Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLORET DE VISTALEGRE
Núm. 2660
Aprovació definitiva del Reglament d'utilització i funcionament de l'àrea d'aportació de Lloret de Vistalegre
Assumpte.- Aprovació definitiva del Reglament d’utilització i funcionament de l’àrea d’aportació de Lloret de Vistalegre.
Aprovat inicialment la modificació del REGLAMENT D’UTILITZACIÓ I FUNCIONAMENT DE L’ÀREA D’APORTACIÓ DE LLORET DE VISTALEGRE, una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions. Es publica el text íntegre de la mateixa per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
No obstant l’anterior, es pot formular qualsevol altre recurs que es consideri adient.
“TÍTOL I. OBJECTE, ÀMBIT, OBJECTIUS, DEFINICIONS I COMPETÈNCIES
Article 1. Objecte i àmbit
Aquest reglament pretén regular l’ús i gestió de la instal.lació definida en el present com a Parc Verd o Deixalleria
Article 2. Objectius
Els objectius del present document són:
Article 3. Definicions
1. «Residu»: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor rebutgi o tingui la intenció o l’obligació de rebutjar.
2.«Residus domèstics»: residus generats a les cases com a conseqüència de les activitats domèstiques. També es consideren residus domèstics els similars als anteriors generats en serveis i indústries. També s’inclouen en aquesta categoria els residus que es generen a les cases d’aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i béns, així com els residus i la runa procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària. Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.
3. «Residus comercials»: residus generats per l’activitat pròpia del comerç, a l’engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector de serveis.
4. «Residus industrials»: residus resultants dels processos de fabricació, de transformació, d’utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l’activitat industrial, excloses les emissions a l’atmosfera que regula la Llei 34/2007, de 15 de novembre.
5. «Residu perillós»: residu que presenta una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l’annex III, i el que pugui aprovar el Govern de conformitat amb el que estableixen la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya sigui part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.
6. «Productor de residus»: qualsevol persona física o jurídica que tingui una activitat que produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions de tractament previ, de mescla o d’un altre tipus, que ocasionin un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus. En el cas de les mercaderies retirades pels serveis de control i inspecció a les instal·lacions frontereres, es considera productor de residus el representant de la mercaderia, o bé l’importador o exportador de la mercaderia.
7. «Posseïdor de residus»: el productor de residus o una altra persona física o jurídica que estigui en possessió de residus.
8. «Gestió de residus»: la recollida, el transport i tractament dels residus, inclosa la vigilància d’aquestes operacions, així com el manteniment posterior al tancament dels abocadors, incloses les actuacions realitzades en qualitat de negociant o agent.
9.«Gestor de residus»: la persona o entitat, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació, que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no el productor.
10. «Recollida»: operació consistent en aplegar residus, inclosa la classificació i l’emmagatzematge inicials, per transportar-los a una instal·lació de tractament.
11.«Recollida separada»: la recollida en què un flux de residus es manté per separat, segons el tipus i la naturalesa, per facilitar un tractament específic.
12. « Residus de construcció i demolició»: Residu inert, el que disposa el Reial Decret 105/2008 de 1 de febrer de 2008, per el que es regula la gestió dels residus de construcció i demolició (BOE núm. 38, de 13 de febrer de 2008) al seu article 2.
13. « Residus d’Aparells Elèctrics i Electrònics»: el que disposa l’article 2 del Reial Decret 208/2005, de 25 de febrer, sobre aparells elèctrics i electrònics i la gestió dels seus residus (BOE núm. 49, de 26 de febrer de 2005).
14. «Pneumàtics Fora d’Ús»: el que disposa l’article 2 del Reial Decret 1619/2005, de 30 de desembre, sobre la gestió de pneumàtics fora d’ús (BOE núm. 2 de 3 de gener de 2006).
15. «Residus voluminosos»: conjunt heterogeni de residus de materials molt diversos; amb la característica particular de tenir una mida gran.
