Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 2501
Prosposta de la consellera executiva del Dpt. d'Interior, Comerç, Indústris i Relacions Institucionals en relació amb l'aprovació definitiva de la modificaicón de l'article 2 dels estatuts de la mercantil Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU (FECOEV)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Seguidament us transcric la certificació del Ple ordinari del Consell Insular d'Eivissa del dia 22 de desembre de 2017, del tenor literal següent:

(...)

3. Proposta de la consellera executiva del Departament d'Interior, Comerç, Indústria i Relacions Institucionals en relació amb l'aprovació definitiva de la modificació de l'article 2 dels estatuts de la mercantil Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU (FECOEV).

Havent-se presentat una proposta, del tenor següent.

1.- A l'empara de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, es va crear en el 2006 la Fundació de Promoció Turística d'Eivissa i Formentera (ara Fundació de Promoció Turística d'Eivissa, amb la intervenció del Consell Insular d'Eivissa i Formentera i altres entitats (públiques i privades), l'objecte de la qual era la promoció turística d'Eivissa i Formentera en els mercats nacionals i internacionals, dins del marc competencial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i segons estableix el seu article 4 dels estatuts.

Aquesta Fundació, amb NIF G57409328, es va inscriure en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears, per resolució de 12 de desembre de 2006, amb el número 100000000236. Amb posterioritat, prèvia modificació dels seus Estatuts en data 23 de març de 2010 va passar a denominar-se Fundació de Promoció Turística d'Eivissa i es va cenyir el seu objecte.

2.- Si bé a l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que el va reformar, la promoció turística es va contemplar ja com una competència pròpia dels consells insulars en el número 3 de l'article 70, no va ser, de conformitat amb allò previst a aquest article 70 in fine, que el Consell Insular d'Eivissa va assumir efectivament competències en la dita matèria, en virtut del Decret 45/2015, de 22 de maig, sobre el traspàs al Consell Insular d’Eivissa de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquesta institució insular que actualment exercia l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística (BOIB núm. 77, de 23 de maig de 2015).

3.- El fet de tenir ja el Consell Insular d'Eivissa, segons aquest Decret de traspàs, l'exercici d'aquesta competència pròpia, obliga a aquesta Administració pública a revisar la forma de gestió de la promoció turística de l'illa d'Eivissa, tot de conformitat amb allò previst a l'article 85 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (en endavant LRBRL).

I en aquest sentit, és voluntat d’aquest Consell Insular d’Eivissa gestionar la competència en matèria de promoció turística de forma directa així com que les actuacions promocionals es duguin a terme a través de la seua mercantil, 100% pública, denominada Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU modificant així mateix els seus estatuts i integrant el personal de la Fundació, i no com actualment per la Fundació de Promoció Turística d'Eivissa, ja què entre d’altres motius, una Fundació on hi participa el sector privat no es troba recollida en l’article 85 LRBRL, com a mitjà idoni per aquesta gestió.

4.- Així, la societat Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU (FECOEV) és una societat mercantil de capital públic del Consell Insular d'Eivissa, que adopta la forma de societat anònima. Els seus Estatuts estan publicats en el BOIB núm. 76, de 21-5-2015, correcció d'error en BOIB núm. 174, de 26-11-2015.

Aquesta societat constitueix un ens instrumental propi del Consell Insular d’Eivissa amb 100 % del capital subscrit per aquesta administració, creada a l’empara de l’article 103 del Reial decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Text Refós de les Disposicions Legals vigents en matèria de Règim Local i articles 89 i ss del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals.

És una societat unipersonal (soci únic el Consell Insular) ex Disposició Addicional 5a de la Llei 2/1995, de 23 de març, de Societats de Responsabilitat Limitada (actualment derogada), i article 17 del Reial decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Societats de Capital -publicat al BOE núm. 161, de 3 de juliol de 2010- (d'ara endavant, RDLSC).

En aquest sentit, actualment la normativa societària ve constituïda pel RDLSC, el qual ha derogat el Reial decret Legislatiu 1564/1989, de 22 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Societats Anònimes (LSA).

En el supòsit de la societat mercantil local, la Junta General d'Accionistes s'identifica amb el Ple de l'Entitat local propietària exclusiva del capital (art. 90 Reglament de Serveis -Decret de 17 de juny de 1955-). No obstant això, encara que legalment la identificació entre la Junta General i el Ple resulti indiscutible en aquestes societats en virtut de l'article citat, conceptualment no es donaria cap coincidència entre els votants del Ple (Consellers) i els votants de la Junta General (Accionistes): en la Junta General d'una societat mercantil local hi ha un sol votant (accionista) que és la pròpia Entitat Local, és a dir, que la Junta General estaria constituïda per un únic soci, però com aquest únic soci és una persona jurídica (l'Entitat Local) ha de formar la seva voluntat mitjançant un òrgan col·legiat: el Ple. De manera que es produiria la següent seqüència virtual: el Ple, com òrgan col·legiat, forma la voluntat de l'Entitat local i aquesta, com a únic soci, forma la de la Junta General.

Les sessions de la Junta General --quan que són sessions plenàries corporatives-- no es regeixen per normes jurídico-privades sinó administratives i, en concret, per la LRBRL i el Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre –ROF- (article 92 Reglament de Serveis) i els acords que en ella es prenen poden ser objecte d'impugnació per via administrativa però només en qüestions formals o de procediment en la formació i expressió de la voluntat d'aquest òrgan i no en qüestions de fons, ja que aquestes últimes es regeixen pel Dret Mercantil.

