Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA DEL TURISME DE LES ILLES BALEARS

Núm. 2517
Acord del Consell de direcció de l'Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB), de data 26 de febrer de 2018, pel qual s'autoritza a la presidència de l'ATB la concessió de subvencions directes derivades de l'aprovació per part del Consell de Govern dels projectes finançats per l'Impost de Turisme Sostenible

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1.- Amb la  Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible,  es crea un nou tribut, amb caràcter  finalista, mitjançant l’afectació dels ingressos que es recaptessin per a inversions vinculades, amb el desenvolupament i la protecció mediambiental, i amb el turisme sostenible, el qual contava ja amb antecedents, aquí i fora de les illes. 

Aquesta Llei  creà el fons per afavorir el turisme sostenible —que s’havia de nodrir del producte de la recaptació d’aquest nou tribut—, i es creà també la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible (en endavant, Comissió), la qual elabora un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial. Aquesta Llei fou recolzada pel Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible. 

Amb la finalitat d’impulsar un turisme sostenible, responsable i de qualitat, la Llei crea, en l’article 19, el Fons per afavorir el turisme sostenible (en endavant, Fons) com a instrument de finançament, total o parcial, d’inversions i altres despeses que, en execució dels projectes que s’aprovin, es destinin a les actuacions que es detallen a aquest, i entre d'altres seran :  per a invertir en infraestructures, inversió en productes mediambientals que responguin a les preferències actuals i a les tendències futures dels turistes, cada vegada més interessats en destinacions que fomentin el desenvolupament mediambiental sostenible, així com amb la resta d'actuacions incloses arran de les modificacions establertes  per la Llei 6/2017, de 31 de juliol, de modificació de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, relativa a la comercialització d’estades turístiques a habitatges (BOIB núm. 93, de 31 de juliol de 2017) i per la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018 (BOIB núm. 160 Ext., de 29 de desembre de 2017).   

2.- Per Acord del Consell de Govern de 7 de juliol de 2017 es ratifica el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2017 aprovat per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible (BOIB núm. 83, de 8 de juliol de 2017). 

Per Acord del Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017, s’aprova la proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes que s’han de finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017. 

Per Acord del Consell de Govern d'1 de desembre de 2017, que complementa a l'anterior acord esmentat  amb la publicació de la memòria anual del Pla Anual 2017. 

En el Pla es disposa que la Comissió delega en l’ATB les tasques de seguiment i avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern. L’ATB ha d’establir els mecanismes de seguiment i avaluació que permetin comprovar el grau de compliment en la implantació de les actuacions i n’ha de mantenir informada la Comissió. 

3.- La disposició addicional desena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per l'any 2018 estableix que, correspon a l'Agència de Turisme de les Illes Balears la gestió dels recursos integrants del fons per afavorir el turisme sostenible i, amb això, el lliurament dels fons a les entitats promotores dels projectes que s'aprovin en el marc del pla anual d'impuls del turisme sostenible. Aquests fons, en tot cas, tendran el caràcter de finançament afectat a les despeses corresponents a aquests projectes, inclosos aquells en què l'entitat promotora sigui la mateixa Administració de la comunitat autònoma, que generarà els crèdits adients en les seccions pressupostàries que els hagin d'executar, d'acord amb l'article 59 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma.  

4.- El punt 4 de l’article 20 de la Llei 2/2016 disposa que, el conseller o la consellera competent en matèria de turisme ha d’elevar les propostes de la Comissió al Consell de Govern perquè les aprovi. Una vegada aprovades, s’han d’executar mitjançant els instruments jurídics que es considerin més adequats a cada projecte. 

L'instrument jurídic  esmentat es determina a l'article 4.3. del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de subvencions  ( endavant TRLS) que, estableix que, els ajuts inherents al finançament de determinats projectes d’actuació en el marc dels plans anuals del turisme sostenible a què es refereix la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, s’han de regir per les disposicions que sobre això contenguin els plans anuals corresponents i, supletòriament, per les normes d’aquest text refós aplicables a les subvencions de concessió directa. 

Atès l'establert, les subvencions de concessió directa regulades a l’article 7.1 c) del TRLS estableix que: no s’han d’aplicar els principis de publicitat i concurrència “excepcionalment, quan per les característiques especials del beneficiari o de l’activitat subvencionada no sigui possible, objectivament, promoure’n la concurrència pública, com també quan s’acreditin raons d’interès  públic, social, econòmic o humanitari, o qualsevol altra raó degudament justificada que dificultin aquesta concurrència”. 

5.- L’article 8.1 b) del TRLS disposa que, en les entitats de dret públic dependents són òrgans competents per la concessió de subvencions, els òrgans de direcció d’aquestes entitats, d’acord amb la seva normativa reguladora, amb l’autorització prèvia de l’òrgan col·legiat superior de l’entitat en el cas de les subvencions a què es refereix l’article 7.1 c). 

L’article 8 del Decret 26/2012, de 30 de març, pel qual es reorganitza, reestructura i regula l'Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB), estableix les funcions del Consell de direcció de l'ATB . Aquest òrgan pot delegar totes les funcions que li son pròpies amb excepció de les establertes a l'apartat b, c, i d, referides a l'aprovació dels pressuposts, la liquidació de comptes i l'aprovació i formulació de les comptes. 

6.- D'acord amb l'establert a  l’article  9 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i a l’article 25 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears,  els òrgans administratius poden delegar l'exercici de les seves competències, conservant-ne la titularitat , en altres òrgans de l'administració autonòmica de rang igual o inferior, encara que no siguin jeràrquicament dependents .

Atès l'exposat, i per a una més eficient i àgil actuació administrativa de la gestió  dels recursos integrants del fons per afavorir el turisme sostenible, que correspon a l'Agència de Turisme de les Illes Balears, es considera adient realitzar  una  delegació de la competència a favor de la presidència de l'ATB en la concessió de les subvencions directes als projectes aprovats pel Consell de Govern.

 Per tot això, el consell de direcció de l'ATB, a la sessió extraordinària  de data 26 de febrer de 2018, va adoptar l'Acord  següent:

Primer.- Delegar a la presidència de l'ATB,  l'autorització prèvia  prevista a l'article 8 del TRLS per la concessió de les subvencions directes, dels  projectes proposats per la Comissió d’impuls del turisme sostenible i aprovats per Acord de Consell de Govern, que s’han de finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible. 

Segon .- Aquesta delegació de competència  es realitzarà sempre dins els límits prevists en l’article 25 de la Llei 3/2003. 

Tercer .- En les resolucions i els actes que se signin en virtut de la delegació a la qual es refereix aquest Acord es farà constar, en tot cas, l’autoritat de procedència. 

Quart .- Aquesta delegació començarà a produir efectes immediats des del dia següent a la seva  publicació al BOIB. 

 

Palma, 26 de febrer de 2018 

La presidenta del Consell de Direcció de l'ATB i

Vicepresidenta i consellera d'Innovació, Recerca i Turisme 

 Isabel M. Busquets i Hidalgo