Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 2667
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la modificació substancial de l’autorització ambiental integrada del Cotir de Son Reus, promoguda per Tirme SA, consistent en l’ampliació del dipòsit de seguretat (IPPC M12/2016)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 23 de la Llei 16/2002,  de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 22 de febrer de 2018,

ATÈS

1.Que TIRME SA ha sol·licitat una modificació substancial de l’AAI consistent en l’ampliació del dipòsit de seguretat.

2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d’una modificació substancial, en compliment de l’art. 10.2 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre i de l’art. 14 del RD 815/2013.

3.Que al Ple de la CMAIB de 21 de desembre de 2017 es va formular la Declaració d’Impacte Ambiental amb una sèrie de condicionants.

4.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables, consideren la modificació com a substancial i proposen una sèrie de condicionants. 

ACORDA

Primer.-Atorgar la modificació substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de COTIR de Son Reus, a sol·licitud de TIRME SA, consistent en l’ampliació del dipòsit de seguretat, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1.Condicionants de l’EIA

I.A fi de no condicionar la revisió del Pla Director Sectorial per a la Gestió de Residus Sòlids Urbans de l’illa de Mallorca (PDSGRUM), en tramitació, i que s’ha d’aprovar el 2018: en la mesura que sigui tècnicament possible, tan bon punt com s’hagi habilitat la cel·la V, s’interromprà el recreixement de les fases I a IV, i es procedirà al dipòsit en la cel·la V fins igualar l’alçada que s’hagués assolit a les fases I a IV; la revisió del PDSGRUM fixarà l’altura màxima del dipòsit de cendres, prèvia avaluació d’alternatives d’altura.

Així mateix, la revisió del PDSGRUM haurà d’incloure un estudi d’alternatives d’ubicació. En concret, respecte de la zona 1 del PDSGRUM, avaluarà la idoneïtat dels espais previstos en les Normes complementàries i Subsidiàries del Planejament actual, la possibilitat del desviament de les quatre línies aèries d’alta tensió  que es troben a la parcel·la i eventuals modificacions en la pantalla verda. Per altra banda, ha de preveure alternatives que afavoreixin la reducció de la generació de les cendres cimentades i, per tant, l’increment de la vida útil del DS. 

Entre tant no s’aprovi la revisió del PDSGRUM no s’autoritzarà la importació de residus de fora de les Illes Balears quan les cendres resultants dels quals s’hagin de dipositar en les cel·les objecte de la present avaluació.

II.I, en tot cas:

1.No es pot desenvolupar la Fase VI del projecte ubicada devora l’actual planta de tractament d’escòries.

2.La capa de terra vegetal que cobrirà el DS no serà inferior a la prevista en el PDSGRUM vigent en el moment del segellat.

3.La introducció de mesures de correcció paisatgística, mitjançant la revegetació dels talussos, s’ha de realitzar de forma simultània a l’execució del projecte d’ampliació del DS, en la mesura en que sigui tècnicament viable.

4.Respecte a les mesures d’adequació ambiental, s’hi utilitzaran espècies vegetals (herbàcies i arbustives) autòctones amb baix consum d’aigua i sistemes de rec de baix consum que s’adequïn al paisatge agrari existent o al proposat en aquesta zona pel pla estratègic d’ordenació a l’àmbit de Son Reus.

5.Pel que fa a les determinacions ambientals, el projecte haurà de preveure les mesures compensatòries indicades expressament a l’article 4 de les Normes Complementàries i Subsidiàries de Planejament, fent la reposició dels arbres que siguin llevats del seu lloc, si escau, a un altre espai que serveixi per a la reducció d’impacte paisatgístic com a conseqüència de l’ampliació de l’actual instal·lació.

2.Condicionants Hídrics

1.A l’apartat 7.1.3. DS, la nova redacció:

1.Lixiviats

Es disposa de tres basses de lixiviats: la bassa de lixiviats del DS que té  un volum de 5.500 m3, la bassa de lixiviats de l’ampliació del DS que té un volum de 8.390 m3 i la bassa de regulació del DS que té un volum de 4.435 m3.