Quant a les competències de la Junta General, l'article 92 del Reglament de Serveis assenyala les següents:

a) Nomenar el Consell d'Administració.

b) Fixar la remuneració dels Consellers.

c) Modificar els Estatuts.

d) Augmentar o disminuir el capital.

e) Emetre obligacions.

f) Aprovar l'inventari i balanç anual

g) Les altres que la Llei de Societats Anònimes atribueix a la Junta General.

Segons l'article 2 dels estatuts de FECOEV constitueix l’objecte de la societat:

1.- La realització de les activitats precises per planificar, projectar, coordinar i gestionar amb les administracions públiques, empreses i particulars les següents àrees de treball:

a) Coordinació, impuls i direcció tècnica i facultativa dels processos de reconversió i ordenació d’activitats per impulsar la inversió i fomentar l’activitat econòmica pública i privada.

b) Coordinació, orientació i avaluació de programes i serveis d’ordenació i de reconversió turística.

2.- Les activitats inherents a un centre integrat de serveis relacionats amb la promoció econòmica, social i cultural mitjançant:

a) La gestió integral d’esdeveniments relacionats amb la promoció econòmica, turística, social, esportiva i cultural, tant de caire públic com privat.

b) El servei de manteniment d'instal·lacions i enjardinament públic propietat del Consell Insular d’Eivissa, sempre que aquest ho requereixi via encomanda o acord de Ple.

c) L’ús, la gestió, l’explotació i l’administració de les instal·lacions i dels béns del recinte de l’edifici anomenat Recinte Firal d’Eivissa i de l’Hipòdrom de Sant Rafel, així com d’altres que per acord del Ple del Consell Insular d’Eivissa es puguin adscriure a la societat, en alguna de les formes de gestió directa o indirecta previstes en la normativa.”

Per tot l'anterior, si bé es contempla en el dit article 2 dels Estatuts de FECOEV el foment de l'activitat pública i privada, i es podria incardinar d'alguna manera la promoció turística en aquest apartat, per seguretat jurídica i atès que és una nova competència que exerceix ara el Consell Insular, arran del dit Decret 45/2015, de 22 de maig, que no exercia quan es varen aprovar les Estatuts de FECOEV, s’haurien de modificar aquests Estatuts per incloure clarament i expressament la promoció turística de l'illa d'Eivissa dins el seu objecte.

De conformitat amb l'article 160.1.c, en relació amb l'apartat 1 de l'article 285 (Competència orgànica) del RDLSC, qualsevol modificació dels estatuts és competència de la junta general.

I segons l'article 92.2 c del Reglament de Serveis de les Corporacions locals:

2. La Corporación, en funciones de Junta general de la Empresa, tendrá las siguientes facultades:

c) modificar los Estatutos”

Aquest precepte s'ha de posar en relació amb l'article 15 dels Estatuts de FECOEV.

Per la qual cosa, el Ple del Consell –com a Junta General- ha d’aprovar l’esmentada modificació, la qual podria tenir la següent redacció:

APROVAR la modificació de l'article 2 dels Estatuts de FECOEV, SAU, per ampliar el seu objecte social i incloure expressament la promoció turística de l'illa d'Eivissa, tot afegint-li un apartat 3 del següent tenor literal:

3. La promoció turística de l'illa d'Eivissa.”

L'aprovació inicial publicada en el BOIB núm. 100 de 15 d'agost de 2017, sense que s'hagin produït al·legacions dins d'aquest termini.

Igualment, d'acord amb allò que estableix l'article 7.g) de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, la dita modificació fou sotmesa a informe sobre impacte de gènere de l'Institut Balear de la Dona, que l'ha emès en sentit favorable, segons obra a l'expedient.

Per tot l’anteriorment dit, de conformitat amb l’article 8.1.k) de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, article 94.3.g) i k) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, article 85.2.A) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, article 160.c) i 285.1 del Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de societats de capital, article 44 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, article 58.2 del Reglament Orgànic del Consell Insular (BOIB núm. 136, de 18-09-2010, correcció d’errors en BOIB núm. 148, de 14-10-2010 i modificació en BOIB número 48, de 16-04-2016) i article 15 dels Estatuts de la mercantil FECOEV, es proposa al Ple del Consell, actuant també en Junta General, l’adopció del següent

ACORD

PRIMER. APROVAR DEFINITIVAMENT la modificació de l’article 2 dels estatuts de la mercantil Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU (FECOEV), tot afegint-li un apartat 3 del següent tenor literal:

"3. La promoció turística de l'illa d'Eivissa".

SEGON. Publicar el present acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

TERCER. Facultar a la Vicepresidenta Segona i Consellera Executiva del Departament d'Interior, Comerç, Indústria i Relacions Institucionals perquè dugui a terme tots els tràmits adients per a la corresponent elevació a escriptura pública de l’acord definitiu que en resulti, així com la inscripció de l’acord de modificació dels estatuts en el Registre Mercantil, i la seua publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil."

(...)”.

Eivissa, 5 de març de 2018

El secretari tècnic d'Economia, Hisenda, Indústria i Comerç,

Sergio Sorá Pascual