Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 2545
Acord d'aprovació de les bases reguladores de l'acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa del Camp de Formentera per la continuïtat de les actuacions del programa públic de recuperació del sector agrícola i millora de l'entorn rural i del paisatge de Formentera efectuades per la Cooperativa del Camp de Formentera durant l'any 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El ple del Consell Insular de Formentera, en sessió celebrada el 23 de febrer de 2018, va aprovar les bases reguladores de l'acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa del Camp de Formentera per a la continuïtat de les actuacions del programa públic de recuperació del sector agrícola i millora de l'entorn rural i del paisatge de Formentera efectuades per la Cooperativa del Camp de Formentera durant l'any 2018.

De conformitat amb allò previst en l'article 48 requisits de validesa i eficàcia dels convenis de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic i l'article article 45 publicació de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es fa públic el següent:

“Bases reguladores de l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa del Camp de Formentera per la continuïtat de les actuacions del programa públic de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera efectuades per la Cooperativa del Camp de Formentera durant l’any 2018”

MEMÒRIA

Les darreres dècades s’ha produït un procés d’abandonament de terres de cultiu, que ha derivat d’una banda, en el desaprofitament del sector productiu agrícola i la seva capacitat d’ocupació, i per altra, en una sèrie de factors com la desaparició del mercat de varietats tradicionals locals lligades a la gastronomia, la destrucció del paisatge agrícola clàssic o la pèrdua de la cultura tradicional, patrimoni que forma part dels valors que explota el principal motor econòmic de la nostra illa, el turisme, per tal de diferenciar-se de la resta de l’oferta.

En l’àmbit de les Illes Balears, i en concret el cas de Formentera, podem destacar dos factors que han agreujat la tendència a l’abandonament del cultiu de terres agrícoles, d’una banda, la migració de mà d’obra agrícola cap a altres sectors des de fa diverses dècades i, per l’altra, la baixa rendibilitat i competitivitat del sector primari degut als costos derivats de la insularitat.

Aquest abandonament de terres, a més de contribuir a la pèrdua de superfície agrícola útil, genera un impacte negatiu en el medi ambient, com ara incrementar el risc d'incendi, augmentar la proliferació de plagues i generar un major risc de degradació ambiental i paisatgística, entre d’altres.

Aquesta situació ha provocat en els últims anys l’aparició de diverses sensibilitats davant la pèrdua dels valors que aporta l’agricultura al conjunt de la societat, no sols en l’àmbit de particulars sinó també per part de les institucions. Per això, l’any 2008, des de la conselleria d’Agricultura del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera s’encomanà a la Unió de Cooperatives Agràries el suport per impulsar l’associacionisme agrari cooperatiu a l’illa de Formentera.

Les cooperatives agràries desenvolupen un paper dins l’economia agrària i el món rural de gran importància. Gràcies a les cooperatives, molts d’agricultors i ramaders han pogut millorar la seva capacitat de negociació i la seva competitivitat en un mercat global cada dia més complex. A més, les cooperatives han aportat serveis al món rural, la formació, la informació als seus socis, i la introducció a les noves tecnologies per millorar l’eficiència productiva i la innovació.

Així, es va analitzar primerament la viabilitat jurídica del projecte i la situació actual del sector per, a continuació, elaborar un guió amb les actuacions recomanades a seguir per a la consecució d’aquest objectiu. De les reunions i estudis realitzats es va arribar a la conclusió de que la finalitat inicial era la reactivació legal de les dos cooperatives agràries de Formentera, que portaven ja dècades sense exercir cap activitat, i una posterior fusió per absorció de totes dues.

D’aquesta manera neix la “COOPERATIVA DEL CAMP”, la societat cooperativa agrària resultat final d’un procés de fusió per absorció (procés previst a l’article 90 i següents de la llei 1/2003 de 20 de març, de les cooperatives de les Illes Balears) entre les cooperatives “Cooperativa del camp de Formentera” i “Cooperativa de consum de Formentera”. Es tracta d'una entitat amb finalitats d'evident interès públic i, conforme als seus estatus, exclou el repartiment de beneficis entre els seus membres.

Un dels objectius de la recent configurada COOPERATIVA DEL CAMP, d’ara endavant la Cooperativa, és la reactivació del camp de l’illa de Formentera, impulsant alternatives a l’abandonament de cultius i de terres agrícoles, al mateix temps que desenvolupa una estratègia per generar ocupació i desenvolupament local diferent al del sector terciari.

En aquest sentit, el Consell insular de Formentera comparteix amb la recent configurada cooperativa un sentiment de la necessitat de recuperació de l’activitat agrària a l’illa de Formentera, sent la cooperativa un element indispensable per poder afrontar els nous projectes al camp de Formentera.

Així, una de les iniciatives dissenyades per potenciar el sector primari és, la cessió gratuïta de parcel·les agrícoles no conreades o abandonades a la Cooperativa amb l’objectiu de recuperar-les i així, donar impuls a l'agricultura local traient rendiment d'un recurs valuós com és el sòl agrari, millorar el paisatge, evitar problemes associats a l’abandó de terrenys agrícoles i, finalment, augmentar la producció, l'ocupació i l'economia local.

Per tot això, l’acord del Consell Insular de Formentera d’aprovació de les bases reguladores de l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa del Camp de Formentera per a la posada en funcionament del cens de terres i les actuacions del programa públic de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera, es va adoptar per unanimitat en sessió celebrada el 30/01/2015 (BOIB núm. 26 de 21/02/2015).

D’aquesta manera, aquest projecte comença a fer-se efectiu també amb la cessió dels primers terrenys al mes d’abril de 2015. Des d’aquesta data fins avui han sigut aprovades dos accions concertades més corresponents als anys 2016 i 2017. En aquests quasi tres anys de cens de terres s’ha cedit aproximadament 200 ha de cultiu, cessions que han sigut formalitzades mitjançant un contracte tipificat entre les dues parts interessades.

Així, la superfície de cultiu de parcel·les incloses en el Cens de Terres, sobre què s’ha realitzat algun tipus d’actuació correspon a un 84.77%. Ja que aproximadament el 50% de les parcel·les han estat sembrades amb farratge o cereal i sobre un 38% aproximadament s’ha efectuat algun tipus de treball de manteniment, com pot ser, llaurar, passa de desbrossadora, etc. La resta de parcel·les sobre les quals no s’ha efectuat cap treball, romanen a l’espera o han cursat baixa al Cens de Terres.