Les basses de lixiviats disposen de doble impermeabilització i de xarxa de drenatge de seguretat per al control de fugues.

Els lixiviats recollits a l’ampliació del DS seran conduïts a la bassa de lixiviats de l’ampliació del DS i a la bassa de lixiviats del DS, les quals estaran comunicades mitjançant sistemes de bombament. El sistema de bombament de les basses podrà dirigir els lixiviats emmagatzemats cap a la bassa de regulació, i la bomba de la bassa de regulació podrà dirigir també lixiviats cap a les altres basses.

La bassa de lixiviats de regulació es preveu perquè, en situacions de funcionament de les instal·lacions diferents de les normals, suposi una capacitat d'emmagatzematge addicional i, a la vegada, en situacions de precipitacions intenses i/o parada de la planta de valorització,
suposi una major regulació de la planta de tractament de lixiviats.

També a l’apartat 7.1.3. DS, 1. Lixiviats, a la redacció de les entrades i sortides de la bassa de lixiviats, canviar la redacció de “la bassa de lixiviats” per “les basses de lixiviats” i eliminar les estimacions numèriques.

2.A l’apartat 7.3. Programa de vigilància del DS, a la taula s’ha de substituir el control de la bassa de lixiviats per: “la bassa de lixiviats del DS, la bassa de lixiviats de l’ampliació del DS i la bassa de regulació del DS”.

3.Condicionants d’atmosfera

1.Mesures correctores destinades a minimitzar o eliminar les emissions difuses durant la fase d’obres i d’explotació.

Es proposa modificar el condicionant 8.5.2.3. Abocador de seguretat de cendres cimentades, focus FNC-1 de la forma següent, on s’indica en negreta les noves mesures correctores a implementar, proposades pel titular:

“Aquest focus és APCA del grup B.

-S’ha de mantenir el procediment existent d’abocament de les cendres cimentades en forma de pasta dins l’abocador per al seu enduriment, que constitueix la principal mesura preventiva per evitar emissions difuses de pols.

-Humectació periòdica de les pistes transitables i dics en la seva formació i durant l’explotació del front obert.

-Sectorització i minimització del front obert.

-Reducció de la velocitat de circulació dels vehicles que operen en les instal·lacions.

Durant la fase d’obres s’implementaran les mesures correctores indicades pel titular”.

4.Condicionants de Residus

1.Afegir al punt 1.Objecte de la AAI:

Les instal·lacions de gestió de residus no perillosos del COTIR amb NIMA 0700000078 ubicades a la carretera de Sóller quilòmetre 8,2, zona 1 del Parc de Tecnologies Ambientals de Mallorca, del terme municipal de Palma i amb coordenades geogràfiques X: 472.643 Y:4.388.293, el titular de la qual és TIRME, SA (CIF A07326473) compliran amb els següents condicionats, a més dels que ja es troben establerts a la vigent autorització ambiental integrada.

2.Modificar el títol del punt 6.3: On diu “6.3. PIRE i APIRE” modificar per: “6.3. Residus autoritzats a tractar a les diferents instal·lacions”.

3.Modificar el títol del punt 6.3.1: On diu “6.3.1. Residus autoritzats a tractar” modificar per: “6.3.1. PIRE i APIRE”.

4.Modificar el punt 6.3.2: On diu “6.3.2. Biomassa forestal” modificar per: “Biomassa forestal”.

