadires que es permeten col·locar, i incorporarà un plànol de la superfície autoritzada i la distribució dels seus elements.
2. Un cop autoritzada la instal·lació, s’haurà de disposar d’un certificat d’una companyia asseguradora acreditatiu de la subscripció d’una pòlissa de responsabilitat civil vigent i d’estar al corrent de pagament per a l’ocupació de la via pública autoritzada o de l’ampliació de la pòlissa de l’activitat que empari aquesta ocupació.
3. En els supòsits en què escaigui la denegació de l’ocupació per incompliment de les condicions disposades en aquesta ordenança, aquesta es resoldrà motivadament i es comunicarà a l’interessat.
Article 18. Silenci administratiu
Les sol·licituds no resoltes expressament en el termini de dos mesos, comptadors des de la presentació, s’entendran denegades.
Capítol IV. Prohibicions
Article 19. Prohibicions
1. Es prohibeix la col·locació a les terrasses de frigorífics, màquines expenedores de productes, màquines de jocs d’atzar o similars. En tot cas, es permetrà la instal·lació de petites atraccions infantils i altres màquines o elements no prevists en aquesta ordenança a la zona privada del local (terrassa privada annexa a la via pública, ampits...).
2. No es permetrà la col·locació de taules auxiliars de servei per a la terrassa a l’exterior.
S’haurà d’atendre des del mateix local.
3. Igualment, no es permetrà emmagatzemar o apilar productes o materials devora terrasses amb vetladors, com tampoc residus propis de les instal·lacions, tant per raons d’estètica i decor com d’higiene.
4. La instal·lació i l’ús d’aparells reproductors d’imatge i/o so en les terrasses esmentades queden sotmesos a autorització prèvia, distinta de la que possibilita la col·locació dels vetladors, en la qual es fixaran les condicions específiques oportunes, tals com horari, màxim nivell d’emissió acústica, etc.
5. No es podran efectuar ancoratges al paviment.
6. Fora de l’horari autoritzat per a l’exercici de l’activitat, el titular de la llicència estarà obligat a retirar de l’exterior els elements de les terrasses: taules, cadires, para-sols, que seran recollits diàriament en l’interior del local al qual pertanyi la terrassa o al local habilitat per a tal finalitat per l’interessat.
Capítol V. Drets i obligacions dels titulars de les terrasses
Article 20. Exercici de l’activitat
El titular tindrà dret a ocupar l’espai autoritzat i a exercir l’activitat d’acord amb els termes de l’autorització, amb la llicència d’activitat de local que li serveix de suport, amb aquestes normes i amb altres que li resultin d’aplicació.
Article 21. Deure d’exhibició d’autorització
El document acreditatiu de l’autorització i el plànol en què es reflecteixi la instal·lació autoritzada s’han d’exhibir en un lloc visible de l’establiment comercial al qual la terrassa serveix d’instal·lació annexa.
Article 22. Deure de comunicar el canvi de titular de l’autorització d’ocupació de la via pública
1. Qualsevol alteració o modificació en el títol que habilita l’exercici de l’activitat d’hoteleria o restauració de l’establiment s’ha de comunicar a l’Administració perquè tingui els efectes oportuns.
2. La comunicació prèvia del canvi de titularitat en la llicència d’activitat facultarà el nou titular per continuar, durant la vigència de l’autorització, l’explotació de la instal·lació en idèntiques condicions que aquelles en què exercia anteriorment.
Article 23. Apilament o retirada diària de taules i cadires
1. En cap cas es pot utilitzar la via pública com a magatzem o lloc de dipòsit del mobiliari. S’entén que això es produeix amb l’apilament del mobiliari dins i fora de l’horari concedit, tot i que s’efectuï en el tros de domini públic autoritzat, fet que donarà lloc a la retirada per part de l’Ajuntament.
2. En el cas que el titular de la instal·lació tingui autoritzat un element d’ombra, n’haurà d’enrotllar els tancaments verticals, per tal de mantenir la via pública lliure d’obstacles.