És també destacable l’augment de rendiment, en relació a producció de collita, de les parcel·les sembrades amb cereal i farratge amb respecte de la campanya 2016.

D'altra banda, durant aquesta campanya s’ha continuat amb les tasques de recuperació de les figueres (poda i estalonament) que es troben en les finques cedides. En total s'ha pogut recollir aproximadament uns 70 kilograms de figa fresca, els quals s'han venut a diferents comerços de l'Illa.

Altres tasques que realitza la Cooperativa és gestionar tot allò relatiu a l’ADV multicutiu que fou constituïda a principi d’any 2017, realitza també la gestió de l’associació de ramaders, actuant com a canalitzador de les necessitats d’aquestos com a grup dins el món rural de Formentera. A més, ha continuat col·laborant amb el FOGAIBA en la tramitació de les subvencions de paret de pedra seca.

D’altra banda, el Consell Insular de Formentera i l’Institut Balear de la Natura varen subscriure el 12 de maig del 2016 el Conveni de Col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l’Institut Balear de la Natura per a la Gestió de la Finca Can Marroig-Can Ballet (Formentera), en el qual es va pactar la cessió de 12,05 hectàrees de la següent finca propietat de l’Insitut Balear de la Natura “Can Marroig - Can Ballet”, que comprèn les parcel·les 438 i 301 del polígon 3 de Formentera, situada dins l’àmbit del Parc Natural de Ses Salines d’Eivissa i Formentera, adquirida en virtut d’escriptura de compraventa atorgada davant notari de Palma, Mateo Oliver Verd, el dia 29 de desembre de 1997.”

Aquest conveni, que té una vigència de cinc anys, prorrogables per cinc anys més, ja preveu expressament que el Consell Insular de Formentera pugui gestionar i explotar la finca mitjançant encàrrec a la Cooperativa del Camp de Formentera, encàrrec que es va fer efectiu el 17 de maig de 2017 i la vigència del qual es va establir fins el 15 de març de 2018, o també prorrogable a conjuntament amb l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa del Camp, i sempre fins el màxim de la vigència del “Conveni de Col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l’Institut Balear de la Natura per a la Gestió de la Finca Can Marroig-Can Ballet (Formentera)”, signat el 12 de maig del 2016 per un termini de 5 anys prorrogables, en els termes establerts en el referit Conveni.

Aíxí, les actuacions portades a terme per part de la Cooperativa del Camp en aquesta finca Can Marroig-Can Ballet, han sigut des de la realització de vàries calicates per obtindre informació de tipus edafològic, (referida aquesta a les propietats físiques i químiques del sòl de la parcel·la), com l’elaboració d’un document de proposta de gestió de l’espai, tenint en conte l’avaluació inicial de la situació de la finca.

Les conclusions d’aquest document de “proposta inicial de gestió” són les d’una gestió conservadora, ja que a hores d’ara no s’ha resolt alguns dels interrogants que podrien derivar en un altre tipus de projecte de dimensions i envergadura major. Aquesta gestió conservadora consistiria en unes actuacions per mantenir la coberta vegetal de port terrer i aturar “l’emboscament”, que implicarien un mínim cost econòmic però que alhora preparessin el terreny per futures intervencions de tipus agronòmic. Així, queda descartat la possibilitat de treballar el sòl només en superfície, per tal de no afavorir processos d’erosió i desertificació, així com perdudes de fertilitat. Cal comentar així, que aquests treballs de manteniment de la cobertura vegetal ja han sigut iniciats per part de la Cooperativa del Camp.

I per últim, en aquests darrers quatre mesos la Cooperativa ha col·laborat activament, mitjançant el seu tècnic de l’ADV, a donar impuls al projecte de posada en marxa de les instal·lacions de regadiu amb aigües regenerades a l’illa de Formentera. Concretament s’està treballant en l’elaboració d’un programa integral d’ús i maneig d’aquestes aigües regenerades a nivell de parcel·la pels agricultors. Actualment la Cooperativa disposa d’aproximadament quatre parcel·les que tenen un hidrant instal·lat. Per aquest motiu, a una d’aquestes parcel·les es procedirà a instal·lar un sistema de regadiu, perquè serveixi com a model a la resta de la Comunitat de Regants.

La posada en marxa del programa públic de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera es pot considerar, per tot l’anterior, un èxit quant a resultats. També s’ha de valorar el reconeixement social que ha rebut amb l’atorgament de premi de Turisme Sostenible de les Illes Balears 2016. En aquest sentit, l’any 2017 ja es va decidir ampliar l’àmbit de l’acció concertada a totes les activitats efectuades per la Cooperativa del Camp, ja que globalment contribueixen a la finalitat de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera.

És llavors evident l'interès públic que té la intervenció financera del Consell en aquestes iniciatives per tal d’assolir l’objectiu compartit entre els dos ens afectats, és a dir la reactivació del camp i la millora del entorn rural i paisatge de Formentera.

El Consell Insular de Formentera és l'administració agrària competent a l'illa de Formentera, d'acord amb l'art. 70.12 que li atribueix com a competències pròpies les matèries d'Agricultura, ramaderia i pesca. Per la seua banda, l'Article 148 de la Llei 12/2014, de 16 desembre, agrària de les Illes Balears, estableix que “Les administracions públiques competents en matèria agrària de la comunitat autònoma de les Illes Balears han de promoure la constitució i el manteniment de les associacions agràries i agroalimentàries en les fases de producció, transformació, envasament, comercialització i activitats complementàries, que tinguin algun dels objectius que estableix aquesta llei.”

La COOPERATIVA DEL CAMP DE FORMENTERA és l'única entitat d'aquesta naturalesa que té Formentera com a àmbit d'actuació. En aquestes circumstàncies, no essent ni necessària ni practicable la concurrència pública, es considera l'entitat adequada per a implementar el programa públic de recuperació del sector agrícola i millora del entorn rural i paisatge de Formentera, en estreta col·laboració amb la Conselleria de Medi Rural, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular.

El mecanisme de la concertació està previst a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, però també a la pròpia Llei de Contractes (RDL 3/2011) al seu art. 277. c) que preveu el “Concierto con persona natural o jurídica que venga realizando prestaciones análogas a las que constituyen el servicio público de que se trate”, expressament com una modalitat de gestió dels serveis públics.