5.Modificar el punt 6.3.2: On diu “6.3.2. Biomassa forestal” modificar per: “6.3.2. Planta de tractament d’escòries”

RESIDU

CODI LER   

Operació de tractament

Quantitat màxima autoritzada (tones/any)

Cendres de fons de forn i escòries diferents a les especificades al codi 19 01 11*

19 01 12

R4 i R5

147.000

6.Modificar el punt 6.3.3: On diu “6.3.3. Residus autoritzats a produir” modificar per: “6.3.3. Dipòsit de seguretat”

RESIDU

CODI  LER 

Operació de tractament

Quantitat màxima autoritzada (tones/any)

Residus estabilitzats diferents dels especificats al codi 19 03 04*

19 03 05

D5

65.000

7.Modificar el punt 6.3.4: On diu “6.3.4. Escòries” modificar per: “6.3.4. Campa d’escòries”

RESIDU

CODI  LER 

Operació de tractament

Quantitat màxima autoritzada (tones/any)

Escòries diferents a les especificades al codi 19 01 11*

19 01 12

R13

120.000

8.Modificar el punt 6.4: On diu “6.4. Dipòsit de seguretat” modificar per: “6.4. Capacitat màxima de tractament de residus per cada operació”

Operació de tractament de residus autoritzada

Codi (1)

Capacitat màxima de tractament (tones/any)

Utilització principal com a combustible o altre forma de produir energia

R1

732.000

Reciclatge o recuperació de metalls i de compost metàl·lics

R4

15.000

Abocador de residus no perillosos

D5

65.000

Emmagatzematge a l’espera de les diferents operacions de valorització numerades de R1 a R12

R13

935.000

(1)Codificació segons Annex I i II de la Llei 22/2011, de 28 de juliol.

La capacitat màxima d’emmagatzematge de residus no perillosos autoritzada per zones és:

-Fossat residus planta incineradora (PIRE): 10.000 Tn.

-Fossat residus ampliació de planta incineradora (APIRE): 12.000 Tn.

-Nau pel rebuig de plantes de residus de construcció i demolició: 10.400 Tn.

-Fossat escòries: 1.750 Tn.

-Emmagatzematge a la nau d’escòries: 15.000 Tn.

-Emmagatzematge a la campa annexa: 13.000 Tn.

-Campa d’escòries tractades: 128.000 Tn.

9.Modificar el punt 6.3.3: On diu “6.3.3. Residus autoritzats a produir” modificar per: “6.5. Residus autoritzats a produir”

10.Modificar el punt 6.3.4: On diu “6.3.4. Escòries” modificar per: “6.6. Escòries”

11.Modificar el punt 6.3.5: On diu “6.3.5. Cendres” modificar per: “6.7. Cendres”

12.Modificar el punt 6.4: On diu “6.4. Dipòsit de seguretat” modificar per: “6.8. Dipòsit de seguretat”

13.Modificar el punt 6.4.1: On diu “6.4.1. Classificació i dimensionament de l’abocador” modificar per: “6.8.1. Tarifes d’abocament”

“D’acord amb el previst a l’article 11 del RD 1481/2001, de 27 de desembre,  l’actualització de l’anàlisi econòmic relatiu a les tarifes per eliminació de residus a l’abocador haurà de ser presentat per l’entitat explotadora amb una freqüència triennal.”

14.Modificar el punt 6.4.1: On diu “6.4.1. Classificació i dimensionament de l’abocador” modificar per: “6.8.2. Classificació i dimensionament de l’abocador”

15.Afegir els punts 4, 5, 6, 7, 8 i 9 al punt 6.4.1. (nou 6.8.2):

4.El dipòsit de seguretat es troba classificat com un abocador de residus no perillosos segons el que estableix el PDSGRUM i, per tant, en cap cas hi podran tenir entrada residus amb consideració de perillosos.

 

5.Requisits tècnics per a l’ampliació del dipòsit de seguretat:

a.Capacitat de la nova cel·la:

Fase

Capacitat m3

Fase V

564.642

S’estableix per la cel·la una vida útil de 12 anys. Aquesta data serà actualitzada a la remissió de l’informe anual.

b.El sistema d’impermeabilització de fons de vas del dipòsit de seguretat estarà constituït pels nivells recollits a l’annex 12 del projecte i contindrà com a mínim els següents nivells:

a.Dren de treball: nivell de graves o similar

b.Làmina de PEAD de 2 mm

c.Geocompost bentonític (K=1x10-12 m/s)

d.Dren de seguretat: geodren o similar

e.Làmina de PEAD de 2 mm

f.Geopompost bentonític (K=1x10-12 m/s)

c.S’instal·laran els nivells de geotèxtils necessaris per evitar el punxonament dels diferents nivells impermeables o la colmatació dels nivells de drenatge.