3. En les operacions d’apilament o retirada diària de taules i cadires, es procurarà no provocar renous, en quedar prohibit arrossegar-les.
Article 24. Neteja i higiene
1. Els titulars de les terrasses tenen l’obligació de mantenir-les en les degudes condicions de neteja i higiene.
2. S’han d’adoptar les mesures necessàries per mantenir la terrassa i el seu entorn en les degudes condicions de neteja i higiene, per garantir que la zona quedi totalment neta diàriament, retirant els residus que puguin produir-se conforme al que disposa la normativa municipal en matèria de neteja.
3. Els productes de d’agranada i neteja utilitzats per a les feines de neteja de les terrasses no poden abandonar-se al carrer.
4. No es permet emmagatzemar o apilar els residus propis de les instal·lacions.
Article 25. Facilitar l’accés i la maniobra dels vehicles d’emergència
1. El titular de la terrassa està obligat a la seva retirada immediata en els casos d’emergència o evacuació que així ho requereixin.
2. Si a qualsevol hora del dia un vehicle autoritzat o d’urgència té la necessitat de circular per la zona de vianants i les taules ho dificulten o impedeixen, el titular d’aquestes les ha de retirar ràpidament per facilitar la maniobra del vehicle.
Capítol VI. De la renovació de l’autorització
Article 26. Renovació de les autoritzacions
1. Les autoritzacions s’entendran automàticament renovades, per igual termini, amb el pagament de les taxes corresponents, sempre que:
a.) No hagin canviat les circumstàncies en què es va concedir l’autorització. A aquest efecte la sol·licitud s’ha d’acompanyar amb una declaració responsable de complir la totalitat dels requisits exigits perquè es pugui atorgar.
b.) El seu titular no hagi estat sancionat com a responsable de la comissió d’una infracció molt greu tipificada en aquesta ordenança.
c.) El titular de la instal·lació no hagi comunicat, almenys amb dos mesos d’antelació a la finalització del període, la seva voluntat contrària a la renovació.
2. En els supòsits en què no escaigui la renovació, es procedirà a la denegació-revocació de l’autorització, amb l’audiència prèvia de l’interessat.
Capítol VII. Extinció de l’autorització
Article 27. Extinció de l’autorització
1. Les autoritzacions regulades en aquesta ordenança podran extingir-se per les causes següents:
a) revocació
b) no renovació
c) suspensió provisional.
2. L’Ajuntament iniciarà l’expedient per a la revocació, la no renovació o la suspensió, si s’escau, de l’autorització atorgada, en els supòsits següents:
a) Quan s’hagi apreciat un incompliment de les condicions de l’autorització o de les obligacions disposades en aquesta ordenança.
b) Quan la llicència municipal de funcionament del local del qual depèn l’ocupació s’hagi extingit per qualsevol causa o es trobi suspesa o privada d’efectes per qualsevol circumstància.
c) Quan es modifiqui la realitat física existent en el moment de l’atorgament de l’autorització.
d) Quan s’apreciïn circumstàncies d’interès públic que impedeixin l’efectiva utilització de sòl per a la destinació autoritzada, tals com obres, esdeveniments públics, situacions d’emergència, si així ho considera la Policia Local, o altres circumstàncies d’interès general que l’Ajuntament consideri mitjançant resolució motivada.
e) En els casos de falta de pagament de la taxa corresponent.
3. En el supòsit a) escaurà la no renovació de l’autorització. Per als successius exercicis, l’interessat haurà de demanar novament l’autorització en el darrer trimestre de l’exercici immediatament anterior a aquell en què es pretengui ocupar la via pública i justificar que es compleixen les condicions necessàries per obtenir-la.
En los supòsits b) i c), escaurà la revocació de l’autorització.
En els supòsits d) i e), escaurà la suspensió de l’autorització fins que desapareguin aquelles situacions que impedeixin la utilització de sòl a l’efecte de l’autorització esmentada o s’efectuï el pagament degut de la taxa.