La Llei 20/2006, regula els concerts tradicionals al seu art. 167 però també preveu a l’art. 177 una figura poc sovent utilitzada que denomina “acció concertada” i que està òbviament emparentada amb l’anterior. La diferència entre ambdues és que la primera està prevista com una forma de gestió dels serveis públics i la segona com una forma d’intervenció en l’activitat privada, específicament com a mecanisme de foment.

Art. 167 Concert

1. Les entitats locals poden concertar la prestació de serveis amb d’altres ens públics o privats, utilitzant els que aquests tenguin establerts, mitjançant el pagament d’un preu alçat predeterminat i inalterable per la totalitat del servei o per unitats o actes.

2. El concert es pot establir amb persones o entitats radicades fora del territori de l’entitat local.

3. L’entitat local pot repercutir en les persones usuàries el cost dels serveis concertats.

Art. 177 Acció concertada

1. El foment i la promoció de les activitats socials o econòmiques d’interès públic es pot exercir a través de l’acció concertada.

2. Les bases dels concerts que s’hagin de subscriure han de ser aprovades pel ple, i s’hi han de determinar, com a mínim, les obligacions que assumiran les parts, així com també les ajudes que hagi d’atorgar l’entitat local.

3. L’incompliment per les persones particulars dels compromisos assumits determina la suspensió de l’aplicació dels beneficis establerts i el reintegrament, si és procedent, de les ajudes econòmiques rebudes.

Les presents bases, en compliment del precepte anterior, estableixen l’objecte i finalitat de l’acció concertada, les condicions de prestació del programa públic i el seu finançament, tot excloent el seu caràcter lucratiu per a l’entitat concertada. El finançament se sotmet al règim específic previst a la normativa comunitària europea sobre els ajuts públics, sense que això no afecti les condicions del comerç i de la competència.

1. Objecte

És objecte d’aquestes bases establir i regular l’acció concertada entre el CONSELL INSULAR DE FORMENTERA i la COOPERATIVA DEL CAMP per la continuïtat de les actuacions del programa públic de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera efectuades per la Cooperativa del Camp de Formentera.

Aquest programa té la finalitat de contribuir a la reactivació de l’activitat agrícola a l’illa de Formentera, amb tots els avantatges econòmics, socials, culturals i ambientals que suposa. A aquest efecte, inclou prioritàriament les actuacions de recuperació i millora realitzades en les parcel·les cedides gratuïtament a través del cens de terres, així com els treballs de recuperació de la finca de Can Marroig-Can Ballet segons els respectius documents de cessió contemplats en la present acció concertada, i es fa extensiu a la totalitat de les actuacions efectuades per la Cooperativa, que tinguin com a finalitat la recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de l’illa de Formentera.

Així mateix, és també objecte d’aquestes bases la prorroga de l’encàrrec de gestió de la finca de Can Marroig-Can Ballet per part del Consell Insular de Formentera a la Cooperativa del Camp de Formentera, sempre respectant els termes i condicions establertes pel “Conveni de Col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l’Institut Balear de la Natura per a la Gestió de la Finca Can Marroig-Can Ballet (Formentera)”, signat el 12 de maig del 2016 per un termini de 5 anys prorrogables.

2. Definició i abast de les actuacions subjectes a l’acció concertada

Les actuacions incloses dins d’aquesta acció concertada i que la Cooperativa del Camp de Formentera desenvoluparà, són les següents:

A. Elaboració i gestió del cens de terres agrícoles no conreades o abandonades:

Les condicions de funcionament d’aquest Cens, així com la sol·licitud per a formar part del mateix, venen detallades a l’Annex I d’aquestes bases. Així mateix, la cessió es formalitzarà amb un contracte de cessió entre les dues parts interessades i estipulat segons el model orientatiu de l’Annex II d’aquestes bases.

B. Treballs de recuperació i de posada en producció de parcel·les agrícoles abandonades o no conreades en règim de cessió en el marc del cens de terres, així com aquells prevists en l’encàrrec formulat per la gestió de la finca Can Marroig-Can Ballet, i treballades per la Cooperativa del camp de Formentera. Aquesta recuperació, en tant en quant les parcel·les del cens de terres es tracti, es formalitzarà amb un contracte de cessió entre les dues parts interessades i estipulat segons l’Annex II d’aquestes bases, i inclourà, les següents actuacions:

a. Neteja del terreny i eliminació d’espècies vegetals no desitjables.

b. Emprimat/romput i llaurat del terreny.

c. Gestió integral del cultiu: adob, sembra, tractaments fitosanitaris, collita i comercialització.

d. Condicionament d’arbres tradicionals productius:

Figueres: Coronació i estalonament de figueres.

Ametlers: poda de formació i fructificació.

Oliveres: poda de formació i fructificació.

Garrovers: poda de formació i fructificació.

C. Els treballs definits en l’apartat anterior que es realitzin per la Cooperativa en parcel·les no incloses en el cens de terres, per compte i a càrrec dels seus propietaris.

3. Mitjans propis del Consell Insular de Formentera

El Consell Insular de Formentera disposa d’un conjunt d’instal·lacions i maquinària agrícola específicament destinat a la prestació dels serveis inclosos en aquesta acció concertada, que inclou:

- Nau industrial, de 504,70 m2 ubicada al Polígon Industrial Can Bonet, plenament equipada (prestatgeries, mòduls prefabricats, punt de venda i bascules).

- Carretó elevador elèctric

- Transpaleta elèctrica

- Transpaleta elèctrica pesadora

- Tractor

- Pala Carregadora frontal

- Sembradora

- Superchissel 2 files

- Rotocultor

- Arada reversible

- Segadora

- Adobadora

- Polvoritzador hidràulic suspès

- Remolc agrícola

- Embaladora rectangular

- Recol·lectora de cereals

El Consell Insular de Formentera ja va posar a disposició de la Cooperativa aquestes instal·lacions i maquinària, mitjançant els corresponents documents de cessió d’ús temporal i gratuïta (BOIB núm. 71 del 10/06/2017). L’objectiu d’aquestes cessions d’ús és el desenvolupament del programa públic de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera, sense perjudici que el Consell Insular pugui destinar-les a altres usos per raons de força major.

La formalització d’ambdues cessions d’ús es varen signar el 17 de maig de 2017. La vigència de les mateixes correspon a quatre anys en el cas de la maquinària i de deu anys en el cas de la nau agrícola plenament equipada.

4. Finançament

La prestació efectiva i adequada dels serveis del programa de reactivació del camp i de millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera per part del Consell Insular de Formentera, requereix la previsió i l’obtenció d’uns ingressos necessaris i suficients.