d.Per altra banda el sistema d’impermeabilització de les basses de lixiviats a construir estarà constituït pels nivells recollits a l’annex 13 del projecte i com a mínim contindran els següents nivells:

a.Geotèxtil antipunxonament 500gr/m2

b.Geomembrana llisa de PEAD de 2 mm de gruixa

c.Geocompost drenant

d.Geomembrana llisa de PEAD 2mm de gruixa

e.Dren o geodren de seguretat

e. Durant el període d’explotació i de fase de seguiment postclausura la configuració de la massa de residus prioritzarà l’estabilitat de la massa de residus a llarg termini.

f.Durant l’explotació dels nivells inferiors o pròxims als talussos es reduirà el número de maniobres dels camions de descàrrega per tal d’evitar la degradació del paquet d’impermeabilització.

g.Els encoratges dels diferents nivells d’impermeabilització se trobaran dimensionats per suportar les tensions a les quals es veuran sotmeses els diferents nivells al llarg de la vida útil.

h.Es realitzarà una extracció en continu dels lixiviats existents a l’interior del vas en explotació.

i.El pendent del fons del vas haurà de tenir un pendent mínim que faciliti la circulació per gravetat dels lixiviats fins el punt d’extracció.

j.Les basses de lixiviats es mantindran sempre amb la mínima quantitat de lixiviats a seu interior, és a dir a la seva màxima capacitat disponible.

6.Un cop finalitzades les obres de construcció, el promotor haurà de presentar un certificat de final d’obra de la direcció facultativa i el certificar de l’empresa de control de qualitat de materials sobre el compliment del pla de qualitat. 

7.La direcció facultativa de l’obra, el constructor i l’empresa de control de qualitat hauran de ser empreses independents entre elles.

8.Abans de l’entrada en funcionament de la zona ampliada, el Servei de Residus haurà de realitzar una inspecció per tal de valorar la correcte execució del projecte constructiu. En cap cas es podrà iniciar l’explotació de la Fase V a cota superior al terreny natural, sense que prèviament s’hagi realitzat el segellat i clausura de la fase I-IV.

9. Segellat de les diferents cel·les:

-D’acord amb el RD 1481/2001, per la realització del segellat de part o la totalitat del dipòsit de seguretat es requerirà prèvia autorització de l’òrgan competent en matèria de residus del Govern de les Illes Balears (actualment el Servei de Residus i Sòls contaminats).

-Els nivells de segellat de les diferents parts de l’abocador seran:

a.Capa de regularització.

b.Gecompost bentonític.

c.Làmina de PEAD de 1,5 mm texturitzada per ambdues cares.

d.Nivell de drenatge o geodren.

e.Capa de cobertura.

 

-Els talussos finals de l’abocador tindran una pendent màxima de 1V:3H.

-Es realitzarà una revegetació de la superfície de l’abocador per tal d’aconseguir la seva integració paisatgística.

-La revegetació de la superfície de l’abocador es realitzarà amb espècie de baix requeriment hídric.

-No es podran plantar individus amb forma arbustiva o arbòria que suposin un risc pels diferents nivells de segellat.

-Es mantindran totes les canalitzacions netes.

-Es realitzarà un desbrossament de la superfície de les zones segellades, com a mínim, abans de l’inici de l’època d’incendis.

-Els encoratges dels diferents nivells de segellat se trobaran dimensionats per suportar les tensions a les quals es veuran sotmeses els diferents nivells al llarg de la vida útil.

-Queda prohibida la realització de qualsevol activitat sobre la superfície de l’abocador sense autorització prèvia i expressa del Servei de Residus i Sòls contaminats.

-Un termini de 15 anys des de la data d’aprovació de la clausura i amb una periodicitat de 5 anys es realitzarà la presa de mostres (5) de la làmina de PEAD de segellat i es realitzaran els assajos necessaris per a comprovar la seva degradació respecte al seu estat inicial.