16. «Parc Verd o Deixalleria»: instal·lació vigilada, equipada i condicionada amb uns requisits adients que permet la recollida selectiva de residus d’origen domèstic, perillosos i no perillosos, que no són objecte de recollida domiciliària, alhora que pot actuar com a servei de suport per aquelles fraccions que si disposen de recollida municipal i per a la recollida dels produïts per petites activitats econòmiques en quantitats limitades.
17. « Contenidors»: són els recipients destinats al dipòsit temporal dels residus.
18. «Usuari»: dit de qui té dret de fer servei d’una cosa o instal·lació.
19. «Usuaris particulars»: usuaris generadors de residus que provenen de les llars domèstiques.
20. «Usuaris professionals»: usuaris generadors de residus que provenen d'activitats econòmiques, industrials o comercials: comerços, oficines, tallers, indústries, activitats agrícoles i altres empreses diverses.
Article 4. Competències municipals
TÍTOL II. CARACTERÍSTIQUES DE LA INSTAL·LACIÓ
Article 5. Concepte
Segons l’article 13 del PLA DIRECTOR SECTORIAL PER A LA GESTIÓ DELS RESIDUS URBANS DE L’ILLA DE MALLORCA (BOIB núm. 25, de 26 de febrer de 2000) el Parc Verd (PV) és l’àrea d’aportació de titularitat municipal tancada i delimitada i que tingui aquesta qualificació per part del Consell de Mallorca.
L’ús del parc verd és exclusivament domèstic i per a l’aportació dels residus provinents de les llars i generadors singulars no qualificats. Els generadors singulars qualificats i productors de residus d’origen comercial i/o empresarial hauran de gestionar la recollida dels seus residus a través de gestors autoritzats. En cap cas poden utilitzar el parc verd com espai d’aportació dels seus residus.
Les fraccions de residus domèstics recollides selectivament estaran identificades segons el color dels contenidors:
En qualsevol cas i d’acord amb l’evolució dels residus aquestes instal·lacions podran assumir altres fraccions, especialment residus especial d’origen domèstic, sempre que tinguin una recollida selectiva en origen i una aportació separada en contenidors específics.
Article 6. Criteris generals
En general la instal·lació dels parcs verds haurà de tenir:
1. Una tanca perimetral que impedeixi la lliure circulació de l’exterior a l’interior i a l'inrevés, impedint per tant l’entrada no autoritzada de residus, els robatoris i el vandalisme.
2. Sistemes de senyalització per a facilitar l’ús de la instal·lació per part dels usuaris (horaris, residus admesos i restriccions d'aportació, taxes, etc.) i per a informar dels riscos, les obligacions i les prohibicions.
3. L’equip i les eines pel personal necessàries per a permetre realitzar les tasques de manera adequada: neteja i sanejament i el material de prevenció de riscos laborals. Tots els elements de seguretat i de prevenció d’incendis i d’accidents necessaris per complir en tot moment la normativa vigent.
4. Contenidors en nombre i tipus adequats al tipus de parc verd i al tipus de residu a emmagatzemar. hauran de complir les condicions de seguretat i higiene de conformitat a la normativa vigent
5. Contenidors de gran volum per a la recollida de residus voluminosos sempre que sigui possible.
6. Cobert per als residus perillosos: RAEE’s, fluorescents, olis, piles, etc..
7. Zones no utilitzades de la instal·lació enjardinades per tal d’afavorir la integració en l’entorn i oferir un bon aspecte als usuaris.
Article 7. Senyalització
• Senyalització dels accessos: els usuaris del parc verd han de poder trobar la instal·lació fàcilment. La ruta per accedir-hi ha d'estar indicada des dels principals punts de la població, per mitjà de senyals específics al carrer que indiquin l'accés més fàcil i ràpid.
• Senyalització a la porta del recinte: A l'entrada de la deixalleria s'ha de col·locar un cartell on ha de constar la informació bàsica següent:
• Nom de la deixalleria
• Dies i horaris d'obertura
• Residus admesos
• Restriccions d'aportació (naturalesa i/o quantitats)
• Taxes per a determinats tipus d'usuaris (si s'escau)
• Taxes per excés de material aportat (si s'escau)
• Entitat/empresa responsable de l'explotació
• Telèfon de contacte
• Senyalització dins de la deixalleria: cal que sigui clara, per permetre un ús àgil i eficaç de la instal·lació.
El sentit dels vials de circulació dels vehicles ha d'estar senyalitzat convenientment a terra.
S'ha d'establir un mecanisme d'identificació dels contenidors, mitjançant un logotip i el nom dels residus que s'hi poden dipositar.
TÍTOL III. GESTIÓ DEL PARC VERD
Article 8. Formes i control de la gestió del parc verd
Al marge de la recollida i tractament posterior dels residus dipositats, la gestió interna del parc verd es podrà dur a terme, per l’Ajuntament, de les següents formes:
1. Gestió directa, exercint l’Ajuntament, el manteniment i gestió administrativa, aportant els recursos necessaris pel seu funcionament i assumint la càrrega administrativa associada.
2. Gestió indirecta per cessió total, mitjançant concessió administrativa de l’explotació de la instal·lació a una empresa gestora de residus.
3. Cessió parcial, contractant únicament determinats serveis de gestió interna de la deixalleria, a nivell de funcionament i manteniment de les instal·lacions.
En el cas que l’Ajuntament no dugui a terme la gestió directa de la instal·lació, assegurarà els pertinents controls mitjançant avaluacions anuals del servei, dutes a terme per personal inspector propi.
Article 9. Usuaris
El Parc Verd és una instal·lació dissenyada especialment per a la recollida de residus domèstics, tot i que en determinades condicions s’acceptaran residus provinents d’activitats econòmiques.
En aquest sentit es consideraran les següents tipologies d’usuaris:
Brigada municipal
Usuaris particulars: Les persones residents a Lloret de Vistalegre que disposin de targeta identificativa
Usuaris professionals: usuaris generadors de residus que provenen d'activitats econòmiques, industrials o comercials: comerços, oficines, tallers, indústries, activitats agrícoles i altres empreses de serveis.
Els usuaris professionals podran aportar els residus en funció de les especificacions de l’Ajuntament: En línies generals seran aquells que no suposen una despesa per l’Ajuntament en qualsevol dels conceptes d’emmagatzematge, transport o tractament; com per exemple RAEE en bon estat, ferralla, vidre, paper, envasos.
En canvi els usuaris professionals no hi podran deixar residus que suposen una despesa per l’Ajuntament i que són orientativament: restes de poda, runes de construcció, voluminosos o residus perillosos. En aquests casos els productors de residus els hauran de dur directament a les plantes de tractament o bé contractar un gestor de residus autoritzat.
Article 10. Limitacions d’accés i d’horari
Per entrar al parc verd s’ha de disposar de la targeta d’usuari que es pot obtenir a l’Ajuntament. És obligatori utilitzar el lector d’entrada cada vegada que es vol fer ús de la instal·lació.
La targeta és pròpia de cada referència cadastral i no es pot cedir a persones d’una referència diferent.
L’accés al parc verd ha d’estar limitat als vehicles, turismes i furgonetes amb un màxim de pes autoritzat de 3.500 Kg. D’aquesta limitació queden exclosos els camions de transport dels contenidors i altres vehicles autoritzats per l’Ajuntament.
Els horaris del parc verd poden ser variables en funció de l’època de l’any i l’evolució de l’afluència de visitants. L’Ajuntament els podrà modificar amb un previ avís mitjançant un ban o cartells al parc verd.
Actualment l’horari previst pel parc verd serà:
HORARI D’ACCÉS AL PUNT VERD DE LLORET DE VISTALEGRE |
|
DILLUNS |
16:00-19:00 |
DIMARTS |
TANCAT |
DIMECRES |
8:00-13:00 |
DIJOUS |
16:00-19:00 |
DIVENDRES |
8:00-13:00 |
DISSABTE |
8:00-13:00 |
DIUMENGE |
15:00-19:00 |
Article 11. Sistema de vigilància i acompanyament
El Parc Verd pot comptar amb diversos sistemes de control dels usuaris.
Càmeres de videovigilància: Tant el parc verd com el seu perímetre estarà vigilat amb càmeres per tal de detectar els possibles infractors de les normes que recullen les ordenances municipals o els reglaments d’utilització del parc verd. En cas de detectar una infracció es podrà sancionar seguint el procés sancionador aprovat.
Personal encarregat de la gestió de la instal·lació: Les funcions principals del treballador són:
Obrir i tancar el parc verd
Controlar l’entrada i sortida de materials
Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada
Impedir el dipòsit de materials no admesos
Impedir l’entrada als usuaris no admesos
Assessorar el públic sobre com usar les instal·lacions
Resoldre els dubtes dels usuaris quant a la separació de residus en base a les directives tècniques municipals
Vetllar perquè el parc verd estigui ordenat i net
Avisar a l’Ajuntament de qualsevol contratemps o anomalia
L’Ajuntament de Lloret de Vistalegre podrà incidir en els següents punts per tal de fomentar el reciclatge:
Article 12. Altres consideracions cap als usuaris
La visita al parc verd és farà amb cura i baix la responsabilitat dels usuaris, quedant totalment alliberat l’Ajuntament de Lloret de Vistalegre de qualsevol responsabilitat que es pogués derivar d’una manipulació indeguda dels residus al ser traslladats i abocats pels usuaris, d’una maniobra indeguda del conductor del vehicle, etc.
En tot cas, els usuaris han de respectar en tot moment les normes i indicacions de circulació dins del parc verd, la limitació de la velocitat, sentit de rotació dels vehicles, lloc d’aturada, etc., i respectar i obeir en tot moment les indicacions que els facin els operaris de l’Ajuntament.
En cas de trobar o deixar els contenidors plens s’ha d’avisar als operaris o bé cridar a l’Ajuntament.
Article 13. Residus admesos, mode de presentació i limitacions
El llistat de residus acceptats pot sofrir variacions en funció de les possibilitats de gestió de l’Ajuntament.
Residus de recollida domiciliària: Paper i cartró, envasos de vidre, envasos, rebuig i matèria orgànica.
S’han de dipositar dins els corresponents contenidors. El paper i el vidre s’han de deixar sense bossa de plàstic. En el cas de l’orgànica s’ha de deixar segons les especificacions que faci l’Ajuntament.
Roba i sabates en bon estat: cal separar aquests materials i lliurar-los als contenidors de les empreses recuperadores o bé a entitats socials sense ànim de lucre que es dediquen a la gestió d'aquests materials.
Residus voluminosos: Aquesta categoria agrupa un conjunt molt variat de materials (mobles, matalassos, etc.). Són de mida gran i normalment estan formats per una barreja de materials diferents. Els residus voluminosos acceptats al parc verd s’hauran de dipositar dins del contenidor metàl·lic de gran capacitat que hi haurà a la instal·lació.
*LIMITACIÓ: Aquest tipus de residu s’ha de presentar en les quantitats que es produeixen habitualment en un habitatge. Si s’han emmagatzemat residus durant un temps o bé es vol aportar una gran quantitat de material per renovació de mobiliari o mudança, serà obligatori contractar els serveis d’un gestor de residus. L’Ajuntament limita a 3 voluminosos a la setmana per targeta identificativa.
Restes de construcció d'obres menors: El servei de recollida d'aquest residu està limitat als usuaris particulars que hagin realitzat petites obres domèstiques i que disposin de la llicència d’obra tramitada a l’Ajuntament. La runa ha d'estar neta d'altres materials, com ara fusta, plàstic, ferralla i uralites.
*LIMITACIÓ: L’ajuntament limita a 3 saquets de 25kg a la setmana per llicència d’obra.
Residus d’Aparells elèctrics i electrònics: Aquests electrodomèstics s'han d'emmagatzemar drets i sota cobert a la zona que indiqui el personal de la instal·lació. La segregació d’aquest tipus de residus pot variar segons les especificacions del gestor de residus.
*LIMITACIÓ: No s’acceptaran aparells que prèviament a l’entrega a la instal·lació hagin sigut parcialment desballestats
Pneumàtics: Es considera pneumàtic només la coberta de cautxú. Es dipositaran dins del contenidor dels residus voluminosos.
Olis minerals usats: Els olis minerals usats són els procedents d'automòbils i maquinària. S’ha de recollir en un contenidor adequat i evitar que es produeixin vessaments que puguin afectar el terra.
L'oli mineral entregat al parc verd ha d’estar lliure d'elements contaminants, com, per exemple, clor, excés d'aigua, oli vegetal, líquids de fre, etc., ja que si els paràmetres de contaminació són superiors als establerts per l'empresa gestora no poden ser valoritzats i l’ajuntament n'ha de pagar el sobrecost.
Olis vegetals usats: Els olis vegetals usats són els procedents de les cuines de les llars. S’ha de recollir en un contenidor adequat i evitar que es produeixin vessaments que puguin afectar el terra.
Fluorescents i altres lluminàries: Es dipositaran al contenidor corresponent que indiqui el personal de la instal·lació. En cap cas es deixaran dins el contenidor aquells que estiguin romputs.
Piles: Es dipositaran al contenidor corresponent que indiqui el personal de la instal·lació.
L’Ajuntament podrà acceptar altres tipus de residus o bé prescindir d’algun d’ells en funció de les necessitats i de les evolucions de les diferents normatives relatives als residus.
Article 14. Residus no admesos
Residus de qualsevol tipologia de les abans descrites en grans quantitats que no puguin ser absorbides dins de la gestió habitual del parc verd.
Restes de medicaments
Residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris.
Restes d’animals morts, residus ramaders i agrícoles i excrements d’animals.
Residus d’activitats mineres o extractives.
Residus radioactius.
Enderrocs d’obra major
Residus explosius.
Qualsevol tipus de vehicle matriculat.
Residus industrials i aquells procedents de generadors no autoritzats.
Qualsevol altre residu que es pot considerar perillós i/o inadequat pel seu emmagatzematge al parc verd.
Article 15. Operacions de transport dels residus
El transport dels residus serà realitzat per gestors autoritzats que hagin firmat convenis amb l’Ajuntament de Lloret de Vistalegre o amb la Mancomunitat Pla de Mallorca.
El personal del parc verd haurà de planificar i coordinar els terminis pel buidat de contenidors i operacions de retirada dels residus recollits, per tal de mantenir les instal·lacions i equipaments en totes les condicions aptes pel seu bon funcionament.
Les empreses gestores hauran de respondre amb prestesa i en base a les clàusules que marquin els seus contractes per tal de no mantenir els contenidors saturats i en correctes condicions de neteja i estat.
Les empreses transportistes hauran de lliurar els albarans al vigilant del Parc Verd i lliurar mensualment per correu electrònic a l’ajuntament i/o a la mancomunitat un informe amb els transports fets a on hi constarà:
1. Matrícula del camió
2. Data i hora
3. Tipus de residu
4. Número d’albarà (ha de correspondre amb l’albarà que s’ha de lliurar obligatòriament a l’operari del parc verd)
5. Pes
El transport dels residus es realitzarà, en tots els casos, complint les mesures de prevenció de riscos i accidents que hi escaigui i complint la normativa específica que pertoqui sobre transport de residus sense posar en perill la salut humana ni perjudicar el medi ambient en general.
No es sobrepassaran les capacitats màximes dels contenidors, ni els terminis màxims d’emmagatzematge legalment establerts, en especial pel cas dels residus perillosos.
TITOL IV RÈGIM SANCIONADOR
Article 16. Responsabilitat administrativa i règim sancionador.
En tot el que es refereix a l’incompliment del que es regula en la present norma, s’aplicarà la responsabilitat administrativa i règim sancionador regulats per l’ordenança municipal de residus (BOIB núm. 179 de 9 de Desembre de 2010) i per les disposicions regulades a la Llei 22/2011, BOE 181 de 28 de Juliol, de residus i sòls contaminats.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta Ordenança començarà a vigir, un cop publicada l’aprovació definitiva al BOIB, i es mantindrà en vigor, mentre no es modifiqui o la derogui el Ple municipal.”
Lloret de Vistalegre, 5 de Març de 2018
El Batle,
Antoni Bennasar Pol