Les actuacions necessàries per la consecució d’aquesta recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera, executades per part de la Cooperativa, en tant que no generin un rendiment econòmic suficient, es finançaran amb les aportacions del Consell Insular de Formentera mitjançant aquesta acció concertada i sempre i quan es compleixen les altres condicions de finançament establertes en aquestes bases.

Els compromisos econòmics assumits pel Consell Insular de Formentera en la present acció concertada per a la prestació del programa públic de reactivació del camp de Formentera i tots els seus avantatges derivats, no pot superar les quantitats fixades en les presents bases, entenent com a tal, la diferència entre la totalitat dels ingressos i despeses. Aquesta diferència negativa es denomina necessitat de finançament, i serà compensada amb càrrec a aportacions des dels pressupostos de la Corporació.

El Consell Insular de Formentera, per tal de cobrir aquesta necessitat de finançament aportarà a la Cooperativa, durant l’any 2018, la quantitat màxima de 115.000 euros amb càrrec a la partida pressupostària 2018.1.410.48000.01. Tot això restà condicionat, de manera taxativa, a l’existència de crèdit adequat i suficient per finançar les obligacions derivades d’aquestes bases en el pressupost de despesa de l’any en curs. Les quantitats que se citen aniran destinades exclusivament a finançar l’execució de les actuacions definides al apartat 2 de les presents bases. L’abonament de l’aportació del Consell es realitzarà sense justificació prèvia de la necessitat de finançament per l’activitat realitzada, de conformitat amb els apartats 8 i 9 de les presents bases. No obstant això, abans que finalitzi la vigència de la present acció concertada, la Cooperativa del Camp haurà de presentar l’estat complet d’ingressos i despeses de l’entitat, perquè sigui fiscalitzat pel Departament d’Intervenció del Consell Insular.

El Consell Insular no farà cap pagament en virtut d’aquesta acció concertada sense la prèvia comprovació que el beneficiari es troba al corrent de totes les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En cas que no hi estigués, la Corporació podrà optar per retenir el pagament o ingressar directament la quantitat que pertoqui per saldar el deute.

5. Obligacions de l’entitat concertada

La Cooperativa portarà a terme les actuacions subjectes a l’acció concertada, definides a l’apartat 2, segons les condicions establertes en aquestes bases. En el cas del cens de terres, regiran les condicions establertes als annexos I i II. Tot això sens perjudici de la intervenció directa, per part de l’administració insular, en les situacions que correspongui.

En totes les activitats es garantirà la finalitat pública i l’interès social de la present acció concertada. En particular, queda totalment exclòs els repartiment de beneficis, pagaments en espècie o prestacions gratuïtes a favor dels membres o socis de l’entitat. En tot cas, i per tal de no incórrer en competència deslleial i garantir la utilitat pública del programa, la Cooperativa no podrà oferir serveis ni a membres de la Cooperativa del Camp, ni a tercers, per davall del seu preu de cost.

La Cooperativa aportarà el personal necessari per al funcionament normal de l’activitat, ja siguin els propis cooperativistes o personal contractat, ocupant-se en aquest últim cas de les obligacions salarials, fiscals i amb la Seguretat Social que comporta, sense que cap responsabilitat pugui recaure al Consell Insular de Formentera per l’incompliment d’aqueixes obligacions pròpies de la Cooperativa. A aquest efecte, mensualment es presentaran al Consell Insular els justificants d’haver satisfet les nòmines dels treballadors contractats per la Cooperativa.

Així mateix, l’entitat concertada se sotmetrà a les actuacions de comprovació i organització que els òrgans competents del Consell Insular de Formentera realitzin respecte a la gestió econòmica, la qualitat tècnica i la capacitació professional del personal. En particular, la Cooperativa del Camp de Formentera autoritza el Consell Insular a obtenir dels organismes competents certificacions d’estar al corrent de pagament de les seues obligacions tributàries i/o amb la Seguretat Social en qualsevol moment durant la vigència d’aquestes bases i/o amb anterioritat a fer qualsevol pagament.

Es farà constar de forma clara que les actuacions objecte d’aquesta acció concertada estan finançades pel Consell Insular de Formentera en les sol·licituds, cartells, convocatòries d’activitats i, si s'escau, en tota la informació gràfica i escrita que es realitzi.

Qualsevol modificació que es pretengui realitzar en el programa d'actuacions inicialment presentat haurà de ser autoritzat prèviament pel Consell Insular.

6. Supervisió i comissió de valoració

Una Comissió de Valoració aprovarà la selecció de terrenys i les actuacions que en ells s'hagin de dur a terme per recuperar-los i explotar-los per la Cooperativa en el marc del cens de terres contemplat en la present acció concertada. La valoració relativa a l'aptitud dels terrenys i la seua priorització pel que fa al programa de recuperació es farà d'acord amb els criteris fixats en l'annex II.

Aquesta Comissió de Valoració estarà conformada per un tècnic competent en matèria agrària del Consell Insular de Formentera, el gerent de la Cooperativa i una tercera persona externa designada per l’Àrea de Medi Rural del Consell Insular de Formentera, aquesta última persona haurà d’estar vinculada a l’activitat agrària de l’illa.

En qualsevol cas, el desenvolupament de totes les actuacions objectes d’aquesta acció concertada serà supervisat pel personal tècnic del Consell Insular de Formentera.

7. Concurrència amb la percepció de subvencions o ajudes públiques

La Cooperativa té l’obligació de concórrer a totes les subvencions i línies de finançament públiques o privades disponibles per tal d'obtenir els recursos econòmics necessaris per a les actuacions objecte d’aquestes bases.

La Cooperativa està obligada a comunicar al Consell Insular de Formentera, a través de l’òrgan competent en la matèria (que és l’àrea de Medi Rural, per adscripció), qualsevol subvenció o subvencions públiques i ajuts privats que rebi per a l’execució de les actuacions objectes d’aquestes bases.

Així mateix, els propietaris de parcel·les cedides també estan obligats a comunicar a la Cooperativa, tal com es formula en el contracte de cessió, qualsevol subvenció o ajut que rebi pels mateixos motius. En aquestes comunicacions es farà constar els diners obtinguts, així com totes les condicions aplicables.

En tot cas, la quantia de les subvencions o ajudes percebudes es tindrà en compte a l’hora de calcular la necessitat de finançament, tot reduint proporcionalment l’aportació d’aquesta Corporació.