16.Modificar el punt 6.4.2: On diu “6.4.2. Assegurança” modificar per: “6.8.3. Assegurança”

17.Modificar el punt 6.4.3: On diu “6.4.3. Fiança del dipòsit de seguretat” modificar per: “6.8.4. Fiança del dipòsit de seguretat”

18.Modificar al nou punt 6.8.4. la taula amb les consideracions en negreta:

 Fase

Segellat

Post Clausura

Fase I

750.000 €

763.100,63 €

Fase II

750.000 €

763.100,63 €

Fase IIII

750.000 €

763.100,63 €

Fase IV

750.000 €

763.100,63 €

Fase V

1.114.572 €

763.100,63 €

Total

4.114.572 €

3.815.503,15 €

Abans de l’inici de l’explotació de la fase V, l’operador de les instal·lacions haurà d’acreditar el dipòsit de la següent fiança davant l’òrgan de Tresoreria de la CAIB.

Atesa la vida útil de la fase V, el valors de les garanties financeres recollides a la taula anterior podran ser revisades i actualitzades d’acord als increments de l’IPC quan així es consideri i sempre abans de l’aprovació del segellat.

19.Modificar el punt 6.5: On diu “6.5. Campa d’Escòries” modificar per: “6.9. Campa d’Escòries”

20.La taula del punt 1. del nou punt 6.9.  canvia de lloc al nou punt “6.3.4. Campa d’escòries” i per tant el punt 2 es modifica per l’1, el punt 3 pel 2, i així fins al 7.

21.Modificar el punt 6.6: On diu “6.6. Conjunt del Complex” modificar per: “6.10. Conjunt del Complex”

22.Modificar el punt 6.6.1: On diu “6.6.1. Gestió externa dels residus” modificar per: “6.10.1. Gestió externa dels residus”

23.Modificar el punt 6.6.2: On diu “6.6.2. Residus perillosos” modificar per: “6.10.2. Residus perillosos”

24.Afegir el nou condicionant:

6.11. Altres condicionants

1. Anomalies en el correcte funcionament de les instal·lacions

En un termini màxim de 48 hores des de la detecció de qualsevol anomalia en el correcte funcionament de les instal·lacions de tractament de residus, l’operador de les instal·lacions informarà al Servei de Residus sobre aquesta situació i les mesures portades a terme.

25.Afegir al punt 10.3.2 Informe anual, a l’apartat de Residus:

-De forma anual s’haurà de presentar una memòria justificativa de l’explotació de l’abocador amb les analítiques establertes al pla de seguiment ambiental:

Control analític dels residus dipositats al dipòsit de seguretat:

a)S’haurà de realitzar una caracterització anual de la perillositat de les cendres dipositades  dins l’abocador.

b)S’haurà de donar compliment a l’ordre AAA/661/2013, de 18 d’abril, pel qual es modifica els annexos I, II i III del Reial Decret 1481/2001, de 27 de desembre, pel qual es regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit  a abocador.

c)S’hauran de realitzar les proves de lixiviació de cada una de les fraccions que es dipositin dins l’abocador, incloses les fraccions substitutives de material natural (escòries i/o residus de construcció i demolició tractats).

d)Semestralment es realitzarà una comprovació sobre la densitat del residu dipositat a l’abocador. En cas d’obtenir valors diferents als recollits al projecte, aquest haurà de ser tingut en consideració en el càlcul de la vida útil de l’abocador.

e)De forma trimestral, s’haurà de mesurar el grau d’humitat de les cendres dipositades dins l’abocador. La presa de mostres es realitzarà al punt d’abocament, a la sortida de la mescla de residus i estabilitzants. La presa de mostres i analítica es realitzarà, com a mínim un cop a l’any, per una empresa externa a l’explotador. En cap cas es podran dipositar residus líquids a l’interior de l’abocador.

 

-A més s’haurà de presentar un flux de masses sobre els residus d’entrades al procés d’incineració i els residus resultants i cada una de les seves destinacions.