4. En tot cas, l’extinció de l’autorització no generarà dret a cap indemnització.
Capítol VIII. Infraccions i sancions
Article 28. Subjectes responsables
Seran subjectes responsables les persones físiques o jurídiques titulars de les instal·lacions en les quals es duguin a terme accions o omissions que vulnerin les prescripcions d’aquesta ordenança.
Article 29. Infraccions
Les infraccions a l’Ordenança municipal reguladora de taules i cadires es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
1. Són infraccions lleus:
a) La falta d’ornament o neteja de la instal·lació o del seu entorn.
b) L’incompliment de l’obligació de retirar el mobiliari de la terrassa, un cop finalitzat el seu horari de funcionament quan no superi mitja hora.
c) La falta d’exposició en lloc visible per als usuaris, els veïnats i els agents de l’autoritat del document d’autorització de la terrassa.
d) L’incompliment de qualsevol altra obligació prevista en aquesta ordenança que no sigui constitutiva d’infracció greu o molt greu.
2. Són infraccions greus:
a) La comissió de dues infraccions lleus en un any.
b) La instal·lació de taules i cadires sense autorització, quan la seva instal·lació resulti legalitzable.
c) L’incompliment de l’obligació de retirar i recollir el mobiliari de la terrassa, un cop finalitzat el seu horari de funcionament, en més de mitja hora i menys d’una hora.
d) La instal·lació d’instruments o equips musicals o altres instal·lacions no autoritzades.
e) L’excés en l’ocupació quan no impliqui incompliment de la normativa reguladora de l’accessibilitat de les vies públiques per a persones amb mobilitat reduïda.
f) La col·locació a les terrasses de frigorífics, màquines expenedores de productes, màquines de jocs d’atzar i similars.
g) La col·locació de taules auxiliars de servei per a la terrassa a l’exterior.
h) La instal·lació d’elements d’ombra no autoritzats conforme al que disposa aquesta ordenança.
i) La instal·lació d’elements reproductors de llum i altres instal·lacions elèctriques, de climatització o de qualsevol altre tipus, sense autorització expressa de l’autoritat competent.
j) El manteniment de l’activitat i de la instal·lació quan s’hagi apreciat un incompliment de les condicions de l’autorització o de les obligacions disposades en aquesta ordenança.
3. Són infraccions molt greus:
a) La comissió de dues faltes greus en un any.
b) La instal·lació de taules i cadires sense autorització, quan no resulti legalitzable.
c) L’excés en l’ocupació quan impliqui una reducció de l’amplària lliure de la vorera o el pas de vianants que incompleixi la normativa reguladora de l’accessibilitat de les vies públiques per a persones amb mobilitat reduïda.
d) La producció de molèsties greus als veïnats o transeünts derivats del funcionament de la instal·lació per incompliment reiterat i greu de les condicions establertes en aquesta ordenança.
e) La falta de consideració als funcionaris o agents de l’autoritat, quan intervinguin per raó del seu càrrec, o la negativa o obstaculització a la seva labor inspectora.
f) L’incompliment de l’obligació de retirar el mobiliari de la terrassa, un cop finalitzat el seu horari de funcionament en més d’una hora.
g) La realització d’ancoratges i la falta de reposició de l’entorn urbà (paviment, mobiliari urbà, instal·lacions de serveis públics...) que es vegi danyat per la instal·lació i el desenvolupament de l’activitat.
h) Quan es mantingui instal·lada i en funcionament la terrassa encara que s’apreciïn circumstàncies d’interès públic que impedeixin l’efectiva utilització de sòl per a la destinació autoritzada, tals com obres, esdeveniments públics, situacions d’emergència o altres circumstàncies d’interès general que l’Ajuntament consideri mitjançant resolució motivada si així ho considera la Policia Local.
Article 30. Sancions
Les infraccions d’aquesta ordenança podran donar lloc a la imposició de les sancions següents, de conformitat amb el que disposa la Llei reguladora de les bases de règim local, 7/1985, de 2 d’abril:
a) Les infraccions lleus: multes fins a 750 euros.
b) Les infraccions greus: multes de 750 euros fins a 1.500 euros.
c) Les infraccions molt greus: multes de 1.500 euros fins a 3.000 euros.
Article 31. Circumstàncies modificatives
Per determinar la quantia de les multes s’atendrà la intensitat de la pertorbació ocasionada en la tranquil·litat o en el pacífic exercici dels drets d’altres persones o activitats, la transcendència del dany causat i la conducta reincident de l’infractor.
Article 32. Procediment sancionador
1. La imposició de les sancions requerirà la incoació i la instrucció prèvies del procediment corresponent, el qual se substanciarà d’acord amb el que disposa la legislació general sobre el procediment administratiu comú i altra normativa que resulti de concreta aplicació, llevat únicament del que disposa quant al termini de tramitació del procediment sancionador de les infraccions lleus, que serà de tres mesos.
2. L’acord d’iniciació podrà ordenar l’adopció de les mesures provisionals que resultin necessàries per garantir l’eficàcia de la resolució que pugui recaure, tals com la retirada de les instal·lacions il·legals.
Capítol IX. Restauració de la legalitat
Article 33. Restauració de la legalitat
1. Sense perjudici del règim sancionador i de l’exercici d’altres potestats reconegudes en l’ordenament jurídic, l’Ajuntament exercirà la seva potestat de restauració de la legalitat, tant per garantir l’efectivitat de l’extinció de l’autorització demanial com en els casos de carència d’autorització, excés en el nombre de taules i cadires instal·lades o excés en l’horari autoritzat i emmagatzemament a la via pública del mobiliari utilitzat per a la terrassa.
2. Així mateix, per al supòsit que l’autoritzat no reposi el paviment afectat per una instal·lació que comporti algun tipus d’ancoratge un cop extingida l’autorització, la imposició de la sanció oportuna no obviarà, així mateix, la repercussió del cost que la reposició esmentada suposi.
3. Quan el titular o la persona que es trobi a càrrec de l’establiment no acrediti estar en possessió de la preceptiva autorització municipal, s’hagi excedit de la superfície concedida en l’autorització, no es trobi al corrent en el pagament de la taxa, la Policia Local requerirà al titular esmentat o la persona a càrrec de l’establiment perquè retiri immediatament les taules i les cadires instal·lades. En cas que el requeriment no sigui atès, la Policia les retirarà, i en aquest cas el cost, tant de la retirada com de l’emmagatzemament seran a càrrec del titular de l’establiment.
4. La mesura prevista en el paràgraf anterior té caràcter provisional, de conformitat amb el que disposa l’article 72 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Annex I. Característiques dels elements a instal·lar.
I. Aquestes normes tenen com a objecte establir les característiques de taules, cadires i para-sols a instal·lar a la via pública pels establiments hotelers i de restauració del municipi de Campos als quals es refereix el text d’aquesta ordenança.
II. En termes generals les taules, cadires, para-sols i altres elements que es col·loquin, hauran de reunir unes característiques que s’entenguin precises per a la seva funció, de forma que tots ells seran apilables, de material resistent, de fàcil neteja, i de bona qualitat. Hauran d’harmonitzar entre sí i amb l’entorn en cromatisme, materials i disseny, quedant prohibits els plàstics, PVC i altres materials similars.
III. Tant les taules com les cadires hauran de disposar d’elements de protecció que disminueixin el renou en el seu desplaçament o maneig.
IV. Queda prohibida la publicitat. Només es podrà posar el nom comercial de l’establiment.
V. En tot cas, l’ajuntament de Campos podrà exigir els canvis que consideri oportuns per millorar les condicions estètiques del mobiliari urbà que es proposi.
Disposició Transitòria.
Les terrasses existents, que comptin amb la corresponent autorització administrativa, disposaran d’un any des de l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança per a adaptar el seu mobiliari a les exigències estipulades a l' annex 1.
Disposició Final
D’acord amb el que disposa l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, aquesta Ordenança entrarà en vigor, un cop aprovada definitivament per la Corporació, a partir de la data en què es publiqui el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i sempre que hagi transcorregut el termini previst a l’article 113 de l’ esmentada Llei.”
Campos, 29 de juny de 2016
El batle,
Sebastià Sagreras Ballester