8. Justificació de la necessitat de finançament

La Cooperativa del Camp de Formentera haurà de presentar abans del dia 28 de febrer de 2019, la documentació següent:

· Model oficial emplenat de justificació de la necessitat de finançament de conformitat amb l’annex III.

· Acreditació d’estar al corrent de pagament de totes les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

· Liquidació d’ingressos i despeses realitzats en la qual s’haurà d’incloure el compte justificatiu de despeses que, en tot cas, contendrà la documentació següent:

1. Una relació classificada de les despeses, amb identificació del creditor i del document acreditatiu de la despesa, la seva data d’emissió, el seu import i la seva data de pagament.

2. Les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa incorporats en la relació a què es fa referència en el paràgraf anterior i la documentació acreditativa del pagament. El termini per acreditar el pagament de les despeses en els tres mesos previs a la data de la justificació es prolongarà fins a tres mesos després de la dita data sempre que en el moment de la justificació es relacionin els justificants de pagament pendents de presentar i es manifesti per escrit el compromís d’aportar-los dins del dit termini.

3. Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat actuacions del programa, amb indicació del seu import i la seva procedència.

No obstant això, es podrà reduir la informació a incorporar en la memòria econòmica a què es refereix l’apartat anterior sempre que:

- El compte justificatiu vagi acompanyat d’un informe d’auditoria emès per l’auditor de comptes inscrit com a exercint en el Registre Oficial d’Auditors de Comptes dependents de l’Institut de comptabilitat i Auditoria de Comptes.

- L’auditor dugui a terme la revisió del compte justificatiu verificant que els ingressos i despeses s’han justificat per mitjà de les corresponents factures, amb subjecció a les normes d’actuació i previsió que, si és el cas, proposen les àrees d’intervenció competents.

- El compte justificatiu incorpori una memòria econòmica abreujada, que inclourà, almenys, un estat representatiu dels ingressos i les despeses generades en la realització de les activitats concertades, degudament agrupades, i si és el cas, les quantitats inicialment pressupostades i les desviacions succeïdes.

9. Bestretes a compte

Una vegada aprovades aquestes bases pel Ple de la corporació, se signarà el corresponent instrument entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa, mitjançant un document en virtut del qual es plasmarà l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa per a la consecució de l’objectiu del compliment del programa públic definit, és a dir, la reactivació del camp i la millora de l’entorn rural i paisatge de Formentera.

A partir d'aquell moment la Cooperativa rebrà 57.500 euros en qualitat de bestreta per fer front a les necessitats de finançament que es generin durant l'exercici del 2018. Per poder rebre aquests diners, l’entitat no haurà de presentar garanties d’acord amb l’establer per la normativa vigent.

Després de la primera bestreta, la Cooperativa en podrà sol·licitar una més, a partir del 30 de setembre de 2018 que correspondrà a un màxim de 57.500 euros, sempre i quan es justifiqui mitjançant una memòria haver dedicat al programa concertat els fons de l'anterior bestreta. Així mateix, pel pagament d’aquesta bestreta serà necessari l'informe tècnic corresponent que justifiqui l'adequada aplicació dels fons percebuts per la Cooperativa.

10. Reintegrament dels fons percebuts

S’estableix l’obligació per part de la Cooperativa de reintegrar els fons percebuts a compte en el supòsit d’incompliment dels requisits i obligacions establertes en aquestes bases, específicament quan l'activitat generi ingressos superiors als inicialment comptabilitzats i, en tot cas, en els supòsits regulats en la normativa de subvencions públiques.

11. Vigència

L’acció concertada regulada per aquestes bases entrarà en vigor a partir de la data de la seva aprovació pel Ple i finalitzarà la seva vigència el 28 de febrer de 2019. Ambdues parts podran convenir l’interès en la pròrroga de l’acord de concertació mitjançant el document oportú signat amb una antelació mínima de quinze dies a la finalització de la seua vigència, si bé tot quedarà subjecte a l’existència de crèdit en el pressupost de l’any 2019.

Per altra banda, l’acord es podrà extingir quan alguna de les parts el denunciï amb una antelació mínima de tres mesos, i per qualsevol de les causes establertes per la normativa vigent en matèria de subvencions i/o de contractes públics, de gestió de serveis públics en general, i, en particular, per la normativa en vigor sobre supòsits d’acció concertada.

12. Naturalesa de les Bases presents

Aquestes bases constitueixen l’instrument a través del qual es regula l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i l’entitat la Cooperativa del Camp de Formentera, a l’empara de l’art. 177 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació, en el que correspongui, amb l’article 167 d’aquesta mateixa Llei.

13. Normativa d’aplicació

Pel no previst en aquestes Bases, serà d’aplicació supletòria i/o analògica, segons s’escaigui, el que disposa el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i la resta de la normativa balear aplicable al fons, i el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel que s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic.

14. Publicació

Aquestes bases es publicaran al BOIB i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera.

Formentera, 5 de març de 2018.

 

ANNEX I

El cens de terres i el seu funcionament

1. El Cens de Terres de Formentera es configura com a registre de caràcter públic que es formarà amb la informació de parcel·les aptes per a la seva explotació agrícola. Aquest cens de terres és el primer pas per a la formació d’un banc de terres en el futur, ambdues figures seran gestionades per la Cooperativa del Camp de Formentera.

2. La confecció del cens es conformarà a partir d'una convocatòria pública i oberta a totes les persones físiques o jurídiques propietàries de terrenys a l'illa de Formentera.

3. Les parcel·les incloses en el cens de terres seran terrenys aptes per a l’activitat agrària segons la normativa urbanística, territorial, ambiental i sectorial d’aplicació, raó per la qual qualsevol actuació sobre la parcel·la dirigida a la seva posada en cultiu quedaran subjecta a la llicència sectorial o declaració responsable, si s'escau, d’acord amb la normativa aplicable.

4. Les persones que sol·liciten l’alta en el cens de terres, hauran de documentar que són els legítims propietaris de la parcel·la declarada.

5. La inscripció en el citat registre es farà mitjançant el model de sol·licitud d’incorporació de parcel·les en el cens de terres de Formentera. Els sol·licitants hauran de presentar fotocòpia del DNI, així com còpia del document acreditatiu de ser els titulars dels terrenys oferts.

6. El lliurament d’aquestes sol·licituds es farà a les oficines de la Cooperativa, actualment localitzades a la nau agrícola cedida a la Cooperativa en règim de cessió d’ús i situades al polígon industrial Can Boned. La presentació de sol·licituds d’inclusió en el cens de terres no està subjecte a termini. Així mateix, la cooperativa actuarà també com a punt d’informació de la present iniciativa.

7. La cessió de dades personals pels propietaris de parcel·les que sol·liciten la seva inclusió en el cens de terres, serà expressament autoritzada pels propietaris, mitjançant una clàusula present en la sol·licitud d’alta en el cens de terres, en la que farà constar l’autorització atorgada a la Cooperativa del Camp de Formentera a utilitzar les dades incloses en el citat registre. Així, les dades personals incloses en el cens de terres seran utilitzades amb finalitat exclusivament administrativa, i estaran sotmeses al règim jurídic establit per la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de Caràcter Personal i la seua normalitat de desenvolupament.

8. La presentació d’aquesta sol·licitud per part del propietari del terreny no genera cap obligació ni implica cap dret d’aprofitament per part de la Cooperativa del Camp de Formentera, ni per qualssevol altre tercer. La cessió, en el seu cas, haurà de ser prèviament formalitzada pel contracte corresponent pactat entre ambdues parts.

9. Així mateix, la inscripció en el cens tampoc genera obligació d’actuació en una parcel·la determinada per part de la Cooperativa, ja que aquesta es reserva el dret de seleccionar les parcel·les i prioritzar les actuacions de recuperació en les mateixes.

10. Les parcel·les que no siguin seleccionades primerament per la Cooperativa per a la seva recuperació i aprofitament agrícola, romandran igualment en el cens de terres i seran objecte d’aquest programa de recuperació per part de la Cooperativa de manera progressiva en la mesura que les disponibilitats econòmiques i tècniques ho permetin, sempre i quan ho consenteixi el seu titular, sempre subjecte a la negociació i signatura dels preceptius contractes entre les parts implicades.

 

Sol·licitud d’incorporació de parcel·les en el cens de terres de Formentera

Nom i llinatges:_______________________________________________________________

Domicili i població:_____________________________________________________________

DNI/NIE/Passaport____________Data de Naixement: ________________________________

Telèfon mòbil i/o fix: _____________Adreça electrònica:________________________________

Conec el funcionament del cens de terres de Formentera i vull incorporar la/les (núm.)......... parcel·les descrites en les fitxes annexades al present document a la seva base de dades per tal que es puguin oferir per a la seua cessió i posterior recuperació i conreu.

Protecció de dades

Conforme a l’article 5 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (endavant LOPD), se’l informa de que les dades facilitades, que son les pertinents i no excessives en relació amb la finalitat per a la que es sol·liciten, que és tramitar la sol·licitud d’incorporació de parcel·les al cens de terres de Formentera seran incorporades al fitxer de parcel·les, titularitat de la Cooperativa.

Dades cadastrals:

Polígon: _____________Parcel·la:_________ Referència cadastral:_______________________

Localitat:______________________ Venda:_________________________________________

Parcel·la:

Superfície (m2):__________________

Document acreditatiu propietat:  Escriptura (  )  Cadastre (  )  Reg. Propietat (  )

Aspectes legals:

Drets de plantació vinya: No (  )  Si (  )

Càrregues (hipoteques, etc.): No (  ) Si (  )  Tipus ______________________________

La parcel·la està inscrita en el Registre General d’Explotacions Agràries de les I. Balears: Si (  )  no (  )

La parcel·la està inscrita en el Registre General d’Explotacions Ramaderes de les I. Balears: Si (  )  no (  )

Aspectes Tècnics

Ús actual:  Abandonat (  )  Horta (  )  Vinya (  )  Ametlers (  )  Oliveres (  ) Altres (  )

Especifiqueu altres______________________________________________________

Temps que porta a l’estat actual/temps des de la plantació:____________ anys i cultiu_________________________

S’accepten canvis de cultiu?  Si (  )  no (  )

Límit d’anys que està disposat a cedir la parcel·la: _____________________ anys

Tipus d’accés:  pavimentat (  )  pista (  )   senda (  )

Disponibilitat d’aigua:  Si (  ) no (  )   Tipus aigua de reg (pou, cisterna, hidrant CCRR): _________

Existència de tanques a la parcel·la  Si (  )  no (  )

Disponibilitat d’electricitat  Si (  ) no (  )

Construccions existents  no (  )  casa (  )  cobert (  )

Tipus de marges pedra seca (  )  ciment (  )  terra (  )

Sistema de cultiu parcel·les veïnes  abandonades c  convencional (  ) ecològic (  )

Presència d’arbres productius tradicionals a la parcel·la  Si (  ) no (  )

En cas de resposta afirmativa, enumerar-les:______________________________

Aclariments importants:

1. La presentació d’aquesta sol·licitud per part del propietari del terreny no li genera cap obligació ni implica cap dret d’aprofitament per part de la Cooperativa del Camp de Formentera, ni per qualssevol altre tercer. La cessió, en el seu cas, haurà de ser prèviament formalitzada pel contracte corresponent pactat entre ambdues parts.

2. Així mateix, la inscripció en el cens tampoc genera obligació d’actuació en una parcel·la determinada per part de la Cooperativa, ja que aquesta es reserva el dret de seleccionar les parcel·les i prioritzar les actuacions de recuperació en les mateixes en base als criteris establerts en l’annex II.

3. Les parcel·les que no siguin seleccionades primerament per la Cooperativa per a la seua recuperació i aprofitament agrícola, romandran igualment en el cens de terres i seran objecte d’aquest programa de recuperació per part de la Cooperativa de manera progressiva en la mesura que les disponibilitats econòmiques i tècniques ho permetin, sempre i quan ho consenti el seu titular, sempre subjecte a la negociació i signatura dels preceptius contractes entre les parts implicades.

Contacte: Cooperativa del camp de Formentera.

Formentera , a ..........................de .....................................de 201_..

El sol·licitant

ANNEX II

Condicions de la selecció i valoració de terres i la seva cessió a la Cooperativa del Camp de Formentera

1. És requisit per a la selecció de parcel·les que seran inscrites en el cens de terres, i que hagin de ser treballades per la Cooperativa, l’estat d’abandonament o de no cultiu de les mateixes. Excepcionalment es podran acceptar aquelles parcel·les conreades el propietari de les quals causi baixa com a agricultor o deixi d’explotar-les definitivament.

2. És requisit també per a la selecció de parcel·les, que aquestes tinguin una superfície que es correspongui amb la unitat mínima de cultiu que estableix la normativa (llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears); és a dir 1.5 ha per a cultiu de secà o 0.35 ha per a cultiu de regadiu. En el cas de parcel·les destinades a cultiu extensiu es podrà considerar apta la selecció de parcel·les de menor superfície, sempre i quan la seua proximitat a altres parcel·les incloses en el cens de terres representi una totalitat d’una 1.5 ha de superfície de cultiu. També es podria considerar apta la selecció d’un conjunt de parcel·les, la superfície total de les quals sigui també corresponent a 1.5 ha.

3. En cas de parcel·les de regadiu, per a la classificació de les mateixes s’atendrà a allò definit per la llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears, segons la qual, la parcel·la de regadiu és aquella que compleix amb les condicions següents:

  • Disposar d’un cabal d’aigua autoritzat suficient per al reg.
  • Disposar de la infraestructura necessària per al reg.

4. Les parcel·les incloses en el cens de terres de Formentera seran valorades i seleccionades de la següent manera per la Comissió de Valoració, prevista en les presents bases.

A. Primerament s’efectuarà una valoració i posterior selecció d’aquelles parcel·les inscrites en el cens de terres de Formentera per a la seva posada en valor per part de la Cooperativa. Aquesta valoració exclourà les parcel·les que se consideren no aptes i es basarà, entre d’altres, en el sistema d’avaluació d’aptitud de terres de la FAO (1978).

Així, aquelles parcel·les que presenten alguna de les característiques següents seran considerades no aptes, i per tant no podran formar part del cens de terres:

· Excessiu grau de pendent del terreny.

· Sòl amb abundant presència de clapes rocoses.

· Escassa profunditat de sòl fèrtil.

· Excés de salinitat del sòl i elevada compactació.

· Presència elevada de vegetació arbustiva e inclús arbòria natural.

· Constituir l’hàbitat natural o constatar la presència, inclús ocasional, d'espècies protegides que hagin de ser objecte d'una especial protecció.

B. Si el nombre de parcel·les declarades aptes és considerable, s’establirà una priorització de les mateixes. Aquest ordre es basarà en una puntuació que tindrà en consideració 4 criteris. Així, la puntuació màxima que es pot obtenir és de 10 punts.

I. VALORACIÓ PAISSAGÍSTICA. Es valoraran les actuacions que es realitzin a finques que estiguin a un màxim de 50 metres de les vies que es concreten a continuació i que siguin visibles des d’aquestes vies:

· Visibles i a menys de 50 metres de les carreteres principals: 5 punts

(  ) F-820 (la Savina -Far de la Mola)

(  ) F-820-1 (La Savina- Sant Ferran)

(  )Carretera Sant Francesc- Far Es Cap

· Visibles i a menys de 50 metres de les carreteres i camins asfaltats: 3 punts

· Visibles i a menys de 50 de la resta de camins de la xarxa de camins públics:1 punt.

II. Si les tasques s’han de realitzar a una finca que limita amb una altra que pertanyi al cens de terres, s’atorgarà 1 punt.

III. Si les tasques s’han de realitzar a una explotació agrària que està en actiu, la qual cosa s’acreditarà mitjançant l’alta de la parcel·la en el Registre General d’Explotacions Agràries de les Illes Balears, s’atorgaran 2 punts.

IV. Si les tasques s’han de realitzar a una finca dedicada a l’explotació ramadera i que està en actiu, la qual cosa es podrà justificar aportant la cartilla ramadera en vigor que acrediti que la finca està inscrita en el Registre General d’Explotacions Ramaderes de les Illes Balears, s’atorgaran les següents puntuacions (màxim 2 punts):

· Si es tracta d’una explotació ramadera dedicada a oví i/o caprí: 2 punts.

· Si es tracta d’una explotació ramadera dedicada a una altra espècie: 1 punts.

3. El contracte de cessió s’efectuarà entre les dos parts interessades, és a dir; el propietari del terreny i la Cooperativa del Camp de Formentera, una vegada superats els aspectes prèviament definits.

4. La cessió del terreny serà totalment gratuïta per part del propietari, tanmateix aquest tindrà l’obligació d’associar-se a la Cooperativa.

5. El propietari posa a disposició la parcel·la per un període de temps mínim de cinc anys en cas de parcel·les lleugerament abandonades o de deu anys en cas de parcel·les moderadament abandonades o amb presència d’arbres tradicionals productius. Després d’aquest període la parcel·la i totes les seus millores revertiran forçosament en el propietari del terreny.

6. La cessió de la parcel·la i/o la seva recuperació per a us agrícola en cap cas no afecta el règim urbanístic dels terrenys.

7. Aquesta cessió de terres no suposa, en cap cas, un contracte d’arrendament, ni encara menys, un canvi de titularitat, ja que en tot cas el titular del terreny, continuarà mantenint els seus drets sobre aquest, limitant-se únicament la Cooperativa del Camp de Formentera a la seva recuperació i aprofitament agrari el temps estipulat per el contracte de cessió.

8. La Cooperativa es compromet a utilitzar la parcel·la pel seu aprofitament agrícola, i no utilitzar-la per a altres motius. Així, es compromet als usos i actuacions autoritzades segons la normativa urbanística i de classificació de sòl autonòmica i local.

9. La Cooperativa no podrà destinar el terreny cedit en ús a qualssevol destí que no sigui el cultiu del mateix, obligat així a no cedir-lo ni llogar-lo, així com a tornar-lo a la finalització del contracte de cessió, o quan es donin les condicions de rescissió de contracte que aquest text estipula. A més, la Cooperativa es compromet a tornar el terreny en les mateixes condicions en les que ho ha rebut.

10. El propietari dels terrenys està exempt de responsabilitat per els danys que pogueren sofrir o causar els usuaris derivats de la seva activitat, així com dels danys que pogueren ocasionar aquests a terceres persones.

11. El propietari de la parcel·la cedida té l’obligació de comunicar a la Cooperativa, qualsevol subvenció que rebi per l’execució de les actuacions objectes d’aquestes bases.

12. En cas que la parcel·la en situació d’abandonament tingui drets de vinya associats, es procedirà amb les actuacions estipulades per la normativa vitícola corresponent.

13. Condicions de rescissió de contracte:

a. Finalització natural del contracte de cessió.

b. Acord mutu de les dues parts.

c. Incompliment de les obligacions per alguna de les parts implicades.

d. Venda: En cas d’oportunitat de venda del terreny cedit durant la vigència del terreny, el propietari podrà optar entre les següents opcions: o pactar amb el comprador clàusules de respecte a la cessió del terreny durant la seva vigència, de manera que el comprador se subrogui en la posició jurídica del propietari, o la rescissió unilateral del contracte, davant en aquest cas compensar els prejudicis ocasionats a la Cooperativa.

14. En relació a les controvèrsies que puguin sortir durant la vigència del present contracte, en la seva interpretació o aplicació, les parts accepten sotmetre’s als criteris i arbitratge del Consell Insular de Formentera.

15. Tots aquests preceptes vindran detallats com a clàusules en el mateix contracte de cessió.

 

 

Model del contracte de cessió de parcel·les per a cultiu

Document de contracte de cessió gratuïta d’ús de parcel·la agrària per a la seua recuperació i aprofitament agrari per part de la Cooperativa del Camp de Formentera, d’ara en avant la Cooperativa.

Reunits

D’una part ..............................................................., amb DNI................................

major d’edat i en ple gaudi de la seva capacitat d’obrar, d’ara endavant el CEDENT.

D’una altra part, ..................................................................., amb DNI................................actuant en representació de la Cooperativa de Formentera, major d’edat i en ple gaudi de la seva capacitat d’obrar, d’ara endavant el CESSIONARI.

Ambdues parts es reconeixen competència i capacitat respectiva i celebren davant el President del Consell Rector de la Cooperativa de Formentera, D...................................., el present contracte, de què aquest dona fe.

Antecedents

1. La cessió d’ús d’aquests terrenys deriva en primer lloc, de la sol·licitud presentada en______ amb número de Registre d’entrada____de ____de ______de 201_, per part del CEDENT de la citada parcel·la.

2. Que la parcel·la fou adquirida lliure de càrregues i gravàmens, pel CEDENT, i que és de la seva propietat i així ho va demostrar documentalment juntament a la sol·licitud d’incorporació al cens de terres.

Dades de la parcel·la                 

Parcel·la ..........

Polígon.....................

Referència cadastral...............................

Localitat................................

Venda ......................... Superfície.....................

Estat de la parcel·la:

Clàusules del contracte

Primera. El CEDENT posa disposició del CESSIONARI l’ús, l’ocupació temporal i l’aprofitament agrari de la parcel·la abans determinada.

Segona. Es considera la cessió gratuïta, per el que el CESSIONARI no haurà de dipositar cap fiança ni lloguer. Tan mateix el propietari de la parcel·la cedida, el CEDENT haurà de fer-se soci de la Cooperativa de Formentera.

Tercera. El CEDENT posa a disposició la parcel·la per un període de temps mínim de cinc anys en cas de parcel·les lleugerament abandonades o de deu anys en cas de parcel·les moderadament abandonades o amb presència d’arbres tradicionals productius. Després d’aquest període la parcel·la i totes les seus millores revertiran forçosament en el CEDENT.

Quarta. La cessió de la parcel·la i/o la seua recuperació per a us agrícola en cap cas no afecta el règim urbanístic dels terrenys.

Cinquena. Aquesta cessió de terres no suposa, en cap cas, un contracte d’arrendament, ni encara menys, un canvi de titularitat, ja que en tot cas el titular del terreny, és a dir el CEDENT, continuarà mantenint els seus drets sobre aquest, limitant-se únicament la Cooperativa del Camp de Formentera, és a dir el CESSIONARI, a la seva recuperació i aprofitament agrari el temps estipulat per aquest contracte.

Sisena.

1.El CESSIONARI es compromet a utilitzar la parcel·la per a l’aprofitament agrícola, i no utilitzar-la per a altres motius. Així, es compromet als usos i actuacions autoritzades segons la normativa urbanística i de classificació de sòl autonòmica i local.

2. El CESSIONARI no podrà destinar el terreny cedit en ús a qualssevol destí que no sigui el cultiu del mateix, obligat així a no cedir-lo ni llogar-lo, així com a tornar-lo a la finalització del període de cessió, o quan es donin les condicions de rescissió de contracte que aquest text estipula, en les mateixes condicions en que ho ha rebut.

3. El CEDENT dels terrenys està exempt de responsabilitat pels danys que poguessin sofrir o causar els usuaris derivats de la seva activitat, així com dels danys que poguessin ocasionar aquests a terceres persones.

Setena. El propietari de la parcel·la cedida té l’obligació de comunicar a la Cooperativa, qualsevol subvenció que rebi per l’execució de les actuacions objectes d’aquestes bases.

Vuitena. En cas que la parcel·la en qüestió tingui drets de vinya associats, es procedirà amb les actuacions estipulades per la normativa vitícola corresponent.

Novena. Condicions de rescissió de contracte.

· Finalització natural del contracte de cessió.

· Acord mutu de les dues parts.

· Incompliment de les obligacions per alguna de les parts implicades.

· Venda: En cas d’oportunitat de venda del terreny cedit durant la vigència del terreny, el propietari podrà optar entre les següents opcions: o pactar amb el comprador clàusules de respecte a la cessió del terreny durant la seva vigència, de manera que el comprador se subrogui en la posició jurídica del propietari, o la rescissió unilateral del contracte, davant en aquest cas compensar els prejudicis ocasionats a la Cooperativa.

Dècima. En relació a les controvèrsies que puguin sortir durant la vigència del present contracte, en la seva interpretació o aplicació, les parts accepten sotmetre’s als criteris i arbitratge del consell Insular de Formentera.

Per a la deguda constància de tot allò convingut, es signa aquest contracte en tres exemplars.

El CEDENT                                                                                                    El CESSIONARI

Sgt.:........................                                                                                     Sgt.:...................

A Formentera , a ..........................de .....................................de 201_.

 

ANNEX III

Model de justificació de la necessitat de finançament

Memòria econòmica

Relació classificada pel 100% dels ingressos i despeses o inversions de l’activitat, amb el següent detall:

Núm.Ordre

Tipus Document

Núm. document

Data

Proveïdor oTercer

NIF

Objecte factura

Import

%

Import Imputat

(1) Indicar si son factures, nòmines, butlletins de seguretat social, dietes desplaçaments,...

(2) Indicar obligatòriament número de factura.

(3) Detallar l’objecte de la factura relacionant-lo amb l’activitat subvencionada

(4) Només pot incloure l’IVA que no sigui deduïble. En cas de nòmina, l’import que s’ha d’indicar és l’import total meritat

(5) Indicar imputació parcial de la despesa (<100%)

A això s’acompanya:

Justificants dels ingressos i despeses a través de factures o documents de valor probatori equivalent.