-S’haurà de presentar, dins la memòria anual, les quantitats totals dels diferents tipus de residus dipositats a l’interior dels diferents vasos, inclosos els que suposin una valorització (escòries o graves tractades) de residus.

-De forma triennal i sempre que ho requereixi l’administració competent, l’operador haurà de presentar un estudi econòmic sobre l’explotació de l’abocador.  A més s’haurà de presentar un document justificatiu pel qual es dona compliment a l’article 11 sobre la provisió de fons respecte a la clausura i postclausura de l’abocador.

26.Modificar al punt 10.3.2 Informe anual, a l’apartat de Residus:

On diu: “Informe anual sobre el control topogràfic del dipòsit de seguretat tal com s’estableix al punt 10.4.4.” hauria de dir: “Informe anual sobre el control topogràfic del dipòsit de seguretat tal com s’estableix al punt 10.4.4. haurà de presentar una projecció de l’explotació anual sobre la projecció prevista al projecte.”

27.Modificar el punt 3  del nou punt 6.8.2 segons l’informe  de la Direcció Insular de Residus del Consell de Mallorca: on diu “Així, la capacitat total d'abocament de residus, considerada l'excavació de terres, terraplenat, capes d'impermeabilització, drenatge i segellament serà d'uns 420.521 m3. Tota ampliació de l'abocador per allotjar les cendres cementades fins que conclogui el període de concessió administrativa de la planta incineradora de Son Reus, haurà de ser sol·licitada a la Conselleria de Medi Ambient.” ha de dir: “Així, la capacitat total d’abocament de residus de les Fases I a IV fins a cota +12,5m, considerada l’excavació de terres, terraplenat, capes d’impermeabilització, drenatge i segellament serà d’uns 420.521 m3. La capacitat d’abocament per a l’ampliació de l’explotació de les Fases I a IV des de cota +12,5 m fins a cota +20,0 m serà de 71.130,65 m3. La capacitat d’abocament per a la cel·la V serà de 493.511,79m3”.

Segon.-

1.L’abocador de cendres cimentades situat a Son Reus i gestionat per TIRME, S.A. està inclòs dins l’àmbit de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera i de l’annex del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació, amb el codi 09 04 01 02 (Gestió de residus. Abocador de residus industrials o no perillosos, de residus biodegradables, així com abocadors no inclosos en l’epígraf anterior) com APCA del grup B.

2.Identificació, valoració d’impactes i mesures correctores proposades en relació a la contaminació atmosfèrica relatius a la fase d’execució del projecte. S’identifiquen els impactes tabulats a continuació en relació a la contaminació atmosfèrica i se proposen les mesures correctores descrites:

Impacte

Mesures correctores i/o preventives proposades

Emissió de pols

Regs periòdics durant la fase d’execució de l’obra a les zones de trànsit de maquinària i vehicles.

Regs periòdics de neteja a la vegetació adjacent quan s’apreciï la presència de pols en la superfície foliar.

Camions carregats amb àrids coberts amb lona.

Limitació de la velocitat a 20 km/h.

Evitar moviments de terra en dies de fort vent.

Emissió de gasos contaminants

Revisió periòdica de vehicles i maquinària emprats a l’obra.

3.Es recorda que en compliment de l’article 78 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, per a l’inici i exercici de l’activitat, el titular haurà de presentar la documentació acreditativa de les obres realment executades i, si cal, les variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i allò realment executat, el certificat final d’obra del tècnic director i la documentació que la normativa urbanística exigeixi. La conselleria competent en matèria de medi ambient, comprovarà la documentació, durà a terme la inspecció per comprovar el compliment de les prescripcions indicades a l’AAI i emetrà l’informe de compliment de les condiciones de l’AAI.

La primera actualització de l’anàlisi econòmic relatiu a les tarifes per eliminació de residus a l’abocador haurà de ser presentat en el termini d’un mes des de la notificació d’aquesta modificació de l’autorització ambiental integrada.

   

Palma, 28 de febrer de 2018

El presidente de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias